اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

         اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

اعتصابات کارگری گسترش می یابد

بازگشت بکارکارگران کارخانه هپکوپس از مرخصی اجباری وپرداخت قطره چکانی مطالباتشان!

روز ٢ مرداد کارگران هپکو پس از دو هفته مرخصی اجباری به سرکارشان بازگشتند. این کارگران به تعطیلی کارخانه و تعویق پرداخت دستمزدهایشان اعتراض دارند.

 

اعتصاب کارگران کشتارگاه صنعتی بجنورد

از روز ٣١ تیر، اعتصاب کارگران کشتارگاه صنعتی بجنورد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کار کشیدند.

 

اعتصاب کارگران خط و ابنیه راه آهن اندیمشک

روزیکشنبه اول مردادماه، کارگران خط و ابنیه راه‌آهن اندیمشک(شرکت تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوقشان دست از کارکشیده و مقابل فرمانداری اندیمشک تجمع کردند.

اعتصاب در معدن امین یار

از (٣١مرداد)، کارگران معدن امین یار شهرستان فاریاب استان کرمان دراعتراض به نداشتن قرارداد وعدم پرداخت٦ماه حقوق در اعتصاب بسرمی برند.

اعتراض کارگران مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز ادامه دارد

روز اول مرداد کارگران مناطق هشت گانه شهرداری اهواز که به منظور تبدیل وضعیت استخدامی از ٢٧تیر ماه آغاز شده بود، باز هم دست به تجمع زدند. کارگران میگویند تا جواب نگیرند به اعتراضشان ادامه میدهند. از قرار معلوم به تازگی سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور مجوز استخدام آن گروه از کارکنان شهرداری‌ها را که دارای حداقل سه سال سابقه کاری هستند را صادر کرده است. مطابق این دستورالعمل همه این کارگران که بین سه تا ٢٠ سال سابقه کار دارند، باید تبدیل وضعیت بشوند .

به گفته کارگران، شهرداری اهواز که باید اجرای این دستور العمل را در برنامه کارش بگذارد، فقط تعداد خیلی کمی از کارگران قرار داد مستقیم شده‌اند. با این شکل تبعیض امیز کار میکوشند بین کارگران تفرقه ایجاد کنند. اما کارگران شهرداری اهواز خواهان تغییر وضعیت تمام کارگران در این بخش خدماتی هستند. جدا از ناثباتی شغلی که هم اکنون با حضور شرکت‌های واسطه‌ای نیروی انسانی با آن مواجه‌ اند این کارگران دست کم بابت چندین ماه معوقات مزدی از شهرداری طلبکارند که از مدت‌ها قبل به تاخیر افتاده است. خواست پرداخت فوری حقوقهای معوقه یک موضوع دیگر اعتراض کارگران مناطق هشت گانه شهرداری اهواز است.

اعتصاب کارگران کشتارگاه صنعتی بجنورد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

از روز (٣١تیر)، اعتصاب کارگران کشتارگاه صنعتی بجنورد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کار کشیدند.

برپایه گزارشی که دیروز اول مردادرسانه ای شد، مدتی است که حقوق و دستمزد کارگران کشتارگاه صنعتی بجنورد پرداخت نشده و این امر سبب شد تا آن ها از روز شنبه ٣١ تیر ٩٦ دست از کار بکشند و کشتارگاه از مدار فعالیت خارج شود.

جمع ٧٠٠ نفر از کارگران شهرداری اهواز

صبح روز ٣١ مرداد حدود ٧٠٠ نفر از کارگران مناطق ٨‌گانه شهرداری اهواز مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تجمع کردند.

با بد عهدیهای مکرر کارفرما، اعتراضات کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه امروز نیز ادامه پیدا کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح امروز کارگران بازنشسته سال ٩٤ و اسفند ماه سال ٩٥ شرکت نیشکر هفت تپه در تداوم اعتراضات ماهها و هفته های گذشته خود، بار دیگر با تجمع در سالن کنفرانس کارخانه دست به اعتراض زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، هنگام ورود این کارگران به کارخانه، مامورین حراست با دستور مدیر این نهاد عباس خنیفر تلاش کردند تا از ورود آنان به کارخانه جلوگیری کنند اما این کارگران که تا همین چند ماه پیش، تمام عمر خود را در بدترین شرایط در آنجا مشغول بکار بوده اند از این اقدام توهین آمیزمدیر حراست بشدت خشمگین شده و بدنبال درگیری لفظی با مامورین حراست، در حالی که در تلاش بودند با بالا رفتن از درب ورودی وارد محوطه شوند نگهبانان ناچار به گشودن درب ورودی شدند. این چندمین بار است که مدیر حراست کارخانه که بازنشسته یکی از ارگانهای نظامی است دستور ممانعت از ورود کارگران بازنشسته و رنج دیده شرکت نیشکر هفت تپه را به محل شرکت برای پیگیری مطالباتشان صادر میکند اما هر بار آنان با اعتراض و درگیری مختصری موفق به ورود به محل شرکت و تجمع در آنجا میشوند.

بنا بر این گزارش، بدنبال موفقیت کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه در ورود به محل شرکت و تجمع در سالن کنفرانس کارخانه که توام با حضور چشمگیر نیروهای انتظامی و مامورین حراست در داخل سالن کنفرانس بود جلسه ای با حضور قائم مقام شرکت برگزار شد. در این جلسه که توام با درگیریهای لفظی مکرر بین کارگران بازنشسته و قائم مقام شرکت بود نهایتا مقرر گردید تا آخرین قسط سنوات کارگران بازنشسته سال ٩٤ در مهر ماه سالجاری پرداخت و نسبت به واریز سهم چهار درصدی کارفرما به صندوق سازمان تامین اجتماعی بابت ١٢٠ کارگر بازنشسته اسفند ماه سال ٩٥ ، طی سه روز آینده اقدام شود.

وعده امروز در حالی به کارگران بازنشسته سال ٩٤ و ١٢٠ کارگر بازنشسته اسفند سال ٩٥ داده شد که کارفرما آخرین بار بر اساس توافق کتبی متعهد شده بود حق سنوات بازنشسته های سال ٩٤ و سهم چهاردرصد سهم بیمه کارفرما در مورد کارگران بازنشسته سال ٩٥ را هفته گذشته پرداخت کند. این اولین بد عهدی کارفرمای نیشکر هفت تپه نبود و در طول ماههای گذشته بارها کارگران شاغل و بازنشسته شرکت نیشکر هفته تپه شاهد بد عهدیهای کارفرما در عمل به تعهداتش بوده اند.

سر دواندن و بد عهدی کارفرمای نیشکر هفت تپه در انجام پرداختهای لازم برای به سرانجام رساندن روند بازنشستگی کارگران بازنشسته این شرکت در حالی ادامه دارد که بدنبال واگذاری کارخانه در اواخر سال ٩٤ به بخش خصوصی، اخراجهای فله ای در این کارخانه به امری عادی تبدیل و کارخانه با دوربین گذاری و حضور نیروهای انتظامی و سختیگریهای حراست عملا به پادگانی تبدیل شده و در طول این مدت هیچگاه کارگران شاغل موفق به دریافت دستمزدهای خود در موعد مقرر نشده اند. بطوریکه در حال حاضر حقوق ماههای اردیبهشت و خرداد همه پرسنل کارخانه، حقوق بهمن و اسفند ماه سال ٩٤ ، ٨ ماه بن سال ٩٥، پاداش سالهای ٩٤ و ٩٥ و بسیاری دیگر از مطالبات قانونی این کارگران همچنان معلق است و کارفرما علیرغم اعتراضات پی در پی کارگری در این کارخانه همچنان از عمل به تعهدات قانونی خویش خودداری میکند. علاوه بر اینها کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه از اجرای بازنشستگی نی بران این شرکت که بر اساس مصوبه مجلس با بودجه ای ده میلیارد تومانی می باید به اجرا در میامد خودداری میکند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- اول مرداد ماه ١٣٩٦

اعتصاب کارگران خط و ابنیه راه‌آهن اندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق و وتجمعشان مقابل فرمانداری

روزیکشنبه اول مردادماه، کارگران خط و ابنیه راه‌آهن اندیمشک(شرکت تراورس)دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوقشان دست از کارکشیده وقابل فرمانداری اندیمشک تجمع کردند.

درهمین رابطه فرماندار اندیمشک به خبرنگاران گفت: امروز حدود ١٠٠ نفر از کارکنان پیمانکاری شرکت تراورس ، خط و ابنیه راه‌آهن اندیمشک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

وی افزود: چند ماه گذشته نیز کارکنان این شرکت در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان در مقابل فرمانداری تجمع کردند که با پیگیری‌هایی که انجام گرفت، مشکل حل شد.

فرماندار اندیمشک تصریح کرد: امروز نیز این کارکنان در مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار پرداخت حقوق خود شدند. در این زمینه با صحبت‌ها و هماهنگی‌هایی که با مدیرعامل راه‌آهن زاگرس برای حل مشکل انجام گرفت، تجمع خاتمه پیدا کرد.

جهانگیری عنوان کرد: این کارکنان چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. با صحبت‌هایی که انجام گرفت، قرار است این مشکل از طریق مرکز پیگیری و حل شود تا کارکنان این شرکت حقوق خود را دریافت کنند

تجمع کارگران بیکار در دشت عباس دهلران

یکشنبه به تاریخ٩٦/٥/١ تعدادی از کارگران بیکار عرب زبان دشت عباس واقع در ٧٠ کیلومتری دهلران، در حوزه چاههای نفت وگاز چشمه خوش و١٥ کیلومتری مرز ایران وعراق مقابل درب ورودی شرکتهای : رهگستر وOIEC اویک در گرمای ٥٥ درجه در اعتراض به بیکاری با خوابیدن جلوی درب شرکت خواهان استخدام و اشتغال خود شدند. کارگران بیکار از هر گونه ترددی به داخل شرکت ممانعت به عمل آوردند. اعتراض کارگران بیکار باعث شد از طرف شرکت: اویک، نظارت وکارفرما قول مساعد برای استخدام آنها داده شد واعلام کردند که استخدام کارگران بومی در اولویت خواهد بود….!

