اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

تجمع اعتراضی کارگران کیان‌تایر

از ساعت ٨ تا ١٩ صبح روز ٢٠ آذر جمعی از کارگران کارخانه کیان تایر در اعتراض به خطر بیکار شدن از کار بخاطر کاهش سطح تولیدات مقابل دفتر روحانی تجمع کردند.

در کارخانه کیان تایر ١٢٠٠ کارگر به کار اشتغال دارند. همچنین جمعی از کارگران بازنشسته این واحد صنعتی در آذر سال جاری بابت سنوات پرداخت نشده خود، تجمع مشابهی را مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده بودند، آنزمان به آنها وعده داده شد برای تامین اعتبار هزینه‌ سنوات آنها، قرار است از طریق وزارت صنعت بابت خرید مواد اولیه تولید به کارخانه کمک‌هایی تعلق بگیرد اما هنوز این مشکل حل نشده باقیمانده است.

 

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در سومین روز خود ابعاد هر چه وسیعتری به خود گرفت

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران این شرکت بزرگ کشت و صنعت  همچنان ادامه دارد و امروز در سومین روز آغاز این اعتصاب که ظرف دو روز گذشته توام با عصیان کارگران و حمله به مدیران شرکت و مراکز اداری بود، کارگران بطور متحدانه تر و یکپارچه تری دست به اعتصاب زده اند.

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در حالی با اتحاد و یکپارچگی بیشتری ادامه دارد که بدنبال اعتصاب و درگیریهای سنگین دو روز گذشته در محل کارخانه و علیرغم اینکه بعد از ظهر دیروز ١٩ آذر ماه اعلام شد حقوق مرداد ماه کارگران همه بخشهای شرکت نیشکر هفت تپه پرداخت شد اما تا آخر وقت دیشب معلوم شد که کارفرما به جای واریز یا عدم واریز حقوق همه کارگران بصورت قسمت به قسمت شرکت که قبلا به آن مبادرت می ورزید، در شگرد دیگری اقدام به واریز حقوق در همه قسمتها و بخشها کرده است اما در بسیاری از آنها حقوق مرداد ماه تعدادی را واریز و تعداد دیگری را واریز نکرده است. علاوه بر این دیروز و بدنبال حضور مسئولین ارشد شهرستان شوش و همچنین معاون وزیر اقتصاد، معاون وزیر کار و نماینده سازمان خصوصی سازی در کارخانه، کارگران رنجدیده نیشکر هفت با چیزی جز وعده و وعید که بارها به آنان داده شده است مواجه نشدند.

بنا بر آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در سومین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه علاوه بر کارگران رسمی و روزمزد کارخانه و کارگران کشاورزی، کارمندان شرکت و بازنشسته ها و نی برها نیز حضور دارند.

کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه، اعلام کرده اند همه حقوقهایمان را نیز تسویه بکنید تا زمان  خلع مالکیت کارفرمای حاضر و بازگرداندن آن به بخش دولتی به اعتصاب و اعتراض خود ادامه خواهیم داد.

گزارش تکمیلی سومین روز اعتصاب متحدانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٠ آذر ماه ١٣٩٦

 

مفاد بخشهایی از خواسته های کارگران هفتپه که باید اجراشود. ارسالی از سوی کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه ازاد کارگران ایران

١-واگذاری شرکت به بخش دولتی از دست اسد بیگی وسر نشانده های بی لیاقتش.

٢-افشار ومدیرهای بی لیاقتش باید شرکت را ترک کنند.

٣-چهار ماه حقوق معوقه با اضافه کاریهای قطع شده باید پرداخت شود.

٤-پاداش دوساله باید پرداخت شود.

٥-اضافه کاریها و روزهای پنچشنبه وجمعه ب حالت اول خود یعنی مثل سابق پا برجا باشد.

٦-کارگرهای روز مزد واقبالی همه باید ب صورت قراردادی و یکسـان شوند.

٧-کرایه منازل شرکتی ک اضافه شده باید طبق روال قبل فقط ایاب و ذهاب و حق مسکن کم شود.

٨-حقوق برج یازده و دوازده سال٩٤کارگرهای روزمزد پرداخت شود.

٩-عنوان های کارگران وکارمندان داده شود.

١٠-از طرف کارگران سه نماینده قانونی با حضور رئیس اداره ی کار و فرماندار ومسئولین شهر انتخاب شده وپیگیر امور کارگران شوند

لازم ب توضیح است ک بند بند مفاد این قرارداد باید اجرا شود در غیر اینصورت هیچ گونه سازشی وجود ندارد واعتصاب از طرف کارگران ادامه خواهد داشت…

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٠ آذر ماه ١٣٩٦

تجمع اعتراضی کارگران لاوان تابلو

صبح روز ١٩ آذر شماری از کارگران کارخانه « لاوان تابلو » در اعتراض به پرداخت نشدن ٩ ماه دستمزد خود در مقابل ساختمان استانداری کرمان تجمع کردند.

این شرکت لاوان تابلو درزمینه ساخت انواع تابلوهای برق در شهرک صنعتی شماره ٢ کرمان فعالیت تولیدی دارد.

گردهمایی کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس

١٩ آذر در تهران: گردهمایی کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس در برابر شرکت بازرگانی دولتی در میدان فاطمی، در اعتراض به پرداخت نشدن بستانکاری های خود.

 

از دقایقی قبل کارگران شرکت نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب زدند.

این کارگران بنا بر فراخوانی که به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال کرده بودند قرار بود روز چهارشنبه گذشته دست به اعتصاب بزنند اما بدلیل تعطیلی روز چهارشنبه و از آنجا که کارفرما به وعده هایش عمل نکرده است دقایقی پیش دست به اعتصاب زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه تصمیم دارند از محل کارخانه خارج شده و پس از مراجعه به فرمانداری شوش، دفتر امام جمعه و دفتر نماینده شهر در مقابل حرم دانیال نبی دست به تجمع بزنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با حمایت از اعتصاب و مطالبات کارگران شرکت نیشکر هفته، خبرهای تکمیلی اعتصاب و اعتراض امروز آنان را متعاقبا منتشر خواهد کرد.

هفت تپه

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٨ آذر ماه ١٣٩٦

———————————————–

همین الان اعتصاب کارگران هفت تپه و بستن درهای شرکت و گرفتن جلوی ماشینهای حمل نی

کوره های بخار به دلیل اعتصاب کارگران روزمزد خاموش شد

 

اعتراض رسانه ای کارگران کارخانه سیم و کابل پیشرو انارنسبت به خلف وعده کارفرما

کارگران کارخانه سیم و کابل پیشرو اناراعتراضشان نسبت به خلف وعده کارفرما مبنی بر پرداخت کامل مطالباتشان را رسانه ای کردند.  یکی از این کارگران گفت: باتوجه به پیگیری کارگران کارخانه کابل در مورد تاخیر چهار ماهه در پرداخت حقوق و مراجعه اداره کار به کارخانه این قول به کارگران داده شده که حقوقشان به طور کامل تسویه شود ولی تنها یک دوم حقوق پایه را پرداخت کردند و به کارگران قول دادند که اول ماه به طور کامل تسویه کنند اما به این قول عمل نشده.

