اخبار کارگری -گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت گردآورنده: شهلا خباززاده

گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت

گردآورنده: شهلا خباززاده

٢٠ اردیبهشت

تجمع اعتراضی کارگران در تبریز

٢٥٠ کارگر شاغل در کارخانه «ریخته‌گری ماشین سازی تبریز» واقع در شهرک صنعتی قراملک تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند. دستمزد و حق بیمه این کارگران از اسفند ماه سال گذشته پرداخت نشده است.

ادامه تجمع آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مقابل مجلس اسلامی

دویست نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی برای چندمین بار مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. این تجمع کنندگان که دارای سابقه تدریس طولانی در نهضت سواد آموزی بدون حق بیمه هستند، نسبت به لغو قرارداد آموزش دهندگی در سال جدید معترض هستند و خواستی که از طرف آنها مطرح شده این است که طرحی مشابه طرح مربیان پیش دبستانی جهت جذب به صورت “حق التدریس” در دستور کار قرار بگیرد. در حقیقت این آموزش دهندگان که سالها به سوادآموزی بزرگسالان و در روستاهای دور افتاده مشغول به کار بوده اند، باید استخدام رسمی شوند.

آموزش دهندگان معترض از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمدند تا با ساماندهی این اعتراض خواسته خود را مطرح کنند.

تجمع اعتراضی کارگران ریخته گری ماشین سازی تبریز

٢٥٠ کارگر کارخانه «ریخته‌گری ماشین سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند. دستمزدها و حق بیمه این کارگران از اسفند ماه سال گذشته تا کنون پرداخت نشده است.

١٩ اردیبهشت

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آجر و ماسه پلدختر

کارگران شرکت آجر ماسه آهکی پلدختر به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالبات خود در مقابل این کارخانه دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند اما مدیر کارخانه پرداخت حقوق را مشروط به فروش تولیدات کارخانه می‌داند.

تجمع کارگران ساختمانی شرکت عمران پرند

تعدادی از کارگران ساختمانی فاز ٦ شهرپرند، در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود از سوی پیمانکاران مقابل ساختمان شرکت عمران پرند تجمع کردند.

یکی ازکارگران معترض گفت: بیش از١٠٠ کارگر ساختمانی شاغل در پروژه‌های تجاری فاز ٦ شهرک پرند، تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری از پنج ماه قبل دستمزد نگرفته اند. مطالبات معوقه هر یک از کارگران ساختمانی رقمی حدود ٦ تا ٨ میلیون تومان است که پیمانکاران به بهانه تراشی‌ های مختلف قصد پرداخت آن را به کارگران ندارند.

کارگران کارخانه «کارگلاس» دستمزد فروردین و عیدی ٩٥ را نگرفته اند

بیش از ١٠٠ نفر ازکارگران رسمی و قراردادی کارخانه کارگلاس فشاپویه شهر ری دستمزد فروردین و عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.  همچنین کارخانه حق بیمه کارگران را در سال ٩٤ را به صورت چک به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کرده که این چک‌ها برگشت خورده‌اند.

مدیران کارخانه از دی ماه سال گذشته قراردادهای کارگران را به صورت ١ ماهه و سفید امضا تبدیل کرده‌اند.

کارگران فضای سبزمنطقه دوشهرداری اهواز تجمع کردند

گروهی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز در اعتراض به عدم دریافت دستمزد های خود در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی اهواز تجمع کردند. این کارگران که در استخدام شرکت پیمانکاری «صنعتگران جوان نادر کارون» هستند خواستار دریافت دو ماه دستمزد در ماه‌های اسفند ٩٤ و فرودین سال جاری شدند. یکی دیگر از موارد مورد اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز محدودیت حق اولاد وبیمه خانواده‌های آنان است.

کارگران خدماتی قطار شهری تهران هنوز دستمزد و حقوق های معوقه خود را نگرفته اند

٤٤٠ کارگر خدمات قطار شهری تهران به غیر از مطالبات مربوط به یک ماه نیم دستمزد (آذرماه سال گذشته ونیمی از دستمزد فروردین ماه سال جاری) تا کنون، بابت هفت ماه اضافه کاری، ١٤ ماه سنوات، بخشی از عیدی و حق بیمه پرداخت نشده نیز طلبکارند . این کارگران تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری در خطوط یک، دو و چهار متروی تهران مشغول کارند.

