اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٨ آبان: تجمع پرسنل راه آهن بعلت ٤ ماه حقوق و مزایای معوقه

پرسنل راه آهن بعد از ٢٠ سال هنوز با قرارداد یکماهه آزمایشی کار می کنند و ٤ ماه است حقوق نگرفته اند

گزارش از تجمع سراسری بازنشستگان کشوری، فرهنگیان، لشگری، تامین اجتماعی مقابل سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری خواستهایشان. ٨ آبان ٩٦

از جمله شعارها:

حقوق ما ریالیه، هزینه هها دلایه

نیاز ما این زمان، معیشت است و درمان

ما همبسته ایم، از وعده ها خسته ایم

سی و هشت سال گذشته، عدالت کجا رفته

خط فقر ٤ میلیون حقوق ما یک میلیون

یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم

نوبخت نوبخت استعفا،

تبعیض تاکی؟ و..

مسئله ای که بیش از همه قابل توجه بود وجود بازشنستگان از شهرهای دیگر چون کرمانشاه ،تبریز،گیلان،خراسان،مازندران،لرستان همدان و ،،،، بود

اعتصاب دو هزار کارگر در فاز ١٣ عسلویه

امروز ٨ آبان ٢٠٠٠ کارگر فاز ١٣ عسلویه در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد دست به اعتصاب زدند. رفت و آمد در کل قطع شده و حراستی ها درب اصلی رفت و آمدها را بسته اند. کارگران در خوابگاه مانده و سرکار نمی روند.

اعتصاب کارگران در فازهای مختلف عسلویه به امری دائمی تبدیل شده و کارگران مدام دست به اعتصاب و تجمع میزنند تا گوشه ای حقوق ناچیز خود را از حلقوم کارفرمایانی که یا وابسته به ارگان های حکومت و یا تحت حمایت همه جانبه اداره کار هستند بیرون بکشند.

اعتراض کارگران بازنشسته  نیشکر هفت تپه

اتحادیه آزاد کارگران ایران: امروزشنبه ٦ آبان ساعت ٨ صبح  بیش از ١٠٠ نفر از بازنشستگان اسفند ٩٥به نمایندگی از طرف بیش ٣٠٠ نفر از آنان که تا کنون مطالبات خود را دریافت نکرده اند در محوطه شرکت تجمع کردند

طبق خبرهای ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران ،کارفرمای شرکت بابت مطالبات این کارگران بازنشسته چک صادر نموده بود که در تاریخ آن وصول نگردید

به همین جهت امروز بازنشستگان عصبانی از عدم نقد شدن چک های دریافتی به شرکت مراجعه کردند

برطبق همین گزارش کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه امروز صبح میخواستند برق نیروگاههای شرکت  را قطع کنند که حراست  مانع انجام آن شد

ساعت ١١صبح پس از چند ساعت حضور اعتراضی این کارگران در شرکت نیشکر هفت تپه ،بدلیل عدم حضور مدیران مربوطه به تجمع خود پایان دادند

لازم به ذکر است به دلیل بد مسیر بودن شرکت نیشکر هفت تپه و عدم وجود وسیله نقلیه عمومی، همه بازنشستگان معترض امکان حضور در این تجمع را نداشتند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٦ آبان ٩٦

اعتراض رانندگان سرویس ایاب و ذهاب کارگران نیشکر هفت تپه

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ساعت سه بعد از ظهر روز شنبه ٦ آبان  بیش از بیست مینی بوس حامل ٤٠٠ کارگر نیشکر هفت تپه جهت اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان جلوی ورودی هفت تپه متوقف شدند

کارگران به علت بد مسیر بودن شرکت نیشکر و نبود وسیله نقلیه در آنجا به انتظار نشستند

طبق خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این رانندگن هر کدام ١٠ الی بیست میلیون از شرکت

نیشکر هفت تپه بابت حق و حقوق خود طلبکار میباشند

طی همین گزارش بعد از سی دقیقه ایستادگی رانندگان به همراه کارگران داخل مینی بوسها در گرمای طاقت فرسای محل ، از طرف مدیریت با آنان تماس گرفته شد

کارفرما به راندگان قول داده است بلافاصله پس از پرداخت مطالبات کارگران ، بخشی از طلب رانندگان را پرداخت نماید

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٦ آبان ٩٦

 

تجمع  اعتراضی بهیاران یکساله ی سراسر کشور در صورت عدم تحقق خواسته هایشان در تهران مقابل وزارت بهداشت بتاریخ٤آذرماه

یکی از بهیاران شرکت کننده در تجمع اعتراضی اخیر بهیاران لرستان:

در صورت عدم تحقق و دستیابی به مطالبات ،٤،آذرماه تجمع عظیم و سراسری کلیه بهیاران یکساله ی سراسر کشور را در تهران جلوی ساختمان وزارت بهداشت خواهیم داشت.

به گزارش یک منبع خبری محلی، یکی از بهیاران شرکت کننده در تجمع اعتراضی اخیر بهیاران لرستان گفت:در صورتی که وزارت بهداشت به وعده خود در قبال ساماندهی بهیاران طرح یکساله عمل نکند تجمع اعتراضی خود را به وزارت در تهران می کشانیم.

یکی از بهیاران شرکت کننده در تجمع اعتراضی اخیر بهیاران لرستان اظهار داشت: بر اساس وعده ای که مسئولان به مادادند با پرداخت اقساطی سه میلیون و ٦٠٠ هزار تومان قرار شد یک دوره آموزشی طی کنیم وسپس مشغول به کار شویم.

وی افزود: گذشته از اینکه این دوره یک ساله ،سه سال به طول انجامید، اکنون نیز خبری از جذب این نیروها نیست و وزیر بهداشت دائم می‌گوید که می‌خواهد کمک پرستار یک ساله جذب کند ولی هیچ خبری نیست و همه بیکارند.

وی ادامه داد:ابتدا سهمیه آموزش استان لرستان ٥٦٠ نفر بود تا آموزش به آنها ارائه شود اما اکنون تنها مجوز  ٤١ نفر صادر شده است.

 این بهیار معترض تصریح کرد: در تجمع اعتراضی که ١٥مهرماه در درب دانشگاه علوم پزشکی لرستان داشتیم نماینده بازرسی وزارت بهداشت ودرمان قول مساعد داد تا ١٥آبان تکلیف ما را مشخص کنند.

 وی بیان کرد: در صورت عدم تحقق و دستیابی به مطالبات ،٤،آذرماه تجمع عظیم و سراسری کلیه بهیاران یکساله ی سراسر کشور را در تهران جلوی ساختمان وزارت بهداشت خواهیم داشت.

