اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان‌تایر مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

ساعت یازده صبح روز ٢٧ آذر جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان تایر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت خود مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

٤٠٠ بازنشسته کیان تایر که از سال ٩٠ به تدریج بازنشسته شده اند هنوز حق سنوات پایان خدمت خود را از کارخانه دریافت نکرده اند. مطابق تعهد هیات حمایت از صنایع در آن سال که مدیریت موقت کیان تایر را داشتند قرار بود که تا تسویه کامل سنوات پایان خدمت هر ماه ٥٠٠ هزار تومان به این کارگران پرداخت شود. و اکنون هر کدام از این کارگران بین ٨٠ تا ١٠٠ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند. کارگران میگویند حتی با پرداخت همان ٥٠٠ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آنها بیش از یک دهه طول خواهد کشید. این کارگران قبلا نیز در هفتم تیر ماه تجمع مشابهی مقابل وزارت صنعت و معدن داشتند. که به آنها وعده حل مشکلشان را دادند ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این اعتراض ادامه دارد.

٢٦ آذر: تجمع کارگران راه آهن تبریز در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد و عدم ایمنی شغلی خود

کارگران جلوی حرکت تبریز به مشهد را گرفتند.

کارگران خط آهن آذربایجان در اعتراض به عدم دریافت پایان‌‌کار ٧ ساله و ٣ ماه بی‌‌حقوقی و خطر از دست دادن شغل شان دست به اعتراض زدند. هر کدام از کارگران نزدیک به ده میلیون طلبکارند و بخاطر آن قبلا نیز اعتصاب داشتند. در این حرکت اعتراضی کارگران دستنوشته‌هایی در دست دارند که روی آن‌ها نوشته است: «امنیت شغلی نداریم» و «حقوق و مزایا نگرفته‌ایم» و «بیمه‌هایمان پرداخت نشده»؛«حقوق هایمان را میخواهیم» و تبعیض تا کی

به گفته کارگران آنها نزدیک به ده تا ١٢ سال است که قراردادی و بصورت پیمانی کار میکنند. شرکتی که کارش تمام شده به آنها بدهکار است و جوابشان را هم نمیدهند. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبها و قراردادهای دائم کاری هستند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان‌تایر مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

ساعت یازده صبح روز ٢٧ آذر جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان تایر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت خود مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

٤٠٠ بازنشسته کیان تایر که از سال ٩٠ به تدریج بازنشسته شده اند هنوز حق سنوات پایان خدمت خود را از کارخانه دریافت نکرده اند. مطابق تعهد هیات حمایت از صنایع در آن سال که مدیریت موقت کیان تایر را داشتند قرار بود که تا تسویه کامل سنوات پایان خدمت هر ماه ٥٠٠ هزار تومان به این کارگران پرداخت شود. و اکنون هر کدام از این کارگران بین ٨٠ تا ١٠٠ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند. کارگران میگویند حتی با پرداخت همان ٥٠٠ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آنها بیش از یک دهه طول خواهد کشید. این کارگران قبلا نیز در هفتم تیر ماه تجمع مشابهی مقابل وزارت صنعت و معدن داشتند. که به آنها وعده حل مشکلشان را دادند ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این اعتراض ادامه دارد.

اعتصاب کارگران کشت و صنعت میان آب

٢٧ آذر کارگران کشت و صنعت میان آب در اعتراض به تلاش کارفرما برای انعقاد قرارداد ساعتی و عدم پرداخت پاداشهای کارگران قراردادی و دیگر مزایا.دست از کار کشیده و تجمع کردند

مدیریت هفت تپه به تعهدش عمل نکرد و کارگران اولتیماتوم دادند.

 ٢٦ آذر بنا بر توافقات صورت گرفته و تعهدات مدیریت، قرار بود مزد عقب افتاده ماه شهریور کارگران پرداخت شود، اما خبری نشد. کارگران هفت تپه نیز اولتیماتوم داده اند که اگر فردا این پول به حسابشان وارد نشود و همینطور مزد رانندگان ایاب ذهاب پرداخت نشود، اعتراضاتشان را قدرتمند تر از سر بگیرند.

 

تجمع کارگران «پروفیل ارومیه»برای معوقات مزدی

٢٥ آذر؛ کارگران کارخانه «پروفیل ارومیه»  در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود درمقابل ساختمان استانداری آذر بایجان غربی تجمع کردند. آن‌ها می‌گویند شمار معترضان نزدیک به ٥٠ نفر می‌شود که در یازده ماه گذشته با مشکل پرداخت معوقات مزدی مواجه بوده‌اند. به ادعای این کارگران ، فعالیت تولیدی محل کارشان از یک ماه قبل متوقف شده و در نتیجه آن بلاتکلیف شده‌اند. همچنین به نقل از این کارگران گفته می‌شود که در پرداخت حق بیمه آنها نیز وقفه‌هایی ایجاد شده است به طوری که در برخی از ماهه‌ای سال تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آن‌ها با مشکل روبرو بوده‌است. برپایه این اطلاعات ظاهرا کارگران این مجتمع صنعتی دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی کارخانه از سوی کارفرما عنوان می‌کنند. به گفته کارگران که پیش از این نیز چندین بار در محوطه کارخانه ومقابل ساختمان نهاد‌های دولتی استان وشهرستان دست به اعتراض صنفی زده‌اند گفته می‌شود ٩٧ نفر از همکارانشان برای پیگیری قانونی مطالبات صنفی خود به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی ارومیه شکایت کرده‌اند. گفتنی است کارخانه‌ لوله پروفیل ارومیه در فاز دوم شهر صنعتی ارومیه واقع شده و دست کم ١٠٠ کارگر در آن‌مشغول بکار هستند.

فراخوان «تلاش» برای دستمزد بالای خط فقر

امسال هم دخل و خرج‌مان با هم نخواند. باز شانس آوردیم که گذرمان به دکتر و بیمارستان و… نیفتاد؛ وگرنه برای تأمین همین سفره‌ی بخور و نمیر باید از آشنا و غریبه قرض می‌گرفتیم. نصفِ بیشتر دستمزدمان صرف پرداخت اجاره‌خانه یا اقساط بانک می‌شود. شهریه‌ی مهد کودک، مدرسه و دانشگاه هم که قوز بالای قوز است.

تا حالا زنده مانده‌ایم چون به جای هشت ساعت کار در شبانه‌روز، ده دوازده ساعت و حتی روزهای تعطیل، کار می‌کنیم. مدت‌هاست قید تفریح و سفر را هم زده‌ایم. با این روند، دیر یا زود مستهلک می‌شویم! تأخیر کارفرما در پرداخت همین دستمزدِ زیر خط فقر، روزگارمان را سیاه‌تر کرده است. زندگی یک کابوس دائمی شده است!

ما کار می‌کنیم؛ حساب سرمایه‌داران چاق می‌شود!

ما می‌سازیم؛ برج و ویلا نصیب بساز و بفروش‌ها می‌شود!

ما تولید می‌کنیم؛ حقوق‌های نجومی به جیب مدیران دولتی و خصوصی سرازیر ‌می‌شود…

ما کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و… در برابر این وضعیت تسلیم نشده‌ایم. در هفت‌تپه، چادرملو، آق‌دره، عسلویه، هپکو، شهرداری‌ها و… مبارزه کرده‌ایم، باطوم و شلاق خورده‌ایم؛ با اتهامات امنیتی به زندان افتاده‌ایم اما هرگز تسلیم نشده‌ایم!

چاره‌ای نیست جز متشکل شدن و پیوستن به یکدیگر و گسترش مبارزه علیه این وضعیت ضد انسانی…

تلاش کنیم، بنویسیم، گفتگو کنیم، بپیوندیم و یک‌صدا بگوییم:

«دستمزد باید بالای خط فقر باشد!»

 

تجمع بازنشستگان در برابر استانداری اصفهان.

