اخبار کارگری – ٣خرداد بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

 

٣خرداد

٣٠٠٠ کلاس درس و ٢٠٠٠ مدرسه در خوزستان نیازمند تخریب یا بازسازی

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان گفته است: بیش از سه هزار کلاس درس و بیش از ٢ هزار مدرسه نیاز به تخریب یا بازسازی دارد. مدرسه‌های خوزستان زمانی به پادگان و در برهه‌ای به محل اسکان مهاجرین جنگ‌زده تبدیل شدند و امروزه بیش از سه هزار کلاس درس و بیش از ٢ هزار مدرسه در استان نیازمند تخریب یا بازسازی است.

١ خرداد

آب و برق گران شد

بر اساس مفاد قانون بودجه ٩٥ کل کشور که امروز از سوی روحانی  ابلاغ شد، هزینه آب و برق مصرفی شهروندان در سال ٩٥ افزایش یافت.  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس بند «ج» تبصره ٦ قانون بودجه سال ٩٥ کشور که امروز از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب ‌بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ ١٥٠ ریال از مشترکان آب دریافت کند. همچنین طبق بند «ه» این تبصره وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ ٣٠ ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند.

اعتراض کارگران فاز ١٤ عسلویه

اول خرداد جمعی از کارگرانی که به واسطه یک شرکت پیمانکاری در استخدام یکی از شرکت‌های بزرگ ساخت پروژه‌های نفتی و نیروگاهی هستند و هم اکنون در یکی از پروژه‌های فاز ١٤ عسلویه مشغول کارند، در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی در مقابل محل اجرای این پروژه تجمع کردند. لازم به یادآوری است، تجمع  بیش از ٣٠٠ کارگران شرکت گاما در فاز ١٤ منطقه ویژه عسلویه در روز یکشنبه (٢٦ اردیبهشت‌ماه) آغاز شده بود با پرداخت حقوق اسفند ٩٤ آنان پایان یافت و با وعده‌ای که مدیریت پروژه به کارگران داد، مقرر شده تا روز سه شنبه  این هفته (  چهارم خرداد ماه) بخش مربوط به عیدی سال ٩٤ آنها نیز پرداخت شود.

 

تجمع دانش‌آموزان فرزانگان مقابل آموزش و پرورش

تعدادی از دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدرسه فرزانگان تهران در اعتراض به قطع ورودی مدرسه “فرزانگان ١ ” در پایه دهم در سال تحصیلی جدید در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهر تهران تجمع کردند.

 

٣١ اردیبهشت

هزینه ماهانه خانوارهای کارگری سه میلیون تومان شد

یکی از مسئولین تشکلهای دولتی(رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی)میگوید؛ سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری به مرز سه میلیون تومان رسیده است، تاکید کرد: نظام تعیین دستمزد باید از حالت سنتی و غیرکارشناسی خارج شود. در حال حاضر بین معیشت و حقوق و دستمزد کارگران فاصله بسیاری است و رقم دستمزدی که هر سال به تصویب می‌رسد با خط فقر و نرخ تورمی که اعلام می شود تفاوت دارد. طبعا رقم ٨١٢ هزار تومانی که به عنوان حداقل دستمزد سال ١٣٩٥ تصویب شده نمی‌تواند معیشت خانوارهای کارگری را تامین کند.

 

٣٠ اردیبهشت

تجمعات اعتراضی کارگران پارسیلون

صبح روز ٣٠ اردیبهشت جمعی از کارگران شاغل وبازنشسته کارخانه نساجی پارسیلون با تجمع در مقابل ساختمان استانداری لرستان خواستار رسیدگی وزیر کشور به مشکلات خود شدند. کارگران نساجی پارسیلون خرم آباد طی دو سال گذشته تجمعات متعددی در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و مشخص نبودن شرایط ادامه کاری شان داشته اند. ‌آخرین آن روز گذشته صورت گرفته بود. بنا بر خبر ها در کارخانه نساجی پارسیلون بیش از ١٢٣ نفر کارگر رسمی کار میکنند که از دی ماه حقوق نگرفته‌اند. علاوه بر آن عیدی سال ٩٤کارگر هنوز پرداخت نشده وحق عیدی وپاداش سالهای گذشته کارگران به صورت کامل پرداخت نشده است. همچنین حق بیمه آنها پرداخت نشده است. علاوه بر کارگران شاغل حدود ١١٠کارگر بازنشسته در این کارخانه که از دو سال قبل مشمول بازنشستگی بامشاغل سخت وزیان آور شده اند، هنوز بابت دست کم ١٢ماه معوقات مزدی و سنوات پایان خدمت طلبکارند. بدین ترتیب بصورت میانگین هر یک از بازنشستگان نساجی پارسیلون حدود ١٠تا ١٢میلیون بابت معوقات مزدی خود وهمچنین حدود ٢٠میلیون تومان بابت سنوات پایان خدمت از کارفرما طلب دارند.

