اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

ویژه آزادی رضا شهابی

از فراخوان ربابه رضایی برای نجات جان رضا شهابی وسیعا حمایت کنیم

مقابل وزارت کار ، ساعت ده صبح پنجم دیماه

حمله به تجمع اعتراضی برای آزادی رضا شهابی

تجمع اعتراضی برای رسیدگی به وضعیت رضا شهابی، فعال کارگری و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه ساعتی پیش مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خیابان آزادی برگزار شد.

بنا به اخبار رسیده، تجمع کنندگان مورد هجوم نیروی های انتظامی قرار گرفته و تعدادی از آن ها بازداشت شده اند. از اسامی بازداشت شدگان تاکنون این عده گزارش شده است: ربابه رضایی (همسر رضا شهابی)، حسن سعیدی، احسان محمدی، یاشار دارالشفا، پویا جانی پور، سیاوش امجدی، مهدی توپچی، محمد شباهتی، ریحانه انصاری.

 

کمپین برای آزادی کارگران زندانی: از فراخوان ربابه رضایی برای نجات جان رضا شهابی وسیعا حمایت کنیم

مقابل وزارت کار ، ساعت ده صبح پنجم دیماه

بنا بر بر بیانیه شماره ١١١ کمیته دفاع از رضا شهابی، خانم ربابه رضایی همسر شهابی عضو هیات مدیره سندیکای واحد که هم اکنون در زندان بسر میبرد و وضعیت جسمانی او وخیم گزارش میشود، اعلام کرده است که برای نجات جان رضا و پیگیری وضعیت وی، روز سه شنبه ٥ دی ساعت ١٠ صبح به وزارت کار مراجعه می کند. کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن گزارش این خبر اعلام میدارد که جان رضا شهابی بعد از ٢ بار سکته مغزی در زندان و عدم انتقال به بیمارستان در خطر است و شاید فردا برای نجات جان این کارگر زحمت کش دیر باشد. اتحاد بازنشستگان نیز حمایت خود را از این فراخوان اعلام داشته است.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی همراه با کمیته دفاع از رضا شهابی، همراه با سندیکای شرکت واحد و اتحاد بازنشستگان، حمایت قاطع خود را از فراخوان خانم ربابه رضایی اعلام میدارد. ما از همگان میخواهیم که با شرکت وسیع خود در این تجمع حمایت خود را از رضا شهابی و مبارزاتش اعلام داشته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی و قرار گرفتن وی تحت درمان شوند.

رضا شهابی با اتهاماتی امنیتی و بخاطر مبارزاتش ٥ سال حکم زندان داشت و تحت شرایط سخت و شکنجه و آزار جسمی این ٥ سال را سپری کرد. اما بعد با فشار دادستانی تهران و با بهانه اینکه سه ماه از مرخصی اش تایید نشده، برای گذراندن سه ماه حبس، در هجدهم مرداد رضای شهابی خود را به زندان رجایی شهر معرفی کرد. در زندان به او اعلام کردند که چون ٩٦٨ روز از مرخصی پزشکی وی در دورانی که در زندان بوده است تایید نشده است، رضا باید معادل آن در زندان باشد. در اعتراض به این حکم شهابی پنجاه روز اعتصاب غذا کرد و در حمایت از وی کارزاری جهانی به راه افتاد. زیر فشار این اعتراضات به او وعده رسیدگی به پرونده اش را دادند. اما علیرغم همه اینها رضا شهابی را همچنان در بازداشت نگاهداشتند و اکنون اعلام شده است که هجدهم دی ماه آزاد خواهد شد. این در حالیست که جان او در خطر است. جمهوری اسلامی در قبال هر اتفاقی که برای رضا شهابی بیفتد مسئول است. رضا شهابی باید فورا آزاد شود.

١ دی ماه ٩٦

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

Shahla.daneshfar٢@gmail.com

http://free-them-now.com/

هر چه سریع تر رضا شهابی باید درمان و آزاد شود!

ماه ها از سپری شدن دورۀ زندان «رضا شهابی» رانندۀ زحمتکش شرکت اتوبوسرانی گذشته است اما او نه تنها هنوز در حبس به سر می برد بلکه تحمل شرایط اسفبار و طاقت فرسای زندان، او را به ٢ سکتۀ پیاپی در دو هفتۀ اخیر کشانده است. در حالی که سمت چپ بدن و چشم «رضا» صدمات جدی دیده است اما مسئولان زندان گوهردشت نه تنها هشدارهای قبلی پزشک او را نادیده گرفتند، بلکه تاکنون نیز کوچکترین اقدامی در جهت درمان و اعزام وی به بیمارستان نکرده اند.

هماهنگی کامل تمامی نهادها و دستگاه های حاکم در سرکوب مطالبات و اعتراضات به حق کارگران، پرونده سازی، به شلاق و زنجیر کشیدن و به خطر انداختن تعمدی جان فعالان زندانی، چیزی جز تحمیل بی حقوقی مطلق به کارگران و محرومان جامعه نیست. روزی کارگران را به جرم پیگیری مطالبات به شلاق محکوم می کنند، در جای دیگر کارگر بیکار را که درخواست کار دارد به گلوله می بندند، در اراک کارگر گرسنه را در محل کار به خاک و خون می کشند، کارگر زندانی را به مدت ٩ سال از ملاقات محروم می کنند و بیماری اش را نادیده می گیرند( به مرگ تدریجی محکوم می کنند)، امنیت شغلی، ایمنی و جان کارگر را به پشیزی نمی گیرند، مزد حداقلی زیر خط فقرش را ماه ها به تعویق انداخته و از سر و ته مطالباتش می زنند و … این شرایط کار و زندگی تحمیل شده به ما کارگران است. این شرایط ضدانسانی و خفت بار نه شایسته و نه قابل تحمل در سکوت است. با ارج نهادن به شرافت کارگری «رضا شهابی» و خانوادۀ زجر کشیده اش، به حمایت و یاری آن ها برمی خیزیم.

کارگران پروژه های پارس جنوبی

کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر و بندر امام

فعالان کارگری جنوب

فعالان کارگری شوش و اندیمشک

جمعی از کارگران محور تهران – کرج

اول دی ماه ١٣٩٦

کارگران ماشین‌آلات تراکتورسازی هنوز در اعتراضند

روز دوم دیمان اعتراض ٢٠٠ کارگر ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز (ایران) وارد هشتمین روز خود شد. . مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی می‌گوید: تاکنون هر متقاضی که به‌ دنبال خرید شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی بوده از پذیرش کارگران و مطالباتشان خودداری کرده‌است. و این چنین است که کارگران و کارخانه را با هم به حراج گذاشته اند و کارگران در برابر این بردگی کاری ایستاده اند.

