اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

تجمع سراسری بازنشستگان فولاددر تهران

صبح روز دوشنبه ٢٩ آبان بازنشستگان صنعت فولاد بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده برای پیگیری خواستهایشان و برای چندمین بار مقابل مجلس اسلامی تجمع داشتند. در این تجمع اعتراضی علاوه از شهرهای تهران و البرز و استان مرکزی، بازنشستگان از شهرهای کرمان، خوزستان، اصفهان، گیلان شرکت داشتند. خواست فوری بازنشستگان فولاد پرداخت به موقع حقوقها و هزینه های جاری درمانی بود. به گفته بازنشستگان هر ماه مستمری بازنشستگی آنها با تاخیر پرداخت می شود و از سال ٩١ تاکنون نیز بخشی از مطالبات مربوط به اجرای احکام معلق شده و حق سرپرستی و حق سختی کارمان پرداخت نشده است. بازنشستگان فولاد در تجمعاتشان بارها اعتراض خود را به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر اعلام داشته و بر خواستهای پرداخت فوری دستمزدها، افزایش حقوقها به بالای خط فقر ٤ میلیون تومان و درمان رایگان تاکید کرده بودند. بازنشستگان صنعت فولاد خواستار اختصاص بودجه ای دولتی برای تامین منابع مالی پرداخت مستمری بازنشستگی خود هستند. بازنشستگان فولاد اعلام کرده اند که تا وقتی که پاسخ نگیرند به این اعتراضات ادامه خواهند داد. و یک فراخوان مهم آنها تجمع هر روزه در مقابل دفاتر فولاد در شهرهای مختلف تا پاسخگویی به خواستهایشان است.

اعتراض کارگران کمباین سازی تبریز یک ماه شد

بیش از یک ماه است که ٤٤ کارگر کارخانه کمباین سازی تبریز که از ٢٤ مهر ماه آغاز شده است، در اعتصاب بسر میبرند. مطالبات معوقه این کارگران به بیست ماه میرسد. این شرکت در سال ٩٠ حدود ٥٠٠ کارگر داشت اما اکنون تعداد آنها به ٤٤ نفر رسیده است. کمباین سازی تبریز (شرکت توسعه صنعت آذربایجان ) در زمینه تولید کمباین های کشاورزی ، ساندویچ‌های پانل و انواع کانکس در جاده تبریز به آذر شهر (جاده پتروشیمی )فعالیت دارد .

فراخوان بازنشستگان فولاد به تجمع سراسری در مقابل مجلس اسلامی در تهران در ٢٩آبان

به اطلاع کلیه بازنشستگان عزیز میرساند جهت شرکت در تجمع بازنشستگان صنعت فولاد کشور در تاریخ ٢٩ ّآبان در تهران جهت (پرداخت حقوق به موقع هرماه-مشکلات درمانی بازنشستگان-معوقات سال ٩١-همسان سازی حقوق)حضور بهم رسانید:

متن فراخوان بازنشستگان فولاد استان کرمان

سلام همكاران محترم

گرچه حقوق مهرماه را هم پرداخت كنند ؛ حقوق شش ماهه دوم سال ٩٦ هیچ پایداری نداشته ، و همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد!

در تهران با سازمان برنامه ، صندوق و وزارت خانه برای این مشكل جلسه و گفتگو داشتیم ، و نتیجه ای روشن و قابل اطمینان بما ندادند!

عزیزان:

ما به همه اینها گفتیم كه تجمع حتمی است و صدای اعتراض بازنشسته مظلوم بزرگوار و شریف را كه سی سال در بدترین شرایط محیطی و كار سخت برای مملكت افتخار بجای گذاشته را گوش كنید كه غیر از حقوق و درمان و اجرای قانونی كه با آن استخدام ، و با همان هم بازنشسته شده ، هیچ خواسته دیگری نخواسته و نمیخواهد.

عزیزان:

جواب قانع كننده ای از مسؤلان شنیده نمی شود!

گفته اند هرگز سیر خبر از گرسنه ندارد و سوار از پیاده بی خبر است!

نكند با پرداخت حقوق مهرماه از اراده خودمان خدای ناكرده برگشته ، و یا سست شویم!

گله و شكوه از همدیگر ، نسبت های ناروا و…. به یكدیگر دادن ، كاری و یا تأثیری بر ماجرای حقوق ما نخواهد داشت و راهی جز اعتراض جمعی چند هزار نفری ندارد!

تاریخ حركت:

عصر روز یكشنبه ٩٦/٨/٢٨ و حضور در تهران ، روز دوشنبه ٩٦/٨/٢٩.

لطفاً به دوستان بازنشسته فولاد اطلاع داده و عزمی در حد استخراج فولاد از دل سنگ به معرض نمایش بگذاریم.

با همت شریفان ، جمع بزرگ فولاد ، همدیگر را یاری كنیم.

با تشكر

ادامه تجمع کارگران شهرداری اندیمشک

روز ٢٢ آبان کارگران شهرداری اندیمشک برای سومین روز متوالی در برابر شهرداری تجمع کردند. حدود ٦٠کارگر شهرداری اندیمشک ١٤ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند و مطالبات خود را طلب می کنند. کارگران در تجمع دوشنبه مانع ورود شهردار و سایر کارکنان به شهرداری شدند. شهرداری اندیمشک ٤٠٠میلیارد ریال به پیمانکاران، سازمان تامین اجتماعی، کارکنان و دیگر بخش ها بدهکار است.

اعتراض کارگران پارس خودرو به همصدایی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار با کارفرما، علی رغم اینکه زیر فشار اعتراض آن ” دیوان عدالت” حق را با کارگر دانسته یود. اما مجددا علیه کارگران رای صادر شده است

اعتصاب کارگران معادن ذغالسنگ اصلی و هشونی زرند و کوهبانان

روز ٢٢ آبان کارگران معادن ذغالسنگ اصلی و هشونی زرند و کوهبانان در اعتراض به تصمیم مسئولان به واگذاری معادن به پیمانکاران دست از کار کشیدند و مقابل استانداری کرمان تجمع کردند. مهدلو فرماندار کوهبنان که در استانداری حضور داشت ناگزیر در جمع کارگران حاضر شده و با آن‌ها گفتگو کرده است.

کارگران اعلام کرده‌اند در صورتی که به خواست‌شان توجه نشود، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

٢٢ آبان، تجمع بازنشستگان خراسان برای پیگیری خواستهایشان

روز ٢٢ آبان بازنشستگان فرهنگی، پرستار، کشوری، لشگری برای پیگیری خواستهایشان مقابل استانداری خراسان تجمع کرده و با شعاردادن خواستهایشان را فریاد زدند. در ایتدا این تجمع بازنشستگان به جانباختگان زلزله غرب کشور تسلیت گفتند.

تجمع اعتراضی خانواده های کارگران مجتمع صنعتی ومعدنی فسفات اسفوردی بافق علیه عدم پرداخت حقوق مقابل فرمانداری

روزشنبه بیست وهفتم آبان ماه،جمعی از خانواده های کارگران مجتمع صنعتی ومعدنی فسفات اسفوردی بافق واگذارشده به قرارگاه خاتم الانبیا* دراعتراض به  عدم پرداخت حقوق معوقه همسران خود،مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، یکی از همسران این کارگران به نمایندگی ازبقیه تجمع کنندگان گفت: همسرم پس از ١٦ سال سابقه کار حالا برای دریافت حقوق دچار مشکل شده است.

این بانو افزود: از یکسال پیش که این معدن به شرکت خصوصی(قرارگاه خاتم الانبیا ) واگذار شده فیش حقوقی به کارگران داده نمی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حقوق ٣ ماه معوقه است تصریح کرد: از مردادماه که ٢ میلیون علی الحساب پرداخت شد تا به امروز هیچ حقوق و پولی به حساب واریز نگریده است.

همسر کارگر معدن فسفات اسفوردی همچنین از کاهش پایه حقوق از ١ میلیون و پانصد هزار تومان به ١ میلیون و یکصد صحبت به میان آورد و خاطر نشان کرد: برخورد با کارگر بگونه ای شده که اطمینان به این شرکت را سلب کرده است.

وی ادامه داد: هنگامی که معدن زیر نظر تهیه و تولید بود حقوق ٣ میلیون و پرداخت بموقع، اهدا کارت هدیه به مناسب روز کارگر، روز زن و.‌.. در نظر گرفته می شد.

همسر یکی دیگری از کارگران این معدن با بیان اینکه ٥ ماه است به دنبال دریافت حق بیمه تکمیلی خود که برای درست کردن دندانها پرداخت کرده است اظهار داشت: به کارگران رسمی نیز می گویند باید حتما قراردادی امضا کنید تا زیرنظر شرکت خصوصی حقوق بگیرید .