با گذشت ٢٥ روز از آذر ماه خبری از حقوق آبان ماه نشده است. بازنشستگان فولاد به تجسم هولناک آینده فروپاشی صندوق های بازنشستگی تبدیل شده اند و شرایط غیرقابل تحمل تر فردای عموم بازنشستگان را بازتاب می دهند. حقوق آنها را حالا دیگر ماه به ماه رسما نمی دهند و چاره ای جز اعتراض برای زحمتکشان فولاد باقی نگذاشته اند. تجمع کنندگان شعار می دهند:

حسین حسین شعارشون ،حقوق ودزدی کارشون

عزا عزاست امروز روز عزاست امروز حقوق بازنشسته زیر عباست امروز

یه اختلاس کم بشه/مشکل ما حل می شه

 

تجمع کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به واگذاری مجتمع رفاهی

قوه قضایی و شهرداری شاهرود فشار برای بی خانمان کردن کارگران را شدت داده و مراجع قضایی اخطاریه تخلیه فرستاده اند جمعی از کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که در مالکیت ٥ درصد از سهام مجموعه ٤٢ هکتاری تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد تولیدی سهیم هستند، صبح امروز شنبه (٢٥ آذر ماه)  در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت سهام خود، مقابل ساختمان اداری شرکت تجمع کردند.  این تجمع اعتراضی از حوالی ساعت ٩ صبح  با همراهی جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته معدن البرز شرقی برپا شده است. کارگران معترض و مالک ٥ درصد سهام مجموعه ٤٢ هکتاری تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی در شهر شاهرود گفتند: تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی در بلوار شهید بهشتی شاهرود قرار دارد و از حدود ٤ سال پیش که شرکت ذوب آهن اصفهان مالکیت معدن البرز شرقی را برعهده گرفت، این مجموعه تفریحی نیز به شهرداری شاهرود واگذار شد.  معترضین که خواستار لغو این واگذاری غیراصولی هستند می‌گویند زمین‌های این مجتمع  در بهترین نقطه شهر شاهرود قرار دارد اما مدیریت پیشین معدن آن را با قیمتی نازل به شهرداری شاهرود واگذار کرده است. کارگران با بیان اینکه ما خواستار تعیین تکلیف ٥ درصد سهام خود هستیم، افزودند: در  زمان واگذری زمین‌ها این مجتمع بارها دست به اعتراض زدیم که درنهایت با بی‌توجهی مسئولان مواجه شد. در عین حال از زمان واگذاری تاکنون شهرداری شاهرود بخش کمی از قیمت معامله را پرداخت کرده است. کارگران معترض معادن البرز شرقی با یادآوری اینکه محل سکونت، تاسیسات رفاهی و خدماتی بسیاری از خانواده‌های کارگران زغال سنگ البرز در محدوده این زمین‌ها قرار دارد، افزودند: در صورت تحقق این موضوع، آنها ناچارند منازل خود را تخلیه کنند.

تجمع جوانان در شهر شوش در اعتراض به بیکاری ، اعتراضات علیه بیکاری گسترش می یابد

روز ٢٧ آذر جمعی از جوانان در شهر شوش در اعتراض به بیکاری تجمع کردند. آنها دستنوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته است:« بیکاری تا کی؟» و «ما فارغ‌التحصیلان بیکار؛ به ما کار بدهید» و « به جوانان شوشی کار بدهید»

تجمع اعتراضی کارگران و پیمــانکـــاران سد رودبار

روز ٢٧آذر ماه؛ جمعی از کارگران و پیمــانکـــاران سد رودبــار لرستان مقابل ساختمان شرکت آب و نیروی منابع آب ایران برای گرفتن مطالبات پرداخت نشده خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران برخی از واحدهای نیشکر هفت تپه دست از کار کشیدند

بنا بر گرارشات منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران روز ٢٧ آذر کارگران قسمت های بانک ماشین الات و زیر بنایی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بدلیل خلف وعده کارفرما در واریزی حقوق شهریورماه دست به اعتصاب زدند

این اعتصاب بدنبال خلف وعده کارفرمای نیشکر هفت تپه از اولین بند توافق انجام گرفته در روز ٢٣ آذر آنها مبنی بر ” پرداخت دستمزد شهریورماه ” ضورت گرفت. کارگران میگویند تا پیامک واریز حقوق به گوشی ها ارسال نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. همچنین حدود سه هزار نفر از کارگران دیگر همانند واحدهای خوراک دام، مهندسی، بازرگانی و اداری اعلام کردند چنانچه تا پایان ساعت کاری امروز حقوق شهریورماه به حسابشان واریز نشود فردا به همکاران اعتصابی خود خواهند پیوست.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران لاوان تابلو: روز ٢٦ آذر بیش از١٠٠ نفر از کارگران کارخانه لاوان تابلو تولید کننده تابلوهای الکترونیکی در اعتراض به عدم پرداخت ده ماه مزد خود حق بیمه شان مقابل استانداری تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی کارگران پلاکاردهایی حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شده بود: «زلزله یعنی ٩ ماه بی‌حقوقی»

کارخانه لاوان تابلو تا سال گذشته بیش از ٢٠٠ کارگر داشت اما صد نفر آن در این یکساله اخراج شده اند. این کارگران دو هفته پیش نیز تجمعی مقابل استانداری برگزار کرده بودند.

٢٦ آذر: تجمع کارگران راه آهن تبریز و زنجان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها

کارگران راه آهن در تبریز جلوی حرکت تبریز به مشهد را گرفتند.

کارگران خط آهن آذربایجان در اعتراض به عدم دریافت پایان‌‌کار ٧ ساله و ٣ ماه بی‌‌حقوقی و خطر از دست دادن شغل شان دست به اعتراض زدند. هر کدام از کارگران نزدیک به ده میلیون طلبکارند و بخاطر آن قبلا نیز عتصاب داشتند. در این حرکت اعتراضی کارگران دستنوشته‌هایی در دست دارند که روی آن‌ها نوشته است: «امنیت شغلی نداریم» و «حقوق و مزایا نگرفته‌ایم» و «بیمه‌هایمان پرداخت نشده»؛«حقوق هایمان را میخواهیم» و تبعیض تا کی

به گفته کارگران آنها نزدیک به ده تا ١٢ سال است که قراردادی کار میکنند. شرکتی که کارش تمام شده به آنها بدهکار است و جوابشان را هم نمیدهند. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبها و قراردادهای دائم کاری هستند.

تجمع کارگران پروژه دو خطه کردن «راه‌آهن زنجان-تهران»برای معوقات مزدی

٢٦ آذر کارگران پیمانکاری راه‌آهن زنجان به تهران، با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگیر مطالبات معوقه خود شدند.این کارگران دست کم سه تا ٦ ماه به مزد طلب دارند. همچنین در سال جاری کارفرما هنوز قراردادی با آنها امضا نکرده است.

کارگران راه آهن می گویند در صورتی که حقوق شان همچنان پرداخت نشود از این پس جلوی حرکت قطارها را می گیرند

ضرب و شتم میوه‌فروشان ملایری با باتوم , چند نفر راهی بیمارستان شدند

٢٦ آذر؛  نیروهای سد معبر شهرداری ملایر در میدان آزادی این شهر با باتوم چند میوه‌فروش را مسدوم و آنها را راهی بیمارستان کردند

گزارش یکی از این میوه‌فروشان:

من و برادرانم صاحب چند مغازه در میدان آزادی ملایر هستیم و صبح دیروز مشغول استراحت بودیم که متوجه شدم نیروهای سد معبر شهرداری در حال جمع‌آوری میوه‌های ما هستند

پس از اعتراض به نیروهای شهرداری آنها با ما درگیر شدند و با باتوم به جان ما افتادند

در این درگیری پای برادرم آسیب دید و سرش نیز ضربه خورد و جای باتوم بر روی بدن من به وضوح مشخص است.

١٠ نفر نیروی سد معبر با دو دستگاه وانت مزدا یورش بردند و این افراد بدون اینکه از قبل به ما اخطار دهند با ما درگیر شدند.

کارگران

 

خطر مرگ رضا شهابی در صورت تداوم حبس ظالمانه!

سندیکای کارگران شرکت واحد از همه کارگران و تشکلات کارگری ایران و سراسر جهان درخواست دارد با تمام ظرفیت برای نجات جان رضا شهابی بکوشند!

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بدنبال بازگشایی در سال ١٣٨٤ دائما مورد آزار و اذیت قرار داشته و بسیاری از اعضای آن زندانی و از کار اخراج شده اند. رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکا، در خرداد ماه ١٣٨٩ زندانی شد و به دلیل ضرب و شتم نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت و بازجویی دو عمل جراحی سنگین بر روی گردن و کمرش صورت گرفت و مدتی از حبس اش در مرخصی پزشکی بود. در شرایطی که حکم شش سال زندان رضا شهابی به پایان رسیده بود، دادستانی تهران به بهانه اینکه سه ماه از مرخصی وی تایید نشده است اعلام کرد که رضا برای سپری نمودن این دوره باید به زندان برگردد. شهابی برای پیشگیری از ضبط ملک وثیقه گذار خود پذیرفت که برای سپری نمودن این سه ماه به زندان برگردد؛ اما بعد از زندانی شدن مجدد شهابی در تاریخ ١٨ مرداد ١٣٩٦، کل مرخصی وی را غیبت محسوب و اعلام کردند که او ٩٦٨ روز باید در زندان باشد. این در حالیست که محکومیت حبس شهابی به پایان رسیده و او نامه آزادی اش که در تاریخ ٩٤/٠٦/٢٤ صادر شده را در پرونده دیده است. مقامات امنیتی و قضایی پس از ٥٠ روز اعتصاب غذای رضا شهابی که منجر به اعتراضات گسترده در ایران و جهان شد، به خانواده شهابی تعهد دادند که به خواستهای او فوری رسیدگی نمایند، اما در هفته های اخیر شهابی را تحت فشار گذاشته اند که که متعهد گردد به هر گونه فعالیت سندیکایی و دفاع از حقوق کارگران خاتمه می دهد. شهابی اما با ایستادگی ومقاومت همچنان برمواضع خود که همان داشتن حق تشکل مستقل وسندیکایی کارگران است پافشاری دارد وهرگزتسلیم ارعاب و فشار وزندان نشده است.