کارخانه ماشین آلات تراکتوری سازی تعطیل و درب آن پلمب شده است. کارگران این کارخانه هفت ماه است که دستمزدی نگرفته و کارشان را نیز از دست داده اند. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان و بازگشت خود به کار هستند.

کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی زیر نظر سرمایه‌گذار بخش خصوصی اداره می‌شد و بعد از آنکه اداره تسویه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریز در مقام متولی به دلیل خاتمه قرارداد بخش خصوصی، درب‌های این واحد صنعتی را پلمپ کرد، اعتراضات کارگران آغاز شد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری الیگودرز

روز ٢ دیماه ٢٠٠ کارگرشهرداری الیگودرز در اعتراض به حقوق معوقه واغاز فعالیت شرکت انبوه سازی در مقابل فرمانداری تجمع کردند. در این شکل از کار کارگران باید با حقوق کمترباشرکت های انبوه ساز قرارداد منعقد کنند و٥٠نفربیکار میشوند.

تعطیلی بازار گناوه

٢ دی ٩٦:تعطیلی بازار گناوه، بوشهر و اعتصاب و تجمع ملوانان در اعتراض به مصوبه ته لنجی که باعث محدودیت هایی برای آنان شده است.

تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی مرکز بهداشت اصفهان در اعتراض به بیکارسازیها و تعویق پرداخت دستمزدها

صبح روز دوم دیماه کارکنان شرکتی طرح سلامت اصفهان در اعتراض به بیکارسازیها و تعویق پرداخت دستمزدهایشان برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند.

معترضان که پنج‌شنبه گذشته نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند؛ می‌گویند: زمزمه‌های اخراج به گوش می‌رسد؛ مقامات مسئول در طرح تحول سلامت با عنوان اینکه کسری بودجه دارند میگویند که نمیدانند همه نیروها را نگاهدارند و بایستی تعدادی از آنها را بیکار کنند. چنده هزار نفر در این بخش کار میکنند. از همین رو قرار بود که روز پنجشنبه برای مقبولیت دادن به اخراج ها آزمونی برای توان‌سنجی این کارکنان برگزار شود و براساس نتایج آن، تعدادی از نیروهای شرکتی حذف شوند که بسیاری از کارکنان شرکتی به نشانه اعتراض در این آزمون شرکت نکردند. همچنین برخی شرکتها، سه ماه و برخی دیگر، دو ماه است که حقوق کارکنان شرکتی طرح تحول سلامت را نپرداخته‌اند.

بدین ترتیب نیروهای شرکتی مرکز بهداشت اصفهان متحدانه در مقابل بیکارسازیها ایستاده اند.

تجمع اعتراضی کارگران دیار خودرو برای دومین روز متوالی 

روز ٣٠ آذر کارگران دیار خودرو برای دومین روز متوالی در اعتراض به پرداخت نشدن “١٢ماه حقوق عقب‌افتاده” مقابل بانک کوثر در خیابان اصلی گلپایگان تجمع کردند.

اخطار کارگران هپکو به کارفرماها!

پرونده ٢٠کارگرمعترض هپکو به اتهام اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی به دادستانی رفته است. کارگران در اعتراضات قدرتمند مهر ماه خود اعلام کرده بودند که در صورت بازداشت همکارانشان اعتراضاتشان را از سر خواهند گرفت.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سیمان داراب

در پی تعطیلی رستوران کارخانه سیمان، ١٨ نفر از کارگران این کارخانه به بهانه واگذاری شرکت به بخش خصوصی اخراج شدند و دستمزد چند ماه آنها نیز پرداخت نشده است. این کارگران به مدت هشت سال است که در این کارخانه کار میکنند. در میان آن‌ها افرادی هستند که حادثه‌دیده این صنعت هستند.

کارگران

 

احضار و پرونده سازی علیه کارگران هپکو را قویا محکوم میکنیم

ما کارگران و مردم شریف ایران کارگران هپکو را با راهپیمائی هایشان در شهر اراک و با شعار” زیر بار ستم نمی کنیم زندگی” می شناسیم. آنان تابستان امسال با راهپیمائی ها و تجمعات خود برگ زرینی از ایستادگی طبقه کارگر ایران را در برابر ستمگران به منصه ظهور رساندند و آخرین بار شهریور ماه سالجاری با گسترش و تعمیق اعترضات خود دست به تجمع در مقابل استانداری زده و اقدام به بستن راه آهن کردند و نهایتا با گسیل خیره کننده نیروهای گارد ویژه و ضرب و زور سرکوب و دادن وعده های پوچ و تو خالی به کارگران، این اعتراضات پایان گرفت.

آنان ٥ ماه حقوق نگرفته بودند، خود و خانواده هایشان روزهای سخت و طاقت فرسای غیر قابل تصوری را سپری کرده بودند و اما دادخواهی شان با نامه نگاری و بردن شکایت به نهادهای مختلف حکومتی راه به جائی نبرده بود و حق داشتند شهر را بر سر کارفرما و ستمگران حامی اش خراب کنند.

اما اینک کارفرما و عواملش که زندگی و معیشت آنان را به گرو گرفته اند با وارد کردن اتهامات اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی به این کارگران حق طلب و معترض، بیست نفر از آنان را احضار و پرونده هایشان را به دادستانی اراک ارجاع داده اند.

این اولین بار نیست که نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی کشور در هم دستی آشکار و پنهان با مافیای قدرت که مالکیت بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی کشور را بدست گرفته و با گردن کلفتی و قلدری حقوق کارگران را پرداخت نمیکنند همکاری و کارگران ستم دیده و معترض را به مراجع قضائی می کشانند و با تشکیل پرونده به بهانه اخلال در نظم، تلاش میکنند آنان را با شکم گرسنه وادار به کار کنند.

احضار ٢٠ کارگر معترض شرکت هپکو به دادگاه در شرایطی صورت میگیرد که هم اکنون نیز آنان ٥ ماه دستمزد معوقه دارند و غاصبان دسترنج شان بی هیچ بازخواست و تشکیل پرونده ای راست راست میگردند، کارگران را تروریست میخوانند و در کمال آرامش با حمایت نهادهای امنیتی و قضائی، طرح اخراج بیش از نیمی از آنان را در سر می پرورانند.