 

١٠٠٠ کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ٤ ماه حقوق نگرفته اند

دستمزد  ١٠٠٠ کارگر.پالایشگاه ستاره خلیج فارس از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده است و در حال حاضر این کارگران نزدیک به ٤ ماه معوقات مزدی دارند.پالایشگاه خلیج فارس دست کم تا نزدیک به هزار نفر مشغول کارند.این کارگران در شرکت های پیمانکاری خرد و درشت طرف قرارداد با پالایشگاه، فعالیت دارند ولی هیچ یک از این شرکت ها در ٤ ماه گذشته مطالبات مزدی کارگران را پرداخت نکرده اند.

 

٢٩ اردیبهشت

تجمع اعتراضی معلمان

٢٩ اردیبهشت تعدادی از فرهنگیان بازنشسته در مقابل دیوان محاسبات کشور تجمع کرده و خواهان پاسخ گویی و رسیدگی آنان به عدم اجرای ماده ١٢٥قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ٨٦تا ٩٣که موجب تضییع شدید حق بازنشستگان آموزش و پرورش شده است و اصلاح احکام و پرداخت مطالبات خود در این زمینه گردیدند . در این تجمع شش تن از حاضرین برای مطرح کردن مسایل به داخل دعوت شدند و قول بررسی و رسیدگی به آنان داده شد .

 

٦٠ درصد واحدهای صنعتی مازندران تعطیل است

سازمان دولتی اتاق بازرگانی مازندران گفته است: ٦٠ درصد واحدهای صنعتی مازندران تعطیل است و ٣٠ درصد از واحدها نیز زیر توان تولید مشغول کار هستند.صدای مازندران

بازداشت جمعی از فعالین کارگری در شهر کامیاران

بر اساس گزارش رسیده در روز های اخیر ، چند نفر از فعالین کارگری در ارتباط با برگزاری مراسم های اول ماه مه ( روز جهانی کارگر ) در شهر کامیاران باز داشت شده اند.  فعالین کارگری که در ارتباط با برگزاری اول ماه مه بازداشت شده اند عبارتند از ، آرام محمدی ، مهرداد صبوری ، شاهو صادقی و امید احمدی ..  کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری

 

٢٨ اردیبهشت

تعطیلی ١٥ هزار واحد صنعتی . ١٠٠٠.٠٠٠ نفر دیگر بیکار شدند

در مجلس اسلامی اعلام شد؛ تعطیلی ١٥ هزار واحد صنعتی و تولیدی/ ١٠٠٠.٠٠٠ نفر دیگر بیکار شدند.

طبق گزارشاتی که از تمام استان‌ها به دست ما رسیده، ١٥ هزار کارگاه و کارخانه به طور کامل تعطیل شده‌اند که این وضعیت در دولت فعلی رخ داده است. مابقی کارگاه‌ها در صورت ادامه فعالیت با کاهش ظرفیت تولیدی، کمتر از ٥٠ درصد از پتانسیل‌های خود را فعال نگه داشته‌اند.  در ٣ سال دولت فعلی یک میلیون نفر به سیل بیکاران کشور اضافه شده‌اند که این موضوع مورد تأئید مرکز آمار و وزارت کار است.

 

اعتصاب کارگران شهرداری جیرفت دراعتراض به عدم پرداخت حقوق !

بعد از ظهر روز ٢٨ اردیبهشت کارگران شهرداری جیرفت دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتصاب زده ودر مقابل درب شورای شهر تجمع کردند. کارگران اعلام کردند به علت عمل نکردن مسئولان شورای شهر و شهرداری به قول خود در تجمع ماه گذشته مقابل شهرداری، از امشب به بعد تا حل نشدن مشکل حقوقی کارگران و رفتگران از جمع آوری زباله ها و نظافت خیابان ها خودداری می کنند.