فراخوان تجمع وتحصن بازنشستگان

زمان :٨،٩،١٠و١١آبان ماه١٣٩٦-ساعت١٠صبح

مکان:مقابل سازمان برنامه وبودجه

دوستان و همراهان عزیز

در مسیر مطالبه گری و حرکت اعتراضی راههای بسیاری را پیش گرفتیم

از ارسال نامه و پیام گرفته تا امضای پتیشن و طومار ؛ از رایزنی و مذاکره ، تا تجمع ، اما این اولین بار است که فراخوان تحصن داده می شود

و با توجه به هوای سرد ، دوری راه و کهولت سن  استقبال دوستان کم نظیر است

دوستان زیادی از گروههای پیشکسوتان پیشرو ، بازنشستگان ، گروه وحدت ، گروه های حقیقی پارک شهر و اندیشه به این فراخوان پاسخ مثبت داده و تا امروز ، سوم آبان بیش از  «٥٠٠»  تن از دوستان در تحصن ثبت نام کرده اند و این نشان از حس مسئولیت فراوان شما  دارد

تجمع و تحصن ٨ آبان و در ادامه ، تحصن روزهای ٩ ، ١٠ و ١١ آبان نقطه عطفی در حرکت اعتراضی پیشکسوتان می باشد

نیک میدانیم با این اتحاد مقدس به خواسته قانونی خود که همانا اجرای قانون می باشد خواهیم رسید .

دوستان در سایه اتحاد و حرکت در مسیر حق طلبی به حق خود خواهیم رسید

به امید فردایی روشن

گروههای پیشکسوتان پیشرو کشوری ، بازنشستگان کشوری ، وحدت ،اندیشه و پارک شهر

کارگران

پیام نجیبه صالح زاده به مناسبت دستگیری و زندانی شدن مجدد محمود صالحی

فعالین کارگری !

مردم آزادیخواه !

درودهای گرم ما نثارتان باد.

بدون شک تاکنون در جریان دستگیری و زندانی شدن محمود صالحی در روز شنبه ششم آبان ماه برابر با ٢٨ اکتبر قرار گرفته اید. جا دارد شرح رویداد و دلواپسی هایمان از بابت وضعیت عمومی محمود را از زبان ما بشنوید.

روز شنبه ششم آبان ماه ( ٢٨ اکتبر ) در پایان دیالیز هفتگی محمود، همراه ایشان در حال خروج از بیمارستان بودیم که ناگهان چهار نفر از ماموران نیروی انتظامی ما را محاصره کرده و محمود را با وجود اعتراض و مخالفت ما از بابت وضعیت جسمی ایشان بعداز انجام دیالیز با خود به دادگاه بردند. در آنجا ضمن ابلاغ حکم، ایشان را جهت اجرای حکم روانه زندان مرکزی سقز کردند. این دستگیری بدون اخطار در پی حکم دادگاه تجدید نظر صورت می گیرد که حکم ٩ سال زندان تعلیقی ایشان را به یک سال حکم قطعی تبدیل کرده است.

دوستان عزیز !

آنچه که من و سایر اعضای خانواده محمود را بشدت نگران می کند، اجرای حکم یک سال زندان برای محمود نیست، زیرا زندان رفتن در دفاع از منافع طبقاتی خود و هم طبقه هایش برای محمود و ما مایه افتخار است، مسئله مهمی که ما اعضای خانواده محمود را نگران و بشدت دلواپس آن هستیم، شرایط بسیار نامناسب جسمی ایشان است. محمود در هفته دو مرتبه باید دیالیز شود، ایشان بشدت از ناراحتی قلبی رنج می برد و مدتی دیگر باید برای بار سوم تحت عمل جراحی باز قلب قرار گیرد، فشار خون، دیابت و در کل وضعیت نامناسب جسمی ایشان ما را بشدت نگران کرده است.

مدافعان و فعالین جنبش کارگری !

محمود صالحی بخاطر دفاع از طبقه کارگر و پایان دادن به استثمار انسان از انسان و دفاع از همان راهی که شما مدافعین طبقه کارگر می پیمائید رنج ها کشیده، زندان رفته و دوباره روانه زندان شده است. انتظار ما اعضای خانواده محمود و دوستانش از شما عزیزان این است که، شما هم به نوبه خود صدای اعتراض ما به زندانی شدن محمود و سایر کارگران زندانی باشید. صدای اعتراض و دادخواهی ما را به گوش کارگران، اتحادیه های کارگری و سایر انسانهای آزادیخواهی که هدف و تلاش آنان نیز ایجاد یک دنیای بدون ستم و زندان است، برسانید و خواهان آزادی محمود و سایر زندانیان سیاسی شوید.

یکبار دیگر به شما عزیزان درود می فرستیم و دست یکایک شما را می فشاریم.

نجیبه صالح زاده سخنگوی کمیته دفاع از محمود صالحی

٢٩ اکتبر سال ٢٠١٧

 

بازداشت محمود صالحی را قویا محکوم میکنیم و مصرانه خواهان آزادی فوری همه فعالین در بند جنبش کارگری و معلمان کشور هستیم

ساعت ١٢ ظهر امروز در حالیکه محمود صالحی از فعالین برجسته جنبش کارگری ایران بدنبال انجام دیالیز کلیه و در حالیکه وضعیت جسمانی مناسبی نداشت  در مقابل بیمارستان توسط مامورین امنیتی بازداشت و پس از انتقال به دادگاه اجرای احکام و ابلاغ یکسال حکم به زندان مرکزی شهر سقز منتقل شد.

بازداشت فعالین برجسته جنبش معلمان از اسماعیل عبدی تا محمود بهشتی لنگرودی و محسن عمرانی و مختار اسدی، و فعالین برجسته جنبش کارگری همچون رضا شهابی، صدور دستور و اجرائی شدن ضبط وثیقه جعفر عظیم زاده و اینک دستگیری محمود صالحی علیرعم بیماری حاد قلبی و دیالیز دائم کلیه، چیزی جز بیانگر تشدید سرکوب عریان و چنگ و دندان نشان دادن به طبقه کارگر برای تمکین به شرایط برده وار موجود و مهار سیل اعتراضات کارگران و معلمان و مردم زحمتکش ایران نیست.

بازداشت سیستماتیک فعالین بر جسته جنبش کارگری و معلمان، بیش و قبل از اینکه نشانی از تمکین طبقه کارگر ایران به وضعیت جهنمی موجود داشته باشد مهر ترس و واهمه حکومتگران از میلیونها کارگری را بر خود دارد که اینان هست و نیست شان را به یغما برده اند.

بی تردید تداوم سیاست سرکوب اعتراضات کارگری و بازداشت فعالین برجسته معلمان و جنبش کارگری، موج برگشت عظیم  و توفنده ای راعلیه چنین سیاستهایی با خود به همراه خواهد آورد.

محمود صالحی نماد مقاومت و ایستادگی ما کارگران ایران علیه بردگی و چپاول و غارت بی پایان دسترنج مان است. کسانیکه علیرغم بیمارهای بسیار حاد جسمانی، محمود را روانه زندان کردند باید بدانند ما در اتحادیه آزاد کارگران، طبقه کارگر ایران و طبقه کارگر جهانی در مقابل چنین رفتارهای  ضد انسانی علیه فعالین جنبش کارگری سکوت نخواهیم کرد و با تمام توان از محمود صالحی به دفاع بر خواهیم خاست.

محمود، علیرغم وضعیت جسمانی بسیار نامناسب، با لبی خندان، سری برافراشته و روحیه ای رزمنده عازم زندان شد، اما نباید حتی برای ساعتی نیز در زندان بماند.

