اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

اعتصاب دارنده گان ماشین های استیجاری درنیشکرهفت تپه

ازهفت تپه چه خبر؟

کارگرنیشکرهفت تپه

ماشین های استیجاری شرکت نیشکرهفت تپه،شامل اتوبوس، مینی بوس و وانت که جهت ایاب وذهاب پرسنل مورداستفاده قرار می گرفتند دست به اعتصاب زده اند.

دارنده گان بیش از یکصد وسیله نقلیه دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق های خود دست به اعتصاب زده اند. اکثرماشین های مورد استفاده که وانت استیجاری می باشند ازبهمن ماه٩٥حقوق خود دریافت نکردند. دارندگان ماشین ها، بدلیل مشکلات مالی، حتی ازتامین سوخت وسائل نقلیه خود ناتوان هستند اما تاکنون به خواست آنها رسیدگی نشده است.

همزمان کارگران، پیمانکاران ومالکین ماشین های استیجاری سبک وسنگین ، بازنشسته ها جهت دریافت سنوات و کارگران درشرف بازنشستگی برای پرداخت٤ درصد سهم کارفرما، دست به اعتراض زده اما هرباربا جواب واهی و سرخرمن مسئولین شرکت روبرو بوده ایم.

اخیرایکی ازاعضای هیئت مدیره شرکت نیشکر، درجواب کارگران گفته بود ” مگرما سرگنج نشسته ایم  که شما حقوق می خواهید ” !!.

کارفرما به جای جواب گویی وپرداخت مطالبات، برای ما کارگران پرونده سازی ( امنیتی و قضایی ) می کند و حتی  مسئولین محلی واستانی هم، درمقابل کارفرما سکوت کرده وقادر به دفاع ازحقوق ما کارگران نیستد.

کمترین خواست ما کارگران درشرایط کنونی ازدولت این است که بدلیل ناتوانی بخش خصوصی ازارائه مطالبات ما کارگران در نیشکر هفت تپه ، این شرکت از بخش خصوصی باز پس گرفته و تحت نظر دولت قرار گیرد.لازم به توضیح است که مدیران بخش خصوصی  و مالکین فعلی شرکت نیشکرهفت تپه خود اذعان می کنند که ما خود بخشی ازقدرت ودولت هستیم .

ما خواست ها و مطالبات عاجل خود ( در شرایط کنونی ) را بارها یاد آورشده ایم و دراینجا برای چندمین بار، آن را دوباره تکرارمی کنیم :

خواست دریافت، ٤ ماه حقوق معوقه و پاداش سال٩٤و٩٥- حقوق بهمن واسفند ماه ٩٤ ، روزمزدها –  پرداخت مطالبات تعاونی مصرف حدود٤٠٠ میلیون تومان ( که باعث انحلال تعاونی شدند)- پرداخت حق عضویت بیمه تکمیلی کسرشده ازحقوق پرسنل به صندوق تکمیلی پرسنل حدودا یکسال-  پرداخت ٣ماه حق بیمه ماهیانه کارفرما به تامین اجتماعی-  توزیع لوازم التحریرمدارس- جیره ماه رمضان- پرداخت ١٠میلیارد سهم ٤ درصد حدود٢٠٠ نفراز، نی بران فصلی، جهت بازنشستگی که مصوبه مجلس است – انتظاربیش از٣٠٠ کارگر دائم جهت پرداخت ٤درصدسهم کارفرما به بیمه، جهت بازنشستگی وهزاران فلاکت و بدبختی دیگر، که دولت باسیاست های مخرب خود، شرکت وکارگران وخانواده های آنان رابه سیه روزی کشانده است .

 سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، خواهان پرداخت فوری  تمامی مطالبات پرسنل می باشد.

  سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

 

تجمع کارگران پیمانکاری معدن پروده مقابل فرمانداری طبس

شماری از کارگرانی که تا مهر ماه سال جاری از طریق شرکت پیمانکاری در معدن زغال سنگ پرورده یک طبس مشغول کاربودند در اعتراض به معوقات مزدی خود تجمع کردند.

به نقل از این کارگران که تعداد آنها به ٢٥٠ نفر می سد عنوان می‌شود: مهر ماه سال جاری که قرارداد پیمانکار خاتمه یافت، فعالیت آنها نیز متوقف شده است و در عین حال هنوز بابت دو ماه گذشته با آنها تسویه حساب نشده است.

به گفته این کارگران ماه گذشته به آنها گفته شده بود که وقفه ایجاد شده موقتی است و به زودی با آمدن پیمانکار جدید فعالیت‌های قبلی دنبال خواهد شد اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

کارگران معترض که بین ٧تا ١٧ سال سابقه‌کاری دارند می‌گویند: تا پیش از آغاز سال جاری نزدیک به ٥٠٠ نفر در این واحد معدنی مشغول کار بوده‌اند.

تجمع کارگران کارخانه شیر وارنا مقابل درب کارخانه

در پی شنیده شدن تعطیلی احتمالی كارخانه شیر وارنا در تهران، کارگران کارخانه مقابل درب کارخانه تجمع اعتراضی بر پا كردند .

تجمع کارکنان ستادی ستاره خلیج فارس در تهران

حدود ٤٠نفر از کارکنان دفتری پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مقابل ساختمان این پالایشگاه در تهران تجمع کردند.

صبح روز ٢ آبان حدود ٤٠ نفر از کارکنان ستادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دفتر تهران این پالایشگاه مشغول به کار هستند، مقابل دفتر این پالایشگاه در تهران تجمع کردند.این کارگران که از حدود ٣ ماه پیش در دفتر تهران استخدام شده اند، از سه روز پیش از ورود آنها به محل کار خود جلوگیری شده است. بنا برخبر بدنبال جلسه ای در پنجشنبه، درارتباط با وضعیت کارخانه، صبح شنبه که کارگران به محل کارشان رفته اند، با اطلاعیه‌ای مواجه شده اند که بر روی آن نوشته شده بود که تا اطلاع ثانوی کارخانه تعطیل است. کارگران خواستار بازگشت خود به کار هستند.