در آخرین ملاقات خانواده رضا شهابی با وی در زندان به تاریخ ٢٢ آذر، نیمه چپ صورت رضا افتادگی داشته و زیر چشمش نیز فرو رفته بوده است. پزشک زندان به او گفته است که سکته مغزی خفیف داشته است اما حتی جهت آزمایش او را تا ٢٥ آذر به بیمارستان منتقل نکرده بودند. علی رغم اینکه پیش از آن پزشک متخصص تشخیص داده بود که شهابی از نظر جسمی توان تحمل کیفر ندارد و درخواست آزادی اش را در پرونده درج کرده بود، این کارگر زندانی نه تنها آزاد نگردید بلکه در زندان سکته مغزی نیز کرده است. لازم به تاکید است که رضا شهابی بطور دائم و مکرر فشار خونش بالا است و در زندان بارها خون دماغ شده است؛ او سر دردهای شدید و مداوم دارد و احساس بی حسی در پاها می کند. کلیه های وی عفونت کرده و تکرر شدید ادرار دارد.

سندیکای واحد به شدت نگران سلامتی رضا شهابی است. احتمال فراوان می رود اگر شهابی فوری آزاد و درمان نگردد در روزهای آینده حالش بدتر و جانش بطور کاملا جدی در خطر بیافتد. تداوم حبس ظالمانه و غیرقانونی رضا شهابی، که نوعی گروگان گیری محسوب می گردد، تجاوز آشکار به حقوق ابتدایی انسانی او و نقض کامل کلیه مقاوله نامه های بین المللی سازمان جهانی کار مبنی بر آزادی حق تشکل و فعالیت مستقل کارگری می باشد. لذا از همه کارگران و تشکلات کارگری ایران و سراسر جهان درخواست فوری و اضطراری داریم که با تمام ظرفیت برای نجات جان رضا شهابی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او بکوشند. سندیکای واحد کلیه مسئولان نظام و بطور مشخص نهادهای امنیتی و قضایی را مسئول سلامتی و حفظ امنیت رضا شهابی میداند.

به امید گسترش همبستگی کارگران جهان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

٢٦ آذر ١٣٩٦ برابر با  ١٧ دسامبر ٢٠١٧

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون پایان اعتصاب قدرتمندانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

حوالی ظهر امروز، کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه با حضور  فرماندار شوش، اسد بیگی و برخی دیگر از مسئولین و تعهدات آنان در جمع کارگران برای تحقق خواستهایشان، به اعتصاب شش روزه خود پایان دادند.

این اعتصاب در شرایطی پایان گرفت که مدیر عامل شرکت اسد بیگی و قائم مقام او سیامک نصیری افشار طی روزهای گذشته ترفندهای مختلفی را برای ایجاد تفرقه در میان کارگران و تحقق توافقی نیم بند با آنان در پشت پرده به کار بستند. اما کارگران با هوشیاری و عکس العمل متحدانه خود اعلام کردند حاضر به پذیرش هیچ توافق پشت پرده ای نیستند و هر توافقی باید در حضور کارگران، مدیر عامل کارخانه و بالاترین مقامات شهر شوش بصورت علنی انجام پذیرد.

در پی این ایستادگی و درایت و هوشیاری کارگران، صبح امروز فرماندار شوش به همراه برخی دیگر از مسئولین شهر و اسد بیگی مدیر عامل کارخانه در جمع کارگران در محوطه کارخانه حاضر شدند و توافقات زیر انجام گرفت: ١- پرداخت دستمزد شهریور ماه کارگران از اول هفته آینده ٢- پرداخت باقی مانده دستمزد معوقه سالجاری در روزهای چهاردهم هر ماه و حقوق ماهانه از بیست و هشتم هر ماه، بعلاوه پرداخت مطالبات ماههای بهمن و اسفند نود و چهار، پاداشهای قطع شده و حق کشت دو ساله ٣- عزل سیامک نصیری افشار قائم مقام مدیر عامل و برخی دیگر از مدیران شرکت ٤- تبدیل وضعیت کارگران روزمزد به قراردادی ٥- تبدیل وضعیت کارگران پیمانکاری اقبالی به قراردادی ٦- تنظیم قرارداد کارگران بر اساس فرم قرارداد وزارت کار ٧- تبدیل توافقات انجام شده به بخشنامه و ضمانت آن توسط شورای تامین شهر

توافقات فوق در حالی صورت گرفت که در طول این تجمع، امید اسد بیگی به کرات مورد اعتراض خشمگینانه کارگران قرار گرفت و یکی از آنان پس از سخنرانی فرماندار شوش، پشت بلند گو اعلام کرد چنانچه هفته آینده حقوق شهریور ماه پرداخت نشود و خلف وعده ای در مورد توافقات انجام شده صورت گیرد بلافاصله دست به اعتصاب خواهیم زد.

اگر چه تحقق توافقات انجام شده را می باید در طول هفته ها و ماههای آینده محک زد، اما توافق علنی بر سر آنها، بر اساس خواست کارگران با حضور فرماندار و برخی دیگر از مسئولین شهر شوش  و مدیر عامل شرکت در تجمع کارگران، یک موفقیت مهم برای کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه است که بی تردید در صورت خلف وعده کارفرما، اعتراضات آنان را وارد مراحل تعیین کننده تر و موفقیت آمیزتری خواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با تبریک این موفقیت به کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و اعلام همبستگی با آنان، مصرانه بر تحقق توافقات انجام شده پای می فشارد و بدینوسیله با هشدار به خلف وعده های احتمالی کارفرما اعلام میدارد مسئولیت و تبعات ناشی از اعتصاب و اعتراضات مجدد کارگران شرکت نیشکر هفت مستقیما بر عهده کارفرما و مسئولین شهر شوش است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٣ آذر ماه ١٣٩٦

در پنجمین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، مدیر عامل کارخانه با اعتراض آنان و با بهانه ای واهی مجبور به ترک کارخانه شد

امروز ٢٢ آذر ماه ٩٦ در پنجمین روز اعتصاب متحدانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، امید اسد بیگی سهامدار اصلی و مدیر عامل شرکت در ادامه عوامفریبی های خود برای وادار کردن کارگران به کار با شکم گرسنه و بدون دریافت دستمزد های معوقه، با همراهی و اسکورت نیروهای انتظامی و امنیتی وارد کارخانه شد و با حضور در تجمع کارگران تلاش کرد آنان را وادار به شکستن اعتصاب کند اما با عکس العمل اعتراضی و خشمگینانه کارگران مواجه و در حالی که دچار استیصال در برابر استدلالهای محکم کارگران شده و به اتفاق همراهانش در معرض حمله های کارگران قرار گرفته بود مجبور به ترک کارخانه شد.

بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، پیش از ورد اسد بیگی به محل شرکت، عوامل او در حرکت عوافریبانه دیگری اقدام به توزیع فیشهای حقوقی شهریور ماه در میان کارگران کرده بودند که این امر باعث خشم بیشتر آنان و حمله کارگران به اتاق دوربینهای مدار بسته و تخریب آن شد. این مرکز دوربین از زمان بدست گیری شرکت توسط کارفرما با هدف کنترل کارگران ایجاد و در همه قسمتهای کارخانه اقدام به دوربین گذاری شده بودند. همچنین امروز کارگران خشمگین کارخانه در اقدام اعتراضی دیگری اقدام به اخراج یکی از روسای قسمتهای شرکت کردند و قبل از ورود اسد بیگی با قاطعیت مانع ورود خبرنگار خبرگزاری رسمی صدای خوزستان به شرکت شدند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اعتصاب روزهای گذشته خود را یکی از متحدانه ترین اعتصاباتی میدانند که تاکنون در این شرکت بوقوع پیوسته است و اعلام کرده اند تا رسیدن به خواستهایشان حاضر به پایان دادن به اعتصاب و اعتراضات شان نیستند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بدنبال ٥ روز اعتصاب و اعتراض، علاوه بر خواست پرداخت همه مطالبات معوقه خود، حل مشکلات بازنشستگان و واریز حق بیمه هایشان به حساب صندوق سازمان تامین اجتماعی، مصرانه خواهان بازگشت شرکت به بخش دولتی و آزادی فعالیت “سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه” در محیط شرکت هستند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دقایقی پیش(ساعت شش) تعدادی از نماینده های کارگران برای شرکت در جلسه ای در شورای تامین شهر با حضور اعضای این شورا و کارفرما، عازم فرمانداری شوش شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٢ آذر ماه ١٣٩٦

علیرغم فشارها و تلاشهای تفرقه افکنانه کارفرما، اعتصاب متحدانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه ادامه دارد

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب متحدانه کارگران این شرکت، علیرغم تلاشهایی که دیشب سهامدار اصلی و مدیر عامل کارخانه امید اسد بیگی بکار بست، امروز وارد پنجمین روز خود شد و کارگران دست به تجمع مقابل مدیریت کشاورزی زدند.

