اخبار کارگری -تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

اجتماع کارگران پیمانکاری فاز ۱۴ عسلویه

صبح روز چهارشنبه در پی بی پاسخ ماندن خواسته جمعی از کارگران شرکت شبدیز صنعت در فاز ۱۴ عسلویه، آنان در مقابل محل اجرای این پروژه تجمع کردند.

تجمع کارگران کارخانه نساجی الگانت

طی روزهای اخیر کارگران نساجی “الگانت” در استان سمنان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود در مقابل این کارخانه دست به تجمع دو روزه زدند. حدود ۱۷۰ کارگر شاغل در کارخانه الگانت که در زمینه تولید انواع پارچه های پرده ای در استان سمنان فعالیت دارند، دستکم سه ماه حقوق معوقه دارند. علاوه بر این، عیدی و پاداش سالهای گذشته این کارگران نیز تاکنون پرداخت نشده است. گزارشات حاکی است که در پی تجمع دو روزه کارگران نساجی الگانت، بخشی از مطالبات معوقه آنان پرداخت گردید.

ادامه اعتراضات کارگران فولاد ارفع اردکان

 گزارشات منتشره از ادامه تجمعات اعتراضی کارگران “فولاد اردکان” به منظور همسان سازی قراردادها و تضمین امنیت شغلی شان خبر می دهند. تجمعات اعتراضی حدود دویست تن از کارگران پیمانکاری فولاد ارفع تا روز یکشنبه هفته جاری همچنان ادامه داشته است. پس از واگذاری بخش عظیمی از فعالیت های این واحد تولیدی به شرکت های پیمانکاری، نارضایتی کارگران از وضعیت معیشتی و شغلی افزایش یافته است.

 

پرداخت نشدن مزد فرودین ماه کارگران معدن سنگ آهن بافق

حدود ۲۵۰۰ نفر از پرسنل شرکت معدن سنگ آهن بافق از کارگران رسمی، قراردادی و روز مزد، دستمزد فروردین ماه خود را دریافت نکرده اند.

اعتصاب کارگران شرکت ساختمانی چولاب رضوان شهر

 روز یکشنبه دوم خردادماه، کارگران شرکت ساختمانی “چولاب رضوان شهر” در اعتراض به عدم پرداخت ماهها دستمزد معوقه و نداشتن قرارداد کار دست از کار کشیده اند. کارگران شرکت چولاب رضوان شهر از مهرماه سال گذشته تاکنون هیچ گونه دستمزد و مزایایی دریافت نکرده و در وضعیت نامعلومی به سر می برند. کارگران این شرکت علاوه بر مطالبات معوقه، از ابتدای سال جدید خانه نشین شده اند و هیچ گونه قراردادی با آنان منعقد نگردیده است. به گفته کارگران در صورت مرتفع نشدن این مشکل، کارگران در مقابل فرمانداری رژیم در شهرستان تالش تجمع خواهند نمود.

 ادامه بلاتکلیفی کارگران مس خاتون آباد

 وکیل کارگران مجتمع مس خاتون آباد از ادامه بلاتکلیفی دهها تن از کارگران این مجتمع و عدم بازگشت به کار آنان خبر داد. به گفته وکیل کارگران مجتمع مس خاتون آباد، ۱۳۰ کارگر بیکار شده مس خاتون آباد، علیرغم وعده های مسئولین همچنان بلاتکلیف هستند و به سر کار بازنگشته اند. وی همچنین در خصوص بازداشت اخیر کارگران مس خاتون آباد اظهار داشت: «این کارگران با ضمانت و قرار وثیقه آزاد هستند و پرونده این کارگران همچنان مفتوح است.» لازم به یادآوری است که ۲۸ کارگر این معدن در جریان اعتراضات برای پیگیری خواسته هایشان در ششم بهمن سال گذشته بازداشت و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شدند.

 اعتصاب و اعتراض کارگران شهرداری جیرفت

 روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه کارگران شهرداری جیرفت از توابع استان کرمان در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتصاب زده و در مقابل فرمانداری رژیم تجمع کردند. کارگران با سر دادن شعار “روحانی حیا کن، حکومت رو رها کن”، خواستار احقاق حقوق خود شدند. ۱۵۰ کارگر در بخش خدماتی شهرداری جیرفت مشغول به کار هستند که طی شش ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده اند.

 تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه شیر بالدی

 کارگران اخراجی کارخانه شیر “بالدی” در زاهدان با برپایی تجمع در مقابل اداره کار و استانداری رژیم خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.  کارگران شیر بالدی به اخراج و عدم پرداخت ماهها حقوق و حق بیمه خود معترض هستند. معترضان ضمن اشاره به اخراج ۳۵ کارگر باسابقه این کارخانه، عنوان کردند که علیرغم پیگیری های مکرر، هیچکدام از مسئولین پیگیر مطالبات آنان نشده اند.

با بیمه بیکاری به دلایل نامعلوم مخالفت می کنند

دو کارگر بیکار شده فولاد زاگرس که پیش از این بارها جهت پیگیری بیمه بیکاری خود به تهران مراجعه کرده اند، پس از بازگشت به استان کردستان همچنان بلاتکلیف و میان اداره کار و سازمان تامین اجتماعی استان سرگردانند. این دو کارگر به نام های «احمد امینی» و «علیرضا رستمی» میگویند ماههاست که بیکاریم، باقیمانده آنچه داشتیم به اضافه هرچه از دوستان و آشنایان قرض گرفتیم  خرج سفر به تهران و تحمل هزینه های سفر بی حاصل شد. حالا هم ما را به اداره کار  استان حواله داده اند که کسی پاسخگو نیست و همچنان بلاتکلیفیم.

معوقات مزدی کارگران اخراجی کاشی خزر

با گذشت بیش از ۴ ماه از توقف فعالیت کارخانه کاشی خزر در استان گیلان، هنوز معوقات مزدی و مقرری بیمه بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر این واحد معدنی پرداهت نشده است.

 

کشته و زخمی شدن سه کارگر

 روز دوشنبه سوم خردادماه دو کارگر شهرداری کاشمر در حین تخلیه خاک، براثر برخورد کامیون حامل آنان با سیم های شبکه برق دچار برق گرفتگی شدند. این سانحه منجر به جانباختن یکی از کارگران و مصدوم شدن یک تن دیگر شد. از سوی دیگر، یک کارگر جوان در معدن سرب “منصورآباد” واقع در استان یزد بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

 

مرگ یک کارگر معدنچی بر اثر سقوط از ارتفاع

 روز سه شنبه یک کارگر جوان در معدن سرب منصور آباد استان یزد بر اثر سقوط از تونلی به ارتفاع  ۷۰ متر جان خود را از دست داد.

***