 

اعتصاب دامنه دار کارگران کوره های آجرپزی ساروقامیش

کارگران شاغل در ٩٠ کوره خانه آجرپزی فشاری و دستی منطقه ساروقامیش از روز چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت ماه به منظور افزایش دستمزد و پرداخت حق بیمه شان از سوی کارفرمایان، دست از کار کشیده اند. قابل ذکر است علی رغم وعده وعید کارفرمایان و صاحبان کوره پزخانه ها مبنی بر تحقق خواسته های کارگران تا روز شنبه اول خردادماه، آنان همچنان از حضور در محل کار خودداری می ورزند و اعلام کرده اند تا زمان دستیابی به خواسته هایشان به اعتصاب خود ادامه می دهند.

کارگران «صابون سازی یاس» ٣٠ ماه بدون حقوق

با گذشت چهار سال از زمان توقف فعالیت کارخانه «صابون سازی یاس خرمشهر»وضعیت شغلی حدود ١٢٠ کارگر شاغل وبازنشسته این واحد تولید کننده با بیش از ٣٠ ماه حقوق معوقه معلوم نیست.

شکوائیه بیش از سه هزار و پانصد نفر ازمعترضین به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و اجتماعی به کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی

بعد از صدور بیانیه مشترک جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ایران در اعتراض به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و اجتماعی توسط دستگاه قضائی و با خواست حذف این نوع اتهامات از جمله اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از پرونده فعالین عرصه های یاد شده ، از روز دهم اردیبهشت ١٣٩٥ زمان شروع اعتصاب غذای انها، به طور وسیعی با حمایتهای کارگران و معلمان و بخشهای دیگر مزدبگیران چه در ایران و چه در سطح بین المللی مواجه گردید. در نتیجه فشار این حمایتهای بین المللی مسؤلان مربوطه مجبور به آزادی موقت اسماعیل عبدی با وثیغه ٣٠٠ میلیون تومانی گردیدند. ولی جعفر عظیم زاده همچنان در زندان و در اعتصاب غذا بسر می برد. از آنجا که این بیانیه حاوی یکی از اصلی ترین مطالبات بخشهای مختلف طبقه کارگر ایران است، جنبشی را حول خود شکل داد که دیگر سر تسلیم شدن و کوتاه آمدن را ندارد. به همین خاطر روزبروز این مبارزه وارد مراحل تازه تر و جدی تری می گردد.

در همین راستا بعد از گذشت حدود ٢٥ روز از اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده، در حالیکه مسؤلان قوه قضائیه در تلاش هستند تا فشار موج گسترده اعتراضات حمایتی از این کارگر زندانی را با اعمال فشار و شکستن مقاومت و اصرارش بر تحقق خواستش را کاهش دهند، با وجود زمان بسیاراندک و امکانات محدود،هزاران نفر در اعتراض به این عدم پاسخگوئی،شکوائیه ای به کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی را طرح کرده و با امضاء خود خواهان رسیدگی و برآورده کردن مطالبه جعفر عظیم زاده گردیده اند که روز دوشنبه ٣ خرداد اصل شکوائیه تحویل کمیسیون اصل ٩٠ و رونوشت آن به دفتر ریاست جمهوری و دفتر قوه قضائیه داده شد.

بی تردید اگر چنانچه قوه قضائیه همچنان نسبت به تحقق خواست جعفر عظیم زاده مقاومت نماید اقدامات مؤثرتری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٣ خرداد ٩٥

اصل نامه به کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی ایران

کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی ایران

با سلام

  ما کارگران و همه مزدبگیران جامعه از ابتدائی ترین حقوقِ معیشتی و اجتماعی محروم بوده و سالهاست که خواهان تغییر و بهبود شرایط فوق العاده غیر انسانی زندگی خود هستیم. هر گاه که صدای اعتراضمان بلند شده است سر از مراکز انتظامی و امنیتی در آوردیم، برایمان پرونده های امنیتی تشکیل دادند و توسط دستگاههای قضائی به اتهامات امنیتی از قبیل “اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم و غیره” محاکمه و محکوم به حبس، پرداخت جریمه و غیره شدیم.