اعتصاب در کارخانه لاستیک‌ پارس: دو کارگر اخراجی سکته و فوت کرده‌اند

در پی اخراج‌های گسترده در کارخانه لاستیک‌سازی پارس، دو تن از کارگران این کارخانه چند روز پس از اخراج، سکته و فوت کرده‌اند. کارگران شاغل دو هفته است در اعتراض به وضعیت بحرانی این کارخانه در اعتصاب به سر می‌برند.

کارخانه لاستیک پارس در بحران به سر می‌برد و در آستانه انحلال، مدیران به اخراج کارگران روی آورده‌اند.

کارگران اعتصابی عملکرد مدیران و «حقوق‌های نجومی» آن‌ها را عامل بحران کارخانه می‌دانند و به اخراج گسترده معترضند.

شرکت لاستیک پارس که در اواخر دهه ٨٠ میلیاردها تومان سود داشت اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

گفته می‌شود زیان انباشته این کارخانه دو برابر سرمایه آن است.

١٠ مهر ماه امسال اعلام شد کارخانه لاستیک پارس مشمول ماده ١٤١ اصلاحیه قانون تجارت خواهد شد، به این مفهوم که ضروری است مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام این شرکت در مورد انحلال یا بقای آن تصمیم‌گیری کند.

شرکت لاستیک پارس سازنده تایرهای خودروهای سواری و سنگین، سال ١٣٥٥ با مشارکت بانک صنعت و معدن، «گروه پیرلی ایتالیا»، بیمه مرکزی و تعدادی دیگر از سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی تاسیس شد و سال ١٣٦٠ تحت کنترل دولت قرار گرفت.

این کارخانه واقع در شهر صنعتی کاوه (در ١٠ کیلومتری شهر ساوه) در دهه ٨٠ بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر سنگین در ایران بود که سال ١٣٨١ به بخش خصوصی واگذار شد و کار مشارکتی با شرکت امتل روسیه را آغاز کرد.

دی ماه سال ٨٧، زمانی که کارخانه لاستیک پارس هزار و ٤٠٠ کارگر و کارمند داشت، محمدرضا سراج القوم، مدیر عامل جدید آن از سود ٣/ ٨ میلیارد تومانی این کارخانه خبر داد و از کمبود و گرانی مواد اولیه، واردات بی رویه لاستیک های به گفته او بی کیفیت خارجی و همچنین مشکل عدم وصول قسمتی از مطالبات شرکت.

او مهمترین برنامه‌اش را اصلاح اساسی در ساختار سازمانی کارخانه اعلام کرد.

خبرگزاری «نفت ما» که خبر اعتصاب کارگران این کارخانه را منتشر کرده، وعده داده است اسناد دریافتی درباره مدیران این شرکت را منتشر کند.

جمعی از کارگران شرکتی شهرداری کرمانشاه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا، مقابل استانداری تجمع کردند

تجمع دوباره کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس مقابل ساختمان فرمانداری اسلامشهر

روز دوم آبانمان ٣٠٠ کارگر شرکت حمل و نقل خلیج فاریس در ادامه تجمعی که در اعتراض به خصوصی‌سازی وپرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، در روز اول آبان در مقابل ساختمان وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران داشتنند، تجمع مشابهی را در مقابل فرمانداری اسلامشهر برپا کردند. به گفته کارگران از اردیبهشت سال ٩٥ که مدیریت شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار شد، پرداخت مطالبات مزدی وبیمه ای آنها برهم خورده است به عنوان مثال در همین مدت پرداخت مزایایی همچون حق اضافه کاری، کارانه، بهره‌وری و بیمه تکمیلی حدود ١٢٠٠ کارگر شاغل در این شرکت با تاخیرهایی همراه بوده است.

بنا بر خبرها شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ١٢٨٦ نفر نیروی کار دارد که در ٤٣ شعبه ونمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند.از این تعداد حدود ٤٠٠ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند که مطالبات معوقه آنها ازیک ماه گذشته است. در عین حال همکاران شهرستانی آنها تا ٤ماه طلبکارند. همچنین حجم مطالبات بیمه‌ای باعث شده‌است تا سازمان تامین اجتماعی از تمدید اعتبار دفترچه ای درمانی کارگران خوداری کند.

جوانان علیه بیکاری

اعتراض جوانان آبادان به بیکاری و تبعیض

طی روزهای ٢٩ و ٣٠ مهر گروهی از جوانان آبادان به دلیل بیکاری بالا، تبعیض نظام‌مند در برابر ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند.معترضان خواستار حضور فرماندار و پاسخگویی او بودند.

تجمع اعتراضی کارگران هپکو اراک مقابل استانداری

کارگران بنری در دست داشتند که روی آن نوشته است:«نه سازش نه تسلیم نبرد تا پیروزی»

روز ٣٠ مهر کارگران هپکو در اراک در اعتراض به سه ماه حقوق و معوقشان و بلاتکلیفی شغلی خود مقابل استانداری شهر تجمع کردند. بنا بر خبر ها کارگران این شرکت از سال ٨٦ با این معضلات روبرویند. این کارگران با اعتراضات پی در پی هر بار توانسته اند بخشی از طلب خود را بگیرند و وعده و وعیدهایی به آنها داده شده است، ولی همچنان با مشکلات معیشتی و کاری روبرو هستند.

پس از تجمعات گسترده کارگران هپکو و آذرآب در اواخر شهریور ماه علی ربیعی (عباد) به این استان سفر کرد و وعده داد که مشکلات کارگران را حل خواهد کرد و دستمزدهای معوقه آنان را در همان هفته پرداخت می کند. اما این وعده ها تو خالبی بود. کارگران هپکو اعتراضات خود را از سر گرفته اند.

 

دهمین روز اعتراض صنفی کارگران کمباین سازی تبریز

روز ٣٠ مهر اعتراض صنفی کارگران کمباین سازی تبریز (توسعه صنعت آذربایجان) که از ١٠ روز قبل آغاز شده بود ادامه یافت.