١٤ آذر: تجمع باز نشستگان فولاد به خاطر تعویق پرداخت حقوق

از حقوق آبان بازنشسته فولاد خبری نیست.

حقوق بازنشسته کجاست؟

اصفهان ، چهارراه نقاشی ، مقابل دفتر صندوق فولاد

تجمع اعتراضی کارگران حمل ونقل خلیج فارس از سر گرفته شد

صبح روز ١٤ آذر نزدیک به ٢٠٠ کارگر شرکت حمل ونقل خلیج فارس در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما درمقابل یکی از دفاتر اصلی شرکت در تهران تجمع کردند. به گفته کارگران زدیک به هزار و دویست‌و هشتاد‌و شش کارگر در ٤٣ شعبه ونمایندگی که این شرکت خدماتی در سراسر کشور دارد، مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود ٤٠٠ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند که مطالبات معوقه آنها ازدو ماه گذشته و در عین حال همکاران شهرستانی آنها تا ٤ماه طلبکارند. در عین حال از اردیبهشت سال ٩٥ پرداخت مزایای مربوط به حق اضافه کاری، کارانه، بهره بری و بیمه تکمیلی آنها با مشکل روبرو شده است.

 

١٢ آذر: کارگران شرکت آذرشهد ارومیه در اعتراض به پرداخت نشدن ٦ ماه حقوق عقب افتاده خود تجمع کردند.

آذرشهد تولید کننده ی انواع بیسکویت، کیک، ویفر، شکلات، تافی و آبنبات، پاستیل، ژله و انواع آدامس بادکنکی است

١٣ آذر کارگران فصلی شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به وعده های مکرر و دروغگوییهای مدیریت شرکت اقدام به تجمع نمودند

این کارگران که تعداد آنان به ٣٠٤ نفر میرسد هر ساله با شروع فصل بهره برداری استخدام و در پایان فصل بهره برداری اخراج میشوند لازم به ذکر است که این کارگران علاوه بر دریافت حقوق مهرماه و آبانماه خود خواهان پرداخت پاداش بهره وری سال گذشته نیز میباشند که مدیریت شرکت به بهانه های مختلف از پرداخت آن خودداری مینماید ونیز خواهان رسیدگی به وضعیت بازنشستگی پیش از موعد خود ( پرداخت چهار درصد حق بیمه جهت بازنشستگی ) به سازمان تامین اجتماعی میباشند این کارگران در ادامه اعتراض خود اقدام به بستن کلیه دروازه های ورودی و خروجی شرکت نموده به گونه ای که کار تولید این شرکت بزرگ تولیدی را با مشکل مواجه ساخته است

جمعی از کارگران هفت تپه

١٣ آذر ٩٦

 

تجمع همزمان کارگران فولاد و ذغالسنگ کرمان در مقابل صندوق بازنشستگان

از ساعت ٩ صبح روز ٢٠ آذر بازنشستگان فولاد در کرمان بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده همراه با کارگران ذغالسنگ در مقابل صندوق بازنشستگی این شهر تجمع کردند و با شعارهای حقوقها بموقع حق مسلم ماست و یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، اعتراضشان را اعلام کردند. خانواده ها نیز در این تجمع شرکت داشتند و حضورشان چشمگیر بود. اعتراض کارگران بازنشسته ذغالسنگ کرمان به تعویق پرداخت حقوقها و حق بیمه شان است. در همین رابطه این کارگران در ٢٧ آبانماه در میدان ٢٢ بهمن کرمان تجمع داشتند و به آنها قول داده شده بود که حقوق آذرماه آنان فوری و حقوق آبانماهشان تا پنجم آذرماه پرداخت شود. بازنشستگان فولاد کرمان نیز به تاخیر دوماهه حقوق آبان و آذر ماه آنان و وعده های پوچ مسئولین طبق همیشه و مشخص نبودن اوضاع حقوق و درمان پایدارشان تا پایان سال ٩٦ است. اعتراض کارگران ذغال سنگ کرمان به واگذاری این معدن به پیمانکاری و تشدید شرایط برده وار کاری و کاهش سطح دستمزدها و خطر بیکار شدن از کارشان است. کارگران معدن ذغالسنگ کرمان در همین رابطه قبلا هم در ٢٢ آبانماه تجمع داشتند.

کارگران بازنشسته فولاد مدتهاست که در شهرهای مختلف در اعتراض به سطح نازل حقوقها، وضع ناروشن بیمه درمانی ، تعویق پرداخت حقوقها در اعتراض هستند. در تجمع سراسری پانزده هزار نفره بازنشستگان در مقابل مجلس اسلامی چشمگیر بود. در این روز گروهی از بازنشستگان فولاد از شهرها و استنانهای مختلف برای پیگیری خواستهایشان جهت شرکت در تجمع ١٩ آذر به تهران آمده بودند.

٨٥ هزار بازنشسته فولاد با معضلات بسیاری چون عدم پرداخت بموقع حقوقها، هزینه بالای درمان، سطح نازل حقوقها و بی تامینی به لحاظ مسکن روبرویند. بازنشستگان فولاد در تجمعاتشان بارها اعتراض خود را به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر اعلام داشته و بر خواستهای افزایش حقوقها به بالای خط فقر ٤ میلیون تومان، پرداخت بموقع دستمزدها، و درمان رایگان تاکید کرده اند. خواست فوری بازنشستگان فولاد پرداخت طلبهای مربوط به اجرای احکام معلق شده و حق سرپرستی و حق سختی کارشان که از سال ٩١ پرداخت نشده است، پرداخت به موقع حقوقها و هزینه های درمانشان است.

سازماندهی در مدیای اجتماعی، فراخوان از قبل اعلام شده و تدارک سازمانیافته برای برگزاری تجمعات اعتراضی، اطلاع رسانی وسیع در میان بخش های مختلف جامعه و تاکید بر شرکت وسیع خانواده ها و متحد شدن حول خواستها از نقطه قوتهای مهم مبارزات بازنشستگان فولاد است.

تجمع اعتراضی جوانان جویای کارشهرستان کارون مقابل مجتمع نیشکر سلمان فارسی برای دومین روز متوالی

روزیکشنبه نوزدهم آذرماه برای دومین روزمتوالی*،جمعی از جوانان جویای کارشهرستان کارون مقابل درب ورودی مجتمع نیشکر سلمان فارسی،تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،بیش از ١٠٠ نفر از جوانان شهرستان کارون برای روز دوم در اعتراض به ‘ سیاست های استخدامی شرکت نیشکر سلمان فارسی’، یکشنبه در مقابل در ورودی این شرکت تجمع کردند.

یکی از این معترضان گفت: شرکت نیشکر سلمان فارسی زمین های اهالی منطقه را در توافقی، برای تولید نیشکر و شکر، از آنها خریداری کرد ولی بسیاری از جوانان این منطقه بیکار هستند.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود افزود: مسئولان وقت شرکت نیشکر سلمان فارسی در سال ١٣٧٥ به روستاییان زمین دار، قول شفاهی برای استخدام و ایجاد اشتغال در منطقه را داده بودند ولی این وعده تاکنون عملی نشده است.