تجمع کارگران شهرداری اهواز در گرمای بالای ٥٠ درجه

صبح زوز ٣١ تیر حدود ٧٠٠ نفر از کارگران مناطق ٨‌گانه شهرداری اهواز از جمله بخش خدمات و فضای سبز با خواست تبدیل قراردادهای پیمانی آنها به قراردادهای مستقیم با شهرداری در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تجمع کردند. این کارگران دارای قراردادهای حجمی با شرکت‌های پیمانکاریِ خصوصی هستند. کارگران میگویند که همه آنها معوقات مزدی دارند و دو سال است که حق سنواتشان نیز پرداخت نشده است.

کارگران به تقسیم کارگران به پیمانکاری و رسمی و در برابر کار برابر دریافت مزد کمتر اعتراض دارند. کارگران خواستار پایان یافتن این شکل برده وار کار هستند.

ادامه اعتراضات کارگران شاغل و بازنشسته هفت تپه

صبح روز٢٨ تیرماه؛ کارگران بازنشسته وشاغل شرکت نیشکر هفت تپه بازهم دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشسته های اسفند ماه ٩٥ بخاطر پرداخت نشدن ٤ درصد تمام ٣٤١ نفرشان و کارگران شاغل در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود تجمع کردند. کارگران میگویند دیگر اعتمادی به وعده های کارفرما ندارند و تا وقتی خواستهایشان اجرایی نشود به اعتراضاتشان ادامه میدهند. بخشی از بیانیه این کارگران را که بدنبال تجمع روز ٢٧ تیر و در اعتراض به بدقولی های مدیریت داده اند را در زیر میخوانید: ” موقعی که کارگران به دفاع ازحقوق حداقلی یک میلیونی معوق ومزایای برحق خود به ناچار اقدام به تجمع اعتراضی میکنند، این موضوع را اغتشاش دانسته وبرخلاف قانون مانع ورود این افراد به شرکت میشود. چرا وطبق چه قانونی کارگران باید از داشتن حتی یک شغل با حقوق حداقلی ومعوق محروم شوند وکسی مانع رسیدن آنها به حقوقشان شود که خود از دو محل حقوق میگیرد.!!!؟ هنوزحقوق اردیبهشت شاغلین این شرکت پرداخت نشده وکارگران تا سه شنبه به کارفرما درخصوص پرداخت حقوق خود مهلت داده اند. “

اعتراضات پی در پی کارگران نیشکر هفته تپه آنچنان انعکاسی پیدا کرده است که فدراسیون جهانی کارگران آی یو اف ( فدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگران غذایی، کشاورزی و..) کارزاری در حمایت از این کارگران و خواستهایشان اعلام کرده اند. انعکاس اعتراضات کارگری در چنین ابعادی در سطح جهانی و جلب حمایت سازمانهای کارگری جهانی یک پیشروی مهم در جنبش کارگری است. در بخشی از طومار اعتراضی کارزار آی یو اف چنین آمده است: ” آی یو اف از خواسته کارگران هفت تپه برای پرداخت تمامی دستمزدهای عقب افتاده، مزایا و بررسمیت شناختن سندیکا بعنوان نماینده واقعی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و برگرداندن شرکت نیشکر هفت تپه به بخش دولتی حمایت می کند.”. سایت اخبار بین المللی کارگری لیبر استارت نیز در حمایت از اعتراضات و خواستهای این کارگران طوماری را برای امضاء و همبستگی بر روی سایت خود گذاشته است. این طومارهای حمایتی را امضاء کنیم.

از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه وسیعا حمایت کنیم.

نگاهی به صحنه هایی از اعتراضات کارگری در هفته ای که گذشت، ٣٠-٢٣ تیرماه ٩٦

اعتراضات کارگری همچنان گسترده به پیش میرود. تجمع و اعتراض هر روزه کارگران در این کارخانه و در آن کارخانه و اولتیماتوم دادن به اینکه اگر حقمان را ندهید در اشکالی گسترده تر و با خانواده هایمان به میدان خواهیم آمد، فضای تعرضی تر این اعتراضات، از جمله شکستن دوربین های مداربسته نصب شده برای کنترل کارگران و بستن درب به روی مدیران زورگو که پول کارگران را بالا کشیده اند، بروز اعتراضات کارگری در اشکالی اجتماعی تر و سیاسی تر چون راهپیمایی در وسط شهر و حضور هر روز بیشتر خانواده ها در این اعتراضات و زدن جرقه اعتصاب سراسری، این ابزار قدرت کارگران همه و همه فضای اعتراضات کارگری در هفته های اخیر بوده است. در این کلیپ تصویری صحنه هایی از این اعتراضات در روزهای اخیر را می بینید.

کارگران خواست تبدیل قرادادهای پیمانی به مستقیم هستند

کارگران خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار هستند

کارگران پیمانی اتوبوسرانی رشت خواهان حذف پیمانکار شدند

روز ٢٥ تیر کارگرا ن اتوبوسرانی در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وقراردادهای پیمانی، سطح نازل حقوها و تعویق پرداخت ٤ ماه حقوق خود دست به تجمع زدند. قبلا نیز این کارگران در همین رابطه تجمعات متعددی برپا کرده اند.

تبدیل قراردادهای پیمانی به قراردادی های مستقیم خواست فوری این کارگران و بخش عظیمی از کارگران است که با این شکل برده وار به کار اشتغال دارند.

نامه کارگران مخابرات روستایی در اعتراض به قرادادهای پیمانی

کارگزاران مخابرات روستایی کشور در نامه ای خطاب به وزیر ارتباطات، خواستار عقد قرارداد دائم با مخابرات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: ” وزارت کار که تشخیص نوع رابطه بین کارگری و کارفرمایی یکی از وظایف و سیاستهای آن است طی صدور بخشنامة با این مفاد که شرکت مخابرات ایران ملزم به عقد قرارداد دائم با کارگزاران مخابرات روستایی است، دو بار نامه‌هایی به شرکت مخابرات ایران در این خصوص ارسال نموده است. چیزی که مورد تایید این وزارتخانه است فقط قرارداد دائم است ولی شرکت مخابرات حتی به توافقنامه‌های خودش هم پایبند نیست و همچنان اصرار بر قرارداد موقت غیر قانونی دارد تا جایی که اخیرا از طرف شرکت مخابرات به تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها نامه رسیده است که کارگزاران یا باید این قرارداد موقت را امضا نمایند یا باید تسویه حساب کرده و اخراج شوند.”

در ادامه نامه به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به عنوان یک خواسته قانونی دیگر اشاره شده و آمده است: طرح طبقه بندی مشاغل مورد دیگری ست که کارگزاران خواهان آن هستند، امروزه شرکت مخابرات ادعا می‌نماید «کارگزاران از حقوق و مزایای برابر با کارکنان دائم و قراردادی شرکت برخوردار می‌باشند.» این ادعا، عاری از حقیقت است.”

این کارگران در خاتمه نامه خود خواستار پاسخگویی فوری به خواستهایشان شده اند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته و شاغل نیشکر هفت تپه بخاطر بدقولی های کارفرما

صبح روز٢٨ تیرماه؛ کارگران بازنشسته وشاغل شرکت نیشکر هفت تپه دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشسته های اسفندماه٩٥ بخاطر پرداخت نشدن ٤درصد تمام٣٤١ نفر وکارگران شاغل در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد تجمع کردند.

کارگران میگویند دیگر اعتمادی به وعده های کارفرما ندارند و تا وقتی خواستهایشان اجرایی نشود به اعتراضاتشان ادامه میدهند.

بیانیه این کارگران را که بدنبال تجمع روز ٢٧ تیر و در اعتراض به بدقولی های مدیریت داده اند را در زیر میخوانید:

بازهم بدقولی کارفرما بازهم اعتراض درنیشکرهفت تپه نبرد برای حق ادامه دارد

بخاطر معوقات فراوان پرسنل وبازنشسته ها وپیمانکاران باید تعجب کرد اگرروزی دراین شرکت اعتراض.اعتصاب یا توقیف اموال وغیره در کارنباشد صبح روز سه شنبه ٢٧ تیرنیز طبق معمول تجمع اعتراضی صورت گرفت.درحالی که چند روزپیش اعلام شد مشکل پرداخت ٤درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی تعداد ٣٤١نفربازنشسته های اسفندماه حل شده است وقائم مقام شرکت بهمراه مدیره کارخانه ومسئول حسابداری با دردست داشتن یک نامه چند خطی با چهره ای خندان وگرفتن عکس سلفی اعلام کردند مشکل این کارگران بلاتکلیف را حل کردند کارگران بازنشسته باخیالی راحت دست ازاعتصابات روزانه کشیدند .پس ازچندروز ومراجعه این کارگران به تامین اجتماعی جهت پیگیری پایان کارخود متوجه شدند که ٤درصد ١٦٠نفر از٣٤١نفر واریز نشده است.این بدعهدی مجدد کارفرما به کراردر١٥ ماه گذشته اتفاق افتاده.این افراد جهت پیگیری به شرکت مراجعه کردند چون قائم مقام شرکت ازدادن قولهای سرخرمنی حنایش دیگه رنگ ندارد وکارگران به صحبتهای ایشان اعتقاد ندارند مدتی است مدیرکارخانه فرشید مومن غریب بهمراه مسئول حراست عباس خنیفرکه بازنشسته نیروهای مسلح ودوشغله محسوب میشود وبدلیل بی توجهی سازمان بازرسی مشغول بکاراست این روزها طرف مذاکره افراد ناراضی قرارمیگیرند.مسئول حراست درحالی دراین منسب غیرقانونی قرار دارد که این روزها نهایت برخورد را با کارگرانی داشته که بدنبال حقوق قانونی ومعوق خود هستند واگر منصفانه وقانونی موضوع بررسی شود کسی باید ممنوع الورود به شرکت شود که برخلاف مصوبه مجلس ازدو محل حقوق دریافت میکند موقعی که کارگر به دفاع ازحقوق حداقلی یک میلیونی معوق ومزایای برحق خود به ناچاراقدام به تجمع اعتراضی میکنند این موضوع رااغتشاش دانسته وبرخلاف قانون مانع ورود این افراد به شرکت میشود.چرا وطبق چه قانونی کارگران باید از داشتن حتی یک شغل با حقوق حداقلی ومعوق محروم شوند وکسی مانع رسیدن انها به حقوقشان شود که خودازدو محل حقوق میگیرد.!!!?هنوزحقوق اردیبهشت شاغلین این شرکت پرداخت نشده وکارگران تا سه شنبه به کارفرمادرخصوص پرداخت حقوق خود مهلت داده اند.تنها امید کاران بیداری مسئولین منطقه ازخواب زمستانی است.

جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه

سه شنبه ٢٧ تیر ٩٦

تجمع سراسری کارگزاران صندوق بیمه کشاوری مقابل مجلس

روز ٢٥ تیرماه بیش از پانصد نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمدند و در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی خود مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تجمع کردند. این بیمه‌گرانِ بدون بیمه و حق و حقوق می‌گویند شیوه کار آنها حجمی است و در ماههای کساد گذشته، میانگین درآمدشان، ٣٥٠ هزارتومان در ماه بوده‌است. آنها در این رابطه بارها اعتراض کرده اند، از همین رو در روز ٢٥ تیر قرار بود طرح استخدامی آنان در کمیسیون اجتماعی مجلس بحث شود که جلسه کمیسیون اجتماعی تشکیل نشد و بررسیِ طرح به زمانی دیگر موکول شد. در این طرح قید شده کارگزاران با بیش از ٥ سال سابقه بایستی در ظرف مدت سه سال، جذب استخدام دولت شوند. یک موضوع دیگر اعتراض کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی زمزمه واگذاری آن به بخش خصوصی و مقدمه چینی بیکارسازی ها و بدتر شدن اوضاع کاری شان است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو

روز یکشنبه ٢٦ تیرماه ٨٠ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان از اردیبهشت ماه تا کنون و همچنین بخشی از دستمزد بهمن ماه سال ٩٥ خود و نیز مبهم بودن سرنوشت بازگشایی کارخانه و بیکار شدن از کارشان در محوطه این کارخانه تجمع کردند. .

کارگران

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در حمایت از خواستها و مبارزات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

روزی نیست که خبر اعتصاب و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بر روی رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور منتشر نشود. این کارگران ماههاست بطور پی در پی برای دست یابی به بدیهی ترین حقوق انسانی خود دست به اعتصاب و اعتراض میزنند.

شرکت نیشکر هفت تپه و سندیکای کارگران این شرکت نامی بلند و پر آوازه در جنبش کارگری ایران است. اعتراضات و اعتصابات پرشکوه کارگری در این شرکت کشت و صنعت بزرگ سابقه ای طولانی دارد اما آن ستمی که امروز در حق کارگران شاغل و بازنشسته و نی بران این شرکت در جریان است و بطور وقفه ناپذیری ایستادگی و مبارزه آنان را دامن زده است حاصل واگذاری آن به بخش خصوصی و تبدیل آن به جولانگاه کارفرمایانی است که یک مرکز مهم تولیدی را با استقرار دائمی نیروی انتظامی، دوربین گذاری و دادن اختیارات گسترده به مامورین حراست برای برخورد با کارگران، شبیه پادگانی نظامی کرده اند تا با انداختن تسمه بردگی و بندگی بی سابقه بر گرده کارگران این شرکت، قادر به پایمال کردن سیستماتیک بدیهی ترین حقوق انسانی آنان بشوند.

تنها یادآوری گوشه ای از لیست مطالبات فی الحال این کارگران از قبیل سه ماه حقوق معوقه در سالجاری، عدم پرداخت حقوق بهمن و اسفند ماه سال ٩٤ ، عدم پرداخت ٨ ماه بن سال ٩٥ و پاداش سالهای ٩٤ و ٩٥ ، عدم واریز سهم ٤ درصدی کارفرما به حساب تامین اجتماعی جهت تکمیل روند بازنشستگی ١٢٠ کارگر بازنشسته اسفند ماه سال ٩٥، عدم تصفیه سنوات بازنشستگان سال ٩٤ و عدم اجرای طرح مصوب مجلس برای بازنشستگی کارگران نی بر، گویای پایمال شدن سیستماتیک حقوق انسانی این کارگران و دزدی بی پرده و آشکار کارفرما از سفره های خالی آنان است.

اینک پانزده ماه از واگذاری پر حاشیه این شرکت بزرگ کشت و صنعت با ٢٤ هزار هکتار زمین مرغوب به بخش خصوصی میگذرد. اما حاصل آن برای کارگران این شرکت معظم، چیزی جز فقر و فلاکت بیشتر و خون دل خوردن بی پایان برای دریافت دسترنج ناچیز ماهیانه، دادن رنج و عذاب به بازنشسته های زجر کشیده آن و تحمیل استرس و اضطراب ناشی از وارد کردن اتهامات امنیتی بر این کارگران و خانواده هایشان بدلیل اعتصاب و تجمع نبوده است.

اینک ١٥ ماه است کارگران بازنشسته، رسمی و قراردادی و روزمزد و نی بر این شرکت بطور مداوم برای دریافت هر ریالی از دسترنج زیر خط فقرشان میجنگند و بطور مضاعفی متحمل درد و رنج میشوند. آنان بارها با مسئولین استان صحبت کرده اند، هفته ای نبوده است که زیر فشار نیروهای انتظامی و امنیتی و استرس و اضطراب ناشی از احتمال سرکوب و اخراج و بگیر و ببند دست به اعتصاب و تجمع نزنند، دردهایشان را بارها رو به افکار عمومی منتشرکرده و به هر دری زده اند تا بلکه موفق به گذاشتن نقطه پایانی بر ستمگریهای کارفرما و دست یابی به حداقلهایی از حقوق مسلم و قانونی شان بشوند. اما در طول این ١٥ ماه و تا به اکنون هیچ دردی از دردهای بی شمار آنان مورد توجه و رسیدگی کارفرمای کارخانه و مسئولین استان و کشور واقع نشده است و آنان همچنان با اتکا به اعتصابات و اعتراضات متحدانه خود در حال مبارزه برای دستیابی به مطالبات بر حق شان هستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با هشدار به پایمال کردن سیستماتیک بدیهی ترین حقوق انسانی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، هر گونه تبعات غیر قابل جبران ناشی از عدم رسیدگی به خواستهای آنان را متوجه دولت روحانی به عنوان قوه اجرائی کشور میداند و بدینوسیله با حمایت قاطعانه از خواستها و مبارزات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و با تاکید بر رسیدگی فوری به خواستهای آنان، مصرانه خواهان رسیدگی به زوایای تردید برانگیز واگذاری این شرکت به بخش خصوصی* و انجام فوری اقدامات لازم برای بازگرداندن آن به بخش دولتی به عنوان یکی از خواستهای اصلی کارگران این شرکت است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – دوم مرداد ماه ١٣٩٦

*گزارشی از حاشیه‌های واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی – منبع صبحانه پرس – تاریخ انتشار: ٢٢:٥١ – ٢١ اردیبهشت ١٣٩٥

آراس – نوشین درخشان

فروش شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی شاید یکی از مهمترین تحولات اخیر در استان خوزستان باشد که اتفاقا این موضوع بسیار هم جنجالی شده و موجی از اعتراضات را به نحوه واگذاری آن در پی داشته است.

به گزارش آراس به نقل از آفتاب یزد، اواخر سال گذشته و در میان بحبوحه انتخابات، یک تصمیم مهم در حوزه خصوصی سازی رخ داد و آن فروش شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی بود. انتشار خبر این واگذاری در آن مقطع زمانی با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان استان و البته کارکنان شرکت نیشکر مواجه شد که به دلیل برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر به چشم آمد، ‌اما حالا که حواشی مربوط به انتخابات تا حدی فروکش کرده موج اعتراض‌ها به این واگذاری پرحاشیه محسوس تر شده و از قرار معلوم نگرانی‌های زیادی از رهگذر روش فروش این کارخانه به وجود آمده است.

هفت تپه امید مردم منطقه

هفت تپه یک منطقه باستانی در ١٥ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش دانیال در استان خوزستان قرار دارد که به دلیل وجود جاذبه مهم گردشگری متعلق به تمدن ایلامی توجه بسیاری از گردشگران و کاوشگران را به خود جلب کرده است. اما علاوه بر این، هفت تپه قطب اشتغالزایی و صنعت منطقه را نیز به خود اختصاص داده، چرا که دو شرکت کشت و صنعت نیشکر و نیز گروه صنایع کاغذ پارس را هم درخود جای داده است. شرکت نیشکر خود یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و دومی یعنی کاغذ پارس نیز که بیش از ٥٠ سال از فعالیت آن می گذرد قطب تولید کاغذ در کشور محسوب می شود. با این وجود،‌اما این دو کارخانه قدیمی که چشم امید مردم خوزستان در اشتغالزایی محسوب می شوند به چند درد بزرگ و البته مشترک دچار هستند و آن هم فرسودگی خطوط تولید، مشکلات نقدینگی، تعویض پی در پی مدیران و… است که مجموعه این عوامل باعث شده این قطب صنعتی و متصل به هم در منطقه هفت تپه به شدت تضعیف شوند و مدیران آن حتی نتوانند از عهده پرداخت حقوق کارکنان خود برآیند و سالیان طولانی است که در انفعال و زیان دهی دست و پا می زنند. مدیریت شرکت کاغذ پارس طی سال‌های اخیر مکررا میان بخش خصوصی و دولتی رد و بدل شده و مدیران جدید هم همواره از اصلاح ساختارها، سوددهی و حل مشکلات سخن گفته اند، اما در نهایت این رویه ناامید کننده تاکنون نتواسته از مشکلات بکاهد و جامعه کارگری کماکان چشم انتظار رخ دادن معجزه ای در این بخش صنعتی حساس کشور هستند تا قدیمی ترین کارخانه تولید کاغذ کشور به روزهای اوج خود یعنی زمانی که چرخ آن به خوبی می چرخید بازگردد. اما اوضاع شرکت صنعت نیشکر هفت تپه هم بهتر از کاغذپارس نیست و حالا با واگذاری کارخانه ای که مردم چشم امید خود را به آن بسته‌اند، بسیار هم حاشیه ساز شده و می گویند این واگذاری ممکن است موجب نابودی کامل این قطب اشتغال زایی منطقه شود.