تحمع اعتفارغ‌التحصیلان دانشکده نفت در مقابل وزارت نفت

 فارغ‌التحصیلان دانشکده نفت در اعتراض به اجرایی نشدن استخدام آنها روزهای ١٨و ١٩ اردیبهشت ماه دست به تجمع اعتراضی زدند. به گفته تجمع‌کنندگان در حدود ٧٠ سال گذشته از تاسیس دانشکده نفت همواره روال به اینگونه بوده که فارغ‌التحصیلان بدون هیچ مشکلی و البته با شرط قرار گیری در گروه (الف) یعنی داشتن معدل ١٤ می‌توانستند در این شرکت و یا شرکت‌های زیرمجموعه آن مشغول به کار شوند، اما از سال ١٣٩٤ تاکنون این تعهد انجام نشده است. بنابر گفته معترضان آنها تاکنون مذاکراتی با معاون وزیر نفت و سرپرست نیروی انسانی این وزارتخانه داشته و نتیجه آن بوده که وزیر نفت دستور عدم استخدام را صادر کرده است. البته عنوان می‌شود کسری بودجه از دلایل این دستور زنگنه است.. همچنین عنوان شد که تاکنون زمان دقیقی برای استخدام این افراد از سوی وزارت نفت به آنها اعلام نشده و این در حالی است که این وزارتخانه متعهد و موظف به انجام این کار است، چرا که هم در دفترچه کنکور در زمان ثبت نام و هم در سایت این شرکت این تعهد رسما اعلام شده است.. فارغ‌التحصیلان دانشکده نفت اعلام می‌کنند که ما به دلیل تعهدی که وزارتخانه پذیرفته بود محل تحصیل خود را این دانشکده انتخاب کردیم، چرا که اغلب ما رتبه‌های بالایی در کنکور داشتیم که می‌توانستیم در بهترین دانشگاه‌ها در شهر تهران تحصیل کنیم، اما به دلیل تضمین شغلی که در دانشکده نفت وجود داشت تعداد زیادی از ما در شهرهای مختلف کشور و در شرایط سخت تحصیل کرده‌ایم. از این‌رو انتظار داریم تا وزارت نفت به تعهد خود باقی‌ بماند. به گزارش ایسنا، در دو سال گذشته نیز به دنبال تغییر دولت و تعهداتی که از دولت گذشته چه در قالب قانون و چه قانونی بر جای مانده بود تعداد زیادی از افرادی که در آزمون استخدامی شرکت نفت شرکت کرده بودند همواره نسبت به زمان اعلام نتایج و فرآیند استخدامی خود معترض بوده و حتی بارها در مقابل مجلس یا وزارت نفت تجمع کرده‌اند. این در حالی است که عدم استقبال وزارت نفت نسبت به استخدام می‌تواند در راستای برنامه دولت برای کوچک سازی نظام اداری و گسترش بخش خصوصی باشد. بر این اساس در دو سال گذشته تعداد زیادی از بخشنامه‌های استخدامی دولت دهم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هیات دولت ملغی و از استخدام های جدید یا ممانعت شده و یا اینکه با شرایط بسیار سخت تری نسبت به گذشته انجام می شود.

١٥٠٠ کارگر معدن زغال سنگ بیکار شدند

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه می‌ترسیم بلایی‌که برسر کارخانجات نساجی آمده برسر معادن زغال سنگ نیز بیاید، گفت:هزار و ٥٠٠ نفر در معادن زغال سنگ ظرف ٦ ماه گذشته بیکار شده‌اند.

١٨ اردیبهشت

تجمع اعتراضی کارگران راهبرمتروی تهران

تعداد زیادی از راهبران متروی تهران در اعتراض به مشکلات خود  از جمله اضافه کار اجباری بدون حقوق و نبود پایانه به در مقابل شرکت مترو واقع در زیر پل کالج تجمع کردند. شرکت از استخدام نیروی جدید خودداری می کند و فشار کار بر روی راهبران مترو بسیار زیاد است و آنها مجبورند بدون دریافت حقوق اضافه کاری کنند. این درحالی است که به دلیل سخت و زیان آور بودن شغل راهبری این کار اثرات زیادی بر جسم و روان آنها می گذارد.

فشار کار زیاد و خستگی راهبران مترو در حال حاضر موجب تاخیر در حرکت قطار ها شده است و از طرف دیگر امکان ایجاد سانحه و برخورد قطارها را زیاد می کند.

مرگ یک کارگر براثر سقوط در گودال

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از سقوط منجر به فوت یک کارگر در داخل گودالی به عمق ٢ متر خبر داد.

در حوالی ظهر کارگری در حالکار در یک ساختمان قدیمی به گودال عمیقی سقوط کرد و مصالح ساختمانی از قبیل کاشی و سنگ به روی او فروریخت. این سانحه موجب کشته شدن این کارگر شد.

کشته وزخمی شدن٢کارگر در مسیر هفت تپه

واژگونی خودروی پژو در مسیر هفت تپه منجر به کشته و زخمی شدن ٢کارگرکارخانه کاغذ پارس  شد. حال کارگر مجروح  وخیم گزارش شده است.

حال یکی از کارگران مصدوم فولاد آذرشهر بسیار وخیم است

حال یکی از کارگران فولاد آذر شهر که دچار سوختگی شده اند، وخیم گزارش شده است. روز ١٦ اردیبهشت چهار کارگر به دلیل ریختن مواد مذاب دچار سوختگی های شدید شدند. در این حادثه سه نفر از کارگران دچار سوختگی ١٠و ٤٠ و ٤٥ درصد شدند. میزان سوختگی چهارمین کارگر ٨٥ درصد و حال او وخیم گزارش شده است.

جسد كارگر شركت كشتی سازی ساحل اروند در حاشیه كارون پیدا شد

جسد غرق شده كارگر شركت كشتی سازی ساحل اروند كه چهارشنبه هفته گذشته  در حین جوشکاری در اروندرود غرق شده بود، در حاشیه كارون پیدا شد و غواصان جسد او را از آب بیرون کشیدند. هادی حسانی در حالی كه بر عرشه كشتی در حال ساخت مشغول به كار بود در آب سقوط كرده و غرق شد.