معترض دیگری که خواست نامش فاش نشود، گفت: با افزایش جمعیت و افراد تحصیل کرده روستاهای محدوده شرکت نیشکر سلمان فارسی، آمار بیکاری در این منطقه بالا رفته لذا انتظار داریم تا طبق وعده مسئولان فرزندان روستاییانی که زمین های خود را برای تحقق این طرح در اختیار شرکت گذاشتند، مشغول به کار شوند.

وی افزود: تجمع کنندگان خواستار این هستند که ساکنان روستاهای اطراف در اولویت نخست و روستاییانی که زمین خود را در اختیار این شرکت قرار داده اند و نیز بیکاران شهرستان کارون، در اولویت بعدی باشند.

برخی از معترضان از نشستی با مسئولان این شرکت خبر دادند و گفتند: مسئولان شرکت نیشکر سلمان فارسی پذیرفته اند که به صورت تدریجی و پس از بازنشستگی نیروهای کنونی، از روستاییان و جوانان شهرستان کارون استخدام کنند ولی معترضان خواسته اند تا این قول به صورت کتبی و به شکل یک تفاهم نامه بین شوراهای روستا و شرکت نیشکر سلمان فارسی منعقد شود.

دومین روز اعتصاب کارگران شهرداری بندرماهشهر

از روز شنبه و با شروع هفته، کارگران شهرداری بندرماهشهرجهت گرفتن خواستها و مطالباتشان ، دست به اعتصاب زدند و روز یكشنبه نیز ادامه داشت

کارگران

پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه

دوستان، یاران و همکاران در شرکت نیشکر هفت تپه

سه روز از اعتصاب متحدانه شما گذشت. شما در این سه روز با اتحاد و همبستگی و ایستادگی محکم بر روی خواستهای خود، کارفرما را وادار به پرداخت دستمزد مرداد ماه حدود ٨٠ درصد پرسنل کردید. ما پیشاپیش به شما درود می فرستیم، ایستادگی تان را می ستائیم و اعتقاد راسخ داریم همچنانکه در سالهای گذشته اعتراضات شما و تشکیل سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، راه را برای غارتگران جهت به حراج گذاشتن و نابودی شرکت بست امروز نیز شما میتوانید با قدرت اتحاد و همبستگی خود کارفرما را در برابر خواستهای بر حق تان به زانو در بیاورید.

کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه در دور قبلی اعتراضات و اعتصابات شما در مرداد ماه سالجاری از حربه اخراج و احضار و زندان بهره جست تا هرگونه صدای حق طلبی را در میان شما خاموش کند. اما شما مرعوب این سیاستها نشدید و بار دیگر از هفته گذشته اعتصاب و اعتراض خود را اغاز کردید و امروز سه روز پیاپی است با اتکا به قدرت متحدانه خود در برابر ستمگریهای کارفرما ایستاده اید و با این ایستادگی توجه افکار عمومی و رسانه ها را بخود جلب کرده اید. طوریکه کارفرما با توجه به قرار گرفتن وضعیت مصیبت بار شما در برابر دیدگان افکار عمومی، دیگر قادر به استفاده از نیروی سرکوب نیست. به همین دلیل با حربه ایجاد تفرقه و دادن وعده و وعید به گروههایی از شما، در صدد ایجاد چند دستگی و تفرقه در میان شما و وادار کردن تان به عقب نشینی از خواستهای بر حق تان است.

همه شما دوستان و یاران در شرکت نیشکر هفت تپه و فراتر از آن همه ما کارگران در سراسر ایران در مقابل کارفرمایان فقط کارگر هستیم و فروشنده نیروی کار. رنگ پوست و نژاد و مذهب ما کارگران برای کارفرمایان ذره ای ارزش ندارد. اگر کارفرما بطور جدا جدا سراغ ما میاید و وعده هایی میدهد بدانید که هدفش چیزی جز شکستن اتحاد و همدلی ما و تحمیل بی حقوقی بیشتر جهت غارت دسترنج هایمان نیست.

بدانید و آگاه باشید کارفرما به محض ایجاد چند دستگی و تفرقه در صفوفمان، نه تنها ذره ای به وعده هایش عمل نخواهد کرد بلکه با استفاده از این چند دستگی شرایط به مراتب سخت تر و برده وارتری را به همه ی ما به یکسان تحمیل خواهد کرد.

اعتصاب و اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دیگر ستمگریهای کارفرما حق مسلم ماست. کسی که در این میان جرمی وحشتناک مرتکب شده است آن کس کارفرمای شرکت و عواملش است که رنج گرسنگی و فقر و فلاکت را بر ما و خانواده هایمان تحمیل کرده است. کسی که در این میان باید خلع مالکیت و اخراج شود آنکس کارفرمائی است که ما کارگران را به نقطه ای رسانده است که در صدد آتش زدن خود و فرزندان خردسالمان بر میائیم. کسی که باید دستگیر و محاکمه شود آنکس کارفرمائی است که ٥ ماه حاصل رنج و زحمت ما را نداده است و آنوقت در کمال بی شرمی ما را تهدید نیز میکند.

ما محق ایم، هیچکس و هیچ قانون و مقامی نمیتواند به ما بگوید بروید با شکم گرسنه کار کنید، هیچکس و هیچ مقام و قانونی نمیتواند به ما بگوید حاصل دسترنج خود را نخواهید و در مقابل همسر و فرزندانتان سر افکنده شوید، هیچکس و هیچ مقام و قانونی نمیتواند به ما بگوید هوای کارفرمائی را به بهای عدم دریافت دستمزد زیر خط فقرتان داشته باشید که ماشینهای چندین صد میلیون تومانی زیر پایش است و خرج تو جیبی ماهانه فرزندان و اعضای خانواده اش از حقوق یکسال ما بیشتر است.