این بانو بیان کرد: کارگری که فقط یکسال به زمان بازنشستگی اش باقی مانده است و حقوق سه ماه معوقه دارد روی چه حساب باید به این شرکت اعتماد کند.

وی تصریح کرد: حقوق کارگری که ١٦ سال سابقه کاری دارد با کارگری که یک سال مشغول به فعالیت شده همانند است همسران ما از ٤ صبح تا ١٠ شب هر سازی که زدند رقصیدند حالا بگویند چرا حق را نمی دهند؟ آیا حق زن و بچه کارگر خوردن دارد؟

آقایان دست اندرکار می گویند با سپاه روبرو نمی شویم اگر نمی توانند حقوق کارگر را بدهند چرا معدن می خرند؟!!!

تجمع  اعتراضی بازنشستگان ذوب آهن زرند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان

روزشنبه٢٧آبان،جمعی از کارگران بازنشسته شرکت ذغال سنگ کرمان در زرند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان در میدان ٢٢ بهمن این شهر تجمع کردند.

برپایه گزارشات منتشره،  فرماندار شهرستان زرند در جمع معترضین عملکرد صندوق بازنشستگی فولاد گفت:طبق قولی که صندوق بازنشستگان فولاد به ما داده‌اند تا پایان وقت اداری امروز حقوق مهرماه کارکنان بازنشسته ذوب آهن زرند پرداخت می‌شود.

فرماندار شهرستان زرند با بیان اینکه صندوق بازنشستگان دوماه حقوق مانده این کارکنان را وام گرفته است و قول داده پرداخت کند گفت: طبق قولی که داده‌اند حقوق آبان‌ماه نیز تا ٥ آذر‌ماه امسال به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: به دلیل اینکه این کارکنان حقوقشان پرداخت نشده نتوانسته‌اند به بیمه هم هزینه‌ای پرداخت کنند و از این بابت بیمه آنها هم قطع شده که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم.

تجمع  اعتراضی صیادان هامون شهرنسبت به بیکاری

روزشنبه ٢٧آبان،جمعی از صیادان هامون شهر در استان سیستان و بلوچستان دراعتراض به رهاسازی نشدن گسترده بچه ماهی در چاه نیمه چهارم و بیکاری صیادان دست به تجمع زدند.

 براساس گزارش منتشره،  یکی از صیادان گفت: مقرر شده بود تا مسئولان شیلات در چاه نیمه چهارم بچه ماهی رهاسازی کنند تا صیادان بتوانند از این طریق مشغول به کار شوند اما این کار به صورت بسیار محدود انجام شده است و پاسخگوی نیاز صیادان نیست.

وی افزود: تا پیش از خشکسالی ، صیادی یکی از مشاغل اصلی این منطقه بود  که با خشک شدن تالاب هامون زندگی صیادان مختل شده و شمار زیادی از آنها مجبور به مهاجرت شدند.

آغاز اعتصاب سراسری دانشجویان دانشگاه صنعت نفت

روزشنبه٢٧آبان،دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بدنبال تجمعات اعتراضی روزهای گذشته، در اعتراض به لغو استخدامی‌های وزارت نفت دانشجویان وفارغ‌التحصیلان، اعتصاب کرده و سر کلاس نرفتند.

براساس گزارشات منتشره،اولین روز از اعتصاب سراسری در دانشگاه صنعت نفت با عث شد تا هیچ کلاسی تشکیل نشود.

دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به عملکرد نامناسب مسئولان این دانشگاه در دانشکده‌های نفت اهواز و آبادان تجمع کردند.

تجمع اعتراضی اهالی خشمگین سرپل ذهاب مقابل فرمانداری

ظهر روزسه شنبه٢٣آبان،اهالی خشمگین سرپل ذهاب در اعتراض به عدم دسترسی به آب، نان، غذا و سایر اقلام مورد نیاز، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش٢٣آبان آنا،بیش از ٤٠ ساعت از وقوع زلزله مهیب ٧.٣ ریشتری در کرمانشاه می‌گذرد، مردم زلزله‌زده همچنان به آب سالم دسترسی ندارند و غذا نیز به طور محدود بین آسیب‌دیدگان توزیع شده‌است؛ چادر و پتو هم به تعداد افراد نبوده و همین مسئله موجب اعتراض گسترده مردم به مسئولان شده‌است.

مردم خشمگین سرپل ذهاب با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان، خواستار توجه به نیازهای اولیه و ضروری زلزله‌زدگان شدند.

اعتراض‌کنندگان درباره دلیل تجمع خود اعلام کردند دو روز است که هیچ امکاناتی شامل آب، نان، غذا و سایر اقلام مورد نیاز در اختیار ما قرار نگرفته است. ما ساکن شهرک صدرا در خیابان نیایش هستیم؛ فرماندار سرپل ذهاب با گذشت دو روز از وقوع زلزله خودش شخصا از مناطق زلزله دیده بازدید نکرده است.

به گفته آنها در خیابان نیایش واقع در شهرک صدرا بیش از ١٠٠ نفر هنوز در زیر آوار هستند و هیچ امدادرسانی برای نجات آنها صورت نگرفته است. البته نیروهای هلال احمر و ارتش مرتب به منطقه سرکشی می‌کنند، اما چون امکانات لازم برای آواربرداری را در اختیار ندارند تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

بنابهمین گزارش، ظهر روزسه شنبه٢٣آبان،بیش از ٣٠٠ نفر در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و متاسفانه برای دریافت چادر درخواست‌های خود را مکتوب و تحویل دفتر فرمانداری می‌دهند این در حالی است که سرپل ذهاب به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و برودت شدید سرما در شب نیاز شدید و فوری بازماندگان را به این اقلام ایجاد کرده است.

*تجمع اعتراضی اهالی  روستاهای زلزله زده نسبت به کمبود خدمات امداد و نجات مقابل پلیس‌راه سر پل ذهاب

روزسه شنبه٢٣آبان،اهالی تعدادی از روستاهای زلزله‌زده در اعتراض به کمبود خدمات امداد و نجات در مسیر دالاهو به سر پل ذهاب،مقابل پلیس‌راه سر پل ذهاب تجمع کرده‌اند.

به گزارش ٢٣آبان تین‌نیوز،از ساعاتی پیش مردم تعدادی از روستاهای آسیب‌دیده با تجمع در  پلیس‌راه سر پل ذهاب نسبت به کیفیت نامناسب و عدم توزیع اقلام مورد نیاز به شدت انتقاد کردند.

به گفته اهالی این روستاها، مردم این منطقه باگذشت بیش از ٢٤ ساعت از وقوع زلزله همچنان هیچ خدماتی جهت اسکان و تأمین آذوقه دریافت نکرده‌اند.

تعدادی از آن‌ها با سد معبر در محور اصلی سرپل ذهاب تلاش می‌کنند تا برخی از اقلام موردنیاز خود را از کامیون‌های حامل آذوقه تأمین کنند.

 

*بستن جاده‌های سرپل ذهاب توسط روستاییان به نشانه اعتراض

در روستاهای اطراف سرپل ذهاب عده ای از روستاییان با تجمع در جاده راه را بر خودروهای عبوری میبندند. انها میگویند غذا و آب نیست.

به گزارش ٢٣آبان تین نیوز ، در روستاهای اطراف سرپل ذهاب عده ای از روستاییان با تجمع در جاده راه را بر خودروهای عبوری میبندند. انها میگویند غذا و اب نیست.

پنجمین روزاعتصاب کارگران کارخانه سنگ بری پاسارگاد

روزدوشنبه٢٩آبان،پنجمین روزی است که کارگران کارخانه سنگ بری پاسارگاد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ،حق بیمه ودرگیر کردن کارگران با تعهدات مالی کارفرما،دراعتصاب بسرمی برند.

براساس گزارشی که٢٩آبان رسانه ای شد،حدود ٧٠کارگرکارخانه سنگ بری پاسارگاد از حدود چهار روز پیش تا هم‌اکنون نسبت به پرداخت نشدن حداقل ٨ ماه مطالبات مزدی خود معترض هستند.

این واحد صنعتی حدود  ٧٠کارگر دارد که از روز پنجشنبه هفته پیش (٢٥ آبان ماه ) تاکنون در اعتراض به سرمی‌برند.

جدا از این طلب، کارگران کارخانه سنگ بری پاسارگاد بابت سایر مطالبات مزدی و حق بیمه‌های پرداخت نشده نیز بستان کار هستند، از قرار معلوم  کارفرما بدهی مالی زیادی به تامین اجتماعی دارد و در حال حاضر  کارگران با مشکل تمدید نشدن دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی نیز روبرو هستند.

به نقل از کارگران معترض گفته می‌شود که  علارغم همه مشکلات اخیرا کارفرما در پرداخت اقساط بانکی وام هایی که به نام کارگران در یکی ازبانکها در تهران اخذ کرده را ندارد وبه همین کارگران دچار مشکلات جدیدی شده اند.

