اخبار کارگری -تنظیم: زینت کریمی و بابک سراج

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی و بابک سراج

کشته و زخمی شدن دهها کارگر در چین

بامداد روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، بر اثر رانش زمین در چین، دهها کارگر شاغل در یک نیروگاه کشته و زخمی شدند. در جریان این حادثه که در یک نیروگاه آبی در منطقه ای کوهستانی از استان “فوجیان” چین روی داد، بیش از ۴۱ کارگر کشته و ۸ کارگر نیز زخمی شدند.

تجمع اعتراضی کارگران صنایع چوب و کاغذ چوکا

کارگران صنايع چوب و کاغذ ايران “چوکا” واقع در استان گیلان برای دومین بار در سالجاری در اعتراض به نداشتن قراردادهای کاری و عدم پرداخت حقوقشان در مقابل این کارخانه تجمع کردند. کارگران معترض با ورود و تجمع در اتاق مالی کارخانه، خواستار پرداخت مطالباتشان شدند. اعتراض کارگران در پی رفتار نامناسب مسئول این بخش، به درگیری و بیرون انداختن دو تن از مسئولان کارخانه توسط کارگران منجر شد. کارگران صنایع چوکا نسبت به عدم پرداخت حق بیمه، عدم عقد قرارداد جدید، عدم پرداخت حقوق ماههای اسفند سال گذشته، فروردین و اردیبهشت سالجاری و عدم پرداخت اضافه کاری، معترض هستند.

کارخانه «عمران البرز» با ۵۲ کارگر تعطیل شد

یک منبع خبری در کارخانه فرآورده‌های ساختمانی «عمران البرز» از تعطیلی این واحد تولیدی و بیکاری حدود ۵۲ کارگر این کارخانه خبر داد منابع کارگری در این واحد تولیدی گزارش کردند، کارخانه فرآورده‌های ساختمانی «عمران البرز» که در زمینه تولید انواع آجر، بلوک وتیغه ماسه آهکی در شهرستان رشت در استان گیلان فعالیت دارد، از اول سال جاری (۹۵) به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده‌اند.

ما کارگران خباز نادیده گرفته شده ایم

انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی در نامه ای خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران خباز و اولویت بخشی به تشکل های صنفی خبازان شدند.

اعتصاب کارگران مخابرات جیرفت و عنبرآباد

روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه کارگران مخابرات جیرفت و عنبرآباد از توابع استان کرمان دست به اعتصاب زدند. کارگران مخابرات جیرفت و عنبرآباد به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه شان معترض بوده و خواستار پرداخت مطالباتشان هستند. در پی این اعتصاب، تعدادی از مشترکین مخابرات شهرستان عنبرآباد با مشکل قطعی خطوط ارتباطی روبرو شدند.

اخراج تدریجی کارگران شرکت گاز استان کردستان

به گزارش “اتحادیه آزاد کارگران ایران”، شرکت گاز استان کردستان تصمیم به اخراج بخشی از کارگران شاغل در شرکت های پیمانکاری زیرمجموعه خود دارد. مدیریت شرکت گاز استان کردستان در ابلاغیه ای از شرکت های زیرمجموعه خود خواسته که از میان کارگران قراردادی خود دست به اخراج و کاهش نیرو بزنند. براساس این دستورالعمل، در مدت چند هفته گذشته ۱۲ کارگر اخراج شده اند و قرار است روند اخراج ادامه یابد. لازم به ذکر است که مدیریت عامدانه و با برنامه برای کاهش دامنه اعتراض کارگران قراردادی نسبت به سیاست اخراج سازی، در تلاش ایجاد تفرقه بین کارگران قراردادی و رسمی است.

بیکاری گسترده کارگران معادن طی ماههای اخیر

رئیس کمیته معدن رژیم از بیکاری بیش از یکهزار و پانصد تن از کارگران معادن زغال سنگ در شش ماه گذشته خبر داد. این کارگزار رژیم با اشاره به تعطیلی بزرگترین شرکت های تولید زغال سنگ کشور، از واردات گسترده این محصول از کشورهای دیگر سخن گفت. وی همچنین از مشکلات مدیریت و سیاست های غلط خصوصی سازی انتقاد کرد.

 

بلاتکلیفی کارگران فولاد خرم آباد در دریافت حقوق معوقه

پس از گذشت پنج ماه از اعلام توقف فعالیت کارخانه «فولاد خرم آباد» در استان لرستان هنوز وضعیت ۳۰ کارگر بیکار شده این واحد صنعتی نامعلوم است.

بیکاری۱۵۰۰ کارگر معادن زغال سنگ

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد از بیکار شدن ۱۵۰۰ نفر از کارگران معادن زغال سنگ در ۶ ماه گذشته خبر داد.

کشته و زخمی شدن چهار کارگر در تهران

روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه چهار کارگر حین کار در تهران به دلیل فقدان استانداردهای ایمنی محیط کار کشته و زخمی شدند. سه کارگر حین کار در آسانسور یک ساختمان ۱۶ طبقه در حال ساخت، براثر سقوط آسانسور دچار حادثه شده که منجر به جانباختن یکی از آنان و زخمی شدن دو تن دیگر گردید. از سوی دیگر، همزمان یک کارگر تبعه افغانستان حین گودبرداری در تهران بر اثر تخریب دیواره آن جان خود را از دست داد.

اعتراض رانندگان اتوبوس مسیر دزفول – اهواز

روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، رانندگان اتوبوس مسیر “دزفول – اهواز” نسبت به واگذاری سهام شركت مسافربری دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی بازرسان سازمان تاکسیرانی رشت

روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، جمعی از بازرسان سازمان تاکسیرانی رشت در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود، مقابل شورای شهر تجمع کردند. طبق گزارش منتشره، حدود ۶۰ نفر از شهروندان شهر رشت در نیمه دوم سال گذشته به عنوان بازرس سازمان تاکسیرانی وارد این نهاد شدند. حال شهرداری به بهانه مشکلات مالی از پرداخت سه ماه حقوق معوقه آنان سرباز می زند.

هزینه تعویض کارت مهارت ۱۳ برابر گران شد

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی استان تهران از افزایش حدود ۴۰ هزار تومانی هزینه تعویض کارت مهارت فنی برای کارگران ساختمانی انتقاد کرد و گفت این هزینه به نسبت گذشته ۱۳ برابر زیاد شده است.

ادامه تاخیر مطالبات مزدی کارگران زغال سنگ البرز شرقی

مشکل پرداخت نشدن دستمزد معوقه نزدیک به ۱۴۰۰ کارگر معدن زغال سنگ واحد البرز شرقی هنوز ادامه دارد. منابع خبری در این واحد تولیدی با اعلام این خبر گفتند، که کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که شمار آن‌ها تا  ۱۴۰۰ نفر برآورد می‌شود، به غیر از مطالبات مربوط به دو ماه مزد معوقه (اسفند ۹۴ و فروردین ۹۵) هنوز عیدی سال ۹۵ را نگرفته‌اند.

اعتراض ریخته‌گری ماشین سازی تبریز

۲۵۰ کارگر شاغل در کارخانه «ریخته‌گری ماشین سازی تبریز» صبح روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت کته در اعتراض به عدم پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از اسفند ماه تاکنون در محوطه کارخانه تجمع کردند.

***