نگرانیم

فروش شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی نگرانی‌های زیادی از احتمال گرفتار شدن آن به سرنوشت سایر واگذاری‌های ناموفق استان به وجود آورده است. یک مقام فرمانداری شهرستان شوش دانیال نیز درهمین راستا در گفتگو با آفتاب یزد با اعتراض شدید نسبت به این واگذاری صورت گرفته بر این باور است که تخلف‌های زیادی در جریان این خصوصی سازی انجام شده و این واگذاری را غیرکارشناسی و اسفبار عنوان کرد. این مقام آگاه با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی شرکت نیشکر هفت تپه با تمام تجهیزات، ماشین آلات و همه اموال منقول و غیرمنقولش و حتی محصول در آستانه برداشت آن را از طریق فرآیند موسوم به مزایده و طبق نظر کارشناسی به اشخاص غیر مرتبط واگذار کرده است، گفت: ابهامات زیادی از جهت برآورد و قیمت کارشناسی زمین‌های متعلق به این شرکت وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت نیشکر هفت تپه دارای ٢٤ هزار هکتار زمین مرغوب است که بخشی از این زمین‌ها در اواخر سال گذشته با رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت متوسط منطقه به فروش رفته است. از قرار معلوم نیز از این ٢٤هزار هکتار زمین، زمان واگذاری نصف آن زیر کشت بوده که هزینه کشت آن بالغ بر ٢٤٠ میلیارد ریال برآورد می‌شود که خریدار زمین‌های یاد شده را به صورت آماده بهره برداری تحویل گرفته است.

وی با بیان اینکه متوسط قیمت هر هکتار زمین در منطقه هفت تپه که جزء مرغوب ترین زمین‌های استان خوزستان محسوب می شود، حدود ١٠٠میلیون تومان است، گفت: اگر عدد ١٠٠ میلیون تومان را در ٢٤ هزار هکتار زمین‌های متعلق به شرکت نیشکر ضرب کنیم به عدد بزرگی می رسیم که با قیمت واگذاری به هیچ عنوان تناسب ندارد و اختلاف تامل برانگیز و تاسف باریدیده می شد. وی با انتقاد از بی توجهی نماینده شهر شوش نسبت به این واگذاری رخ داده، گفت: متاسفانه نماینده شهرستان شوش که منتسب به جریان اصولگراست به دلیل در اولویت قرار دادن تبلیغات انتخاباتی در اسفند سال ٩٤ توجهی به این فروش نکرد و حتی برای افزایش شانس خود در عرصه انتخاباتی اقدام به استخدام بیش از ٥٠٠ نفر در شرکت طرح نیشکر کرد و هیچ اعتراض و صحبتی در خصوص این فروش تامل برانگیز زمین‌های شرکت طرح نیشکر مطرح نکرد و در اینباره سکوت کرد.

این مقام آگاه افزود: حال که ایشان به لطف این چنین تبلیغاتی و استخدام‌هایی توانسته آرای لازم را برای خود کسب کند، شاهد هستیم که این منتخب مردم شوش دانیال به صورت پراکنده و بی اثر تذکراتی را به برخی مسئولان می دهد،‌ در حالی که در زمان فروش زمین‌ها و زمانی که باید از حق مردم منطقه دفاع می کرد مشغول فعالیت‌های انتخاباتی بود و ظاهرا ترجیح داده که وارد این جریان نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید کاملا مشخص شود که این مفت فروشی زمین‌های مرغوب شرکت نیشکر هفت تپه چگونه رخ داده و چه کسانی مقصر بوده اند،‌توضیح داد: تاکنون مراتب اعتراض به این بی قانونی رخ داده مکررا به مسئولان دولت یازدهم اعلام شده است.

این مقام آگاه با تاکید براینکه برخی اشتباهات و بی توجهی‌ها موجب سرخوردگی مردم منطقه به عملکرد مسئولان مربوطه خواهد شد، توضیح داد: شرکت نیشکر هفت تپه قطب اشتغال زایی و در حقیقت امید مردم خوزستان است و قطعا باید در مسیر واگذاری با نهایت دقت و حساسیت شرایطی فراهم شود تا یک بخش خصوصی واقعی و قدرتمند این توان را داشته باشد تا چرخ‌های تولید این کارخانه را به حرکت درآورد و مشکلات انبوه آن را حل کند. وی با تاکید بر اینکه باید تمامی مراحل واگذاری برای مردم منطقه شفاف سازی شود، گفت: مردم منطقه که چشم امید خود را به شرکت‌هایی همچون کاغذ پارس و نیشکر هفت تپه دوخته اند و تقریبا هیچ فرصت شغلی به جز این دو کارخانه قدیمی ندارند، حق دارند بدانند که در جریان خصوصی سازی‌ها دقیقا چه اقداماتی صورت گرفته است و از سوی دیگر هیچ نهادی حق ندارد، حقوق بیت المال را ارزان بفروشد.

مسئولان سکوت نکنند

با اوج گرفتن اعتراض‌ها به فروش شرکت نیشکر، واکنش بسیاری از چهره‌ها از نماینده استان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان گرفته تا فعالان تشکل‌های صنفی و کارگران شاغل در کارخانه را در پی داشته است. تازه ترین اعتراض به این واگذاری نیز از سوی نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز عنوان شده که او نیز واگذاری نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی را اقدامی‌اشتباه، غیرکارشناسی و عجولانه قلمداد کرده است. سید فاضل شرفی نیز بر این باور است که این واگذاری نه تنها کمکی به بهبود وضعیت این شرکت نکرده بلکه با اعتراض روزافزون کارگران شرکت هم روبه‌رو شده است.نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز همچنین می گوید: این روز‌ها نه تنها مشکل این کارگران حل نشده بلکه موجی از بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی بین کارگران و پرسنل ایجاد شده است که در بلندمدت تبعاتی برای این شرکت قدیمی‌و بزرگ در پی خواهد داشت.

شرفی نیز بر این باور است که واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه با یک قیمت غیرواقعی که به گفته کار‌شناسان، ١٠ درصد قیمت واقعی است صورت گرفته است.

‌‌واگذاری خطرناک!

در این میان آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان نیز این واگذاری را امر خطرناکی می‌داند که باید جلو آن گرفته شود. وی در اینباره می‌گوید: فروش کارخانه نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی منجر به خروج نیروهای بومی‌از استان و ورود غیربومی‌ها به آن می‌شود.

آیت‌الله حیدری در این ارتباط توضیح می‌دهد: در این زمینه با حجت‌الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات و باقر نوبخت سخنگوی دولت مکاتبات و رایزنی‌های تلفنی داشتم و به وقوع این اقدام هشدار دادم، زیرا نتایج خوبی نخواهد داشت، آنها هم قول داده‌اند که جلو این کار را بگیرند.

تذکرات آقای نماینده

در همین حال، چندی پیش، راضی نوری نماینده شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی نسبت به روند طی شده در واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه به دو جوان ٢٨ و ٣٢ ساله به علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد تذکر داد.

سید راضی نوری در تذکر شفاهی به وزیر اقتصاد، گفت: نسبت به وضعیت واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه از شما سوال دارم. آیا واگذاری این مجموعه بزرگ اقتصادی آن هم به دو جوان ٢٨ و ٣١ ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه نیست و آیا کار درستی انجام شده است؟ وی افزود: بنده در سال اقتصاد مقاومتی که دغدغه رکود اقتصادی و بیکاری همچنان وجود دارد، این واگذاری را موجب ایجاد مشکلات متعدد برای کارگران این مجموعه اقتصادی می‌دانم. این اقدام، غیرکارشناسی انجام شده است.

‌‌اظهارات ضد و نقیض!

در شرایطی که سید راضی نوری، نماینده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم شهر شوش در فروردین ماه سال جاری در تذکراتی به وزیر اقتصاد دغدغه‌های خود را عنوان کرده است.

اما وی در گفتگو با آفتاب یزد مدعی شد: اگر کسی مستنداتی نسبت به بروز تخلف در مراحل واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه دارد مستندات خود را ارائه کند! وی ادامه داد: اگر استناداتی دال بر اینکه تخلفی در جریان واگذاری صورت گرفته است، وجود داشته باشد و ارائه شود قطعا پیگیری خواهد شد. نماینده مردم شوش با تاکید بر اینکه سیاست اصل ٤٤ قانون اساسی بر توانمندسازی بخش خصوصی تکیه دارد، گفت: این واگذاری‌ها نیز همسو و در جهت اجرایی شدن این اصل از قانون انجام شده است. نوری با اشاره به اینکه واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی در اواخر سال ٩٤ انجام شده است، افزود: اگر اطلاعات و ابهاماتی وجود دارد، می‌توانید در خصوص آن از مسئولان سازمان خصوصی سازی پرس و جو کنید. وی در تشریح علت تذکر اخیر خود به وزیر اقتصاد گفت: همان طور که می‌دانید در جریان واگذاری شرکت قند دزفول مشکلاتی پیش آمد و واگذاری نتوانست مشکلات این شرکت را حل کند از همین رو این نگرانی وجود دارد که کارخانه نیشکر خوزستان به این سرنوشت دچار شود، به همین دلیل باید به بخش خصوصی توانمندی واگذار شود که قدرت مدیریت و حل مشکلات این کارخانه را داشته باشد و اشتغالزایی برای جوانان منطقه به وجود بیاورد. راضی نوری از معترضان به واگذاری کارخانه نیشکر هفت تپه درخواست ارائه مستندات دال بر بروز تخلف کرد و توضیح داد: اگر کسانی مدعی هستند

در جریان واگذاری تخلفاتی در حوزه قیمت گذاری انجام شده، می توانند مستندات آن را به بنده ارائه کند.

این اظهارات نماینده شوش در خصوص نیاز به ارائه مستندات مربوط به بروز تخلف در مراحل واگذاری شرکت هفت تپه، اما از جهاتی قابل تامل است، چراکه اگر راضی نوری در تذکر خود به وزیر اقتصاد مدعی شده تخلفاتی صورت گرفته است اما از طرفی به گونه ای سخن می گوید که ظاهرا در جریان جزئیات دقیق این اتفاق نیست و درخواست ارائه مستندات دارد. در حالی که قاعدتا راضی نوری به عنوان نماینده شهر شوش باید از تمامی ابعاد ماجرا آگاه باشد و اگر هم نیست بنابراین این سوال پیش می آید که او بر چه اساسی در این خصوص به وزیر اقتصاد تذکراتی داده است.

