اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٣١ مرداد: تجمع سراسری معلمان

از ساعت ده صبح امروز ٣١ مرداد صدها بازنشسته در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زده اند – هر لحظه به تعداد تجمع کنندگان افزوده میشود – پلاکاردهای تبعیض تاکی، ما خواهان افزایش حقوق تا ٤ میلیون خط فقر می باشیم، تحصیل رایگان حق مسلم فرزندان ماست، توجه ها را بخود جلب میکند. در زیر بنر ها اسم شهرهای مختلفی که معلمان بازنشسته از آنجا به محل آمده اند نوشته شده است.

تجمع مربیان پیش دبستانی استان لرستان دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی در خرم آباد

روز٢٩مرداد،حدود ٢٠٠نفر از مربیان پیش دبستانی آموزش و پرورش لرستان دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع در خرم آباد زدند.به گفته تجمع کنندگان آنها در سال ٩٤ به خاطر نداشتن رشته مرتبط به کار گیری نشدند اما در سال گذشته دستورالعملی صادر شد که در آن اختیار استخدام مربیان جا مانده پیش دبستانی را به مدیران کل آموزش و پرورش واگذار کرد. اما تاکنون هیچ اقدامی صورد نگرفته و ٢٠٠ نفر از مربیان پیش دبستانی در لرستان کماکان بلا تکلیف هستند.

گفتنی است که بدنبال اعتراضات بسیاری که مربیان حق التدریس در سطح سراسری داشته اند، بر اساس تبصره ١٠ ماده ١٧ تعیین تکلیف استخدامی که به تصویب مجلس رسید، وزارت آموزش و پرورش مکلف است که مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی و حق التدریسان غیرمستمر قبل از سال ٩١را که از طریق شرکتهای عمومی یا خصوصی با آموزش و پرورش همکاری داشته اند، به منظور تأمین نیروی حق التدریس با عناوین معلم (آموزگار یا دبیر)، مربی پرورشی، مربی بهداشت و مشاور با توجه به رشته تحصیلی (منحصر به دوره متوسطه)، مقطع تحصیلی (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه، ب به کار گیرد.

٢٩ مرداد: تجمع جمعی از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس مقابل استانداری

صبح روز ٢٩ مرداد جمعی از کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت شغلی خود مقابل ساختمان استانداری استان هرمزگان تجمع کردند.

به گفته این کارگران، معترضان شامل ٩٠ نفر از کارکنان واحد بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در شهر بندرعباس هستند که از روز شنبه، بیست و هشتم مرداد کارت‌های حضور و غیاب آنها به دستور مدیریت جدید پالایشگاه جمع‌آوری شده و در نتیجه آنها از ورود به محل کارشان منع شده‌اند. این کارگران در دی ماه سال ٩٢ در یک آزمون استخدامی شرکت کرده‌ بودند که پس از اعلام قطعی نتایج این آزمون از حدود یک سال قبل به صورت کارگر قرارداد مستقیم؛ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشغول کار شدند. جمع‌آوری کارت‌های حضور و غیاب کارگران موردنظر در راستای تبدیل وضعیت استخدامی و غیرمستقیم شدن قراردادهای کاری صورت گرفته است و این در شرایطی است که قراردادهای شغلی آنها تا ابتدا و انتهای فصل پاییز اعتبار دارد.

در نتیجه تبدیل شدن قراردادهای استخدامی این کارگران از حالت مستقیم به پیمانکاری، مطالبات مزدی آنها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد، مدیریت پالایشگاه برای آنها میان تبدیل وضعیت و پیمانکاری شدن یا تسویه حساب و فسخ رابطه کاری هیچ چاره‌ای باقی نگذاشته‌است. از همین روست که کارگران تصمیم به تجمع اعتراضی گرفته اند. این اعتراضات ادامه دارد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اندیمشک

شنبه٢٨مرداد،  ٧٠ فر از از کارگران شهرداری اندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت١٣ماه حقوق و٨ماه حق بیمه، مقابل شهرداری مرکزی این شهر تجمع کردند. تعدادی از این کارگران به خبرنگاری گفتند:پرداخت نشدن حقوق و بیمه مشکلات بسیاری برای آنان و خانوادهایشان موجب شده است.

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت ایکو(oico)* در فاز ١٧و١٨پارس جنوبی

روزبیست وپنجم مرداد ماه، کارگران شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت(oico) در فاز ١٧و١٨پارس جنوبی دراعتراض به عدم پرداخت حقوق دست از کار کشیده وتجمع کردند.

*شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت (OICO) با هدف مدیریت، بهره برداری و راه اندازی، نگهداری و دوره‌های آموزشی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در سال ١٣٨٩ به عنوان یک شرکت سهامی خاص در تهران ثبت گردید. این شرکت از زیر گروه های شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت می باشد. OICO در راه اندازی پروژه های عظیم مانند طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی فاز ٩ و ١٠ و پروژه NGL سیری شرکت داشت و همچنین در طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی فاز ١٢، ١٧، ١٨، ٢٠، و ٢١ حضور دارد. این شرکت اولین شرکت خصوصی ایرانی است که طرحی مانند NGL Siri راه اندازی کرده است.

اعتصاب وتجمع کارگران شرکت آب و فاضلاب بهبهان

روز٢٨مرداد،جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی بهبهان در اعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق معوقه خود دست از کار کشیده و در شرکت تجمع کردند. کارگران میگویند در دو تا سه سال گذشته سابقه پرداخت نشدن حقوق بین یک تا سه ماه را تجربه کردیم اکنون به ٤ ماه کشیده شده است. کارفرما دو ماه است به آنها وعده داده میشود و خبری نیست و تا وقتی جواب نگیرند اعتصاب ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که ١٤ مردادماه نیز کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان برای مطالبه پرداخت حقوق معوقه خود در ساختمان این شرکت در اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند.

کارگران گروه ملی اهواز به اعتراضاتشان ادامه میدهند

امروز ٢٨ مرداد کارگران گروه ملی اهواز در ادامه تجمعات اعتراضی خود در مقابل امانیه روبروی بانک ملی تجمع کردند.

٤ هزار گروه ملی فولاد اهواز بخاطر دستکم ٤ ماه دستمزد در اعتراض به سر میبرند. دور جدید اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از ٢٩ تیر بخاطر ٤ ماه دستمزد پرداخت نشده و طلبهایشان بابت حق سنوات و خطر بیکارسازیها آغاز شد است.

شعارهای اعتراضی این کارگران در وسط شهر اهواز از جمله شعارهای مشکل ما حل نشه، اهواز قیامت میشه، کف زدن و شعار توپ، تانک، فشفشه، بطور واقعی اعلام جنگ کارگران علیه فقر، بیحقوقی و بی تامینی است. یکسال قبل کارگران هپکو در وسط شهر اراک راهپیمایی کردند و با شعار زیر بار ستم نمی کنیم زندگی، جان فدار میکنیم در ره آزادی وای از این وضع، وای از این وضع، سرود آزادگی سردادند و شعار آنها به سرود همبستگی در اعتراضات کارگری از جمله به شعار هزاران بازنشسته در تجمع اعتراضی آنها در روزهای آخر سال ٩٥ تبدیل شد. امروز کارگران گروه ملی اهواز با این شعارها، دارند صدای خشم و اعتراض کل کارگران و کل جامعه را علیه توحش سرمایه داری حاکم و زورگویی و قلدری هایش اعلام میکنند.

در شرایطی که اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی اهواز هر روز تعرضی تر میشود و کارگران بر روی خواستهایشان پافشاری میکنند، مدیریت در همدستی با حراست به ابزار سرکوب دست برده و ده نفر از کارگران از جمله رحیم سعیدی، طارق خلفی، غریب حریزاوی، کریم سیاحی، عباس چلداوی، علی اکبر پناهنده، را در روز ٢٤ مرداد بازداشت شدند که بعد با گرفتن تعهد آزاد گردیدند. اما کارگران به اعتراضاتشان ادامه میدهند. روز ٢٥ مرداد ٦٠ نفر از این کارگران برای پیگیری خواستهایشان به تهران رفته و مقابل مجلس تجمع کردند.

صف متحد و قدرتمند کارگران، اتکای آنها به مجمع عمومی و تصمیم گیری های جمعی شان، شرکت خانواده ها در این اعتراضات از جمله حلقه های کلیدی برای تداوم قدرتمند این اعتراضات است.