٥٠٠٠ کارگر شرکت معدن حقوق نگرفته اند

٥٠٠٠ کارگر شرکت معدن سنگ آهن بافق از سال گذشته مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. دستمزد اسفند این کارگران امروز پرداخت شده است. دستمزد فروردین ماه این کارگران نیز که تعداد آن‌ها حدود ٥٠٠٠ نفر و با قراردادهای شغلی مختلف شامل رسمی، شرکتی، قرارداد معین و روزمزد مشغول به کار هستند هنوز پرداخت نشده است همچنین کارگران مزایا و عیدی و حق سنوات سال گذشته را طلبکار هستند.

٢٠٠ کارگر شاغل در چاههای نفت بیکار شدند

در نتیجه اتمام قرارداد پیمانکار حدود ٢٠٠ نفر از کارگران شاغل در چاه‌های نفت تنگه بیجار و کمان‌کوه در استان ایلام بیکار شدند. این کارگران دست کم از ٥ تا ٢٠ سال سابقه کاری دارند.

کارگران اعتصابی وخشمگین درب کارخانه رابستند!

حدود ١٥٠ نفر کارگر نی بر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت استخدامیشان دست از کار کشیده و با تجمع جلوی درب ورودی کارخانه، مانع ورود و خروج شدند. این کارگران معترض همچنین با ورود به ساختمان اداری و نگهبانی اعتراض خود را ادامه دادند.  در پی این اعتراض برق کارخانه نیشکر هفت تپه از صبح روز شنبه برای چند ساعت به دلیل نامعلوم قطع گردید و تولید شکر در این کارخانه متوقف شد.

ماموران انتظامی و نیروهای حراست در کارخانه مستقر شدند و با مذاکره با کارگران نی بر و دادن و عده هایی به آنان تجمع کارگران از ظهر خاتمه یافت و فعالیت کارخانه از سر گرفته شد. دلیل اعتراض کارگران بلاتکلیفی کارگران و روشن نشدن  تکلیف استخدام آنها است.

تعداد کارگران نی بر در این کارخانه ٣٠٠ نفر است که ٣٠ نفر از آنان استخدام شده اند. کارگران می گویند همه ٣٠٠ نفر باید استخدام شوند.  مسئولان حراست می گویند حاضرند همه را استخدام کنند  مشروط بر اینکه حقوق ها به یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان کاهش پیدا کند. کارگران نی بر درحال حاضر و در شش ماه از سال ماهیانه  دو میلیون  تومان حقوق و مزایا می گیرند اما در شش ماهه دیگر سال حقوقی دریافت نمی کنند.

١٦ اردیبهشت

کارگران «سها طب» ٧ ماه حقوق طبکارند

کارگران شاغل در کارخانه صنایع مهندسی پزشکی «سها طب» در مشهد بابت ٧ ماه دستمزد پرداخت نشده طلبکارند. شش نفر از کارگران بجز دستمزد فروردین ماه امسال ٦ ماه حقوق هم از سال گذشته طلبکارند. کارفرما بجای دستمزد بصورت علی الحساب هر ماه بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان به کارگران پرداخت کرده است. تعدادی از کارگران که بین یازده تا ٢٤ میلیون تومان طلبکارند بدون دریافت مطالباتشان ناچار به ترک محل کار خود شده اند.

١٥ اردیبهشت

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه آلومینیم المهدی هرمز آل

از امروز صبح حدود ١٠٠٠ نفر از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل به همراه خانواده هایشان و  جمع کثیری از مردم هرمزگان در اعتراض به اخراج ٦٢٠ نفر از کارگران این مجتمع، حذف حقوق شرایط سخت و زیان آور محیط کار، افزایش ساعات کاری، عدم وجود امنیت شغلی، عدم پرداخت به موقع حقوق، عدم پرداخت حق بیمه تکمیلی و عدم پرداخت مزایای مصوب از قبیل بهره وری و عیدانه در مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

پیش از این نیز کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل دست به تجمعات متعددی زده که آخرین آن سه روز به طول انجامید و منجر به بسته شدن درب این کارخانه توسط کارگران معترض شد که با دادن وعده هایی به کارگران پایان یافت.

پس از واگذاری کامل آلومینیوم المهدی و هرمزآل به بخش خصوصی از اواخرسال ٩٤ سرمایه گذار اقدام به اعلام اخراج بیش از ٧٠٠ کارگر خدماتی این مجموعه کرد و تجمعات اعتراضی آغاز شد.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین(سبلان پارجه)

روز١٥اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین (سبلان پارجه) دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان دست به تجمع مقابل استانداری اردبیل، زدند. در این تجمع کارگران با اشاره به مشکلات معیشتی به دلیل عدم دریافت مطالبات طی چند سال گذشته، خواستار حضور و پاسخگویی شخص استاندار اردبیل و رسیدگی به مشکلات خود شدند.

یکی از کارگران این کارخانه گفت: در شرایط فعلی اقتصادی عدم دریافت مطالبه حتی برای یک ماه کمر کارگر را می شکند اما اکثر کارگران این کارخانه بیش از چندین ماه حقوق خود را نگرفته اند.

این کارگر کارخانه نساجی اردبیل وضعیت معیشتی کارگران این واحد را بسیار اسف بار و نگران کننده خواند و تاکید کرد که به دلیل عدم پرداخت مطالبات یا با بدهی و یا با دریافت وام زندگی خود را می گذرانیم که البته ناتوانی در پرداخت وام نیز موجب مشکلاتی برای ما شده است.

اعتراض کارگران چاه های نفت تنگ بیجار و کمانکوه در مقابل استانداری ایلام!