این وضعیت، وضعیتی به غایت ستمگرانه و وارونه است. جای متهم و مجرم ستمگر با دادخواهان در مقابل چشمان میلیونها نفر مردم شریف ایران و جهانیان عوض شده و کار به جائی رسیده است که غارتگران و چپاولگران به خود جرات میدهند کارگرانی را که عمری رنج و محنت کشیده و اینک با عدم پرداخت دستمزدهایشان، آنان و خانواده هایشان را در فقر و گرسنگی مضاعف و غیر قابل تصوری فرو برده اند به دادگاه بکشانند.

این وضعیت غیر قابل تحمل است و باید به فوریت به جای کارگران معترض هپکو، کارفرمای این شرکت و حامیان آشکار و پنهانش در نهادهای قضائی و دیگر دستگاهها به جرم عدم پرداخت دستمزد آنان و تحمیل فقر و گرسنگی به هزاران انسان پیر و جوان و خردسال به محاکمه کشیده شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام همبستگی با کارگران شرکت هپکو، احضار ٢٠ نفر از آنان را به دادگاه قویا محکوم میکند و مصرانه خواهان منع فوری تعقیب قضائی آنها، پرداخت دستمزدهای معوقه و فرا خواندن کارفرما به محاکم قضائی به جرم عدم پرداخت دستمزدهای کارگران و بازگرداندن این شرکت به بخش دولتی است و بدینوسیله با فراخوان به کارگران هپکو برای دفاع متحدانه از همکاران احضار شده خود، از همه تشکلها و نهادهای مستقل کارگری در کشور و سازمانهای کارگری جهانی میخواهد تا در صفی متحد به دفاع از کارگران هپکو بر خیزند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١ دی ماه ١٣٩٦

 

کارگران نیشکرهفت تپه متحد و مصمم، علیه استثمار عریان سرمایه داری

شاپور احسانی راد

وقتی که جاده های پرپیچ و خم کوهستانی زاگرس را در میان چشمندازهای زیبای درختان کهنسال بلوط به طرف جنوب پشت سر گذاشتید از اندیمشک و شوش تا خرمشهر و از شرق تا نزدیکی مسجدسلیمان و رامهرمز، دشت های حاصلخیز خوزستان را می بینید که دو رودخانه کارون و کرخه بسان حلقه ی انگشتری این سرزمین را به اغوش کشیده است نگین این حلقه هفت تپه است جایی که اب های بالادستی سبزفام سد دز با دست و دلبازی خود را با صدها کانال کوچک و بزرگ به ساقه ی ” نی ها” میرساند تا با “کار و زحمت “با ” شیره جان” کارگران هفت تپه ترکیب شود و کام خلایق را شیرین کند، بیش از نیم قرن است که عرق جبین و کار هزاران کارگر به پای زمین و کارخانه نیشکر هفت تپه ریخته شده است تا مزارع سرسبز شکر، منشا نان و زندگی برای مردم این منطقه باشد کارخانه ایی که به جرات و قاطعیت می توان حاصل خون و عمر و جوانی هزاران هزار کارگر است. در نیم قرن کار و تلاش و رنچ در مزارع و کارخانه برای معاش، مبارزه و کشمکشی مستمر و دائمی کارگران نیشکر هفت تپه با کارفرمایان و روابط سرمایه داری حاکم بر کارخانه به شکل اعتراض و اعتصاب بر علیه استثمار، نابرابری، تبعیض و سرکوب، و برای دستیابی به افزایش دستمزد و مزایا، بهره وری و پاداش و دیگر مطالبات خود در جریان بوده است اوج این مبارزه در سالها پیش از انقلاب، اعتصاب یکپارچه کارگران نی بر برای افزایش ” چهارریال” به حقوق روزانه خود بود که کارگران با موفقیت و پیروزی به خواسته خود رسیدند، جنگ و مبارزه کارگران برای نان، زندگی و بقا تعطیل بردار نیست، در ده پانزده سال اخیر کشمکش کارگران برعلیه استثمار عریان با شدت و حدت بیشتری ادامه یافت، مبارزه کارگران نیشکر هفت تپه برای افزایش دستمزد و مزایا، حقوق های معوقه،اخراج، روند تعدیل نیرو و …..و این اواخر خصوصی سازی با اعتراضات و اعتصابات گسترده و اخراج، سرکوب و بگیر و ببند، حبس و زندان نمایندگان کارگران، بازداشت فله ایی کارگران و فضای رعب و وحشت امنیتی همراه بوده است، که کارگران با مقاومت، ایستادگی و مبارزه متحد و متشکل خود تا اندازه ایی ضمن دستیابی به مطالبا تشان و مهمتر اینکه با کسب اگاهی طبقاتی، متحدتر و متشکل تر شدند و این سابقه سالها تجربه و اگاهی طبقاتی امروز به انها کمک می کند که در این روزها در مقابل گرگهای حریص سرمایه که با پروژه خصوصی سازی ( اخرین تعرض سرمایه به کار و سفره کارگران) برای تاراج و غارت کل حاصل عمر کارگران از دستمزد و زمین و کارخانه دندان تیز کرده اند و می خواهند شهد شکر را به کام کارگران نیشکر هفت تپه تلخ کنند ایستادگی کنند اما با مقاومت و مبارزه برای حفظ حق حیات و معیشت و منزلتشان چنان در مقابل این چهره های منفورسرمایه قد علم کرده اند و‌ همانند کارگران هپکو و اذراب پرچمدار طبقه کارگر علیه کل مناسبات منحط سرمایه داری شده اند اگر قمه های ” نی برها” ساقه نیشکر را نشانه می روند تا نعمت برای انسانها و جامعه تولید کنند قمه های این پدیده شوم سرمایه، خصوصی سازی که اسم رمز ورشکسته کردن و به تعطیل کشاندن کارخانه است ساق پا و جان کارگران نیشکر هفت تپه را نشانه می روند تا نغمت و نیستی برای انسانها و جامعه تولید کنند.

