اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

اعتصاب وتجمع دوباره کارگران خط و ابنیه راه آهن اندیمشک

روزسه شنبه پنجم دی ماه،جمعی از کارگران شرکت خدمات خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه زاگرس اندیمشک در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت٣ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل اداره خط و ابنیه فنی راه آهن زاگرس تجمع کردند.

٩٠ کارگر راه آهن اندیمشک همزمان با سایر نواحی راه آهن برای دریافت مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زده اند.به گفته کارگران علاوه بر پرداخت نشدن سه ماه حقوق،حق بیمه درمان آنان نیز در ٢ ماه گذشته پرداخت نشده است.

یکی دیگر از مشکلات این کارگران قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه است که امنیت شغلی آنان را از بین برده و موجب نگرانی کارگران و خانواده های آنان شده است.

به گفته کارگران از زمان انتقال آنها به شرکت پیمانکاری تراورس ، خط و ابنیه فنی راه آهن که یک شرکت خصوصی است، آنها را از سهمیه بلیت های اداری محروم کرده و خبری از پاداش های مناسبتی نیز نیست ضمن اینکه از ١٢٠ ساعت اضافه کاری حتی یک چهارم آن هم به کارگران تعلق نمی گیرد.

ادامه اعتصاب كارگران پارس جنوبی

كارگران پتروشیمی مرجانِ عسلویه صبح روز ٦ دی به دلیل عدم پرداخت حقوق ٤ ماه گذشته خود، دست به اعتصاب زدند. این اعتراض ادامه دارد.

اعتراض پرسنل مجتمع سلامت در تبریز

پرسنل مجتمع های سلامت تبریز نسبت به عدم پرداخت سه ماه از حقوقشان تجمع کرده اند. مسئولین به کارکنان گفته اند: تا عید از حقوق خبری نیست، هرکس نمی‌خواهد کار کند برود! همچنین بخشی از کارکنان بیمارستان رازی تبریز هم که، طرف قرارداد با شرکتی برگزیده دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستند، نزدیک چهار ماه است هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و با وجود دشواری شرایط کار هیچکس پاسخگوی آنان نبوده است.

تجمع جوانان علیه بیکاری

٦ دیماه: تجمع گروهی از جوانان خرمشهری در اعتراض به بیکاری و نبود فرصت های شغلی، در مقابل درب اصلی ساختمان مرکزی منطقه آزاد اروند،

 

٦ دی: تجمع اعتراضی کارگران شهرداری مریوان در مقابل شهرداری به حقوق معوقه خود

روز ٦ دی بیش از ٢٠٠ کارگر شهرداری مریوان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدشان در مقابل شهرداری تجمع کردند. بیش از ٣٠٠ کارگر تنظیف و خدماتی مریوان، بیش از ٥ماه مطالبات مزدی خود را نگرفته اند و از سال گذشته نیز مزایای مزدی معوق از جمله عیدی آنها پرداخت نشده است. پرداخت‌هایی که در ماههای اخیر انجام شده مربوط به دستمزد معوق سالهای قبل است.

کارگران میگویند:

وضعیت بد معیشت و ندادن حقوق زندگی را برای ما جهنم کرده است.

پول مدرسه رفتن فرزندانمان و کرایه خانه را نداریم .

از بهمن ٩٥تا امروز فقط حقوق یک ماه را دریافت کرده ایم .

هیچ کس خود را پاسخگو نمیبیند.

تجمع و اعتراض کارکنان گروه فولاد ارومیه

٦ دیماه: تجمع و اعتراض کارکنان گروه فولاد ارومیه در جلوی استانداری به دلیل عدم دریافت حق و حقوق و مطالبات سال ٩٥-٩٦ و تعطیلی کارخانجات فولاد.