٢٠٠ کارگر طرح توسعه چاه های نفت تنگه بیجار و کمانکوه ایلام در اعتراض به بلاتکیلفی شغلی مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی دیگر از کارگران این پروژه با بیان اینکه ٢ هفته است که ما را معلق کرده اند و حتی به اداره کار برای برقراری بیمه بیکاری معرفی مان نکرده اند، می گوید: مسئولان طرح با این بهانه که کار تعطیل است، بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران این پروژه را که بین ٥ تا ٢٠ سال سابقه کار دارند، بلاتکلیف رها کرده و هیچ پاسخ قطعی به ما نمی دهند.

کارخانه شیر سیوستان سیستان تعطیل وکارگرانش اخراج شدند

 کارخانه شیر سیوستان از چندین روز قبل به دلیل افزایش هزینه ها و نداشتن توانایی پرداخت هزینه هایی از قبیل دستمزد و بیمه کارگران، سوخت، آب و برق به حالت تعطیل درآمده و تمامی کارکنان آن اخراج شده اند. این کارخانه دارای ٨٠ کارگر بوده که به دلیل مشکلات مالی به مرور زمان اخراج و ٣٠ نفر باقیمانده نیز پس از تعطیلی کارخانه در چند روز اخیر بیکار شدند.

ساعات طولانی کار و حوادث کاری

کارگران پتروشیمی ایلام خواستار کاهش ساعات کار شدند

به دنبال وقوع دو مورد حادثه منجر به فوت برای کارگران واحد الفین پتروشیمی ایلام، کارگران این بخش خواستار بازبینی شرایط و کاهش ساعات کار روزانه خود شدند.  دست‌کم تا پیش از حوادث جداگانه‌ای که در روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری، منجر به فوت دو نفر از کارگران این مجتمع پتروشیمی شد، ساعت روزانه کار کارگران این مجتمع از حوالی ٧ صبح تا ٧ عصر بوده است.

در روز ١١ اردیبهشت ماه مرادجان قبادی از کارگران پیمانکاری و باسابقه داربست‌زن واحد الفین هنگام کار براثر سقوط از ارتفاع مجروح و به فاصله یک روز براثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد، همچنین در حادثه دوم که به فاصله یک روز بعد در همین واحد رخ می‌دهد، یکی دیگر از کارگران پیمانکاری جوشکار به نام علی کاظمی براثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهد.

پس از این حوادث، ساعت کار روزانه گروهی از این کارگران با دو ساعت کاهش از ساعت ٧ صبح تا ٥ عصر تغییر کرده است. بقیه کارگران پتروشیمی ایلام نیز خواستار کاهش ساعات کار روزانه خود هستند.

کارگران پتروشمی ایلام می‌گویند با توجه به شرایط سخت کاری آن‌ها چنانچه در ساعات کار روزانه و زمان استراحت و امکانات رفاهی آن‌ها بازنگری صورت بگیرد، قطعا دیگر حوادثی مانند آنچه که در روزهای گذشته اتفاق افتاد، رخ نخواهد داد.

حقوق بازنشستگان صنعت فولاد پرداخت نشده است

«ابوالقاسم ترابیان»، عضو کانون بازنشستگان شرکت ملی فولاد استان تهران در مصاحبه ای گفت: بخش اعظمی از ٨٥ هزار بازنشسته صندوق فولاد در سراسر کشور، مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. حقوق فروردین ماه هنوز پرداخت نشده و بخش عمده این مطالبات مربوط به سالهای گذشته است. از سال ٩١ مابه التفاوت احکام، حق مدیریت و سختی کار بازنشستگان پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران چاه های نفت تنگ بیجار و کمانکوه

٢٠٠کارگر طرح توسعه چاه های نفت تنگه بیجار و کمانکوه ایلام در اعتراض به بلاتکیلفی شغلی مقابل استانداری تجمع کردند. کارگران در سرما و گرمای طاقت فرسای منطقه شبانه روز کار کرده اند تا پروژه به سرانجام برسد و در حال حاضر بلاتکلیف هستند.

دو هفته است که کارگران را را معلق کرده اند و حتی به اداره کار برای برقراری بیمه بیکاری معرفی نکرده اند، مسئولان طرح با این بهانه که کار تعطیل است، بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران این پروژه را که بین ٥ تا ٢٠ سال سابقه کار دارند، بلاتکلیف رها کرده و هیچ پاسخ قطعی به آنها نمی دهند.

١٤ اردیبهشت

کارگران سابق شرکت غدیر کارخانه را اشغال کردند

جمعی از کارکنان سابق شرکت غدیر به دلیل دیرپرداخت شدن مطالبات آنان از سوی این شرکت با حضور در کارخانه این شرکت ضمن قطع برق و بستن درب ورودی آن مانع فعالیت این کارخانه به مدت حدود دو ساعت شدند.  آنان سپس با تجمع در دفتر مرکزی این شرکت مراتب اعتراض چندین مرتبه ای خود را نسبت به شرایط ایجاد شده برای آنان را به مسئولین این شرکت اعلام کردند.

شرکت تعاونی غدیر زرند با فعالیت در زمینه تولید آجر رسی از اردیبهشت ماه سال گذشته و به مرور کارگران خود را اخراج کرده است و اکنون با گذشت حدود ٦ ماه الی ١ سال همچنان کارگران اخراجی این شرکت درگیر عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی هستند.

