اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

روز ٢٤ بهمن، تجمع کارگران پیمانکاران پتروشیمی روبروی اداره کار منطقه ویژه ماهشهر

کارگران شعار میدهند: عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز

کارگران با شعار طعنه آمیز مرگ برکارگر، درود بر ستمکر همچون کارگران هپکو در اراک کل بساط تبعیض و نابرابری و ستم سرمایه داری را به چالش میکشند.

اعتراضات کارگران در عسلویه

روزدوشنبه بیست وسوم بهمن ماه، کارگران پتروشیمی بوعلی سینا دراعتراض به عدم یکسان سازی قراردادهای پیمانکاری و تبعیض در پرداخت حقوق دست از کارکشیده و تجمع کردند.تجمع کنندگان خواهان صدور رأی نهایی توسط اداره کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و رفع تبعیض‌ها در پرداخت هستند.

اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پیمانکاری فاز ١٤پارس جنوبی

اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پیمانکاری فاز ١٤پارس جنوبی دراعتراض به عدم پرداخت ٦ماه حقوق

صبح بیست و دوم بهمن ماه، کارگران پیمانکاری فاز ١٤پارس جنوبی دراعتراض به عدم پرداخت ٦ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل درب ورودی مجتمع تجمع کردند.

تجمع کارگران آرمان شفق وارد روز چهارم شد

روز ١٩ بهمن بیش از ١٠٠ کارگر کارخانه «فولاد شفق» در تاکستان، برای چهارمین روز اعتصاب کردند. زیر فشار این اعتراضات کارفرما وعده پرداخت طلبهایشان کارگران را داد.

 

کارگران مجتمع فولاد نطنز خواستار پرداخت ماه حقوق معوقه خود شدند

روز ١٩ بهمن کارگران مجتمع فولاد نطنز در اعتراض به تعویق پرداخت ٩ ماه حقوق و حق بیمه تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

تجمع و راهپیمایی دستفروشان در کرج

دستفروشان کرج صبح روز ١٩ بهمن دستفروشان کرج در چهار راه طالقانی اقدام به تجمع کردند و دست به یک راهپیمایی اعتراضی زدند و از مردم درخواست حمایت کردند.

اعتصاب کارگران کارخانه «فولاد شفق» در تاکستان

روز ١٩ بهمن ماه بیش از صد کارگر کارخانه فولاد شفق در تاکستان برای چهارمین روز اعتصاب کردند. در رابطه با این موضوع این کارگران از یک هفته قبل تا کنون ٤ مرتبه دست به تجمع زده‌ اند و اعلام کرده اند که تا زمان پرداخت مطالباتشان به تجمع ادامه خواهند داد. به گفته کارگران از آبان ماه تاکنون مزدی به آنها پرداخت نشده و بیمه آنها نیز دچار مشکلات است. بعلاوه اینکه معوقات مزدی مربوط به کارفرمای سابق‌را هم دریافت نکرده‌اند. از مرداد ماه سال جاری مدیریت این واحد صنعتی به یک شرکت پیمانکاری (برای مدت یکسال) واگذار شده است. جدا از معوقات مزدی کارگران شاغل، تعداد زیادی از کارگران این کارخانه با سوابق کاری بالا ار کار بیکار شده اند. در تجمعات کارگران فولاد شفق در ماه‌های مسئولان وعده دادند که به زودی مطالبات مزدی پرداخت خواهد شد، اما تا کنون پاسخی داده نشود. این کارگران علاوه بر دستمزدهای پرداخت نشده نگران تعویق پرداخت عیدی و سنوات پایان سال خود نیز هستند.

 

همبستگی سراسری رمز پیروزی است

 تجمع بازنشستگان

 چهار شنبه دوم اسفند ٩٦

ساعت ١٠

مقابل مجلس

 

روستای ابوهاون  بدون آب و برق وجاده.

صبح امروز شنبه ٢١ بهمن تعدادی زن،مرد و کودک از ساکنان روستای ابوهاون ٤از توابع شهرستان باوی در مقابل استانداری تجمع و خواهان آب و برق و همچنین جاده و گاز شدند.یعنی این روستا بدون آب و برق وجاده.

تاریخ برگزاری تجمع بزرگ بازنشستگان روشن شد.

بازنشستگان که قرار بود برای پیگیری خواستهایشان در روز هشتم بهمن تجمع کنند و بدلیل برف و بوران شدید آنرا موقتا به تعویق انداختند، به تجمع در ساعت ده صبح روز دوم اسفند در مقابل مجلس فراخوان داده اند. بازنشستگان از همکاران شاغل خود نیز دعوت به شرکت در تجمع کرده دوم اسفند را کرده اند. بازنشستگان به حقوقهای زیر خط فقر و سرقت آشکار آن به صورت تعویق در پرداخت حقوقها، و در برابر آن تبعیض و نابرای و حقوقهای نجومی و اختلاس ها اعتراض دارند. بازنشستگان خواستار افزایش حقوقهایشان به بالای خط فقر ٤ میلیونی، درمان رایگان ، مسکن مناسب ، تحصیل رایگان برای فرزندانشان و یک زندگی انسانی هستند. بازنشستگان این خواستها را در شعارهای اعتراضی خود در جمعاتی که قبلا داشته اند بارها فریاد زده اند. خواستهای بازنشستگان خواستها همه مردم است. از بازنشستگان و خواستهایشان وسیعا حمایت کنیم.

فراخوان گروه اتحاد بازنشستگان!

“همراهی و همبستگی همه بازنشستگان برای دستیابی به مطالبات انسانی، ضرورتی انکارناپذیراست!”