تجمع کارگران نیشکر

در شرایطی که مدیران جدید شرکت نیشکر اخیرا خبر از حل مشکلات داده اند، آن سوتر، اما خبر می رسد که کارگران این کارخانه در اعتراض به بی توجهی‌های صورت گرفته نسبت به پرداخت مطالبات خود دست از کار کشیده و تجمع اعتراضی برگزار کرده اند. از خوزستان خبر رسیده که حدود ١٥٠ نفر کارگر اوایل هفته جاری در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت اشتغال خود در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ضمن امتناع از حضور در محل کار، در ورودی شرکت تجمع کرده و مانع ورود و خروج شدند. گفتنی است، در پی این اعتراض برق کارخانه نیشکر هفت تپه از صبح روز شنبه برای چند ساعت به دلیل نامعلوم قطع و تولید شکر در این کارخانه متوقف شد. در اینباره یک کارگر شاغل در کارخانه نیشکر به آفتاب یزد گفت: اگر سری به هفت تپه، شوش و سایر مناطق نزدیک به شرکت نیشکر بزنید به روشنی می بینید که موضوع فروش کارخانه به نقل محافل تبدیل شده و تقریبا همه در این خصوص صحبت می کنند و نگران هستند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع این واگذاری و اعتراض به آن در شبکه‌های مجازی توسط مردم منطقه شدت گرفته است، ادامه داد: اشتغال کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پس از واگذاری به بخش خصوصی به خطر افتاده است و به وجود آوردن چنین جو نامطلوب و نامطمئنی برای کارگران زحمتکش این کارخانه روا نیست.وی افزود: شرکت نیشکر به بخش خصوصی قدرتمندی واگذار نشده و نگرانی‌های زیادی از احتمال خروج نیروهای بومی وجود دارد. این کارگر شاغل در شرکت نیشکر با اشاره به تجمع اعتراضی اخیر کارگران گفت: کارگران بخش‌های مختلف این شرکت ظرف یک سال گذشته بارها برای دریافت حقوق و مطالبات معوقه خود دست به اعتراض زده اند و دیگر صبرشان تمام شده است.

‌‌دفاع تمام قد سازمان خصوصی سازی

در همین حال، اما مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی بر این باور است که تمام مراحل واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه قانونی بوده است. سید جعفر سبحانی با بیان اینکه تمام مراحل واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کاملا قانونی بوده است، به آفتاب یزد، گفت: سازمان خصوصی سازی مطابق همه واگذاری‌های گذشته تمامی مراحل و مقدمات واگذاری‌های جدید را هم طبق قوانین انجام داده است.

وی با اعلام مطلب فوق در تشریح مراحل واگذاری‌ها توسط سازمان خصوصی سازی توضیح داد: در ابتدا سازمان تمامی صورت وضعیت‌های مالی را که توسط هیئت مدیره شرکت و بازرس قانونی تایید و ارائه می شود، مورد بررسی قرار می دهد که این صورت وضعیت مبنای اولیه قیمت گذاری قرار می گیرد. وی با تاکید بر اینکه ممکن است در جریان گزارش صورت وضعیت مالی برخی دارایی‌ها کتمان شود، توضیح داد: البته در این مورد موضوع کارخانه نیشکر هفت تپه مدنظر نیست، چرا که در مورد این کارخانه قیمت گذاری‌ها به صورت کارشناسی و واقعی انجام شده است.

سبحانی با اشاره به برخی ابهام‌ها مبنی بر واگذاری ارزان کارخانه نیشکر، گفت: برخی این مسئله را مطرح می کنند که واگذاری مذکور بر اساس قیمت‌های روز نبوده ، درحالی که برای این واگذاری دو نوبت مزایده اعلام شد و هیئت واگذاری قیمت‌ها را مصوب کرده است. در این بین اما یک نکته وجود دارد که اگر واقعا قیمت‌ها پایین و غیرواقعی بوده چرا در جریان مزایده متقاضی بیشتری پیدا نشده است؟ مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه برخی از مقاومت‌ها و شبهه افکنی‌ها چالش اصلی سازمان خصوصی سازی در جریان واگذاری‌هاست، گفت: هر زمان که یک واگذاری به بخش خصوصی واقعی انجام می شود، چنین شبهه افکنی‌هایی هم دیده می شود که در مورد سایر واگذاری‌ها مثل آلومینیوم المهدی نیز دیده شد.

وی با تاکید بر اینکه این ابهام مبنی بر اینکه قیمت واگذاری پایین بوده است، قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: طبیعی است اگر قیمت‌های واگذاری پایین تر از حد معمول باشد باید مشتریان بیشتری برای خرید پیدا شود و زمانی که این اتفاق رخ ندهد دیگر این ادعا منطقی نیست و نمی توان گفت قیمت‌ها کارشناسی نبوده است، در واگذاری شرکت نیشکر هم دقیقا چنین اتفاقی افتاده است. سبحانی افزود: در جریان واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و روز برگزاری مزایده نمایندگان ناظر حضور داشتند و واگذاری طبق قانون و در حضور مسئولان و متقاضیان خرید انجام شد و اتفاقا بخش خصوصی که این شرکت را خریداری کرده ٤ میلیارد تومان هم بیشتر از قیمت پایه پیشنهاد داد . وی با بیان اینکه در جریان واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه شرط‌هایی برای خریدار به منظور بهبود وضعیت آن گذاشته شده است، توضیح داد: این شرط گذاری‌ها خریدار را مجبور می کند تا سازوکارهای لازم به منظور بهبود شرایط تولید کارخانه را اتخاذ کند.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه همواره مقاومت‌هایی در جریان واگذاری‌ها به بخش خصوصی وجود دارد، گفت: با اطمینان اعلام می کنیم مسیر واگذاری کارخانه نیشکر هفت تپه مطابق ضوابط قیمت گذاری انجام شده و کارشناس رسمی دادگستری نیز این قیمت‌ها را استخراج و تایید کرده که البته این رویه توسط یک نفر انجام نشده است بلکه چندین کارشناس مرتبط نیز در این جریان دخالت داشته‌اند و در هیئت واگذاری که با حضور دو نماینده مجلس به عنوان ناظر، وزرای مربوطه از جمله وزیر اقتصاد و دادگستری نظارت‌های لازم انجام شده و قیمت پایه توسط هیئت واگذاری به تصویب رسیده است درمجموع درمورد کارخانه قند هفت تپه ابهامی دیده نمی‌شود. وی در پاسخ به این سوال که با تمام این تفاسیر به چه دلیل نماینده شهرستان شوش دانیال اخیرا تذکراتی در اینباره در صحن علنی مجلس به وزیر اقتصاد داده‌اند، گفت: به طورکلی تذکرات یک نماینده نمی‌تواند معیاری برای وجود یا عدم وجود ابهام و تردید باشد. به عنوان مثال، در جریان واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز ١٩نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای اعتراضی خواستار خارج کردن این کارخانه از لیست واگذاری شدند.مشاور سازمان خصوصی سازی ادامه داد: چنین رویه مشابهی هم در واگذاری شرکت المهدی به وجود آمد و حتی چند نماینده دراینباره شکایت خود را به دیوان عدالت بردند و در نهایت نیز دیوان به صراحت بر قانونی بودن واگذاری صحه گذاشت. سبحانی افزود: اینگونه رفتارها درد بزرگ سازمان خصوصی سازی است.

پاسخ به دو ابهام دیگر

درماجرای واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه دو ایراد دیگر مطرح شده است که یکی به سن پایین خریدار مربوط می شود که برخی می گویند واگذاری کارخانه به دو جوان ٢٨ و٣٢ ساله تامل برانگیز است و دومین ایراد هم به این موضوع بر می گردد که در جریان واگذاری با مسئولان محلی هماهنگی‌های لازم صورت نگرفته است.

سبحانی در اینباره گفت: در هیچ کجای قانون واگذاری‌ها، تکلیفی مبنی بر شرط سنی خریدار برای واگذاری وجود ندارد و نمی توان سن بالا یا پایین خریدار را دلیلی بر وجود ابهام دانست و سن نمی تواند ملاکی بر خرید و فروش باشد. همچنین وجود شرکا نمی‌تواند دال بر اشکال باشد و ممکن است برای خرید یک بنگاه یا شرکتی چند نفر به صورت شرکت پیشنهاد قیمت ارائه دهند که این امر هم کاملاً قانونی است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در قانون این تاکید دیده نمی شود که برای واگذاری باید با مسئولان محلی هماهنگی انجام شود، توضیح داد: به طور کلی برای انجام واگذاری باید با برخی نهادها از جمله شرکت مادر تخصصی مربوطه هماهنگی‌های لازم به عمل بیاید و اگر قرار باشد با سایر افراد و نهادهایی که به جریان واگذاری ارتباط ندارند هماهنگی صورت گیرد، قطعا هیچ واگذاری صورت نخواهد گرفت، چرا که نظرات و توقعات مسئولان قطعا متفاوت است. سبحانی با بیان اینکه قطعا بخش خصوصی به دلیل نیاز به مراقبت و حفاظت از سرمایه خود دلسوزانه به دنبال حل مشکلات شرکتی که به او واگذار شده است، می باشد یادآور شد: قطعا بخش خصوصی با اتخاذ تمهیداتی به دنبال جلوگیری از زیان دهی بر می آید و این رویه به سود شرکت واگذار شده خواهد بود. وی با

بیان اینکه نیشکر هفت تپه نیز جزء کارخانه‌های زیان ده محسوب می شود،

توضیح داد: قطعا اگر مدیریت شرکتی به صورت دولتی اداره شود، نمی‌تواند حساسیت بالایی نسبت به تامین بودجه و هزینه کرد‌ آن داشته باشد، اما با خصوصی سازی قطعا امر تامین بودجه و نظارت بر هزینه‌ها و توجه به سودآوری و افزایش تولید بهتر و مناسب‌تر اتفاق خواهد افتاد. سبحانی با تاکید بر اینکه هدف از اینگونه شبهه‌افکنی‌ها جلوگیری از خصوصی سازی و واگذاری است، گفت:

اتفاقا وقتی می بینیم چنین مقاومت‌هایی صورت می گیرد حاکی از این واقعیت است که مسیر خصوصی سازی درست و بدون اشکال بوده است. مشاور سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه این اعتراض‌ها باعث مصمم شدن برای تداوم واگذاری و خصوصی سازی می شود، توضیح داد: به طور کلی واگذاری مسیر بسیار پرتنشی است و همواره موجی از انتقادها را به همراه داشته است، اما راه درستی است که باید با وجود همه مشکلات و مانع تراشی‌ها ادامه یابد و با حمایت دولتمردان، نمایندگان مجلس و همه ارکان نظام در این زمینه باید به شکل بهتری تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار بر بهانه تراشی و ابهام زایی بر سر راه خصوصی سازیباشد، ایرادات زیادی را می توان عنوان کرد، خاطرنشان کرد:جان کلام، موضع سازمان خصوصی سازی درباره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه این است که مسیر واگذاری کاملا درست و قانونی و قیمت گذاری کاملا کارشناسی و همه مراحل کاملا شفاف و سالم بوده است و ابهام‌های وارده به این واگذاری منطقی و قابل قبول نیست.