سرمایه دارانی که ، کارخانه نیشکرهفت تپه را با “هبه” ابتیاع کردند وام چند میلیاردی گرفتند منابع عظیم اموال،انبارماشین الات کارخانه را غارت کرده و می فروشند و اگر بتوانند به نیات سود پرستانه خود که همان به تعطیل کشاندن کارخانه است برسند هزاران هکتار زمینهای حاصلخیز را قطعه قطعه کرده و با قیمت های خدامیلیاردی بفروش خواهند رساند و در همین حال مافیای وارادت شکر را نیز شاد خواهند کرد( داستان غم انگیز تطیلی کارخانه عظیم قند شکر دزفول پیش چشم ماست) اما در این سالها همواره عصیان و اعتصاب پرشور و متحدانه کارگران نیشکر هفت تپه چون سدی عظیم و نفوذ ناپذیر سیاست های ضد کارگری انها را به شکست کشانده است کارگران نیشکر هفت تپه که در شرجی های نفس بر در این زمین و کارخانه سالها از جان مایه گذاشتند هرگز در مقابل سرمایه داری حاکم سر خم نخواهند کرد. کارگران هفت تپه به یاد دارند چقدر پیش امده که هنگام کار سخت و طاقت فرسا قمه “نی برها” نیشکر را به خون خود اغشته نکردند؟چقدر حیوانات وحشی مزارع از انها قربانی نگرفت؟ چه تعداد در دیگ خمیر و…از بین نرفتند؟ و حتی در زیر سایه وحشت بمباران و جنگی که به انها ربطی نداشت این کارگران هفت تپه بودند که جان خود را کف دست خود گرفته و هرگز معاش خود و تولید را برای جامعه متوقف نکردند

این سابقه تاریخی و مبارزاتی به کارگران نیشکر هفت تپه

یاداور می شود که این زمین و کارخانه انهاست و هیچ قدرتی نمی تواند زمین و کارخانه را از انها بگیرد و تصرف کند. کارگران نیشکر هفته اخیر اعتصاب کردند و این اعتصاب را تا دست یابی به همه مطالبات خود نیز ادامه خواهند داد انها در این اعتصاب نشان دادند زمانی که متحد و یکدل و یک صدا باشند و همه قسمت ها پشتیبان و یار و یاور هم باشند به اتکا به این نیروی اجتماعی خود خواهند توانست به مطالبات خود برسند و نیز با حمایت همه تشکلهای کارگری و جامعه می توانند خواستار الغای همه بخشنامه ها، قوانین، عرف و تعاملات استثمارگر حاکم بر شرکت باشند، اقبالی و نیروهای اقبالی معنی ندارد، نیروهای مزدی و پیمانکاری باید به قرارداد دائم تغییر وضعیت دهد، اضافه کاری و نوبت کاری باید صد سی و پنج درصد شود، حقوق ماهیانه باید به روز شود ، تشکل شان و حقوق بنیادین نیروی کار باید به رسمیت شناخته شود و کارگران نیشکر هفت تپه باید در اداره و مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه دخیل و مشارکت داشته باشند. مبارزه متحدانه کارگران هفت تپه ورق زرینی از جنبش کارگری است که با اعتراضات و اعتصابات و تجمع های شکوهمند گوشه کوچکی از ظرفیت خود را به نمایش گذاشته است کارگران هفت تپه نشان داده اند که توانسته اند متحد و مصم و با مقاومت و پشتیبانی تشکل های کارگری و همبستگی با طبقه کارگر ایران خواسته های به حق خود را بر کل مناسبات ضدکارگری حاکم تحمیل کنند و با پیشروی و اعتلای جنبش کارگری پیروزمندانه بر سرنوشت خود حاکم شوند

خواهان لغو فوری احضار کارگران معترض هپکو شویم

کارگران به تنگ آمده از ظلم و ستمگری و قلدری کارفرمای شرکت هپکو که در ادامه اعتراضات خود نسبت به عدم پرداخت حقوق ماه ها توسط کارفرما، تابستان سال جاری شجاعانه اقدام به تظاهرات خیابانی و بستن مسیر راه آهن نمودند و مطابق معمول با صف پر شمار نیروهای گسیل شده سرکوبگر مواجه و مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفتند، اکنون علیه ٢٠ نفر از آنها با شکایت کارفرما پرونده هائی با اتهام اخلال در نظم و شرکت در تجعات غیر قانونی در دادستانی اراک تشکیل شده و مورد احضار واقع گردیده اند.

با پرونده سازی دستگاه قضائی علیه کارگران و حمایت و پشتیبانی بی دریغ دیگر دستگاههای سرکوبگر، امنیتی و انتظامی، گارد ویژه و غیره که به کارفرمای قلدر جسارت می دهد کارگرانی که زندگیشان به خاطر پایین بودن دستمزد و ماهها و سالها به تعویق افتادن حقوق هایشان تباه شده، اعضاء خانواده هایشان از بیماری و ناتوانی در تأمین هزینه درمان در مقابل چشمانشان درد می کشند و نهایتا می میرند، فرزندانشان از تحصیل باز می مانند و کودک کار شده و گرفتار باندهای تبهکار می گردند را به وارونه و سخیفانه مخل نظم و تروریست خطاب کند، اکنون معلوم می گردد از نظر حامیان کارفرمایان، تروریست یعنی کسی که بدون در دست داشتن هیچگونه سلاحی به خاطر دفاع از حق حیات خود و خانواده اش ضرب و شتم ، بازداشت، زندانی و کشته می شود و ترور شونده کارفرمایان و حامیان اسلحه به دست هستند که کارگران را به جرم حق خواهی با مدرنترین سلاحهای ضد شورش مورد حمله قرار می دهند.

باید وسیعا علیه این نوع اتهام زنی، پرونده سازی و احضارهای کارگران معترض اعتراض کرد و خواهان بازداشت، محاکمه و مجازات کارفرمای شرکت هپکو به جرم نپرداختن به موقع حقوق و اتهام زنی به کارگران شد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ١/١٠/١٣٩٦

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خواهان برآورده شدن فوری مطالباتشان هستند

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خواهان برآورده شدن فوری همه مطالباتی هستند که کارفرما در پایان اعتصاب شش روزه آنان، متعهد به تحقق شان شد

با گذشت مدت کوتاهی از اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که روز ٢٣ آذر ماه با وعده ها و تعهدات  کارفرما، فرماندار  و برخی دیگر از مسئولین شوش پایان گرفت کارفرمای این شرکت بار دیگر در طول هفته گذشته خلف وعده های خود را ادامه داد و حقوق شهریور ماه آنان را که قرار بود ٢٥ و ٢٦ آذر ماه پرداخت کند با تاخیر چندین روزه به حساب حدود ٨٠ درصد از آنان واریز و تاکنون از پرداخت حقوق شهریور ماه مابقی کارگران خودداری کرده است.