ما محق ایم و اعتصاب متحدانه خود را بدون تعرض به مراکز اداری و تولیدی تا دست یابی به خواستهایمان ادامه خواهیم داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران و دیگر تشکلهای مستقل کارگری در سطح کشور و افکار عمومی آگاه و با وجدان مردم ایران همراه و همدوش شما در رسیدن به خواستهایتان هستند.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگری

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٠ آذر ماه ١٣٩٦

عصیان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، نوک کوه یخ خشم و انزجار کارگران ایران از وضعیت فلاکتبار موجود است

در پی کشکمشهای چند هفته ای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با کارفرما، صبح امروز کارگران روزمزد و بخش کشاورزی شرکت با خواباندن کار در اقدامی خشمگینانه با در دست داشتن ابزارهای کار خود از قبیل بیل و قمه ی برداشت نیشکر وارد کارخانه شدند و با بستن درب اصلی و درب ورود تریلرها، کوره های بخار و آسیابها را خاموش و تعدادی از مسئولین شرکت منجمله کریم پور مدیر بخش کشاورزی و عباس خنیفر مدیر حراست را کتک کاری کردند و در پی جواب فتحیان پور رئیس بانک ماشین الات که بدنبال اعتصاب کارگران قسمت پنچر گیری به آنان اعلام کرده بود همگی اخراجید او را نیز مورد حمله  قرار داده  و علیرغم اقدام به فرار نامبرده به…قسمت تراشکاری، وی را همانجا گیر انداخته و پس از شکستن درب اتاقی که در آنجا مخفی شده بود بر روی بدنش گازوئیل خالی کرده و بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بنا بر گزارشهای لحظه به لحظه ای که از صبح امروز از سوی کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال میشد در پی این اقدامات خشمگینانه از سوی کارگران، مومن غریب مدیر صنعت شرکت و مدیران دیگر قسمتها از ترس کارگران هر کدام خود را در قسمتهای مختلف کارخانه مخفی کردند و سیامک نصیری افشار مدیر کارخانه در اتاق خود گیر افتاد و کارگران با حمله به ساختمان مدیریت تلاش کردند او را نیز بیرون بکشند اما علیرغم شکستن شیشه ها و دربهای ورودی سالن مدیریت موفق به ورود به اتاق دارای درب ضد سرقت ایشان نشدند و وی نیز از ترس کارگران حاضر به خروج از دفتر خود نشد و اعلام کرد فقط با وساطت یکی از بزرگان طوایف حاضر به خروج از دفتر است اما وساطت شیخ عامر از طایفه آلبوحمدان نیز خشم و انزجار کارگران را فرو ننشاند و افشار پس از ساعتها حبس در دفتر خود در ساعت پایانی وقت اداری که بسیاری از کارگران محل کار را ترک کرده بودند  با وساطت مامورین امنیتی از شرکت خارج شد.

اعتصاب و اعتراض خشمگینانه امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در حالی صورت گرفت که سیامک نصیری افشار حدود ده روز پیش و بدنبال اعتراض کارگران، طی مصاحبه ای در دفتر خود با یکی از رسانه های محلی قول داده بود  از روز شنبه ١١ آذر ماه حقوق مرداد ماه کارگران و سپس با فواصل ده روزه مابقی حقوق معوقه آنان را پرداخت خواهد کرد اما با فرا رسیدن روز شنبه  ١١ آذر ماه به وعده خود عمل نکرد و کارگران نیشکر هفت تپه در همان روز دست به اعتصاب زدند و بار دیگر بدنبال این اعتصاب، حسابداری شرکت با توزیع فیش حقوق در میان کارگران اعلام کرد آنان میتوانند روز سه شنبه ١٤ آذر ماه حقوق مرداد ماه و سپس با فواصل ده روز مابقی حقوقهای معوقه خود را دریافت کنند اما با فرا رسیدن روز سه شنبه از پرداخت حقوق مرداد ماه خبری نشد و نهایتا روز پنج شنبه فقط حقوق مرداد ماه کارگران رسمی و تعدادی از کارگران کشاورزی پرداخت شد.

اعتصاب و عصیان امروز کارگران به جان آمده شرکت نیشکر هفت تپه در حالی صورت گرفت که بدنبال واگذاری شرکت به بخش خصوصی از اسفند ماه سال ١٣٩٤، کارفرمای شرکت آن را به پادگانی تبدیل کرد و با ایجاد فضای رعب و وحشت و اخراج کارگران و کشاندن گروهی آنان به دادگاه  و پرونده سازی تلاش نمود آنان را وادار به تمکین نسبت به عدم پرداخت بموقع دستمزدها کند. با این حال کارگران شرکت نیشکر هفت تپه مرعوب سیاستهای سرکوبگرانه کارفرما نشدند و از سال ٩٥ تاکنون بارها و بارها دست به اعتصاب و اعتراض زده اند اما علیرغم این اعتراضات، مراجع قانونی تاکنون به جز احضار کارگران به دادگاه هیچ اقدامی در وادار کردن کارفرما برای پرداخت به موقع حقوق کارگران نکرده اند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران(ساعت ٣٠/١٨) بدنبال اعتصاب و عصیان امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، حقوق مرداد ماه کارگران روزمزد پرداخت شد اما تا لحظه مخابره این خبر حقوق مرداد ماه   ٨٠٠ کارگر پیمانکاری و  ١٥٠٠ کارگر نی بر پرداخت نشده و افشار پس از خروج کامل کارگران شیفت صبح با اسکورت وارد کارخانه شده است. همچنین امروز گروهی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پس از پایان وقت اداری و خروج از  شرکت با مراجعه به دفتر کانال تلگرامی “صدای کرخه” و صحبت با مدیر آن، خواهان انعکاس مطالبات و اعتراضات خود در این کانال شدند اما مدیر کانال مذکور اعلام نمود ما نمیتوانیم بر خلاف میل کارفرما و مسئولین شهر مسائل شما را منعکس کنیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با هشدار به پایمال کردن سیستماتیک  بدیهی ترین حقوق انسانی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، هر گونه تبعات غیر قابل جبران ناشی از اعتراضات این کارگران و عدم رسیدگی به خواستهای آنان را متوجه کارفرما، مسئولین محلی و دولت روحانی به عنوان قوه اجرائی کشور میداند و بدینوسیله با حمایت قاطعانه از خواستها و مبارزات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و با تاکید بر رسیدگی فوری به خواستهای آنان و محاکمه کارفرما بدلیل عدم پرداخت سیستماتیک دستمزد کارگران ، مصرانه خواهان رسیدگی به زوایای تردید برانگیز واگذاری این شرکت به بخش خصوصی* و انجام فوری اقدامات لازم برای بازگرداندن آن به بخش دولتی به عنوان یکی از خواستهای اصلی کارگران این شرکت می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٨ آذر ماه ١٣٩٦

بیانیه مشترک بیش از ٣٢ شورای صنفی دانشگاه های کشور به مناسبت روز دانشجو

شانزدهم آذر – روز دانشجو – نماد مبارزه‌ی دانشجویان پیشرو در راه عدالت و آزادی است. برای سال‌ها، این روز در قالب ِ برنامه‌های کم‌مایه‌ی چند تشکل سیاسیِ رسمی برای ایجاد شور و هیجانِ زودگذر و بیان شعارهای جناح‌های سیاسی مسخ شده بود. اما اکنون سه سال است که دانشجویان مستقل و فعالان صنفی عزم کرده‌اند تا معنا و تصویری دیگر به این روز بدهند. پیام آن‌ها یک چیز بوده است: «دست زورمندان اقتصادی و سیاسی باید از دانشگاه کوتاه شود» چنان‌که از دیگر قلمروهای حیات انسانی. این فریاد نه از شور و احساسی زودگذر، بلکه از درد و دغدغه‌های هرروزه‌ی دانشجویان برآمده، و علاوه بر آن، متکی بر تحلیلی مشخص از شرایط جامعه و دانشگاه بوده است.