کارگران

 

بلاتکلیفی بازنشستگان آذر ٩٦ نیشکر هفت تپه

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ٨٥ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه با عدم واریز ٤ درصد حق بیمه تامین اجتماعی جهت بازنشستگی اشان در بلاتکلیفی بسر میبرند

طبق خبر های ارسال شده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این کارگران که از اول آذر ماه طبق توافق نمایندگان اشان و کارفرما ،ترک کار کردند بدون حقوق و مزایا میباشند و در سردرگمی بسر میبرند

چرا که نه شرکت نیشکر هفت تپه به آنان حقوق میدهد و نه بیمه تامین اجتماعی مستمری اشان را برقرار میکند

مدیریت شرکت قول داده بود که بعد از ترک کار این کارگران، تا تاریخ ١٢ آذر ماه ،مبلغ ٤درصد بیمه تامین اجتماعی را بابت سخت و زیان آور بودن شغل این کارگران به بیمه بپردازد

اما تاکنون از واریز آن خودداری نموده و بیمه تامین اجتماعی نیز شرط برقراری مستمری خود را دریافت لیست بیمه ی آبان ماه و واریز ٤درصد آنان ذکر کرده است

لازم به ذکر است سازمان تامین اجتماعی بعد از ارائه لیست آبان ماه و دریافت ٤ درصد ،حداقل سه ماه جهت محاسبه مستمری و واریز آن به حساب کارگران زمان میبرد

اکنون این کارگران همانند دیگر کارگران شاغل حقوق ماههای مهر و آبان و آذر و دو ماه بهمن و اسفند ٩٤ و..طلبکار شرکت نیشکر هفت تپه هستند و از این طرف بعد از اول آذر حقوقی از هر دو طرف(نیشکر هفت تپه و تامین اجتماعی ) دریافت نمیکنند ودر شرایط سخت معیشتی و زندگی بمراتب سخت تری نسبت به دیگر همکارانشان به سر میبرند.

کانون نویسندگان ایران

سرکوب تجمع اعتراضی

به دنبال فراخوان ربابه رضایی، همسر رضا شهابی فعال کارگری زندانی، قرار بود صبح امروز پنجم دی ماه ١٣٩٦ تجمعی اعتراضی از مردم و فعالان سندیکایی و دانشجویان در مقابل وزارت کار برگزار شود؛ اما ماموران امنیتی و انتظامی در همان دقایق آغازین تجمع، وحشیانه به ضرب‌وشتم مردم پرداختند و ده‌ها تن از جمله ربابه‌ رضایی را بازداشت کردند.

چندی پیش رضا شهابی با وجود اتمام دوره ی محکومیتش به زندان بازگردانده شد و در این مدت دو بار دچار سکته‌ی مغزی شده است. هشدار می دهیم که ادامه ی این روال ضدانسانی ممکن است به مرگ رضا شهابی بینجامد. مسئولیت هرگونه آسیب به جان این فعال کارگری متوجه حاکمیت است.

کانون نویسندگان ایران اقدام ماموران امنیتی و انتظامی در یورش سرکوبگرانه به تجمع اعتراضی امروز را محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی و دیگر زندانیان صنفی، سیاسی و عقیدتی است.

کانون نویسندگان ایران

٥ دی ماه ١٣٩٦

سندیکای کارگران شرکت واحد

همدستی عوامل وزارت کار درضرب و شتم و سرکوب همراهان همسر شهابی مقابل وزرات کار محکوم است

امروز پنجم دیماه، ربابه رضایی همسر رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که درزندان رجایی شهر محبوس است و تاکنون دوبار سکته مغزی کرده و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت این کارگر زندانی باعث شد همسرش به وزارت کار مراجعه کند تا بلکه از طریق این وزرات خانه شرایط رسیدگی برای این کارگر زندانی فراهم شود، تعدادی از اعضای سندیکای واحد و دانشجویان و دیگر فعالین کارگری و اجتماعی بواسطه نگرانی از وضعیت جسمانی شهابی، همسر این کارگر زندانی را همراهی می کردند. قبل از ورود خانم شهابی به محل وزرات کار عوامل امنیتی و عوامل وزرات کار با همراهی پلیس ضدشورش با شدت تمام اقدام به ضرب و شتم کارگران و دانشجویان کردند که حسن سعیدی از اعضای این سندیکا به علت ضربات وارده از سوی مامورین وزارت کار به اورژانس شریعتی برده شد و ٥١ تن از معترضین به همراه خانم شهابی توسط نیروهای لباس شخصی و امنیتی به زندان اوین منتقل شدند و سعیدی هم بعد از معاینه از بیمارستان با دستبد و پابند به اوین منتقل شد.

هرچند که بعد از چند ساعت همگی بدون قیدوشرط آزاد شدند اما جای تاسف دارد که مسئولین وزرات کار نه تنها پذیرای مراجعین نشده اند بلکه با باتوم و ضربات مشت و لگد به کمک پلیس ضدشورش آمده اند و با خشونتی وحشیانه رانندگان و دانشجویان را مورد ضرب وشتم قرار دادند.