به گفته وی ،تیر ماه سال جاری کارفرما به دلیل ناتوانی مالی از طریق دریافت وام ١٠ میلیونی اقدام به پرداخت  معوقات مزدی کارگران کرده است که در حال حاضر شعب بانک مذکور مرتبا به کارگران تماس  تلفنی می گیرند.

بر اساس اظهارات کارگران قرار بود مسئولیت بازپرداخت تمامی اقساط این تسهیلات برعهده کارفرما باشد اما در حال حاضر چندین ماه از این اقساط به تاخیر افتاده وکارفرما ظاهرا مسئولیتی در قبال پرداخت این اقساط ندارد.

کارگران

جعفر عظیم زاده :نقش سرمایه در تشکل یابی کارگران

صاحب سرمایه اولا بدلیل داشتن سرمایه، دارای قدرت اقتصادی است و بدلیل همین قدرت اقتصادی، پیشاپیش قدرت مانور بسیار بالایی در تحمیل شرایط مورد نظر خود به کارگری دارد که از سر نیاز برای زنده ماندن و گذران زندگی در بازار کار در برابر او قرار میگیرد. دوما، اساس و بنیان همه قوانین در مورد رابطه کارگر و کارفرما در سیستم سرمایه داری معطوف به بدیهی و مسلم بودن مالکیت خصوصی و تقدس آن است. یعنی پیشاپیش و قبل از هر چیزی همه قوانین روی محور حفظ این مالکیت که مختص اقلیتی صاحب سرمایه میباشد بنا گردیده است. به عبارت دیگر، مثلا اگر هزاران کارگر و کارمند آقای بیل گیتس از گرسنگی نیز بمیرند اینهمه ثروتی که با کار اجتماعی در دستهای او متمرکز شده است بدون میل ایشان دست زده نمیشود. این یعنی اینکه از همان ابتدای کشمکش کارگر و کارفرما و قوانینی که به ظاهر با هدف اداره جامعه گذرانده میشوند حفظ ثروت حاصله از تولید اجتماعی که در دستان بیل گیس ها متمرکز شده است اساس همه چیز است، یعنی پیشاپیش حفظ منفعت او پایه اصلی همه قوانین رابطه کارگری و کارفرمائی و قوانین اجتماعی و حقوقی است. سوما در شرایطی که صاحبان سرمایه از قدرت غول آسای اقتصادی برخوردار هستند و بنیان همه قوانین بر اساس حفظ مالکیت آنها بر ثروتهای اجتماعی تنظیم گردیده است بدیهی است که ابزارهای لازم و ملزوم حفظ این موقعیت نیز نه بدستان من کارگر، بلکه بدستان کسانی به عنوان قوه مجریه و قضائیه و مققنه سپرده شود که بتوانند این موقعیت را برای صاحبان سرمایه پاسداری کنند. به همین دلیل هم است که در ادبیات چپ از دولت به عنوان ابزار حفظ سیادت طبقاتی صاحبان سرمایه اسم برده میشود.

حال شما یک کارگر منفرد را در نظر بگیرد که نه قدرت اقتصادی برای زنده ماندن دارد، نه بنیانهای قوانین موجود بر اساس منفعت او به عنوان یک انسان که حق حیات انسانی دارد تنظیم شده است و نه ابزارهای اعمال قدرت اجتماعی از قبیل دولت و پلیس و زندان و قوه قضائیه و مقننه در دستان اوست و بدین ترتیب عملا بدون هیچ امکان دفاعی در برابر غولی به این عظمت قرار گرفته است. این غول چنان بی رحم و چنان در فکر کسب سود و بهره کشی از کارگر است که حتی اجازه نمیدهد کارگر ذره ای قدرت فردی نیز در برابرش در محیط کار داشته باشد. به عنوان مثال قرارداد دائمی را که تضمین کننده امنیت شغلی کارگر است و کارگر با احساس این امنیت به هر حال میتواند بصورت فردی غرولندی بزند با گذراندن قوانین و موقتی کردن قرار داد کار از او می ستاند تا در سطح غرولند فردی نیز کارگر ذره ای قدرت چانه زنی برای بهبود شرایط کار و یا دفاع از حقوق فی الحال موجودش در برابر تعرضات روزمره صاحبان سرمایه نداشته باشد. تازه خلع ید هر نوع اعمال اراده ای از کارگر به اینجا نیز ختم نمیشود و صاحبان سرمایه با استفاده از قدرت قوای دولتی و نیروهای امنیتی وارد جنگی کثیف با طبقه کارگر میشوند و هر نوع دفاع جمعی کارگران از زندگی شان را به عنوان اقدامی علیه امنیت ملی کشور تلقی و دار و درفش بر پا میدارند تا کارگر را از تنها نقطه اتکا خود، یعنی قدرت جمعی و تشکل برای چانه زنی بر سر زندگیش باز دارند.

اینجاست و با توجه به این مسائل است که توده کارگران بدون اینکه لزوما به همه این بحثها اشرافی داشته باشند در برابر قدرت این غول به قدرت متحد و دسته جمعی خود پناه می برند و تشکل به عنوان ابزار بهره گیری از این قدرت جمعی وارد شرایط کار و زیست شان میشود.

جعفر عظیم زاده

اسماعیل عبدی، آرش صادقی و گلرخ ایرایی، بهنام ابراهیم زاده، بهنام موسیوند، علی معزی و دهها زندانی آزادیخواه و عدالت طلب نیازی به دلسوزی اخلاقی ندارند. چرا که این انسانهای بزرگ مبشر یک زندگی انسانی و مرفه و شاد و آزاد برای ما مردم ایران هستند. اینان مبارزان جسور و مقاومی هستند که آگاهانه و از سر شرافت انسانی شان در برابر وضعیت مصیبت بار موجود در حال ایستادگی اند. برای آزادی این عزیزان و در حمایت از هشت زندانی در حال اعتصاب غذا باید دست به دفاعی سیاسی اجتماعی از آنان زد.

– ٢٨ آبانماه ١٣٩٥

هشدار ٥ سازمان سندیکایی فرانسه نسبت به خطرمرگ محمود صالحی

ما، سندیکاهای فرانسه، لغو محکومیت های غیرعادلانه که مغایر با آزادی ها و حقوق اساسی بوده و نیز آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالان دربند که به خاطر فعالیت های سندیکائی و دفاع از حقوق به حق مزدبگیران زندانی شده اند، به خصوص رضا شهابی و اسماعیل عبدی، را خواستاریم.

ما از دولت ایران می خواهیم که معالجات و مراقبت های درمانی مناسب و شایسته محمود صالحی را تضمین کرده و هم چنین آزادی فوری و بی قید و شرط او را.

پاریس ١٤ نوامبر٢٠١٧

یک سندیکالیست در خطر مرگ

عالیجناب

سازمان های سندیکایی فرانسوی س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر، او ان اس آ، توجه شما را نسبت به وضعیت محمود صالحی، یک رهبر سندیکایی که در زندان در خطر مرگ قرار دارد، جلب می کند.

در سپتامبر ٢٠١٥ محمود صالحی به ٩ سال زندان تعلیقی محکوم شده بود. او در روز شنبه ٢٨ سپتامبر هنگامی که از بیمارستان به خانه اش باز می گشت توسط چهار مأمور امنیتی در لباس شخصی دستگیر و مستقیما به دادگاه شهر سقز در استان کردستان برده می شود. خاطر نشان می شویم که صالحی مجبور است که دو بار در هفته برای انجام دیالیز کلیه به بیمارستان مراجعه کند. در دادگاه دادستان به او می گوید که محکومیت اولیه اش به یک سال زندان تبدیل شده است که به فوریت باید اجرا شود. او را بلافاصله از دادگاه به زندان مرکزی شهر سقز منتقل می کنند.

محمود صالحی از بیماری کلیوی و نارسایی قلبی وخیمی رنج می برد که همگی ناشی از شرایط زندان سال ٢٠١٥ و فقدان مراقبت های پزشکی و درمانی در زندان بودند. در ٣ نوامبر در پی یک حمله قلبی در زندان، صالحی را به بیمارستان امام خمینی شهر سقز منتقل می کنند. پزشگان معالج وابسته به زندان گفته اند که صالحی باید تحت درمان دائمی قرار گیرد و از این رو نباید به زندان بازگردانیده شود.