در سه دهه‌ی گذشته، تهاجمی هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده، ساحت‌های گوناگون جامعه‌ی ایران را زیر ضربه‌های مُهلِک خود گرفته است. در اثر بحران‌های ناشی از اقتصاد دوران جنگ ازیک‌سو، و فشارهای بین‌المللی برای «آزادسازی» اقتصاد ازسویی‌دیگر، دولت‌های پس از جنگ یکی پس از دیگری، با عزمی راسخ، سیاست‌های موسوم به «تعدیل ساختاری» را پیش بُرده‌اند و، بی توجه به پیامدهای اجتماعیِ فاجعه‌بارِ این سیاست‌ها در ایران و سایر کشورهای جهان، کوشیده‌اند هرگونه مقاومتی را در برابر این سیاست‌ها از میان بردارند. این تهاجمِ همه‌جانبه عمدتاً با سه اهرم صورت گرفته است: واگذاریِ بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، خصوصی‌سازی و گران‌سازیِ خدمات اجتماعی، و تشدیدِ سازوکارهای کنترلی بر مبنای انواع و اقسام تبعیض‌های اجتماعی و نظارت‌های امنیتی. تهاجمی که در دولت‌های گوناگون با همراهی مجلس و نهادهای مربوطه هدایت می‌شد، در دولت کنونی، علاوه بر تثبیت فاجعه‌ی دولت‌های قبل، به طرز چشم‌گیری شدت یافته است.

در زمینه‌ی مسائل کارگری، دولت‌های پس از جنگ عزمی جدّی داشته‌اند که با استفاده از فضای ناشی از سرکوب تشکل‌های مستقل کارگری در سال‌های قبل، هر قدر می‌توانند نیروی کار را بی‌ثبات‌تر، ارزان‌تر و مُطیع‌تر کنند. خارج‌کردن کارگاه‌های زیر ده نفر از شمول قانون کار در دولت «اصلاحات»، لوایح اصلاح قانون کار در دولت‌های «مهرورزی» و «اعتدال»، و همین اواخر طرح «کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی» تنها نمونه‌های معدودی از تلاش یکپارچه‌ی دولت‌ها در این زمینه‌اند.

در حوزه‌ی بهداشت و سلامت، روند آزادسازیِ قیمت خدمات درمانی با سرعت پیش رفته است. حتی طرح بیمه‌ی سلامت – که خود پوششی بر آزادسازیِ قیمت‌ها و بستری برای بهره‌کشیِ بیش‌تر از پرستاران بود – عملاً کنار گذاشته شده است.

در عرصه‌ی آموزش عمومی شاهد افزایش چشمگیر مدارس غیرانتفاعی و کالایی‌سازی و کنکوری‌سازی آموزش بوده‌ایم. عدم‌پرداخت دستمزد واقعیِ معلمان، جذب نیروهای حق‌التدریسیِ بی‌ثبات با دستمزدهای بسیار کم و حبس فعالان صنفی معلمان از دیگر حمله‌ها به عرصه‌ی آموزش عمومی و معلمان بوده است.

در زمینه‌ی مسکن، چشمگیرترین تلاش دولت‌ها برای تأمین مسکن اجتماعی («مسکن مهر») عمدتاً به محملی برای سودآوری وابستگان سیاسی و اقتصادی بدل شد، و دولت کنونی نیز نه‌تنها هیچ وظیفه‌ی اجتماعی‌ای را – از جمله ساخت مسکن برای مردم – بر عهده‌ی خود نمی‌داند، بلکه با طرح پیشنهاد فروش مسکن در بازار بورس، قصد دارد تیر خلاص را بر ایده‌ی مسکن اجتماعی شلیک کند.

فرایندهای بالا، مشخصاً در حوزه‌ی آموزش عالی نیز اجرا شده است. در دهه‌های اخیر، دولت‌ها هر چه بیش‌تر از حمایت‌های اقتصادیِ خود از دانشگاه‌ها کاسته‌اند. در برنامه‌ی پنجم توسعه – دست‌پُختِ دولت «مهرورزی»– وظیفه‌ی احداث و تأمین خوابگاه برای دانشجویان از دوش دولت برداشته شده است. وضعیت اسفباری که امروز در خوابگاه‌ها شاهد هستیم، نتیجه‌ی این سیاست‌هاست که امروز هم در قالب طرح‌هایی چون طبقه‌بندیِ کیفیِ خوابگاه، با شدت بیش‌تری ادامه دارد. همین مسئله درباره‌ی دیگر خدمات رفاهی – از جمله تغذیه و حمل‌ونقل – نیز صدق می‌کند. ساخت فودکورت‌ها و رستوران‌های خصوصی در برخی دانشگاه‌ها، پیوندی مستقیم با کاهش کیفیت تغذیه‌ی عمومیِ دانشجویان دارد. از سوی دیگر، در کنار پولی‌سازی و گران‌سازیِ خدمات رفاهی، برخورداری از پُشتیبانی مالی نیز برای دانشجویان دشوار و دشوارتر شده است. در شش سال اخیر، در این زمینه سنگ تمام گذاشته‌اند: با دانشجویانی که از تسهیلات و وام استفاده کرده‌اند، همچون بدهکار بانکی برخورد می‌شود.

اجرای موفقیت‌آمیز این سیاست‌ها نیازمند اهرم‌های امنیتی و انضباطی نیرومند است. احضار و تهدید کنشگران صنفی از سوی نهادهای امنیتیِ خارج از دانشگاه و تشدید تبعیض‌های جنسیتی، چه در گزینش دانشگاه‌ها و چه در مقررات ناعادلانه‌ی خوابگاه‌های دختران، از جمله‌ی این اهرم‌های انضباطی است.

این سیاست‌ها مشخصاً یک هدف دارند: تبدیل دانشجویان به نیروی کار ارزان یا حتی رایگان.

طرح «کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی» نشان از همین هدف دارد. بر بستر این آموزش عالیِ خصوصی‌شده و گران است که دانشجویان ترجیح می‌دهند به جای تحصیل در دانشگاه و ماندن در محیط عمومیِ آن، جذب بازار کاری بی‌ثبات و ناامن شوند. با روندی که از برنامه‌های توسعه و برنامه‌های بودجه‌ی سالیانه – به ویژه برنامه بودجه ٩٦ شاهد هستیم – دانشگاه‌ها بیش از پیش به بنگاه تأمین اُپراتور و نیروی کار ارزان برای صنایع، و فروش پژوهش‌های آکادمیک به ثروتمندان خواهد شد و هر آنچه پیش‌ازاین نام علم انتقادی را با خود یدک می کشید، از میان می‌رود.