تجمع کارگران صنعتی، نگهبانان جنگل و بازنشستگان کارخانه چوب مازندران

روز ٣٠ مهرحدود هزار نفر از کارگران صنعتی، نگهبانان جنگل و جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ مازندران در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد در محوطه کارخانه تجمع کردند. بنا بر خبرها کارخانه چوب و کاغذ مازندران ١٦٠٠ کارگر و ٣٠٠ نگهبان جنگل دارد که همگی آنها با معضل تعویق پرداخت دستمزدهایشان روبرو هستند.

تجمع کارگران شرکت صنایع ریخته گری اصفهان

روز ٢٩ مهر کارگران شرکت صنایع ریخته گری اصفهان بخاطر ١٦ماه حقوق عقب افتاده و مطالبات دیگری که پس از یکسال شکایت کسی جوابگویشان نیست تجمع کردند.

اعتصاب کارگران شرکت فرآورش. پتروشیمی بندرامام ماهشهر

روز ٢٩ مهر کارگران شرکت فراورش، پتروشیمی بندرامام ماهشهر بعلت عدم پرداخت برخی از مطالبات خود نظیر حق سختی کار و بدی آب و هوا دست از کار کشیدند.

بازگشت‌ به‌کار کارگران تبدیل وضعیت یافته پالایشگاه ستاره خلیج فارس

به دنبال اعتراضات گسترده کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از صبح روز ٢٩ مهر ماه با دستور مدیریت جدید همه ٩٧ کارگری که از نیمه شهریور ماه گذشته در اعتراض به تبدیل وضعیت استخدامی خود در حال برپایی اجتماعات صنفی کارگری بودند به کار سابق خود بازگشته‌اند. کارگران مذکور از جمله نیروهای انسانی بودند که از طریق قبولی در آزمون استخدامی توانسته بودند وضعیت استخدامی خود را به‌صورت قرارداد موقت مستقیم در پالایشگاه ستاره خیلج فارس مشغول‌کار‌شوند، اما در پی جابجایی که ابتدای تابستان امسال در مدیریت پالایشگاه ستاره خیلج فارس افتاد، باردیگر موضوع پیمانکاری شدن شرایط استخدامی آنها مطرح شد.

اعتصاب کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان

صبح روز ٢٦ مهر، ١٤٠ کارگر سازمان اتوبوسرانی آبادان دراعتراض به سطح پایین حقوق وماه هاعدم پرداختش،دست از کارکشیده وقابل درب ورودی این شرکت تجمع کردند.

براساس گزارش منتشره، کارگران معترض سازمان اتوبوسرانی آبادان که از ناکافی بودن دستمزدهای خود گله‌مند هستند، می‌گویند: دستمزدی که پیمانکار اتوبوسرانی پرداخت می کند به صورت حداقلی است و پاسخگوی معاش خانواده‌هایشان نیست.

این کارگران از طریق پیمانکار در سازمان اتوبوسرانی آبادان به حرفه‌هایی همچون رانندگی، تعمیرات موتوری و ستادی مشغول کارند، ومطالبات ماه‌های تیر ،مرداد وشهریورسال جاری و عیدی سال ٩٥ آنها پرداخت نشده است. بدنبال اعتراض کارگران دستمزد خرداد ماه آنان در روز ٢٥ مهر به حسابسان واریز شده است.

بنا بهمین گزارش، کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان ظهرروز چهار شنبه بدنبال حضورسرپرست فعلی سازمان اتوبوسرانی آبادان دراجتماعشان و وعده پیگیری پرداخت مطالباتشان، به اعتصاب وتجمع اعتراضیشان خاتمه وبرسرکارشان بازگشتند.

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت یک ماه حقوق وپنج ماه حق بیمه

صبح روز ٢٦ مهر، ٩٠ کارگر سازمان عمران شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت یک ماه حقوق وپنج ماه حق بیمه،دست از کار کشیده ودر محل کارشان تجمع کردند.

اعتصاب وتجمع کارگران فازهای ٢٢ و ٢٤ پارس جنوبی

صبح روز چهارشنبه بیست وششم مهرماه،جمعی از کارگران فازهای ٢٢ و ٢٤ پارس جنوبی مستقر در منطقه تمبک شهرستان کنگان در اعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق دست از کار کشیده ومقابل این فازها تجمع کردند.این کارگران در هفته گذشته هم دست به اعتصاب وتجمع زده بودند. بدنبال این اقدام اعتراضی کارفرما در جمع کارگران حاضر شده و وعده پرداخت طلبهای کارگران را داد.

گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «گسترش توسعه صنعت آذربایجان» به خاطر پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه امروز هم مانند دیروز دست به تجمع اعتراضی زدند.

تحصن ٧٠ نیروی قراردادی فضای سبز پارک پردیسان در مقابل سازمان محیط زیست

روز ٢٤ مهر در پی اعلام فسخ قرارداد نیروهای قراردادی پارک پردیسان جمعی از این کارگران در مقابل ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست در این پارک تحصن کردند.

٢٣مهر: ادامه اعتراض کارگران ارگ بم

صبح روز ٢٣ مهر شماری از کارگران شاغل در پروژه بازرسازی و مرمت ارگ قدیم بم بار دیگر بابت معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برپا کردند. حدود ١٢٠کارگر ٣ ماه است که دستمزدشان پرداخت نشده و سازمان میراث فرهنگی که کارفرمای پروژه است جز وعده های توخالی کاری صورت نداده است.

تظاهرات مالباختگان در اهواز

لاریجانی قاضیه با درزدا هم بازیه

دستمزد دزدی و حقوق دزدی و اندوخته دزدی در کنار زمین دزدی و دکل دزدی و نفت دزدی و امثال اینها در ایران به یک پدیده عادی ای تبدیل شده است. پس انداز ناچیز خانواده ها را با حیله گری تحت عناوین مسکن سازی و امثال اینها بالا کشیده اند. بنا به گزارش ها صادق لاریجانی اموال مردم را در ٦٣حساب بانکی خود بلوکه کرده و ماهانه ٥٠میلیارد تومان از این حسابها پول بالا میکشد. همین وضعیت فضای جامعه را بسیار ملتهب و سیاسی کرده است.