طبق گفته ی کارگران معترض، از حدود یک سال قبل، با اخراج کارگران شرکت قرار بوده با اختصاص سختی کار به بسیاری از بخش های کارخانه، مراحل بازنشستگی آنان تا آبان ماه سال گذشته به سرانجام برسد که متاسفانه هنوز بعد از گذشت حدود ٦ ماه از آن تاریخ حدود ١٠٠ کارگر اخراج شده ی این کارخانه در بلاتکلیفی وعده های مسئولین کارخانه به سر می برند. کارگران حاضر در این تجمع اکنون حدود ٦ ماه الی ١ سال است که هیچگونه حقوقی از این کارخانه و بیمه بیکاری دریافت نکرده اند و مسئولین شرکت غدیر هم به نظر می رسد هیچ قصدی برای حل مشکلات ما ندارند.

ادامه اعتصاب دامنه دارکارگران خدمات شهری خرمشهر!

کارگران خدمات شهری شهرداری خرمشهر بیش از ٥ ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند و از بهمن‌ماه سال٩٤ اعتصابات کارگری در شهرداری خرمشهر آغاز شده است. سنوات و بیمه کارکنان فعلی و برخی بازنشستگان درگذشته نیز پرداخت‌نشده که بعضی از این موارد به بیش از ١٠سال پیش بازمی‌گردد.

 در تعطیلات نوروزی و پس‌ از آن این اعتصابات بالا گرفت، با بالا گرفتن اعتصابات رسیدگی به خدمات شهری در بخش‌های مختلف متوقف شد.

اکنون بیش از ٣ماه است که زباله‌ها در سطح شهر جمع‌آوری نمی‌شود، بسیاری از مناطق خرمشهر ماه‌ها است که با زباله‌های انباشته سر می‌کنند، برخی از شهروندان خود دست‌به‌کار شده و ناچار به سوزاندن زباله‌ها در محیط مسکونی خود شده‌اند که تبعات بدی برای محیط‌زیست و بهداشت عمومی در پی دارد.

از ١١ اردیبهشت‌ماه جمعی از کارگران شهرداری در ادامه اعتصاب خود به منطقه آزاد اروند مراجعه و درب این سازمان تجمع کردند. ٥ ماه از عدم پرداخت حقوق و بیمه کارگران شهرداری خرمشهر و اعتصابات متعدد آنان می‌گذرد، کارگران خدمات شهری شهرداری خرمشهر هم‌زمان با روز کارگر مقابل منطقه آزاد اروند تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوق معوق خود شدند.

 ١٣ اردیبهشت

تجمع بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان مقابل وزارت

تعدادی از بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق‌های معوق و‌برای بازگشت به نظام بیمه‌ای گذشته خود دست به تجمع مقابل وزارت کار زدند. بازنشستگان این شركت از ابتدای سال حقوقی دریافت نكردند و حتی حقوق اسفندماه خود را در دو قسط، كه قسط آخر آن در هفته جاری پرداخت شده، گرفتند.

علاوه بر این، در حالی كه آنها با توجه به سخت و زیان‌آور شغل‌شان، تحت آیین‌نامه و بیمه درمانی خاص بودند، تحت فشار قرار دارند كه دفترچه‌های بیمه خود را تحویل داده و به بیمه تامین اجتماعی اكتفا كنند؛ به همین روی از ابتدای سال بیمه درمانی‌ این بازنشستگان قطع شده است.

مطالبه اصلی آنها دریافت به موقع حقوق‌های‌شان، بازگشت به نظام بیمه‌ای گذشته و دریافت حقوق معوقه خود هستند.

اعتصاب کارگران فضای سبز شهرداری نیشابور

حدود ٦٠ نفر ازکارگران فضای سبز شهرداری نیشابوردراعتراض  به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کارکشیده ودر محل باغ امین الاسلامی شهر نیشابور تجمع کردند.

نماینده کارگران معترض گفت: از ٢٧اسفندماه سال گذشته هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم و شرمنده خانواده های خود برای تأمین مخارج آنها هستیم. ما تا زمانی که معوقاتمان پرداخت نشود به سر کار باز نمی گردیم.

تجمع اعتراضی کارگران سد چم‌شیر مقابل فرمانداری گچساران!

٣٠٠ کارگر شرکت حفاری ژئوتکنیک سد چم‌شیر گچساران به دلیل کمبود نقدینگی ٥ ماه بوده که حقوق دریافت نکرده‌اند و کارگاه این شرکت در آستانه تعطیل شدن قرار دارد. این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق خود مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

علاوه بر عدم پرداخت حقوق ٥ ماه ، عیدی کارگران هنوز پرداخت نشده است. لباس ایمنی هم فقط سالی یک بار داده میشود و کارگران برای مرخصی رفتن نیز مشکلات زیادی دارند.

حمله نیروی انتظامی به تجمع متقاضیان کار

تعدادی از کارجویان جوان در مقابل شرکت کشت و صنعت هفت تپه برای استخدام تجمع کردند. این تجمع ساعاتی بعد توسط نیروی انتظامی متفرق شد. یکی از کارجویان که در محل بود گفت: در ورودی شرکت پلاکاردی زده شده که کارجویان به اداره کار شهرستان شوش مراجعه کنند. پس از مراجعه به اداره کار، آنجا به ما گفتند هیچ استخدامی وجود ندارد و جوانان احساس سردرگمی کردند و تصمیم گرفتیم در شرکت تجمع کنیم. از سال ٧٧ تا کنون در اداره کار درخواست اشتغال دادم اما تا حالا نتوانستم جایی استخدام شوم.