سندیکای کارگران شرکت واحد خواستار رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمانی کارگر زندانی رضا شهابی است و هرگونه سهل انگاری و بی توجهی در خصوص اوضاع جسمانی کارگر زندانی شهابی را متوجه مسئولین زندان و قوه قضائیه میداند و قویا برخورد و ضرب و شتم کارگران و دانشجویان را که جهت رسیدگی به وضعیت نگران کننده رضا شهابی در مقابل وزرات کار تجمع کرده بودند محکوم میکند و خواستار آزادی بی قید شرط رضا شهابی و تمامی زندانیان کارگری و صنفی میباشد.

اتحادیه ی آزاد کارگران ایران:

سرکوب تجمع برای آزادی رضا شهابی را قویا محکوم میکنیم

صبح دیروز مقابل وزارت کار شاهد یورش نیروهای سرکوب با همراهی و همدستی وزارت کار به تجمعی بود که ربابه رضائی، همسر رضا شهابی برای آزادی این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران فراخوان داده بود.

هر چند که این اولین بار نیست که تجمعات کارگری در مقابل وزارت کار مورد تهاجم قرار میگیرد اما یورش به تجمع دیروز در مقابل چشمان وزیر کار، بار دیگر جایگاه و ماهیت وزارت کار را به عنوان نهادی ضد کارگری و دستگاهی برای سازماندهی استثمار و بردگی کارگران در مقابل چشمان میلیونها کارگر به نمایش گذاشت و نشان داد آنجا که کارگران در صدد دفاع از منافع خود باشند نهادهای سرکوب عریان و نهادهایی همچون وزارت کار، پیکری واحد در مقابل حق خواهی ما کارگران هستند.

تهاجم به تجمع دیروز در مقابل وزارت کار و بازداشت گسترده شرکت کنندگان در آن، فقط تهاجم به تجمع برای آزادی یک کارگر زندانی نبود بلکه در عین حال پیامی از سوی وزارت کار به کارگران ایران در ماههای نزدیک به موعد تعیین حداقل مزد بود تا از هم اکنون رویکرد سرکوبگرانه خود را در مورد برپائی هرگونه تجمعی در مقابل این وزارتخانه در اعتراض به تحمیل حداقل مزد باز هم خفت بارتر به ما کارگران اعلام کرده باشند.

اما همچنانکه اعتراضات کارگری در طول سالجاری از هپکو و آذر آب تا نیشکر هفت تپه و جای جای کشور نشان داده است علیرغم این سرکوبها و پرونده سازیها و به زندان افکندن کارگران و معلمان و دیگر توده های مردم به جان آمده از وضعیت موجود، دیگر نمیتوان شرایط را در به تمکین کشاندن کارگران و توده های زحمتکش مردم ایران به دهه های پیش باز گرداند و روند چپاول و غارتگریها و سرکوب حق خواهی ما کارگران را ادامه داد.

اینک، دیگر این کارگران و معلمان و توده های زحمتکش مردم ایران هستند که بی هیچ توهمی در مقابل شرایط فلاکت بار موجود و پدید آورندگان آن ایستاده اند و روزی نیست که جای جای کشور صحنه های تجمعات اعتراضی علیه وضعیت موجود نباشد، تجمعات و اعتراضاتی که میرود در صورت عدم توجه فوری به خواستهای کارگران و توده های زحمتکش مردم ایران، همچون جویبارهایی غیر قابل کنترل و توقف به هم پیوسته و سیلی خروشان و زیر و رو کننده را بیافرینند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بار دیگر با تاکید به آزادی فوری کارگران و معلمان و همه انسانهای عدالت طلب و آزادیخواه دربند و پایان دادن به سرکوب و تشکیل پرونده های امنیتی علیه کارگران و معلمان معترض، تهاجم به تجمع دیروز جمعهایی از کارگران و معلمان و دانشجویان برای آزادی رضا شهابی را قویا محکوم میکند و بدینوسیله خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی و اعزام او به مراکز درمانی بیرون از زندان برای رسیدگی های لازم پزشکی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ششم دی ماه ١٣٩٦

تجمع و اعتراض بازنشستگان سال ٩٥ نیشکر هفت تپه

اتحادیه آزاد کارگران ایران :کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه برای گرفتن حق سنوات خود ، صبح امروز چهارشنبه ٦ دی ماه ناراضی و خشمگین از خلف وعده اسد بیگی مبادرت به بستن دروازه های بهره برداری توسط تریلرهای حامل شکر و رفتن به سمت کوره خانه جهت خاموش کردن آن و تجمع در محوطه کارخانه دست به تحصن و اعتراض زدند.