اینجا گوشه ای از اعتراض مالباختگان در روز بیست و یکم مهرماه در اهواز را می بینیم که شعار میدهند “لاریجانی قاضیه با دزدا هم بازیه” و برخی شعارهای دیگر. یکی از دوستان گزارش میدهد که “نیروهای انتظامی شماری از معترضین را دستگیر کردند. در اهواز ٨نفر را دستگیر کرده بودندکه ٥نفر با تعهد شفاهی که “دوستانشان را آرام کنند”، آزاد شدند .اما ٣نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند. یکی از این ٣نفر خانمی است که دیروز صبح او را جلوی در خانه اش دستبند زده بودند. سه نفر باقیمانده دستگیر شده که روز٢١ مهر در اهواز دستگیر شده بودند؛ آزاد شدند.”

تجمع اعتراضی کارگران ترمینال غلات خلیج

پنج‌شنبه٢٠مهرماه٩٦ کارگران ترمینال غلات خلیج فارس پارسیان در اعتراض به عدم پراخت مطالبات خود مقابل سازمان بنادر و دریانوردی در استان خوزستان تجمع کردند.

تحصن شبانه‌روزی معلمان پیش دبستانی مقابل استانداری در گرگان ادامه پیدا کرد

تجمع بیش از ١٠٠تن از معلمان زن پیش دبستانی استان گلستان که در اعتراض به بلاتکلیفی کاری خود؛ در از عصر چهار‌شنبه١٩مهرماه٩٦ مقابل استانداری گرگان آغاز شده بود، همچنان تا پاس از شب ادامه پیدا کرد و آنها مقابل ساختمان استانداری تحصن کردند.مربیان خواهان استخدام خود هستند. تجمع این معلمان روزپنج شنبه٢٠مهر٩٦ در مقابل استانداری گلستان تداوم پیدا کرد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری مشکین دشت

صبح امروز پنجشنبه ٢٠ مهر ماه کارگران شهرداری در مشکین دشت در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوقشان دست به تجمع در برابر شورای شهر زدند. شهردار کارگران تجمع کننده را تهدید به اخراج کرد.

تجمعات اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ آق دربند

روز ١٩ مهر ماه جمعی از کارگران معدن زغال سنگ آق دربند دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل استانداری خراسان تجمع کردند. روز ١٨ مهر ماه نیز این کارگران مقابل دفتر مرکزی آستان قدس رضوی که ٣٠ درصد سهام این معدن را دارد ٧٠ درصد دیگر سهام این معدن در اختیار بخش خصوصی است. تجمع کردند. بنا بر خبر کارگران این معدن از حدود چهار سال پیش با مشکل مواجه هستند و به مرور پرداخت حقوق کارگران آن به تاخیر افتاده است. تا چند ماه پیش ١٣٠ کارگر این معدن ١٩ ماه حقوق طلب داشتند. زیر فشار کارگران بخشی از آن پرداخت شد. کارگران تمام طلبهایشان را میخواهند. همچنین شش ماه است که هیچ حق بیمه ای نیز برای کارگران واریز نشده است.

تجمع معلمان حق التدریس استان گستان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل استاندار

عصرروز ١٩ مهرهمزمان با اولین روز انتصاب استاندار، معلمان حق التدریس استان گستان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل استاندار،تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد خوزستان همزمان با تجمع سراسری همقطارانشان

عصرروزهمزمان با تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد،جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد مقابل استانداری خوزستان به دلیل پرداخت نشدن حقوق شهریورماهشان تجمع کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان مازندران

پیش از ظهر روز١٨ مهر همزمان باتجمعات اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد،کشوری ولشکری، بازنشستگان شرکت مخابرات استان مازندران دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان درمحوطه ساختمان اداری این مجموعه تجمع کردند.

مواردی مانند اعتبار دفترچه‌های بازنشستگان خدمات‌درمانی، طلب مانده فاکتورهای درمانی تکمیلی دانا و آسیا، عدم پرداخت به موقع اقساط وام‌های تحمیلی بابت پرداخت مطالبات نقدی و قانونی بازنشستگی و پیگیری طلب وام‌های بازنشستگی مربوط به صندوق تعاون از جمله خواسته‌های معترضین بود.

گفتنی است در سال گذشته نیز این اعتراضات به برخی مشکلات بازنشستگان مخابرات وجود داشت که زیر فشار این اعتراضات، به بخشی از آن پاسخ داده شد.

شلیک مستقیم بر روی کولبران

روز سه‌شنبه ١٨مهر ٩٦، نیروهای انتظامی با شلیک مستقیم بسوی جمعی از کولبران زحمتکش در منطقه ”کانی خدا“ پیرانشهر، باعث مجروح شدن یکی از آنان به نام ”ع. ت“ از ناحیه سر شدند. یک کارزار مهم جنبش کارگری، کارزار علیه حملات وحشیانه به کولبران و قتل آنان است.

تجمع اعتراضی کارگران ارگ قدیم

از صبح روز ١٨ مهر حدود ١٢٠ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و محل کار خود را‌ ترک کرده‌اند.این کارگران از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند.

بخشی از مطالبات کارگران سد سرنی میناب پس از اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان،پرداخت شد.

بدنبال اعتراضات کارگران سد سرنی میناب در روز ١٩ مهر ابوذر مهدی نخعی فرماندار میناب بخشی از دستمزد عقب مانده این کارگران پرداخت شد.

کارگران

ارجاع پرونده شاپور احسانی راد به دادگاه تجدیدنظر

محمدعلی جداری فروغی از ارجاع پرونده شاپور احسانی راد به شعبه ٨ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی خبر داد.

محمدعلی جداری فروغی (وکیل شاپور احسانی راد) در تماس با ایلنا از ارجاع پرونده موکل به شعبه ٨ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی خبر داد.

جداری فروغی گفت: پیش از این در شعبه ١٠١ دادگاه کیفری ٢ شهرستان ساوه، موکل ضمن تبرئه از سایر اتهامات، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی به نود میلیون ریال جزای نقدی جایگزین از شش ماه حبس تعزیری و نیز تحمل ٣٠ ضربه شلاق محکوم شده بود.