ما بازداشت محمود صالحی را قویا محکوم میکنیم و با تاکید بر آزادی فوری همه فعالین دربند جنبش کارگری و معلمان، بدینوسیله  توجه همه نهادهای بین المللی کارگری و حقوق بشری را به نقض بدیهی ترین حقوق انسانی طبقه کارگر ایران و بطور اخص به عدم تحمل جسمانی زندان توسط محمود صالحی بدلیل بیماریهای حادی که دارد جلب میکنیم و اعلام میداریم مسئولیت وارد شدن هر گونه لطمه جسمانی به محمود صالحی مستقیما بر عهده بالاترین مقامات امنیتی، قضائی و شخص رئیس جمهور است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ششم آبانماه ١٣٩٦

 

بیانیه ی جمعی از فعالین کارگری، اجتماعی و معلمان مریوان در محکومیت دستگیری و زندانی نمودن محمود صالحی

” تعرض به فعالین کارگری و مدنی ابعاد گسترده تری یافته است . روزی نیست که خبر احضار ، بازداشت و تهدید فعالین منتشر نشود . در شرایطی که دولت تدبیر و امید با داعیه حقوق شهروندی بر مسند قدرت قرار گرفته ، بیشتر از هر زمان دیگری عرصه بر فعالین تنگتر شده است . در ادامه این روند روز٦/٨/١٣٩٦ محمود صالحی فعال سرشناس و برجسته جنبش کارگری ایران که در دوران حبس های متعدد ناشی از دستگیری دچار مشکلات جسمی عدیده ای چون ؛ ناراحتی قلبی – گوارشی و از کار افتادن کلیه هایش شده بود ، در حین انجام دیالیز در بیمارستان شهر سقز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و برای اجرای حکم ناعادلانه و غیر انسانی دستگاه قضایی راهی زندان مرکزی سقز گردید . محمود در تمام حیات اجتماعی و زندگی خویش بجز دفاع از طبقه کارگر و مردم زحمتکش ، برچیدە شدن استثمار و بنا نهادن دنیایی عاری از ستم و نابرابری و خواهان سعادت و خوشبختی در تمام عرصه های زندگی برای تمامی انسان ها و بطور کل رهایی بشریت از چنگ و یوغ نظام مستبد سرمایه داری ، هیچ جرمی مرتکب نشده است . در طول چندین سال حاکمیت در این سرزمین هزاران انسان برابری طلب و آزادیخواه از سوی حاکمان سرمایه دستگیر و روانه سیاه چاله ها و زندان های قرون وسطایی شده اند . تعداد زیادی از آنان در شرایطی سخت تحت شدیدترین فشارها و شکنجه های جسمی و روحی اعمال شده دچار عارضه و آسیب های جبران ناپذیری گشته که حتی بعد از آزادی از زندان جان باخته اند . فعالین خوش چهره ای چون کوروش بخشنده – شاهرخ زمانی و در فاصله ای نه چندان دور محمد جراحی از آندسته انسان هایی هستند که در اوج جسارت و از خود گذشتگی قربانی مناسبات ضدبشری سیستم سرمایه داری شده اند . ما جمعی از فعالین گارگری ، اجتماعی و معلمان مریوان ضمن محکومیت شدید دستگیری این چهره محبوب جنبش کارگری خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان هستیم ، در غیر اینصورت مسئولیت هرگونه اتفاق ناگواری که جان محمود را به خطر اندازد بر عهده بانیان دستگیری و زندان این فعال کارگری است .

جمعی از فعالین کارگری ، اجتماعی و معلمان مریوان ٧/٨/١٣٩٦

 

علی اشرف درویشیان به صمد بهرنگی پیوست

علی اشرف درویشیان پژوهشگر و نویسنده درد و رنج و مقاومت ستمدیدگان روز پنجشنبه چهارم ابان ٩٦ به دوست دیرین خود صمد بهرنگی پیوست.

درویشیان نماد نسلی از نویسندگان ایران بود که از میان طبقه فرودست متولد شدند، او زاده کرمانشاه بود. محله ابشوران، قسمتی از دنیا که از دید چشمان هستی پنهان بود.

محلی که‌ کودکان با درد و رنج متولد و با غم نان و حسرت نداشتن بزرگ‌ می شدند، مبارزه ای نفس گیر در تقلای بقا، مابین دو کوه فرادستان و فرودستان و تلاش برای زیستن و شور زندگی، سرنوشت علی اشرف را به مبارزه در راه و هدفی والا گره زد.

درویشیان با مجموعه داستانهای از این ولایت، ابشوران، سلول ١٨، سالهای ابری و مجموعه ای از نوشته هایش برای کودکان و نوجوانان نشان داد قلمش علاوه بر اینکه روایتگر درد و رنج و فقر است ایستادگی و مبارزه با ریشه های ستم و بیداد را نیز به تصویر میکشد و بر روح مبارزه جوئی علیه فقر و نابرابری می دمد. او در این راه  و مبارزه علیه ستم و استبداد هزینه های سنگینی پرداخت و بارها به زندان شاه افتاد و اخرین بار در سال ١٣٥٣ با صدور حکم ١١ سال به حبس رفت که تا پیروزی انقلاب بهمن ٥٧ در زندان بود.

از اهداف  و آرمانهای درویشیان داشتن جامعه ای بود که در آن انسان استثمار نشود، فقر  و نابرابری بر بیافتد و اندیشه و قلم  آزاد باشد.

ما ضایعه جبران ناپذیر در گذشت علی اشرف درویشیان را  به خانواده، یاران  و دوستداران او صمیمانه  تسلیت میگوییم و  با  امید وافر برای  پرپائی دنیایی بهتر، تداوم بخش مبارزه برای تحقق آزمانهای بزرگ  او خواهیم بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم آبانماه ١٣٩٦

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

یاد و خاطره علی اشرف درویشیان را گرامی می داریم!

امروز چهارم آبان ١٣٩٦، قلب علی اشرف درویشیان برای همیشه از تپیدن باز ایستاد. با مرگ او، کارگران و زحمتکشان و مزدبگیران و کودکان فرودست جامعه، یکی از نویسنده گان واقعگرا، مبارز و برابری طلب را از دست دادند. براستی که او ” رفیق کودکان، یار و یاور طبقه‌ی کارگر و تمام انسان‌هایی بود که برایفردایی روشن و شایسته‌ی انسان، مبارزه می‌کنند. “

علی اشرف درویشیان نویسنده ای بزرگ بود که به جز برای قلم، برای هیچ کس و هیچ حاکمی سر فرود نیاورد. چه آن زمان که در دهه ٥٠ تا آستانه بهمن ٥٧ در زندان محبوس بود و چه آن هنگام که در دهه ٧٠ برای اهدای جوایز ادبیدولتی، دعوت اش کردند؛ او در پاسخ به این دعوت در مصاحبه ای گفت که من چگونه در مراسمی دولتی شرکت کنم، مادام که از یک سو مردم ام در فقر بسر می برند و از سوی دیگر سایه سانسور بر سر ادبیات ما سنگینی می کند؟!

علی اشرف درویشیان بیش از نیم قرن صادقانه با قلم اش از کار و زحمت مردمی نوشت که در کنارشان زندگی می کرد و درد و رنج آنها را با کلمات به تصویر می کشید. این نویسنده توانمند با کتاب ” از این ولایت ” از زندگی و مرگ نیازعلی ” نداردها ” می نویسد و در ” آبشوران ” زندگی فلاکت بار محله های فقیر نشین و حاشیه ای شهر کرمانشاه را در برابر چشمان خواننده به نمایش می گذارد. در جایی دیگر، ” کلاش قرمز ” دختری به نام ” گل طلا ” را بر مرکب خود می نشاند و در آسمان شهر به پرواز در می آید تا فاصله طبقاتی که حاکمیت سرمایه به ارمغان آورده را به او نشان دهد.