بنا بر این گزارش، اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در حالی پنجمین روز خود را طی میکند که دیشب امید اسد بیگی سهامدار اصلی و مدیر عامل کارخانه ساعت ٨ شب با همراهی تعدادی از نیروهای انتظامی وارد کارخانه شد و با حضور در قسمت کوره بخار تلاش کرد با روشن کردن آن، اعتصاب کارگران را در هم بشکند اما با مقاومت آنان مواجه شد. سپس نامبرده با ملاقات با کارگران شیفت عصر و شب با بکار بردن الفاظی از قبیل ” شما سربازان من هستید و جلوی نقاب داران باید ایستادگی کنید” تلاش کرد با ایجاد دو دستگی در میان کارگران، اعتصاب آنان را در هم بشکند. لازم به یادآوری اغلب کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه حین تجمعات، بستن جاده و حمله به مدیران شرکت، برای جلوگیری از شناسائی و اخراج نقاب بر صورت میکشند.

همچنین کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه برای ایجاد ابهام و در هم شکستن اعتصاب، از ساعت ٧ صبح امروز اقدام به توزیع فیشهای حقوقی شهریور ماه در میان کارگران کرد اما با شعارهای مرگ بر کریم پور و مرگ بر آصفی (از مدیران کارخانه) آنان و تجمع اعتراضی شان در محوطه ساختمان مدیریت مواجه شد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مامورین انتظامی با حضور در میان کارگران در محل درب ورودی محوطه صنعتی تلاش میکنند تا رضایت آنان را برای برگزاری جلسه مشترک شخص مدیر عامل اسد بیگی، نماینده اداره اطلاعات و دیگر مسئولین محلی با نماینده های کارگران جلب کنند. اما کارگران میگویند این جلسه باید در محوطه درب ورودی محوطه صنعتی و با حضور همه کارگران و بطور علنی برگزار شود.

بنا بر این خبر، همچنین نیروی انتظامی تلاش کرد تا کارگران تجمع کننده چفیه های خود را از روی صورتهایشان بردارند اما با مخالفت متحدانه کارگران مواجه شدند.

گزارش تکمیلی اعتصاب و اعتراض امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٢ آذر ماه ١٣٩٦

 

گزارش تکمیلی،، اعتصاب متحدانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت

علیرغم تلاشهای مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه برای ایجاد تفرقه در میان کارگران اعتصابی که از بعد از ظهر دیروز تا پاسی از دیشب ادامه داشت کارگران این شرکت امروز چهارمین روز پیاپی اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند و علاوه بر پیوستن کارگران کارخانه خوراک دام و کارکنان اداری به همکاران اعتصابی خود، رانندگان استیجاری سرویس ایاب و ذهاب و بازنشستگان نیز بدلیل عدم دریافت مطالباتشان در مقابل ساختمان مدیریت شرکت دست به تجمع زدند.

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مدیریت شرکت علاوه بر شگردهایی که برای ایجاد تفرقه در میان کارگران از بعد از ظهر دیروز آغاز کرد و تا پاسی از دیشب ادامه داد امروز نیز با برنامه ای که از دیشب تدارک دیده بود قرار بود مدیران شرکت با حضور در میان کارگران، آنان را وادار به شکستن اعتصاب کنند اما با توجه به اینکه کارگران یکصدا اعلام کردند اگر پیدایشان شود برخورد فیزیکی خواهند کرد مجبور به ترک کارخانه از دروازه خوراک دام شدند.

مدیریت شرکت در اقدام دیگری علیرغم اینکه دهها سال است کارگران نیشکر هفت تپه حقوق خود را از بانک ملی دریافت میکنند و با اشراف به اینکه آنان در بانک کشاورزی حسابی ندارند اعلام کرده است حقوق بسیاری از آنها را به بانک کشاورزی واریز نموده و باید کارگران حقوق خود را از این بانک دریافت کنند. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه این اقدام کارفرما را شگردی جهت عدم اطلاع آنان از وضعیت دریافت یا عدم دریافت همدیگر و خرید وقت ارزیابی میکنند و بشدت از این وضعیت خشمگین هستند.

همچنین بدنبال پیوستن پرسنل اداری به اعتصاب، آنان امروز دست به افشاگری زده و اعلام کردند قائم مقام مدیر عامل کارخانه در اقدامی بدون اطلاع کارگران، ١٥٠ نفر از نیروهای روز مزد دفع آفات نباتی را حدود یک هفته قبل از تشدید اعتراضات کارگران، تبدیل به نیروهای اقبالی(پیمانکار) کرده است. این کارگران دارای سابقه کار طولانی در شرکت نیشکر هفت تپه بوده اند و با انتقال شان به قسمت نیروهای پیمانکاری اقبالی از آنجا که کارگران شاغل در این بخش فاقد قرارداد کار هستند اخراج شان تسهیل میشود.

بنا بر خبر دیگری که کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال کرده اند از روز شنبه ١١ آذر ماه و بدنبال اعتصاب کارگران در این روز و سپس تشدید اعتصاب و اعتراض کارگران در چهار روز گذشته، هر روزه (خصوصا شبها) ده الی ١٥ کامیون شکر سفید از انبار شرکت به شرکت میان آب منتقل و در انبارهای افشار دپو میشود.

امروز علیرغم قصد کارگران شرکت نیشکر هفت تپه برای تجمع در مقابل فرمانداری شوش، آنان طی نشست و گفتگویی با همدیگر موافقت کردند تا ابتدا نماینده هایشان در جلسه ای که قرار بود در فرمانداری شوش برگزار شود شرکت کنند. به همین دلیل ٩ نفر از نماینده های کارگران عازم فرمانداری جهت شرکت در جلسه مربوطه شدند.

بنابر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در جلسه امروز شورای تامین شهر به نماینده های کارگران اعلام شد کارفرما متعهد شده است از این پس در پایان هر ماه همراه با حقوق آن ماه، یکماه از دستمزدهای معوقه کارگران را نیز تا زمان بروزرسانی حقوقها به حساب کارگران واریز کند. علاوه بر این، کارفرما متعهد شده است کارگران بخش پیمانکاری را از حالت پیمانکاری به قرارداد مستقیم تبدیل و سایر مطالبات آنان را محقق نماید. همچنین در شورای تامین شهر به نماینده های کارگران اعلام شده است چنانچه کارفرما به تعهدات خود عمل نکند با عکس العمل این شورا مواجه خواهد شد.

جمع هایی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه طی تماسهایی با اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده اند دیگر حاضر به پذیرش وعده ای از سوی کارفرما نیستند و همچنان به اعتصاب خود تا تحقق تمامی مطالباتشان منجمله خلع مالکیت شرکت از کارفرما و بازگشت آن به بخش دولتی ادامه خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢١ آذر ماه ١٣٩٦

اتحادیه آزاد کارگران ایران-رضا شهابی باید به فوریت آزاد شود

رضا شهابی باید به فوریت آزاد شود

بنا بر خبرهای منتشره از سوی سندیکای کارگران شرکت واحد تهران با توجه به افتادگی نیمه چپ صورت رضا شهابی، پزشکان زندان احتمال داده اند وی دچار سکته مغزی شده است. با این حال طی روزهای رسیدگی مجدانه ای نسبت به وضعیت او صورت نگرفته است.

این اولین بار نیست که مسئولین سازمان زندانها و قوه قضائیه نسبت به شرایط جسمانی زندانیان بی تفاوتی نشان میدهند و رسیدگی پزشکی به وضعیت آنها را به عنوان ابزاری جهت اعمال فشار بیشتر به آنان و خانواده هایشان بکار میگیرند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز نگرانی عمیق نسبت به سکته رضا شهابی، عدم رسیدگی فوری به وضعیت جسمانی او و تداوم حبس این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران را قویا محکوم میکند و با تاکید بر مسئولیت سازمان زندانها و قوه قضائیه در قبال وارد شدن هر گونه لطمات جسمانی به ایشان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی و انتقال او برای رسیدگی پزشکی به بیمارستانهای خارج از زندان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٥ آذر ماه ١٣٩٦

 

رضا شهابی در زندان سکته کرده است

در ملاقاتی که روز چهارشنبه خانواده با رضا شهابی در زندان داشته است نیمه چپ صورت رضا افتادگی داشته و زیر چشمش نیز فرو رفتگی خاص داشته است. و رضا گفته به پزشک زندان که مراجعه کردم؛ به من گفته سکته خفیف کرده ای.