٣١ مرداد روز تجمع بزرگ سراسری بازنشستگان

روز ٣١ مرداد ، روز اعتراض سراسری بازنشستگان برای پیگیری خواستهایشان در مقابل مجلس اسلامی است. این تجمع بزرگ اعتراضی توسط بازنشستگان فرهنگی، تامین اجتماعی، پرستاران، و لشگری بصورت سراسری در ساعت ده صبح ٣١ مرداد در مقابل مجلس اسلامی برگزار میشود و بازنشستگان از سراسر کشور در تدارک برگزاری آن هستند. بازنشستگان در بیانیه هایشان از شهرهای مختلف همکاران خود در سراسر کشور، همکاران معلم شاغل و خانواده ها را به شرکت در این روز فرامیخوانند. گروههای معلمان از جمله گروه معلمان ١٩ اسفند اعلام همبستگی با این فراخوان کرده اند، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان و کانون صنفی معلمان گیلان در حمایت از این فراخوان بیانیه داده اند، وسیعا خبر رسانی کنیم. گروه اتحاد بازنشستگان طی قطعنامه ای پیشنهادی بر سر خواست برون رفت از خط فقر یعنی؛ (چهار میلیون تومان)، داشتن بیمه های همگانی و درمان رایگان و برداشتن فشارهای امنیتی از فضاهایشان تاکید کرده و اعلام کرده اند که چنانچه به مطالبات آنها پاسخ داده نشود به تجمعات و تحصن خود ادامه خواهند داد. آنها همچنین خواستار اداره و نظارت بر صندوق های بازنشستگی خود و رسیدگی به غارت هرگونه صندوق و موسسه های مالی بازنشستگان مانند جریان کارت صدرا… شده اند. مجموعه این خواستها میتواند مضمون پلاکاردهای اعتراضی این تجمع اعتراضی بزرگ و شعارهای کوبنده آنان علیه فقر، بیحقوقی، اختلاس ها و داشتن یک زندگی انسانی باشد. زنده باد بازنشستگان

اعتصاب وتجمع خانوادگی کارگران طرح فولاد زرند ایرانیان

صبح روزسه شنبه٢٤ مردادماه، بیش از ٢٠٠ کارگر طرح فولاد زرند ایرانیان(شرکت فولاد تکنیک) در اعتراض به عدم پرداخت دست از کار کشیده وبهمراه خانواده هایشان مقابل کارخانه تجمع کردند. این تجمع با وعده مقامات مسئول موقتا خاتمه یافت. این کارگران خواستار پرداخت به موقع حقوقشان هستند. کارگران فولاد زرند در اسفندماه سال گذشته نیز در واکنش به پرداخت نشدن دستمزدهایشان، به مدت چند روز دست به اعتصاب زده بودند.

آغاز چهارمین هفته اعتراض کارگران پروژه قطارشهری اهواز

روزسه شنبه٢٤مرداد، کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون) چهارمین هفته اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق، باتجمع در کارگاه وبستن درهایش آغاز کردند.

اعتراضات کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون) نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوقشان از سوم مرداد ماه سال جاری آغازشد.این کارگران طی سه هفته گذشته بارها مقابل استانداری تجمع اعتراضی برپاداشتند اما تا کنون پاسخ نگرفته اند و کارفرما نیز کارگران معترض را به اخراج تهدید کرده است. کارگران میگویند تا پاسخ نگیرند، این اعتراضات ادامه خواهد داشت.

در روز ٢٤ مرداد کارگران تجمع خود را در کارگاه شرکت کیسون برگزار کرده و درهای کارگاه را مسدود کردند. تجمعات قبلی انها مقابل استانداری بوده است. ٣٢٧ کارگر شرکت کیسون (پیمانکار قطارشهری اهواز) ١١ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. و در یکسال گذشته آنهم زیر فشار اعتراض کارگران تنها ٣٠ میلیون ریال علی الحساب به این کارگران پرداخت شده است. این اعتراضات ادامه دارد.

دومین روز تجمع اعتراضی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

روز ٢٢ مرداد کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در دومین روزاعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند. در ادامه این اعتراضات قرار شد که این کارخانه برای مدت ٦ ماه تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت. که ظاهرا قرار است از محل بودجه ای که در اختیار “هیات حمایت از صنایع” قرار میگیرد، حقوق معوقه کارگران پرداخت شود. کارگران همچنان پیگیر طلبهایشان هستند.

تجمع اعتراضی کارگران آبفار خوزستان

١٤مرداد، بیش از ١٠٠ نفر از کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوقشان دست از کار کشیده ودراین شرکت تجمع کردند.

یکی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان به نمایندگی از سایر کارگران در گفت‌وگو با خبرنگاری، اظهار کرد: این شرکت از ماه‌های پایانی سال ٩٣ تاکنون همواره حقوق کارکنان خود را با ٣ یا ٤ ماه تاخیر و به صورت مقطعی پرداخت کرده است که این مساله فشار زیادی را به ما وارد می‌کند. وی افزود: دلیل پرداخت با تاخیر یا مقطعی حقوق‌ها، عدم وجود اعتبارات کافی و ارایه بودجه لازم از سوی مسئولان دولت به شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان است. وی تصریح کرد: در سال ٩٥ تنها سه حقوق به کارگران پرداخت شد. شرکت حقوق‌ها را به صورت مقطعی و به صورت هر ٣ تا ٤ ماه یکبار، پرداخت می‌کند. در برخی از مواقع نیز تنها حقوق یک ماه را به کارگران پرداخت می‌کند. امسال نیز اولین حقوق در خردادماه پرداخت شد که مربوط به حقوق فروردین‌ماه بود. وی ادامه داد: مشکلات عدم پرداخت حقوق یا مقطعی پرداخت کردن آن به کارگران حدود سه سال است که شرایط را برای کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان سخت کرده است. باید اقدامی انجام گیرد تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود. وی خاطرنشان کرد: وضعیت بحرانی در پرداخت حقوق‌ها داریم. برخی از کارگران خانه‌هایشان مصادره شده است و حتی تعدادی به مسافرکشی روی آورده‌اند. باید به این وضعیت رسیدگی شود زیرا تحت فشار هستیم و شرایط زندگی بسیار دشوار است. یکی دیگراز کارگران حاضر در این تجمع به خبرنگاری گفت: ﺣﺪﻭﺩ یک هزارو ٨٠٠ نفر پرسنل آبفار خوزستان اعم ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ و کارکنان آبدار، راننده ها و اداری، از پایان سال ٩٣ تاکنون برخی چهار ماه و بعضی کارگران و راننده ها ١٢ ماه و کارکنان اداری حدود پنج ماه معوقه حقوق طلب دارند.

بازهم وعده توخالی به کارگران شهرداری سردشت وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه شان!

بازهم وعده مسئولان شهرداری سردشت مبنی بر پرداخت چندین ماه حقوق وحق بیمه کارگرانش توخالی در آمد.

٢٠٠ کارگر شهرداری سردشت که در بخش‌های مختلف خدماتی و فضای سبز مشغول به کار هستند، از ابتدای سال جاری تا اوایل مرداد ماه هیچ دستمزدی دریافت نکرده بودند؛ در نهایت، اوایل مرداد ماه حقوق فروردین ماه به حساب این کارگران واریز شد.

دفتر شهرداری سردشت وعده داده بود که تا آخر تیرماه، سه ماه از مطالبات را پرداخت می‌کند که این وعده عملی نشد. کارگرانی که از ابتدای سال جاری فقط یک ماه دستمزد گرفته‌اند در اعتراض  از شرایط موجود می‌گویند: نباید بار مشکلات سازمان شهرداری بر دوش کارگران باشد.

شهرداری سردشت کمبود بودجه و بدهی‌های شهرداری در دوره شهردار قبلی را دلیل تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران عنوان کرده است.

در عین حال کارگران شهرداری سردشت علاوه بر تاخیر در دریافت مطالبات مزدی، از عدم پرداخت حق بیمه‌های خود اعتراض دارند و گفتند: در ماه‌های اخیر مراجعه به تامین اجتماعی برای تعویض دفترچه‌های بیمه بی‌نتیجه بوده و دفترچه‌های بیمه بسیاری از کارگران دیگر اعتبار ندارد.