چهارمین روز تجمع شبانه روزی کارگربازنشسته شهرداری سراوان

کارگر بازنشسته شهرداری سراوان که از سال ٨٦ حقوق دریافت نکرده است از ابتدای هفته با لحاف تشک  مقابل درب شهرداری این شهرستان تحصن کرد.

عبدالله محتاج زهی کارگر بازنشسته شهرداری با اشاره به وضع معیشتی خود گفت: از سال ٨٦است که شهرداری به من حقوق نداده است و از نه میلیون حق باز نشستگی فقط دو میلیون تومان به من داده اند.

این کارگر با بیان اینکه پولی جهت خرید نان برای خانواده خود ندارد، افزود: چند روز است که برای گرفتن حق خود با لحاف و تشک داخل شهرداری تحصن کرده ام. از ٦٠میلیون حق سنوات با شکایت و پیگیری از اداره کار،توانستم دومیلیون تومان از حق خود را بگیرم.

عبدالله محتاج زهی گفت که همسر و فرزندانش بچه هایم مریض هستند و پول ویزیت آن ها را ندارم. او افزود: خانه ام خراب است و نیاز به تعمیر دارد. وی با اشاره به ٣١ سال خدمت در شهرداری خاطر نشان کرد: در سال ٩٤ بازنشسته شدم و فقط توانسته ام ١٦  میلیون از حق الزحمه خود را دریافت کنم.

١٢ اردیبهشت

چماق اخراج بر سر کارگران شهرداری بجستان

یک کارگرشهرداری بجستان می گوید: اخراج به کلمه ای تبدیل شده تا هر کاری که خارج از قانون و اضافه کار های بدون حقوق،کارفرما می خواهد از آن استفاده می کند و ما هم باید اجرا کنیم تا معاش زن و بچه مان تامین شوند.

به گزارش١٢اردیبهشت بجستان نیوز، مدیران ارشد  شهرداری بجستان با پا فشاری و ارائه ضمانتهای غیر مستند شفاهی نسبت به امنیت شغلی و حقوقی آینده کارگران ، آنها را مجبور به انتقال به بخش خصوصی کرده اند . یک شرکت از این شرکتهای پیمانکاری طرف شهرداری بجستان از اول سال جاری بیش از ١٥ درصد نیرو های خود را اخراج کرده است نیروهایی با سوابق بیش از ٧ سال کار، علت را جویا شدیم تعدادی گفتند سود دهی بیشتر.

شهرداری در پاسخ به کارگران اخراجی اعلام داشته است که شما اصلا نیروی ما نیستید، و در جایی دیگر نیز مدیر ارشد این نهاد اعلام نموده اند که :« من از فردوس کارگر می آورم به ٣٠٠ هزار تومان ».

به گفته کارگران تا درخواست حق و حقوق خود را می کردند، با گفته هایی همچون اخراج خواهی شد، همین که هست یا پول داریم نمی خواهیم بدهیم مواجه می شدند.

 عدم پرداخت٢ماه حقوق ٤٥٠کارگر شهرداری منطقه سه اهواز

کارگرانی که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری «در شهرداری منطقه سه اهواز به کارهای خدماتی وفضای سبز مشغول‌اند؛دستمزد اسفند ماه ٩٤ و فروردین سال جاری را دریافت نکرده‌اند. علاوه بر این حق بیمه این کارگران با تاخیر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

به گفته کارگران، شهرداری منطقه سه اهواز حدود ١٤٨ کارگر  فضای سبز وحدود ٣٠٠ کارگر خدماتی دارد که پیش از این دستمزد آن‌ها ٣ماه به تعویق افتاده بود که پس از برپایی تجمع هفته گذشته گروهی از این کارگران در مقابل ساختمان شهرداری، بخش مربوط به دستمزد بهمن ماه آنها پرداخت شد.

کارگران منطقه سه شهرداری اهوازمی‌گویند، پرداخت مابقی معوقات حقوقی کارگران برای تامین معاش در شرایط اقتصادی کنونی ضروری است و علاوه بر آن کارفرما باید امنیت شغلی آنان را تامین کند.

٤ ماه تاخیر در پرداخت دستمزد ٥٠ کارگر نساجی پاکان

پرداخت دستمزد حدود ٥٠کارگر کارخانه «نساجی پاکان» با سوابق ١٥ تا ٢٠ سال کار ٤ماه به تاخیر افتاده است.  کارگران این واحد تولیدی که در زمینه بافت نمدی روکش‌های صندلی خودرو در جنوب غرب تهران مشغول کارند در ٤ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. معوقات حقوقی نیروی کار این واحدصنعتی در ماه‌های دی، بهمن واسفند سال گذشته وفروردین ماه سال جاری به تاخیر افتاده است. همچنین ٥٠ درصد از حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده است. علاوه بر دستمزد، ٦ ماه از حق بیمه کارگران به اداره تامین اجتماعی واریز نشده است.

همچنین گفته می‌شود، تعدادی از کارگران قدیمی این شرکت که در ماههای آینده امکان بازنشسته شدن دارند به دلیل عدم واریز ٤ درصد حق بیمه کارفرما با مشکل مواجه شده‌اند و هنوز تکلیف بازنشستگی آن‌ها مشخص نیست.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر برابر سازمان منطقه آزاد اروند!

