اخبار کارگری – گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت گردآورنده: شهلا خباززاده

گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت

گردآورنده: شهلا خباززاده

۱۳ اردیبهشت

کارگران کارخانه سموم علف کش ۵ ماه است که حقوق نگرفته اند

۲۵کارگر قراردادی کارخانه سموم علف کش بیش از ۵ ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اندو در عین حال هنوز بابت عیدی سال ۹۵طلبکارند. دلیل اینکار «کمبود مواد اولیه» عنوان شده است. برغم وعده‌های داده شده درخصوص پرداخت معوقات حقوقی کارگران از سوی کارفرمای اصلی کارخانه، هنوز هیچ اقدامی جهت پرداخت این مطالبات صورت نگرفته و علاوه بر آن از ابتدای سال جاری ماه فروردین نیز به مطالبات گذشته کارگران افزوده شده است.

۱۲ اردیبهشت

برگزاری مراسم روز کارگر در سنندج

از ساعت 11 صبح جمعی از کارگران ومردم سنندج بطور مستقل وهماهنگ با در دست داشتن پلاکاردهایی بمناسبت اول ماه می روزجهانی کارگر به خیابان آمدند. این راهپیمایی که تقریبا از اول خیابان انقلاب شروع شده بود تا نزدیک چهار راه سیروس ادامه داشت.

شرکت کنندگان که با هماهنگی با شعارهای “کارگر زندانی آزاد باید گردد/ دستمزدهای معوقه کارگران باید فوری پرداخت گردد/ بیمه بیکاری برای تمامی کارگران بیکار و آماده به کار/ اول ماه مه روزجهانی کارگرباید تعطیل رسمی اعلام گردد” وطرح مطالبات دیگرازجمله اعتراض به بیکاری و دستمزد های زیر خط فقر و حق داشتن تشکلهای مستقل کارگری که در پلاکاردهای خود بیان کرده وبه خیابان آمده بودند، بدون درگیری با نیروهای امنیتی به راهپیمایی خود پایان داده و این روز بزرگ را با تکیه به اراده وتصمیم مستقل خود، گرامی داشتند.

نور افشانی آسمان سنندج در استقبال از اول ماه مه

در اقدامی نمادین در استقبال از اول ماه مه روز جهانی کارگر (12 اردیبهشت) جمعی از اعضای کمیته هماهنگی و دیگر کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج، آسمان این شهر را نورباران کردند. بنا بر این گزارش این نورافشانی در ساعت 9 شب در اکثر نقاط شهر از جمله میدان انقلاب، خیابان های ناصر خسرو، سیروس، محله غفور، شریف آباد، میدان گاز، شهرک بهاران و روبروی زندان مرکزی انجام شد. این مراسم با استقبال گرم مردم روبرو شد. در هنگام نورافشانی شهر سنندج نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در بسیاری از خیابان ها و محلات شهر حضور چشمگیری داشتند.

قرار بر این بود که نورافشانی در 10 منطقه شهر صورت گیرد. این اقدام در چند منطقه شهر انجام گردید اما در مسیر پارک کوثر منطقه توسط مامورین امنیتی محاصره شده و محمد عبدی پور، آزاد احمدی، احمد عبدی پور، صدیق محمدی و پدرام عبدی پور در محل بازداشت می شوند. در ساعت بیست و سی دقیقه شب محمد عبدی پور و صدیق محمدی به ستاد خبری انتقال داده می شوند و آزاد احمدی، احمد عبدی پور و پدرام عبدی پور آزاد می شوند. مامورین در بازدید از ماشین محمدی پور تمامی فشفشه های موجود در ماشین نامبرده را ضبط می نمایند. در نهایت محمد عبدی پور و صدیق محمدی بعد از چند ساعت بازجویی در ساعت 20 دقیقه بامداد روز یکشنبه (12 اردیبهشت) آزاد شدند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر

روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت 200 كارگر شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت حقوق ماه های بهمن و اسفند سال گذشته وکاهش حقوقشان در سال جاری دست به تجمع در برابر سازمان منطقه آزاد اروند، زدند.

۱۱ اردیبهشت

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آی. تی. آی شیراز

بیش از ظهر روز جهانی کارگر، کارگران کارخانه آی.تی.آی شیراز دراعتراض به عدم پرداخت ۳۰ میلیارد حقوق و حق سنوات خود که از سال ۸۵ پرداخت نشده، دست به تجمع مقابل کارخانه زدند. مطالبات 1226 کارگر این کارخانه بدون احتساب ضرر و زیان 30 میلیارد تومان است و اگر این مطالبات به روز محاسبه شود 3 برابر این میزان است

کارگران می گویند که چند نفر از کارگران در بیمارستان بستری هستند و باید برای پیوند کلیه و کبد هزینه بالایی پرداخت کنند اما چون هنوز هیچ اقدامی برای احقاق حقوق آنها نشده است قادر به پرداخت هزینه درمان نیستند. در حال حاضر کارخانه در دست ستاد هیئت اجرایی (ستادی که ستاد حمایت از صنایع تشکیل می‌دهد) است. اموال این کارخانه نیز در اختیار بانک ملی و تامین اجتماعی است.

تجمع آتش‌نشانان مشهدی دراعتراض به عدم امنیت شغلی و برای افزایش دستمزد

امروز صبح تعدادی از آتش‌نشانان بخش خصوصی در اعتراض به میزان دریافتی و عدم امنیت شغلی خود مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر مشهد تجمع  کردند.