علی اشرف درویشیان آثار ارزنده ای دیگری مانند ” درشتی “، ” فصل نان “، و ” صمد جاوادنه شد ” ( به یاد صمد بهرنگی )، ” خاطرات صفر خان ” از زندانیان سیاسی قدیمی، و… نیز دارد. اما به همه اینها باید رمان ” سال های ابری ” را اضافه کرد که گنجینه ای تاریخی و ارزشمند از شرایط زندگی و رویدادهای اجتماعی یک دوره معین از تاریخ ایران است. آثار علی اشرف درویشیان برای همیشه در یاد و خاطرات همه پوینده گان هنر و ادبیات کارگری و معترض به نظام نابرابر سرمایه داری ماندگار است.

ما جمعی از کارگران و فعالین کارگری که در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری متشکل شده ایم، فقدان و درگذشت علی اشرف درویشیان را به همسر و فرزندان و دیگر بستگان و بخصوص به اعضای کانون نویسندگان و همه دوستداران اش تسلیت می گوییم. یاد و خاطره علی اشرف درویشیان برای همیشه ماندگار و جاوادنه است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – چهارم آبان ١٣٩٦

دستگیری محمود صالحی عملی غیرانسانی است

بیماری را از درب بیمارستان و بلافاصله پس از دیالیز به بازداشتگاه می‌برند تا در آنجا حکم بازداشت و زندان او را اجرا کنند. آیا کسی از مسئولین صادرکننده یا اجراکننده این حکم می تواند بگوید که این عمل با کدام معیار انسانی، وجدانی و دینی سازگار است؟ این برخوردها نه تنها نشانه‌ی قدرت نیست بلکه اوج استیصال و ضعف مسوولان را می رساند.

جرم محمود صالحی آن است که از حقوق محرومان و ستم‌کشان و کارگران و زحمتکشان دفاع کرده است. جرم او آن است که در پی ایجاد تشکل سراسری کارگران بوده است. جرم او آن است که پرچم دفاع از حقوق کارگران را در روز کارگر بلند کرده و حاضر به فرو گذاردن آن نیست.

ما این دستگیری را که مغایر با تمامی معیارهای مورد قبول انسان ها است، محکوم می‌کنیم و یادآور می شویم که ارتکاب چنین اعمالی که یادآور روش‌های غیرانسانی مرسوم در دهه شصت است، نتیجه ای جز دامن زدن به خشم زحمتکشان نخواهد داد. محمد صالحی بدون هیچ قید و شرطی باید آزاد شود.

کانون مدافعان حقوق کارگر

                     

رضا رشیدی

علی اشرف درویشیان نویسنده بزرگ ادبیات کارگری در گذشت

علی اشرف درویشیان نویسنده نامدار و صاحب سبک در سن ٧٦ سالگی پس از گذران روزهای طولانی بیماری  در کرج درگذشت .

درویشیان در کتابهایش از فقر و نابرابری نوشت و چهره کریه نظامهای حاکم  سرمایه داری بر سرنوشت انسانها را در قالب داستانهایی بسیار جذاب و تاثیر گذار به رشته تحریر در آورد

بخاطر محتوای رادیکال و انقلابی کتابهایش بارها به زندان افتاد و در آخرین دستگیریش به یازده سال زندان محکوم شد و سرانجام با انقلاب عظیم مردم در سال ١٣٥٧ از زندان آزاد شد

بسیاری از فعالان سیاسی سالهای قبل و بعد از انقلاب تاثیر  زیادی از نوشته های درویشیان گرفتند و در زندگی سیاسیشان درویشیان تاثیر رادیکالی داشت .

درویشیان سالها ی متمادی عضو هییت دبیران کانون نویسندگان بود و تاثیر بسیاری در رادیکالیزه کردن فعالیتهای کانون داشت همچنین تاثیر درویشیان را میتوان در جهت گیری کانون نویسندگان در جهت دخالت در موضوعات اجتماعی  را به وضوح در اطلاعیه های کانون دید

فقدان درویشیان را به خانواده عزیزش به  طبقه کارگر و فعالین کارگری ،کانون نویسندگان و تمامی آشنایانش  تسلیت می گویم

با مرگ درویشیان طبقه کارگر یکی از نویسندگانش را از دست داد

برای درویشیان باید بزرگترین و مدرنترین بزرگداشتها را برگزار کرد ،نباید گذاشت از درویشیان تصویری کوچک بدهند

رضا رشیدی

فعال کارگری

گزارش

آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران/١٠ نفر کشته و زخمی شدند

ری- یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران بعدازظهر جمعه دچار حریق شد و بر اثر این حادثه بیش از ١٠ نفر کشته و زخمی شدند.

اسامی جانباختگان حادثه پالایشگاه تهران:

١. سیدكاظم امیری

٢. علی نعمت كوخایی

٣. افشار میرزایی

٤. محمدسجاد دارابی

٥. محسن دارابی

٦. پوریا دارابی

 جواد نوروزی و علی نظر جلیلیان با درصد سوختگی بالا در بیمارستان بستری هستند.

سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد: ٢ مجروح حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران بالای ٩٠ درصد سوختگی دارند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران بعدازظهر جمعه دچار حریق  شد. به گفته شاهدان این حادثه ١٠ کشته و زخمی داشته که از این تعداد ٦ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

در حال حاضر به گفته مسئولان آتش‌سوزی مهارشده و مجروحان حادثه به بیمارستان منتقل‌شده‌اند.

برخی از اخبار این حادثه را در زیر می‌خوانید.

١٩:٥٦ معاون وزیر نفت در پالایشگاه تهران حاضر شد

معاون وزیر نفت برای ارزیابی وضعیت حادثه وارد پالایشگاه تهران در این پالایشگاه حاضر شد.

علیرضا صادق‌آبادی با حضور در پالایشگاه نفت تهران ضمن همدردی با خانواده حادثه دیده از بررسی علت حادثه خبر داد و گفت: دستور بررسی دقیق حادثه صادر شده است.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: پگونگی بروز حادثه و نیز کمک به هم نوعان به سرعت در حال اجرا است.

١٩:١١ آتش سوزی پالایشگاه نفت به طور کامل مهار شده است

مدیر روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران از مهار کامل آتش سوزی پالایشگاه نفت خبر داد.

حمیدرضا جعفری در خصوص حادثه آتش سوزی پالایشگاه نفت تهران گفت: این آتش سوزی به طور کامل مهار شده است.

وی گفت: این حادثه که حدود ساعت ١٦ عصر امروز در یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران که تحت تعمیر بود، رخ داد، دو نفر را راهی بیمارستان کرد.

١٨:٤٩ اسامی ٦ نفر از کشته شدگان آتش سوزی پالایشگاه نفت

یکی از افراد حاضر در صحنه اتش سوزی به خبرنگار مهر گفت: آقایان سجاد دارابی، پوریا دارابی، محسن دارابی، افشار میرزایی، کاظم امیری و نعمت کوخایی از مهندسین و تکنسین های کشته شده در این حادثه هستند.