بنا به گزارش های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیش از صد نفر از کارگران نیشکر هفت تپه که از اسفند ماه سال ٩٥ بازنشسته شدند جهت وصول چکهای صادر شده به محل شرکت آمدند و اعتراض خود را از عدم وصول چک های صادر شده ابراز نمودند.

این چک ها که بابت حق سنوات آنان صادر شده بود میباید در شهر یور ماه وصول میشد اما با عدم وصول آن و اعتراض بازنشستگان قول پرداخت آن در آذر ماه را دادند.

بازنشستگان که تاکنون بابت سنوات خود دو مبلغ ٧ و ١١ میلیونی را دریافت کرده اند، بابت مابقی طلب خود که بیش از چهل میلیون تومان می باشد چکی را دریافت نمودند که بعد از گذشت چند ماه از تاریخ صدور آن نقد نشده است.

طبق اخبار ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران این امر موجب نارضایتی و خشم شدید بازنشستگان شد

بازنشستگانی که همه امید شان را به وصول حق سنوات خود که حاصل عمر و جوانی شان بوده، بستند تا به صدها زخم زندگی پر درد و رنج خود بزنند.

طبق اخرین خبر از جلسه ایی که بین بازنشستگان و مدیریت شرکت انجام گرفت آقای امیر اسد بیگی وعده ی پرداخت ٢٥ درصد از طلب آنان را به صورت نقد و مابقی را طی دو فقره چک به تاریخ های برج ٤ و ٨ سال آینده موکول کرد.

اما بازنشستگان با این طرح موافقت نکردند وتا ساعت ٧ شب ، در شرکت نیشکر هفت تپه حضور داشتند و گفتند، به علت خلف وعده اسد بیگی به خواسته هایشان، فردا همین روند را ادامه خواهند داد تا مطالبات اشان پرداخت گردد.

گزارش

جامعه فردا-  با ربابه رضایی، همسر رضا شهابی

جامعه فردا- رضا شهابی، از کارکنان سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و یکی از موسسان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که پس از تحمل شش سال حبس دوباره به زندان رفت، وضعیت جسمانی خوبی ندارد. رضا شهابی ٤٤ ساله ٢٢ خرداد سال ٨٩ در پی اعتراضات صنفی راهی زندان شد و پس از گذراندن شش سال حبس، دوباره به گذراندن بیش از یک سال زندان محکوم شد. او در این دوره در اعتراض به محکومیت مجددش دست به اعتصاب غذا زد، اعتصاب غذایی که حاصلی برای او نداشت و تنها بیماری فشار خون‌اش را تشدید کرد و حال خبرهایی از او در خصوص دو سکته‌اش در دو هفته اخیر منتشر شده است. با ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، در مورد وضعیت جسمانی او گفت‌وگو کرده‌ایم.

شنیده‌ایم که آقای شهابی در زندان سکته کرده‌اند. در آخرین ملاقاتی که با ایشان داشتید، وضعیت جسمانی‌شان چگونه بود؟

طی دو هفته گذشته، همسرم دو بار در زندان رجایی‌شهر دچار سکته مغزی شده است و همچنان وضعیت جسمانی ایشان وخیم است و از اعزامش به بیمارستان برای درمان ممانعت می‌شود.

چهارشنبه ٢٢ آذر با آقای شهابی در زندان رجایی‌شهر ملاقات داشتیم. گفتند سکته خفیفی داشتند. زیر چشم‌ها گود افتاده بود و سمت چپ صورت و بدن بی‌حس بود. گویا فردای روز ملاقات با ما، در پنجشنبه ٢٣ آذر، مجددا حالشان بد شد و خون‌دماغ شده بودند. ایشان را به درمانگاه زندان بردند. گفتند این حال بد به خاطر فشار عصبی است. تا شنبه بدون هیچ پزشک متخصص و مراجعه به بیمارستانی در همان حال در زندان گذشت. تا اینکه ٢٥ آذر ایشان را به بیمارستان امام خمینی برای یکسری آزمایشات، سی تی اسکن، نوار قلب و مغز و داپلر بردند، اما متأسفانه یک‌سری دستگاه‌ها نبود و آزمایش‌ها کامل انجام نشد. ایشان را با همان حال بردند به زندان. تا چهارشنبه ٢٩ آذر که به روال هر هفته دوبار با ایشان ملاقات کردیم. وضعیتشان خیلی وخیم‌تر شده بود. پلک سمت چپ کاملا افتاده بود و عضلات سمت چپ صورت و بدنشان کاملا بی‌حس شده بود. مویرگ‌های چشم، آسیب دیده و آبریزش شدید از چشم چپ دارند.