بازداشت فعالین کارگری در شهر سنندج مقابل خانه کارگر

با اعلام برگزاری مراسم دولتی خانه كارگر سنندج برای برگزاری مراسم دولتی راهپيمايی روز جهانی كارگر، از ساعت ۹ صبح جمع كثيری از كارگران و فعالين كارگري شهر سنندج به‌قصد دخالتگری در اين مراسم و اعلام مطالبات و شعارهاي مستقل خودشان در مقابل خانه كارگر سنندج در زير پل مردوخ تجمع نمودند كه با حضور جمع زيادی از نيروهای پليس و مأمورین امنيتی مواجه می‌شوند.

مأمورین امنيتي در پي افزايش جمعيت، به كارگران حاضر يورش برده و چندین نفر از آنان به اسامي «لطف اله احمدي، نادر رضا قلي ، حسين حسن‌آبادی، یدالله صمدی و زاهد مرادی» دستگير می‌شوند.

گفته شده است، کارگران بازداشت شده بیشتر از اسامی مذکور می باشند. ولی تا کنون خبری از بازداشت احتمالی اشخاصی دیگر نرسیده است.

لازم به ذكر است كه هیچ‌یک از عوامل خانه كارگر در اين تجمع حضور نداشته و فقط كارگران و فعالين كارگري در مقابل خانه كارگر حضورداشتند.

۱۰ اردیبهشت

احضار اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در سنندج

 

 

در آستانه روز جهانی کارگر، شیث امانی، شریف ساعدپناه و مظفر صالح نیا، سه نفر از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در روزهای 8 و 9 اردیبهشت ماه جاری توسط اطلاعات نیروی انتظامی سنندج احضار و مورد بازجویی قرارگرفتند.

مسئولین محلی بمنظور کنترل فضای عمومی شهر وجلوگیری از برگزاری مراسم مستقل کارگران در سنندج، فعالین و چهره های شناخته شده کارگری را احضار و مورد بازجویی قرار میدهند تا با توسل به طرق مختلف از تحرکات و فعالیت آنها در برگزاری روز جهانی کارگر که یکبار در سال وحق طبیعی کارگران است ممانعت بعمل آورند.

رسول بداقی آزاد شد

رسول بداقی، عضو ارشد کانون صنفی معلمان ایران، پس از تحمل درد و رنجِ هفت سال زندان، با پایان دوره محکومیتش، شب گذشته از زندان اوین آزاد شد.

برگزاری گل گشت خانوادگی کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر در کرج

بر طبق سنت هر ساله مراسم گلگشت خانوادگی به مناسبت روز جهانی کارگر (اول ماه مه) توسط گروههای کوهنوردی کارخانجات استان البرز و تهران برگزار می گردد. بر این اساس در آخرین جلسه اداره کار و رفاه اجتماعی با مسئولین گروه های کوهنوردی کارگری کارخانجات قرار بر این شد که مراسم گل گشت خانوادگی در روز جمعه 10 اردیبهشت با میزبانی کارخانه قالبهای بزرگ صنعتی سایپا در کرج اجرا شود. اما در روز چهارشنبه دو نفر از مسئولین کوهنوردی کارگران البرز از طریق ستاد خبری (اطلاعات) دعوت می شوند و به آنها می گویند که برنامه گل گشت خانوادگی نبایستی اجرا شود، و متعاقباً در روز پنج شنبه (9 اردیبهشت) از اداره کار به کارخانجات رسما اعلام می شود که برنامه نبایستی اجرا گردد.

علیرغم تلاش برای عدم برگزاری این گل گشت، این مراسم در اطراف کرج توسط تعدادی از کارگران و خانواده هایشان برگزار شد. در این مراسم ابتدا تاریخچه ای از روز جهانی کارگر توسط یکی از کارگران خوانده شد. سپس یکی دیگر از کارگران گزارشی از آمارهای موسسات جهانی در رابطه با تمرکز بیش از نیمی ثروت های دنیا در بین 60 نفر از سرمایه داران در سال 2016 و همچنین آمار آن در سال های گذشته ارائه کرد. سپس یکی دیگر از کارگران در رابطه با مسائل محیط زیست سخنان کوتاهی ایراد کرد. همچنین یکی از کارگران گزارشی از وضعیت کارگران بازنشسته و شرایط زندگیشان به حاضرین ارائه کرد. در فواصل مختلف بین برنامه حاضرین با خواندن ترانه و سرود و دکلمه و اجرای موسیقی فضایی دوستانه و صمیمی بر برنامه حاکم کردند. همچنین در انتها کارگران ضمن گذراندن یک روز در طبیعت با خانواده هایشان و صرف ناهار، در گروههای چند نفره به بحث و گفتگو در رابطه با مسائل جنبش کارگری پرداختند. در این مراسم حدود 100 نفر حضور داشتند.

مرگ کارگر یک جوشکار در اصفهان

حوالی ساعت ۲۰ یک تانكر خالی حمل سوخت در اصفهان، هنگام جوشكاری دچار حریق و انفجار شد و جان یك کارگر جوشکار را گرفت.

 

اخبار کارگری از دیگر سایتها – از لا به لای روزنامه ها 9 اردیبهشت 95

۹ اردیبهشت

 

اعتراض کارگران کارخانه ریزدانه های شب تاب به بلاتکیفی شغلی وحقوقی!

کارگران کارخانه ریزدانه های شب تاب با حضور در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پیگیری دریافت معوقاتشان از کارفرمای سابق شرکت شدند. ۲۵ کارگر در این شرکت مشغول کار هستند، ۲ سال گذشته مدیریت این شرکت به پیمانکار تحویل داده شد.