شوراهای صنفی سراسر کشور، در تمام سال‌های تهاجم عِنان‌گُسیخته‌ی سرمایه و قدرت به دانشگاه‌ها، نماینده‌ی راستین دانشجویان ایران بوده و هستند. این شوراها، این‌بار به بهانه‌ی شانزدهم آذر ١٣٩٦، در همبستگی با دیگر کنشگران اجتماعی -که کوشیده‌اند سدّی در راه این تهاجم باشند- مطالبات صنفی و اجتماعیِ دانشجویان را اعلام و بر این باور خود تأکید می‌کنند که راه تحقق خواسته‌ها، قدرت جمعیِ دانشجویان و اراده‌ی مستقل آنان است:

١) لغو بی‌چون‌وچرای طرح استثماریِ «کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی»

٢) افزایش ظرفیت‌های دوره‌ی روزانه، توقف گسترش ظرفیت‌های پولی و انحلال پردیس‌های بین‌الملل

٣) توقف واگذاریِ فضاهای دانشگاهی به کسب‌وکارهای خصوصی، و بازگرداندن آن به تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی

٤) پوشش کامل خدمات و یارانه‌ی دولتی در زمینه‌ی تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل دانشجویان

٥) الغای قانون سنوات و حذف قانون تخصیص بودجه دانشجویان بر اساس سنوات

٦) حذف تهدیدها و برخوردهای امنیتی در پاسخ به اعتراضات و مطالبات دانشجویی

٧) اعطای مجوز به ایجاد تشکل‌های دانشجوییِ دگراندیش و مستقل از جناح‌های قدرت

٨) بازگشت کامل دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها

٩) الغای تبعیض‌های جنسیتی و جغرافیایی در گزینش دانشجویان

١٠) تضمین حق تحصیل برابر برای همه‌ی قومیت‌ها و پیروان همه‌ی مذاهب و آیین‌ها

١١) تصحیح آیین‌نامه‌های تشکل‌ها و مشخصاً شوراهای صنفی و حذف مواردی که در سال‌های اخیر به آیین‌نامه اضافه و مانع از تأسیس یا احیای بسیاری از شوراهای صنفی شده‌اند

١٢) اعطای مجوز برای تشکیل «اتحادیه‌ی شوراهای صنفی کشوری» در جهت افزایش توان مداخله‌گری شوراهای صنفی و هماهنگی بیش‌تر آن‌ها در طرح مسائل صنفیِ دانشجویان

آذر ١٣٩٦

شوراهای صنفی دانشگاه های شهید مدنی، سیستان بلوچستان، صنعتی ارومیه، تهران، نوشیروانی بابل، سمنان، نیشابور، علم و صنعت، بناب، خوارزمی، فرهنگیان همدان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، تربیت دبیر رجایی تهران، صنعتی بیرجند، مالک اشتر، بین الملل قزوین، صنعتی اراک، صنعت نفت آبادان، ملایر، زنجان، صنعتی شیراز، رازی کرمانشاه، صنعتی کرمانشاه، تبریز، تربیت مدرس، شریف، قم، فردوسی مشهد، هنر تبریز، امیر کبیر، شیراز و فعالین صنفی دانشگاه های علامه طباطبایی، بهشتی و صنعت نفت اهواز

تا کنون امضا کردند.

 

بیانیه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

زنده باد ١٦ آذر روز دانشجو، عرصه ای دیگر از جدال فروشندگان نیروی کار با استثمارگران

دوره اخیر از مبارزه و مطالبه گری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دانشجویان و اعتراضات متحدانه، همبسته و همزمان در بیشتر دانشگاهها که با شور و هیجان و پرانگیزه به جریان افتاده و اوج خود را در چند روز گذشته با فریاد شعارها و بیان مطالبات اساسی کاملا منطبق با خواستهای اکثریت مردم و در رأس آن طبقه کارگران به نمایش گذاشته است، بیانگر تغییرعمیق نگاه این بخش معترض طبقه کارگر نسبت به گذشته های خود است که تلقی ای روشنفکرانه و دارای فاصله با کارگران و توده های زحمتکش جامعه از خود داشت.

امروز تحت تأثیر فضای مبارزاتی و اعتراضی علیه فقر، نابرابری های اقتصادی، اجتماعی و تبعیضات جنسیتی، قومی و مدهبی از طرف اکثریت مردم کارگر و زحمتکش و حملات و یورش های پی در پی مدافعان شرایط موجود، بخش اعظم دانشجویان که فرزندان همین توده های تحت فشار و محروم هستند، جایگاه و موقعیت واقعی خود را در جامعه باز یافته اند. دانشجویان به این حقیقت دست یافته اند که نیروهای کار فردا هستند و باید مانند پدران و مادران خود بردگان کار و در خدمت اقلیت مفتخور سرمایه دار باشند و از هم اکنون با خواب هایی مانند طرح قرون وسطائی کارورزی که دولت برایشان دیده و به تعبیر در آورده است، طرحی که تا به امروز اعتراض وسیع جنبش کارگری را علیه خود سازمان داده و دانشجویان نیز خود از معترضان پیگیر و جسور در مقابله با این طرح بوده اند، تحمیل وضعیتی به مراتب بدتر از کارگران امروز، بعد از فارق التحصیلی بر خود را می بینند.

مطالبات دانشجویان، بخصوص مطالبات اخیر شامل تحصیل رایگان، استخدام رسمی، حذف طرح قرون وسطائی کارورزی، ممنوعیت تفکیک جنسیتی و غیره باید مورد حمایت و پشتیبانی همه بخش های طبقه کارگر قرار گیرد و برای تحقق آنها به عنوان مطالبات خود مبارزه کند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

 

ارج نهادن به فعالیتهای محمود صالحی

یکشنبه مورخ ١٢/٩/٩٦ چند نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران مریوان و حومه به پاس ارج نهادن به فعالیتهای محمود صالحی در راستای منافع کارگران و مردم محروم جامعه، فاصله ١٤٠ کیلومتری مریوان – سقز را پیاده پیمودند و نرسیده به روستای خورده لوکی مورد استقبال جمع کثری از رفقای محمود صالحی و خانواده ایشان قرار گرفتند.

 

کارگر، معلم، دانشجو اتحاد اتحاد – بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت ١٦ آذر روز دانشجو

پس از گذشت یک دهه از سرکوب جنبش دانشجوئی در سال ١٣٨٦ و بدنبال فضای امنیتی که در پس وقایع سال ٨٨ بر دانشگاههای کشور حاکم شد، امسال دانشگاههای سراسر کشور شاهد برگزاری میتینگها و اجتماعات پرشور دانشجوئی با رویکردی نوین است که بی تردید در تداوم خود، دانشجویان را به وزنه ای مهم و تاثیر گذار در مبارزه طبقه کارگر ایران برای دستیابی به مطالبات انسانی اش تبدیل خواهد کرد.

نسل جدید دانشجویان دانشگاههای کشور دیگر دانشجویان دهه های پیشین نیستند که پس از فارغ الحصیلی در راس هرم تولید و یا اداره جامعه قرار گیرند، بلکه جوانانی هستند که اکثریت قریب به اتفاقشان بدنبال فارغ التحصیل شدن، در سطوح مختلفی در پهنه تولید و اداره زندگی اجتماعی به عنوان نیروی کارمزدی مشغول به کار میشوند و برده وار ترین شکلی از ورود به بازار کار با طرحهایی از قبیل طرح کارورزی، زندگی و آینده آنان را شکل میدهد.