کارگران

جعفر عظیم زاده: محکومیت شاپور احسانی راد و دیگر کارگران به حکم شنیع شلاق، لقمه ای نیست که به آسانی از گلوی سرمایه داری حاکم بر ایران پائین رود

اینجا در ایران، علاوه بر اینکه بالاترین درجه از استثمار بر طبقه کارگر تحمیل شده است و میلیونها کارگر با دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر به کار واداشته میشوند و اخراج و نبود امنیت شغلی و بی تامینی بیداد میکند با اینحال، آنجا که آنان کارد به استخوانشان میرسد و در مقام دفاع از هستی و بقا خود بر می آیند و فریادشان برای دریافت مزد کاری که ماهها  قبل انجام داده اند در میاید، بلافاصله با صفی از نیروهای امنیتی، گارد ویژه و جناب سرهنگها و سربازان باتوم بدست در محل اعتراض خود مواجه و بدنبال آن با خاکریز قوه قضائیه به عنوان دستگاهی برای احضار و بازجوئی و محکوم کردن به زندان و شلاق روبرو میشوند.

اما به شلاق کشیدن تن عریان کارگران زجر دیده معدن آق دره در ملاء عام و اجرای نمایشی از بربریت قرون وسطائی در مقابل چشمان جهانیان و یا محکومیت کارگران چادرملو، بافق، پتروشیمی رازی، سیمان لوشان و فعالین صنفی همچون شاپور احسانی راد که در سن بازنشستگی با کمری خمیده از فقر و فلاکت نفس میکشد و باید بدلیل حق خواهی مورد ضربات تازیانه قرار بگیرد، لقمه ای نیست که به آسانی از گلوی سرمایه داری حاکم بر ایران پایین رود.

مگر میشود هم کارگران و توده های زحمتکش مردم کشوری را با وجود ثروتهای عظیم زیر زمینی، آنهم در عصر انفجار اطلاعات و تبادل آرا و افکار در جهانی پیشرفته و مدرن گرسنه نگه داشت، دستمزدشان را ماهها پرداخت نکرد، رنج و محنت بیکاری و بی تامینی را بر میلیونها جوان تحمیل کرد، بازنشستگان را پس از سی سال کار و زحمت در اوج فلاکت و بی تامینی نگه داشت، کارگران را با اخراجهای فله ای بیکار و آواره خیابانها نمود و هم زبان اعتراض این میلیونها انسان را به ضرب و زور زندان و شلاق از کام کشید؟ اگر در تاریخ بشر و در همین جهان معاصر دولت و سیستمی توانسته است با چنین رویکردی، دوامی داشته باشد اینجا نیز چنین خواهد شد!!

کسانی که سر در توبره غارتگری بی وقفه ی هست و نیست یک جامعه هشتاد میلیونی فرو برده اند غافل از آنند که نه تنها زندان و شلاق، بلکه هیچ ابزار  سرکوب دیگری نیز قادر به خاموش کردن حق خواهی ما کارگران ایران نخواهد شد.

اگر امروز چیزی برای ما کارگران ایران از ماحصل کار و زحمت و تولید ثروت در این مملکت باقی مانده است آن چیز، تنها و تنها زخمهای ملتهب و درمان ناپذیر گرسنگی و بی تامینی، سرکوب و زندان و ضربات تازیانه بر پیکر ماست که دیر یا زود همچون آتشفشانی سهمگین سر باز خواهد کرد.

پروین محمدی:حکم شلاق علیه کارگران دفاع عریان از صاحبان سرمایه است

علیرغم اعتراضات گسترده در مقابل حکم شلاق و اجرای آن علیه کارگران معدن آق دره ، بار دیگر دستگاه قضائی حکم شنیع و غیر انسانی شلاق را علیه شاپور احسانی راد  از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه پروفیل ساوه صادر کرد.

جدای از اینکه شاپور احسانی راد هیچ جرمی جز دفاع از معیشت و بدیهی ترین حقوق انسانی خود و همکارانش مرتکب نشده است، صدور حکم شلاق در قرن بیست و یک با تمامی پیشرفتهای زندگی اجتماعی  بشر امروز، توهین به شان و منزلت انسان و زنده کردن دوران بربریت و برده داری است.

اما در مقابل بی پاسخی سرمایه داران به کارگران حق طلب و بن بست سیستم موجود در مقابل پاسخ به این همه جنایت در حق میلیونها کارگر (دستمزد زیر خط مرگ ،میلیونها کارگر طلبکار حقوق معوقه وبیکارو اخراجی ،هزاران کشته به عنوان حوادث کار،دهها کارگر زندانی طویل المدت بعلت اعتراض به این بی حقوقی و…)  سیستم قضائی ایران بی پرده و عریان به دفاع از مفت خوران و دزدان برآمده است.

در عصری که رسانه و اطلاع رسانی به حدی است که هر فردی به آن دسترسی دارد و میبیند که چطور کارفرمایی (رستمی صفا)٦٥٠٠ میلیارد تومان اختلاس میکند و بعد به عنوان کارآفرین نمونه مورد تجلیل قرار میگیرد اما آشکارا حقوق و دستمزد کارگران زیر مجموعه ی خود را ماهها پرداخت نمیکند، حق بیمه ی کسر شده از حقوق آنان  را به تامین اجتماعی نمیدهد و هزاران خانواده کارگری  را دچار فروپاشی و نابودی میکند، با این حال دستگاه قضائی در مقابل این حقیقت آشکار در مقابل چشمان میلیونها انسان، کارگری را که صدایش علیه  این وضعیت ضد انسانی بلند میشود به زندان و شلاق محکوم میکند.

کاملا آشکار است که احکام قرون وسطایی و زندان و دادگاهشان مختص ما کارگران است و دیگر به جائی رسیده اند که آشکارا بر علیه کارگرانی که صدایشان بدلیل گرسنگی بلند میشود حکم شلاق میدهند و در ملاعام آنرا به اجرا در میاورند تا هیچ کارگری نتواند نظم و امنیت صاحبان سرمایه را برای غارت و چپاولگری به خطر اندازد، وگرنه با این همه آمار و ارقام اختلاس های سربه فلک کشیده، چطور است که شاهد صدور و اجرای حکم شلاق بر علیه کارفرمای دزد و اختلاس گر در ملاعام نمی شویم.

به همین دلیل است که ما کارگران میگوئیم کل سیستم موجود از دادگاه و زندان و قوه قضائیه و اجرائیه و مقننه که به ظاهر برای ایجاد نظم و اداره جامعه بر پا شده اند تماما دستگاههایی هستند برای برقراری نظم و امنیت صاحبان سرمایه و  به تمکین کشاندن ما کارگران در مقابل استثمار و غارتگری آنان.

اما، در این سوی چنین نظم و امنیتی، اراده متحدانه ما کارگران قرار دارد که اجازه نخواهد داد این نظم غارتگرانه هر بلائی را که میخواهد بر سر طبقه کارگر بیاورد و برای حفظ و بقا چپاولگری هایش، کارگران حق طلبی همچون شاپور احسانی راد را به زندان و حکم قرون وسطائی شلاق محکوم و آنرا به اجرا در بیاورد.

٢٣ مرداد ٩٦

محمود صالحی : صدورحکم شلاق علیه کارگران محکوم  است

کارگران و تشکل های کارگری :

علیرغم اعتراضات گسترده در مقابل حکم شلاق و اجرای آن در چند سال گذشته علیه کارگران از جمله سوسن رازانی، شیوا خیر آبادی، کارگران معدن آق دره و…. بار دیگر دستگاه قضائی حکم شنیع و غیر انسانی شلاق را علیه کارگر شاپوراحسانی راد از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران صادر کرد. صدور این نوع احکام علیه کارگران معترض به وضع موجود نه تنها نمی تواند ما کارگران را از خواست و مطالبات به حق خود باز دارد، بلکه هر حکمی که علیه ما کارگران صادر شود عزم ما را جزم تر می کند. با صدور این نوع احکام قرون وسطایی از سوی قوه قضائیه توهم تعدادی از کارگران که فکر می کنند از طریق مسئولان می شود به خواست و مطالبات کارگران رسید، از بین خواهد رفت. سرمایه داران و دولت حامی یشان از وحشت نمی داند چکار کنند به هر ترفندی متوسل می شوند تا طبقه کارگر را مرعوب کنند. احضار، تهدید؛ اخراج از کار؛ شایعه پراکنی علیه کارگران ؛ فشار به خانواده ؛ بازداشت موقت؛ حکم زندان طولانی مدت؛ حکم تعلیق،جریمه نقدی، شلاق زدن به تن کارگر و در بعضی مورد اعدام؛ هیچ کدام از این فشارها نتوانسته کارگران آگاه و پیشرو را مرعوب و آنان را به تمکین در مقابل استثمار سرمایه داران و دولت حامی یشان کنند. کارگران ایران همراه با هم طبقه های خود در سراسر جهان علیه این احکام قرون وستایی سکوت نخواهند کرد و به هر شکل ممکن اعتراض خود را نسبت به چنین احکامی غیر انسانی ابراز می دارند. دولت سرمایه داری ایران کارگران را به جرم اینکه درخواست حقوق های معوقه خود را دارند زندان و آنان را به شلاق محکوم می کنند. اما در مقابل سرمایه داران و مفتخورانی که تمام امکانات مالی این کشور را در اختیاردارند؛ تشویق و به آنان امتیاز می دهند تا بیشتر کارگر را استثمار کنند. این نابرابری در کشوری که ما ساکن آن هستیم هر روز بیشتر و بیشتر شده. این است که کارگران آماده هستند به زندان بروند و حتی اعدام شوند ، اما یک لحظه در مقابل سرمایه داران و حامیانشان سکوت نکنند.