در حال حاضر صالحی در زندان از معالجات و مراقبت های درمانی لازم برخوردار نیست و وضعیت سلامتی اش بسیاروخیم است. لذا انتقال ‏فوری و بدون فوت وقت او به بیمارستانی در خارج از زندان امری ‏مبرم و اجتناب ناپذیر است.‏‎

حبس صالحی، نظیر حبس دیگر کارگران زندانی تخطی از حقوق بشر و آزادی های اساسی سندیکایی است. جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک عضو سازمان جهانی کار، نشان داده که تعهدات خود در چارچوب توافق نامه های بین المللی سازمان جهانی کار، به ویژه حق کارگران ایران در ایجاد تشکلات مستقل را مراعات نمی کند.

ما، سندیکاهای فرانسه، لغو محکومیت های غیرعادلانه که مغایر با آزادی ها و حقوق اساسی بوده و نیز آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالان دربند که به خاطر فعالیت های سندیکائی و دفاع از حقوق به حق مزدبگیران زندانی شده اند، به خصوص رضا شهابی و اسماعیل عبدی، را خواستاریم.

ما از دولت ایران می خواهیم که معالجات و مراقبت های درمانی مناسب و شایسته محمود صالحی را تضمین کرده و هم چنین آزادی فوری و بی قید و شرط او را.

CFDT : preau@cfdt.fr

CGT : fabienne.cru@orange.fr

FSU : michelle.olivier@snuipp.fr

Solidaires : contact@solidaires.org

UNSA : emilie.trigo@unsa.org

رونوشت به:

آقای حسن روحانی، رئیس جمهور

آقای صادق لایجانی، رئیس قوه قضائیه

دفتر دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد

ترجمه و پخش از :

همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه

اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران – پاریس

گزارش دوم از کمپین گسترده در محکومیت دستگیری محمود صالحی و برای آزادی وی

بنا بر آخرین خبرها محمود صالحی از چهره های سرشناس کارگری که بعد از بازداشتش در ششم آبانماه بدلیل بیماری شدید قلبی به بیمارستان سقز منتقل شده بود، در روز ٢٠ آبان، به زندان مرکزی این شهر بازگردانده شد.

سامرند صالحی فرزند محمود صالحی با اعلام این خبر چنین میگوید: “کلیه‌های پدر که از کار افتاده و متخصص قلب گفته که ٢٥ درصد قلب پدرم کار می‌کند و نیاز به عمل باز قلب و کار گذاشتن باطری دارد.”. او ادامه داده و میگوید:”قاضی اجرای احکام و دادستان سقز گفتند که این پرونده نیابتی از سنندج است و سنندج باید تصمیم بگیرد. ما به سنندج رفتیم و در آنجا نامه مرخصی پدرم صادر شد. حتی وثیقه ٥٠ میلیون تومانی هم تهیه شده است. اما دادستان سقز حاضر به اجرای آن نشد و پدرم مجدد به زندان برگردانده شده است.”. به گفته خانواده محمود صالحی پزشگ قانونی اعلام کرده است که بدن او تحمل زندان را ندارد. خانواده او و همگان نگران وضع جسمانی محمود صالحی هستند. اما علیرغم همه اینها او را در زندان نگاهداشته اند.

محمود صالحی روزششم آبانماه در حالیکه دستگاه دیالیز به او وصل بود، برای گذراندن یکسال حکم در جلوی درب بیمارستان بازداشت و به زندان سقز انتقال یافت. محبوس نمودن محمود صالحی در شرایطی که وی بدلیل از دست دادن کلیه هایش، هفته ای دوبار بایستی دیالیز شود، و نیز بدلیل مشکلات عدیده قلبی و عروقی همواره باید تحت نظر پزشک باشد، یک جنایت آشکار است. جمهوری اسلامی در قبال جان او مسئول است.

هم اکنون کارزاری گسترده در محکومیت دستگیری وی و برای آزادی او و تمامی زندانیان سیاسی در جریان است.

در هفته ای که گذشت در نونزدهم آبانماه ٧ تشکل کارگری به اسامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای نقاشان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری طی بیانیه ای مشترک در دفاع از محمود صالحی خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شده و عواقب ناشی از وارد شدن هرگونه لطمات جسمانی به او را متوجه بالاترین مقامات قضایی و اجرایی کشور دانستند و قاطعانه چنین اعلام کردند:”ما بدون تردید تداوم چنین سیاست‌هایی، ما تشکل‌های مستقل کارگری و طبقه کارگر ایران را بیش از پیش به صحنه مبارزه علیه ستم و بی عدالتی خواهد کشاند. بیانیه ٧ تشکل کارگری در حمایت از محمود صالحی نشانی از صف متحد کارگران علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض است.

امضاء کنندگان این بیانیه مشترک هر یک جداگانه قبلا نیز طی بیانیه هایی دستگیری محمود صالحی را محکوم و خواست آزادی فوری او و با تاکید بر کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات و آزادی کارگران زندانی دیگر چون رضا شهابی، محمود بهشتی، اسماعیل عبدی، محسن عمرانی و تمامی زندانیان سیاسی خواستار لغو تمامی احکام امنیتی صادر شده علیه کارگران، معلمان و مردم معترض شده اند.

در هفته گذشته همچنین ٥٣٦ نفر از فعالین کارگری، فرهنگی و اجتماعی با امضا و انتشار بیانیه ای از محمود صالحی فعال کارگری در بند حمایت کردند.

جدا از تشکلهای کارگری نامبرده، همچنین جمع هایی از کارگران و معلمان از جمله جمعی از کارگران و فعالین اجتماعی به اسامی عبدالله بلواسی، واحد سیده، یوسف آب خرابات، یدی قطبی، عباس کریمی، فردین میرکی، بهرام گرگان، سید علی حسینی و یدی صمدی، جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهرستان بانه، جمعی از معلمان، کارگران و مردم معترض، جمعی از فعالین کارگری، اجتماعی و معلمان مریوان، جمعی از فعالین علیه بیکاری- تهران، سنندج و کامیاران بازداشت محمود صالحی را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی بدون قید وشرط او شده اند.

در همین رابطه رهبران و چهره های شناخته شده کارگری از جمله جوانمیر مرادی، جعفر عظیم زاده، بهنام ابراهیم زاده، پروین محمدی، عثمان اسماعیلی در بیانیه های اعتراضی خود انزجارشان را علیه دستگیری محمود صالحی اعلام داشته و خواستار آزادی فوری وی و لغو تمامی احکام صادر شده امنیتی برای فعالین کارگری، معلمان و مردم معترض شده اند.

گفتنی است که کمیته دفاع از محمود صالحی با سخنگویی همسر وی خانم نجیبه صالح زاده و حضور فعال فرزندانش سامرنند و سیامند صالحی نقش ارزنده ای در پیشروی این کارزار که اساسا کارزاری علیه امنیتی کردن مبارزات است، داشته اند و الگوی خوبی از نقش خانواده ها در مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی بدست داده اند.

در سطح بین المللی نیز اتحادیه جهانی کارگران صنعتی (اینداسترالن)، شارون بارو دبیر کل کنفدراسیون بین اللملی اتحادیه های کارگری درارتباط با بازداشت محمود صالحی و دیگر فعالین کارگری طی نامه ای اعتراضی در شانزدهم آبان ماه خطاب به خامنه ای از ادامه برخورد با تشکل‌های مستقل کارگری و فعالان کارگری در ایران انتقاد کرد. عفو بین المللی نیز این دستگیری را محکوم کرده است. همچنین اکسیونهای اعتراضی در حمایت از محمود صالحی و زندانیان سیاسی در ایران در خارج کشور از جمله در تورنتو، استکهلم و فرانفکورت بزگرار شده است. وسیعا به کارزار در حمایت از محمود صالحی و علیه احکام امنیتی علیه فعالین کارگری، معلمان و مردم معترض بپیوندیم.کمپین برای آزادی کارگران زندانی-

٢٤آبان ٩٦

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:جان کودکان در گرو سود سرمایه

روز شنبه ٢٠ آبان خانواده های کودکان مبتلا به بیماری ام پی اس در اعتراض به ارائه نشدن داروهای مربوط به این بیماری و به خطر افتادن جان فرزندان شان در مقابل سازمان غذا و دارو دست به تجمع زدند.

بیماری ام پی اس یک بیماری متابولیکی ژنتیکی نادر است که به دلیل جهش ژنتیک و تولید نشدن یک آنزیم خاص در بدن به وجود می آید و منجر به تغییر چهره واز بین رفتن شنوایی، کدورت قرنیه چشم و خشک شدن مفاصل می گردد و مصرف این آنزیم باید به طور مداوم انجام گیرد. بنا به اظهار یکی از شرکت کنندگان در تجمع، حدود یک سال است که از ٢٣٠خانواده ای که درگیر این مشکل هستند فقط٨٠ نفراز سهمیه دارو برخوردار هستند  که هم اکنون همان نیز به دست شان نمی رسد.