و این چنین است که امروزه شاهد آغاز سر فصل نوینی در جنبش دانشجوئی هستیم که دانشجویان را نه در موقعیت حامیان جنبش کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی، بلکه در موقعیت بخش رزمنده و مهمی از طبقه کارگر قرار میدهد که همین امروز و حین تحصیل، توام با مبارزه برای آزادی بیان، حق برپائی تشکل مستقل، آموزش و تحصیل رایگان، رفع تبعیض جنسیتی و دیگر شرایط تحمیل شده به دانشگاهها در تقابل مستقیم با شرایط کار از قبیل ارزان سازی نیروی کار، وجود شرکت های پیمانکاری و تأمین نیروی انسانی، نبود امنیت شغلی، قراردادهای موقت و.. قرار میگیرند و در دفاع از منافع طبقاتی شان به میدان می آیند.

ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران با گرامیداشت ١٦ آذر، مبارزات دانشجویان سراسر کشور و مطالبات آنان را مطالبات خود میدانیم، به همه دانشجویان و تشکلهای صنفی و مستقل دانشجوئی درود می فرستیم، دست آنان را در مبارزه برای خلاصی از وضعیت فلاکتبار موجود می فشاریم و با حمایت از قطعنامه های تشکلهای مستقل دانشجوئی، اعمال هر گونه فشار و محدودیتی علیه مبارزات حق طلبانه دانشجویان را قویا محکوم میکنیم و بدینوسیله خواهان برچیده شدن فوری طرح برده دارانه کارورزی و تحقق تمامی مطالبات مطرح شده از سوی دانشجویان سراسر کشور هستیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٤ آذر ماه ١٣٩٦

گزارش

فراخوان بازنشستگان فولاد در کرمان به تجمع در ٢٠ آذر

همزمان با تجمع بازنشستگان در نونزدهم آذر در مقابل مجلس اسلامی، بازنشستگان صنعت فولاد نیز در اصفهان تجمع کردند. در این روز تعدادی از بازنشستگان فولاد مقابل صندوق بازنشستگی فولاد در چهار راه نقاشی اصفهان در اعتراض به دیرکرد پرداخت حقوقهایشان و همدلی با بازنشستگان سراسر ایران تجمع کردند. همچنین با توجه به تاخیر دوماهه حقوق آبان و آذر ماه آنان و وعده های پوچ مسئولین طبق همیشه و مشخص نبودن اوضاع حقوق و درمان پایدار تا پایان سال ٩٦ بازنشستگان فولاد در کرمان به تجمعی اعتراضی در ساعت ٩ صبح روز بیستم آذر ماه در مقابل امور بازنشستگی واقع در خیابان اقبال فراخوان به تجمع دادند.

بازنشستگان فولاد در اصفهان در روزهای ٢١ ، ٢٢ و ٢٤ و ٢٥ آبان مقابل دفتر بازنشستگی این شهر در خیابان نشاط و استانداری تجمع داشتند و دو روز متوالی در وسط شهر مارش رفتند و با شعارهای پرداخت بموقع حقوقها، حق مسلم ماست، ما حقوق میخواهیم یالا، اعتراض خود را به تعویق ماهانه پرداخت حقوقها اعلام کردند و این شعاریست که خواست اعتراضی میلیونها کارگر که با معضل تعویق پرداخت دستمزدها روبرویند را بیان میکند. اعتراضات بازنشستگان فولاد در اصفهان فضای این شهر را عوض کرده است.

در سطح سراسری نیز بازنشستگان صنعت فولاد در بیست و نهم آبانماه برای چندمین بار در سال جاری در مقابل مجلس اسلامی تجمع کرده و در آن تجمع جمعیت بسیاری از تهران و استانهای مختلف شرکت داشتند. این بازنشستگان روز اول آذر نیز در مقابل مجلس اسلامی تجمع داشتند. ٨٥ هزار بازنشسته فولاد با معضلات بسیاری چون عدم پرداخت بموقع حقوقها، هزینه بالای درمان، سطح نازل حقوقها و بی تامینی به لحاظ مسکن روبرویند. بازنشستگان فولاد در تجمعاتشان بارها اعتراض خود را به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر اعلام داشته و بر خواستهای افزایش حقوقها به بالای خط فقر ٤ میلیون تومان، پرداخت بموقع دستمزدها، و درمان رایگان تاکید کرده اند. خواست فوری بازنشستگان فولاد پرداخت طلبهای مربوط به اجرای احکام معلق شده و حق سرپرستی و حق سختی کارشان که از سال ٩١ پرداخت نشده است، پرداخت به موقع حقوقها و هزینه های درمانشان است.

سازماندهی در مدیای اجتماعی، فراخوان از قبل اعلام شده و تدارک سازمانیافته برای برگزاری تجمع ٢٩ آبان، اطلاع رسانی وسیع در میان بخش های مختلف جامعه و تاکید بر شرکت وسیع خانواده ها و متحد شدن حول خواستها از نقطه قوتهای مهم مبارزات بازنشستگان فولاد است.

بازنشستگان فولاد اعلام کرده اند که تا وقتی که به خواستهایشان پاسخ داده نشود، به تجمعاتشان در مقابل دفاتر فولاد در شهرهای مختلف ادامه خواهند داد. شعار حقوق ماهیانه حق مسلم ماست که از سوی آنان سرداده شد، شعار اعتراضی بخش عظیمی از کارگران، معلمان، بازنشستگان و بسیاری از حقوق بگیران جامعه است که با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرویند.

تخریب غرفه های بازارچه دستفروشان

تخریب غرفه های بازارچه دستفروشان شهرداری ایلام واقع در خیابان علوی جنب اداره نهضت سواد آموزی

تجمع کارگران به ستوه آمده شرکت حمل و نقل خلیج فارس در تهران

صبح روزیکشنبه١٩ آذر ماه ٩٦ جمعی از کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس در اعتراض به٬ به خطر افتادن امنیت شغلی خود و همچنین عدم پرداخت مطالبات مزدی خود در خیابان فاطمی تجمع اعتراضی برگزارکردند.

آنها شعارمی دادند:

عزا عزاست امروز روز عزاست امروز زندگی کارگر رو به فناست امروز

بین المللی

اسرائیلهزاران نفر در تل‌آویو علیه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، دست به تظاهرات زدند

هزاران نفر در تل‌آویو علیه نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، دست به تظاهرات زدند. دو موضوعی که معترضان بیش از هر چیز مطرح می‌کنند یکی اتهام ‌فساد علیه نتانیاهو و دیگری طرح یک قانون بحث‌برانگیز است.

به گزارش رسانه‌ها نزدیک به ٢٠ هزار اسرائیلی در تظاهرات اعتراضی در تل‌آویو شرکت کردند. بدین ترتیب این بزرگترین تظاهراتی بوده که از زمان انتشار خبر مربوط به اتهام‌ها علیه نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر علیه او برگزار شده است.

نتانیاهو در دو مورد متهم به دریافت رشوه شده است. سازمان‌دهندگان تظاهرات اعتراضی گروه‌های اپوزیسیون هستند که دستگاه قضائی اسرائیل را متهم به تعویق انداختن رسیدگی به پرونده اتهامات علیه نتانیاهو می‌کنند.