اسدی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن تائید کرد که به علت نبود اعتبارات در بهمن ماه سال گذشته کارگران به یک ماه مرخصی اجباری فرستاده شده اند. او وعده داد که همه معوقات کارگران توسط کارفرمای جدید پرداخت خواهد شد.

 

۸ اردیبهشت

مرگ ۳ کارگر کارخانه بسته بندی مرغ در کاشان

سه کارگر ۲۵، ۳۰ و ۳۵ ساله به علت سقوط به درون چاه فاضلاب کارخانه بسته بندی گوشت مرغ و ماهی و استنشاق گاز چاه فاضلاب، در کاشان جان خود را از دست دادند.

بر اساس اخبار منتشر شده یک کارگر ۲۵ ساله که برای تخلیه وارد چاه فاضلاب شده بود، بر اثر استنشاق گاز دچار خفگی شد، ۲ کارگر دیگر نیز که برای نجات جان وی تلاش کرده بودند با سقوط در چاه دچار خفگی شدند و هر ۳ نفر جان باختند.

 

اعتراض کارگران کارخانه چوکا به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان!

کارگران کارخانه چوکا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان از صبح دست به تجمع مقابل دفتر مدیر عامل زدند. این کارگران که از سال گذشته حقوق و مطالبات گذشته خود را بطور کامل دریافت نکرده اند، بارها اقدام به تجمع و تحصن نموده اند. اما بجز وعده و وعید و پرداخت های اندک چیزی دریافت نکرده اند. با این وجود و با گذشت یک سال و پشت سر گذاشتن بحران تعطیلی کارخانه، کارگران این کارخانه به عدم پرداخت حداقل حقوق معوقه‌ی خود اعتراض دارند و هم اکنون نیز حقوق ماه گذشته خود را دریافت ننموده اند.

گفته میشود که با صدور حکم قضایی، طلبکاران و پیمانکاران اقدام به مصادره اموال چوکا نموده اند و ویلاها و حتی ماشین محمدرضا وزوایی مدیر عامل کارخانه را طی روزهای گذشته بابت بدهی های خود مصادره نموده اند. همچنین از یکشنبه آینده، وعده های غذایی کارگران نیز به علت شرایط بد کارخانه قطع خواهد شد. از گذشته نیز این کارخانه دارای مشکلاتی همچون عدم پرداخت حق بیمه های کارگران، عدم پرداخت حقوق و عدم تمدید کارگران قراردادی بوده است.

گزارش سازمان پزشكي قانوني درباره قربانیان حوادث کاری

در سال گذشته يكهزار و 494 نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن كه آمار تلفات حوادث كار يكهزار و 891 نفر بود، 21 درصد كاهش يافته است.

به گزارش8اردیبهشت اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، در سال گذشته يكهزار و 494 نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند که ۱۵ نفر از این کارگران زن بودند.  بر اساس این آمارها سقوط از بلندی همواره بيشترين آمار تلفات حوادث ناشی از كار را در برمی گيرد. در سال گذشته سقوط از بلندی 44 درصد از مرگ‌های حوادث كار را به خود اختصاص داده‌است. به بيان ديگر از كل تلفات حوادث كار در اين مدت 658 نفر به دليل سقوط از بلندی جان باخته‌اند.

در سال گذشته (1394) پس از سقوط از بلندي كه موجب مرگ 658 نفر شده است، 322 نفر بر اثر اصابت جسم سخت، 247 نفر به دليل برق‌گرفتگي، 56 نفر سوختگی، 70 نفر بر اثر كمبود اكسيژن و 141 نفر به دلايل ديگر جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ یک کارگر در تونل شماره یک محور سوادکوه

یک کارگر ۲۷ ساله براثر ریزش سنگ در تونل شماره یک محور سوادکوه در محدوده شهر شیرگاه، جان باخت. نام کارگر جان باخته «شهرام – الف» اعلام شده است. او در قسمت نصب سازه های حفاظتی در حال حفرتونل مشغول کار بود که ریزش یک قطعه سنگ از دیواره تونل و برخورد به سر وی سبب مرگ او شد.

سومین روز تجمع اعتراضی کارگران آلمینیوم المهدی هرمزآل

۲۴۰۰ کارگر کارخانه آلمومینیم المهدی هرمز آل در استان هرمزگان در سومین روز تجمع اعتراضی خود با بستن درهای ورودی کارخانه اعلام کردند تا تحقق خواستهایشان به اعتراضات خود ادامه خود ادامه خواهند داد. این کارگران خواستار لغو حکم اخراج ۶۲۰ نفر از کارگران و پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه آنها و همچنین بازگرداندن ده کارگر بخش خدمات هستند که از اوایل سال اخراج شده اند.

کارگران خواهان تضمین امنیت شغلی و همچنین پرداخت حقوق سختی و زیان آور بودن کار، را دارند.  کارفرمای کارخانه بارها در مورد برآورده کردن خواست های کارگران بدقولی کرده است و کارگران دیگر وعده های توخالی کارفرما و مقامات دولتی را نمی پذیرند.

۷ اردیبهشت

کشته وزخمی شدن 2کارگر درپی ریزش آوار استخر كشاورزی در تهران!

براثر ریزش دیوارهای یک استخر کشاورزی در روستای زمان آباد در جنوب تهران یک کارگر افغانستانی در زیر آوار جان باخت و کارگر افغان دیگری بشدت مصدوم شد.

۶ اردیبهشت

مرگ کارگر جوان با سقوط در عمق چاه 25 متری

یک کارگر ساختمانی افغانستانی ۳۵ ساله بر اثر سقوط به چاهی به عمق 25 متر در محوطه یک ملک شخصی در تهران کشته شد.