گویا پزشک بیمارستان گفته بود که باید حتما تحت‌نظر باشند و تا مشخص شدن جواب عکسبرداری‌ها و آزمایش‌ها حتما داروی فشار باید مصرف شود. اما دارو در زندان به اندازه کافی نیست. از چهارشنبه به بعد. من دیگر اطلاعی از وضعیتشان ندارم. پیش از اینکه همسرم سکته کند جراح مغز و اعصاب رضا، اعلام کرده بود که رضا شهابی توان تحمل زندان را ندارد. با این حال همسرم از ١٨ مرداد با وجود اینکه دوره محکومیت حبسش به پایان رسیده است همچنان در زندان نگهداری می‌شود.

خانم رضایی فرزندی دارید؟

بله، یک دختر ١٠ ساله و یک پسر ١٥ ساله.

آنها هم در ملاقات‌های هفتگی همراهتان هستند؟ مواجهه‌شان با وضعیت پدرشان چگونه است؟

بله، همیشه. نمی‌دانم چه بگویم. خب، برای دختربچه‌ای که از ٤ سالگی و پسربچه‌ای که از ٩ سالگی پدرش را در زندان ملاقات می‌کند، وضعیت سخت است. آنها بعد این مدت شرایط‌شان را پذیرفته‌اند، اما قطعا اثرات زیادی رویشان گذاشته. روح و روانشان را در سن رشد تحت‌تأثیر قرار داده است.

پس از پایان محکومیت شش ساله، آقای شهابی چند وقت است که زندان هستند؟

در سری جدید چهار ماه و نیم است که در زندان هستند. در این دوره هم با وجود اعتصاب غذاهایی که در اعتراض به حکم جدید بوده است وضعیت فشار خونشان متغیر شد و به این دو سکته مغزی انجامید. در حال حاضر و با وجود امکانات کم زندان رجایی‌شهر ما به شدت نگران سلامتی‌شان هستیم.

در این مدت ممر درآمدتان چه بوده است؟

رضا که پس از ٢٢ خرداد ٨٩ و شروع زندان از کار اخراج شد و کمی پس از آن با راه‌اندازی فروشگاه ترشیجات زندگی را هر چند سخت، می‌گذرانیم. تنها درآمدم با همین فروش ترشی‌ کسب می‌شود.

با وجود اینکه شما ساکن تهران هستید، چرا آقای شهابی در زندان رجایی‌شهر کرج هستند؟ این موضوع

ملاقات‌های هفتگی را برای شما سخت نمی‌کند؟

خیلی سخت است. برای خود رضا سخت‌تر است. چون زندان رجایی‌شهر در واقع هیچ امکاناتی ندارد. حتی آب گرم هم برای استحمام در دسترس زندانی‌ها نیست.

در این مدت پیگیری هم کرده‌اید و امیدی به آزادی آقای شهابی دارید؟

وعده‌های زیادی داده‌اند، از دادستانی تا وزارت کار و مجلس قول رسیدگی دادند، اما متأسفانه تا امروز کسی کاری نکرده است و حتی اوضاع بدتر هم شده است.

آقای ربیعی، وزیر کار، گویا عنوان کردند پیگیر این موضوع هستند. آیا از آن طریق توانسته‌اید کاری کنید؟

بله، آقای ربیعی هم قول پیگیری دادند، اما تا الان کاری انجام نشده است.

آخرین درخواست آقای شهابی در شرایط فعلی چیست؟

در مرحله اول بیماری ایشان باید به نحو مطلوبی پیگیری و اقدامات درمانی انجام شود. سپس باید به وضعیت محکومیت مجدد ایشان که ما آن را قبول نداریم رسیدگی شود و درخواست آزادی هر چه سریعتر همسرم را داریم.