این وکیل دادگستری افزود: در حال حاضر شعبه ٨ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی، وقت نظارت را برای سی‌ام آذرماه تعیین کرده که امیدوارم با برگزاری دادگاه، حکم برائت موکل صادر شود.

پیام رضا شهابی از زندان رجایی شهر

با گرمترین درودها

بدینوسیله از تمامی کارگران، اعضای سندیکا، دانشجویان، فعالین اجتماعی و خانواده ها و انسانهای آزاده که به حبس ناعادلانه من و دیگر فعالین کارگری اعتراض کرده اند کمال قدردانی و تشکر را دارم. همچنین از کلیه تشکلات بین المللی کارگری از اقصی نقاط جهان که با ارسال نامه های اعتراضی به مقامات حکومتی خواهان آزدی بدون قید و شرط اینجانب و دیگر کارگرن زندانی شده اند بسیار سپاسگزارم.

اذیت و آزار من و خانواده ام از سال ١٣٨٩ که مامواران لباس شخصی مرا در حین رانندگی و در حضور مسافران به اتهام ساختگی سارق مسلح دستگیر کردند تا امروز لحظه ای متوقف نشده است. ١٩ ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه ٢٠٩ زندان اوین تحت بازجویی های طولانی مدت و شدیدترین برخوردهای فیزیکی، روحی و روانی بودم و چندین بار تهدید به اعدام شدم. در این سال ها بارها عمل حراحی و معاینه و مداوای پزشکی داشته ام و به دفعات مجبور گردیدم که برای رساندن صدای حق خواهی ام دست به اعتصاب غذاهای طولانی بزنم. برای چی؟ چرا یک کارگر باید به دلیل دفاع از حقوق ابتدایی خود و همکارانش اینچنین آزار ببیند و سلامتی خودش و خانواده اش به خطر بیافتد؟ تصور کرده بودند که با این اعمال سرکوبگرانه و ایجاد رعب و وحشت می توانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و دیگر تشکلات کارگری مستقل را مرعوب کنند و سرجایشان بنشانند. اما هیچگاه اینچنین نشد و نخواهد شد. مادام که کارگران را استثمار و بی رحمانه سرکوب می کنند، حق کارگران را بی مهابا پایمال می کنند و در عین حال سرمایه داران و اختلاس گران و غارت گران اموال عمومی را مورد حمایت قرار می دهند؛ تشکل و اعتراض و اعتصاب خواهد بود.

وضعیت من کماکان ناروشن است و با وجود وعده های مقامات برای پایان دادن به این وضعیت، کماکان در حبس و بدون مراقبت پزشکی مناسب به سر می برم. حمایت همبندان محترمم، خانواده عزیزم، همسر بزرگوارم و همکاران زحمتکش سندیکای کارگران شرکت واحد و نیز حمایت کارگران و مدافعین حقوق کارگری و انسانی در ایران و در سطح بین المللی تنها ضامن آزادی من و دیگر همقطاران در بند خواهد بود.

پیروز باشید

رضا شهابی

زندان رجایی شهر-کرج

١٣٩٦/٠٧/٢٦

دومین روز اعتصاب کارگران  تعمیر و نگهداری پیمانکاری شرکت شاخص در پتروشیمی فرآورش

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزادکارگران ایران اعتصاب کارگران شرکت شاخص، پیمانکارتعمیرو نگهداری شرکت فرآورش پتروشیمی بندرامام که از دیروزصبح در اعتراض به عدم پرداخت سختی کار و حق بدی آب و هوا که بصورت عرف سالهای گذشته در قراردادشان منظورمیشده، اما شرکت شاخص از محاسبه و پرداخت آن سر بازمیزند، دست ازکارکشیده و در دومین روز همچنان در اعتصاب بسر میبرند.

از صبح امروز٣٠ مهر ٩٦ تا زمان دریافت خبر علیرغم مداخلات حراست و مسئولین پیمانکاری و کارفرما و رایزنی های پراکنده ، عملا” توافقی حاصل نشده و کارگران مصمم در دستیابی به حقوق مسلم و قانونی خودهستند.

پیمانکارمربوطه که در ” منطقه ویژه و آزادتجاری”ماهشهر نیزبا شرایط قراردادی جداگانه مشغول است، تلاش دارد که نوع قرارداد آنجا را (که با محدودیتهائی به کارگران آن منطقه که درجوار مجتمع پتروشیمی بندرامام است، اعمال میشود) به این کارگران درمجتمع فرآورش پتروشیمی بندرامام  تحمیل نماید.

لازم به ذکر است که تعدادی ازکارگران یک واحدتولیدی از شرکت کیمیای بندرامام صبح امروز قصد پیوستن به کارگران اعتصابی را داشتند که با ممانعت شدید حراست مواجه شده و بناچار درهمان محل کارشان با همکاران خود در شرکت فرآورش اعلام همبستگی کرده اند.

حراست مجتمع از یکسو بمنظور ممانعت از گسترش اعتراضات به سایر واحدها، مدیرعامل شرکت پیمانکاری شاخص را برای حل و فصل این کشمکش تحت فشار گذاشته و از سوئی دیگر با تهدید کارگران اسامی ١٥ نفر از آنان را با ادعای معلق کردن از کار به مقابله با آنان برخواسته است. اما کارگران بی توجه به این تهدید ها همچنان برادامه اعتصاب تا حصول نتیجه پافشاری میکنند.