نکته قابل تامل این است که داروی مربوط به این بیماری در داروخانه ها موجود است، اما به دلیل تغییرات نرخ ارز ، داروخانه ها حاضر به فروش دارو به قیمت قبلی نیستند و تنها در صورتی حاضر به فروش آن به بهای قبلی هستند که ما به التفاوت قیمت از طرف دولت پرداخت شود. اینکه در این میان و تا مشخص شدن قیمت ومسئولیت پرداخت مابه التفاوت چه بر سر کودکان بیمار می آید، کمترین اهمیتی ندارد. جسم وجان کودکان مبتلا به ام پی اس لحظه به لحظه تحلیل می رود و شمع وجودشان در مقابل چشم والدین شان رو به خاموشی می گذارد و این همه در شرایطی اتفاق می افتد که نه شرایط جنگی بر کشور حاکم است و نه داروخانه ها با کمبود این دارو مواجه هستند؛ بلکه علیرغم موجود بودن دارو فقط وفقط به دلیل همان قانون همیشگی سود فروش دارویی با این اهمیت متوقف شده است.

این اولین بار نیست که جان کودکان در این سودای نفرت انگیزسرمایه یعنی کسب حداکثر سود به خطر می افتد. ارمغان سرمایه داری برای مردم تنها فقر، بیکار سازی و سرکوب  فعالین کارگری و اجتماعی نیست؛ بلکه سیستم سرمایه مستقیم  وغیر مستقیم جان انسان ها و از جمله کوکان بی گناه را دستمایه کسب حداکثر سود خود قرار می دهد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢٢ آبان ١٣٩٦

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه

زنده باد انسانیت که تا زندگی هست بردوام خواهد بود

زمین لرزه منطقه کرمانشاه دهها هزار انسان را کشته، مجروح و بی خانمان ساخت. نزدیک به ٨٠ میلیون انسان در ایران و هر انسان انسان گرا و انسان دوستی در سراسر جهان که خبر این فاجعه هولناک را شنید و دید متأثر و غمناک کرد. اما در جواب به این بی رحمی طبیعت که به یمن حس لاقیدی صاحبان قدرت و سرمایه به راحتی انسانها را کشتار می کند، انسانیت پوسته ترکاند و از فراز دیوارهای متزلزل ملیت، قومیت، مذهبی و جنسی در هر گوشه جهان جهش کرد و بر روی زمینهای ترک خورده، بر سر ویرانه ها و کنار اجساد قربانیان استان کرمانشاه قدرت به رخ کشید و ترانه زنده باد زندگی سر داد.

بلافاصله بعد از وقوع زلزله از جای جای ایران، ایرانی و افغانستانی و اهل هر جائی دیگر ساکن در ایران، از اروپا و آسیا و غیره به خروش آمد تا انسانهای قربانی را نجات دهند و اعلام دارند اگر انسان قابل کشته شدن است، اما انسانها در پاسداشت از انسانیت فداکاری خواهند کرد.

با نهایت تأسف شب گذشته دو خودرو حامل انسانهای فداکار کمک رسان به زلزله زدگان استان کرمانشاه که از شهرهای بوکان و اراک خود را به منطقه ثلاث باباجانی رسانده بودند نزدیکی چشمه زرشک به خاطر غیرایمن بودن جاده واژگون شده و باعث مرگ دردناک ابوبکر معروفی اهل بوکان و مصدوم شدن بقیه همراهان ابوبکر و سرنشینان خودرو متعلق به عضو تیم اتومبیل رانی «آفرود» اراک گردید.

امروز مردم شهرها و روستاهای مسیر انتقال جسد ابوبکر معروفی از شهر جوانرود تا بوکان با نثار شاخه های گل به شایستگی تابوت این انسان فداکار را بدرقه کردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه جانباختن ابوبکر معروفی را به خانواده و همه کسانی که انسانیت را برتر از هر تعلق ساختگی ای ارج نهاده اند تسلیت می گوید و ضمن آرزوی بهبودی برای مصدومان فداکار، اعلام می دارد که مصدومان باید به طور رایگان و با بکارگیری بهترین امکانات درمانی معالجه شوند و همچنین ضمن پرداخت خسارت به خانواده ابوبکر معروفی ، از مزایای بیمه های اجتماعی نیز برخوردار گردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ٢٦/٨/١٣٩٦

www.anjomanbfk.blogfa.com

فراخوان به همه کارگران و انسانهای شرافتمند وآزادیخواه :

همچنان در کنار زلزله زدگان (استان کرمانشاه )هستیم

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگران ایران وفعالین کودکان کار و خیابان.

برای یاری رساندن و جمع آوری کمکهای نقدی و تامین کردن نیازهای ضروری زلزله زدگان “سرپل ذهاب وبیشتر ازصد روستای آسیب دیده دیگر ” با در اختیار گذاشتن ، شماره حساب ( شماره کارت بانکی ) فعالین کارگری از جمله :

بهنام ( اسعد )ابراهیم زاده ، و سعید یوزی

،که در منطقه حضور دارند از همه کسانی که توانایی کمک نقدی دارند میخواهیم تا کمکهای نقدی خود را به شماره ها ی که در زیر می آید واریز بفرمایند…..

شماره کارت اسعد (بهنام) ابراهیم زاده

بانک ملت

٦١٠٤ ٣٣٧٦ ٧٩٦٩ ٤٧٠١

شماره کارت سعید یوزی بانک سپه

٥٨٩٢ ١٠١٠ ٤٩٤٨ ٥٠٧٧

شماره تماس بهنام ابراهیم زاده

٠٩٣٩ ٧٩٥ ٩٥٣٦

شماره تماس سعید یوزی

٠٩٣٨ ٦٣٠ ٩٧٤٦

——————————————–

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران و فعالین کودکان کار وخیابان

٢٩ آبان ١٣٩٦

بیانیه ٤ تن از زندانیان سیاسی رجایی‌شهر در باره  زلزله غرب کشور

«در نهایت تاسف، تاثر و ناباوری از زلزله در استان کرمانشاه، مناطق سرپل‌ذهاب و ثلاث باابجانی و ازگله و …، باخبر شدیم و وجودمان سرشار از اندوه شد و تلخ‌تر و غمناک‌تر از همه خرابی‌ها، آمار مجروحین و جان باخته‌گان این حادثه می‌باشد که هرگز نه به درستی منعکس خواهد شد و نه رنجش برای بازمانده‌گانشان هیچ‌گاه تمام خواهد شد.

زیان‌های جانی و مالی ناشی از این حادثه طبیعی که در درجه نخست نتیجه سومدیریت و ناکارآمدی مدیرانی است که اراده و خواستی برای مدیریت درست و رعایت استانداردهای ساخت و ساز و مقاوم سازی بناهای فرسوده ندارند و از سوی با درجاتی بسیار کمتر ناشی از زلزله خیز بودن مناطقی از کشور است، به دلیل ناتوانی مسئولان در مدیریت بحران و فراهم نبودن امکانات لازم برای امداد و نجات بسیار بالا می‌رود، سومدیریتی که آسیب‌ها را بیشتر و اثر رنج‌های تحمیل شده بر مردم زلزله زده را عمیقتر و طولانی‌تر می‌سازد.

این واقعیت که تعدادی از مجروحان و کشته شده‌گان این زلزله ساکن ساختمان‌های تازه ساختی بوده‌اند که با عنوان مسکن مهر شناخته می‌شود شاهدی است بر بی‌کفایتی و نالایقی کشنده مسئولانی که هیچ اهمیتی برای حق حیات و جان و مال مردم بی‌گناه و طبقات فرودست جامعه نمی‌دهند و موجب می‌شوند حوادث طبیعی در هر ابعادی به فجایعی ویرانگر منجر شوند.

در این روزها که مسئولان نهادهای ظاهرا مسئول نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند به وظایف ذاتی خود عمل کنند، همدردی و همدلی مردم با آسیب دیده‌گان و کمک رسانی مردمی چنان‌که انتظار می‌رود تنها مرهمی است که می‌تواند تحمل رنج این فاجعه را برای بازمانده‌گان آسان‌تر کند و مرهمی بر آلام آن‌ها باشد.

متاسفانه تجربه موارد پیشین نشان داده است که نهادهای امدادی حکومتی حتی زمانی که متاثر از فشار افکار عمومی وارد میدان می‌شوند حضوری موقتی و مسکن دارند و به محض خوابیدن سر و صدها و تمام شدن گزارش‌های صوتی و تصویری، مردم آسیب دیده را به حال خود می‌گذارند و نیازهای بلندمدت آن‌ها برای اسکان دائمی، بهداشت و درمان روحی و جسمی، آموزش و مددکاری را به فرآموشی می‌سپارند.