هم‌اکنون دو مورد اتهام فساد احتمالی علیه نتانیاهو در حال بررسی است. بر اساس اتهامات مطرح شده،  نتانیاهو و همسرش، سارا، سال‌ها هدایایی از تجار و دیگر صاحبان اقتصاد دریافت کرده‌اند.

در مورد دیگر موضوع بر سر تلاش نتانیاهو برای تاثیرگذاری غیرقانونی بر رسانه‌هاست. گفته شده که نتانیاهو با مدیر مسئول روزنامه پرتیراژ “یدیوت آهارونوت” معامله کرده و قرار بوده در ازای انتشار گزارش‌هایی به نفع نتانیاهو، نخست‌وزیر کمک کند تا موفقیت یک روزنامه رقیب کاهش پیدا کند.

در موردی دیگر که عبارت است از سفارش بحث‌برانگیز زیردریایی به شرکت تیسن – کروپ، از نتانیاهو تنها به عنوان شاهد نام برده شده است.

افزون بر این، شرکت‌کنندگان در تظاهرات به طرح یک قانون ارائه شده از سوی حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو اعتراض داشتند که طبق آن پلیس اجازه انتشار نتایج تحقیقاتش درباره موارد احتمالی فساد را ندارد. قرار است پارلمان اسرائیل روز دوشنبه ٤ دسامبر در باره طرح قانونی یاد شده رایزنی کند. اگر این طرح به تصویب برسد نخست‌وزیر نتانیاهو در آینده از تعقیب قانونی مصون خواهد ماند.

منتقدان می‌گویند که این طرح قانونی تلاشی آشکار است تا از تعقیب قانونی و مجازات نتانیاهو جلوگیری شود و نیز افکار عمومی از نتایج تحقیق درباره اتهام‌های مطرح شده مطلع نشود.

افغانستان – رئیس جمهور مجبور به معذرت خواهی از زنان شد

ارگ ریاست جمهوری افغانستان ضمن توضیح درباره سوء‌برداشت از سخنان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری، اعلام کرده که اگر احساسات زنان کشور از بخشی از این اظهارات متاثر شده است، رئیس جمهور از آنان معذرت می‌خواهد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است که سخنان دیروز آقای غنی، توسط شماری از افراد سوء‌تعبیر شده ‌است و آنها با استفاده از سخنان رئیس جمهور درصدد مغشوش نمودن افکار عامه هستند.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که اشاره آقای غنی به کلمه “چادر” در صحبت روز گذشته با استفاده از “تعابیر رایج محلی بوده و به هیچ وجه به قصد اهانت به مقام شامخ زنان کشور نبوده و نیست.”

این نهاد افزوده که با اینهم، اگر احساسات زنان کشور از آن تعبیر متاثر شده باشد، رئیس جمهور از آنان معذرت می‌خواهد.

آقای غنی روز گذشته، ١١ آذر در مراسم انتقال فرماندهی نیروهای مرزی از وزارت داخله/ کشور به دفاع، با انتقاد از مخالفان دولت افغانستان گفت که آزادی بیان مورد احترام است به شرطی که مسئولانه باشد “هرکسی که ادعا دارد که یک عضو عالی‌رتبه از این کشور یا وسط رتبه و یا غیره همراه داعش شامل است، جرئت کند به محمکه بیاید و ادعای خود را تثبیت کند ور نه چادر بپوشد.”

این اظهارات آقای غنی باعث واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان شدند.

“دختران رابعه” در صفحه فیسبوک خود نوشته که زنان افغانستان به کی امید ببندند وقتی رئیس جمهورشان زن بودن و زنانه‌گی را شرم‌آور می‎داند؟ چرا باید مردی که ادعایش غلط است با زنانه شدن تنبیه شود؟ مگر زن بودن ذاتا بد است؟ چرا بدن، لباس، و هویت زن توهین‌آمیز پنداشته شود و از آن برای توهین رقبای سیاسی دولت استفاده شود؟

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده که آقای غنی از حامیان حقوق‌ زنان بوده و در راستای حفظ و تقویت جایگاه زنان همواره تلاش نموده و اقدامات عملی بی‌نظیر را در سه سال گذشته در این عرصه انجام داده است.

این نهاد افزوده که احترام رئیس جمهوری افغانستان به زنان به عنوان معماران اصلی جامعه ناشی از باور وی به نقش موثر و کلیدی آنها در ساختن یک جامعه انسانی عاری از خشونت، الهام گرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور است.

آلمانخلبانان آلمانی از اخراج پناهجویان افغان سر باز می زنند

بسیاری از خلبانان آلمانی از هدایت هواپیماهای حامل پناهجویان اخراج شده از این کشور خودداری می‌کنند.

به گزارش رسانه های آلمانی دولت این کشور تعداد پروازهایی را که به این شکل از ماه ژانویه تا سپتامبر انجام نشده‌اند، ٢٢٢ مورد اعلام کرده است.

این پروازها قرار بود برای بازگرداندن پناهجویان افغان صورت گیرد. آلمان با وجود ادامه خشونت‌ها و حملات در افغانستان، این کشور را «امن» تشخیص داده و تصمیم به بازگرداندن آن دسته از پناهجویانی گرفته که با درخواست پناهندگی آنها مخالفت شده است.

از ٢٢٢ مورد امتناع خلبانان از هدایت هواپیمای حامل پناهجویان ٨٥ مورد مربوط به شرکت لوفتهانزا و یورووینگز بوده است. حدود ٤٠ مورد از موارد خودداری خلبانان در فرودگاه دوسلدورف و حدود ١٤٠ مورد نیز در فرودگاه فرانکفوت رخ داده است.

آلمان با وجود افزایش اخراج پناهجویان همچنان مقصد اصلی مهاجران و پناهندگان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. در سال ٢٠١٧ میلادی شمار درخواست های ارائه شده برای پناهندگی در آلمان از مجموع سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر بوده است.

دولت آلمان برای تسریع روند اخراج پناهجویانی که با درخواست پناهندگی آنها مخالفت شده است قصد دارد از ماه فوریه سال ٢٠١٨ به هر پناهجو مبلغ سه هزار یورو در ازای اخراجش پرداخت کند.

آمریکا – اعلام شرکت جنرال الکتریک برای اخراج ١٢ هزار نیروی کار

شرکت جنرال الکتریک روز پنجشنبه ٧ دسامبر اعلام کار که قصد دارد بیش از ١٢ هزار تن‌ از نیروی کار خود را اخراج بکند. این شرکت دلیل این تصمیم را افت تقاضا برای انرژی و افت توان رقابت با شرکت‌های مشابه اعلام کرده است.

تعداد کسانی‌ که شامل اخراج میشوند ١٨ در صد از کّل نیروی کار در بخش انرژی این شرکت را تشکیل میدهند.

این شرکت در نظر دارد با اخراج این تعداد مبلغ ١ میلیارد دلار برای سال آینده میلادی صرف جویی بکند.