در پی این وضعیت، روز چهارشنبه ٢٩ آذر ماه بار دیگر کارگران قسمتهای مختلف شرکت نیشکر هفته تپه دست به اعتصاب زدند و کارفرما ناچار شد شبانگاه همانروز حقوق شهریور ماه بخشهای دیگری از آنان را واریز کند. اما همچنان از پرداخت حقوق همه کارگران سرباز زد و بسیاری از آنان در دو روز گذشته که مصادف با شب یلدا بود شرایط بسیار سختی را گذراندند.

خلف وعده های کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه در حالی ادامه دارد که کارگران این شرکت به تحقق بی چون چرای همه خواستهای بر حق خود پای می فشارند و طی دو روز گذشته جمع های وسیعی از آنان طی تماسهای متعددی با اتحادیه آزاد کارگران، با بر شمردن خواستهای خود اعلام کرده اند چنانچه کارفرما بخواهد با روش کنونی، پرداخت حقوق معوقه آنان را ادامه دهد و همچنان نسبت به سایر تعهداتی که در پایان اعتصاب شش روزه به آنان داده است بی تفاوت بماند اعتراضات خود را بار دیگر از سر خواهند گرفت.

اهم این خواستها که کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بر اساس تعهدات کارفرما در پایان اعتصاب شش روزه، خواهان تحقق فوری آنها شده اند به شرح زیر است:

١- پرداخت حقوقهای معوقه طبق جدول زمانبندی شده و برکناری کلیه مدیران ضد کارگر

٢-  قراردادی شدن کلیه کارگران روزمزد

توضیح : قرارداد کارگران روزمزد با توجه به ماهیت کارگاه باید بصورت ٦ ماهه و بر اساس فرم قرارداد وزارت کارمنعقد شود

٣- پرداخت ٨ ماه پول بن معوقه به کارگران روزمزد

٤- صدور احکام افزایش گروه ؛ تغییر عناوین ، افزایش رتبه و مزایای ماندگاری ( از تاریخ ٠١/٠٦/١٣٩٦ ) به پرسنلی که تعلق میگیرد و کارفرما در طول دو سال گذشته از اجرای آنها  اجرا سرباز زده  است

٥- افزایش حق غذا ( طی ١٠ سال گذشته هیچگونه افزایشی در این مورد صورت نگرفته است )

توضیح : براساس قانون کارفرما باید یک نوبت غذای گرم در اختیار کارگر قرار دهد

٦- افزایش بدی آب وهوا ( بیش از ١٠ سال گذشته افزایشی در این مورد صورت نپذیرفته است )

٧- افزایش حق همسر ( بیش از ١٠ سال است که هیچگونه افزایشی در این مورد صورت نپذیرفته است

٨- اعمال ٣٥ روز مرخصی استحقاقی با توجه به شرایط سخت و زیان آور بودن کارگاه  طبق قانون

٩- افزایش حق ایاب وذهاب  براساس ساعت اضافه کار خود شخص

١٠- برقراری حق ایاب و ذهاب کارگران روزمزد

توضیح : بیشتر این کارگران مخصوصا کارگران بخش کشاورزی با وسیله نقلیه شخصی رفت و آمد میکنند و کارفرما براساس قانون کار موظف به تامین وسیله ایاب وذهاب میباشد

١١- تعیین یک روز ثابت در ماه برای پرداخت حقوق

١٢- پرداخت یکماه حقوق ثابت بابت پاداش  کشت – تعمیرات ( بهره برداری ) که طی دو سال گذشته پرداخت نشده است

١٣-  افزایش حق مسکن. در صورتی که کارفرما اجاره مسکن از کارکنانی که در منازل شرکت سکونت دارند دریافت نماید، باید به سایر کارگران نیز مطابق آن پرداخت نماید

١٤-  پرداخت کلیه معوقات اعم از لوازم و التحریر ؛ لباس کار ؛ کفش و غیره

١٥- عدم کاهش ساعات اضافه کاری کارکنان

١٦- پرداخت حق بیمه های پرداخت نشده کلیه کارکنان به سازمان تامین اجتماعی

١٧-  لحاظ نمودن پایه سنوات با توجه به مصوبه شورای عالی کار بر اساس جدول مزد و مزایای کارگران مشمول قانون کار طبق بخشنامه شماره ٢٥٣٩٩٤ مورخ ٢٨/١٢/٩٥ اداره کار در سال ٩٥ و پرداخت معوقات آن

 توضیح: پایه سنوات در سال ٩٦ با توجه به اینکه هر کارگری که دارای یکسال سابقه کار در شرکت باشد می بایست تعلق بگیرد که در احکام سال ٩٦ برای کارگران روزمزد این امر لحاظ نگردیده است ( اجرا از تاریخ ٠١/٠١/١٣٩٦ )

١٨-  پرداخت مابه التفاوت بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل از تاریخ ٣١/٣/١٣٩٣ لغایت ١/٦/١٣٦٣

١٩- برچیده شدن دوربینهای کنترل کارگران، پایان دادن به فضای امنیتی و آزادی فعالیت “سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه” در محیط کار

اتحادیه آزاد کارگران ایران – اول دی ماه ١٣٩٦

پروین محمدی : کارگران هفت تپه تنها نیستند

وقتی پیامهای ارسال شده از طرف کارگران نیشکر هفت تپه را در این روزها میخوانم یاد خاطرات سالهای دور و تلخ خودم در کارخانجات صنایع فلزی میافتم. یاد زمانی که دزدانی به نام خصوصی سازی آمده بودند تا صاحب شرکتی بزرگ با برندی معروف و با سابقه ای درخشان و با کارگرانی فولادین بشوند، یاد روزگاری که به نمایندگی از کارگران آن مجموعه چه تلاشها کردیم تا از فروپاشی آن مجموعه جلوگیری کنیم.

 یاد زمانی که ماهها بی حقوقی و عدم پرداخت دستمزدها چطور همکارانم را زمینگیر کرده بود و هیچ راه درآمدی نداشتند، یاد زمانی که بی پولی به درجه ای رسیده بود که فرزندان همکارانم دانشگاه قبول میشدند و به خاطر فقر تحمیل شده به پدرانشان از ادامه تحصیل باز  می ماندند، فرزندانی که بیمار میشدند و پول درمان نبود و خانواده هایی که صاحب خانه ها بخاطر عقب ماندن اجاره خانه، اسباب های همکارانمان را به خیابان می ریختند.

هر چه به مسئولین نامه مینوشتیم که این مدیران و صاحبان جدید اینکاره نیستند ، تخصص ندارند  و بی تجربه  ، حرفهایمان خریداری نداشت چرا که اراده ای در سیستم حاکم برای نظارت بر خصوصی سازیها نبود.