اکنون تعدادی از کارگران و معلمان معترض که گناهی غیر از تلاش برای بهتر شدن وضعیت زندگی خود و هم سرنوشتانشان نکرده اند، به اتهامات امنیتی به حبسهای طولانی مدت محکوم شده اند که یا در زندانند یا با سپردن وثیقه های سنگین موقتا تا تعیین تکلیف نهائی آزاد هستند. جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران یکی از آن دهها فعال کارگری است که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس محکوم شده و هم اینک در بند ٨ زندان اوین زندانی است. این فعال کارگری در اعتراض به این اتهام وارونه که با آن به شش سال زندان محکوم شده است، از روز دهم اردیبهشت اقدام به اعتصاب غذا نموده است. اما با وجود اینکه به خاطر اعتصاب غذا وضعیت جسمیش رو به وخامت می رود و سلامتیش مورد تهدید جدی است، مسؤلان قضائی که در این رابطه مسؤلیت مستقیم دارند، تا کنون هیچ عکس العملی نشان نداده اند!

خواست جعفر عظیم زاده حذف اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از پرونده های فعالین صنفی و اجتماعی است. این خواستی است که به همه کارگران ومعلمان و مزدبگیران مربوط می باشد. در نتیجه ما امضا کنندگان این طومار ضمن تأکید بر تحقق خواست حذف اتهامات امنیتی از همه پرونده های فعالین صنفی و اجتماعی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط  جعفر عظیم زاده هستیم.

امضاهای حمایتی  در سایتهای انترنتی بویژه سایت «اتحادیه آزاد کارگران ایران» قابل دسترس هستند.

بین المللی

ایتالیا – نجات هشتصد پناهجوی سرگردان در دریای مدیترانه

گارد ساحلی ایتالیا بیش از هشتصد پناهجو را که در آبهای دریای مدیترانه سرگردان بودند نجات داد.

این افراد سرنشینان دو قایق بودند که تلاش می کردند خود را از آفریقا به جزیره سیسیل برسانند. به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اغلب این افراد سوری و تعدادی نیز عراقی و اتباع کشورهای آفریقایی بوده اند. از جمله سرنشینان یک زن باردار بود که بلافاصله با بالگرد به بیمارستانی در سیسیل منتقل شد. از ابتدای سال جاری میلادی بیش از سی و یک هزار پناهجو با کشتی خود را به ایتالیا رسانده اند. به گفته سازمان ملل تنها در ماه گذشته میلادی ٩ هزار نفر از این طریق به اروپا آمده اند و برای نخستین بار در یک سال گذشته تعداد مهاجرانی که از دریای مدیترانه عبور کرده اند ازشمار کسانی که با کشتی خود را به یونان رسانده اند پیشی گرفته است. بر اساس آمارها از زمان توافق اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر کنترل موج مهاجرت، شمار پناهجویان در یونان ٩٠ درصد کاهش پیدا کرده است.

آمریکا – شرکت دارویی فایزر استفاده از محصولاتش برای اعدام را ممنوع کرد

شرکت عظیم دارویی فایزر می‌گوید، استفاده از داروهای تولید شده خود را برای اعدام محکومان ممنوع می‌کند. سخنگوی این شرکت روز جمعه ٢٤ اردیبهشت گفت که فایزر محدودیت‌های تازه ای به ممنوعیت‌های قبلی در استفاده از محصولاتش افزوده است، تا جلوی فروش آن را به زندان‌ها و مؤسسات تأدیبی بگیرد.  هفت محصول دارویی این کمپانی برای اعدام مجرمین استفاده می‌شود و طبق قوانین جدید، خریداران واسط و عمده فروشان دارو، اجازه فروش این محصولات را به زندان‌ها ندارند. فایزر آخرین و تنها شرکت تامین کننده داروهای کشنده و مورد مصرف اعدام در آمریکا بود. پیش از این نیز ٢٠ شرکت دارویی دیگر، به استفاده از تولیدات دارویی خود برای اعدام اعتراض کرده و آن را ممنوع کرده اند.