ما زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج که به جرم اعتراض به این ناکارآمدی‌ها و بی‌کفایتی‌های مسئولان و قدرتمداران و تبعیض‌های حاکم در جامعه به زندان افتاده‌ایم، به عنوان فرزندان این مردم فرودست و زحمتکش، ضمن همدردی با خانواده‌های جان باخته‌گان و مصیبت دیده‌گان و بی‌خانمان شده‌ها، از تمامی تشکل‌های کارگری، معلمان، دانشجویان، پرستاران و فعالان اجتماعی آزادی‌خواه و برابری‌طلب درخواست می‌کنیم با کمک‌های مددکاری، آموزشی و بهداشتی و درمانی یاری دهنده آسیب دیده‌گان بی‌پناه زلزله کرمانشاه باشند و همچون مردم در تامین نیازمندی‌های بدیهی آنان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

چهارشنبه ٢٤ آبانماه ١٣٩٦

زندان گوهردشت

رضا شهابی، آرش صادقی، سعید شیرزاد،زانیار مرادی

گزارش

مسکن مهر یا بمب زمانی

زلزله غرب کشور و مساکن مهر

پروژه ای که جمهوری اسلامی در دوره دولت احمدی نژاد استارت آن را زد و در ظاهر به دنبال صاحب خانه کردن دهک های پایین جامعه بود و از آن به عنوان یکی از دست اوردهای نظام و دولت احمدی نژاد یاد می کرد و می کند، در واقع شعار و توهمی عوام فریب بیش نیست! دولت احمدی نژاد با سرفرازی تمام ادعایش این بود که با٢٠ میلیون تومان وجه نقد و مابقی آن در قالب وام کم بهره، میخواهد دهک های پایین جامعه را صاحب مسکن کند! در واقع این شعار ها و بزرگویی ها جز خالی کردن جیب مردم و جنایت در قبال جان و امنیت آنها چیزی بیش نبود. مسکن مهر طبق شکایات صاحب خانه ها و بعضا خود ارگان ها و باندهای جمهوری اسلامی دارای کوچکترین اصول ایمنی و مهندسی نیست. طی تحقیقات به عمل آمده از سوی خود اعضا تعاونی و هیئت مدیره تعاونی مسکن مهر که خود جزو صاحبان واحدهایی در مجموعه مسکن مهر بوده اند، گزارش میشود که این بلوک ها و واحدهای مسکن مهر دارای کوچکترین ایمنی مهندسی ساختمان نیستند. به نحوی که سقف هر واحد باید طبق اصول مهندسی ساختمان حداقل٥سانتی متر بتون ریزی شود. ولی متاسفانه با٢ سانتی متر این سقف ها بتون ریزی شده اند. بعضا طبق نقشه های ساختمانی از قبل طراحی شده یک مجموعه چهار طبقه ظرفیت خاصی دارد. اما اینان یک یا چند مجموعه دیگر را هم به این مجموعه ها بدون صلاح دید مهندسی اضافه کرده اند. بطوری که کمبود پارکینگ شدید برای واحدهای اضافی پیش آمده است. در اکثر خانه های مسکن مهر که باید در اسکلیت های آن از بتن عالی استفاده شود، از ماسه و کمی سیمان استفاده شده است که به راحتی ستون ها و دیوارهای این مجموعه ها بسیار آسان قابل تخریب هستند. در مورد سیستم برق و لوله کشی آب در این مسکن ها از ضعیف ترین نوع اجناس استفاده شده است. هر چند پیمانکار ساخت  این منازل پول متراژ بالاتر کابل برق و لوله های اب را به نام جنس مرغوب خریداری کرده است و پول چندین برابری را از صاحب خانه های آن مجموعه ها اخذ کرده اند. بعلاوه اینکه یکی از بزرگترین بی کفایتی این پروژه ساخت ان در حاشیه شهرها بوده است بعضا حتی در بیابان ها این مساکن ساخته شده است که هیچ گونه فروشگاه و یا درمانگاه و یا امکانات رفاهی و تفریحی در آن مناطق وجود ندارد. خلاصه اینکه دهها تخلف ایمنی و اصول مهندسی ساختمان دیگری در مجموعه مساکن مهر وجود دارد.

چه کسانی مسئول این همه خیانت به جان و اعتماد مردم هستند؟!

فرمانداری ها برای نظارت بر اصول مهندسی مسکن مهر خودشان معاونین فنی و معتمد خود را دارا می باشند که این مشاوران و معاونین فرمانداری ها به صورت باندی و جناحی پیمانکارهای مورد نظر خود را به اداره راه و شهر سازی و هیئت تعاونی اعضا مسکن مهر معرفی می کنند. در واقع انتخاب پیمانکار از سوی معاونت فنی فرمانداری ها عملی جناحی و رانتی محسوب می شود. هر دو بلوک مسکن مهر یک پیمانکار اصلی شامل می شود که آن پیمان کار مسئول انتخاب پیمانکارهای کوچکتر، به طول مثال در امور برق کشی ساختمان ها هستند. بدین ترتیب یک مجموعه ای از فساد و رانت خواری گسترده ای بین فرمانداری و مهندسین ناظرمعتمد فرمانداری و پیمانکارهای کوچکتر برقرار بوده است. و آنها تا انجایی که توانسته اند به بهانه ی گران شدن مصالح ساختمانی و به بهانه ی استفاده از ماترالر مرغوب در ساختمان، جیب مردم کم در آمد را خالی کرده اند و با تمامی این تخلفات منازل و مساکن غیر استاندارد و غیر ایمن را به صاحبان خانه ها و واحدها فروخته اند. بی شک مسئول این همه دزدی و خیانت به جان و مال مردم نظام جمهوری اسلامی است. چرا که تمامی مراجع ناظر بر ساخت این منازل مسکن مهر مهره های دولتی و حکومتی بوده اند که هدفشان جز غارت کردن مردم کم در آمد را نبوده است. در واقع پروژه مسکن مهر یک پروژه ضد انسانی و ضد مردمی است که با کوچکترین زمین لرزه و یا هر حادثه دیگر می تواند فاجعه ای بزرگ به بار بیاورد. در واقع نام این پروژه را می توان بمب زمانی گذاشت! ابعاد جنایت این پروژه ضد انسانی حکومت در زلزله غرب کشور خود را بوضوع به نمایش گذاشت.

اخگر خاطری

سر تیتر وقایع اجتماعی و کارگری

ممانعت از ورود جوانانی كه از نجف آباد برای كمك رسانی به كرمانشاه رفته بودند

شکایت رضا شهابی در مورد رفتار زشت پاسیار زندان در بیمارستان همچنین کیفیت بد غذا

دایە سەڵتەنە. مادر معلم مبارز فرزاد کمانگر. در حال ارسال کمک های جمع ٱوری شدە

خودسوزی و مرگ دانشجوی رشته پرستاری

سگ‌های زنده‌یاب در کرمانشاه، یک مادر و دختر، یک زن، سه مرد را زنده از زیر آوار نجات دادند

اعتراض مالباختگان آرمان وحدت در اهواز/٢٥ آبان در برابر مؤسسه ملل

خروج دود سفید خطرناک از پالایشگاه آبادان

مصدومیت شدید یک کارگر در تهران بر اثر سقوط از داربست

تجمع بازنشستگان فولاد اصفهان مقابل دفتر امام جمعه

پیام تسلیت و ابراز همدردی دانش‌آموزان کلاس چهارم مدرسه دانش شهرستان داران  با دانش‌آموزان کرمانشاهی

نماینده کرمانشاه در مجلس، گفت: بیش از ١٠٠٠ نفر جان‌باختند و به برخی روستاها اصلا توجهی نشده

در اثر زمین‌لرزه جمهوری آذربایجان ٦ نفر در استان اردبیل مصدوم شدند

زلزله‌زدگان کرمانشاه: به جای کمک، آمده‌اند عکس/فیلم/سلفی بگیرند

تجمعات اعتراضی موسسات مالی مقابل مجلس با شعار مجلس بیا جواب بده

سومین روز تجمع اعتراضی مردم روستاهای غرب رامسر

اعتراض رانندگان سرویس های مدارس آمل به عملکرد مسولین

زن بارداری که ١٦ ساعت زیر آوار بود

اعتراض مردم کرمانشاه : چرا ما ٤٠٠٠ کشته دادیم ولی رسانه ها اعلام میکنن ٤٠٠ تا؟

اطلاعیه شماره ١١ کمیته دفاع از محمود صالحی :پزشکان معالج هشدار می دهند که جان محمود صالحی در خطر است

بنا به گزارشاتی که به بدست ما رسیده است، پزشکان معالج محمود صالحی با ارسال نامه ای خطاب به مسئولان قضایی، امنیتی و مسئولین زندان مرکزی سقز، ضمن هشدار در باره شرایط وخیم جسمی ایشان، از آنها خواسته اند بعلت اینکه محمود صالحی با نارسایی ها و مشکلات عدیده ای که از ناحیه قلب با آن مواجه است، باید هرچه سریعتر و اورژانسی جهت کارگذاشتن باطری در قلبش به بیمارستانی مجهز در تهران و یا تبریز اعزام شود. متاسفانه مسئولین دستگاههای نامبرده نسبت به این درخواست واکنش مثبتی نشان نداده و محمود صالحی را باوجود شرایط بسیار نامناسب جسمی همچنان در زندان نگاه داشته اند. بنابراین تلاش و پیگیری خانواده محمود صالحی برای متقاعد کردن نهادهای امنیتی و قضائی تاکنون بی نتیجه مانده است.