در ضمن تعداداین کارگران تعمیر ونگهداری که هم بصورت روزکار دائم و هم بصورت سه شیفت کارمیکنند بیش از ١٧٠ نفر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٣٠ مهر ٩٦

اعتصاب کارگران شرکت فرآورش. پتروشیمی بندرامام ماهشهر

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز شنبه ٢٩ مهر  ٩٦ کارگران شرکت فراورش ، پتروشیمی بندرامام  ماهشهر دست از کار کشیدند

طبق خبرهای ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران  تعمیر و نگهداری پیمانکاری شرکت شاخص در پتروشیمی فرآورش ، مجتمع بندرامام از امروز شنبه بعلت عدم پرداخت برخی از مطالباتشان از جمله حق سختی کار و بدی آب و هوا که از طرف کارفرما به پیمانکار واریز اما پیمانکار از پرداخت آن به کارگران خودداری کرده، دست از کار کشیدند. این اعتصاب و تجمع در محل کار ادامه دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٢٩ مهر ٩٦

پایان اعتصاب کارگران پیمانکاری شرکت شاخص در پتروشیمی فرآورش بندرامام

اتحادیه آزاد کارگران ایران: دیروز سه شنبه ٢ آبان کارگران شرکت شاخص پیمانکار تعمیر و نگهداری پتروشیمی فرآورش بندرامام به اعتصاب خود پایان دادند

به دنبال سه روز اعتصاب کارگران شرکت شاخص پیمانکار تعمیر و نگهداری پتروشیمی فرآورش بندرامام ، بعد از ظهر دیروز سه شنبه دوم آبان ماه، طی جلسه ای که از طرف مدیر عامل پتروشیمی فرآورش، دستگاه نظارت تعمیرات،رئیس حراست وافراد مرتبط، با نمایندگان کارگران اعتصابی برگزارگردید ، پس از مذاکره و بحث بسیار درمورد مطالبه کارگران، توافق شد تا پیگیری حقوقی و روشن شدن وضعیت بودجه برای این مطالبات و حل فصل آن که حق بدی آب و هوا و حق سختی کار بود، مقرر گردید که معادل ریالی ٤٠ ساعت کار به دستمزد ماهیانه کارگران پرداخت شود.

کارگران با توجه به محفوظ بودن حق ادامه طرح مطالبات فوق در روزهای آینده ، با این پیشنهاد موافقت کرده و خواهان تهیه صورتجلسه و امضاء آن شدند.

در نتیجه موارد توافق شده بصورت صورتجلسه تدوین و توسط مسئولین حاضر و نمایندگان کارگران امضاء و بعنوان سند مهر گردید.

کارگران با بدست آوردن این توافق به اعتصاب خود پایان دادند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٣ آبان ٩٦

گزارش

سر تیتر وقایع اجتماعی و کارگری

 

عتصاب وتجمع اعتراضی کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت یک ماه حقوق وپنج ماه حق بیمه

صبح روز٢٦مهر، کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت یک ماه حقوق وپنج ماه حق بیمه،دست از کار کشیده ودر محل کارشان تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره، کارگران رسمی سازمان  عمران شهرداری آبادان که شمار آنها به حدود ٩٠ نفر می رسد ،گفتند: سازمان عمران شهرداری آبادان پنج ماه حق بیمه  وحقوق شهریور ماهشان راپرداخت نکرده است.

اعتصاب کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان دراعتراض به سطح پایین حقوق وماه هاعدم پرداختش

صبح روز٢٦مهر، کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان دراعتراض به سطح پایین حقوق وماه هاعدم پرداختش،دست از کارکشیده وقابل درب ورودی این شرکت تجمع کردند.

براساس گزارش منتشره، کارگران معترض سازمان اتوبوسرانی آبادان که از  ناکافی بودن دستمزدهای  خود گله‌مند هستند، می‌گویند: دستمزدی که پیمانکار اتوبوسرانی پرداخت می کند به صورت حداقلی است  و پاسخگوی معاش خانواده‌هایشان نیست.

همچنین کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان که تعدادشان حدود١٤٠نفر برآورد می شود از طریق پیمانکار در سازمان اتوبوسرانی آبادان به حرفه‌هایی همچون رانندگی، تعمیرات موتوری و ستادی مشغول کارند، ومطالبات ماه‌های تیر ،مرداد  وشهریورسال جاری و عیدی سال ٩٥ آنها پرداخت نشده است.

این کارگران افزودند که معوقات مزدی آنها چهار ماه بوده که معادل دستمزد خرداد ماه،  روز گذشته به حسابسان واریز شده است.

بنا بهمین گزارش، کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان ظهرروز چهار شنبه بدنبال حضورسرپرست فعلی سازمان اتوبوسرانی آبادان دراجتماعشان و وعده پیگیری پرداخت مطالباتشان، به اعتصاب وتجمع اعتراضیشان خاتمه وبرسرکارشان بازگشتند.

 

ارمغان اقتصادی برای خانواده‌های کم درآمد: سفره خالی از  گوشت

گزارش خبرگزاریها از سطح پایتخت نشان می‌دهد که هر کیلوگرم گوشت تازه گوسفندی بین ٤٢ تا ٦٠ هزار تومان به فروش می‌رسد تا حدی که به نظر می‌رسد این کالای اساسی در سبد خانوار به ویژه قشر متوسط به پایین در حال حذف شدن است.

١٢ میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق قرار دارند و ٢٥ تا ٣٠ میلیون نفر هم زیر خط نسبی فقر بسر برده و ٠/٤ درصد ایرانیان هم کپر نشین هستند..

دانشجویان دانشگاه فنی صدوقی یزد به کیفیت غذا اعتراض کردند.

پا روی گلوی کشاورزان گذاشته اند/کاهش ٤٠ درصدی سطح زیر کشت گندم

تجمع کارگران توسعه صنعت آذربایجان برای معوقات مزدی

تجمع مربیان و دانشجویان در یزد و یاسوج

تجمع کارگران ارگ قدیم بم خاتمه یافت/وعده پرداخت مطالبات معوقه تا پایان امروز

شش قربانی مین طی یک هفتە

تهدید پرستاران گیلان از سوی اطلاعات

امروز یک تالاب و دریاچه زنده در کشور نداریم / یوزپلنگ ایرانی محکوم به نابودی است

سالانه نزدیک به ٢ میلیارد تن غذا در جهان تلف میشود!

٤٥% از کودکان زیر ٥ سال بدلیل تغذیه نامناسب میمیرند!

وضعیت اسفبار خوابگاه دانشگاه صنعتی قم

مالباختگان سپرده گزاران موسسه وحدت، در كوهدشت دوشنبه تجمع برگزار كردند.