 

۷ اردیبهشت

بیکار شدن ۲۵۰ کارگر پارس سرام

در کارخانه «پارس سرام» واقع در منطقه قرچک شهرستان ورامین حدود ۳۵۰ کارگر مشغول به کار هستند. از ابتدای  منابع کارگری ایلنا در این واحد تولیدی می‌گویند در این واحد تولیدی حدود 350 کارگر مشغول به کار هستند. از ابتدای فروردین امسال حدود 250کارگر قراردادی این کارخانه که بصورت میانگین یک تا 15سال سابقه کاری داشتند پس از خاتمه قرارداد اخراج شده‌اند. کارفرما دلیل این اخراج ها را «رکود بازار فروش محصولات»، عنوان کرده است.

یک سال معوقات مزدی کارگران کارخانه نسوز خرم

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشهر اعلام کرد که در حال حاضر 45 تا 50 کارگردرکارخانه صندوق نسوزنوشهرمشغول کار هستند که بیش از یک سال است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. او گفت که در حال حاضر 45 تا 50 کارگردرکارخانه صندوق نسوزنوشهرمشغول کار هستند که بیش از یک سال است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. با وجود تسهیلاتی که بانکها به کارفرما داده ند و همچنین ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اداره تعاون، کار و رفاه، معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است.

تعطیلی قند ورامین و بیکاری ۲۸۵ کارگر

با تعطیلی کامل کارخانه قند ورامین از اول فروردین ۲۸۵ کارگر رسمی و قراردادی ماه بیکار شدند.

کارگران قراردادی کارخانه نیز به دلیل نداشتن سابقه کار یک ساله با کارفرما  براساس قوانین جدید بیمه بیکاری از امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری محروم هستند و کارگران رسمی نیز که در آستانه بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند به دلیل مشکلات بیمه ای امکان بازنشسته شدن ندارند و بلاتکلیف شده اند.

دستمزد ۱۷۰۰ کارگر پلی آکریل از بهمن ۹۴ پرداخت نشده

دستمزد 1700 کارگر کارخانه پلی آکریل اصفهان از بهمن 94 پرداخت نشده است.  علاوه بر این سه ماه دستمزد معوقه، این کارگران که تعداد آنها حدود 1700 نفر است،  4 ماه مزایای مزدی پرداخت نشده نیز دارند.

 ۶ اردیبهشت

عدم پرداخت ۷ ماه حقوق و اعتصاب کارگران شهرداری نالوس 

کارگران و کارمندان شهرداری نالوس دراعتراض به عدم پرداخت7ماه حقوق، با دست کشیدن از کار مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

۵ اردیبشهت

تجمع بازنشستگان راه آهن در یزد

تعدادی از بازنشستگان راه آهن استان یزد در اعتراض به عدم پرداخت عیدی وتمدید بیمه مقابل استانداری یزد تجمع کردند.

۲۵ ماه حقوق معوقه کارگران تبریز کف

بیش از 180 کارگربیکارشده کارخانه تبریز کف حدود 25 ماه و به‌طور متوسط هرکدام ۲۵۰ میلیون ریال حقوق معوقه دارند و واریز حق بیمه نیز از بهمن‌ماه سال گذشته متوقف شده است.

 483 کارگر بیکارشده نساجی بروجرد ازبیمه بیکاری محرومند

۴۸۳ کارگر نساجی بروجرد اسفند ماه 94 لغو قرارداد شدند و در حالی که بیمه بیکاری حق آنهاست اما با گذشت 37 روز از بیکار شدن این کارگران هنوز بیمه بیکاری آنها برقرار نشده است.

مرگ کارگر مجتمع جهان فولادسیرجان به علت نبود وسایل ایمنی!

یکی از کارگران پیمانکار مجتمع جهان فولاد به نام علی بیگلری براثر سقوط به حوضچه آب جان خود را از دست داد. این کارگر ۳۴ ساله دارای دو فرزند است و به علت نبود وسایل ایمنی در محل کار جان خود را از دست داد

۱۷۰ کارگر مجموعه های شهرداری ویزه عیدی و مزایا نگرفته اند

حدود 170کارگرشاغل در مجموعه‌های شهرداری هویزه وسازمان‌های وابسته به آن هنوز دستمزد ماه‌های اسفند 94 و فروردین سال جاری خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران که در سازمان‌هایی همانند آتش نشانی، فضای سبز و خدماتی  شهرداری هویزه کار می‌کنند سال گذشته  هیچ عیدی و مزایای دریافت نکرده اند. 

تجمع کارگران بیکارشده معدن چشمه پودنه درجاده ترانزیتی زرند – راور!

کارگران بیکارشده معدن زغال سنگ چشمه پودنه برای بازگشت بکار واعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع در جاده ترانزیتی زرند – راور زدند. کارگران معترض معدن زغال سنگ چشمه پودنه،مسیر زرند به راور در دو راهی دشتخاک و مسیر زرند به کوهبنان را مسدود کردند و از تردد خودروها و کامیون های ترانزیتی جلوگیری کردند. بخاطر تعطیلی این معدن ۲۵۰ کارگر بیکار شده اند.

اعتصاب کارکنان دانشگاه آزاد جیرفت

کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت در پی عدم پرداخت حقوق و پاداششان دست به اعتصاب زدند.

۴ اردیبهشت 

افزایش 19 درصدی قربانیان حوادث کار در استان مازندران

مدير كل پزشكي قانوني استان مازندران گفت: در سال 94 تعداد نود و پنج نفر بر اثر حوادث ناشی از كار در استان جان خود را از دست دادند (همگی مرد)، كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نوزده درصد افزایش داشت.