کمیته دفاع از محمود صالحی ضمن هشدار نسبت به اورژانسی بودن وضعیت جسمی ایشان از این طریق افکار عمومی در سطح ایران و جهان را نسبت به حساس بودن مسئله مطلع می نماید. در عین حال از کلیه انسانهای ازادیخواه و مبارز، و تشکلهای کارگری درخواست می کنیم که نسبت به زندگی و سرنوشت این چهره شناخته شده جنبش کارگری و زندانیان سیاسی دربند واکنش های جدی تر و گسترده تر نشان داده و خواهان آزادی بدون قید و شرط این عزیزان شویم. جا دارد تلاشهایمان را در این زمینه دوچندان کنیم.

کمیته دفاع از محمود صالحی

٢٧ آبانماه ١٣٩٦ برابر با ١٨نوامبر ٢٠١٧ میلادی

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از محمود صالحی

نجیبه صالح زاده ٠٩١٨٤١٣٨٤٣٥

بیست وهشتم آبان ماه١٣٩٦

اعتراض اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، با بیش از ٦٥٠ هزار عضو، به سرکوب و آزار فعالین کارگری در ایران

١٥ نوامبر ٢٠١٧

آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

به نمایندگی از اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا (کیوپی)، جهت اعلام نگرانی عمیق خود از تداوم سرکوب و اذیت و آزار فعالین کارگری با شما تماس می گیریم. ما مطلع هستیم که بسیاری از فعالین و مدافعان حقوق کارگری تحت پیگرد قانونی قرار داشته و یا در مناطق مختلف کشور در زندان می باشند؛ و ما از شما می خواهیم این زندانیان عقیدتی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید. این  فعالان شامل افراد زیر می باشند:

محمود صالحی که در تاریخ ٢٨ اکتبر ٢٠١٧ بار دیگر زندانی شد. در تاریخ ٣ نوامبر ٢٠١٧، صالحی دچار حمله قلبی شد و به بیمارستان منتقل گشت. جان محمود صالحی در زندان در معرض خطر جدی قرار دارد.

رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (سندیکای واحد)، که از تاریخ ٩ اگوست ٢٠١٧ دوباره حبس گردیده است. رضا شهابی مشکلات جدی سلامتی به دلیل سالها بدرفتاری و نیز شکنجه در دوران بازجویی دارد. او باید به بیمارستانی غیرنظامی با تجهیزات کامل برای معالجه تخصصی منتقل گردد، و بدون قید و شرط آزاد گردد.

اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، در حال گذران ٦ سال حبس خود می باشد. بازجویان او تهدید کرده بودند که احکام تعلیقی مربوط به سال ٢٠١٠ را نیز به حکم او اضافه خواهند کرد.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، بار دیگر از تاریخ ١٢ سپتامبر ٢٠١٧ بازداشت و به زندان اوین منتقل گشت. دادگاه تجدید نظر اخیرا حکم پنج سال زندان دیگر علیه او را تایید کرده است، که در این صورت کل دوران زندان ایشان به ١٤ سال تبدیل می گردد.

ابراهیم مددی و داوود رضوی، اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، توسط ماموران امنیتی در تاریخ ٢٩ آوریل ٢٠١٥ دستگیر و به زندان اوین منتقل گشتند. آنها پس از ٢٢ روز حبس درسلولهای انفرادی با قید وثیقه آزاد شدند. در فوریه ٢٠١٦، آنها در مجموع به ١٠ سال و سه ماه حبس تعزیری توسط شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی محکوم شدند (٥ سال و ٣ ماه برای مددی و ٥ سال برای رضوی). آنها علیه این احکام ظالمانه تقاضای تجدید نظر کرده اند.

علاوه بر موارد فوق، بسیاری از فعالین کارگری در ایران به دلیل فعالیتهای کارگریشان یا به حبسهای تعلیقی محکوم شده اند، یا در انتظار دادگاه هستند و یا مورد تهدید قرر گرفته و از کار خود معلق و یا اخراج شده اند.  این از جمله شامل چندین تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و برخی از اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه می باشد.

ما از دولت شما می خواهیم که به بازداشت و سرکوب فعالین کارگری در ایران خاتمه دهد. ما همچنین خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در ایران هستیم.

با احترام،

مارک هانکوک ،ریاست کشوری

چارلیز فلوری، دبیر و خزانه دار کشوری

رونوشت به :

شورای عالی حقوق بشر، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل

اتحاد بین المللی

ترجمه و تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

مرگ دلخراش کارگر کارخانه قند فریمان بدنبال سقوط به داخل دستگاه چغندر خرد کن

کارگر کارخانه قند فریمان بدنبال سقوط در کانال میراب دستگاه چغندر خردکن قطعه قطعه شد.

رییس پلیس شهرستان فریمان با اعلام این خبر گفت: در پی گزارش سقوط مرگبار کارگر کارخانه قند در داخل کانال میراب دستگاه چغندر خردکن کارخانه قند این شهرستان پلیس و نیروهای امدادی در محل حاضر شدند.

سرهنگ علی اکبر قربانی ،افزود: امدادگران جسد قطعه قطعه شده کارگر کارخانه را از دستگاه خارج کردند. بررسی های اولیه حاکی از آن بود که این کارگر در زمان وقوع هولناک به تنهایی در محل کانال میراب دستگاه چغندر خردکن مشغول کار بوده است.

کشته وزخمی شدن٤کارگر براثرسقوط تابلو تبلیغات در تبریز

روزشنبه٢٧آبان،براثرسقوط تابلو تبلیغاتی در تبریز یک کارگر کشته و سه کارگردیگرمصدوم شدند.

وحید شادی نیا مسئول روابط عمومی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: دقایقی قبل براثر سقوط تابلو در فلکه بازار ولیعصر تبریز یکی از کارگران جان باخت و سه نفر نیز مصدوم شدند که با سه دستگاه آمبولانس اورژانس به بیمارستان امام رضا انتقال یافت.

مسئول روابط عمومی اورژانس استان آذربایجان شرقی افزود:کارگران مشغول تغییر روکش بنر این تابلو بودند که ناگهان سقوط کرده است.

گفتنی است که،تابلوی تبلیغاتی سه وجهی موجود در فلکه بازار تبریز متعلق به یکی از شرکت های تبلیغاتی بخش خصوصی بود.

بین المللی

افغانستانتظاهرات در ولایت غور در اعتراض به کمبود امکانات رفاهی

ساکنان ولایت غور در مرکز افغانستان در اعتراض به عدم دسترسی به برق و جاده، دست به اعتراض زدند.

این معترضان از دو روز پیش در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور همایش اعتراضی زیر عنوان “راه و روشنی” برگزار کردند و دست به تحصن زدند.

معترضان غور می‌گویند، مشکلات اهالی این ولایت تنها عدم دسترسی به جاده نیست، بلکه به نیروی برق هم دسترسی ندارند.

آنها می‌گویند عدم دسترسی‌ به جاده، باعث شده است که کالا‌ها از شهرهای بزرگ با هزینه بالا به آنجا برسد و هزینه زندگی‌ مردم بالا برود.

پیشتر شماری از اهالی ولایت‌های بامیان و دایکندی، دیگر ولایت‌های مرکزی افغانستان نیز در اعتراض به عدم توجه دولت به توسعه این ولایت‌ها اعتراض کرده‌اند.

جنبشی موسوم به “جنبش روشنایی” در اعتراض به عدم دسترسی اهالی این مناطق به نیروی برق به وجود آمد که تا حالا همچنان معترض است و دولت را تحت فشار قرار می‌دهد که به این موضوع توجه کند.

نام همایش اعتراضی معترضان غور هم بی شباهت به نام این جنبش نیست. موضوع اعتراض آنها هم تا زیادی مشابه است.

جمهوری چک – کارکنان بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ اعلام اعتصاب کردند

کارگران شرکت‌های بیمه‌ و بانک‌ها در جمهوری چک اعلام کردن دست به اعتصاب میزنند. اتحادیه کارگران بیمه‌ و بانک ها  OSPPP اعلام کرد بدلیل عدم توافق کارفرمایان با قرارداد‌های دسته جمعی برای افزایش دستمزد، دست از کار خواهند کشید.