در شرایطی که نابرابری حاکم باشد و هر روز فاصله طبقاتی بیشتر گردد، مبارزه علیه آن یک وظیفه است

٩٦/٥/٢٤

محمود صالحی

کارگران گروه ملی فولاد ایران درپایان هفته چهارم اعتراضشان به تهران آمدند

روز ٢٤ مرداد ، بیش از ٦٠ نفر ازکارگران گروه ملی فولاد ایران در بیست وهشتمین روز اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت چندماه مطالباتشان،راهی تهران شدند ومقابل مجلس تجمع کردند. دور جدید اعتراضات این کارگران از ٢٩ تیر ماه شروع شده است.

شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در اهواز، علاوه بر پایه سنوات کارگران به مدت چهار سال، مطالبات مزدی حدود چهار هزار کارگر خود را در چهار ماه متوالی اخیر پرداخت نکرده است.

کارگران گروه ملی فولاد برای پیگیری خواستهایشان هر روزه تجمع کرده و طلبهایشان را طلب میکنند.

شعارهای اعتراضی ٤ هزار کارگر گروه ملی صنعتی اهواز در وسط شهر، کف زدن و شعار توپ، تانک، فشفشه، حساب ما پر نشه، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، مشکل ما حل نشه اهواز قیامت میشه، بطور واقعی اعلام جنگ کارگران علیه فقر، بیحقوقی، بی تامینی و جهنمی است که جمهوری اسلامی به پا کرده است. یکسال قبل کارگران هپکو در وسط شهر اراک راهپیمایی کردند و با شعار زیر بار ستم نمی کنیم زندگی، جان فدار میکنیم در ره آزادی وای از این وضع، وای از این وضع، سرود آزادگی سردادند و شعار آنها به سرود همبستگی در اعتراضات کارگری از جمله به شعار هزاران بازنشسته در تجمع اعتراضی آنها در روزهای آخر سال ٩٥ تبدیل شد. امروز کارگران گروه ملی اهواز با این شعارها، دارند صدای خشم و اعتراض کل کارگران و کل جامعه را علیه توحش سرمایه داری حاکم و زورگویی و قلدری هایش اعلام میکنند.

کارگران گروه ملی فولاد اهواز بخاطر دستکم ٤ ماه دستمزد در اعتراض به سر میبرند. ٢٣ مرداد: ادامه اعتراضات ٤ هزار کارگر گروه ملی اهواز-کارگران شعار میدهند: توپ، تانک ، فشفشه …

روز ٢٥ مرداد ٦٠ نفر از این کارگران به تهران رفته و مقابل مجلس تجمع کردند.

روز ٢٣ مرداد کارگران گروه ملی در مقابل بانک ملی برگزار شد. کارگران گروه ملی اهواز صبح روز ٢١ مرداد نیز در ادامه پیگیری مطالبات مزدی خود بصورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان شعبه مرکزی بانک ملی در شهر اهواز خواستار پرداخت طلبهایشان شدند.

در شرایطی که اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی اهواز هر روز تعرضی تر میشود و کارگران بر روی خواستهایشان پافشاری میکنند، مدیریت در همدستی با حراست به ابزار سرکوب دست برده و ده نفر از کارگران با اسامی رحیم سعیدی، طارق خلفی، غریب حریزاوی، کریم سیاحی، عباس چلداوی، علی اکبر پناهنده، را در روز ٢٤ مرداد بازداشت و بعد با گرفتن تعهدی آنها را آزاد کردند. اما کارگران به اعتراضاتشان ادامه میدهند.

“کارگران گروه ملی صنعتی اهواز پیشتر در بهمن ماه ١٣٩٥، در مقابل استانداری این شهر برای مطالبات مزدی خود دست به تجمع زدند که به آنها وعده هایی داده شد، ولی به آنها عمل نشد. سپس کارگران اقدام به بستن درب شرکت به مدت ١٧ روز کردند و پس از دریافت مطالبات مزدی دو ماه خود درب شرکت را باز کردند. پس از این واقعه که چهار ماه می گذرد، هنوز طلبهای کارگران پرداخت نشده است. در خردادماه سال جاری بعد از خلف وعده مسئولین مجددا کارگران دست به تجمع مقابل استانداری زدند که تهدید به بازداشت هم شده بودند. بدین ترتیب دور جدید اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی اهواز بدلیل خلف وعده های داده شده از ٢٩ تیر ماه دوباره آغاز شد. این اعتراضات ادامه دارد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه: موج اخراج سازی و احضار کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد

بدنبال توقف اعتراضات صنفی از سوی کارگران وشرکت نیشکر هفت تپه که پس از هفته ها اعتصاب و تجمعات متوالی بوقوع پیوست، مدیریت شرکت در طول ده روز گذشته به جای رسیدگی به خواستهای آنان، اخراج سازی کارگران را در دستور گذاشته و طی روزهای گذشته دست به اخراج  ٩ نفر از آنان که اکثرا شاغلین بخش کشاورزی  و دارای هشت سال سابقه کار می باشند زده است. ٢ نفر از این کارگران اخراجی از جمله کسانی هستند که مدت ٣ روز در مقطع اعتصاب کارگران تحت بازداشت بودند.

این اخراج سازیها در حالی از سوی کارفرما صورت میگیرد که از طرف دیگر، احضار کارگران معترض به دادستانی شوش نیز ادامه دارد. البته اتخاذ چنین سیاستی از سوی کارفرما تازگی ندارد و از بهمن ماه سال ٩٤ که شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است کارفرما قوانین خود ساخته خود را همچون کارفرمای چسب هل بر شرکت حاکم نموده و با قانون شکنی، شرایط بسیار سخت و غیر قابل تحملی  را بر کارگران شرکت تحمیل کرده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه سر برآوردن کارفرماهایی همچون کارفرمای چسب هل و شرکت نیشکر هفته تپه را در تداوم و نتیجه سیاست سرکوب مطالبات صنفی کارگران در سراسر ایران میداند که اینک کارفرمایان میتوانند همچون یک دولت خودمختار، قوانین خود ساخته و حکومت خاص خود را بر کارگران مراکز مختلف تولیدی در سطح کشور حاکم کنند.

ما تداوم این وضعیت را غیر قابل تحمل میدانیم و بدینوسیله با تاکید بر  پایان دادن به وضعیت حاکم بر شرکت نیشکر هفت تپه و بازگشت بکار همکاران اخراجی خود، خواهان توقف تهدید و اخراج و پرونده سازی علیه تمامی کارگران در سراسر کشور هستیم و احکام غیر عادلانه ی شلاق و حبس بر علیه  کارگران معترض از جمله شاپور احسانی راد و زندانی کردن مجدد رضا شهابی را قویا محکوم میکنیم.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه – ٢٩ مرداد ماه ١٣٩٦

گزارش

نگاهی به زندگی کارگران نیشکرهفت‌تپه

-اعتراض ٣ ساله به‌خصوصی‌سازی و تبعاتش؛تقریبا از سال ٩٤ که شرکت به بخش خصوصی واگذار شده به تناوب شاهد اعتراضاتی از سوی کارگران بازنشسته و شاغلین شرکت بوده‌ایم. کمبود نقدینگی و اجرا نشدن مواد متعددی از قانون کار درباره پرداخت به موقع حقوق و دستمزد منجر به بروز اعتراضاتی در بین کارگران شده… پرداخت نشدن مطالبات بازنشستگان و مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران از جمله این تعهدات وصول نشده است.

در پی اعتراض‌های صورت گرفته در این کارخانه، برخی کارگران از کار تعلیق شده‌اند…[یک کارگرنیشکرهفت‌تپه می گوید] مرتبا توجیه می‌کنند که در این شرایط نباید از مطالبات کارگری حرف زد و باید از تولید حمایت کرد. اما به چه قیمتی؟ به قیمت له شدن کارگر؟! ما چیزی در حدود سه ماه است که حقوق نگرفته‌ایم؟ این آقایان می‌دانند یعنی چه?