١٨:٤٥ نشت مواد نفتی علت حادثه پالایشگاه نفت تهران است

هدایت الله جمالی پور، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آتش سوزی پالایشگاه نفت تهران اظهار داشت: این آتش سوزی در حین تعمیر بخشی از واحد پالایشگاه نفت، در اثر نشت مواد نفتی بخش مذکور دچار آتش سوزی شد و تعداد ٦ نفر از مهندسین و تکنسین های عزیز جان خود را از دست داده و ٢ نفر نیز با ٤٠ درصد سوختگی دچار مصدومیت جدی و به بیمارستان منتقل شدند.

وی اضافه کرد: جلسه ای به زودی تشکیل می شود که علل حادثه را بررسی خواهیم کرد.

فرماندار ویژه ری گفت: خبر این آتش سوزی حدود ساعت ١٦ به من داده شد، که بنده خارج از شهرستان بوده و به سرعت خود را به شهرستان رسانده و در پالایشگاه حاضر شدم.

معاون استاندار تهران گفت: آتش سوزی خسارت مالی چندانی در بر نداشته است، اما متاسفانه سبب کشته شدن ٨ تن از هم وطنانی که در حال کار برای آماده سازی این بخش از پالایشگاه بودند، به دلیل واقع شدن در ارتفاع دچار این حجم از حادثه شدند، از آن جایی که حجم آتش زیاد بود، امکان نجات آن افراد فراهم نشد.

وی اضافه کرد: از وضعیت افرادی که به بیمارستان اعزام شدند تا این لحظه اطلاعی ندارم، اما امیدوارم که مداوا شده و با حضور به موقع بیمارستان از این مصدومیت رهایی یابند.

١٨:١٤ کشته شدگان و مجروحین اجازه عکس العمل پیدا نکردند

یکی از شاهدان عینی این حادثه که در زمان وقوع حادثه در محل حضور داشته است، اظهار داشت: متاسفانه تعداد زیادی از مجروحان و کشته شدگان در زمان حادثه بالای برج تقطیر بودند، حادثه سریع رخ داد و به این افراد اجازه عکس العمل نداد و سبب سوختگی کامل آن ها شد.

وی گفت: یکی از مجروحان برای نجات از سوختگی خود را به پایین برج پرت کرد، که حال وی بسیار وخیم است.

پالایشگاه نفت تهران در جاده قدیم قم و نرسیده به باقرشهر واقع شده است.

١٧:٢٦ ١٠ نفر کشته و زخمی شدند

طبق افراد حاضر در محل در اثر این حادثه ١٠ نفر کشته و زخمی شدند، که هویت ٢ نفر از کشته شدگان مشخص شده و ساکن باقرشهر بودند و اکثر مجروحان و فوت شدگان این حادثه از کارگران بخش تعمیرات و نگهداری بودند.

دست کم ٦ نفر از این ١٠ نفر جان باختند و عملیات درمانی بر روی مصدومین این حادثه در جریان است.

علت اولیه این آتش سوزی نشتی مواد آتش زا در یکی از واحدهای تقطیر اعلام شده است، اما هنوز هیچ منبع رسمی این علت را تایید نکرده و علت دقیق پس از بررسی کارشناسان اعلام خواهد شد.

برخی از اخبار این حادثه در زیر می آید.

١٧:٠٦ اطلاع حادثه به آتش نشانی

مسئول واحد آتش نشانی شهرداری باقرشهر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: حدود ساعت ١٦ وقوع آتش سوزی در یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران به آتش نشانی باقرشهر اعلام شد.

ابوالفضل رضایی ادامه داد: به محض این که زنگ وقوع حریق در این واحد آتش نشانی به صدا در آمد و آتش نشانان در حال خروج برای اطفاء حریق بودند، تماسی از پالایشگاه نفت گرفته و از اطفاء حریق خبر داده شد.

وی گفت: بر این اساس ماموریت آتش نشانی باقرشهر لغو شد.

گزارشی از مبارزات کارگران کیش چوب

صبح روز ٣ آبان گروهی از کارگران« کیش چوب» که تعداد آنها به ٢٠٠ نفر می رسد ،در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت شغلی و پرداخت نشدن ٨ تا ١٢ ماه دستمزد مقابل دفتر اشتغال منطقه آزاد کیش تجمع کردند. این کارگران دستمزد شهریور ماه ٩٥ خود را در خرداد ماه سال جاری دریافت کردند. همچنین کارفرما عیدی سال ٩٥ آنها را پرداخت نکرده است. در رابطه با وضعیت این کارگران و اعتراضاتشان گزارشی دریافت کرده ایم که منعکس میکنیم.

صنایع چوب کیش در جزیره کیش واقع است. ٢٢٠ پرسنل دارد. ٧٠ ت ٨٠ نفر هم در دفتر مرکزی تهران کار میکنند. این شرکت از سال ٨٣ شروع به فعالیت کرده و از بزرگترین شرکت های چوب خاورمیانه است. مدیریت آن در آغاز با یک شرکت آلمانی بود. اما در دوره احمدی نژاد شرکت آلمانی جمع شد و تعدادی ایرانی مدیریت آنرا گرفتند. دستمزدها از سطح دستمزد تعیین شده شورایعالی کار تا یک میلیون و خرده ای است. کارگران کمپ مسکونی دارند و نهار و شاهم هم میدهند ولی کیفیت آن بسیار پایین است. به مدیران خانه میدهند. به آنها هم غذا داده میشود ولی چون در بیرون از کارخانه مسکن دارند، شام داده نمیشود. از همان آغاز همواره پرداخت دستمزدها با ٢ تا ٦ ماه روبرو بوده است ولی اگر کارگران فشار می آوردند، مساعده ای به آنها داده میشود و تولید صورت میگیرد. اما الان دستمزدها مدت با تاخیر طولانی تر پرداخت میشود و همان مساعده را هم نمیدهند. اما تولید وجود داشت. الان نگرانی تعطیلی کارخانه و بیکاری و فسخ قرار داده ها هم به مشکلات اضافه شده است. از اواسط سال ٩٥ پرداخت دستمزدها با تاخیر بیشتری انجام گرفته است. کارگران دستمزد شهریور ماه ٩٥ را در خرداد ماه سال جاری دریافت کردند. همچنین کارفرما عیدی سال ٩٥ ما را پرداخت نکرده است. دو سال بود سه ماه می پرداختند. چون پرسنلی که حقوقشان عقب می افتد به اداره کار مراجعه میکردند. بعد این کارگران را نگه نمی داشند ولی حقوقشان را تا آخر سال میدادند. بعد گفتند این برای شرکت ضرر است و همه قراردادها را سه ماهه کردند.