اسپانیا – معترضان در پنجمین سالگرد جنبش خشمگینان به خیابانها آمدند

هزاران معترض در اسپانیا روز یکشنبه ١٥ مه‌ به مناسبت پنجمین سالگرد ظهور جنبش خشمگینان یا جنبش ایندیگنادوس به خیابانهای مادرید آمدند. آنها در این راهپیمایی علیه اقداماتی که در چهارچوب سیاستهای ریاضت اقتصادی اجرا شده است شعار می دادند. پنج سال پیش در ماه مه سال ٢٠١١ میلادی هزاران اسپانیایی معترض به سیاستهای دولت که بخش عمده آنها جوانان و دانشجویان بودند، با تجمع در خیابانهای شهرهای مختلف اسپانیا، جنبشی را پایه ریزی کردند که خیلی زود به دیگر شهرهای جهان هم کشیده شد. یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز یکشنبه با اشاره به چگونگی آغاز این جنبش می گوید: به یاد دارم که جوانها به خیابانها آمدند. جوانان به این آگاهی رسیده بودند که این کشور متعلق به آنهاست و اینکه هیچکس نمی تواند به جز آنها کاری به پیش ببرد.دیگری می گوید: نارضایتی که ما پنج سال پیش داشتیم منجر به شکل گیری احزاب جدیدی شد. احزابی که اکنون یک فرصت واقعی در اختیار دارند تا دولت جدیدی را شکل بدهند و سیاستهای جدیدی را با هدف تغییر مد نظر بگیرند. در سال جاری میلادی نیز جنبش مشابهی در شهرهای مختلف فرانسه توسط جوانان شکل گرفت که به خیزش شبانه شهرت یافت.

سازمان ملل متحد شکنجه در ترکیه و عربستان را محکوم کرد

کمیته ضد شکنجه، وابسته به سازمان ملل متحد، که وظیفه اش نظارت بر رعایت مقررات کنوانسیون ژنو علیه شکنجه است، اعمال مداوم شکنجه و بدرفتاریهای دیگر در ترکیه و عربستان سعودی را محکوم کرده است. با این حال، به گفته این کمیته، که مرکب از ده کارشناس مستقل است، شکنجه در ترکیه گسترده و منظم نبوده است. آلِسیو برونی، کارشناس سازمان ملل متحد در امور شکنجه، به ترکیه توصیه کرده است برای هرگونه شیوه های تحقیق، چه در سطح ملی چه در سطح بین المللی، آماده باشد.  کمیتۀ ضدّ شکنجه همچنین از شمار فزایندۀ موارد اعدام در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده است.

فرانسه – تداوم اعتراضات هزاران نفره به قانون کار

دهها هزار نفر از مردم فرانسه برای ششمین روز متوالی در اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار در چند شهر این کشور دست به تظاهرات زدند. در جریان این راهپیمایی پلیس ٨٦ نفر را بازداشت کرد.  این تظاهرات به دعوت اتحادیه های کارگری برگزار شد و به گفته برگزارکنندگان ٦٨ هزار نفر در سراسر کشور در آن شرکت کردند. پلیس این تعداد را بین یازده تا ١٢ هزار نفر عنوان کرده است.  فیلیپ مارتینز، رییس کنفدراسیون عمومی کار (CGT) گفت: فکر می کنم رییس جمهور مانند یک رییس کشور عمل نمی کند چون مردم را نادیده می گیرد. هفتاد و چهار درصد مردم فرانسه با این اصلاحات مخالفند و از هر دو فرانسوی یک نفر موافق تظاهرات علیه این لایحه است.به گفته برگزار کنندگان تنها در شهر پاریس ٥٥ هزار نفر راهپیمایی کردند. شهرهای لیون، مارسی و تولوز نیز شاهد حضور هزاران متعرض به قانون کار بود.  با وجود مخالفت ها علیه لایحه اصلاح قانون کار فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه گفت: این لایحه تصویب می شود و من تسلیم نخواهم شد. دولت های زیادی تسلیم شدند. من در سال ٢٠١٢ کشور را با این شرایط تحویل گرفتم، در چنین وضعیت دشواری من نمی توانم عقب نشینی کنم، اکنون بر سر این لایحه با اتحادیه های اصلاح طلب به تفاهم رسیده ایم و اکثریت نمایندگان سوسیالیست هم آماده اند تا به آن رای بدهند.قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ١٨ و ١٩ مه‌ رانندگان کامیون و کارکنان فرودگاهها در اعتراض به این لایحه دست به اعتصاب بزنند.

آمریکا – ثروت ١٠ میلیاردی کاندیدای ریاست جمهوری

دونالد ترامپ نامزداحتمالی جمهورخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد میزان ثروتش از ١٠ میلیارد دلار نیز بیشتر است. این رقم از رقمی که کارشناسان برای میزان ثروت ترامپ اعلام کرده بودند بیشتر است.  وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: من وضع مالی شخصی خود را امروز به کمیسیون انتخاباتی فدرال ‏آمریکا‏ اعلام کردم و به خود می بالم که ثروتمندترین نامزد در تاریخ کمیسیون انتخاباتی فدرال ‏آمریکا‏ هستم.