بارها در کنار هم و در سرما و گرما، رو به سوی همه مسئولین ایستاده و خواهان اجرای قوانین بر زمین مانده و بر آورده شدن خواسته هایمان شده ایم.

مطالبات ما چیزی به جز برخورداری از حداقلهای یک زندگی نیست! اما گوش شنوایی یافت نشده است.

بنابراین این بار و با توجه به قرار و میثاقی که از قبل گذاشته ایم، مصمم تر و پرتوانتر فریاد مطالبه خواهی خود را سرخواهیم داد!

ما از همه بازنشستگان کشوری، لشگری، تامین اجتماعی و فولاد ایران دعوت می کنیم تا در کنار هم خواسته های خود را پیگیری نماییم.

وعده دیدار: ٤شنبه دوم اسفند

مقابل مجلس، ساعت ١٠ صبح

کشوری، لشکری اتحاد اتحاد/

تامین اجتماعی،فولاد اتحاد اتحاد!

“گروه اتحاد بازنشستگان”

 

تجمع اعتراضی

٢١ بهمن:تجمع دست فروشان منطقه ١٥تهران همین الان در اعتراض به جمع کردن بازار روزا در نزدیکی شب عید

کارگران

بعد از بر سر چوب رفتن حجاب اجباری در خیابان، نوبت به بر سر چوب کردن نمادهای دیگر تعرض به حقوق انسانها رسید.

حرکت نمادین ویدا موحد معروف به دختر خیابان انفلاب که خیلی سریع به یک جنبش سراسری علیه حجاب اجباری تبدیل شد و هر روز و هر ساعت بر تعداد زنان و مردانی که در اعتراض به حجاب اجباری، روسری ها را بر سر چوب برده و در خیابانها و میادین و دیگر مکانهای عمومی تکان می دهند، افزوده می گردد، آنچنان تحولی در مبارزات جاری علیه تمامی تعدیات و تعرضات سیستماتیک به همه جوانب زندگی اکثریت جامعه ایجاد کرده است که به تأسی از این شیوه از مبارزه، در عرصه های دیگر اعتراضات نیز الگو برداری می شود.

در یکی از روزهای هفته قبل یک نانوا در اعتراض به افزایش قیمت آرد، بر روی میز توری مخصوص سرد کردن نان در مقابل نانوائی خود رفته و نان بربری ای را بر سر چوب کرده و به همان شیوه دختران خیابان انقلاب آن را تکان می داد. اعتراض به اعدام با در دست گرفتن نماد انسان کشی«طناب اعدام» و تکان دادن آن در خیابانهای شهرهائی چون تهران، زاهدان و سنندج شروع شده و در حال گسترش است. راننده اتوبوس شرکت واحد در مقابل مجلس پرچم اعتراض به گرانی و عدم تأمین معیشت را بر روی سقف اتوبوسش در دست گرفت و فریادش را بلند می کند.

این نمودهای اعتراضی در سطح جامعه، جرقه هائی هستند که سریعا به جنبش های وسیع اعتراضی تبدیل خواهند شد. بستر تبدیل شدنشان به جنبش های اعتراضی اجتماعی مهیاست و می توانند در تعمیق و ریشه دار کردن اعتراضات جاری نقش تعیین کننده را ایفا کنند.

اعتراضات به پایمال شدن حقوق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کارگران و همه دیگر بخشهای مردم که پشت سر هم و یکی پس از دیگری با چرخاندن نمادهای آنها در خیابانها بروز و وسعت می یابند، مصداق فنرهای از جا جهیده ای هستند که ٣٩ سال تحت فشار قرار داشته و امروز بر سطح فشار دهنده خود فائق آمده که دیگر قابل بازگرداندن به جای قبلی نیستند.

در مدت ٣٩ سال گذشته هیچ یک از مطالبات جامعه ای که برای رسیدن به خواستها و حقوق پایمال شده انسانیشان انقلاب ٥٧ را خلق کردند، تحقق نیافته و کوچکترین اعتراضات اجتماعی از اعتراضات کارگری گرفته تا زنان، جوانان، دانشجویان و غیره با یورش و حمله و مقابله تمام دستگاهها و ارگانهای حکومتی روبرو گشته است. به معنای واقعی مطالبه گری و حق خواهی مردم توسط قانونگذاران و مجریان آن جرم تلقی گشته و با مطالبه گران جامعه به مثابه مجرمان جانی برخورد شده است.

امروز هر بخشی از جامعه به دنبال تحقق آرزوهائی هستند که ٣٩ سال پیش به خاطرشان در مقابل یکی از درنده ترین حکومتها به خیابان آمدند و فریادشان را بلند کردند و دیگر صبرشان بسر رسیده است.

جوانمیر مرادی ١٩/١١/١٣٩٦

زمزمه اعتصاب در میان کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب

بدنبال گذشت نزدیک به دو ماه از اعتصاب قدرتمندانه کارگران کشت و صنعت میان آب، نه تنها هیچیک از وعده های داده شده به این کارگران محقق نشده است بلکه با رسیدن به روزهای پایانی بهمن ماه، آنان دو ماه دستمزد معوقه نیز خواهند داشت.

بنا بر اظهار کارگران این شرکت، بدنبال واگذاری شرکت کشت و صنعت میان آب از بانک کشاورزی به بخش خصوصی که در خرداد ماه سالجاری رخ داد، کارفرما دست به جاری کردن قوانین خاص خود در شرکت زد و در اولین قدم از پرداخت پاداش برداشت خودداری و به موازات آن قراردادهای یک ساله کارگران را که سالها عرف شرکت بود به دو ماه تنزل داد و از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیز که پیش تر مصوب شده بود خودداری کرد و این وضعیت اولین اعتصاب کارگری در شرکت را از زمان تاسیس رقم زد که در پی آن نماینده اداره کار در شرکت حضور پیدا کرد و مدیریت قول یکماهه برای حل مشکلات پیش آمده داد.