این درحالیست که این شرکت وقتی سفارشات را میگیرد. ٥٠ درصد از قیمت آنرا دریافت میکند و هنگام صدور نیز ٥٠ درصد دیگر را میگیرد. اما علیرغم همه اینها حقوقها را نمیدهند. پرداخت اجاره خانه و حق بیمه و هزینه آب و برق شرکت عقب افتاده است. قبلا قراردادها یکساله بوده. دو سال است که سه ماهه شده است. بدین ترتیب کارگران یک قرارداد در خرداد و تیر امضا کردند و بعد از آن قراردادی نبسته اند. عملا شرکت یکماه است که تعطیل شده است و این موضوع کارگران را بیشتر نگران کرده است که بدون قرارداد و با سیزده ماه طلب مزدی از کار بیکار شوند. صبح روز ٣ آبان در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت شغلی و پرداخت نشدن دستمزدها کارگران کیش چوب مقابل دفتر اشتغال منطقه آزاد کیش تجمع داشتند. در این روز هشتاد نفر از کارگران به اداره کار رفتند و یک شکایت نامه اولیه که امضاهایشان پای آن گذاشته شده بود، تحویل دادند. این کارگران طی این هفته جلسات متعدد با مسئولین داشتند. کارگران به گوش سازمان رساندند که قصد تجمع اعتراضی دارند. زیر فشار اعتراضات کارگران مقامات مسئول مجبور به مذاکره با کارگران شدند. گفتند پورقاضی مدیر عامل کارخانه با شما نشست خواهد داشت. خواهر زاده او مدیر کیش چوب است. اما کارگران همان روز سوم آبان شکایت خود را ثبت کردند تا نشان دهند که ثابت قدم هستند. خلاصه اینکه بعد از جلساتی که با مقامات مسئول داشتیم، بالاخره از پورقاضی تعهد گرفته شد که تا ٢٥ آبان کلیه طلب های سال ٩٥ کارگران را پرداخت کند. که برخی از کارگران ٦ ماه و برخی یک یا دو ماه از سال ٩٥ مزد طلب دارند. بعلاوه به کارگران وعده داده شد که قراردادهای آنها از سه ماه به یکسال تبدیل شود.

مالک این شرکت پورقاضی است. علاوه بر شرکت کیش چوب، او سرمایه گذاری بزرگی در بخش مسکن سازی و هتل سازی و تجاری کرده است که در واقع بزرگترین پروزه های ساختمانی در کیش هستند. نمونه های آن مجموعه ساختمانی پردیس ١ و ٢ در کیش است. در تهران هم یک مجموعه ساختمانی تیراژه را ساخته اند. همینطور پردیس ٣ در کیش است که ٢ برج ساختمانی است که در آن دو هتل بزرگ ٢٠٠ اطاق ساخته شده است. بعلاوه ٥ برج مسکونی دیگر ساخته است که ٧٠٠ تا ٨٠٠ واحد مسکونی است.. مقداری از خانه ها را پیش فروش کرده اند. مقداری از این پولها برای بدهیهای قبلی صرف شده است. مسکنهایی که پیش خرید شده، عملا متوقف شده است و خریداران که دیده اند بعد از دوسال پیشرفتی در کار ساختمان سازی نشده، قسط ها را نمیدهند. مدیریت میگوید تا پردیس ٣ راه نیفتد نمیتوانیم حقوق ها را بدهیم. پور هرمزان بدهی بسیاری هم به بانک بالا آورده است. مرتب میگویند کارخانه ضرر ده است. اگر پردیس٣ راه افتد حقوقهایتان را میدهیم. ولی به نظر ما حقیقت ندارد. خود شرکت به اندازه کافی در آمد دارد و میتواند حقوق ها را بپردازد. حداقل کارخانه و شعباتی که در جاهای دیگر دارد خرج خود را در می آورد. همه اینها نشان میدهد که بخور بخور بسیاری است.

خواسته کارگران به روز شدن پرداخت حقوق ها و روتین شدن پرداختی هاست. در این شرکت پرسنل جنوبی و بلوچ زیاد است که خانواده های پر جمعیت هستند که خیلی زیر فشارند. یکسری کارگران هندی و بنگلادش هستند که دور از خانواده هستند. سالی یکبار به کشورشان میروند. همه تحت فشار هستند.

میگوید قصد تعطیل کارخانه را نداریم. مجموعه پردیس هم ممکن است با مشکل روبرو شود. با یک شرکت ترک قرارداد بسته اند.

کارگران قرار است ده روز دیگر به اداره کار بروند. کارگران را تک تک میخواهد با حضور مدیریت. ما به این جلسه نمی رویم. کارگران میگویند ما به این جلسه نمی رویم و اگر هم برویم جمعی میرویم. اگر ٢٥ آبان مقداری از دستمزد ما را دادند. خوب در مورد ادامه روال پرداخت مزدهایمان خواهیم بود. گفتنی است که روز پنجشنبه ٤ آبان در کارخانه جلسه بود و همان قول و وعده ها را دادند. اعلام کردند که کارخانه از شنبه باز است. ولی کارگران گفتند حقوقمان را میخواهیم.یک تلاش کارگران رسانه ای کردن اخبار اعتراضاتشان است.

گزارش دریافتی برنامه کارگران و یک دنیای بهتر، کانال جدید

 

بانک جهانی ٣ دسته‌بندی جدید از خط فقر  منتشر کرد

بانک جهانی در تازه ترین ارایه استاندارهای خود از خط فقر با توجه به درآمد کشورها،٣دسته‌بندی جدید را در این مقوله باز تعریف کرد.

١٠.٧درصد از جمعیت کل جهان در آمد روزانه ١.٩٠ دلار دارند. بانک جهانی افرادی را که با این شرایط زندگی می کنند را در دسته بندی «فقر شدید» قرار داد.

افرادی که درآمد آنها ٣.٢٠دلار در روز است و در کشورهای با «درآمد پایین تر از متوسط» زندگی می‌کنند در خط فقر هستند.

اگر دریافتی افرادی که در کشورهای «با درآمد بالاتر از متوسط» زندگی می کنند روزانه ٥.٥٠دلار باشد، این افراد هم در مقوله خط فقر قرار می‌گیرند.

افرادی که در یک کشور با «درآمد بالا» مانند آمریکا زندگی می کند و دریافتی آن در روز ٢١.٧٠دلار باشد، در خط فقر زندگی می‌کند.

 

اسامی کشته ها و مجروحین حادثه دکل ٩٥ حفاری در میدان رگ سفید 

کارکنانی که جان خود را در حادثه روز یکشنبه ( ٧ آبان) از دست دادند عبارتند از :

محمد سلیمی چگینی متاهل  و دارای یك فرزند و ١١سال سابقه كار و  فرزاد ارزانی متاهل و دارای دو فرزند و ١٨ سال سابقه کار

اسامی کارکنانی که بین ٢٠ تا ٣٠ درصد دچار سوختگی شدند:

 ١-داود فربدی

 ٢-فرهاد کمایی

 ٣-مهران مهرپویا

جهت اطلاع خانواده های نگران، سایر کارکنان مناطق نفت خیز و ملی حفاری شاغل در دکل حفاری ٩٥ میدان رگ سفید در سلامت هستند

 

جان باختن یک کارگر دراراک بر اثر سقوط از آسانسور

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی انتظامی استان مرکزی از جان باختن یک کارگر دراراک عصر روز شنبه(٦آبان)بر اثر سقوط از آسانسور،خبرداد.

سرهنگ محمود خلجی روز یکشنبه افزود: این حادثه در یک ساختمان در حال ساخت در منطقه فاز یک هپکو اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: بر اثر این حادثه مردی ٥٠ ساله از قسمت اسکلت آسانسور ساختمان در حال ساخت سقوط کرد که به دلیل شدت جراحات وارده از ناحیه سر جان خود را از دست داد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: علت این حادثه توسط کارشناسان امر در دست بررسی است.

