اخبار کارگری- تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

تجمع اعتراضی کارگران لیفتراک سازی تبریز

 شماری از کارگران کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود در محوطه این کارخانه تجمع اعتراضی برپا کردند. در کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز حدود ۱۷۰ کارگر رسمی و قرار دادی مشغول به کارند که کارفرما علاوه بر تاخیر مطالبات مزدی آنان، از واریز حق بیمه آنها نیز خودداری کرده است.

تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته

هزاران نفر از فرهنگیان بازنشسته در تهران، کرمانشاه، رشت و یزد با برپایی تجمع اعتراضی خواستار احقاق حقوق خود شدند. فرهنگیان بازنشسته در کرمانشاه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و پایین بودن حقوق و مزایای بازنشستگی خود دست به تجمع زدند و خواستار پرداخت حقوق و مطالبات عقب افتاده خود شدند.

 

اعتراضات موفقیت آمیز کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس

روز یکشنبه نهم اسفندماه، تجمعات اعتراضی چند روزه کارگران پالایشگاه “ستاره خلیج فارس” در بندرعباس، با پرداخت بخشی از دستمزدهای معوقه به طور موقت خاتمه یافت. بنا به گزارشات منتشره، طی روزهای گذشته حدود یکهزار تن از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در واکنش به عدم دریافت چهار ماه دستمزد معوقه خود تجمعات اعتراضی برپا کردند. به گفته کارگران در جریان این تجمعات، پیمانکاران مجبور به پرداخت دو ماه از معوقات مزدی آنان شده و وعده داده اند یک ماه دستمزد معوقه و عیدی آنان را تا قبل از پایان سال پرداخت کنند.

پایان موفقیت آمیز اعتراض کارگران آلومینیوم المهدی

 به دنبال تجمعات اعتراضی کارگران آلومینیوم سازی المهدی هرمزآل، قائم مقام رئیس هیئت مدیره کارخانه با حضور در میان معترضین وعده داد که ظرف مدت یک ماه به تمامی مشکلات آنان رسیدگی کند. طی چند روز گذشته حدود ۶۰۰ تن از  کارگران به همراه  کارگران بخش خدماتی آلومینیوم المهدی در اعتراض به حذف برخی از مزایای مربوط به حق افزایش تولید و پرداختی‌های ویژه اعیاد و همچنین در اعتراض به اخراج حدود ۲۰۰ نفر ازهمکاران خدماتی خود در محوطه کارخانه دست به اعتراض زده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود در این زمینه شدند.

تجمع چهار روزه کارگران ارگ قدیم بم برای معوقات مزدی

کارگران معترض که برای اجرای پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم استخدام شده‌اند در چهار ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. به گفته این کارگران، و با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی تا این لحظه از میان مسئولان سازمان میراث فرهنگی هیچ کس حاضر نشده تا به این وضعیت  رسیدگی کند.

اعتراض صنفی کارگران سایت ۳ پتروشیمی بوشهر ادامه یافت

بامداد روز سه شنبه کارگران پیمانکاری شاغل در سایت ۳ پتروشیمی بوشهر در اعتراض به تأخیر معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند. کارگران  با تجمع در مقابل درب ورودی مجتمع پتروشیمی در اعتراض به چهار ماه معوقات حقوق و بیمه خود معترضند و در پی پرداخت مطالبات خود هستند. این تجمع اعتراضی از دو روز پیش آغاز شده و به گفته یکی از کارگران از مرداد ماه تاکنون بابت معوقات مزدی و بیمه‌ای خود طلبکارند.

گرفتار شدن شش کارگر در زیر آوار

روز سه شنبه ۱۶ آذر، ریزش یک ساختمان نیمه کاره در قم، ۶ کارگر را راهی بیمارستان کرد. از قرار معلوم، این حادثه در بلوار ولایت پردیسان قم رخ داد.

تجمع کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس

صبح روز سه شنبه چند صد نفر از کارگزاران بیمه کشاورزی از استانهای مختلف به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این کارگزاران که پیش از این نیز چندین تجمع اعتراضی در تهران برپا کرده‌اند، می‌گویند: علاوه بر مطالبات قبلی شامل درخواست بیمه و انعقاد قرارداد مستقیم، از بابت خصوصی‌سازی نیز نگرانیم. به گفته کارگران، زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری کارگزاری بیمه کشاورزی به یک شرکت خصوصی شنیده می‌شود که این مساله بر نگرانی کارگزاران افزوده‌ است.

مرگ یک کارگر ساختمانی در اثر برق‌ گرفتگی

این حادثه ظهر روز دوشنبه ۱۵ آذر در یکی از ساختمان‌های در حال ساخت در محله میراث فرهنگی  شهر سر پل ذهاب اتفاق افتاد که کارگر ۲۴ ساله حین بستن داربست بر اثر برخورد  یکی از میله‌های داربست با کابل فشار قوی جان خود را از دست داد.

تجمع کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد

جمعی از کارگران کارخانه “پارسیلون” خرم آباد در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد معوقه و حق بیمه خود در محل استانداری لرستان دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراضات مکرر این کارگران جهت دریافت مطالبات معوقه خود تاکنون به نتیجه نرسیده است. کارخانه پارسیلون که بزرگترین تولید کننده الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی‌آمید بود، بیش از هزار نفر در آن اشتغال داشتند؛ این کارخانه که قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد با واگذاری به بخش خصوصی بدهکاری های زیادی را به بار آورد به طوریکه کارگران این کارخانه ۳۵ ماه دستمزد معوقه دارند حال پس از چندین سال این کارخانه به شرکت “آتیه دماوند” و بانک‌های استان واگذارشده است.

تجمع اعتراضی کارگران فولاد یاسوج

به گزارش منتشره، روز یکشنبه ۱۴ آذرماه، حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه فولاد یاسوج در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود برای چندمین بار مکرر مقابل فرمانداری بویراحمد تجمع کردند. این کارگران تاکنون چندین بار در اعتراض به عدم پرداخت عیدی، پاداش و دیگر معوقاتشان که از سال ۹۲ تاکنون پرداخت نشده است، مقابل استانداری و صدا و سیما رژیم تجمع کرده اند و هر بار با بی توجهی مقامات رژیم روبه رو شده اند.

تجمع آبداران شرکت آب و فاضلاب روستایی

۱۹۶ نفر از آبداران شرکت آب و فاضلاب روستایی با تجمع مقابل درب استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار پرداخت ۷ ماه دستمزد معوقه خود شدند. به گزارش منتشره، مدت ۳ سال است که شرکت آب و فاضلاب روستایی به بخش خصوصی واگذار شده و طی این سه سال حق و حقوق کارگران این شرکت به صورت کامل پرداخت نشده است. کارگران معترض می گویند قبل از سفر حسن روحانی به استان برای جلوگیری از تجمع آنان دستمزد فروردین و اردیبهشت ماه را پرداخت کردند اما بعد از سفر حسن روحانی هر وقت برای پرداخت مطالبات ۷ ماهه اخیر مراجعه کرده اند، می‌گویند اعتبار نیامده و پولی در اختیار نیست. *