پزشک متخصص پیش از این تشخیص داده بود شهابی توان جسمی تحمل زندان ندارد. علاوه بر این رضا مکرر فشار خونش بالا بوده و در زندان خون دماغ شده است. سر دردهای شدید مکرر داشته است. ولی مسولین زندان و دادستانی تهران بی توجهی کرده اند و هر از گاهی با تاخیر های بدون توجیه وی را برای معاینه به بیمارستان اعزام کردند و به تشخیص پزشک متخصص هم توجه نکردند تا اینکه متاسفانه این کارگر زندانی سکته کرد. حتی پس از سکته نیز برای معاینه و جلوگیری از تشدید بیماری اش به بیمارستان اعزام نشده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکید می کند محکومیت حبس رضا شهابی پایان یافته است. علاوه بر این پزشک متخصص تشخیص داده که شهابی از نظر جسمی توان تحمل کیفر ندارد و سکته وی و نشانه های قابل مشاهده حال وی نیز گویای درستی تشخیص پزشک متخصص برای آزاد کردن شهابی می باشد. بنابراین ادامه زندان ایشان را می توان تصمیم به حذف تدریجی این کارگر زندانی تلقی کرد. رضا شهابی بنا بر آنچه گفته شد باید فوری و بدون قید و شرط آزاد گردد. و سندیکا نهادهای امنیتی و دادستانی تهران و مسئولین زندان را مسئول حفظ جان کارگر زندانی رضا شهابی می داند.

منبع: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

پیام جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در باره هر گونه توافق احتمالی با کارفرما

با سلام همکاران عزیز

اسد بیگی و عواملش همه زور خود را بکار گرفته اند تا به هر شکلی شده اعتصاب تمام بشود. ما حدود یک هفته است با اتحاد و همدلی در برابر دسیسه های کارفرما ایستاده ایم تا حق خود را بگیریم. ما از حق و حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد. بازگشت شرکت به بخش دولتی یکی از خواستهای اصلی ماست.

اما اگر این خواست در شرایط حاضر قابل تحقق نباشد و توافقی در مورد پرداخت حقوق های معوقه طبق جدول زمانبدی اعلام شده صورت بگیرد باید بگوئیم هیچ تضمینی برای عمل به آن از طرف کارفرمایی که تا به حال چیزی جز خلف وعده و دروغگوئی  انجام نداده است وجود ندارد. عوض شدن افشار هم نمیتواند تضمینی برای عمل کارفرما به وعده هایش باشد. به همین دلیل از همه همکاران خود میخواهیم در صورت هر گونه توافقی در مورد پرداخت زمانبدی شده حقوقهای معوقه، مطالبات زیر هم جزو صورتجلسه توافق قرار بگیرد و به امضای کارفرما و شورای تامین برسد.

١- توافق باید کتبی باشد و روی تابلوهای اعلانات شرکت نصب شود

٢- کارفرما حق اخراج و یا بازخواست هیچیک از کارگران را بدلیل اعتصاب هفته جاری و مسائل پیش آمده ندارد

٣- مدت قراردادهای کار باید به روال سابق بازگردد و یکساله شود. کارفرما متعهد میشود از این پس بر اساس فرم قرارداد وزارت کار با کارگران عقد قرارداد کند

٤- همه کارگران پیمانکاری اقبالی باید به وضعیت قبلی خود باز گردند و قراردادی بشوند

٥- همه کارگران که در طول سالجاری بدلیل اعتراض و اعتصاب از طرف کارفرما اخراج شده اند باید به سر کارهای خود بازگشت داده شوند

٦- هر گونه شکایت کارفرما بدلیل اعتصاب و اعتراضات سالجاری از کارگران که در محاکم قضائی صورت گرفته است باید پس گرفته شود

٧- در صورت هرگونه خلف وعده کارفرما کارگران حق اعتصاب و اعتراض دارند.

جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفته تپه

٢٣/٩/٩٦

پیام سندیکای کارگری شرکت نیشکر هفت تپه، به کارگران هفت تپه، تشکل های و فعالین جنبش کارگری

همرزمان کارگر؛

اعتصاب کارگران نیشکر هفته تپه که از ١٨ آذرماه ١٣٩٦ شروع شده بود در مورخ ٢٣ آذر طی نشست نمایندگان کارگران با مسئولین کارخانه وفرماندارشوش بصورت مشروط فعلا پایان گرفته است. دراین نشست مسئولین به نمایندگان کارگران قول مساعد داده اند که حقوق های معوقه و مزایای تمام کارگران پرداخت خواهد شد

. یکی دیگر ازخواست های کارگران دراین نشست به رسمیت شناختن “سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه” بوده است ونماینده گان کارگری براین امرپای فشرده اند که این سندیکا باید از طرف مدیریت کارخانه و مسئولین به رسمیت شناخته شود، که مسئولین فعلا با این خواست توافق کرده اند. اما شناخت وتجربه، به ما کارگران آموخته است مسئولین و حامیان نظام سرمایه داری، وقتی خود را مجبوربه جوابگویی می دانند که ترس ازاعتصاب و اتحاد کارگری، سراپای آنها را به لرزه درآورده باشد.

پس ما کارگران باید آگاه باشیم و فریب آنها را نخوریم وهمیشه به نیروی خود باور داشته باشیم وآگاه باشیم در صورت عدم اجرای خواست هایمان، باید به اعتراض و اعتصاب ادامه دهیم.

اما با توجه به تمامی موارد ذکر شده باید به کارگران هفت تپه تبریک وشادباش گفت. تبریک به شما و همسران ودیگر اعضای خانواده های کارگری که درچند روز گذشته در کنارهم بودید وبا توجه به تمامی دسیسه های تفرقه افکنانه آشکاروپنهان حامیان سرمایه، شما ازصف کارگری جدا نشدید و با اتحاد و همبستگی توانستید به صاحبان سرمایه، ثابت کنید که ما درد مشترک داریم و این دردمشترک تنها درمان نمی شود.

به این ترتیب ما اعضای ” سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه” این پیروزی بسیارموقت وهمچنین عقب نشینی موقت صاحبان سرمایه در این عرصه را به شما شاد باش گفته ودست یکایک شما را به گرمی می فشاریم.

تشکل های کارگری و فعالین کارگری ؛

ما بعنوان سندیکای کارگرن نیشکر هفت تپه ازهمگی شما که دراین مدت اخبار اعتصاب کارگران را به اشکال گوناگون ازطریق سایت های مربوطه ودیگر صفحات اجتماعی ازجمله تلگرام ، فیس بوک و اینستاگرام انتشارداده اید بسیارممنون هستیم . همچنین از تمامی تشکل ها و فعالینی که تلاش کردند اخبار و گزارشات کارگران هفت تپه را از طریق کانال تلگرامی سندیکای هفت تپه syndica_٧tape@ دنبال کنند و این اخباررا ازطریق صفحه رسمی تلگرام سندیکا بازانتشاردهند کمال تشکر را داریم .

اما باید یادآور شویم که سندیکای هفت تپه طی یک مبارزه طولانی و رو در رو وتحمل رنج ها و مشقات فراوان، اخراج و زندانی شدن تعدادی از پیشروان کارگری ایجاد شد و با توجه به تمام فشارهای امنیتی، این سندیکا تا کنون به کار وفعالیت خود ادامه داده است.اما متاسفانه اندک افرادی که خود رامدافع جنبش کارگری دانسته به هر دلیلی، آگاهانه نقش وجایگاه سندیکای کارگری هفت تپه را نادیده می گیرند که این نگاه کاملا غیر کارگری می باشد.

پیشروان و فعالین جنبش کارگری باید کارگران را به ایجاد تشکل های مستقل کارگری رهنمود شوند و آنجا که تشکل های کارگری ایجاد شده اند، باید کارگران را تشویق به عضویت در تشکل محل کارکنند.

بنا براین باور ما براین است که منافع جنبش کارگری با نگاه های تنگ نظرانه و گروهی همخوانی نداشته و ندارد. پس باید با نگاه جنبشی به منافع طبقه کارگرنگاه کرد تا بتوانیم در کنارهم، مبارزه طبقاتی کارگران را به پیش ببریم. ما در شرایطی زندگی می کنیم که سرمایه داری شمشیر خود را از رو بسته و سعی می کند بیشتر از گذشته سفره بی رونق ما را بی رونق ترکند، دلیل گفته ما بودجه پیشنهادی دولت برای سال ٩٧ می باشد که آشکارا قراراست بار تمام مشکلات را بردوش کارگران بیاندازد ونه تنها نان را از ما بگیرند بلکه همان خدمات ناچیز را از ما دریغ کنند. پس لازم است با برنامه عمل کارگری، برای داشتن نان و آزادی مبارزه کنیم . ما بعنوان سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه خواستار اتحاد عمل هر بیشتر تشکل ها کارگری در ایران هستیم .

زنده باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران

نابود باد نظام سرمایه داری

سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

آذر ماه ١٣٩٦

در محکومیت دور تازه فشار بر فعالین کارگری و مدنی سنندج

بر اساس خبرها، مدتی است در شهر سنندج فشار بر فعالین مختلف اجتماعی وارد مرحله جدیدی شده است و در طول چند ماه گذشته، این فشارها به جایی رسیده که روزی نیست که تعدادی فعال کارگری و یا اعضای گروه های کوهنوردی به صورت فردی یا بعضن دسته جمعی از طرف اداره اطلاعات احضار و ساعت ها مورد بازجویی قرار نگیرند. در رورهای اخیر احمد عزیزی، جمال یوسفی، احمد قمری به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. پیشتر و در هفته های گذشته نیز مظفر صالح نیا، فرهاد چتانی، حبیب چتانی، لطف اله احمدی، حیدر آخته، افشین ادب، احمد کرباسچی، خالد حسینی، غالب حسینی، شریف ساعد پناه، حبیب کریمی و …، به این نهاد امنیتی احضار شده بودند. اتهام این احضار شدگان عموما” شرکت در مراسم نوروز ٩٦ در سالن پردیس سنندج و یا جمع آوری کمک و امداد رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه بوده است.