یک مقام آگاه: ابهامات زیادی از جهت برآورد و قیمت کارشناسی زمین‌های متعلق به این شرکت وجود داردومتاسفانه نماینده شهرستان شوش که منتسب به جریان اصولگراست به دلیل در اولویت قرار دادن تبلیغات انتخاباتیدر اسفند ماه سال ٩٤ توجهی به این فروش نکرد و حتی برای افزایش شانس خود در عرصه انتخاباتی اقدام به استخدام بیش از ٥٠٠ نفر را درشرکت طرح نیشکر کرد.

مشاور سازمان خصوصی سازی :قطعا بخش خصوصی با اتخاذ تمهیداتی به دنبال جلوگیری از زیان دهی بر می آید و این رویه به سود شرکت واگذار شده خواهد بودبه طور کلی واگذاری مسیر بسیار پرتنشی است و همواره موجی از انتقادها را به همراه داشته است اما راه درستی است که باید با وجود همه مشکلات و مانع تراشی‌ها ادامه یابد.

نماینده شوش دانیال: اگر کسانی مدعی هستند در جریان واگذاری تخلفاتی در حوزه قیمت گذاری انجام شده ، می توانند مستندات آن را به بنده ارائه کننداگر اطلاعات و ابهاماتی وجود دارد می توانید در خصوص آن از مسئولان سازمان خصوصی سازی پرس و جو کنید. پایان

باز انتشار اتحادیه آزاد کارگران ایران – دوم مرداد ماه ١٣٩٦

 

 

گفتگوی سایت اتحاد با جعفر عظیم زاده پیرامون اجرائی شدن طرح کارورزی و اعلام هفته ملی مهارت

سایت اتحاد: بنا بر گزارش خبرگزاری ایلنا، وزارت کار دولت روحانی ٧ روز آینده را از امروز ٣١ تیر ماه،  روز هفته ملی مهارت با موضوعات  هفتهٔ آموزش فنی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال معرفی کرده‌ است. اعلام چنین موضوعاتی تحت عنوان هفته ملی مهارت در شرایطی در دستور کار وزارت کار قرار گرفته است که بنا بر اظهارات شاکرمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، طرح کارورزی از ٢١ تیر ماه در این استان عملیاتی شده است. به همین منوال این طرح در سایر استانهای کشور نیز با بوق کرنا و ادعاهای پر طمطراق از سوی وزیر و دیگر مسئولین وزارت کار در مورد اشتغالزا بودن آن، در حال عملیاتی شدن است. این در حالیست که طی هفته های گذشته اعتراض به این طرح از سوی فعالین کارگری، دانشجویان، اساتید دانشگاه و حقوقدانان و معلمان نیز ابعاد گسترده تری پیدا کرده است. با این حال همانطوریکه اشاره شد وزارت کار بدون توجه به این اعتراضات و پاسخگوئی به نقدهای مطرح شده، همچنان در تلاش برای عملیاتی کردن این طرح است.

با توجه به این مسائل و بویژه عزم  دولت روحانی در اجرای طرح کارورزی، سایت اتحاد طی گفتگوئی با جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران، ابتدا جایگاه اعلام هفته ملی مهارت در سیاستهای به اصطلاح اشتغالزائی دولت روحانی را مورد پرسش قرار داد. عظیم زاده در این رابطه اظهار داشت:

اجازه بدهید قبل از هر توضیحی، به صراحت بگویم که اعلام هفته ملی مهارت از سوی وزارت کار را باید در کنار سایر سیاستها و ادعاهای ریاکارانه و پر طمطراق دولت روحانی در مورد اشتغالزائی قرار داد. ببینید هم اکنون در این مملکت سازمانی به نام سازمان فنی و حرفه ای با صدها میلیارد تومان بودجه سالیانه و هزاران میلیارد سرمایه در قالب ساختمانها  و دم و دستگاه آموزشی وجود دارد که سالهاست مشغول آموزش مهارت برای کارجویان است. حال سوالی که در این بین مطرح میشود این است که امروزه چه معضلی در مورد آموزش فنی و حرفه ای در این مملکت پیش آمده است که وظیفه این سازمان با هزاران میلیارد سرمایه و بودجه به واحدهای تحت مالکیت کارفرمایان خاص واگذار میشود  و با طبل و دهل به واگذاری وظیفه این سازمان به اینگونه واحدها کوبیده شده و برای بازار گرمی، هفته ای به نام هفته ملی مهارت با موضوعات  هفتهٔ آموزش فنی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال اعلام میگردد.

وی ادامه داد: به نظر من پاسخ این سوال را اساسا باید در رویکرد به غایت ضد کارگری دولت روحانی از قبیل قانونی کردن بیگاری، ارزان سازی نیروی کار و اعطای یک رانت عظیم مالی به کارفرمایان خاص(مشمول طرح کارورزی) دید. مگر در این مملکت بیکاری صدها هزار جوان فارغ التحصیل  ناشی از عدم مهارت و نبود سازمانی برای مهارت دهی به این فارغ التحصیلان است؟ آیا شما تاکنون حتی یک خبر دو خطی از کارفرمایان در مورد عدم مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی و مانع بودن چنین پدیده ای در استخدام آنان از سوی کارفرمایان در رسانه ها دیده اید که حال دولت روحانی در صدد بر آمده است با حل این معضل، مشکل بیکاری صدها هزار فارغ التحصیل جوان دانشگاهی را حل کند؟ به این معنا میخواهم بگویم تمام ادعاهای دولت روحانی پیرامون مهارت دهی به فارغ التحصیلان دانشگاهی برای حل معضل بیکاری آنان، فقط و فقط برای لاپوشانی اهداف اصلی این طرح است.

جعفر عظیم زاده افزود:  به نظر من دولت روحانی با اجرای طرح کارورزی و اعلام هفته مهارت ملی علاوه بر اینکه در صدد سازمان دهی یک سیستم برده دارانه قرون وسطائی در این مملکت است همچنین در حال برداشتن هزینه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای  از روی دوش دولت و انداختن هزینه آن بر دوش جوانان بیکار از طریق تحمیل بیگاری به آنان در مراکز تولیدی  صنعتی و خدماتی است.

ایشان در ادامه این مصاحبه پیرامون اعتراضات و نقدهای صورت گرفته به طرح کارورزی اظهار داشت:

در اعتراضات و نقدهای مطرح شده به این طرح، دو رویکرد و دو صف را میتوان مشاهده کرد. دسته اول فعالین کارگری، دانشجوئی، معلمان، اساتید دانشگاه و حقوقدانان هستند که هر کدام به نوبه خود از وجوه مختلفی، اعتراض شان را بصورت پایه ای و نگرشی مبتنی بر اشتغال زا نبودن این طرح ابراز داشته اند اما در مقابل این صف، کسانی هم از تشکلها و نهادهای دست ساز کارگری  بوده اند که در همراهی با دولت از طریق درز گرفتن عدم اشتغالزا بودن این طرح،  ایراداتی را به آن وارد کرده و خواهان اصلاحاتی شده اند.

اما همچنان که من در مصاحبه قبلی و سپس طی مقاله ای بر اساس مواد آئین نامه اجرائی طرح  کارورزی توضیح داده ام این طرح مطلقا اشتغالزا نیست بلکه با اهدافی از قبیل قانونی کردن  بیگاری، ارزان سازی نیروی کار و  اعطای یک رانت عظیم مالی به واحدهای تحت مالکیت نهادهای دولتی و وابسته به حوزه قدرت طراحی شده است. البته اجرائی و نهادینه شدن  این طرح، تبعات ضد کارگری دیگری از قبیل بلوکه کردن موادی از قانون کار، از موضوعیت انداختن تدریجی بیمه کارگران توسط کارفرمایان، غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی و … را نیز میتواند با خود به همراه آورد. اما از آنجا که هم در مصاحبه قبلی و هم در مقاله ای که انتشار داده ام  به این مسائل پرداخته ام اجازه بدهید در این مصاحبه وجوه دیگری از ادعای ریاکارانه  دولت در مورد اشتغالزا بودن این طرح را واشکافی کنم.

ببنید اشتغالزائی نه تنها در ایران بلکه در هر کشوری معطوف به سرمایه گذاری و ایجاد و توسعه واحدهای در حال کار است. آیا در طرح کارورزی شما ماده ای را پیدا میکنید که معطوف به ریالی سرمایه گذاری برای ایجاد و یا توسعه واحدهای تولیدی – صنعتی در حال کار باشد؟ نه تنها در این طرح چنین سیاستی اعمال نشده است بلکه هیچ سیاست دیگری را نیز که در این مملکت معطوف به ایجاد یا توسعه واحدهای در حال کار باشد مشاهده نمیکنید. اینان ظرف ٣٨ سال گذشته کاری جز ویرانی و شخم زدن مراکز تولیدی و صنعتی این کشور انجام نداده اند. صنایع نساجی را به نابودی کشاندند، صنایع غذائی در این مملکت بدلیل عقب ماندگی تکنولوژیکی قادر به حضور در بازار جهانی نیست، صنایع فولاد و معادن و بسیاری دیگر از صنایع کشور در حال ورشکستگی و نابودی است و روزی را در این مملکت مشاهده نمی کنید که کارگران صنایع مختلف بدلیل بدلیل عدم پرداخت دستمزدهایشان که اساسا ناشی از ورشکستگی و ناتوانی آنها در تولید و فروش محصولاتشان است، دست به اعتراضی نزنند.

جعفر عظیم زاده ادامه  داد: آن چیزی که امروز باعث بوجود آمدن پدیده ای به نام صدها هزار جوان بیکار فارغ التحصیل در این مملکت شده است از یک سو حاصل عدم سرمایه گذاری و عدم ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در سی و هشت سال گذشته، نابودی صنایع موجود و عدم به روزرسانی آنها و از سوی دیگر حاصل ارزان سازی بی وقفه نیروی کار در ٣٨ سال گذشته است.