مجروحیت ٩معلم درپی تصادف سرویس رفت وآمدشان با موتورسیکلت

زنان دیّربدنبال تجمع مقابل فرمانداری دراعتراض به بی آبی وارد دفتر فرماندارشدند

اعتراض٤٠٠کارگر کارخانه ذوب آهن اصفهان نسبت به سطح پایین حقوق و٢ماه پرداخت نشدنش

شاهکار قوه قضائیه در مشگین‌شهر حبس ١٥ روزه مردم در خانه!! تردد خانواده‌ها به وسیله‌ی نردبان به منازل

اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید صدوقی

تجمع کارگران توان گستر پالایشگاه نفت(قدیم)دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل فرمانداری بندرعباس

تجاوز ناپدری به پسر بچه ای ٢ ساله در رشت و قتل کودک

یازدهمین روز تحصن سهامداران و تعهدنامه داران پدیده

آمار دقیقی از آزار جنسی در محل کار در ایران وجود ندارد

تجمع دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت مقابل شرکت ملی نفت ایران

٢٠٠نفر از نیروهای شرکت حفاری شمال اخراج  شدند

ترک تحصیل دانش‌آموزان روستای بیورچ بخش گوهران شهرستان بشاگرد به علت نبود امکانات

اداره پست اندیمشک پلمپ شد

تجمع اعتراضی غارت شدگان آرمان درایلام وکوهدشت

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پارس جنوبی و جوانان جویای کار روستای عمانی از توابع شهرستان پارسیان  در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان

دور جدیداعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه برای دومین روز متوالی

اعتراض کارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق

تجمع اعتراضی رانندگان اسنپ نسبت به سطح پایین دریافتی شان مقابل ساختمان این شرکت

پایمالی حقوق پرستاران وکارکنان بیمارستان امام زمان مشهد

ادامه بلاتکیلفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی کارخانه سامان کاشی بروجرد

عدم پرداخت٧ماه حقوق کارگران شرکت صنعت بلوچ

سوختگی ٩ کارگرکودک،زن ومرد در روستای «شیخ‌آلو» براثر انفجار کپسول گاز

هر روز ١٥ هزار کودک زیر پنج سال در جهان می‌میرند!

کیسه کشاورزان لرستانی ‌خالی شد؛ وعده خالی

اخذ تعهد نامه ازکارگران پالایشگاه فاز ١٣ رجب هنگام عقد قرارداد جهت جلوگیری از اعتراضات کارگران برای مقابله با یکه تازی کارفرمایان

در شهر آق قلا نوجوانی ١٦ ساله به علت بیماری افسردگی اقدام به حلق آویز نمودن خود نمود.

درگیری نیروی انتظامی با مردم در اهواز

طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران، یک میلیون و ٧٦٠ هزار جوان ایرانی در تابستان امسال بیکار بوده‌‌‌اند.

تجمع اعتراضی مربیان با سابقه پیش دبستانی و شرکتی جامانده از حق التدریس استان مازندران

دستفروشی قهرمان و رکورد دار سرعت بانوان با کودک خردسالش

تجمع غارت شدگان موسسه افضل توس در مقابل بانک اینده تهران شعبه افسریه ٢٧ مهر

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان

تجمع کارگران کارخانه کیان تایر برای پرداخت نشدن بخشی از مطالبات

شلیک ، مجروح کردن، بازداشت و برهنه رها کردن دهها کولبر توسط نیروی انتظامی

٨٠ درصد سفره های آب زیرزمینی فارس تحلیل رفته است

فراخوان سپرده گذاران البرز ایرانیان جهت تجمع بزرگ روز یکشنبه ٣٠ مهر

مالباختگان  واحد اعتباری  ولیعصر در تجمع اعتراضی  خیابان طالقانی تهران را بستند.

مالباختگان پدیده پس از سه سال هنوز در برابر دادگستری ها بلاتكلیفند

اعتراض دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خوارزمی نسبت به عدم رسیدگی به درخواست دانشجویان مبنی بر سرد بودن خوابگاه و روشن نکردن شوفاژ ها توسط مسئولین

تعداد خودکشی جوانان در ایلام نزدیک به دوبرابر تهران.

نابینایان از پوشش کافی بیمه‌ای برخوردار نیستند

تجمع اعتراضی دانشجویان  دانشگاه زنجان نسبت به وضعیت خوابگاه صدرا  و قیمت آن .

٢٠٠ نفر از نیروهای شرکت حفاری شمال اخراج  شدند

ارمغان اقتصادی برای خانواده‌های کم درآمد: سفره خالی از  گوشت

راهپیمایی کسبه پلاسکو مقابل بنیاد مستضعفان: پلاسکویی میمیرد ذلت نمی‌پزیرد

١٢ میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق قرار دارند و ٢٥ تا ٣٠ میلیون نفر هم زیر خط نسبی فقر بسر برده و ٠/٤ درصد ایرانیان هم کپر نشین هستند…

تجمع اعتراضی مالباختگان  افضل توس در مقابل سازمان ملل

افزایش٢٠درصدی آمارمصدومین حوادث کار دراستان کهگیلویه وبویراحمد طی ٦ماهه اول سال جاری

اعتصاب کارگران سازمان اتوبوسرانی آبادان دراعتراض به سطح پایین حقوق وماه هاعدم پرداختش

کندن درب استانداری اهواز و حمله نیروی انتظامی با باتوم به مالباختگان آرمان

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت یک ماه حقوق وپنج ماه حق بیمه

تجمع اعتراضی جمعی از تاکسیرانان ١٣٣

 

٢٠٠نفر از نیروهای شرکت حفاری شمال اخراج  شدند

بنا به خبر های دریافتی مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: ٢٠٠ نفر از نیروهای شرکت حفاری شمال قرارداد آنها به پایان رسید و اخراج شدند. این روند در همه كارخانه ها و شركتها پیاده میشود ، و به خیلی بیكاران روز به روز اضافه میشود. علت را كجا باید جستجو كرد ؟