این احضارها و فشارها نشان می دهد که نیروهای امنیتی به طور سیستماتیک بر روی فعالین شهر سنندج متمرکز شده اند و شمشیر را از روبرو بسته اند تا با فشار و تهدید و از طریق ایجاد فضای جنگ روانی این فعالین را وادار به سکوت کنند. این روزها فشار بر اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به حدی رسیده که بسیاری از فعالین مدنی احضار شده، یا به همکاری و یا عضویت در کمیته هماهنگی متهم می شوند.

در حالی فعالین کارگری و اجتماعی شهر سنندج زیر فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته اند که در مناطق مختلف کشور از کارگران نیشکر هفت تپه در شوش استان خوزستان گرفته تا بازنشستگان و مال باختگان در تهران، در حال اعتراض و تجمع نسبت به شرایط فلاکت بار زندگی خود هستند. اما در مقابل گسترش اعتراض و نارضایتی به وضعیت موجود، حاکمان سرمایه ناتوان از پاسخگویی به مطالبات فرودستان جامعه، ابزاری جز وعده های توخالی و سرکوب معترضین در دستور کار ندارند. این رویه البته چیز تازه ای نیست و همواره نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی، سازمان یافته به سرکوب کارگران، فعالین کارگری و فعالین اجتماعی پرداخته اند. حاکمیت از هر طریقی به سرکوب کارگران، معلمان و دیگر بخش های جامعه و تشکل های مستقل آنها که تنها نسبت به پایمال شدن حق زندگی شان دست به اعتراض می زنند، فرو گذار نکرده است

روزی نیست در گوشه و کنار این کشور خبر بازداشت و فشار بر فعالین کارگری و مدنی شنیده نشود. اما نیروهای سرکوب به خوبی می دانند و باید هم بدانند که اعتراض و نارضایتی به وضع موجود در عمق مطالبات بر حق بخش های مختلف مردم وجود دارد و تاروپود جامعه را در بر گرفته است. بنابراین تا زمانی که نابرابری و تبعیض که نتیجه حاکمیت سیستم سرمایه داری بر جان و مال انسان است، اعتراض و مبارزه برای تغییر این شرایط هم وجود دارد و هیچ درجه ای از سرکوب نمی تواند مانع گسترش جنبش اعتراضی جاری گردد.

ما دور تازه احضار و بازجویی از فعالین کارگری و دیگر فعالین اجتماعی و اعضای گروه های کوهنوردی شهر سنندج را به هر بهانه و دستاویزی محکوم می کنیم و خواستار پایان دادن به احضار و بازجویی آنها هستیم. این فعالین بخش جدایی ناپذیر مردم و جنبش های اجتماعی هستند و هیچ تهدید و ارعابی نمی تواند آنها را از واقعیت های جامعه جدا کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – بیست و سوم آذر ١٣٩٦

بیانیه ی اتحادیه ی آزاد کارگران ایران درباره ی اعتصاب کیان تایر

ما با حمایت از اعتراضات کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر، خواهان پرداخت فوری و یکجای سنوات آنان هستیم

کارگران شاغل دیروز کیان تایر که بر متن اعتراضات و اعتصابات بی وقفه اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بازنشسته شده اند همچنان در تب و تاب اعتراض به بی حقوقی هایشان در دوران بازنشستگی هستند.

کارخانه کیان تایر در سال ١٣٨٢ در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به بخش خصوصی واگذار و به فاصله چهار سال از اواخر سال ١٣٨٦ با عدم پرداخت بموقع دستمزدها، اعتراضات کارگری در آن کلید خورد و از آن پس تاکنون، کارخانه ای که در سال ١٣٧٦ یازدهمین جایزه بین‌المللی کیفیت اروپا و در سال ١٣٧٨ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مبنای استاندارد ٩٠٠٢ ISO و همین‌طور گواهینامه استاندارد کیفیت اروپا E.C.E را دریافت و مجوز صادرات به کشورهای این قاره پیشرفته را اخذ کرده بود به کارخانه ای بحران زده تبدیل و مرکز یکی از پر سر و صداترین و مهم ترین اعتراضات و اعتصابات کارگری شد.

در تداوم این وضعیت، علاوه بر اینکه بحران همچنان در این کارخانه ادامه دارد، کارگرانی هم که از سال ١٣٨٦ دهها بار دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند، بدنبال بازنشستگی از سال ٩١ و گذشت چندین سال از آن، همچنان مجبور به برگزاری تجمعات اعتراضی برای دریافت سنوات خود هستند.

بنا بر اظهار کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر(لاستیک البرز) به گروه خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدلیل عدم پرداخت سنوات در حین بازنشستگی که می باید طبق قانون بطور یکجا به آنان پرداخت میشد، آنها مجبور به پذیرش پرداخت سنوات بصورت اقساط ماهیانه ٥٠٠ هزار تومان شدند. با این حال بد عهدی های کارفرما و مشقات آنان برای دریافت همین ماهیانه ٥٠٠ هزار تومان نیز پایانی پیدا نکرد و این کارگران در طول سالهای گذشته بارها در مقابل کارخانه برای دریافت مبلغ توافق شده دست به اعتراض زدند و آخرین بار در هفتم آذر ماه اقدام به برپائی تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت صنایع و معادن کردند.

بنا بر این اظهارات، در پی این تجمع و وعده هایی که از سوی سازمان حمایت از صنایع به عنوان اداره کننده کنونی کارخانه و طرف حساب کارگران، به آنان داده شد تاکنون هیچیک از این وعده ها محقق نشده است و ٥ ماه است که ماهیانه ٥٠٠ هزار تومان حق سنوات تقسیط شده، به ٤٠٠ کارگر بازنشسته این کارخانه پرداخت نشده است.

اینک، کارگران بازنشسته و رنج دیده کیان تایر بار دیگر با هدف دستیابی به مطالبات بر حق شان فراخوان برگزاری تجمعی اعتراضی را در مقابل وزارت صنایع و معادن داده اند و قرار است روز دوشنبه هفته جاری ٢٧ آذر ماه در مقابل این وزارتخانه تجمع کنند.

ما با حمایت از اعتراضات کارگران شاغل و بازنشسته کیان تایر، خواهان پایان دادن به بد عهدیهای سازمان حمایت از صنایع و پرداخت یکجای سنوات کارگران بازنشسته کیان تایر می باشیم و بدینوسیله همبستگی خو را با آنان برای دستیابی به مطالبات بر حق شان اعلام میداریم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٥ آذر ماه ١٣٩٦

گزارش

روز شمار حضور فعالین حقوق کودک در مناطق زلزله زده!

فعالین حقوق کودک وکارگری نمایندگان کمیته پیگیری وجمعیت دفاع از کودکان کار وخیابان در حال پک کردن لوازم التحریر ونیازهای مردم اسیب دیده کرمانشاه .

 

اینجا سرپل ذهاب انسانیت زنده است

روستای گرده نو

فعالین حقوق کودک دراین روستا حضورپیداکرده وضمن بازی باکودکان روستاو برگذاری مسابقه ی نقاشی و دادن اسباب بازی و لوازم التحریر،لحظات شادی بخش وخوبی رادرکناربچه ها سپری کردند.

روستای گرده نو مرکز دو دهستان(سرقلعه وجیگران)بوده،که حدودا ٣٠٠٠نفر جمعیت دارند و٧٣٥کودک درسن تحصیل میباشند.

باوجود تعداد بالای کودکان درسن تحصیل،امادانش آموزان این دو دهستان ازمدرسه ی دخترانه ی راهنمای ودبیرستان محرومند واین قضیه باعث شده تعدادی ازآنها ازتحصیل بازبمانندواکنون باوجود وضعیت پیش آمده درشرایط بدتری نیز قرارگرفته اند.

گفتنی است که این منطقه دراثر زلزله ی اخیر خسارات زیادی دیده که درنتیجه متاسفانه١٧نفر جان باخته اند و٢تن ازآنها کودک هستند.همچنین یکی ازبچه ها پدر ومادرش را ازدست داده واکنون درکناربستگانش زندگی میکند. . (بهنام ابراهیم زاده)

‍ ‍ “روستای مله دیزگه

فعالین بعدازحضوردراین روستا وبرقراری ارتباط باکودکان،بعداز بازی وشادی وسرگرمی و نقاشی کردن وخاطره نویسی توسط بچه ها،وپخش خوراکی ودادن اسباب بازی و شناسایی تعدادی ازکودکانی که دچار شوک واضطراب شده اند،به کارخود در روستاهای مجاور ادامه دادند.