-محدود کردن قراردادهای کارِ از یک سال به ٦ ماه و مجبور کردن کارگران به اینکه اگر قرار دادها را ٦ ماهه کنید می‌توانیم حقوقتان را پرداخت کنیم…حدود ٣٠ نفر از کارگران از کار اخراج یا معلق از کار شده‌اند…سابقه نداشته که ٥٣ نفر کارگر را برای یک اعتراض صنفی به دادگاه ببرند. آن کسی که سبب و عامل این اتفاقات است باید پاسخگو باشد و به دادگاه احضار شود، نه کارگری که در دمای ٥٥-٥٠ درجه و رطوبت بالای ٩٠ درجه کار می‌کند.

اجرای ماده ٣٧ قانون کار و پرداخت به موقع حقوق و پرداخت حقوق خرداد و تیر همه پرسنل و بهمن و اسفند سال ٩٤ کارگران روزمزد، پرداخت شدن٨ ماه بن کارگران روزمزد سال ٩٥ از فروردین ماه تا آذرماه که تخلف آشکار از مصوبه شورای‌عالی کار است، لحاظ نکردن پایه سنوات افزایش حقوق سالانه سال ٩٦ روزمزد (برخلاف مصوبه شورای‌عالی کار)، نداشتن لباس کار طی دو سال گذشته، لحاظ نکردن طرح طبقه‌بندی کارگاه برای کارگران روزمزد و موقت، پرداخت نکردن پاداش سال ٩٤ و ٩٥ از جمله مطالبات کارگران این شرکت است که… تعدادشان به بیش از ٣هزار نفر می‌رسد.

یکی از کارگران این شرکت می‌گوید: به خاطر اوضاع بد مالی، خیلی جاها حساب دفتری برای خریدهامون داریم. باور کنید این چند وقته نانوایی شرکت هم به ما نان قسطی نمی‌دهد. خیلی از کارگران نان قسطی از نانوایی می‌گیرن… ما از ابتدایی‌ترین مخارج زندگیمون محرومیم. ما پس‌اندازی نداریم چون اکثر ما حقوقمان زیر خط فلاکت است، نه فقر… بیش از٧٠ تا ٨٠ درصد کارگران حداقل قانون کار را به‌عنوان حقوق دریافت می‌کنند. اغلب اجاره نشین هستند و صاحب خانه مرتب اخطار می‌دهد اگر نمی‌توانی اجاره را به موقع پرداخت کنی برو بیرون…

برگرفته از گروه تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

فراخوان سندیکاهای فرانسوی برای آزادی رضا شهابی

پنج سندیکای عمده ی کارگران فرانسه، سِ. اِف .دِ.تِ؛ سِ. ژِ.ت؛ اونسا؛ اتحادیه سندیکائی سولیدر و افِ. اِس. او (فرهنگیان) با انتشار فراخوان مشترکی خواهان آزادی رضا شهابی عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شدند.

سندیکاهای فرانسوی در فراخوان خود نوشته اند:

رضا شهابی یکی از مسئولان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بار دیگر زندانی شده است. او در سال ٢٠١٠ به دلیل دفاع از حق اعتصاب و حق ایجاد تشکلات کارگری مستقل، به شش سال زندان محکوم شد.

او که در سال گذشته به دلایل پزشکی آزاد شده بود، در روز ٩ اوت مجبور شد که برای گذراندن سه ماه باقی مانده از محکومیتش، و به رغم گزارش پزشکی مبنی بر عدم نگهداشتن اش در زندان، خود را به زندان رجائی شهر معرفی کند.

مقامات ایرانی به این هم کفایت نکردند و به بهانهء «عدم تطابق» آزادی او در سال ٢٠١٦، یک سال دیگر بر مدت زندان او افزودند.

رضا شهابی از روز ٩ اوت و پس از ورود به زندان، اعتصاب غذا کرده است.

این محکومیت نقض آشکار کنوانسیون های اساسی سازمان جهانی کار است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود عضو این سازمان وابسته به ساازمان ملل متحد است.

سازمان های سندیکائی فرانسه امضا کننده این فراخوان، خواهان آزادی فوری رضا شهابی هستند.

این سندیکاها، رهبران دولت ایران را مسئول وخامت قابل پیش بینی وضع سلامتی او می دانند. وضع سلامتی رضا شهابی، به خاطر شرایط نامناسب دوره های پیشین زندان اش و به خاطر رفتارهای غیرانسانی که متحمل شده، هم اکنون بسیار بد است.

سندیکاهای فرانسه همچنین آزادی دیگر فعالان زندانی که به خاطر فعالیت های سندیکائی در زندان به سر می برند، از جمله اسماعیل عبدی معلم، را خواستارند. آزادی آن ها و نیز لغو محکومیت زندان دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد از جمله ابراهیم مددی و داود رضوی امری ضروری است.

پاریس ١٦ اوت ٢٠١٧

سندیکاهای :

سِ. اِف .دِ.تِ؛

سِ. ژِ.ت؛

اونسا؛

اتحادیه سندیکائی سولیدر؛

افِ. اِس. او (فرهنگیان)

از ترک تحصیل ٤ میلیون کودک تا اعتیاد ١٤ درصدی دانش آموزان

١٤ درصد دانش‌آموزان مواد روان‌گردان و دخانیات مصرف میکنند،  برخی روان‌گردان‌ها توسط نوجوانان ساخته می‌شود ،٤ میلیون کودک و نوجوان تحصیل را رها کردند

امیرمحمود حریرچی،‌ جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره علت شیوع مصرف دخانیات و مواد روان‌گردان و رفتارهای پرخطر میان دانش‌آموزان دوره متوسطه گفت: مسئله اصلی این است که آسیب‌های اجتماعی در ایران در حال جوانانه‌تر و زنانه‌تر شدن است.طبق تحقیقاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس هم انجام داده، بالای ١٥درصد از دانش‌آموزان تا قبل از ١٥سالگی و دوره متوسطه به نوعی رابطه جنسی را تجربه می‌کنند یا مواد روان‌گردان برای آنها به شکل‌های مختلف در دسترس قرار دارد و توسط برخی از آنها نیز استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه مصرف مواد روان‌گردان در نوجوانان عمدتا از کمک به درس خواندن آغاز می‌شود‌،‌ گفت: بسیاری از دانش‌‌آموزان برای شب بیداری و درس خواندن قرص و مواد مصرف می‌کنند و رفته رفته به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. البته نقش گروه‌های دوستی را نیز نباید نادیده گرفت، زیرا نوجوانان بیشترین تاثیر را از گروه‌های دوستی می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه جامعه حال حاضر ایران به سوی تفریحات ریسک‌پذیر حرکت کرده است،‌ گفت: فرصت تفریحات سالم برای جامعه،‌ مخصوصا نوجوان مهیا نیست و تفریح سالم برای بسیاری از خانواده‌ها گران است،‌ همچنین برخی از خانواده‌ها وقت خالی دانش‌آموزان را با کلاس‌های تقویتی درسی پر می‌کنند که همه این موارد به گرایش نوجوانان به مواد روان‌گردان و دخانیات را بیشتر می‌کند. نوجوانان از کدام امکانات رفاهی به خصوص در مناطق محروم که تعدادشان کم هم نیست،‌ می‌توانند استفاده کنند؟ متاسفانه نوجوانان هیچ امکانات رفاهی و تفریحی ندارند،‌ حتی مدارس هم برای‌شان اردو برگزار نمی‌کنند.

راه‌حل کنترل نوجوانان برای استفاده از شبکه‌های مجازی،‌ سانسور نیست

حریرچی افزود: وقتی نوجوان امکانات ندارد با دو چیز سر خودش را گرم می‌کند،‌ اول دخانیات، مواد روان‌گردان و دیگری شبکه‌های مجازی است. شبکه‌های مجازی در حال حاضر در ایران بیشتر به کنجکاوی‌های جنسی نوجوانان ما پاسخ می‌دهد البته راه حل این مسئله سانسور نیست. در کشورهای دیگر محدودیت‌هایی برای استفاده کودکان و نوجوانان قائل شدند که آنها از سوی والدین کنترل می‌شوند، اما متاسفانه در کشور ما کودکان از ٥ الی ٦ سالگی با تبلت و در راستای آن فضای مجازی آشنا می‌شوند. در ابتدا برای بازی‌‌ها کودکان با این فضا آشنا می‌شوند، اما رفته رفته آنها را به سمتی می‌برد که راجع به مسائل جنسی کنجکاو و به دنبال عکس‌ها و فیلم‌های مستهجن می‌روند که آسیب جدی روانی برای آنها در پی دارد.