در ژوییه گذشته ترامپ اظهارنامه مالیاتی ارائه کرد که در آن نام بیش از ٥٠٠ شرکت برده شده بود. وی در این اظهار نامه اعلام کرده بود که میزان درآمدش در سال ٢٠١٤ حدود ٣٦٢ میلیون دلار بوده است. البته این میزان درآمد خارج از سود سهام، سود بانکی و اجاره ها بوده است. در اظهارنامه اخیر ، ترامپ گفته است که در سال ٢٠١٥ حدود ٥٥٧ میلیون درآمد داشته است. بدین ترتیب کل ثروت ترامپ از ماه ژوییه سال ٢٠١٥ تاکنون افزایش یافته است و رقم آن اکنون به قول خودش از ١٠ میلیارد دلار بیشتر شده است.

عفو بین‌الملل: مردم جهان بیش از دولت‌ها پذیرای پناهجویان هستند

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، گزارشی حاوی نتایج یک نظرخواهی بین‌المللی را منتشر کرده که نشان می‌دهد که اکثر پرسش‌شوندگان معتقدند که باید به کسانی که از جنگ یا آزار سیاسی گریخته‌اند پناه داده شود. این نخستین گزارش عفو بین‌الملل در مورد دیدگاه عمومی پیرامون رفتار با پناهجویان است و برای تهیه آن، از بیست و هفت هزار نفر در بیست و هفت کشور جهان نظرخواهی شده است. بیش از ٨٠ درصد از پرسش‌شوندگان از پذیرفتن پناهجویان در شهر، محله یا خانه خود استقبال کردند. از لحاظ اعتقاد به قبول پناهجویان، مردم چین در بالاترین رده قرار دارند و پس از آنان، به ترتیب مردم آلمان و بریتانیا رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

خبر‌های کوتاه

فرانسه

در ادامه اعتراضات علیه اصلاحات قانون کار فرانسه، روز سه شنبه ١٧ مه‌، رانندگان کامیون در یک اعتصاب سراسری، چندین بزرگراه را در سراسر این کشور بستند. بنا به گزارشات منتشره، کارگران خدمات حمل و نقل در شهرهای مختلف فرانسه دست به اعتصاب زده اند. آنان نسبت به اصلاحات مورد نظر وزیر کار فرانسه، از جمله افزایش ساعات کار اعتراض داشته و نگران کاهش دستمزدهای شان هستند. اتحادیه های کارگری اصلاحات در قانون کار را به نفع کارفرمایان ارزیابی کرده اند. با گذشت دو ماه از اصلاحات پیشنهادی وزیر کار فرانسه، کارکنان بخش های مختلف از جمله حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی، فرودگاه های پاریس و پست فرانسه به جمع معترضان پیوسته اند.

امارات متحده عربی‌

به گزارش اخبار خاور میانه شرکت ملی‌نفت ابوظبی  (ADNOC)در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی ٥ هزار تن‌از کارمندانش را اخراج بکند. به گزارش همین منبع ٢ هزار تن‌از ابتدای سال تا کنون اخراج شده اند و تا پایان سال این تعداد به ٥ هزار تن‌افزایش خواهد یافت. مقامات این شرکت دلیل این اقدام را کاهش قینمت نفت و افت سود این شرکت عنوان کرده اند. در حال حاضر این شرکت تعداد ٥٥ هزار نفر کارگر دارد.

سازمان ملل متحد

نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد به واکنش نامناسب اتحادیه اروپا در مواجه با بحران پناهجویان اعتراض کرد.
کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل متحد هشدار داده است که بحران پناهجویان به پدیده ای جهانی بدل شده و بستن مرزها و بازگرداندن آنان راه حل نیست. به گفته این کارشناس حقوق بشر، شمار کسانی که به دلیل سختی های ناشی از جنگ از کشورشان فرار می کنند، در حال حاضر به بیشترین عدد در تاریخ رسیده است .سازمان “کودکان را نجات دهید” نیز خواستار تعهد بیشتر جهانی برای تضمین دسترسی کودکان پناهجو به مدرسه است.