بین المللی

تونس  –ممنوعیت پرواز هواپیمایی امارات بدلیل تبعیض بر علیه زنان

مقامات در تونس پروازهای هواپیمایی امارات به فرودگاه‌های‌ این کشور را به علت ‘برخورد تبعیض آمیز’ با زنان تونسی ممنوع اعلام کرده‌اند.

دولت تونس می‌گوید هواپیمایی امارات در ظرف چند روز گذشته به تعدادی از زنان تونسی اجازه سفر به دوبی را نداده است.

فعالان تونسی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده به این مساله واکنش نشان داده و آنرا نژادپرستانه و تبعیض آمیز خوانده‌اند.

در پی بالا گرفتن اعتراضات، وزارت حمل و نقل تونس اعلام کرد که منع تازه علیه هواپیمایی امارات تا زمانی که پروازهایش “مطابق قوانین و توافق‌های بین المللی” بشود، ادامه خواهد یافت.

این در حالیست که مقامات اماراتی گفته اند “اطلاعات امنیتی” باعث تاخیر در سفر برخی شهروندان تونس شده است.

انور محمد قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، روز یکشنبه ٢٤ دسامبر در شبکه توییتر نوشت: “ما با برادران تونسی درباره اطلاعات امنیتی‌ای که تدابیر ویژه را ایجاب کرد، تماس گرفتیم.”

او افزود: “ما برای زنان تونسی ارزش زیادی قائل هستیم و به آنها احترام می گذاریم.”

خبرگزاری فرانسه می گوید به برخی مسافران زن گفته شده بود که پرواز آنها به تاخیر افتاده است و ویزای آنها باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

روز جمعه، دولت تونس از سفیر امارات متحده عربی رسما توضیح خواست.

روابط تونس و امارات متحده عربی در پی انقلاب تونس در سال ٢٠١١ میلادی پر تنش بوده است.

اسرائیلتظاهرات هزاران نفر در اسرائیل علیه نتانیاهو

 

روز یکشنبه ٣ دیماه، هزاران شهروند اسرائیلی برای چندمین بار متوالی در “تل‌آویو” علیه “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر این کشور دست به تظاهرات زدند.معترضان خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت به دلیل “فساد مالی” شدند. این چهارمین تظاهرات پیاپی شهروندان اسرائیلی علیه نخست‌وزیر این کشور در هفته‌های گذشته بود که در تل‌آویو برگزار شد. معترضان که حرکت اعتراضی خود را “راه‌پیمایی شرم” نامیده بودند، خواستار برکناری نتانیاهو از مقام نخست‌وزیری اسرائیل شدند. تظاهرکنندگان نتانیاهو و برخی از وزیران کابینه او را متهم به” فساد مالی و رشوه‌خواری” کردند.

ترکیهاخراج بیش از دو هزار کارمند دولتی

به گزارش “خبرگزاری فرانسه” روز یکشنبه ٣ دیماه، مقامات ترکیه دو هزار و ٧٠٠ کارمند دولتی را به اتهام رابطه با سازمانهای تروریستی اخراج کردند. برپایه این گزارش، این تازه‌ ترین دور از این گونه اقدامات در ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته است. از زمان کودتای نافرجام در ترکیه در سال ٢٠١٦ میلادی، بیش از ١٥٠ هزار نفر اخراج و بیش از ٥٠ هزار نظامی بازداشت شده‌اند؛ این افراد از میان دانشگاهیان، مأموران پلیس، آموزش و پرورش، دادگستری و سایر نهادهای دولتی‌ بوده‌اند. مقامات دولتی ادعا می کنند این بازداشت ها و اخراج‌ها برای برقراری امنیت و ثبات در کشور است، اما منتقدان رجب طیب اردوغان می گوینداو با “فرصت‌طلبی” به سرکوب مخالفان سیاسی خود مشغول است.

جهان – افزایش هزار میلیاردی ثروت ثروتمندان دنیا در یکسال

اصل اول بورس چنین است که هرکس پول نقد داشته باشد، جلوتر است. در سال ٢٠١٧ اوراق بهادار و سهمیه‌های مالی سودآور بودند و نتیجه آن که هزار میلیارد دلار به دارایی ثروتمندان عالم افزوده شد.

در سال ٢٠١٧ رشد اقتصادی بالا بود و کورس اوراق بهادار در ترقی روزافزون؛ همین فرایند بهره‌ای به میزان هزار میلیارد دلار به همراه آورد.

