در حاشیه ترور سامان دانشورتوسط باند پژاک

در حاشیه ترور سامان دانشورتوسط باند پژاک

65004375_3002023536482007_1714001850174275584_n.jpg

خبر تاسف بار ترور سامان دانشور در روز چهارشنبه ٢٩ خرداد  بدست باند مسلح پژاک در برابر چشمان مادر و دو خواهرش در حالیکه او برای تامین زندگی خانواده فقیرش مشغول کار کشاورزی بوده است همگان را حیرت زده کرد. و صحنه ای هولناک در روز روشن در مقابل چشمان  مادر و دوخواهرش  از جنایت این باند مسلح به پرونده آنها اضافه شد.

سامان حدود یکسال و نیم قبل بخاطر فقر و نداری خانواده صفوف پ کاکا راکه سالها  در میان آنها فعالیت داشته ترک کرده بود.

چهارشنبه ٢٩ خرداد سه نفر مسلح باند پژاک که یکی از آنها زن بود به مزرعه ای در گویزه کویره(حومه شهر مریوان) که سامان در آن مشغول کار بود می روند،  افراد مسلح پژاک از سامان می خواهند که با آنها برود او امتناع می کند آنها  با وارد کردن ضربه چاقو به شکمش می خواهند مقاوت او را بشکنند اما سامان  از رفتن امتناع می کند، پژاکی ها بعد از وارد کردن ضربات چاقو  به دست سامان تیراندازی میکنند  و در حالیکه سامان هنوز مقاومت می کند او را به رگبار می بندند . آنها در جلو چشمان حیرت زده مادر و وخواهرانش سامان را ترور می کنند و فرار می کنند.  این اقدام جنایتکارانه باند پژاک در شهر مریوان و اطراف با  حضور وسیع مردم   در  مراسم خاکسپاری و یادبود سامان  و انزجاشان  از این اقدام  روبرو میشود.

به گفته مردمی که در  مراسم شرکت داشته اند این اولین باری نیست که این باند مسلح به چنین اقدامی برای ترساندن نوجوانانی که به صفوفش می پیوندند دست می  زنند.

دو نکته در رابطه با این ترور از نظر من جای توجه دارد . سکوت مطلق اکثریت  احزاب و جریانات سیاسی .

در این رابطه، دلیل این باند مسلح برای چنین جنایتی هرچه باشد این ترور و اعدام است هیج نیروی مسلحی اجازه ندارد تحت هیچ عنوانی چنین جنایتی را صورت دهد. پ کاکا و باند مسلحشان پژاک این اولین بار نیست که با استفاده از نیروههای مسلحشان و ایجاد ترس و رعب و حتی ربودن و مخفی کردن نوجوانان برای پیوستن به صفوفشان استفاده می کنند.  ورود و خروج به فعالیت سیاسی امری کاملا داوطلبان و آزاد است. هیچ نیروی نباید از هیچ ابزاری برای فشار آوردن به ماندن کسی در صفوفش استفاده نماید.

نکته دوم در برخی از کامنتها و عکس العکلهای که در میدیای اجتماعی منعکس شده کسانی ضمن محکوم کردن عمل ترور اما با شک در انتظار عکس العملی رسمی   از جانب پ کاکا و باند همراهش هستند! پ کاکا و باند ش هر چه بخواهند بگویند اینها در روز روشن در جلوچشمان مادر و خواهران  سامان، جوانی که سالها در صفوفشان فعالیت نموده را  فقط بخاطر امتناع از همراهیشان به شنیع ترین شیوه ترور کردند. ترور ، اعدام است و گرفتن جان انسان  و به هر دلیل محکوم است.  و تازه بعد از چند روز گذشت از این ماجرا پ کاکا از زبان هوادارنش به کسانی که در این زمینه اظهار نظری کرده اند ، توپیده و به سبک همیشگیشان توطئه پنهان آنها و جمهوری اسلامی برای “خراب کردن اپو” موضع گرفته سوال این است اگر این جنایت را آنها انجام نداده اند، پس چرا در اطلاعیه علیه این جنایت رژیم اسلامی حرفی بزبان نمی آورند؟

نکته دوم این پدید ترور مخالفین سیاسی پدید جدیدی است که باند زحمتکشان و پژاک می خواهند وارد فضای سیاسی در جامعه کردستان کنند. این پدید ای خطرناک است و عکس العمل احزاب و جریان مسئول را در جامعه کردستان می طلبد لذا سکوت این احزاب  در قبال این پدید مجاز نیست.

و نکته اخرباید از کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران پرسید نشست و برخواست و اطلاعیه  فرخوان مشترک با چنین باندهای تحت عنوان نشست  با احزاب سیاسی با چه معیاری  در دنیای سیاست قابل پذیرش است؟

در اخر ضمن تسلیت به خانواده سامان دانشور   پدرش رحیم دانشور و شمسه مادرش و سهیلا  ثریا خواهران سامان و مردم روستای گویزکویر و مریوان این جنایت و ترور را محکوم می کنم.

اسد نودینیان

٢ تیر ١٣٩٨

٢٣ ژوئن ٢٠١٩