اما علیرغم این وعده ها هیچ کار عملی برای رسیدگی به خواستهای کارگران صورت نگرفت و همین امر باعث شد تا در اواخر آذر ماه سالجاری اعتصابی بسیار قدرتمند در شرکت رخ دهد بطوریکه کارگران جاده ورودی و گیت شرکت را بستند و برداشت نیشکر بطور کامل متوقف شد.

در پی این اعتصاب متحدانه و قدرتمند که با اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه همزمان شده بود، مسئولین اداره کار، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و نماینده فرماندار بلافاصله در شرکت حضور پیدا کردند و با کشاندن همه اعضای مدیریت به شرکت و برگزاری جلسه ای نسبتا طولانی، به کارگران قول تحقق خواستهایشان را تا پایان دی ماه دادند.

اما همه این وعده ها پوچ و توخالی بود و تنها به فاصله دو روز از پایان اعتصاب، دو نفر از کارگران با سابقه کاری ١٧ سال و دارای حکم استخدام کارمندی، اخراج و به تعداد زیادی از آنان اخطار داده شد که در صورت اعتصاب مجدد، اخراج خواهند شد.

بنا بر اظهار کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب، در طول نزدیک به دو ماهی که از وعده های مدیریت میگذرد علاوه بر اخراج دو کارگر و تهدید دیگران، نه تنها وعده های داده شده محقق نشده است بلکه در حالی که بهمن ماه در حال پایان است حقوق دو ماه کارگران نیز پرداخت نگردیده و اراده ای هم از سوی کارفرما و مسئولین شرکت برای پرداخت حقوق معوقه و تحقق وعده هایی که در اعتصاب اذر ماه به کارگران داده شده بود دیده نمیشود.

بنا بر این اظهارات، با توجه به شرایط مشقت باری که هم اکنون کارگران شرکت میان آب با آن مواجه هستند زمزمه اعتصاب مجدد در میان آنان بالا گرفته است و در صورت ادامه وضعیت حاضر، احتمال اعتراضات شدید کارگری در این شرکت بسیار جدی است.

شرکت کشت و صنعت میان آب دارای ٤٠٠ کارگر قراردادی و ٢٠٠ کارگر فصلی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٩ بهمن ماه ١٣٩٦

 

نامه پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد به مسئولین جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضات شرکت نیشکر هفت تپه

▪️ بجای توسل به خشونت خواست های برحق کارگران را تامین کنید!

عدم پرداخت به موقع دستمزد در ایران به یک امر عادی تبدیل شده است. بنا به گزارش رسانه ها و تشکل های دولتی، از جمله ایلنا و خانه کارگر، بخش اعظم اعتراضات کارگری در ایران در سال جاری اعتراض به عدم پرداخت به موقع دستمزد ها بوده است. دولت ایران در این زمینه نه تنها مسئولیتی در تعقیب و مجازات کارفرماهای متخلف انجام نمی دهد بلکه در موارد متعددی کارگران معترض به عدم پرداخت به موقع دستمزدها را سرکوب و زندانی می کند. در این مورد شرکت نیشکر هفت تپه یک نمونه مناسب است.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در سالهای اخیر بطور متعدد به عدم پرداخت به موقع دستمزدها دست به اعتراض زده اند. آخرین نمونه این اعتراض بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران شروع اعتصاب کارگران از روز ٣١ ژانویه ( ١١ بهمن) سال جاری می باشد. کارگران این شرکت نه تنها در سال جاری حقوق های معوقه ماههای آبان، آذر و دیماه را دریافت نکرده اند بلکه حقوق معوقه ماههای بهمن و اسفند سال ٩٤ (دو سال تاخیر در پرداخت دستمزدها) را نیز هنوز پرداخت نشده است.

مدیریت شرکت که در اعتصابات پیشین قول پرداخت حقوق معوقه کارگران را داد و به آن عمل نکرد این بار نیز تلاش کرد که با وعده مجدد به اعتصاب کارگران پایان دهد. کارگران که اعتماد خود به قول مدیریت را از دست داده اند تا برآورده شدن خواست خویش به اعتصاب خود ادامه داده و بخش های دیگر گارگری از جمله کارگران کشاورزی نیز به اعتصاب پیوستند.

در پنجمین روز اعتصاب گارد ویژه کارخانه به کارگران حمله کرده و پس از ضرب و شتم ٤٠ نفر از آنان را دستگیر کرد. با وجود آنکه این کارگران بعدا آزاد شدند اما تهدید و ارعاب برای شکستن اعتصاب کماکان ادامه دارد. از جمله لازم به اشاره است که عوامل کافرما قبلا یکی از رهبران کارگری شرکت، اسماعیل بخشی را با ضربات چاقو در بیرون شرکت مضروب کرده بودند.

ما ضمن حمایت کامل از خواست های کاملا به حق کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از مسئولین جمهوری اسلامی مصرانه می خواهیم که بنا به ابتدایی ترین قوانین بین المللی کار کارفرمای این شرکت را مجبور به پرداخت بدهی های خود به کارگران کند. این امر در مقاوله نامه های سازمان جهانی کار و قانون کار ایران نیز به روشنی تصریح شده است

ما مصرا می خواهیم:

* بجای توسل به خشونت خواست های برحق کارگران را تامین کنید

* آمرین و عاملین حمله به اسماعیل بخشی و سرکوبگران اعتصاب کارگران این شرکت شناسایی و مجازات شوند.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران

٦ فوریه ٢٠١٨

#جوانان_کمونیست

https://t.me/jk_org

@sjktamas

 

نیما ابراهیم زاده برای پیگیری ادامه معالجه پزشکی باید فورا به خارج از کشور منتقل بشود .