گزارشها:

عدم پرداخت سه ماه حقوق به کارگران شهرداری لوشان

دستمزد بهمن و اسفند سال گذشته حدود 74 کارگر که در شهرداری لوشان  و سازمان‌های وابسطه به آن  به صورت پیمانی وقرار دادی مشغول کارند؛ به همراه حقوق فروردین ماه سال جاری انان پرداخت نشده است.

منابع کارگری ایلنا در شهرداری لوشان واقع در استان گیلان گزارش دادند، این کارگران که در شهرداری لوشان  و سازمان‌های وابسطه به آن  به صورت پیمانی وقرار دادی مشغول کارند؛ سه ماه حقوق معوقه طلب دارند.  تعداد 5 نفر از همکاران باسابقه آنها به دلیل پرداخت نشدن سهم بیمه مشاغل سخت و زیان آور از شش ماه پیش معطل صدور احکام بازنشستگی خود هستند.

همچنین به گفته کارگران شهرداری لوشان در حال حاضر از موعد بازنشستگی یکی از همکارانشان حدود یکسال گذشته است اما وی که هنوز حکم بازنشستگی‌اش صادر نشده، به دلیل پی‌گیری برای بازنشسته شدن از ابتدای سال جاری اخراج و در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

تعطیلی کاشی ایرانا و اخراج کارگران

کارخانه کاشی ایرانا از نیمه اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده و به غیر از نیروهای ستادی بقیه کارگران اخراج شده اند.

ایلنا: کارگران کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا که به علت مشکلات مالی و رکود حاکم بر این صنعت بیکار شده ‌اند منتظر هستند تا وزیر کار به وعده هایش در مورد حل مشکلات آنها عمل کند . «عزیزه شریفی» ‌نماینده کارگان کاشی و سرامیک ایرانا به ایلنا گفت:‌ بیشتر کارگران کاشی و سرامیک ایرانا که در جال حاضر بیکار شده‌اند، سن بالایی دارند و دچار بیماری‌های ضمن کار شده‌اند از این رو بیکاری کارگران این کارخانه آسیب‌های فراوانی را متوجه آنها ساخته است.

وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی استان سمنان فاجعه است

به گزارش تسنیم استاندار سمنان وضعیت فعالیت صنایع استان سمنان را فاجعه نامید و گفت ۶۲۱ واحد صنعتی و تولیدی استان سمنان «به‌کلی» تعطیل است و دیگر صنایع فعال استان سمنان نیز بطور متوسط با ۳۷درصد ظرفیت کار می‌کنند.

او گفت: مشخص شد که آماری که قبلاً درباره وضعیت صنایع استان سمنان ارائه می‌شد با واقعیت فاصله زیادی دارد. مجموع واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان یک‌هزار و 792 واحد است، این در حالی است که همواره در گزارش‌های مدیران تعداد واحدهای صنعتی و معدنی استان سمنان بیش از ۲۴۰۰ واحد اعلام می‌شد. در آمار قبلی از تعطیلی تنها 400 واحد تولیدی و صنعتی استان سمنان خبر داده و اعلام می‌شد که حدود دو هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان سمنان با ظرفیت بیش از 50 درصد فعالیت دارد خاطرنشان کرد: اما با بررسی‌های میدانی مشخص شد که 621 واحد صنعتی و تولیدی استان سمنان به‌کلی تعطیل بوده و تنها یک‌هزار و 171 واحد صنعتی و تولیدی استان سمنان فعال و نیمه فعال است.

وی گفت: واحدهای تولیدی فعال و نیمه‌فعال استان سمنان نیز در مجموع به‌طور میانگین با 37 درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که این مهم فاجعه است.

دزدی حقوق و دستمزد ۸۰۰ کارگر کاشی نیلوی اصفهان

۸۰۰ کارگر کارخانه کاشی نیلوی اصفهان از آذرماه گذشته تاکنون حقوق و دستمزد از کارفرمایان دریافت نکرده اند. از روز اول اردیبهشت به بهانه آتش گرفتن پست برق درهای کارخانه به روی کارگران و مشتریان بسته شده است.

تعطیلی کارخانه پس از واگذاری این کارخانه از اداره کل تأمین اجتماعی به بخش خصوصی آغاز شد. «روز نخستی که 4 شریک به این کارخانه آمدند همه چیز خوب بود، انبارها پر از کاشی بود که به خوبی فروش می‌رفت و انبار فنی هم پر از جنس و دستگاه‌ها بدون عیب کار می‌کردند اما از روزی که 4 شریک پای خود را به کارخانه گذاشتند هرچه بود و نبود را فروختند و یک ریال هم خرج کارخانه نکردند». تأمین اجتماعی کارخانه کاشی نیلو را به 4 نفر به صورت اقساطی فروخت، اما فقط 2 قسط تأمین اجتماعی پرداخت شده و مابقی آن را پرداخت نکردند. در این بین تکلیف کسی را هم مشخص نکردند، بیمه‌ کارگران را از بهمن ماه تا کنون نداده‌اند علاوه بر اینکه بیمه‌های قبل ما را هم پرداخت نکرده‌اند، کارگران هم اعتراض خود را به اداره کار بردند و قرار شد فعلاً قراردادی بسته شود تا تکلیف کارخانه مشخص گردد».

کارگران می گویند که آتشسوزی کارخانه بهانه ای بیش نیست: « 10 روز پیش گفتند شب گذشته پست برق آتش گرفته، سوال من این است، آن زمان که کارخانه با 12 خط تولید کار می‌کرد هیچ اشکال فنی رخ نداد، حالا که تعطیل شده ناگهان پست برق آتش گرفته؟!». مالکین جدید کارخانه یکدیگر را به دزدی اموال کارخانه متهم می کنند، در این میان کارگرانی که حقوق و دستمزدهایشان دزدیده شده، بلاتکلیف هستند.