او گفت: چند درصد خانواده‌های ایرانی درک استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های مجازی را دارند؟ بیشتر والدین خودشان درگیر همین فضا هستند، بنابراین از طربق خانواده‌ها هم نمی‌توان اقدام موثری کرد. بنابراین جامعه ما درتفریح کردن ریسک‌پذیر شده است.

حدود ١٤درصد دانش‌آموزان مواد روان‌گردان یا دخانیات استفاده می‌کنند

استاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره انتشار آمار درباره میزان اعتیاد و مصرف مواد مخدر، روان‌گردان و دخانیات گفت: نمی‌توان از نوجوانی به صورت مستقیم درباره مصرف سوال کرد، بنابراین آمارگیری و آسیب شناسی در این حیطه باید به صورت غیرمستقیم انجام شود. از طرفی نوجوانان گاهی اسم آن چیزی را که مصرف می‌کنند،‌ مواد نمی‌گذارند و نمی‌توان از خود آنها آماری پرسید. آموزش و پرورش و دستگاه‌های مسئول هم این آمارها را منتشر نمی‌کنند، زیرا برای دستگاه‌شان بد است یا به اصطلاح افت دارد.

او افزود: معاونان آموزش و پرورش منکر مصرف دخانیات یا مواد روان‌گردان توسط دانش آموزان هستند و می‌گویند،‌ درصد کمی از دانش آموزان به این مسائل گرایش دارند، در صورتی که حدود ١٣ الی ١٤ درصد دانش‌آموزان مواد و دخانیات مصرف می‌کنند. در حالی اگر آموزش و پرورش بخواهد این مسئله را قبول و طرح کند در نهایت از دیگر نهادها توقع دارد به این موضوع رسیدگی کنند و در نهایت راه حلی هم برای پیشگری از این مسائل ندارند.

برخی مواد روان‌گردان مصرفی نوجوانان توسط دانش‌آموزان ساخته می‌شود

حریرچی گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده، بسیاری از مواد مصرفی دانش‌آموزان توسط خود آنها ابداع می‌شود. متاسفانه در حال حاضر دانش‌آموزان خودشان از داروها، مواد روان‌گردان درست می‌کنند. متاسفانه این موضوع قاچاق هم محسوب نمی‌شود، زیرا کاری از دست دولت یا کسان دیگر برنمی‌آید. در گذشته افراد به اصطلاح ساقی در مکان‌هایی مثل پارک‌ها یا جلوی دبیرستان‌ها حضور داشتند که دانش‌آموزان را آلوده می‌کردند، اما امروز بخشی از این مواد توسط خود دانش‌آموزان ساخته و بین خودشان توزیع می‌شود. دانش‌آموزان دربین خودشان یکدیگر را مطلع می‌کنند و همین‌طور برای هم این مواد را فراهم می‌کنند. همچنین استفاده از سایت‌ها و فضای مجازی نیز باعث می‌شود آنها از این رفتار‌ها اطلاعات درستی نداشته باشند و فکر کنند موادی مثل آمفتامین فقط باعث سرخوشی می‌شود و اعتیاد آور نیست.

او تاکید کرد: از سوی دیگر ما شاهد افزایش دوپینگ دانش‌آموزی هستیم، بسیاری از دانش‌آموزان هم به علت فشارهای درسی که از سوی خانواده و مدارس متحمل می‌شوند به مصرف مواد روان‌گردان برای انرژی بیشتر روی می‌آورند. در حالی که امروز می‌بینیم بسیاری از فارغ‌التحصیلان این جامعه بیکار هستند. البته تبلیغ دولت نیز در این زمینه بی تاثیر نیست وقتی همه مدیران و وزرا از میان کسانی انتخاب می‌شوند که مدرک تحصیلی بالا دارند این موضوع برای مردم توقع ایجاد می‌کند. در صورتی که نوجوان و جوان ما در درجه اول نیاز به امیدواری نسبت به آینده دارد و متاسفانه مسئولان کشور زیربار این فضای ناامید نمی‌روند زیرا خودشان مسبب آن هستند.

٤ میلیون کودک و نوجوان تحصیل را رها کردند

این استاد جامعه‌شناسی گفت: آموزش و پرورش این مسئولیت را به عهده نمی‌گیرد و هیچ‌گونه کار پرورشی در مدارس انجام نمی‌دهد،‌ این وزارت‌خانه فقط محور آموزش را اجرا می‌کند که آن هم به درستی انجام نمی‌دهد. آموزش باید همراه با مهارت انجام شود. دانش‌آموزان باید مهارت زندگی و برقراری ارتباط اجتماعی را یاد بگیرند و این یکی از دلایلی است که در نهایت باعث می‌شود چهار میلیون دانش‌آموز زیر ١٥ سال تحصیل را رها کنند. کسانی هم که در حال تحصیل هستند تحت فشارند.

حریرچی افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند نوجوانان را از همه این موارد دور کند،‌ کار داوطلبانه است و یاد گرفتن کمک به دیگران. این موضوعات با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش باید انجام شود. به طورمثال می‌توان اردوهایی برگزار کرد که دانش‌آموزان برای حمایت از محیط‌زیست فعالیت کنند. زمانی که دانش‌آموز به عنوان یک نوجوان احساس مفید بودن،‌ داشته باشد رفته رفته ارزش‌هایی که برای او شکل می‌گیرد که ارزش‌های درستی خواهد بود. تنها کار پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان کلاس‌های قرآن است، اما این کافی نیست و همه مسائل دیگر رها شده است.

او ادامه داد: بالا بردن مهارت دانش‌آموزان و به کارگیری استعداد‌های آنها نیازمند کار گروهی است. کار گروهی باید به آنها نیز آموزش داده شود تا گروه‌های دوستی سالم برای آنها ایجاد شود. ما باید به دانش‌آموزان و فرزندانمان “نه” گفتن یاد دهیم. متاسفانه فرزندان ما در خانه و مدرسه نمی‌توانند با چیزی مخالف کنند و “نه” بگویند، بنابراین به مواد مخدر و روان‌گردان و شبکه‌های مستهجن اجتماعی و رفتار پر خطر جنسی نیز نه نمی‌گویند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی چه در خانواده و چه در مدرسه به فرزندانمان بیاموزیم به سمت چیزهایی حرکت کنند که در ابتدا برای خودشان و در نهایت برای جامعه مفید باشد. مفید بودن هم صرفا دکتر بودن نیست، بلکه انسان در امور مختلفی می‌تواند اثرگذار باشد. مسئولان باید نگرش خود را در رابطه با نوجوانان و مسائل جامعه اصلاح کنند. متاسفانه سالی ١٥ تا ٢٠ درصد به آسیب‌های اجتماعی ما اضافه می‌شود که با حرف و سازمان ایجاد کردن این مشکلات حل نمی‌شود. متاسفانه یکی دیگر از مشکلات مسئولان عدم ارتباط با مردم است. متاسفانه همه برنامه‌ها کوتاه مدت است و نمی‌تواند پاسخگوی آسیب‌های اجتماعی باشد و مشکلات اجتماعی روز به روز در حال افزایش است.

صدور حکم شلاق بر علیه شاپور احسانی راد و تحمیل اعتصاب غذابه رضا شهابی را قویا محکوم میکنیم

با وجود اعتراضات گسترده در سالهای گذشته در مقابل حکم شلاق واجرای آن علیه کارگران ، متاسفانه این بار قوه قضاییه حکم شنیع شلاق برعلیه شاپور احسانی راد عضو هیت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران صادر کرد.

صدور این دسته از احکام بر علیه کارگران و زحمتکشان که درجهت استیفای حقوق ازدست رفته خویش معترض هستند به هیچ وجه عادلانه نیست .

قوه قضاییه برای ایجاد وحشت و برعلیه منافع و مطالبات نیروی کارمزدی اقدام به صدور احکامی چون زندان ، تبعید، شلاق وتهدید به اخراج از کار متوسل می شود

واین درحالی است که چنین احکامی نمی تواند کارگران را به تمکین در برابر ستمگریهای سرمایه داری وادارد ، بلکه عزم طبقه کارگر را برای مبارزه تا رسیدن به حقوق قانونی خود بیشتر از گذشته جزم می نماید .

فشار وارده از طرف قوه قضاییه بر وثیقه گذاران فعالین صنفی وکارگری ، بازگرداندن رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه بعداز اتمام محکومیت به زندان را ناشی از هراس و خصومت علیه تلاش کارگران برای تغییر وضعیت وجودشان ،و در دفاع از منافع مالکان و مدافعان سرمایه میدانیم .