نیما ابراهیم زاده فرزند زندانی سیاسی سابق، فعال کارگری و کودک بهنام ابراهیم زاده اکنون ماهها است در بیمارستان محک تحت نظر کادر پزشکی این مرکز قرار دارد. نیما باید به زودی پیوند مغز و استخوان بشود. هزینه مخارج انتقال و پیوند در خارج از کشور خیلی بالا و سرسام اور است. پزشکان متخصص در المان اعلام کرده اند برای پذیرش نیما اول باید تمام هزینه کامل درمان نیما پرداخت بشود تا بیمارستان اورا پذیرش کند. از طرفی تا این لحظه وضعیت ممنوع الخروجی بهنام ابراهیم زاده از سوی دادستانی رفع نشده است. اکنون با سپری شدن ماهها از محکومیت کامل و آزادی ایشان بهنام ابراهیم زاده هنوز همچنان ممنوع الخروج می باشد.

دادستانی و نهادهای امنیتی مسئول هرگونه اتفاقی هستند که برای نیما و خانواده او بیفتد! نیما باید هرچه زودتر برای ادامه درمان به خارج از کشور اعزام بشود .

نیما و خانواده او را تنها نگذاریم

برگرفته از تلگرام انجمن صفنی برق و فلز کرمانشاه

رضا شهابی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود

مرخصی چند روزه به رضا شهابی تلاشی برای تحریف افکار عمومی است!

هشدار

در حالی که وضعیت رضا شهابی وخیم تر از قبل شده است و نیز دوره ی حکم زندانش تمام شده است سیستم قضایی تلاش میکند با دادن مرخصی چند روزه به وی افکار عومی را از مساله ی اصلی یعنی لزوم آزاد کردن بی قید و شرط رضا شهابی منحرف کند. به همین علت امروز او را به مرخصی چند روزه فرستاده اند. در خاطر داریم که پیشتر نیز روزهای مرخصی استعلاجی رضا شهابی را به عنوان غیبت و فرار برای او محسوب کرده بودند. شرایط جسمی شهابی وخیم تر شده است و اخیرا وی را در بند امنیتی ٢٠٩ در اوین محبوس کرده بودند که آنچنان فشار عصبی بر وی وارد شده بود که روزانه فشارش بالا میرفت. پزشکان و حتا پزشکان وابسته به دستگاه قضایی اکیدا توصیه کرده اند که وی باید بیرون از زندان و تحت درمان باشد.

ما به همه ی کسانی که نگران وضعیت رضا شهابی هستند اعلام میکنیم که مرخصی چند روزه، تنها، تلاشی است برای انحراف اذهان عمومی. کمپین دفاع از رضا شهابی از تمامی مدافعان و حامیان رضا شهابی درخواست دارد که برای صدور حکم آزادی رضا شهابی همچون گذشته تلاش خود را به کار بندند.

١٩بهمن ٩٦

کمپین دفاع از رضا شهابی i

نه” به سرکوب کارگران “نه” به امنیتی کردن کارخانه ها!

چرا باید محیط های کار و کارخانه ها امنیتی شوند؟ آیا این تنها پاسخ به درخواست حقوق و دستمزد کارگران زحمتکش است!؟

به دنبال تجمعات اعتراضی و اعتصابات گسترده کارگران نیشکر هفت تپه که فقط خواهان دریافت حقوق های معوقه خود بودند، شاهد هجوم نیروهای امنیتی و انتظامی به کارخانه و سرکوب و دستگیری کارگران معترض هستیم،

و با توجه به این که کارفرمایان در مقابل مشکلات فراوان در سطح جامعه از جمله بیکاری، عدم پرداخت حقوق کارگران و سایر مزدبگیران ازخود سلب مسئولیت می کنند، بنابراین با امنیتی کردن فضای کارخانه این پیام مهم و اساسی را می توان دریافت که: کارگران و زحمتکشان به همراه خانواده هایشان، اگر از تمام امکانات زندگی هم محروم بوده و یا حتی از گرسنگی تلف شوند حق هیچگونه اعتراضی را نخواهند داشت، زیرا که دولت و وزارت کار فقط در پی حفظ منافع فرادستان و کارفرمایان و سرمایه داران می باشند.

به همین دلیل ما صراحتا اعلام می داریم که:

١- نیروهای امنیتی و انتظامی باید در اسرع وقت کارخانه را ترک نمایند.

٢- آزادی بدون قید و شرط همگی کارگران بازداشتی بدون هرگونه تعهد و وثیقه.

٣- پرداخت به موقع حقوق کارگران و معوقات آنها.

“گروه اتحاد باز نشستگان”

١٨ بهمن ١٣٩٦

 

بیژن قلوزی کارگر کارخانه آسفالت کامیاران جان باخت

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بیژن قلوزی کارگر کارخانه اسفالت کامیاران که از روز ١٩ بهمن با سوختگی ٨٠ درصدی با مرگ وزندگی دست و پنجه نرم میکرد در شب ٢١ بهمن در بیمارستان جان باخت و دیروز ٢٢ بهمن به زادگاهش شهر کامیاران منتقل و قرار است امروز به خاک سپرده شود.