اجازه بدهید اثباتا توضیح بدهم که فاکتورهای فوق اصلی ترین عوامل وضعیت مصیبت بار موجود در کشور است که البته در پایه ترین سطح، خوداین مسائل نیز ناشی از رویکردهای سیاسی نظم حاکم بر جامعه است که جای بحثش اینجا نیست. اما در رابطه با فاکتورهای فوق باید بگویم: آیا در کشوری که جمعیتش در طول ٣٨ سال گذشته حدود دو و نیم برابر شده و به تناسب این جمعیت نه تنها واحدهای تولیدی و صنعتی جدیدی ایجاد نشده اند بلکه اغلب آنها به نابودی نیز کشیده شده اند میتوان انتظار داشت که پدیده خانمان برانداز بیکاری به معضل اصلی آن کشور تبدیل نشود؟

یکی از پایه های اصلی تولید و توسعه آن، در هر کشوری وجود بازار مصرف است. آیا در کشوری که از یک سو صنایع اش در طول ٣٨ سال به روز نشده اند تا قادر به حضور در بازار جهانی مصرف باشند و از سوی دیگر نیروی کارش در طول این مدت بطور بی وقفه ای ارزان شده و قدرت خرید خود را جهت مصرف از دست داده است میشود صحبت از تولید و توسعه تولید و به این معنا صحبت از توسعه اشتغال کرد.

وی افزود: حال دولت با درز گرفتن تمامی این مسائل پایه ای و تلاش برای حل آنها به عنوان عوامل اصلی بیکاری و آوارگی جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، پرچم اشتغالزائی را با بوق و کرنا با طرحی به نام کارورزی و مانوری ریاکارانه تحت عنوان هفته ملی مهارت بدست گرفته است. اما آن چیزی که اینان نمی بینند و یا تعمدا نمیخواهند ببینند این است که اجرای چنین سیاستهای برده دارانه در حق جوانان فارع التحصیل دانشگاهی و طبقه کارگر ایران که در عین حال معطوف به غارت و چپاول بودجه کشور و صندوق سازمان تامین اجتماعی است،  نه تنها راه به جائی نخواهد برد بلکه کل اقتصاد و زندگی اجتماعی در این جامعه را بیش از پیش در بن بستی لاعلاج تر فرو خواهد برد.

جعفر عظیم زاده در پایان این مصاحبه دانشجویان و شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور را خطاب قرار داد و گفت: علاوه بر تبعات سهمگین طرح کارورزی بر کل طبقه کارگر ایران، واقعیت این است که هدف اول و بلاواسطه این طرح، قانونی کردن بیگاری و تحمیل آن بر جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است. لذا انتظار این است تا دانشجویان و  شوراهای صنفی دانشجوئی در سطح کشور پیشتاز اعتراضات فعالین کارگری، معلمان، اساتید دانشگاه و وکلا و حقوقدانان در برخورد به این طرح و سیاستهای ریاکارانه دولت روحانی باشند. برای روشن شدن ضرورت این مسئله اجازه بدهید مثالی بزنم: ببینید همین الان کارگران بسیاری از صنایع کشور بدلیل قرار گرفتن در معرض اخرج و یا دیگر بی حقوقی ها دست به اعتراض میزنند. طبیعی است که موفقیت کارفرمایان در اخراج و یا تحمیل سایر بی حقوقی ها به کارگران این صنایع، قدرت آنها را برای تحمیل اخراج و سایر بی حقوقی ها بر کل طبقه کارگر ایران بالا میبرد و به این معنا طبیعی است که اعتراضات این کارگران مورد حمایت تشکلهای مستقل کارگری و همه بخشهای مختلف طبقه کارگر ایران قرار بگیرد که چنین نیز میشود. اما آیا اگر خود کارگران این کارخانه ها به عنوان سیبل اول تحمیل بی حقوقی، راسا دست به اعتراضی نزنند حمایتی نیز در ابعاد بزرگ اجتماعی از آنان صورت میگیرد؟ به این معناست که من به عنوان یک فعال کارگری و به نوبه خودم، دانشجویان و شوراهای صنفی آنان را به عنوان سیبل اول طرح کارورزی و تحمیل بیگاری بر آنان خطاب قرار میدهم و از آنها میخواهم آنچنان که شایسته است دست به اعتراض به اجرای این طرح بزنند. پایان – ٣١ تیر ماه ١٣٩٦

امروز اتنا وستایش ها و…………

فردا کدام کودک٬

بهنام ابراهیم زاده

مرز بحران اسیب های اجتماعی کجاست ؟

کودکا نی معصوم همچون اتنا وستایش ها قربانی شدند اما چرا قربانی شدند ؟ وامروز بنیتای هشت ماهه ربوده شده وهنوز معلوم نیست چه سناریوی وحشتناکی در انتظارش است ٬

مرگی که بر زندگی کوتاه اتنا وستایش ها افکتده شد بر اثر حادثه نبود بلکه نتیجه یک ناهنجاری اخلاقی وبیماری جنسی به نام کودک ازاری است .

اتنا قربانی ازارهای فردی قرار گرفت که به خاطر دستفروشی بودن پدرش مجبور بود در رنگرزی برای خوردن اب ورفتن به دستشوی از ان استفاده میکرد.

البته اتنا صایمی تنها قربانی کودک ازاری در این دنیا نیست چرا که هرروز صدها وهزاران کودک در سراسر جهان از سوی افرادی که به بیماری های جنسی وروانی وانحرافات اخلاقی مبتلا هستند قربانی کودک ازاری می شوند .

مسعود شجاعی وناصر فریاد٬ وفعا لان ودوستداران کودک سالهاست که از تعرض جنسی به کودکان در مدارس فوتبال واز جمله در برخی باشکاههای بزرگ و…. خبر میدهند .

شجاعی حتی در اسفند ماه سال نود ٬ این مساله را در برنامه نود با میلیونها بیننده مطرح کرد واز مردم خواست در فرستادن کودکان ونوجونان خود به مدارس فوتبال احتیاط کنند یکسال قبل یکی از مربیان در همان برنامه نود از دادن ابمیوه بیهوش کننده به کودکان در برخی مدارس فوتبال وفیلم گرفتن از تجاوز برای فشار بعدی بر قربانیان داده بود .امادریغ از یک پیگیری جدی قضایی برای کشف حقیقت مطلب ومجازات مجرمین احتمالی ٬ ویا اشاره ای در سخنان مسولان کشور به این مساله مهم وکنایه در تریبونهای نماز جمعه ٬

اخوند چون علم والهدا وامثال ان فقط رگ گردنشان برای پوشش وحجاب خانمها کلفت می شود وبرایشان مسله است . وقتی سعید طوسی حی وحاضر به بیش از نوزده کودک تجاوز میکند هیچ برخوردی هم با او نمیکنند وازادش میگذارند به ادامه رفتارهای چندش اورش ادامه بدهد.

از طرفی وقتی هنوز لایحه حمایت از خانواده همچنان در مجلس خاک می خورد وخلا قانوی داریم روشن است سریال تجاوز به کودکان ادامه می یابد.مگر سعید طوسی به خاطر تجاوز به نوزده کودک بازخواست شد ودستگاه قضایی اقدامی کرد .

شجاعی وامثال شجاعی ها باید در ان زمان واکنون مورد تقدیر قرار میگرفتند که چشم خود را بر منافع مادی بسته واز ابروی خود مایه گذاشته ٬امروز تحت فشار است که چرا با یک خبرنگار بر فرض ضد انقلاب مصاحبه کرده است .

تف به این دنیا ومملکتی که حاکمان بی تدبیرش که در ان از تعرض به کودک ونوجوانان ککشان نمیگزد ویک تب سرد هم‌نمی کنند اما از اینکه مصاحبه کننده چنین وچنان بوده ویا فلا ن فعال کارگری وسیاسی وحقوق بشری از حق وحقوق انسانی حرفی زده اتش می گیرند .

فرجام سخن ٬

به راستی چرا مسولان -که روشن است مقصود تنها برخی ازانان است .چنین کم توجه از موضوعات ومعضلات بسیار مهم اجتماعی میگذرند ؟ نه در نطق های مهم ورسمی به ان اشاره میشود ٬نه رسانه ملی خود را موظف به پیگیری می بیند ونه خبری از مجازات .٬

درپایان ضمن همدردی و تسلیت به خانواده اتنا های عزیز ٬ وتشکر وقدردانی از اقایان مسعود شجاعی ووناصر فریاد ٬برای تلاششان برای افشای این جنایت٬

میخواهم اگر انسانهای شریفی که در جامعه ورزشی حتما وجود دارند به سخن درایند مسولان مربوطه مجبورند ناچارند این مفسدان را پس از اثبات جرم در دادگاه ٬به مردم معرفی کرده وبه سزای اعمال خود برسانند والبته اگر همچون سعید طوسی نباشند واین راه شیطانی وبه ظاهر پر منفعت وبی خطر همواره همچون قاچاق اعضای بدن کودکان همواره باز است که لاپوشانی کن تا که کامروا شوی.

بهنام ابراهیم زاده زندانی سیاس سابق فعال کارگری و حقوق کودکان عضو جمعیت دفاع از کودکان کار وخیابان

گزارش

بر اساس مصوبه هیات وزیران الزام به رعایت سقف ١٠ برابری حداقل حقوق مصوب سالیانه، برای مدیران شرکتهای دولتی و غیر دولتیِ وابسته به بخش عمومی حذف شد.

سابقه موضوع:

در ماده ٨٤ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢)، مورخ ٤ اسفند ٩٣ چنین آمده بود: “ناخالص حقوق و مزایای دریافتی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها ی دولتی و غیردولتی که به نحوی از انحاء وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی می‌باشند باید حداکثر از ده برابر حداقل حقوق مصوب سالانه شورای‌عالی کار بیشتر نباشد”.

هیئت دولت این تبصره را در مصوبه ١٨ تیرماه خود به شرح زیر حذف کرد:

“هیئت وزیران در جلسه ١٨ تیرماه ٩٦ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل ١٣٨ قانون اساسی تصویب کرد: تبصره بنده (٣) تصویب نامه شماره ٥٧٠٠/ت٥٤٢٠٤ه مورخ ٢٦/١/٩٦ حذف شود”. به این ترتیب تبصره‌ای که به موجب آن ضوابط تعیین سقف پرداختی به مدیران تعیین شده بود خذف می‌گردد.

حقوقهای نجومی و دستمزدهای زیر خط فقر یک موضوع اعتراض کارگران، معلمان و مردم معترض بوده است. حقوق ٢٤ میلیونی کجا و حقوق یکی دو میلیونی کجا نوشته یک پلاکارد معلمان بازنشسته در اعتراضاتشان در سال گذشته بود.

کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات

احکام امنیتی کارگران، معلمان و تمامی فعالین اجتماعی باید لغو شود

محسن عمرانی معلم زندانی باید فورا آزاد شود

بیش از ١٦٠٠معلم و فعالین اجتماعی خواستار آزادی محسن عمرانی معلم زندانی شده و با امضای بیانیه ای حمایتی بر ادامه مسیر فعالیت های اعتراضی شان تاکید نمودند و امضاء ها ادامه دارد. پتی شن معلمان در حمایت از محسن عمرانی را وسیعا امضا کنیم و به این کارزار بپیوندیم. در بخش هایی از این بیانیه چنین آمده است : “…. ما امضاکنندگان این بیانیه به‌عنوان جمعی از فعالان صنفی اعلام می کنیم زندانی کردن امثال محسن عمرانی در اراده ی ما برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی خللی ایجاد نخواهد کرد و ما بیش از پیش بر یک زندگی شرافتمندانه برای همه از جمله معلمان و همچنین آموزش باکیفیت و برابر و فارغ از مناسبات پولی تاکید داریم و در این مسیر از تمام ظرفیت های مدنی و قانونی و برحق خود برای تحقق مطالبات و برداشته شدن نگاه امنیتی از فعالیت صنفی و آزادی معلمان دربند به‌خصوص همکار دربندمان، محسن عمرانی استفاده خواهیم کرد.”.

محسن عمرانی از ١٣ اردیبهشت تا کنون در زندان بوشهر به سر میبرد. معلمان یک بخش معترض جامعه هستند. در میان آنها معلمان شاغل آزاد با قرارداد موقت و معلمان حق التدریسی در یک ماهه اخیر در اعتراض به تعویق پرداخت حقوقها و با خواست تعیین تکلیف وضعیت استخدامی شان تجمعات اعتراضی متعددی داشته اند. از جمله در هفته گذشته در بیست و هفت تیرماه معلمان حق التدریس مشهد تجمع داشتند. فشار این اعتراضات مجلس را هم به عکس العمل واداشته است. بطوریکه چهارده نماینده مجلس در ارتباط با عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند.

معلمان در اعتراضات چند ساله خود با شعارهایی چون خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، بیمه کارآمد، درمان رایگان است، تحصیل رایگان برای همه کودکان، استخدام رسمی معلمان قراردادی و پیمانی، لغو مدارس خصوصی، و اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست لغو تمامی احکام امنیتی صادر شده برای فعالین کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی، صدای اعتراض کل جامعه بوده اند. یک خواست فوری معلمان آزادی فوری و بدون قید و شرط محسن عمرانی معلم زندانی در بوشهر است. از خواستهای معلمان وسیعا حمایت کنیم.

کارگران اسوه ایران ٦ماه مزد معوقه طلبکارند

کارگران کارخانه «گروه صنعتی اسوه ایران» واقع در شهر صنعتی البرز استان قزوین بابت ٦ ماه دستمزد از کارفرمای خود طلبکارند.

کارگران این کارخانه سازنده لوح‌ دیگ‌های بخار وشوفاژ که تعداد آن‌ها تا حدود١٢نفر است در توضیح این طلب وصول نشده خود گفتند که بابت مزد دو ماهه پایانی سال ٩٥، بهار و تیر ماه سال جاری طلبکارند.

بین المللی

١ــ ترکیه -اخراج هزاران نفر دیگر از کارکنان دولتی

بنابه گزارشات منتشره، در آستانه نخستین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه، هزاران نفر دیگر از کارکنان دولت از کار برکنار شده‌اند.

خبرگزاری رسمی “آناتولی” می‌گوید، اخراج‌ شدگان افسران پلیس، سربازان و کارمندان وزارتخانه‌های دولتی هستند. در روزهای اخیر و در آستانه کودتای نافرجام ١٥ ژوئیه ٢٠١٦ در ترکیه، ٧ هزار و ٥٦٣ نفر از افسران پلیس، سربازان و کارکنان وزارتخانه‌های مختلف به اتهام ارتباط با جنبش “فتح‌الله گولن” از کار برکنار شده‌اند.

دولت ترکیه از یک سال پیش و پس از کودتای نافرجام این کشور، اقدامات شدیدی را علیه مخالفان آغاز کرده است. در این مدت حدود ٥٠ هزار نفر بازداشت و حدود ١٠٠ هزار نفر دیگر از کار برکنار شده‌اند. اخراج‌شدگان معلم مدارس، استاد دانشگاه‌ها، قاضی‌، سرباز ارتش و پلیس هستند.

٢ـ عربستان – ظاهر شدن یک دختر جوان با دامن کوتاه در ملا عا م

یک دختر جوان اهل عربستان سعودی با انتشار ویدئویی از خودش در حالی که با دامن کوتاه و تاپ آستین حلقه ای در خیابان راه می رود، جنجال به پا کرد.

در توییتر، کاربران بخصوص از عربستان سعودی با استفاده از هشتگ های مختلف نظر خود را در این مورد بیان کردند. برخی، خواستار بازدداشت و مجازات او شده اند و برخی دیگر از او حمایت کرده اند.

بنا به خبرهای منتشر شده در وب سایتهای وابسته به دولت، مقامات سعودی به دنبال راه کاری مناسب در برخورد با زیر پا گذاشتن قانون توسط این زن هستند.

ویدئو که ابتدا در شبکه اجتماعی ” اسنپ چت”  منتشر شد، این دختر را در یکی از روستاهای محافظه کار شمال ریاض نشان می دهد.

برخی از کاربران با پست کردن تصاویری از همسر و دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سفر به عربستان سعودی در ماه مه، که بی حجاب در ملاء عام ظاهر شدند نوشته اند چطور این قوانین تنها برای زنان سعودی اعمال می شود.

٣ــ لبنان- تجمع اعتراضی علیه افزایش مالیات در بیروت

روز سه شنبه ١٨ ژوییه همزمان با بررسی پیش نویس قانون موسوم به “حقوق و مزایا” در پارلمان لبنان، تجمع اعتراضی علیه افزایش مالیات ها در بیروت برگزار شد.

تجمع کنندگان در میدان “ریاض الصلح” در نزدیکی پارلمان لبنان با سردادن شعارها و حمل پلاکاردهایی نسبت به تامین بودجه دولت از جیب طبقه متوسط و فقیر اعتراض کردند. در جریان این تجمع،نیروهای پلیس خیابان های منتهی به پارلمان را مسدود کردند تا مانع از حضور معترضان در مقابل درب اصلی پارلمان شوند.

 این پیش نویس ٣٨ ماده دارد که در آن با درجه بندی مشاغل دولتی میزان درآمد و مالیات ها را مشخص کرده است. معترضان می گویند، هدف اصلی از اجرای این قانون این است که دولت کسری بودجه خود را از راه افزایش مالیات ها جبران کند.

٤ــ انگلستان – یک سوم کارگران انگلیسی از استرس و افسردگی رنج می‌برند

طبق تحقیقی که دانشگاه لیدز انگلیس انجام داده یک سوم کارگران این کشور از استرس و افسردگی رنج می‌برند.

بر اساس تحقیقی که دانشگاه لیدز در انگلیس انجام داده ٣٤ درصد از کارمندان انگلیس از مشکلاتی در سلامتی خود رنج می‌برند و طبق این تحقیق از هر ٥ نفر ٢ نفر از آنها (٣٩ درصد) مجبور شدند که برای درمان مشکلاتشان مرخصی بگیرند. همچنین مطابق این تحقیق یک سوم کارگران انگلیسی از استرس، افسردگی و فشار خون بالا رنج می‌برند.

کارشناسان دلیل این مشکلات را عدم احساس امنیت و تعادل در زندگی و عدم دست یابی به مسکن مناسب می‌دانند.

٥ــ ونزوئلا – تجمع گسترده اعتراضی کارگران

اعضای اتحادیه‌های کارگری مخالف دولت مستقر در ونزوئلا بازهم در مخالفت با برگزاری همه پرسی “تشکیل مجمع ملی جدیدی برای بازنویسی قانون اساسی” هفته گذشته، روز پنجشنبه ٢٠ ژوییه به خیابان‌های کاراکاس، پایتخت این کشور آمدند.

تعداد معترضین که از سه اتحادیه کارگری مخالف دولت هستند، بالغ بر ٣٠ هزار نفر می‌شود. شبکه سی . ان. ان گزارش کرده است که معترضین با حمل پلاکارد از دولت خواسته‌اند که به جای برگزار همه پرسی به منظور ” مشروعیت بخشیدن به وضعیت اقتصادی اسف بار فعلی” در پی ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ” گفت و گوی ملی” باشد.

معترضین همچنین تاکید دارند که دولت باید با فراهم نمودن بسترهای لازم برای گفت و گوی ملی و اتخاذ سیاست‌های مصالحه جویانه هر چه سریعتر اقدام کند تا اقتصاد این کشور از بحران تورم ١٣٠ درصدی خلاصی یابد.

در حال حاضربا گسترش درگیری‌ها میان دولت و مخالفین عملا کارخانه‌های این کشور تعطیل هستند و صدها هزار کارگر بیش از یک سال است که معوقات مزدی دارند.

در عین حال ارزش  واحد پول ونزوئلا (بولیوار) به شدت سقوط کرده و مردم این کشور نفت خیز آمریکای لاتین در صورت یافتن اقلام مصرفی در فروشگاه ها حتی قادر به خرید آنها نخواهند بود.

٦ـ پرو – اعتصاب گسترده و نامحدود کارگران معادن

کارگران عضو ٥٦ اتحادیه کارگری در اعتراض به اصلاح قانون کار از روز چهار شنبه ١٩ ژوییه دست به یک اعتصاب نامحدود زدند.

“ریکاردو خورز” رئیس فدراسیون ملی‌ معادن، فلزات و استیل می‌گوید که کارگران خواهان این هستند که رئیس جمهور از طرح اصلاح قانون کار که باعث کم شدن ایمنی کار و آسان تر شدن اخراج سازی میشود، منصرف شود و آنرا فراموش بکند.

همزمان با این اعتصاب، ٢٠٠ هزار کارگر عضو فدراسیون عمومی‌ کارگران پرو نیز با خواست مشابه دست از کار کشیدند.

با وجود اینکه حق اعتصاب از نظر قانونی‌ در پرو برسمیت شناخته شده، ولی‌ عملا در موارد مختلف از طرف دولت نادیده گرفته میشود.

پرو دومین کشور تولید کننده مس در دنیا بشمار میرود و معادن آن بیشتر توسط شرکت‌های بزرگ بین المللی اداره میشود.