رکود اقتصادی در لرستان و کرمانشاه

علی یزدانی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در مجموع یک هزار و 312 واحد صنعتی در استان لرستان وجود دارد که از این تعداد 418 واحد صنعتی غیرفعال است. غیرفعال نبودن واحدها صنعتی به این معنی نیست که تمام توان ظرفیت مشغول فعالیت هستند بلکه بسیاری از واحدها را داریم که با ظرفیت کمی کار می‌کنند. وی گفت: در استان لرستان 410 واحد صنعتی وجود دارد که با ظرفیت کمتر از 50 درصد مشغول فعالیت هستند که در این‌ بین 96 درصد این واحدها واحدهای صنعتی کوچک هستند. در حال حاضر در بسیاری از شهرک‌های صنعتی که به بهره‌برداری رسیده‌اند هیچ متقاضی وجود ندارد و در استان لرستان نیز شهرک‌های صنعتی بروجرد و پلدختر با وجود داشتن زیرساخت‌های مناسب هیچ‌گونه درخواستی وجود ندارد. ۸۵ درصد از مجتمع‌های تجاری و صنعتی در استان کرمانشاه در رکود و تعطیلی به سر می‌برند.

سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس اسلامی  گفت: از صددرصد مجتمع‌های تجاری و صنعتی در استان کرمانشاه تنها 10 تا ۱۵ردرصد فعال هستند که این واحدهای فعال نیز با 40 تا 45درصد از ظرفیت اصلی خود کار می‌کنند.

ترکیهاعتراض به محاکمۀ روزنامه نگاران در ترکیه

شماری از معترضان به سیاستهای دولت ترکیه روز جمعه مقابل دادگاه استانبول جمع شدند تا حمایتشان را از دو روزنامه نگار متهم به جاسوسی و کمک به یک سازمان تروریستی نشان دهند.

محاکمه جان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت ترکیه و اردم گول، مسئول دفتر این روزنامه در آنکارا روز جمعه پشت درهای بسته انجام شد.

گوننس حجالوقلو، دانشجو و از شرکت کنندگان در اعتراض روز جمعه می گوید: «جان دوندار و اردم گول تلاش کرده اند جنایات جنگی حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت را آشکار سازند و به همین دلیل بازداشت شدند. آنها به این دلیل در دادگاه هستند که روزنامه نگاران شریفی هستند و قادرند حقایق را افشا کنند. به همین دلیل ما دانشجویان در اینجا جمع شده ایم تا بگویم که حقیقت را نمی توان ساکت کرد و نمی توان آن را تسلیم نمود.»

همزمان با دادگاه این دو، چهار نفر از دانشگاهیان ترکیه نیز متهم به «تبلیغات تروریستی» شده و به دادگاه فرا خوانده شده اند. منتقدان رجب طیب اردوغان می گویند این دو پرونده حقوقی، نشان دهنده نقض آزادی بیان در ترکیه است.

سوریه – ۴۰۰ هزار نفر تعداد احتمالی‌کشته شدگان 

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، می‌گوید مجموع افراد کشته شده در جنگ داخلی در سوریه در پنج سال گذشته را می‌شود حدود چهارصد هزار نفر تخمین زد.

آن‌طور که شبکه خبری الجزیره گزارش داده، آقای دی میستورا گفته است که این رقم تخمین شخصی اوست و آمار رسمی سازمان ملل متحد نیست. وی می‌گوید آمار رسمی که دو سال پیش ارائه شد، ۲۵۰ هزار تن بود که حال دو سال از آن زمان می‌گذرد و تبعاً بر این رقم افزوده شده است.

سازمان ملل متحد در حال حاضر دیگر تعداد کشته‌شدگان در جنگ داخلی سوریه را دنبال نمی‌کند، چرا که از یک طرف دسترسی به تمامی مناطق سوریه برای این سازمان ممکن نیست و از طرف دیگر بررسی آمار ارائه شده توسط نیروهای مسلح مخالف و دولت سوریه نیز برای این سازمان دشوار است.

این نخستین بار در دو سال گذشته است که یک مقام رسمی آماری از کشتگان جنگ سوریه ارائه می‌کند. پیش‌تر در سال ۹۳ کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده بود که تعداد کشته‌شگان به مرز ۲۰۰ هزار تن رسیده و ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز این رقم را نزدیک به ۲۰۰ هزار تن اعلام کرده بود.

آلمان – تظاهرات گسترده در هانوفردرآستانه سفر اوباما

هزاران نفر در شهر هانوفر آلمان در اعتراض به گفتگوهای طرح تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا تظاهرات کردند.

به گزارش پلیس آلمان، روز شنبه ۲۳ آوریل حدود ۳۰ هزار معترض در خیابان‌های هانوفر تجمع کردند و به آنچه “پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری میان-آتلانتیک” (تی.تی.آی.پی) نامیده می‌شود اعتراض کردند.

این تظاهرات در حالی روی داد که قرار است باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه‌۲۴ آوریل پس از دیدار با خانواده سلطنتی و رهبران بریتانیا، به آلمان سفر کند و گفته می‌شود رایزنی در مورد این پیمان تجاری، یکی از محورهای گفتگوی او با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است.

معترضان به این طرح معتقدند با توجه به استاندارهای پایین‌تر بازار کار و محیط زیست در آمریکا در قیاس با اروپا، تصویب این طرح به نوعی نزول ارزش‌های ‘دموکراتیک و مترقی اروپا’ است.