طبق خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ،بیژن قلوزی ٤٥ ساله با بیش از ٢٣ سال سابقه کار، ١١ ماه حقوق معوقه، مستاجر و دارای ٥ فرزند در روز ١٩ بهمن ماه برای تهیه مخارج ازدواج اولین دخترش به تنگنای مالی دچار میشود و به همین دلیل برای گرفتن حقوق های معوقه اش که ١١ ماه توسط کارفرما به تاخیر افتاده بود به دفتر ایشان میرود اما ساعتی بعد پیکر سوخته بیژن از دفتر کارفرما به بیمارستان توحید سنندج منتقل میشود. اینکه در دفتر کارفرما چه گذشت، کسی نمیداند و هنوز این مسئله روشن نشده است.

چیزی که در این میان روشن است این است که بیژن با دست خالی و با درخواست دریافت دستمزدهای معوقه اش وارد دفتر کارفرما شده است. کارگران این کارخانه میگویند کارفرما گالون بنزینی را که در دفترش بوده است را با پا به سمت بیژن هول داده و باعث آتش گرفتن وی شده است و کارفرما میگوید خودش خودسوزی کرده است.

اما چیزی که واقعیت دارد فاجعه آشکار و عیان از جرم و جنایتی نابخشودنی توسط کارفرمایانی است  که ماهها حقوق کارگران را به گرو میگیرند و قائل به هیچ زمان معینی برای پرداخت آن نیستند و آن هنگام که کارگران کارد به استخوانشان میرسد و دستمزدهای معوقه خود را طلب میکنند یا با یگان ویژه و سرکوب و زندان و دادگاه مواجه میشوند، یا در نتیجه فشارهای اقتصادی و معیشتی دست به خودکشی میزنند و یا همچون بیژن با تنی سالم وارد دفتر کارفرما شده و پیکر نیمه جانشان روانه بیمارستان میشود.

بیژن یکی از صدها وهزاران قربانی سیستمی ضد انسانی است که در آن میلیونها کارگر پس از ماهها کار و زحمت، تازه باید وارد میدان جنگی نابرابر و خطرناک برای دریافت دسترنج شان بشوند. در این سیستم قانون و دادگاه و پلیس و نیروی امنیتی، نگهبان منافع  مشتی دزد و غارتگر، و یار و یاور آنان برای وادار کردن ما کارگران با شکم گرسنه و با دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر است.

مرگ بیژن، آنهم در روند خواست دریافت ١١ ماه دستمزد معوقه اش، بار دیگر نشان داد ما کارگران هیچ راهی جز اتکا به نیروی  متحد خود و مبارزه ای سراسری برای پایان دادن به وضعیت فلاکتبار موجود نداریم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٢٣ بهمن ٩٦

اتحادیه آزاد کارگران ایران: تجمع و اعتراض جمعی ازفارق التحصیلان بیکاران شوش در مقابل نیشکر هفت تپه  

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ٣٠ نفر  ازجوانان بیکارو تحصیلکرده ی شوش پشت درب های شرکت نیشکرهفت تپه علیه بیکاری و بکار گیری دوباره بازنشستگان در این شرکت

دست به تجمعات اعتراضی زدند

این جوانان میگویند مابرای تحصیلات خودمون خیلی زحمت کشیدیم ،ولی متاسفانه شرکت بزرگ نیشکر هفت تپه که تنها امید ما در این منطقه قرار دارد از بکار گیری ما جوانان سرباز میزند و بازنشسته های شرکت را دوباره بکار میگیرد

آنان اضافه کردند: در  قسمت صنعت چون کارباتجربه وسختی لازم است ،میشود توجیه پذیر باشد

 ولی درپستهای اداری کشاورزی وحراست وخدماتی وتجهیزات وغیره ما جوانان تحصیلکرده میتوانیم بکار گرفته شویم

 مگرماکم جوان تحصیل کرده داریم ؟

در آخر ازروئسای اداره کار،نماینده مجلس دکترنوری وفرماندارشوش خواستند  تا درجلسه شورای اشتغال این موضوع رامطرح ورسیدگی کنند

طبق گفته یکی از این جوانان ،صحیح نیست که یک نفر٢حقوق دریافت کند ویک نفرپول نان شب نداشته باشد و مهندس اسدبیگی نبایداجازه بدهد چنین اشخاصی دوباره وارد شرکت شوند

در این مدت این جوانان تجمعات مکرر در مقابل نیشکر هفت تپه برگزار کرده اند و خواهان اشتغال بکار شده اند

این جوانان اظهار داشتند تا حصول نتیجه به تجمعات و اعتراضات خود ادام خواهند داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٢٠ بهمن ٩٦

مرگ دردناک بیژن قلوزی باید همه وجدانهای بیدار را برای تغییر وضعیت موجود به حرکت در آوردفرهاد شیخی

بیژن قلوزی کسی است که که مرگ دردناکش باید همه وجدانهای بیدار را تکان داده و جامعه ای را به حرکت در آورد، همانطور که خودسوزی یک دکه دار، مردم تونس را به حرکت در آورد و آتش حقانیت اش جامعه ای را در بر گرفت.

چه کسی او را کشت؟؟خودش یا کارفرما؟؟

چقدر دردناک است که قاتل زنده باشد و از دسترنج مقتول ارتزاق کرده باشد و یک دنیا قانون و دولت هم حامی اش باشد و راست راست در خیابان نعش کثیفش را حرکت دهد.

بیژن قلوزی را کارفرما (سرمایه) سوزاند نه خودش، درست همانزمان که شروع به ندادن حقوق اش کرد بنزین را رویش ریخت و ماه ها یکی پس از دیگری او را استثمار و به بیگاری کشاند و آخر سر فندکی زیرش گرفت.

مطمئنا اگر به مراجع قانونی هم میرفت،چیزی جز همان تجربه ی کارگران هفت تپه که باتوم و شلاق و کتک کاری از جانب مأموران قانون بود را دریافت نمیکرد.