روزهای ١١و١٢ اردیبهشت ٢٠٠ كارگر شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت  كه حقوق  ماه های بهمن و اسفند سال گذشته وکاهش حقوقشان در سال جاری دست به تجمع در برابر سازمان منطقه آزاد اروند، زدند. این تجمع همچنین به دلیل كم شدن مبلغ حقوق مزایای این عده، كه در حدود ٢٠٠ نفر می‌باشند رخ داده است.

تجمع جوانان جویای کارمقابل پالایشگاه آبادان

تعدادی از جوانان بیكار جویای كار در شهر آبادان با تجمع در مقابل پالایشگاه آبادان خواستار به كارگیری در این پالایشگاه شدند. حاضران در این اجتماع اعتراضی ضمن بیان اینكه با داشتن زن و بچه و نداشتن امرار معاش از بیكاری رنج می برند، خواستار استخدام در این پالایشگاه شدند.

کارگران پلی اکریل اصفهان دراعتراض ٣ماه حقوق نگرفته اند

٧٠٠ کارگر پلی اکریل اصفهان طی نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار اصفهان ضمن دادن هشداردرباره تعطیلی کارخانه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت٣ماه حقوق اعلام کردند.

١١ اردیبهشت

اخراج تعدادی از کارگران قراردادی کارخانه کاشی حافظ شیراز

با تعدادی ازکارگران قراردادی این کارخانه تماس گرفته شده و چک تسویه حساب آنها صادر شده است. کارگران این کارخانه از ماه بهمن تاکنون دریافتی نداشته‌ و به گفته یکی از کارگران عیدی نیز دریافت نکرده‌اند و تنها مقداری از حقوق برج ١٠ سال گذشته به حساب آنها واریز شده است.

مسئولان استان و مدیران کارخانه چندین ماه است که به کارگران وعده می دهند ولی کارگران بجای دریافت مطالبات خود به ناگاه خبر اخراج را میشنوند.

١١ اردیبهشت

*مرگ ٢کارگر در سیرجان!

دو كارگر هنگام حفر چاه خانگی در شهرستان سیرجان جان باختند.

در روستای خسروانی بخش گلستان سیرجان دو كارگر ٥٠ و ١٨ ساله هنگام حفر چاه بر اثر خفگی جان خود را از دست دادند.

تجمع اعتراضی آتش نشانان در مشهد

تعدادی از آتش‌نشانان بخش خصوصی در اعتراض به میزان دریافتی و عدم امنیت شغلی خود مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر مشهد تجمع  کردند.

اخبار بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

آمریکا – دومین روز تظاهرات بر ضد دونالد ترامپ در کالیفرنیا

برای دومین روز پیاپی در ایالت کالیفرنیای آمریکا معترضان به مواضع دونالد ترامپ، نامزد نژادپرست حزب جمهوریخواه بر ضد او تظاهرات کردند.

تجمع تظاهرکنندگان در برابر محل برگزاری کنوانسیون جمهوریخواهانِ ایالت کالیفرنیا، دونالد ترامپ را مجبور به ورود به این کنوانسیون از درِ عقب هتل محل برگزاری آن کرد.

دونالد ترامپ گفت: ” این راحت ترین شیوه ورودی نبود که تاکنون تجربه کردم. همسرم زنگ زد و گفت بالگردهایی در حال تعقیب تو هستند. از زیر حفاظ ها عبور کردیم و راستش را بخواهید حس عبور از مرز را داشتم.”

به نظر می رسد استفاده نامزد پیشتاز جمهوریخواهان از عبارت “عبور از مرز” به مهاجرت اتباع مکزیک به آمریکا اشاره دارد. دونالد ترامپ وعده داده است که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری، دست به ساخت دیواری در مرز آمریکا و مکزیک بزند.

 

فرانسه – تداوم اعتراضات به تغییر در قانون کار

اعتراضات روز پنجشنبه ٢٩ آوریل  صدها هزار شهروند فرانسوی به لایحه اصلاح قانون کار این کشور به خشونت کشیده شد. بیش از ١٢٠ نفر از معترضان در پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه دستگیر و ٢٤ پلیس زخمی شدند.

پنجشنبه شب پلیس با گاز اشک آور و باتوم، معترضان جنبش موسوم به “خیزش شبانه” را که بیشتر دانشجویان و دبیرستانی ها هستند و حدود یک ماه است در میدان جمهوری پاریس تجمع می کنند، متفرق کرد. درگیری میان معترضان و پلیس به شدت ادامه داشت و در پی آن تعدادی خودرو به آتش کشیده شد.

در راهپیمایی روز گذشته ٢٨ آوریل در پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه نیز تعدادی از معترضان با پلیس درگیر شدند. مانوئل والس نخست وزیر فرانسه با محکوم کردن این خشونتها، آنرا کار “اقلیتی بی مسئولیت” دانست.

راهپیمایی روز پنجشنبه در مخالفت با تغییرات قانون کار صورت گرفت که به گفته مخالفان بشدن بنفع کارفرمایان است و اخراج کارگران و حقوق بگیران را آسانتر و امکان مذاکره و چانه زنی کارکنان را محدود می کند. با این حال دولت می گوید که اصلاحات پیشنهادی برای انعطاف پذیر کردن بازار کار و تشویق به استخدام بیشتر صورت می گیرد.