تحمیل اعتصاب غذا به رضا شهابی درزندان باوجود بیماری، خود مهر تاییدی از ظلم وستم دستگاه قضایی برعلیه کارگران درجهت سنگ اندازی ومخالفت با حق خواهی کارگران در ایران می باشد .

درهمین راستا ما جمعی از کارگران و معلمان ضمن اعتراض و ابراز نارضایتی نسبت به صدور حکم شلاق علیه شاپور احسانی راد وتمام کارگران ومزد بگیران قاطعانه خواستار لغو مجازات شلاق در پرونده های فعالین صنفی وکارگری و آزادی رضا شهابی با توجه به شرایط جسمانی ایشان هستیم .

١٣٩٦ / ٥ / ٢٨ – جمعی از فعالین کارگری و معلمی

١-محمد حسن پوره ٢-جعفرعظیم زاده٣ -تهمینه خسروی ٤-الدوزهاشمی٥-نسرین بهمن پور ٦-محمد کرد ٧-افشین مبارکی ٨-مصطفی پوره ٩-داریوش ترکاشوند  ١٠-ناهید خداجو ١١-نسرین جوادی

١٢-مریم محمدی ١٣-منوچهر خطیر (رشنو) ١٤-روح انگیز نوشادی مقدم ١٥-شهین مقامی ١٦-فاطمه مرادی ١٧-بهنام ابراهیم زاده ١٨-اکرم نصیریان ١٩-رحمان بیگی ٢٠-حسین شاه پری ٢١-علی نجاتی

٢٢-صلاح آزادی ٢٣-امیر حسین محمدی فرد ٢٤-امیره حسینی ٢٥-عبدالله صیادی ٢٦-ساناز اللهیاری

٢٧-محمود بهشتی لنگرودی ٢٨-پروین محمدی  ٢٩-محبوبه فرحزادی ٣٠-منصوره فرحزادی ٣١-عنایت وثوقی ٣٢-سهیلا سیاوشی ٣٣-جلیل رحمانی ٣٤-فرهاد شیخی ٣٥-تهماسب سهرابی ٣٦-شبنم بهارفر ٣٧-مسعود شفیعی ٣٨-عارف فاتحی ٣٩-عثمان کریمیان ٤٠-واله زمانی ٤١-مجتبی ابطحی ٤٢-مهرنوش حیدرزاده ٤٣-اسکندر لطفی  ٤٤-سارا سیاهپور ٤٥-ژاله روح زاد  ٤٦-مهناز بهادری ٤٧-مریم حق شناس ٤٨-ناهید فتحعلیان ٤٩-حسین کرمی ٥٠-نصرت یزدانی ٥١-محمد علی زحمتکش

٥٢-مریم زیرک ٥٣-بهنام محمدی ٥٤-محسن عمرانی ٥٥-محسن مرادی  ٥٦-بهرام گرگان ٥٧-اکرم رحیم پور ٥٨-زینب سپهری ٥٩-پروین اسفندیاری  ٦٠-محمود صدیقی پور ٦١-محمد حبیبی ٦٢-علی اصغر اسلامی ٦٣-رحیم امیری ٦٤- علی اکبر باغانی ٦٥-شاپور احسانی راد ٦٦-علی حسینی ٦٧-گودرز شفیعیان ٦٨-فرح حاتمی ٦٩- مرید سازور ٧٠-نرگس محمدیان ٧١-آرام قادری ٧٢ -فاطمه بازیار

٧٣ -سوسن رها ٧٤ -مسعود اسلامدوست ٧٥ -سعید باقری ٧٦ -علی لکی زاده ٧٧ -ثریا نور ٧٨ -حسن رزاقیان ٧٩ -سپهر فرهمند ٨٠ -فرشید هکی ٨١- میرزا آقا رضا زاده ٨٢ -شهاب کاردان ٨٣ -حمید پرویز ٨٤_علی نازی ٨٥ -محسن کامبر ٨٦ -یاسمن صحرا کار ٨٧-سارا ملک ٨٨-سعید رضایی ٨٩-رحمان عابدینی ٩٠-هاشم خواستار ٩١-قاسم کریمی ٩٢-حمید رحمتی ٩٣-حسین رضایی ٩٤-هادی لطفی  نیا  ٩٥-سید جواد مکی ٩٦-غلامرضا غلامی ٩٧-حسین حاتمی ٩٨-ژیلا خیر ٩٩-رضا غضنفری ١٠٠-مظفر صالح نیا ١٠١- مصطفی شوکت ١٠٢-افسانه عظیم زاده ١٠٣- جواد کریمی بختیاری ١٠٤-جواد لعل محمدی ١٠٥-مجید گنودی ١٠٦-علی پیروز ١٠٧-محمد رضا رمضان زاده ١٠٨ -مختار کسرایی ١٠٩ -لیلا عظیم زاده ١١٠ -مسعود نیکخواه ١١١ -علی کامیاب ١١٢ -جواد گرگین پور

بین المللی

 

١ـ یمن – از هر ١٢٠ نفر یکنفر مبتلا به وبا است

آنچه بر دشواری و درد و رنج یمنی ها افزدوه و شرایط را در این کشور درگیر جنگ داخلی وخیم تر کرده تنها سفیر گلوله ها و بمباران ها نیست.

شیوع وبا در برخی از مناطق یمن اکنون بیشتر از گلوله‌ و بمباران و کمبود مواد غذایی، جان یمنی ها را تهدید می کند.

شرایط در برخی از روستاها وخیم‌تر است. رویت صحنه هایی که در آن برخی از روستائیان یمنی استفراغ می کنند و خود را به زحمت به مرکز به اصطلاح بهداشتی می رسانند چندان غریب و عجیب نیست.

بسیاری از مراکز بهداشتی هم از ابتدایی‌ترین امکانات محرومند و پزشک سرم بیمار را از شاخه درختی می آویزد.

سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی نسبت به شیوع وبا هشدار می‌دهد و مقامات و مسئولان می گویند از سرعت شیوع وبا شگفت زده اند.

سازمان صلیب سرخ جهانی می گوید بیم از این دارد که از هر ١٢٠ یمنی، یک نفر مبتلا به وباست.

پس از شیوع وبا در کشور هاییتی در سال ٢٠١٠ میلادی که بدنبال زمین لرزه ویرانگر، جان بیش از ٩ هزار نفر را گرفت، یمن اکنون کشوری است بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری کشنده را دارد.

بنا به آمار سازمان جهانی بهداشت، وبا در یمن از آوریل سال جاری میلادی تا به امروز جان حدود ٢ هزار نفر را گرفته است. گمان می رود بیش از ٤٠٠ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شده باشند.

جنگ داخلی یمن تا به امروز جان بیش از ١٠ هزار غیرنظامی را گرفته است. درگیری ها حدود ٣ میلیون نفر از جمعیت ٢٥ میلیون نفری این کشور را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد ٧ میلیون یمنی غذای کافی ندارند و از این شمار، ٢ میلیون کودک از سوء تغدیه شدید رنج می برند.

٢ــ لبناناعتصاب سراسری کارمندان دولتی

به گزارش “رویترز” همزمان با برگزاری جلسه گفتگو درباره قانون موسوم به دستمزد و مزایا در کاخ ریاست جمهوری، شهرهای مختلف لبنان از جمله بیروت روز دوشنبه ١٤ اوت شاهد اعتصاب سراسری کارمندان دولتی بود.

معترضان خواستار اجرایی شدن “قانون دستمزد و مزایا” شدند. بر اساس قانون جدید، دستمزد کارمندان در همه رتبه ها و گروه های شغلی افزایش می یابد. با توجه به اینکه طی نزدیک به ١٠ سال گذشته دستمزد کارمندان و کارکنان بخش های دولتی هیچ گونه افزایشی نداشته، تصویب این قانون از مدتها پیش به عنوان مطالبه عمومی قشرهای مختلف مردم به ویژه شاغلان در بخش های دولتی مطرح بوده است. معترضان با اقدام به اعتصاب سراسری خواستار افزایش دستمزدهای خود می باشند.

٣ــ آمریکا – تظاهرات علیه نژادپرستی و ترامپ در واشنگتن و نیویورک

هزاران نفر در شهرهای واشنگتن و نیویورک با برپایی تظاهرات نسبت به رفتارهای خشونت‌بار طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان اعتراض کرده و علیه ترامپ شعار سردادند.
تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی همچون “رژیم ترامپ/ پنس باید برود”، “نژادپرستی را در هم بشکنیم”، علیه نژادپرستی و ترامپ اعتراض کردند.