روستای مله دیزگه دارای٢٥خانوار و٤٠کودک میباشد که حدود٢٠نفرازآنهادرسن تحصیل میباشند.

دراین روستا متاسفانه ١نفر براثر زلزله جان باخته وتعدادی کودک نیازبه مراقبت های روحی روانی دارند.

اتچ بات:

‍ ‍ “روستای قلعه داری علیا”

دراین روستانیز فعالین با دادن اسباب بازی وشیروکیک به کودکان وسرگرم کردن آنها،توانستند لحظات مفرحی رابرای آنهاخلق کنند.

روستای قلعه داری علیا،دارای ١٥٠خانواروچیزی حدود٢٠٠کودک بوده که تعداد قایل توجهی ازآنهادرسن تحصیل می باشند.این روستایکی ازنقاطی است که به شدت آسیب دیده وبیش از٨٠درصد تخریب داشته است که درنتیجه ی آن متاسفانه١٠نفر فوت کرده اندکه ١تن ازآنها کودک میباشد.

درکنارآماربالای کشته شده گان وزخمی ها،خوشبختانه بایدگفت که تعداد زیادی ازاهالی،خصوصاکودکان،از حادثه ی زلزله جان سالم به در برده اندواکنون درکمال صحت وسلامت هستند.

“آشتی”دختربچه ی ٥ساله،”دوقلو”های کوچولو و تعدادزیادی ازبچه هایی که لحظاتی هرچندکوتاه مهمان شادیهایشان بودیم ازآن دسته اند.

 

روستای قلعه داری سفلی

فعالین حقوق کودک،بعدازپخش یکسری اقلام موردنیاز ودلجویی ازاهالی،توانستند یک روز خوب وپرنشاط را باکودکان این روستا سپری کنند.

روستای قلعه داری سفلی دارای ٦٠خانواروحدود١٠٠کودک میباشد،که بیشترآنها درسن تحصیل هستند.

بخش زیادی ازاین روستا دراثرزلزله تخریب شده ومتاسفانه ١٢نفرجان باخته اند که ٣تن کودک هستند ویکی ازبچه ها هم پدروهم مادرش را ازدست داده ودرحال حاضرنزدبستگانش میباشد.

 

‍ “روستای کولینه

روستای کولینه،یکی ازروستاهای سرپل زهاب،یکی دیگرازروستاهایی بود که فعالین حقوق کودک به آنجاسرکشی کرده،ضمن پخش بعضی موادولوازم موردنیازاهالی،اقدام به ارتباط برقرارکردن باکودکان وبازی وسرگرم کردن آنهانموده وبابرگذاری مسابقه نقاشی وخاطره نویسی ودادن جایزه،درشادی آنها سهیم بوده اقدام به شناشایی وآمارگیری کودکان آسیب دیده یادرمعرض آسیب نمودند.

روستای کولینه دارای ٤٠خانوادوحدود٦٠کودک بود که نیمی ازآنهادرسن تحصیل میباشند.لازم به ذکراست که درتعدادی ازکودکان نشانه های استرس واضطراب دیده

 

بازدید وسرکشی فعالین حقوق کودک از روستای قلعه واری سرپل ذهاب با تخریب بیش از نود در صد .

این روستا در نزدیکی روستا ی کوییک حسن قرار دارد

هنوز نیازهای اساسی مردم رفع نشده وهنوز اسکانی صورت‌نگرفته وکانکسی تحویل مردم نشده واوار برداری هم تمام نشده کودکان هنوز نتوانستند به سر کلاس ودرس برگردند

روستای قوشچی باشی

فعالین دراین روستا بعدازتوزیع وسایل موردنیازاهالی وبازی وسرگرم کردن بچه ها،مهمان خانه های چادری آنهاشده وبعدازگپ وگفتی دوستانه به کارخود درروستاهای دیگر ادامه دادند.

این روستادارای٦٨خانوار وحدود ٤٠کودک بوده که ٢٥نفرازآنهادر سن تحصیل می باشند.

تنهامدرسه ی این روستاکه شامل بچه های مقطع ابتدایی است و١٤دانش آموزدارد،ازبعداز زلزله هنوز دایرنشده وکودکان همچنان منتظر شروع دوباره ی کلاسهای درس هستند.

گفتنی است که خوشبختانه در این روستا تلفات جانی وجودنداشته اماتعدادی زخمی ودچارشوک شده اند.

“هانیه”دختربچه ی١١ساله ازشب زلزله دچارشوک شدیدی شده که بعدازشناشایی،به روانشناس تیم معرفی شد.

گزارشی از برگزاری مراسم جشن و شادی برای کودکان زلزله زده سرپل ذهاب

در ادامه جمع آوری کمکهای مردمی برای مناطق زلزله زده دیروز پنجشنبه ٢٣ آذر مراسم جشن و شادی برای کودکان در شهر سرپل ذهاب و روستای قلعه دار با شعار (زندگی ادامه دارد…/ژیان بەردەوامە…) برگزار گردید.

در طی این مراسم با برگزاری کارگاه نقاشی ، عروسک گردانی و پخش موسیقی ، پذیرایی از کودکان و اهدای هدایایی به آنها سعی گردید محیطی شاد برای آنها مهیا گردد.

در طی مراسم با برگزاری کارگاه نقاشی از کودکان خواسته شد که احساسات خود را بصورت نقاشی بیان کنند که در پایان نقاشی های جمع آوری گردیده در کمپها به صورت جمعی به نمایش در آمد.

کمپهای مورد بازدید به شرح زیر بود ؛

— کمپ سه راه صدرا

— کمپ بوعلی

— چند کمپ در محوطه مسکن مهر سرپل ذهاب

— روستای قلعه دار

کلیه هزینه های این مراسم از کمکهای مردمی انسانهای شریفی تامین گردید که در طی یکماه گذشته در کنار مردم زلزله زده ایستادند و صحنه های زیبایی از احساسات انسانی خلق نمودند.

عمده وسایل تهیه شده از این کمکها بشرح زیر می باشد ؛

+ بیش از ٢٠٠ پک لوازم نقاشی شامل دفتر نقاشی سیمی ، مداد رنگی، شمعی،ماژیک ، مداد پاک و مدادتراش ، ٢٠٠ برگ کاغذ فابریانو

+ بیش از صد دست لباس گرم زمستانی بچگانه شامل ؛ پولیور دستکش و کلاه دخترانه و پسرانه

+ چندین کیلو پودر شیر و پودر کاکائو و خوراکی جهت پذیرایی از کودکان در حین اجرای مراسم

+ وسایل سرگرمی و بازی کودکان مانند ماسکهای صورت فانتزی ، بادکنک و… که از هر کدام به تعداد ٣٠٠ عدد تهیه گردید.

در پایان جا دارد از کمکهای مردمی و همه کسانی که بصورت داوطلبانه با حضور در محل ما را در برگزاری این مراسم ها یاری دادند تشکر و قدردانی نماییم.

 

مظفر صالح‌نیا به دادسرای انقلاب احضار شد

 مظفر صالح‌نیا فعال کارگری در سنندج باید ظرف مدت ده روز در دادسرای انقلاب حضور یابد.

روز ٢٢ آذر ١٣٩٦، مظفر صالح‌نیا ابلاغیه‌ای از سوی دادسرای انقلاب سنندج دریافت کرده که طبق آن باید ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ، در شعبه‌ی چهارم بازپرسی حضور یابد.

 گفته میشود: احضار مظفر صالح‌نیا به دادسرای سنندج در رابطه با فعالیت‌های یک‌ساله‌ی اخیر وی صورت گرفته و به وی اعلام شده است که در صورت عدم حضور در دادسرا، نسبت به بازداشتش اقدام خواهد شد.

او که چندین بار سابقه‌ی بازداشت دارد، آخرین بار روز سه‌شنبه ٤ مهر سال جاری در محل کار خود در این شهر توسط مامورین لباس شخصی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی، به صورت موقت آزاد شده بود.

 شایان ذکر است؛ مظفر صالح‌ نیا قبل از آن هم در روز ٢٧ مهر ١٣٩٥ درباره‌ی اتهاماتی مربوط به فعالیتهای کارگری در دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده و از اتهامات امنیتی مطروحه تبرئه شده بود.

احضار محمد عزیزی، فعال کارگری توسط اداره اطلاعات سنندج

احضار و بازداشت! نمونه دیگری از سرانجام فعالیت‌ در تشکل‌های مستقل کارگری در ایران

بنا به گزارشات رسیده از منابع خبری، روز دوشنبه ٢٠ آذرماه، اداره اطلاعات سنندج محمد عزیزی، فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری را احضار و از وی خواسته بود که سه‌شنبه ٢١ آذرماه خود را به این اداره معرفی نماید.

احضار تعدادی از فعالین مدنی شهر سنندج به اداره اطلاعات

سه تن از فعالین مدنی شهر سنندج از سوی اداره اطلاعات جمهوری اسلامی احضاز شدند.