یکی از حاضران در تظاهرات می‌گوید: “انعقاد این پیمان میان آمریکا و اروپا به ضرر دموکراسی، محیط زیست و حقوق کارگران در اروپا است.”

مولداوی – تداوم اعتراض مردم علیه فساد مالی در این کشور

صدها نفر در شهر کیشینائو، پایتخت مولداوی در اعتراض به فساد مالی مقامات این کشور دست به اعتراض زدند. این تجمع در ادامۀ اعتراض هایی است که از ماه سپتامبر گذشته و در پی مفقود شدن یک میلیارد دلار از بانک های این کشور آغاز شده است.

معترضان خواهان محاکمۀ اختلاس کنندگان و استعفای نخست وزیر این کشور هستند. گفته می شود مبلغ مذکور یک هشتم از تولید ناخالص داخلی مولداوی است و عدم معرفی عاملان این اختلاس نشان از ریشه دار بودن فساد مالی در میان قدرتمندان این کشور دارد.

برگزارکنندگان این تجمع از مردم خواسته اند روز دوشنبه۲۵ آوریل نیز با شرکت در یک راهپیمایی با ادامۀ اعتراض ها دولت را موظف به پاسخگویی کنند.

نپال – تظاهرات در کاتماندو در آستانه اولین سالگرد زلزله نپال

در آستانه اولین سالگرد وقوع زلزله ویرانگر در نپال، بازماندگان هزاران قربانی این حادثه روز یکشنبه ۲۴ آوریل یاد جان باختگان را گرامی داشتند.

سازمانهای امدادرسانی با وجود گذشت یک سال از زلزله همچنان نسبت به خطراتی که از نظر بهداشتی میلیون ها نفر از آسیب دیدگان را تهدید می کند، هشدار می دهند. به گفته این سازمانها پناهگاه های موقت اسکان آسیب دیدگان حتی از حداقل معیارهای لازم برخوردار نیستند.

از سوی دیگر گروهی از معترضان به عملکرد دولت نپال در کاتماندو، پایتخت، با پلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان اعتراض خود را نسبت به تاخیر در بازسازی خانه های ویران شده ابراز داشتند.

با وجود اختصاص چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کمک های بین المللی به آسیب دیدگان زلزله نپال بخش اعظم این رقم به دلیل مشاجرات سیاسی تاکنون مصرف نشده است.

از زلزله ۷.۸ ریشتری روز ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۵ در نپال، به عنوان مخرب ترین سانحه طبیعی در این کشور کوهستانی یاد می شود.

این زلزله باعث تخریب راه های ارتباطی و صدها روستای کوهستانی و همچنین آسیب به یک میلیون خانه شد. این حادثه ۹ هزار کشته و ۲۲ هزار زخمی بر جای گذاشت.

بنگلادش – قتل سردبیر مجله دگر باشان جنسی‌

پلیس می گوید جلهاز منان، سردبیر ارشد اولین مجله دگرباشان جنسی بنگلادش به ضرب قمه در داکا پایتخت این کشور کشته شده است.

در جریان حمله مهاجمان به آپارتمان این سردبیر، یک نفر دیگر نیز کشته و فرد دیگری مجروح شده است.

دوستان آقای منان گفته اند که او سردبیر مجله دگرباشان جنسی به نام “روپبان” بوده است.

از فوریه سال گذشته افرادی که گمان می رود شبه نظامیان اسلامگرا باشند چند تن از نویسندگان و اعضای گروه های اقلیت مذهبی، سکولار یا خداناباوران را کشته اند. این حادثه دو روز پس از کشته شدن یک استاد دانشگاه با ضربات قمه در بنگلادش اتفاق می افتد.

احتمال داده شده که او توسط پیکارجویان اسلامگرا کشته شده باشد.

در همین حال عمران سرکار که از رهبران تظاهرات بزرگ فعالان سکولار علیه اسلام گرایان در سال ۲۰۱۳ بود گفته است که در یک تماس تلفنی به او هشدار داده اند که “خیلی زود” کشته خواهد شد.

اوایل ماه جاری یک دانشجوی حقوق بنگلادشی که از طریق اینترنت عقاید سکولار خود را بیان می کرد، هدف حمله با چاقو و گلوله قرار گرفت و جان داد.

سال گذشته نیز چهار وبلاگ نویس معروف با قمه به قتل رسیدند.

نام این چهار وبلاگ نویس در فهرست ۸۴ نفره ای موسوم به “وبلاگ نویسان بی دین” بود که توسط جنایتکارن اسلامی در سال ۲۰۱۳ تهیه شده بود و به طور گسترده در میان مردم پخش شد.

انگلستان – اعتصاب گسترده پزشکان کار آموز

پزشکان کارآموز بیمارستان های انگلستان روز سه شنبه ۲۶ آوریل در مخالفت با طرح دولت، برای اصلاح شرایط کار خود دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب به مدت ۹ ساعت ادامه داشت و قرار است روز چهارشنبه ۲۷ آوریل نیز این اعتصاب ادامه یابد.

هرچند این اعتصاب چهارمین اعتصاب پزشکان کارآموز از ابتدای سال محسوب می شود اما اولین اعتصابی است که مراکز اورژانس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از پزشکان کارآموز اعتصاب کننده می گوید: ” من جدا از اینکه دولت نظام خدمات بهداشت ملی (NHS) را به مرز تخریب برده است، نگرانم. این نظام تا همین جا نیز تضعیف شده بود و این یکی از چندین گامی است که در این راستا برداشته شده است. به نظام خدمات بهداشت ملی مان اعتقاد راسخ دارم و به نظرم خدمات و مراقبت های پزشکی ما فوق العاده است. در عرض چند سال اخیر شاهد تغییراتی بودم که به نظرم در نهایت منجر به نابودی آن خواهد شد و به نظرم این آخرین قدم و مهمترین مرحله این روند است.”