در این جنگ و ستیز برای بقا بود که متوجه شدیم دستان مافیای قدرت پشت مدیران و خریدار جوان به عنوان مالک است که جنگیدن با آنها حکم مرگ دارد.

اما ما کارگران با اراده ای فولادین و متحد و منسجم سالها ایستادگی کردیم تا از این طوفان بلا بسلامت عبور و بازنشسته شدیم.برای گرفتن ذره ذره حق و حقوقمان جنگیدیم و کوتاه نیامدیم.

 اما فرقی بزرگ بین آندوران و امروز وجود دارد. به یمن ابزار رسانه های اینترنتی، صدای کارگران هفت تپه و هپکو و آذرآب ثانیه ای طول نمیکشد تا بدست هم طبقه ای هایشان در سراسر ایران و جهان برسد و این باعث خوشحالی است که میتوانیم با همبستگی و اتحاد سراسری در جنگ نا برابر مافیای کنار هم باشیم و پیروزی هایمان را با هم جشن بگیریم و جنگیدنمان را باهم بجنگیم.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران در سراسر ایران

٣٠ آذر ٩٦

احضار و پرونده سازی علیه کارگران هپکو را قویا محکوم میکنیم

ما کارگران و مردم شریف ایران کارگران هپکو را با راهپیمائی هایشان در شهر اراک  و با شعار” زیر بار ستم نمی کنیم زندگی” می شناسیم. آنان تابستان امسال با راهپیمائی ها و تجمعات خود برگ زرینی از ایستادگی طبقه کارگر ایران را در برابر ستمگران به منصه ظهور رساندند و آخرین بار شهریور ماه سالجاری با گسترش و تعمیق اعترضات خود دست به تجمع در مقابل استانداری زده و اقدام به بستن راه آهن کردند و نهایتا با گسیل خیره کننده نیروهای گارد ویژه و ضرب و زور سرکوب و دادن وعده های پوچ و تو خالی به کارگران، این اعتراضات پایان گرفت.

آنان ٥ ماه حقوق نگرفته بودند، خود و خانواده هایشان روزهای سخت و طاقت فرسای غیر قابل تصوری  را سپری کرده بودند و اما دادخواهی شان با نامه نگاری و بردن شکایت به نهادهای مختلف حکومتی راه به جائی نبرده بود و حق داشتند شهر را بر سر کارفرما و ستمگران حامی اش خراب کنند.

اما اینک کارفرما و عواملش  که زندگی و معیشت آنان را به گرو گرفته اند با وارد کردن اتهامات اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی به این کارگران حق طلب و معترض، بیست نفر از آنان را احضار و پرونده هایشان را به دادستانی اراک ارجاع داده اند.

این اولین بار نیست که نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی کشور در هم دستی آشکار و پنهان با مافیای قدرت که مالکیت بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی کشور را بدست گرفته و با گردن کلفتی و قلدری حقوق کارگران را پرداخت نمیکنند همکاری و کارگران ستم دیده و معترض را به مراجع قضائی می کشانند و با تشکیل پرونده  به بهانه اخلال در نظم، تلاش میکنند آنان را با شکم گرسنه وادار به کار کنند.

احضار ٢٠ کارگر معترض شرکت هپکو به دادگاه در شرایطی صورت میگیرد که هم اکنون نیز آنان ٥ ماه دستمزد معوقه دارند و غاصبان دسترنج شان بی هیچ بازخواست و تشکیل پرونده ای راست راست میگردند، کارگران را تروریست میخوانند و در کمال آرامش با حمایت نهادهای امنیتی و قضائی، طرح اخراج بیش از نیمی از آنان را در سر می پرورانند.

این وضعیت، وضعیتی به غایت ستمگرانه و وارونه است. جای متهم و مجرم ستمگر با دادخواهان در مقابل چشمان میلیونها نفر مردم شریف ایران و جهانیان عوض شده و کار به جائی رسیده است که غارتگران و چپاولگران به خود جرات میدهند کارگرانی را که عمری رنج و محنت کشیده و اینک با عدم پرداخت دستمزدهایشان، آنان و خانواده هایشان را در فقر و گرسنگی مضاعف و غیر قابل تصوری فرو برده اند به دادگاه بکشانند.

این وضعیت غیر قابل تحمل است و باید به فوریت به جای کارگران معترض هپکو، کارفرمای این شرکت و حامیان آشکار و پنهانش در نهادهای قضائی و دیگر دستگاهها به جرم عدم پرداخت دستمزد آنان و تحمیل فقر و گرسنگی به هزاران انسان پیر و جوان و خردسال به محاکمه کشیده شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام همبستگی با کارگران شرکت هپکو، احضار ٢٠ نفر از آنان را به دادگاه قویا محکوم میکند و مصرانه خواهان منع فوری تعقیب قضائی آنها، پرداخت دستمزدهای معوقه و فرا خواندن کارفرما به محاکم قضائی به جرم عدم پرداخت دستمزدهای کارگران و بازگرداندن این شرکت به بخش دولتی است  و بدینوسیله با فراخوان به کارگران هپکو برای دفاع متحدانه از همکاران احضار شده خود، از همه تشکلها و نهادهای مستقل کارگری در کشور و سازمانهای کارگری جهانی میخواهد تا در صفی متحد به دفاع از کارگران هپکو بر خیزند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١ دی ماه ١٣٩٦

نژاد پرستی، سنخیتی با فرهنگ و ادبیات ما کارگران ندارد!

روزنامه شرق در شماره ٣٠٣٧ مورخ ٢٧/٠٩/٩٦ * در صفحه ٤ گزارشی از نیشکر هفت تپه تحت عنوان ” اعلام قومیت پدر، شرط استحدام ” به چاپ رسانده است.این گزارش گفتگوی خبرنگار روزنامه شرق با مهرداد رستمی رئیس هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت تپه ومدیر شرکت طراحی سایت نیشکر هفت تپه است. این افراد ازطراحان “اعلام قومیت پدر ، شرط استخدام ” در شرکت نیشکر هفت تپه می باشند.

این اولین بار است که بطور رسمی مدیران یک شرکت برای استخدام کارگران ، تبعیض ملی ،( درواقع دیدگاه های نژاد پرستانه ) را تبلیغ و ترویج کرده وهمچنین درکمال وقاحت به اشکال مختلف درصدد توجیه آن برآمده اند.