روز سه شنبه ٢١ آذرماه، “حبیب الله کریمی، توفیق علی پناه و احمد قمری” از سوی اطلاعات شهر سنندج به این نهاد امنیتی احضار شدند. گزارشات رسیده حاکی است که این افراد تا ساعت ها در اداره اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند. شایان ذکر است که توفیق علی پناه و احمد قمری عضو گروه کوهنوردی “چهل چشمه” هستند. در همین رابطه گفتنی است که، حبیب الله کریمی روز یکشنبه نیز به این اداره احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

بین المللی

١ـ عربستان – یک عقب نشینی دیگر، مجوز افتتاح سینما صادر شد

عربستان سعودی اعلام کرد اولین سالن های سینما در این کشور از سال آتی میلادی افتتاح و به روی عموم گشوده می شوند.

عواد بن صالح العواد، وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان گفت که نهاد ناظر بر صنعت صدا و تصویر کار صدور مجوز برای تاسیس سینماها را آغاز کرده است.

به گفته وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان انتظار می رود اولین سالن های سینما در این کشور در ماه مارس سال ٢٠١٨ میلادی (اسفند ماه) افتتاح شود.

سالن های سینما طی بیش از ٣٥ سال گذشته در عربستان ممنوع بوده است. وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان از صدور مجوز برای افتتاح سالن های سینما در این کشور به عنوان “لحظه ای کلیدی” برای توسعه اقتصاد فرهنگی عربستان یاد کرده است.

خبر صدور مجوز برای افتتاح سالن های سینما در حالی منتشر می شود که هفته گذشته برای اولین بار یک خواننده زن در عربستان به روی صحنه رفت و بدون حجاب برنامه اجرا کرد.

پیش از آن نیز در ماه سپتامبر زنان عربستان ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرده بود. به این ترتیب زنان عربستان از ماه ژوئن سال ٢٠١٨ میلادی می توانند رانندگی کنند.

٢ـ تظاهرات ده‌ هزار نفری در تل‌آویو علیه نتانیاهو

برای چندمین هفته پیاپی دهها هزار نفر در تل‌آویو و نیز شهرهای دیگر اسرائیل به خیابان‌ها آمدند. معترضان علیه فساد مالی نتانیاهو اعتراض کرده و خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند.

این روزها خیابان‌های اسرائیل و مناطق فلسطینی‌نشین صحنه اعتراض و تظاهرات است؛ فلسطینی‌ها به تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم انتقاد می‌کنند و اسرائیلی‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیرشان به اتهام رشوه و فساد مالی.

روز شنبه ٩ دسامبر (١٨ آذر) برای چندمین روز پیاپی، خیابان‌های تل‌آویو صحنه اعتراض هزاران اسرائیلی بود. رسانه‌های محلی تعداد تظاهرکنندگان را بیش از ١٠ هزار نفر اعلام کردند. معترضان خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو هستند.

در شهرهای دیگر اسرائیل نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. این رشته اعتراضات در هفته‌های اخیر هر هفته برگزار شده است. تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات دائما در حال افزایش است. همچنین هرروز جنبه‌های بیشتری از اتهام فساد علیه نتانیاهو و هم‌حزبی‌هایش آشکار می‌شود.

هم‌زمان با بالاگرفتن این اتهامات، حزب حاکم اسرائیل، قانونی را برای مصونیت قضایی نخست‌وزیر ارائه داده است؛ احتمالا حربه‌ای برای جلوگیری از تعقیب قضایی نتانیاهو. همین مسئله هفته گذشته دهها هزار نفر را در اعتراض به خیابان‌ها کشانید. در مقابل این اعتراضات، دولت نتانیاهو عقب‌نشینی کرده و موقتا این قانون را از دستور کار خارج کرد.

برپاکنندگان این اعتراضات امیدوار هستند با این حرکت‌ها بتوانند مقامات حکومت را وادار کنند تا اتهامات وارده به نتانیاهو را پیگیری کرده و در نهایت او را وادار به کناره‌گیری از قدرت کنند.

٣ـ بلژیک – تظاهرات بزرگ علیه سیاست‌ مهاجرستیزی اروپا در آستانه نشست سران اروپا در بروکسل

پنجشنبه و جمعه ١٤ و ١٥ دسامبر بروکسل میزبان رهبران اروپایی در نشست سران خواهد بود. یکی از مهمترین محورهای گفتگوها سیاست‌های مهاجرتی اروپا است. سازمان‌های حمایت از پناهجویان در اروپا شامگاه چهارشنبه ١٣ دسامبر در خیابان منتهی به اجلاس سران تظاهراتی برپا کردند تا از این طریق از سیاست‌های “مهاجرستیز” اروپا انتقاد کنند و صدایشان را به گوش اروپا برسانند.

کرین تیبو یکی از سازمان دهندگان این تظاهرات می‌گوید: ” بیشتر از ٣٣ هزار پناهجو در مرزهای اروپا جان باخته‌اند. دریای مدیترانه خطرناک‌ترین مرز جهان شده است. اروپا هم سیاست‌هایی را در پیش گرفته که در آن جان انسان‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و با حقوق اساسی آنها بازی می‌شود. مرگ و شکنجه و برده‌داری پناهجویان یکی از تلخ‌ترین نشانه‌های آن است. “

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی اتحادیه اروپا را به شراکت در شکنجه و برده‌داری پناهجویان در لیبی متهم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است شواهدی دارد که نشان می‌دهد گارد ساحلی لیبی در سال‌های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ با قاچاقیان انسان همکاری کرده است. همچنین بدلیل افزایش حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا از گارد ساحلی لیبی تعداد پناهجویان بازداشتی به رقم قابل توجه ١٩٤٥٢ نفر رسیده است.

در این میان بسیاری از این پناهجویان به بازداشتگاه‌های مخوف لیبی منتقل شده‌اند و بسیاری هر روز در این بازداشتگاه‌ها مورد آزار و شکنجه قرار می‌گیرند.

٤ــ یونان – اعتصاب سراسری در مخالفت با سیاست‌های ریاضتی دولت

 اعتصاب سراسری به نشانه مخالفت با سیاست های اقتصادی دولت یونان از بامداد روز پنجشنبه ١٤ دسامبر در این کشور آغاز شد.

بزرگترین اتحادیه یونان یعنی اتحادیه کارگری ( یسه) و بزرگترین اتحادیه سراسری کارمندی این کشور (اد دی) ، اتحادیه کارگران مبارز(پامه)، اتحادیه سراسری معلمین و اساتید (المه) با انتشار بیانیه ای مشترک پنجشنبه ١٤ دسامبر را روز اعتصاب عمومی ٢٤ ساعته اعلام کردند.

 در این بیانیه آمده است: اطاعت کورکورانه دولت یونان از اتحادیه اروپا و نظام سرمایه داری و ادامه سیاست های ریاضت اقتصادی شدیدتر از دولت های راست گرای وابسته به سرمایه داران، باعث افزایش روزانه مالیات ها، افزایش مستمر بیکاری و افزایش فقر در جامعه گردیده است.

 براثر این اعتصاب ٢٤ ساعته کلیه کارکنان خطوط ریلی و اتوبوسرانی درون و بیرون شهری، ادارات دولتی، مدارس، بانک ها وگمرکات، کشتیرانی ( حمل و نقل دریایی) و دانشگاه ها، از صبح روز پنجشنبه دست از کار کشیده اند.

 به علت حضور کارکنان کنترل پروزاز فرودگاههای یونان، تعداد زیادی از پرواز های داخل و خارجی لغو و تعدادی نیز با تاخیر زیادی صورت می گیرند .

 ادامه سیاست ریاضت اقتصادی توسط دولت یونان طی دو سال گذشته و ادامه آن طی ٥ سال قبل توسط احزاب و دولت های راست گرا باعث شده که هم اکنون حدود ٢٦ درصد از شهروندان این کشور بیکار شوند، ٣٠ درصد به آمار بی خانمان ها اضافه گردد و تعداد ٣٠٠ هزار نیروی تحصیلکرده این کشور برای یافتن کار و زندگی بهتر راهی دیگر کشورهای اروپایی شوند.

 حدود یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر از جوانان و نیروی فعال یونان بیکار هستند.

٥ــ اسرائیل – اعلام شرکت دارو سازی تیوا  TEVAبرای اخراج ١٤ هزار نیروی کار

شرکت دارو سازی تیوا اعلام کرد که برای صرف جویی در هزینه‌ها قصد اخراج ١٤ هزار تن‌ از نیروی کار خود را دارد. این تعداد شامل یک چهارم از کّل نیروی کار این شرکت میشود.

این شرکت در نظر دارد تا ٣ میلیارد دلار از هزینه‌هایش را صرفه جویی بکند. هنوز مشخص نیست که اخراجی‌ها شامل چه بخشی میشود ولی‌ منابع آگاه می‌گویند تعداد زیادی از ٧٠٠٠ نیروی کار موجود در خود اسرائیل شامل اخراجی‌ها هستند.

اتحادیه‌های کارگری اعلام اعتصاب کرده اند و گفته اند که وارد یک جنگ تمام عیار با کارفرمایان میشوند و اجازه نمیدهند که این اقدام عملی‌ بشود.