یکی‌ از نمایندگان این اتحادیه گفته است که کارگران در هر بانک و موسسه بیمه‌ بطور جداگانه دست از کار خواهند کشید. اتحادیه بانک‌ها و موسسات بیمه‌ ٨ هزار عضو دارد.

جهاناختلاف بین فقرا و ثروتمندان بالاترین میزان در تاریخ مدرن

به گزارش بانک کردیت سوییس یک درصد از ثروتمندان جهان بیشتر از نیمی از دارایی های جهان را در اختیار دارند. به معنایی دیگر مجموع سرمایه بیش از سه میلیارد نفر در جهان کمتر از تنها یک درصد ثروت میلیونرهای جهان است. هیچگاه در تاریخ کره خاکی تفاوت بین فقرا و ثروتمندان جهان تا به این اندازه نرسیده است.

اکسفام، سازمان بین المللی امدادرسانی در سال گذشته میلادی هشدار داده بود که اگر اقدامات لازم برای دسترسی حداقلی عدالت اجتماعی در جهان انجام نپذیرد نیمی از مردم جهان در سالهای آینده فقیرتر از یک درصد از ثروتمندان میلیونر خواهند بود. پیش بینی که حالا نه در سالهای آینده و تنها یکسال پس از پیش بینی گزارش آکسفام به واقعیت تبدیل شده است. بیش از نیمی از ١٦.٧ تریلیون دلار ثروت ایجاد شده جدید در آمریکا اتفاق افتاده است و ثروتمندان آن ٨.٥ تریلیون دلار ثروتمندتر شده‌اند.

به گفته بانک کردیت سوییس دارایی یک درصد ثروتمندان جهان به ٢٨٣ تریلیون دلار رسیده است. سرعت رشد مالی و اقتصادی ثروتمندان به دلیل بازار پررونق املاک و روند روبه رشد بازارهای سهام در جهان در پنج سال گذشته به بالاترین میزان از زمان ثبت دارایی‌های ثروتمندان در تاریخ رسیده است.

سرعت رشد در پنج سال گذشته بالاترین میزان را نشان می دهد که دلیل آن نرخ رشد املاک و قیمت سهام است. انتظار می‌رود در سال‌های آینده میلیاردهای جهان به اندازه بی‌سابقه عملکردی درخشان داشته باشند و تعدادشان افزایش پیدا کند. تعداد آنها کمتر از ٣٦ میلیون نفر است و انتظار می رود در ٥ سال آینده با هشت میلیون رشد به ٤٤ میلیون نفر برسند.

بیشترین تعداد ثروتمندانی که در میان این یک درصد قرار دارند آمریکایی هستند. در ایالات متحده نزدیک به شانزده میلیون نفر با ثروتی بیشتر از یک میلیون دلاری زندگی می کنند. برخلاف انتظار ژاپنی‌ها همچنان از چینی‌ها جلوترند و پس از ایالات متحده رتبه دوم را در اختیار دارند. تعداد ثروتمندان ژاپنی در حدود دو میلیون و هفتصد هزار نفر است. بریتانیا با ٢.٢ میلیون میلیونر در رتبه سوم قرار دارد و چین با ١.٩ میلیون ثروتمند چهارمین مکان را در اختیار دارد. با این حال بیشترین رشد جمعیت ثروتمندان در سالهای آتی در چین خواهد بود. تا سال ٢٠٢٢ تعددا میلیونرهای این کشور به دو میلیون و هشتصدهزار نفر می رسد.

در گزارش بانک سوییس همچنین می خوانیم که قاره آفریقا مانند تمام دهه های اخیر فقیرترین قاره جهان است.

دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی خواستار آزادی صالحی و شهابی شد

والتر سانچز، دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی و پنج سندیکای کارگری فرانسه خواستار آزادی فوری محمود صالحی و رضا شهابی، ‌دو فعال کارگر زندانی، شده اند.

والتر سانچز در نامه ای به حسن روحانی از آنچه “آزار و اذیت و بازداشت کارگران و رهبران اتحادیه‌های کارگری به دلیل فعالیت‌های سندیکایی”‌ نامید، ‌ابراز نگرانی کرد.

دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی در این نامه به‌طور مشخص از آنچه “رفتار غیر انسانی”‌ با محمود صالحی و رضا شهابی نامید، ابراز نگرانی کرد و گفت که “سلامتی و تندرستی آنها در معرض خطر جدی است”.

محمود صالحی روز ششم آبان و پس از دیالیز کلیه‌هایش در بیمارستانی در سقز به دست ماموران اطلاعاتی بازداشت شد تا دوره یک سال زندان خود را بگذارند.

محمود صالحی در شب ١٢ آبان به دلیل تشدید بیماری قلبی‌اش به بهداری زندان سقز و سپس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی این شهر انتقال یافت.

پزشک معالج محمود صالحی توصیه کرده بود که او با توجه به ضعیف بودن قلبش به بیمارستان مجهزتری در تهران یا تبریز و یا ارومیه منتقل شود اما مقام‌های قوه قضائیه با این موضوع مخالفت کردند و او را در روز ٢٠ آبان به زندان سقز بازگرداندند.

در این ارتباط، ‌کمیته دفاع از محمود صالحی که سخنگویی آن بر عهده نجیبه صالحی است، دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات را متهم کرد که “‌در تصمیمی مشترک، هرگونه تلاش برای مرخصی پزشکی محمود صالحی و خانواده‌اش را به شکست کشاندند”‌.

والتر سانچز، دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی، در نامه خود به حسن روحانی اشاره کرد که “‌تنها ٣٠ درصد از قلب”‌ ‌ محمود صالحی کار می‌کند و هفته‌ای دو بار هم باید در بیمارستان عمل دیالیز انجام دهد.

او تاکید کرد که “‌جان محمود صالحی در صورت نگه داشته شدن در زندان در خطر بسیار جدی قرار خواهد داشت”‌.

رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،‌ که آقای سانچز در نامه خود به او نیز اشاره کرد، پس از بازداشت در مرداد سال جاری متوجه شد که باید حدود یک هزار روز در زندان بماند زیرا مرخصی پزشکی‌اش قبول نشده است.

وی در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذای طولانی مدت زد و در نهایت در پی وعده یک مقام عالیرتبه امنیتی برای رسیدگی به تقاضای آزادی‌اش و درخواست خانواده و تشکل‌های کارگری در ایران و خارج به اعتصاب غذایش پایان داد.

دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی در نامه خود نوشت که آقای شهابی دارای مشکلات جسمی جدی است که “‌ گفته شده سال‌ها بدرفتاری و شکنجه در بازجویی‌ها مسبب آن بوده‌اند”‌.

او خواستار آن شد که رضا شهابی به بیمارستانی با تجهیزات کامل برای مداوای تخصصی انتقال یابد و بدون قید وشرط آزاد شود. اتحادیه جهانی کارگران صنعتی بیش از ٥٠ میلیون عضو دارد.

 

نامه پنج سندیکای کارگری فرانسه به خامنه‌ای برای آزادی محمود صالحی

پنج سندیکای کارگری فرانسه در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، هشدار دادند که محمود صالحی در خطر مرگ قرار دارد و اشاره کردند که پزشکان معالج وابسته به زندان گفته‌اند که آقای صالحی باید تحت درمان دائمی قرار گیرد و نباید به زندان بازگردانده شود.

در نامه این سندیکاها (س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر، او ان اس آ) به رهبر جمهوری اسلامی گفته شد که “‌ محمود صالحی در زندان از معالجه و مراقبت‌های درمانی لازم برخوردار نیست و وضعیت سلامتی‌اش بسیار وخیم است”‌.

این پنج سندیکا خواستار انتقال ‏فوری این فعال کارگری به بیمارستانی در خارج از زندان شده و اشاره کرده‌اند که “‌ حبس صالحی، مانند حبس دیگر کارگران زندانی به معنای تخطی از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی سندیکایی است”‌.

در این نامه همچنین بر “‌ معالجه و مراقبت‌های درمانی مناسب برای محمود صالحی و آزادی فوری و بی قید و شرط او”‌ ‌ تاکید شده است.

سندیکاهای کارگری فرانسه با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک عضو سازمان بین‌المللی کار، “‌ تعهدات خود در چارچوب توافقنامه‌های این سازمان، به ویژه حق تشکل‌یابی کارگران را رعایت نمی کند”‌ ‌ بر لزوم “‌ لغو محکومیت‌های غیرعادلانه و آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالانی که به خاطر فعالیت‌های سندیکایی و دفاع از حقوق مزدبگیران زندانی شده‌اند”‌ ‌ تاکید کردند.

در این نامه همچنین به نام‌های رضا شهابی و اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان،‌ اشاره شده است.