ما سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه، هر نوع تبعیض ملی و دیدگاه های نژاد پرستانه را شدیدا محکوم کرده ونیک می دانیم که هرشخصی با داشتن تنها اندک فهم انسانی، مخالف چنین دیدگاه هایی می باشد. حتی درقانون کارجمهوری اسلامی ایران، این مفاد برای استخدام وجود ندارد وهمچنین تبعیض ملی مغایرمقاوله نامه های سازمان جهانی کار – ILO  – می باشد که دولت ایران آنها را امضاه کرده است . براین اساس ما حق قانونی خود می دانیم که شکایت خود را دراین ارتباط تنظیم و برای سازمان جهانی کارارسال داریم .

ما از تمامی تشکل های کارگری و فعالین کارگری می خواهیم به طرح “اعلام قومیت پدر، شرط استخدام “، که تبعیض ملی و نگاه نژاد پرستانه است اعتراض کرده تا  افراد  ،کوته بین و عقب مانده نتوانند افکار خود را اشاعه دهند. ما باور داریم که تمامی انسان ها فارغ از رنگ ، نژاد ، مذهب ، ملیت و جنسیت ،دارای حقوق برابربوده وهیچ فردی بدلیل داشتن این تفاوت ها، نباید از داشتن کار و زندگی و برخورداری ازامکانات رفاهی و خدماتی در جامعه محروم شود.

زنده باد اتحاد وهمبستگی کارگران برعلیه تمام مناسبات عقب مانده

سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

٢٩آذر ١٣٩٦

گزارش

جان باختن سه کارگر جوان بر اثر گازگرفتگی در یكی از كارواش های تهران

گازگرفتگی در ٢٤ ساعت گذشته چهار کشته و ٩١ مصدوم برجا گذاشت

 شب گذشته طی حادثه گاز گرفتگی ٣کارگر جوان اهل سلماس در یكی از کارواش های تهران جان باختند.  به گفته مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشو: در ٢٤ ساعت گذشته چهار نفر در اثر استنشاق گاز منواکسید کربن جان خود را از دست داده اند و ٩١ نفر نیز در اثر این گاز مرگبار مسموم و راهی بیمارستان شده اند.

سرگیجه، سردرد،سرفه،تهوع،عدم تعادل و کاهش سطح هوشیاری از علایم مسمومیت با مونواکسید کربن است که باید جدی گرفته شود.

نشت گاز جان ٣ نفر را در پردیس گرفت

ساعت ٢١:٤٥ دقیقه شب گذشته تماسی مبنی بر نشت گاز در یکی از کارگاه‌های صنعتی سیاه‌سنگ شهرستان پردیس به پایگاه اورژانس شهرستان واصل شد.

پس از اطلاع از این حادثه، اکیپ‌های پایگاه اورژانس به محل مراجعه کردند و با پیکر بی‌جان سه کارگر ٢٥ تا ٢٧ ساله روبه‌رو شدند.

پیکر جان‌ باختگان برای مشخص شدن علت دقیق مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد.

بوی گاز فضای این کارگاه را پر کرده و زمان زیادی از فوت متوفیان گذشته بود و عملاً کاری از کارکنان اورژانس برنمی‌آمد./حوادث تهران.

پیام یکی از کارگران هفت تپه به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

آقای اسد بیگی هفت تپه را خانواده خود خوانده بود البته در پیام اخر من ازایشان یک سوال دارم

مرد درغیاب خود خانواده اش را به افراد امین میسپارد ماهم ازشما تشکر میکنیم که خانواده هفت تپه رابه امینترین شخص هفت تپه سپرده اید !!!!!!!شما یک فاسد رابرداشتید وفاسد دیگرراکه خیلی زودتر از او تشت رسواییش از بام افتاده بود ودربیرحمی ونژاد پرستی وفسادی شهره خاص وعام است رانصب کرده ای

آقای اسد بیگی از آن روزی که گفته بودی که حقوقها به روز میشن من امید به این حرف تو نداشتم چرا که هزار بار خلف وعده نمودید وبه وعدهای خودتون عمل نکردید ما کار گران هفت تپه از حرفهای شما سیر شدیم چونکه دیگر در کتابهای درسی ابتدایی چوپان دروغگو نوشته نمی شود ونوشته های جدید کتابها را باید به من چه نوشته شوند یعنی شما تولید شکر کردید یا نکردید به من چه من حق وحقوقم را میخواهم پول دارید یا ندارید به من چه میخواستی شرکت طرح نیشکر هفت تپه را نگیریدوهزاران به من چه های دیگر باید در کتابهای درسی نوشته شوند که کسانیکه این شرکتها را به افراد نالایق وناکار آمد واگذار نمایند وجامعه ی کارگری را به خطر بیندازند بدانند که سخت در اشتباهند وباید از این مخاطره ی بزرگ دست بردارند چونکه این خطر گریبان آنها خواهد شد.

بین المللی

عراقمعترضان دفاتر احزاب سیاسی اقلیم کردستان را به آتش کشیدند

گروهی از معترضان روز دوشنبه ١٨ دسامبر در اعتراض به سال‌ها ریاضت اقتصادی و تعویق در پرداخت حقوق‌های کارکنان بخش عمومی، دفاتر احزاب سیاسی نزدیک شهر سلیمانیه را به آتش کشیده و خواستار کناره گیری دولت محلی اقلیم خودمختار کردستان شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از به آتش کشیده شدن یک ساختمان متعلق به حزب دموکراتیک کردستان حکایت دارند و یکی از سخنگویان حزب اتحادیه میهنی کردستان، که با حزب دموکراتیک ائتلافی را در دولت تشکیل داده، به رویترز گفته است دفتر این حزب در آن ساختمان نیز توسط معترضان به آتش کشیده شده است. به گزارش رویترز به نقل از رسانه‌های محلی، معترضان دفاتر دو حزب دیگر را نیز به آتش کشیده‌اند.

اعتراضات در اقلیم کردستان عراق برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. با شلیک مأموران پلیس به سوی معترضان ٥ نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند. مسئولان و احزاب محلی هدف اعتراضات هستند. به رغم افزایش نیروهای امنیتی، ناآرامی در مناطق اقلیم خودمختار کردستان ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که احزاب گوران و جماعت اسلامی اقلیم خودمختار کردستان عراق به دنبال ادامه تظاهرات ضد دولتی از عضویت در دولت هشتم این اقلیم کناره‌گیری کردند. حزب گوران ١٠ وزیر و حزب جماعت اسلامی نیز دو وزیر خود را از دولت اقلیم خارج کرده است.