و همه ی این عوامل دست به دست هم داد تا در روز ٢٢ بهمن که دولت سرافرازیش را جار میزند، سر افکندگی و ضد کارگری بودنش (که به دروغ رفاه مردمی را فریاد میزنند و با کلیدشان مغز همه را خورده اند) را اثبات کند و از دنیا برود.

چه مرگ دردناکی

خانواده ای پنج نفره، مستاجر، دختر دم بخت و ماه ها بیگاری و بعد خود سوزی! بیگاری و برده داری نوین را در ایران میشود در هر ناحیه ای به وفور دید.

ماه ها معوقات مزدی یعنی ماه ها نان در سفره نداشتن، یعنی ماه ها روان پریشی، یعنی ماکزیموم پتانسیل اعتراضی در وجود تک تک ما.

هر چند که با همان مزد چهار پله زیر خط فقر و با مخارج و تورم بالا و دلار پنج هزارتومانی و ارزش پایین پول ایران نانی به سفره نداشت.

خودسوزی وی در دفتر کارفرما، در جایی که پولهای کارش تل انبار و به حساب صاحب شرکت آسفالت منطقه واریز شده بیش از هر چیزی نمایانگر این است که تا چه حد کارگر بی حق و حقوق است و جز خودش یعنی جز طبقه ی کارگر که هم سرنوشت هستند، کسی را ندارد.

هم در تئوری هم در پراتیک ، هفت تپه و هپکوها بارها اثبات کرد که قانون علیه کارگر و له کارفرماست وگرنه، اگر غیر از این بود قلوزی ها خودسوزی نمیکردند و در روز کارگر جلو مجلس برچیده نمیشدند.

من بعنوان یک کارگر که کیلومترها از وی دور اما هم سرنوشت او هستم انگشت مجرمیت و نه صرفا اتهام را به طرف صاحب شرکت آسفالت و دولت دراز میکنم و همچنین شریک غم خانواده ی او که الان نان آوری ندارند هستم

گزارش

٥ میلیون تومان از وامتان کم می‌شود تا کانکس دولتی تحویل بگیرید

“بیشتر مردم در تازه‌آباد سرپل ذهاب هنوز در چادر زندگی می‌کنند. در حالیکه کانکس‌های خالی دولتی در فاصله ٥٠ متری آنان قرار دارد”

مرگ ٢ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

طی روزهای گذشته، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ٢ کارگر حین کار کشته شدند. ایران در میان کشورهای جهان رتبه ١٠٢ را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

 

١٧ پرستار در ٥ سال گذشته به دلیل فشار کاری جان خود را از دست داده‌اند

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفته از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت، ١٧ پرستار جان خود را از دسته داده که همه آنها مشکوک به سندرم «کاروشی» یا مرگ بر اثر فشار کاری بوده است.

به گفته علی محمد آدابی از یکسو فشار ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت حجم کاری پرستاران را زیاد کرده و از سوی دیگر دغدغه معاش، پرستاران در سراسر کشور را نسبت به سندرم کاروشی آسیب‌پذیر کرده است.

 داده‌اند بین ٢٥ تا ٤٥ سال سن داشتند و نیروی جوان محسوب می‌شدند و همگی پیش از آنکه ناگهانی فوت کنند، فشار کاری زیاد را متحمل شده بودند و علت درگذشت هیچ کدام ناشی از بیماری یا عامل دیگری نبوده است./میدان

جانباختن یک کولبر در منطقه بانه

به دنبال یک هفته بی اطلاعی از شوانه رسولی کولبر ٢٥ ساله اهل روستای سیاومه ی بانه، روز یکشنبه ٢٢ بهمن ماه جنازه وی در حالیکه دست و پایش بسته شده بود، در دره ای نزدیک ” هنجینه ره شکه” بانه پیدا شد. هنوز علت مرگ ایشان مشخص نیست.

بین المللی

 

آلمان – اعتصاب ٢٠٠ هزار کارگر صنایع فلزی و الکترونیک

کارگران صنایع فلزی و الکترونیک آلمان پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکره برای افزایش دستمزد و کاهش ساعت کاری اعلام کردند که در مرحله نخست ٢٤ ساعت اعتصاب خواهند کرد.

به گزارش منابع خبری جمعه ٢ فوریه حدود ٢٠٠ هزار کارگر در شرکت‌های خودروسازی و صنایع بزرگ آلمان اعتصاب کردند.

روبرت گراشای عضو اتحایه کارگران فلزکار و الکترونیک گفته  که این اعتصاب تنها در روز جمعه سوم فوریه باعث عدم تولید ١٦٠٠ خودرو در شرکت بی‌ام‌ و شده است.

کارگران بخش فلز و الکترونیک در مذاکرات خود خواستار افزایش ٦ درصدی دستمزدها و کاهش ساعت کاری از ٣٥ ساعت به ٢٨ ساعت در هفته شده‌اند. اتحادیه کارفرمایان اما با این درخواست مخالفت کرده است.

اتحادیه کارگران فلز و الکترونیک گفته‌اند که در صورت عدم موافقت با افزایش دستمزد، اعتصاب‌های گسترده‌ تری را سازماندهی خواهند کرد.

منابع خبری آلمان از مشارکت کارگران بیش از ١٠٠ واحد تولیدی بزرگ در این اعتصاب خبر داده‌اند.

خبرگزاری رسمی آلمان جمعه ٢ فوریه از مشارکت کارگران شرکت‌های خودروسازی دایلمر، بی‌ام و، پورشه و چند شرکت بزرگ دیگر در اعتصاب خبر داد.