براساس طرح دولت محافظه کار بریتانیا پزشکان کارآموز در روزهای آخر هفته باید ساعات بیشتری را در قبال دریافت دستمزدی کمتر کار کنند.
۵۳ هزار پزشک کارآموز در نظام خدمات درمانی انگلستان فعال هستند که این رقم معادل یک سوم کل نیروی کار پزشکی در این کشور است.

دولت محافظه کار بریتانیا می گوید در برابر رای دهندگان متعهد شده است که خدمات درمانی را در روزهای آخر هفته در بیمارستان ها بهبود بخشد و اتحادیه ها و اعتصاب های انجام شده نمی توانند مانع انجام اصلاحات مورد نظر دولت شوند.

اعتصاب روز سه شنبه در حالی انجام شد که مواضع اعتصاب کنندگان و دولت نسبت به یکدیگر تندتر شده است. یکی از مقامات دولتی اتحادیه پزشکان بریتانیا را به برنامه ریزی برای سرنگونی دولت متهم کرده است.

براساس نظرسنجی انجام شده حمایت عمومی از پزشکان کارآموز هرچند نسبت به زمان اعتصاب قبلی آنها کاهش یافته است اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد و ۵۷ درصد مردم از اعتصاب آنها حمایت می کنند.

آلمان – اعتصاب گسترده کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا دست به اعتصاب گسترده زدد. این اعتصاب گسترده برای افزایش فشار به دولت و موافقت با بالابردن دستمزد کارکنان بخش دولتی آلمان است.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا که بزرگترین خدمات حمل و نقل هوایی در این کشور را ارائه می کند، از لغو بیش از ۹۰۰ پرواز خود در فرودگاههای این کشور از جمله مونیخ و فرانکفورت خبر داده است.

همزمان، کارکنان بخشهای حمل و نقل زمینی از جمله قطارهای بین شهری، بازرسی امنیتی فرودگاهها و بخش تعمیرات نیز در اعتصاب بسر می برند.

اتحادیه صنفی وردی آلمان که ترتیب دهنده این اعتصاب است، صنفهای مختلف کارگری را در سراسر این کشور شامل می شود و بیش از ۲ میلیون عضو دارد. اعتصابهایی مشابه نیز در مدارس، شرکتهای خدماتی و استخرها برقرار شده است.

رئیس این اتحادیه در گفتگویی اعلام کرد که اعتصاب برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات درباره افزایش دستمزدهاست. مسئولان این اتحادیه که دومین اتحادیه بزرگ صنفی در آلمان است، خواهان افزایش ۶ درصدی دستمزد کارگران هستند اما مسئولان دولتی با افزایش سه درصدی دستمزد ها در یک دوره ۲ ساله موافقت کرده اند.

خبر‌های کوتاه

آمریکا

بنا به یک گزارش جدید میزان خودکشی در آمریکا طی مدت تقریبا سه دهه اخیر به بالاترین سطح افزایش یافته است.

گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از امراض توضیحی در باره دلیل افزایش شدید موارد خودکشی ارائه نکرده است.

با این حال برخی از کارشناسان به افزایش سوء استفاده از داروهای مخدر تجویزی و رکود مالی که در سال ۲۰۰۸ آغاز شد، به عنوان عوامل احتمالی افزایش موارد خودکشی اشاره کرده اند.

در گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از امراض که روز گذشته جمعه ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) منتشر شد، گفته شده میزان خودکشی در آمریکا به ۱۳ نفر در هر صد هزار نفر رسیده که این بالاترین میزان از سال ۱۹۸۶ میلادی بشمار می رود.

ترکیه

مردم ترکیه در اعتراض به سخنان رئیس پارلمان این کشور مبنی بر اسلامی کردن قانون اساسی و از میان برداشتن قانون سکولار در مقابل پارلمان دست به تظاهرات زدند.
پلیس ضدشورش با استفاده از گاز اشک آور به معترضان حمله و با آنان درگیر شد. روز دوشنبه هفته جاری “اسماعیل قهرمان” رئیس پارلمان ترکیه و سیاستمدار ارشد حزب حاکم “عدالت و توسعه” خواستار از میان برداشتن قانون اساسی سکولار در این کشور شد. گزارشات حاکی است که در پی تشدید اعتراضات و بروز تشنج و درگیری در میان مجلس ترکیه، رئیس كمیسیون قانون اساسی مجلس تركیه طی بیانیه اعلام كرد كه حذف لائیسیته از قانون اساسی تركیه غیر ممکن بوده و قابل اجرا نیست.

عراق

روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه صدها هزار نفر از مردم عراق بار دیگر در مناطق مختلف “بغداد”، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زده و علیه دولت شعار دادند.
معترضان با سردادن شعار و حمل پلاکاردهایی، مقامات دولت را “دزد و فاسد” خطاب کردند. تظاهرکنندگان می گویند، آنان در این راهپیمائی شرکت کرده اند تا به دولت فرقه ای عراق اعتراض کنند، چرا که دولت نمی تواند فقر و خشونت در این کشور را از بین ببرد. معترضان از میدان “تحریر” در مرکز بغداد به سمت “منطقه سبز” راهپیمائی کردند. این تظاهرات در سایه تدابیر شدید امنیتی و اعلام حالت فوق العاده در بغداد برگزار گردید.