گروههای نژاد پرست و راستگرایان افراطی روز شنبه ١٢ اوت در ویرجینیا با مخالفان نژاد پرستی درگیر شدند. در جریان این درگیری ها دستکم ٣ تن کشته و دهها نفر مجروح شدند.

در جریان این اعتراضات،یک خودرو، جمعیتی از مخالفان نژادپرستی را زیر گرفت که منجر به کشته شدن یک تن گردید.

٤ــ فنلاند – اعتصاب گسترده رانندگان قطار در سراسر کشور 

اعتصاب گسترده ٣٠ ساعته قرار است از عصر دوشنبه ١٤ اوت بمدت ٣٠ ساعت ادامه یابد. این اعتصاب در اعتراض به اجازه دادن دولت به شرکت‌های خصوصی برای رقابت با شرکت دولتی راه آهن صورت می‌گیرد.

انتظار میرود که در اثر این اعتصاب بدلیل استفاده مردم از وسایط نقلیه شخصی‌، ترافیک سنگین در سطح شهر‌ها بوجود بیاید.

سازمان حمل و نقل فنلاند از مردم خواسته است که برای رفتن به محل کار از دوچرخه و اتوبوس استفاده بکنند و یا با پای پیاده بروند.

کارگران نگران از دست دادن شغل خود بدلیل وارد شدن شرکت‌های جدید در رقابت با شرکت راه آهن دولتی هستند.

٥ــ لبنان – لغو قانون معافیت مجازات در صورت ازدواج با قربانیان تجاوز جنسی‌ و گسترش موج دفاع از حقوق زنان در کشور های اسلام زده

پارلمان لبنان رای به لغو قانون بحث برانگیزی داد که به افرادی که اقدام به تجاوز جنسی می کنند اجازه می داد در صورت ازدواج با قربانی، از مجازات معاف شوند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، طرح لغو این قانون در ماه فوریه توسط یکی از کمیسیون‌های پارلمان لبنان تهیه شده بود و این طرح در انتظار رای نمایندگان پارلمان بود.

قانون “ازدواج با قربانی تجاوز جنسی” از دهه ٤٠ میلادی تا کنون در لبنان اجرایی بود. مخالفان این قانون را دستورالعملی بر اساس نگرش‌های مردسالارانه‌ توصیف می‌کردند.

بر اساس ماده ٥٢٢ قانون مجازات لبنان، برای عامل تجاوز جنسی تا ٧ سال زندان در نظر گرفته شده است و اگر قربانی این تجاوز دارای مشکلی فیزیکی یا ذهنی باشد، مجازات افزایش خواهد یافت. اما در ادامه این قانون، در بندی آمده بود که اگر متجاوز با قربانی خود ازدواج کند، تعقیب کیفری متوقف می شود.

طرفداران این قانون که عمدتا ساکنان مناطق محافظه کار لبنان بودند، بر این نکته تاکید داشتند که ازدواج آبروی زن و خانواده او را حفظ خواهد کرد.

لغو قانون “ازدواج با قربانی تجاوز جنسی” پس از سالها مبارزۀ فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان در لبنان عملی شد.

مراکش در سال ٢٠١٤ میلادی و در هفته‌های اخیر نیز کشورهای اردن و تونس قوانین مشابهی را لغو کرده اند با این وجود همچنان در هفت کشور جهان عرب، این قانون در حال اجرا است.

در ماه مه سال گذشته میلادی نیز پارلمان بحرین برای لغو قانون مشابهی رای داد هرچند کابینه این کشور هنوز مصوبه پارلمان را تایید نکرده است. در نظام پارلمانی لبنان، مصوبات مجلس برای لازم الاجرا شدن، نیازی به تایید دولت ندارند.

کارشناسان موج ایجاد شده برای لغو این قانون در خاورمیانه را نتیجۀ گسترش آموزش زنان و اطلاع رسانی‌های گسترده از طریق شبکه‌های اجتماعی می دانند.

در میان کشورهای غیرعربی، فلیپین به عنوان کشوری با جمعیت عمدتا کاتولیک همچنان قانون مشابهی دارد.

بر خلاف موج جدید ایجاد شده در این باره در منطقه خاورمیانه، دولت ترکیه در نوامبر سال گذشته میلادی پیشنهاد داد که ٣ هزار مرد که متهم به تجاوز به دختران بودند، در صورت ازدواج با قربانیان این تجاوزها، تبرئه شوند. اعتراضات گسترده مردمی در این کشور، درنهایت دولت ترکیه را وادار به انصراف از این تصمیم کرد.

حزب حاکم عدالت و توسعه همچنین در سال ٢٠١٦ میلادی لایحه‌ای با موضوع “قانون تجاوز جنسی” تهیه کرد که بر اساس آن مردی که به دختری زیر سن قانونی تجاوز کرده، در صورت ازدواج با قربانی، مجازات نخواهد شد. دولت در نهایت به دلیل اعتراض شدید گروههای منتقد و همچنین طرفداران حقوق زنان و کودکان، از تصویب آن در پارلمان خودداری کرد.

٦ــ سودان جنوبی – شمار آوارگان این کشور از مرز ١ میلیون نفر گذشت

شمار آوارگانی که از سودان جنوبی به اوگاندا پناه آورده اند از مرز یک میلیون نفر گذشت.

سازمان ملل متحد ضمن انتشار گزارشی در این باره اعلام کرد که روزانه صدها نفر از خانواده ها، ناامیدانه و برای فرار از جنگ داخلی از مرز دو کشور می گذرند. این سازمان در گزارش خود افزود که سازمان های بشردوستانه منابع مالی بسیار محدودی برای تامین مواد غذایی و اسکان این پناهجویان در اختیار دارند.

درگیری ها در سودان جنوبی به بزرگترین بحران پناهندگان در قاره آفریقا پس از نسل کشی رواندا در سال ١٩٩٤ میلادی تبدیل شده است.

بیش از ٨٥ درصد پناهجویان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. مهاجران تمام دارایی خود را که معمولا بیش از چند تکه لباس نیست برداشته، کودکانشان را در آغوش گرفته و پس از طی مسافتی بسیار طولانی از پل های چوبی نزدیک مرز گذشته و وارد اوگاندا می شوند.

سودان جنوبی که دارای ذخایر غنی نفت است در سال ٢٠١١ میلادی و پس از اعلام استقلال از سودان، به جوان ترین کشور جهان تبدیل شد اما فساد مالی و اختلافات قومی منجر شد که درگیری های داخلی گسترده ای در این کشور بوجود آید.

از سال ٢٠١٣ میلادی نیروهای وفادار به سالوا کیرمایارادیت، رئیس جمهوری و طرفداران ری یک ماچار، معاون پیشین او با یکدیگر در حال جنگند؛ جنگی که تا کنون دهها هزار کشته برجای گذاشته و حدود یک سوم از جمعیت ١٢ میلیونی این کشور را مجبور به فرار از خانه هایشان کرده است.

سال گذشته با شدت گرفتن درگیری های خونین در پی نقض قرارداد صلحی که تحت فشار دولتهای غربی میان دو طرف درگیری امضا شده بود، شمار مهاجران بار دیگر بطور قابل توجهی افزایش یافت. علاوه بر این، خشکسالی گسترده نیز باعث شد که بخش قابل توجهی از این کشور دچار قحطی شود.

اگرچه از شمار جان باختگان ناآرامی های سودان جنوبی آمار دقیقی در دست نیست اما بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر مستقر در این کشور، تنها در فاصله ماههای مه تا ژوئیه سال جاری ٩٨٧ غیرنظامی در خشونتهای این کشور کشته شده اند که بخش عمده این کشتار نیز توسط نیروهای دولتی انجام شده است.

٧ــ اسپانیا – کارگران شرکت اداره کننده فرودگاه ها، آینا (Aena) اعلام ضرب الاجل کردند

کارگران این شرکت اعلام کردند که چننکه پیشرفتی در مذاکرات با کارفرمایان مشاهده نشود از نیمه سپتامبر دست به اعتصاب خواهند زد. خواست کارگران افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار اعلام شده است.

این کارگران با اعلام اعتصاب ٢٥ روزه، گفته اند که در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات ظرف چند هفته آینده از نیمه سپتامبر اعتصاب خود را آغاز میکنند. اعتصاب آنها فقط در روزهای تعطیل آخر هفته و روزهای تعطیل عمومی‌ خواهد بود و تا آخر سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت.

هم اکنون کارگران یه شرکت دیگر اداره کننده فرودگاه‌ها بنام ایولین در فرودگاه بارسلون در حال اعتصاب هستند.