وب ‌سایت اتحادیه کارگران صنایع فلز و الکترونیک پنجشنبه ١ فوریه گزارش کرد که  اتحادیه کارفرمایان در برخی از ایالت‌ها با افزایش دستمزدها به میزان کمتر از ٦ درصد موافقت کرده است.

اتحادیه کارگران صنایع فلزی و الکترونیک با نزدیک به ٥٠٠ هزار عضو یکی از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری آلمان است.

 

یونیسفگزارش تکان‌دهنده از محرومیت میلیون‌ها کودک از حق تحصیل

بر اساس گزارشی که توسط یونسکو منتشر شده، دست‌کم ٢٦٤ میلیون کودک در سراسر جهان از حق آموزش محروم هستند. جنگ و خشونت از یکسو، و فقر و عقب‌ماندگی ‌از سوی دیگر، از عوامل موثر در دور ماندن کودکان از مدارس هستند.

به گزارش دویچه وله ، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارش خود از محرومیت میلیون‌ها کودک از حق تحصیل و آموزش خبر داده است. بر اساس این گزارش، در شرایط کنونی ٢٧ میلیون کودک در ٢٤ کشور بحران‌زده جهان امکان رفتن به مدرسه را ندارند.

بر اساس گزارش این نهاد سازمان ملل، محرومیت از تحصیل نه تنها آینده این کودکان را به مخاطره می‌افکند، بلکه حتی خطری برای صلح به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش یونیسف، جنگ و خشونت به موازات فقر و عقب‌ماندگی از جمله عوامل موثر در محرومیت کودکان از حق تحصیل به شمار می‌آیند.

در گزارش یونسکو درباره وضعیت آموزش و پرورش در جهان، تعداد کودکانی که از حق تحصیل محروم هستند بالغ بر ٢٦٤ میلیون نفر اعلام شده است.

گزارش یونیسف نیز در تکمیل گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)، به تاثیر مناقشات و جنگ داخلی و همچنین فجایع طبیعی در افزایش شمار کودکانی که قادر به حضور در مدرسه نیستند، اشاره کرده است.

فشار بر کودکان دختر بیش از فشار بر کودکان پسر است. بر اساس این گزارش احتمال اینکه دختران در نقاط بحران‌زده نتوانند به مدرسه بروند، دو برابر و نیم کودکان پسر است.

یونیسف در عین حال در گزارش خود به پدیده حمله به مدارس اشاره کرده است. به عنوان نمونه تنها در منطقه کاسای واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو، ٤٠٠ مدرسه هدف حمله واقع شده‌اند.

حدود ١٦٠٠ مدرسه در یمن در اثر جنگ داخلی آسیب دیده یا کاملا ویران شده‌اند. تعداد مدارس آسیب دیده در نیجریه نیز حدود ١٤٠٠ واحد اعلام شده است. در سوریه، از هر سه مدرسه، یک مدرسه تعطیل شده است.

 

آلمانافزایش شکاف بین خانواده‌های فقیر و ثروتمند

پژوهش‌های منتشر شده از سوی بنیاد “برتلزمان” درباره پدیده فقر در آلمان از آن حکایت دارد که مشکلات مالی خانواده‌های پر کودک و به‌ویژه خانواده‌های تک‌سرپرست بیش از آن است که تا کنون بر اساس معیارها و سنجه‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  (OECD) محاسبه می‌شد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که به‌ویژه کودکان در جامعه آلمان بیشتر در معرض خطر فقر قرار دارند. از این رو، بنیاد یاد شده از مسئولان امور اجتماعی آلمان خواسته است با تعیین کمک‌های اجتماعی بیشتر از کودکان در خانواده‌های فقیر حمایت و پشتیبانی کنند.

بر اساس محاسبات پژوهشگران دانشگاه “روهر”، خانواده‌های تک‌سرپرست برای تامین نیازهای مالی خود با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. همین محاسبات نشان می‌دهد که ١٣ درصد خانواده‌هایی که صاحب یک فرزند هستند، از فقر رنج می‌برند. این میزان در مورد خانواده‌هایی که دو فرزند دارند به ١٦ درصد می‌رسد. همین گزارش نشان می‌دهد که میزان فقر با تعداد اعضای یک خانواده رابطه‌ای مستقیم دارد. به عنوان نمونه ١٨ درصد خانواده‌هایی که سه فرزند دارند، فقیر به حساب می‌آیند.

پدیده فقر در خانواده‌های تک‌سرپرست به مراتب بیشتر از خانواده‌های دیگر است. این آمار نشان می‌دهند که ٦٨ درصد از خانواده‌های تک‌سرپرست در آلمان فقیر هستند.

بر اساس این تحقیقات، افزایش کمک مالی به کودکان از سوی دولت آلمان آن‌چنان که گمان می‌رفت در کاهش فقر خانواده‌ها موثر واقع نشده است.

دانمارکممنوعیت استفاده از برقع

دولت دانمارک نقاب زدن یا پوشیدن برقع را که از سوی برخی زنان مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممنوع اعلام کرد. وزیر دادگستری دانمارک دلیل این ممنوعیت را همخوانی نداشتن پوشاندن صورت با ارزش‌های جامعه دانمارک عنوان کرده است. با تصویب این قانون، دانمارک به جمع کشورهایی در اروپا می‌پیوندد که نقاب زدن و برقع پوشیدن زنان مسلمان را ممنوع اعلام کرده‌اند. بر اساس این قانون هر کسی که صورتش را در فضای عمومی جامعه بپوشاند جریمه می‌شود و در صورت تکرار این اقدام، جریمه او افزایش می یابد.