عدم پرداخت ٢ماه  حقوق کارگران شهرداری سنندج

حقوق کارگران شرکتی شهرداری سنندج ٢ماه پرداخت نشده است.

براساس گزارشی که ٧آبان رسانه ای شد،طالب زارعی رفتگر شهرداری سنندج با بیان اینکه نزدیک به سه ماه است حقوق نگرفتم، اظهار داشت: ما هم زن و بچه داریم و آنها انتظاراتی از ما دارند تاکی با دست خالی به خانه برگردیم؛ یک روز و دو روز که نیست، همانطور که شهرداری از ما کار می‌خواهد ما هم حقوق واقعی خود را می‌خواهیم.

این رفتگر سنندجی که ٥ سال سابقه کار در شهرداری سنندج را دارد خطاب به شهردار سنندج، تصریح کرد: واقعاً نمی‌دانم چرا بودجه برای پرداخت حقوق نیروهای رسمی هست اما به ما کارگرهای شرکتی که می‌رسد بودجه ندارند و ظلم می‌کنند؛ باید شهرداری سنندج بداند که ما هم خدای داریم و تنها توقعی که داریم پرداخت حقوق سر وقت است و چیز دیگری نمی‌خواهیم.

وی ادامه داد: بیش از سه سال است درخواستی بابت اینکه دست‌هایم تاول زده و زخم شده به شهرداری نوشتم تا کارم را به نگهبانی یا تعمیرگاه منتقل کنند و حتی رئیس شورای شهر سنندج درخواستم را امضاء و مهر زده اما هنوز خبری نیست و کسی پیگیری نکرده است و از مسئولان می‌خواهم بیشتر به فکر ما باشند.

اقبال ساعد‌پناه رفتگر شهرداری منطقه ٢ سنندج اظهار داشت: تقریباً دو ماهی می‌شود حقوقمان روی زمین است و پولی دریافت نکردیم و زمانی هم که قرار است پرداخت شود امروز و فردا می‌کنند.

این رفتگر که بیش از ١٥ سال سابقه خدمت در شهرداری را دارد، گفت: شهرداری سنندج عوض شدن شهردار و کمبود بودجه را برای پرداخت نکردن حقوق‌ها بهانه می‌کند و بارها به استانداری و فرمانداری مراجعه کردیم اما متأسفانه کسی پاسخگو نبوده و اعتراضمان به نتیجه نرسیده است.

این رفتگر که بیش از ١٥ سال سابقه خدمت در شهرداری را دارد، تصریح کرد: از مسئولان درخواست دارم به فکر کارگران باشد چراکه کل زحمت شهر روی دوش این قشر زحمت‌کش است.

ساعدپناه افزود: متأسفانه در شهرداری منطقه دو سنندج همکارانی داریم که حتی پول خرید نان خشک را ندارند؛ بی‌پولی فقط کارگران را شکنجه می‌دهد و مسئولان شهرداری درد بی‌پولی را نچشیده‌اند.

وی اظهار کرد: باید مسئولان بدانند ما هم زن و بچه داریم و شب و روز در سرما و گرما برای مردم شهر زحمت می‌کشیم اما نمی‌دانم چرا کسی به فکر ما نیست.

یکی دیگر از کارگران شهرداری که به‌دلیل ترس از اخراج شدن از معرفی خود خودداری کرد، اظهار داشت: شب و روز کار می‌کنیم و امروز نزدیک سه ماه است که حقوق نگرفتیم و زمانی هم اعتراض می‌کنیم می‌گویند همین است اگر دوست ندارید کار نکنید به سلامت.

وی گفت: اکنون دو ماه است اجاره خانه را ندادم و باید ماهی سه قسط وام پرداخت کنم که همگی به تأخیر افتاده است و زمانی که حقوقمان را پیگیری می‌کنیم آنقدر امروز و فردا می‌کنند که خودمان خسته می‌شویم.

توفیق.م دیگر رفتگر سنندجی اظهار داشت: ما توقعی جز پرداخت حقوقمان نداریم و اگر الان حرفی بزنیم با اینکه خواهان حق خود هستیم افرادی پیدا می‌شوند که زیرآبمان را می‌زنند و می‌گویند نباید آن حرف‌ها را می‌زدید چرا که در همه جا پرداخت حقوق دیر و زود دارد.

وی با اشاره به اینکه دو ماه حقوق نگرفته‌ام، گفت: نباید برخی از حرف‌ها را زد اما از مسئولان خواهش می‌کنیم از این بیشتر گرفتارمان نکنند چراکه ما هم مشکلات زیادی داریم و خرج خانواده را می‌دهیم.

سر تیتر وقایع اجتماعی و کارگری

اعتراضات دانشگاه دامغان به وضعیت صنفی دانشگاه

هر دقیقه در ایران یک نزاع رخ می‌دهد. ریشه این همه خشونت چیست؟ چرا جامعه تا این اندازه بروز خشم و خشونت دارد؟

اعتراض به معرفی وزیر ناهمسو با مطالبات دانشگاهیان، تبعیض جنسیتی، سنواتی شدن دانشجویان، و پولی شدن دانشگاهها در دانشگاه تهران

به علت سدسازی‌های غیر كارشناسی چند سال اخیر در بالا دست رودخانه، تالاب هامون کاملا خشک شده است.

مصدومیت کارگر لاستیک مهریز در حادثه آتش‌سوزی

مرگ یک کارگر میانسال براثرسقوط از داربست در نهاوند

تجمع اعتراضی ساکنان روستای محروم «مور زرد زیلایی» نسبت به کمبود سوخت زمستانی و راه مناسب ارتباطی مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

تجمع بازنشستگان جهاد کشاورزی لرستان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

تجمع اعتراضی کارگران شرکت مسکن و عمران قدس رضوی نسبت به عدم پرداخت ٦ماه حقوق ویک ماه حق بیمه

افشای قصد کارفرمای نیروگاه نیشابوربرای لغو قرارداد دایم کارگران وتحمیل قرارداد موقت یک ساله در جریان واگذاری

تظاهرات غارت شدگان مظلوم موسسه ارمان البرزایرانیان

انفجار در دکل نفتی ٩٥ رگ سفید ٥ کشته برجای گذاشت

تجمع اعتراضی کارگران شرکت مسکن و عمران قدس رضوی

تجمع اعتراض آمیز ساکنین مسکن مهر٩ پردیسان شهر قم

تجمع دانشگاه مازندران به معرفی وزیر علوم جدید

عربستان دو صیاد ایرانی را بازداشت کرد

طلبکاران گروه ملی فولاد ایران در انتظار دریافت طلب خود

تجمع و راهپیمایی غارت شده های كاسپین درتهران

غارت‌شدگان مؤسسه کاسپین در مشهد برای برگزاری تجمع اعتراضی فراخوان دادند.

یکی از مجروحان حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران جان سپرد

کارگری که در اثر آتش سوزی کارخانه ظروف پلاستیکی در نظر آباد در این کارخانه گرفتار شده بود،خود را از روی بام به پایین انداخت

غارت‌شدگان کاسپین در اردبیل در شعبه‌ این مؤسسه تجمع کردند.