آرژانتین – اعتراضات وسیع کارگران به بیکاری و تورم

ده‌ها هزار تن از مردم آرژانتین علیه کاهش مشاغل که تحت اصلاحات اقتصادی رئیس جمهور این کشور اعمال شده دست به یک راهپیمایی پر سر و صدا زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این راهپیمایی تقریبا مرکز بوئنوس آیرس را در بحبوحه صدای بلند طبل و شعارها دچار تعطیلی کرد.

سی جی تی و سی تی ای، دو اتحادیه بزرگ کارگری به طور مشترک خواستار برگزاری این راهپیمایی علیه کاهش‌های مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری محافظه کار آرژانتین در زمینه بودجه و مشاغل دولتی شدند.

خوزه ریگان، رهبر یکی از شاخه‌های اتحادیه سی تی ای گفت: کل این جنبش کارگران قصد دارد علیه دوران بیکاری، کاهش‌ها و فقر که در دولت ماکری عمیق‌تر شده بسیج شود.

کارگران بخش خصوصی و دولتی به این راهپیمایی روز جمعه ٢٩ آوریل پیوستند و قصد دارند روز یکشنبه نیز به مناسبت روز جهانی کارگر راهپیمایی کنند.

ماکری از  دسامبر سال گذشته میلادی که زمام امور را به عهده گرفته یکسری اصلاحات لیبرال اقتصادی را تصویب کرده. وی قراردادهای بخش دولتی را کاهش داده، درصد سود را افزایش داده و اصلاحات مالی را تصویب کرده که منتقدان می‌گویند به درآمد کارگران و مصرف انرژی ضربه می‌زند.

اتحادیه‌ها می‌گویند، از زمان روی کار آمدن ماکری ١٠٠هزار کارگر شغل‌های خود را در بخش‌های دولتی و خصوصی از دست داده‌اند. دولت می‌گوید، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ١١ هزار کارگر دولتی را از کار برکنار کرده است.

پزشکان، معلمان، کارمندان بانک و کارکنان خدمات اجتماعی در ماه‌های اخیر اعتراضاتی را به راه انداخته‌اند.

اتحادیه‌ها از ماکری می‌خواهند تا نرخ شدید تورم را که هزینه خورد و خوراک را افزایش داده کاهش دهد. تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که نرخ تورم در سال جاری میلادی به ٣٦ درصد برسد.

عربستان – اعتراض کارگران خشمگین در شهر مکه

کارگران شرکت ساختمان سازی “بن لادن” در شهر مکه در اعتراض به عدم دریافت دستمزد‌های خود در شهر مکه دست به اعتراض زدند. آنها با به آتش کشیدن چندین دستگاه اتوبوس این شرکت خشم خود را به نمایش گذاشتند.

شرکت “بن لادن” یکی‌ از بزرگترین شرکت‌های ساختمان سازی در عربستان است. این شرکت اخیرا تعداد زیادی از کارگران را بدون پرداخت دستمزد، اخراج کرده است.

در کشور عربستان بیش از ٩ میلیون کارگر که بیشتر آنها از کشور‌های آسیایی منطقه هستند، مشغول به کار هستند. بیشتر آنها در بخش ساختمان سازی و خدمات مشغول هستند.

اغلب این کارگران با کمترین دستمزد، تحت شرایط بسیار نامناسب کار میکنند.

خبر‌های کوتاه

 

آرژانتین

اعتراض رانندگان تاکسی در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین به فعالیت سامانه اوبر بالا گرفت. آنها خواستار این هستند که اپلیکیشن تاکسی اشتراکی و ارزان قیمت اوبر در سطح این شهر ممنوع شود. رانندگان تاکسی در سائو پائولو برزیل هم نظیر این تجمع اعتراضی را علیه سامانه اوبر برگزار کردند .رانندگان معترض نگران افت درامد و از دست دادن شغل‌شان هستند.

هائیتی

بحران و بن بست سیاسی در هائیتی عمیق تر شده است. هزاران نفر از مردم این کشور روز چهارشنبه٤ مه در پورتو پرنس، پایتخت در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان آمدند تا حمایت خود را از کمیسیون ویژه انتخابات اعلام کنند. این کمیسیون پنج نفره باید صحت دور اول انتخابات ریاست جمهوری هائیتی را که در ماه اکتبر سال گذشته میلادی برگزار شد، بررسی کند. ژوونیل موئیز، کاندیدای پیروز دور اول با تشکیل این کمیسیون مخالف است. او که هم اکنون رئیس جمهوری موقت هائیتی است، تا روز ١٤ مه، در این پست باقی خواهد بود.

ایتالیا

دیوان عالی ایتالیا، حکم یک بی‌خانمان اوکراینی را که هنگام سرقت مقداری اندکی غذا بازداشت شد، لغو کرد. به نوشته نیویورک تایمز، عالی‌ترین مرجع قضایی ایتالیا، با این استدلال که متهم “نیاز فوری و ضروری” به غذا داشته، حکم اولیه را رد کرد و گفت این اقدام جرم محسوب نمی‌شود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، رومن اوستریاکف حدود پنج سال پیش مقداری پنیر و سوسیس به ارزش حدود ٤ یورو (کمتر از پنج دلار) از فروشگاهی در جنوا برداشت، اما پول آن را بطور کامل پرداخت نکرد. در فوریه ٢٠١٥ میلادی دادگاه بدوی او را به شش ماه زندان و پرداخت ١٠٠ یورو جریمه نقدی محکوم کرد. اما از آنجا که وی اقدام به فرار نکرده بود، پرونده به دادگاه تجدید نظر رفت.