طبق آمار و ارقامی که بنیاد مالی بلومبرگ در روزهای پایانی سال منتشر کرده، ثروتمندانی که بیشترین اوراق و سهام‌ها را در دست داشتند، باز هم پولدارتر شدند.

این مبلغ هنگفت در جیب ٥٠٠ نفر از ثروتمندترین افراد جهان رفت. این عده از سوپرمیلیاردرها که در پایان سال گذشته ٤ / ٤ هزار میلیارد ثروت داشتند، حال به ثروتی معادل ٣ / ٥ هزار میلیارد دلار رسیده‌اند. به عبارت دیگر دارایی ثروتمندان طی یک سال حدود ٢٣ درصد رشد کرده است.

طبق این گزارش جف بزوس، پایه‌گذار شرکت آمازون بالاترین ثروت جهان را در اختیار دارد. طبق فهرست ثروتمندان، ثروت بزوس در سال گذشته با کسب سودی برابر ٣٤ میلیارد دلار اکنون به صد میلیارد دلار رسیده است.

بزوس صاحب ١٦ درصد از سهام آمازون است، مهمترین بنیاد بازرگانی اینترنتی جهان که سهام آن در سال گذشته به میزان ٥٦ درصد افزایش داشته است.

بنابراین گزارش، بیل گیتس، بنیادگذار شرکت کامپیوتری مایکروسافت که تا کنون با ٩١ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان بود، اکنون به مقام دوم فرو افتاده است.

بر اساس همین لیست وارن بافت، با ٨٥ میلیارد دلار در مقام سوم و آمانچو اورتگا، بازرگان اسپانیایی با ٧٥ میلیارد دلار در مقام چهارم قرار دارند و مارک زاکربرگ، پایه گذار فیس‌بوک با ٧٢ میلیارد دلار پنجمین مرد ثروتمند جهان است.

بررسی گزارش رشد ثروت نشان می‌دهد که افزایش ثروت در جهان امروز بیشتر از طریق اوراق بهادار صورت می‌گیرد تا سایر فعالیت‌های تولیدی و مالی.

افغانستانانفجار معدن جان پنج کارگر را گرفت

پنچ کارگر معدنچی افغان روز ٢٧ دسامبر بر اثر انفجار در یک معدن زغال سنگ در استان سمنگان در شمال افغانستان کشته شدند.

چهار نفر دیگر هم در این حادثه مجروح شدند. حادثه زمانی رخ داد که کارگران مشغول برداشت زغال سنگ به صورت ابتدایی آن بودند.

با وجود اینکه استان‌های شمالی افغانستان از حیث برخورداری از انواع معادن بسیار غنی هستند اما دولت هزینه‌ای برای تجهیز و ایمن سازی آن‌ها نمی‌کند .

چند سال پیش هم حادثه‌ای مشابه در معدن زغال سنگ آبخورک سمنگان رخ داد که نتیجه آن ٣٠ کشته و بیش از ٢٥ مجروح بود؛ اما آنزمان دولت افغانستان علت این حادثه را مربوط به اداره این معدن توسط تشکیلات تروریستی طالبان دانسته ‌بود.

 

مراکش  – تظاهرات خیابانی در شهر جراده مراکش

روز چهار شنبه ٢٧ دسامبر برای چهارمین روز متوالی، تظاهرات خیابانی در شهر “جراده” مراکش دراعتراض به جانباختن دوکارگر معدن، و همچنین برای شرایط کاری مناسب و تامین اشتغال ادامه پیدا کرد.
معترضان خواهان شناسایی و مجازات مسببین، بهبود وضعیت ایمنی معدن،تامین اشتغال مناسب و انتشار فهرست نام مسئولانی هستند که ثروت کشور را چپاول کردند. روزجمعه اول دی ماه دو بردار ٢٣ و ٣٠ ساله شاغل در معدنی واقع در شهر جراده مراکش براثر حادثه در محل کار جان خود را از دست دادند. تظاهرکنندگان عصر سه‌شنبه در میادین و خیابان‌های بزرگ شهرجراده تجمع کردند و خواستار مداخله فوری دولت مراکش شدند. اکثر اهالی شهر از کار کردن در معادن زغال سنگ که در آن جانشان را به خاطر شرایط خطرناک و نامساعد از دست می‌دهند و همچنین باعث ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود، به شدت ناراضی و معترضند.