 

عربستان – محدود شدن قدرت اجرایی نیروی پلیس دینی

عربستان سعودی قدرت اجرایی نیروی پلیس دینی خود را محدود کرده است. موضوعی که سبب رضایت طبقه جوان و خشم قشر سنتی در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روزها در ریاض، پایتخت عربستان، برخی رستورانها موسیقی پخش می کنند و زن و مرد آزادانه در آنها رفت آمد می‌کنند. بعضی کافه‌ها هم به محض آنکه پلیس اخلاقی از محدوده‌شان دور می‌شود بخش‌بندی میان میزهای زنان و مردان را بر می‌دارند. امری که تا همین دو سال پیش تصورش هم ناممکن بود.

در هفته های گذشته مطبوعات عربستان از جمله روزنامه عکاظ که یک نشریه هوادار حکومت است، آشکارا خواستار برچیده شدن کامل پلیس اخلاقی شده و استدلال کرده‌اند که این نیرو فقط هزینه بیهوده می‌برد. «مطوعین» یا پلیس اسلامی، بخشی از نیروی پلیس است که مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر و اجرایی کردن احکام اخلاقی اسلام را در عربستان برعهده دارد.

زنان از ماه ژوئن اجازه رانندگی خواهند داشت و از ماه مارس نخستین سینماها در این کشور بازگشایی می‌شوند. همچنین زنان سعودی پیش از این اجازه یافتند در ورزشگاه ها و استادیوم‌های فوتبال نیز حضور پیدا کنند.

به نوشته تحلیل‌گر خبرگزاری فرانسه، مقاومت قشر سنتی جامعه که روی شبکه های اجتماعی خواستار بازگشت پلیس اخلاقی هستند نیز قابل توجه است. به تازگی وقتی ویدئویی از رقص یک زن (با حجاب) و مرد در خیابانی در یکی از شهرهای این کشور، روی شبکه های اجتماعی پخش شد، بسیاری خواستار بازداشت آنها شدند و نوشتند: «پس پلیس دینی کجاست؟ چرا سکوت کرده است؟»

مخالفت با اصلاحات پس از موجی از بازداشت‌ها در ماه سپتامبر خاموش شد. مذهبیون تندرو که طرفداران پرشماری داشتند و پیوسته در تلویزیون سخنرانی می‌کردند، ناگهان از صحنه کنار گذاشته شدند.

عراقتظاهرات علیه فساد و بی عدالتی در استان های عراق

روز جمعه ٩ فوریه بغداد، پایتخت عراق و دستکم ٤ استان دیگر این کشور صحنه تظاهرات های اعتراضی علیه فساد مالی و بی عدالتی بود.هزاران نفر در میدان “تحریر” بغداد دست به تظاهرات زدند و علیه فساد اداری اعتراض کردند. همزمان هزاران نفر در “کربلا، مسنا، بابل و نجف” به خیابان ها رفته و علیه فساد و بی عدالتی تظاهرات کردند.

اعتراضات علیه فساد و بی عدالتی در عراق در حالی ادامه دارد که “حیدر عبادی” نخست‌وزیر عراق بار دیگر تاکید کرد که انتخابات پارلمانی این کشور در موعد مقرر یعنی ١٥ می سال ٢٠١٨  برگزار خواهد شد.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

منزلت، معیشت حق مسلم ماست

این فریاد کارگران و معلمان و بازنشستگان ایران در مقابل حکومت توحش اسلامی سرمایه داران است. در عصر پیشرفتهای شگرف بشری، ارتجاع سرمایه داری یک باتلاق متعفن را بنام جامعه بر انسانها حاکم کرده است. این را نمی پذیریم! تحقیر و بی اختیاری و زندگی زیر فقر را پایان خواهیم داد. انقلابی برای اعلام پایان عصر توحش و آغاز جامعه انسانی در ایران به حرکت در آمده است. انقلاب ضد مذهب، انقلاب ضد نابرابری و فقر، انقلاب ضد استثمار و ضد چپاول و ضد ارتجاع حاکم، انقلابی که بر پرچم آن نفی زندان و اعدام و فقر و تبعیض حک شده است. انقلابی که رفاه و آزادی و شادی را برای تک تک افراد جامعه تضمین میکند. کارگران و مردم ایران با شعار منزلت و معیشت و آزادی عزم کرده اند که حاکمیت مفتخوران اسلامی سرمایه دار را برای همیشه از سر جامعه جارو کنند. منزلت و رفاه و آزادی با قدرت انقلاب ما به قانون بی چون وچرای جامعه تبدیل خواهد شد

زنده باد انقلاب انسانی برای جامعه ای انسانی!

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٠ بهمن ١٣٩٦، ٩ فوریه ٢٠١٨

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

زنده باد هشت مارس، زنده باد دختران انقلاب!

هشت مارس روز جهانی زن، روز زنان و مردان بپاخاسته علیه کل قوانین و سنتها و نیروهای ضد زن است. روز نه گفتن به حجاب، روز انقلاب زنانه علیه توحش زن ستیز، و روز جاری کردن قانون برابری و آزادی در همه جا. دختران خیابان انقلاب با حرکت نمادین خویش نشان دادند که امروز ارتجاع چقدر سست و شکننده است! این تنها گوشه کوچکی از قدرت زنان است. در هشت مارس امسال با زیر پا افکندن گسترده طوق حجاب و هرگونه نشانه آپارتاید و توحش جنسی، پیام انقلابی انسانی برای پایان دادن به عصر توحش را سراسری کنیم. قانون انسانیت قانون برابری همه انسانهاست. هشت مارس روز اعلام برابری و آزادی است.

زنده باد هشت مارس روز جهانی زن

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٠ بهمن ١٣٩٦، ٩ فوریه ٢٠١٨