پس از درگیری‌های خونین در روز سه‌شنبه ١٩ دسامبر شمار نیروهای امنیتی در سلیمانیه و دیگر شهرهای اقلیم افزایش یافته است. در چهارراه‌های سلیمانیه خودروهای آب‌پاش، زره‌پوش و ماموران به شدت‌ مسلح پلیس مستقر و بسیاری از فروشگاه‌های این شهر نیز تعطیل شده‌اند.

آلمان  -نقض حقوق کارگران در شرکت آمازون

شبکه یک تلویزیون آلمان برنامه‌ای پخش کرد که در آن وضعیت ناهنجار کارکنان شرکت آمازون در شهر “وینزن” آلمان به نمایش گذاشته می‌شود.

فشار کاری بیش از حد، کنترل شدید و عدم تعرفه سندیکایی از جمله مشکلات کارکنان آمازون است. در این کارخانه، فعالیت تمامی کارکنان توسط کامپیوترها و دوربین‌هایی که از سقف آویزانند ثبت می‌شود. حتی در اتاق رخت‌کن کارگران هم دوربین نصب شده است.

بعد از پخش این گزارش از تلویزیون آلمان مسئولان این کارخانه اعلام نموده اند که ثبت فعالیت کارگران توسط کامپیوتر‌ها تنها برای بهبود سرویس خدماتی است. وجود دوربین‌ها در اتاق‌های رختکن به عنوان اقدامی جهت جلوگیری از دزدی معرفی شده است. کارشناسان در این خصوص می گویند، وجود دوربین در محل کار یا ثبت فعالیت کارگران توسط کامپیوتر باعث می‌شود که کارگران زیر فشار روحی ناشی از وفق دادن خود به شرایط موجود قرار گیرند و به همین دلیل اقدامی غیرقانونی به‌شمار می‌رود.

آرژانتینتجمع بازنشستگان در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی

در روزهای  گذشته صدها نفر از بازنشستگان آرژانتینی مقابل ساختمان مجلس نمایندگان به اصلاح قانون بازنشستگی اعتراض کردند.

 اعتراض بازنشستگان آرژانتینی در حالی انجام شد که نمایندگان پارلمان آرژانتین سرگرم بررسی طرحی جنجالی در خصوص اصلاحات در قانون بازنشستگی این کشور بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس از بوینوس آیرس، معترضان به سوی ساختمان پارلمان سنگ و بطری آتش‌زا پرتاب کردند ودر مقابل پلیس این کشوربا گاز اشک آور با معترضان خشمگین درگیر شدند.

اتحادیه‌های کارگری آرژانتین از ظهر روز دوشنبه اعتصابی ٢٤ ساعته را در اعتراض به این طرح جنجالی شروع کرده‌اند.

معترضان می‌گویند این طرح در صورتی که تصویب شود حقوق بازنشستگی و نیز دریافتی خانواده‌های فقیر را کاهش می‌دهد .سنای آرژانتین پیش‌تر این طرح را تصویب کرده بود.

طرح اصلاحات قانون بازنشستگی در آرژانتین بخشی از مجموعه تغییرات اقتصادی است که دولت این کشور با هدف کاستن از میزان کسری بودجه دنبال می‌کند.

 

یمن – یک میلیون نفر مبتلا به وبا

صلیب سرخ بین‌الملل می‌گوید که تعداد کل افراد مشکوک به ابتلای به وبا در یمن به مرز یک میلیون نفر نزدیک شده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای گفته است که این ارقام نشان دهنده شرایط کشوری است که در یک جنگ خشونت بار گرفتار آمده است و با مشکلات دیگری نیز دست به گریبان است.

در این بیانیه آمده است که در حال حاضر، بیش از هشتاد درصد از جمعیت یمن با کمبود مواد غذایی، سوخت و آب آشامیدنی پاکیزه مواجه و از دسترسی به امکانات درمانی لازم محروم هستند.

کمبودهای موجود چند میلیون نفر را در معرض ابتلای به امراض مختلف به خصوص بیماری وبا قرار داده هر چند در حال حاضر، این بیماری هنوز تحت کنترل است.

این تصمیم اعتراض سازمان های امدادرسانی را در پی داشت که هشدار دادند محدودیت و جلوگیری از ارسال اقلام بشردوستانه به مناطق تحت کنترل حوثی ها می تواند کمبودهای موجود را تشدید کند و یک فاجعه انسانی را در پی بیاورد. نیروهای ائتلاف بعدا محاصره این مناطق را کاهش دادند اما هنوز یکی از بنادر اصلی یمن مسدود است.

در جنگ یمن، حوثی های تحت حمایت ایران با نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور درگیر هستند. جامعه بین المللی عبد ربه منطور هادی را به عنوان رئیس قانونی یمن به رسمیت می شناسد و نیروهای دولتی از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان برخوردارند.

جهانافزایش شمار پناهندگان در سراسر جهان

سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار مهاجران در مقایسه با سال ٢٠٠٠ میلادی ٤٩ درصد افزایش یافته و این در حالی است که حدود ٢٦ میلون مهاجر (١٠درصد از کل مهاجران) آواره هستند.
اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد بیش از ٢٥٨ میلیون مهاجر بین المللی وجود دارد که این آمار سه و چهار دهم درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و این آمار همچنان در حال افزایش است.در این گزارش آمده است بیشترین شمار مهاجران – ٤٩ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر یا ١٩ درصد همه مهاجران بین المللی در آمریکا به سر می‌برند. این در حالی است که حدود نه میلیون مهاجر نیز در انگلیس ساکن هستند. اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد در سال ٢٠١٧ میلادی، ٤٨ و چهار دهم درصد همه مهاجران بین المللی زن هستند، شمار زنان مهاجر بیش از شمار مهاجران مرد در همه مناطق به جز آفریقا و آسیا است. حدود سه چهارم (٧٤ درصد) همه مهاجران بین المللی – بین ٢٠ تا ٦٤ سال – در سن کار هستند.

با توجه به منشا مهاجران، هند با ١٧ میلیون و مکزیک که ١٣ میلیون نفر از اتباع آن خارج از مرز‌های این کشور به سر می‌برند، بیشترین شمار مهاجران بین المللی را دارند. اتباع روسیه، چین، بنگلادش، سوریه، پاکستان و اوکراین نیز بخش قابل توجهی از مهاجران بین المللی را تشکیل می‌دهند که بین شش تا ١١ میلیون نفر از هر یک از این کشور‌ها هستند.