محمد علیجانی، دانشجوی رشته حقوق، از نخبگان ورودی، دارای طلای المپیاد ادبی، از بالای ساختمان دانشکده حقوق خود را پرتاب و دست به خودکشی زد که متاسفانه در بیمارستان طالقانی جانباخت

گزارش اتحادیه کارگری وردی آلمان از تلاش برای آزادی رضا شهابی

به گزارش اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران متن این نامه به شرح زیر است:

همکار ایرانی ما رضا شهابی عضو هییت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه نیاز ضروری به کمک و همبستگی ما دارد. او هفته ها را در اعتصاب غذا در زندان بسر برد و وضعیت جسمانی او همچنان رو به وخامت میرود.

بسیاری از اعضای اتحادیه سراسری ما (وردی) رضا را شخصا بعنوان فعال فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل می شناسند. او در سال ٢٠١٠ در حین کار و هنگام راندن اتوبوس بازداشت و توسط دادگاه به اصطلاح انقلاب اسلامی ایران به جرم فعالیت های سندیکایی به شش سال زندان، پرداخت مبلغ هنگفتی جریمه و محرومیت از کلیه فعالیت های سندیکایی به مدت پنج سال بعد از آزادی از زندان محکوم شد.

رضا شهابی بخش اعظم محکومیت خود را در زندان سپری کرد و به علت وضعیت ناگوار جسمانی ناشی از شکنجه و شرایط بسیار دشوار زندان به دلایل پزشکی اجازه ترک زندان به او داده شد. اما او حتی هنگام مرخصی پزشکی همچنان توسط نیروهای امنیتی تحت مراقبت و آزار قرار داشت.

در ماه اگوست امسال او مجددا به اداره زندانها احضار شد و به او این اطمینان داده شد که حکم آزادی وی در پرونده موجود می باشد. اما بجای آزادی از زندان در تاریخ نهم اگوست بازداشت و به زندان فرستاده شد. مدتی که رضا در مرخصی پزشکی بسر میبرد به عنوان غیبت غیر مجاز شمرده و مدت محکومیت او تا ماه دسامبر ٢٠١٨ تمدید شد.

در اعتراض به این حکم دادگاه، رضا بلافاصله بعد از بازداشت دست به اعتصاب غذا زد و تا پایان ماه سپتامبر به اعتصاب غذای خود ادامه داد تا جایی که وضعیت جسمانی او به وضع خطرناکی رو به تحلیل رفت. در پنجم سپتامبر گروه های مختلفی و همچنین سندیکای شرکت واحد در حمایت و همبستگی با رضا علیرغم حضور گسترده ماموران امنیتی در مقابل مجلس دست به اعتراض زدند. کریستین بهله عضو هییت مدیره اتحادیه وردی مستقیما از مقامات عالیرتبه حکومتی ایران و همچنین کمیسیون دفاع از حقوق بشر فراکسیون مجلس آلمان خواهان آزادی فوری رضا شهابی شد.

نامه های همبستگی را می توان به آدرس زیر ارسال کرد.

بین المللی

فرانسه – ادامه اعتراضات علیه سیاست های ریاضتی دولت

در پی فراخوان سندیکاهای “ث.ژ.ت، سولیدر” و “اف.اس.یو”، در روزهای گذشته خیابانهای سراسر فرانسه شاهد راهپیمایی دهها هزار نفر از کارگران، بازنشستگان و جوانان در اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت ماکرون رئیس جمهور فرانسه بود.

تظاهرکنندگان در اعتراض به اصلاحات قانون کار، بیمه بیکاری، اصلاحات مالیاتی، اصلاحات درباره بازنشستگان، کاهش حق مسکن، حذف ١٢٠ هزار شغل دولتی طی ٥ سال آینده، عدم افزایش حقوق کارکنان دولت و حتی بروز نکردنش متناسب با افزایش نرخ تورم و دیگر سیاست های ریاضتی دولت مکرون اعتراض کردند.

 روز پنجشنبه ١٩ اکتبر همزمان با تظاهرات گسترده کارگران و بازنشستگان، کارگران راه آهن شهری و بین شهری نیز دست به اعتصاب زدند.

 

سوریه –  اعتصاب صدها مخالف اسد در زندان

٥٥٠ زندانی مخالف بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه در دمشق، از روز ١٧ اکتبر اعتصاب غذای خود را در زندان مرکزی حمص آغاز کردند. آنها در بیانیه خود نوشته‌اند “اعتصاب شکم‌های خالی‌” را تا دستیابی به آزادی ادامه خواهند داد. این زندانیان اعتصاب‌کننده از سازمان‌های حقوق بشری خواسته‌اند تا “برای توقف حملات به زندان‌ها” تلاش کنند و خواستار باز پس‌ گرفتن “آزادی و کرامت” خود شده‌اند تا بتوانند “فوراً نزد خانواده‌ها و فرزندان‌شان بازگردند.”

این ٥٥٠ زندانی که در جریان انقلاب سوریه دستگیر شده‌اند، در بیانیه‌شان دلایل اعتصاب غذای خود را چنین شرح داده‌اند:

١. به خاطر رنجی که ما و مردم بزرگمان از سرکوب، بی‌عدالتی و ستم کشیده ایم.

٢. به خاطر آنکه ضعیف‌ترین حلقه زنجیر در تمام مذاکرات بودیم و آخرین گروهی که به جلسات بین‌المللی و منطقه‌ای دعوت می‌شد.

٣. بی‌عدالتی در زندان‌هایمان شدت یافته و دیگر نمی‌توانیم در برابر دردی که بر ما، خانواده‌ها و فرزندان‌مان تحمیل شده، صبوری کنیم.

٤. وعده‌های داده‌شده به ما از سوی تمام طرف‌هایی که در مساله سوریه درگیر هستند، به فراموشی سپرده شده‌اند و توخالی هستند.

سوئد – راهپیمایی و اعتراض به آزار جنسی زنان در سراسر

روز دوشنبه ٢٣ اکتبر به دنبال فراخوان کارزار “میتو” در شبکه های اجتماعی، هزاران نفر از شهروندان سوئد در سراسر این کشور در اعتراض به آزار جنسی زنان، دست به راهپیمایی و تظاهرات زدند.

بر پایه این گزارش، این اعتراضات دستکم در ده شهر سوئد با حضور هزاران نفر برگزار شد. شهرهای “استکهلم، یوتبوری، اپسالا، مالمو” و چندین شهر بزرگ و کوچک دیگر نیز ار روز شنبه تاکنون شاهد راهپیمایی و اعتراض گسترده مردم نسبت به ادامه آزارهای جنسی در این کشور بود.

هزاران تن در شبکه‌های اجتماعی در پیوند با کارزار “میتو” موضوع سوءاستفاده‌ها و آزارهای جنسی در برابر زنان را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهند. شماری از کاربران تجارب شخصی خود را از آزار جنسی که عمدتاً توسط مردان اعمال می‌شود، توضیح می‌دهند. داستان‌های افراد در مورد این معضل در مجموع تصویری بزرگتر را از یک مشکل جدی درجامعه نشان می‌دهد. تصویری که زشتی آزارهای جنسی نسبت به زنان را در جامعه مجسم می کند.