 ٢٦ مهر نخل‌داران آبپخشی مقابل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی تجمع اعتراضی برپا کردند، آنها می‌گویند حق آبه ٢٠ درصد افزایش یافته اما از آب دادن به نخل‌ها خبری نیست

تجمع اعتراضی مالباختگان  افضل توس در مقابل سازمان ملل 

 روزچهارشنبه ٢٦مهرماه مالباختگان افضل توس دراعتراض به غارت پول و برنگرداندن پولهای به  غارت رفته شان در مقابل دفترسازمان ملل درتهران  تجمع اعتراضی برگزارکردند

افزایش٢٠درصدی آمارمصدومین حوادث کار دراستان کهگیلویه وبویراحمد طی ٦ماهه اول سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه وبویراحمد،از افزایش٢٠درصدی آمارمصدومین حوادث کار دراستان کهگیلویه وبویراحمد طی ٦ماهه اول سال جاری،خبرداد.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد روز چهارشنبه به خبرنگاری گفت که در٦ماه نخست امسال ،مصدومین ناشی از حوادث کار با ٢٠درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ٢٤٩ مورد رسیده است.

کامروز امینی اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ١٩٢ مورد پرونده مصدومین حوادث کار در کهگیلویه و بویراحمد به پزشکی قانونی استان ارجاع داده شد.

امینی بیان کرد: آمار جان باختگان حوادث ناشی از کار در کهگیلویه و بویراحمد طی ٦ ماه نخست سال گذشته چهار نفر و در سال جاری نیز چهار نفر است.

کندن درب استانداری اهواز و حمله نیروی انتظامی با باتوم به مالباختگان آرمان

مالباختگان و سپرده گذاران آرمان در اهواز در مقابل استانداری تجمع اعتراضی برپا کرده و اقدام به کندن درب استانداری نمودند.

 شامگاه چهارشنبه ٢٥ مهرماه ٩٦ مالباختگان وغارت شدگان موسسه آرمان وحدت براساس فراخوان ازقبل داده شده دراعتراض به غارت بولهایشان وعدم پاسخگویی به مطالباتشان درمقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزارکردند.

تجمع کنندگان خشمگین که با درب بسته استانداری مواجه شدند قصد کندن درب استانداری را داشتند که مامورین مجبور به بازکردن آن شدند.

ماموران نیروی انتظامی با باتوم به مردم حمله کرده و گوشی ها و موبایلهای آنان را گرفته و می شکستند. ماموران تلاش می کردند که مانع فیلمبرداری توسط مردم شوند اما مردم اهمیتی نمی دادند و به اعتراض و فیلمبرداری ادامه می دادند.

بنا به گفته شاهدان عینی تعداد ماموران نیروی انتظامی خیلی زیاد بود و آنها  در هراس از گسترش اعتراضات مردمی ٬ مالباختگان را در محاصره خود در آورده بودند .

تجمع کنندگان بنرهاوپلاکاردهایی دردست دارند که روی آنها نوشته شده است :حقوق شهروندی ماکجاست؟چرایک مقام مسئول پاسخگونیست؟

تجمع کنندگان شعارمی دادند:

پول  ماراکی برده دستهای پشت پرده

 دولت به این بی غیرتی هرگزندیده ملتی

مرگ بر دولت بی غیرت

ما بچه های جنگیم بجنگ تا بجنگیم

یکی از زنان شریف مالباخته خشمگینانه فریاد می زد:

ایران تنها كشوری است كه مالش به همه كشورها می رسد ولی به مردم خودش نمی رسد

مشکلات ماهیگیران از دریای خزر تا خلیج فارس

بیش از دویست هزار خانوار در ایران از راه ماهیگیری امورات خود را می‌گذرانند شغلی که با توجه به سختی‌های بسیار و حوادث ناگوار و تلخ در بی‌توجهی مسئولان در حال ادامه بقای خود است و هنوز با امید روزهای بهتر هر روز به آب می‌زنند تا شاید گشایشی حاصل شود.

 بیش از ٢٠٠ هزار نفر از مردان و زنان ایرانی از راه ماهیگیری امرار معاش می‌کنند که عمدتا به صورت سنتی و نسل به نسل و بدون گذراندن دوره‌های تخصصی به دریا می‌زنند ولی در گذر زمان به دلیل عدم برآورده کردن نیازهای مالی، ضعیف شدن منابع دریایی (کاهش گونه‌های مختلف ماهی و حتی در خطر انقراض قرار گرفتن برخی گونه‌ها) و توجه نکردن نمایندگان مجلس و دولت، صیادان ایرانی را هر روز در وضعیت بحرانی‌تری قرار می‌دهد.

در ادامه این گزارش به ١٠ مورد از مشکلات این کارگران می‌پردازیم، مشکلاتی که تاکنون نادیده گرفته شده است.

مجموع ماهیگیران ایران که در دریا ماهیگیری می‌کنند به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شوند. صیادان شمال که در حاشیه دریای کاسپین ماهیگیری می‌کنند و صیادان جنوب که به آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و همچنین آب‌های آزاد دسترسی دارند. بسیاری از مشکلات این طیف از کارگران مشترک است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

 

درآمدی زیر خط فقر

میانگین درآمدی ماهیگیران بیش از ٨٠٠ هزار تومان نیست، زیرا صید قابل پیش‌بینی نیست گاهی تورها آنقدر سنگین است که نمی‌توان بالا کشید و گاهی هم تور آنقدر خالی است که توانی برای بالا آوردن آن وجود ندارد، بسیاری از صیادان درآمد خود را با یارانه‌ای که می‌گیرند تنظیم می‌کنند تا هزینه‌ها خانواده را در طول ماه بپردازند.

در این بین ماهیگیران حاشیه دریای کاسپین که تنها نیمی از سال اجازه صید دارند در دو فصل اول سال به فعالیت‌هایی مانند دستفروشی، کارگری کشاورزی و … مشغول می‌شوند.

وضعیت نامشخص بیمه‌ای

بیمه صیادان خویش فرما است، این بدان معنا است که صیادان می‌باید با درآمد اندک خود حق بیمه را بپردازند. مشخص است که با این درآمد پایین بسیاری از ماهیگیران توان پرداخت حق بیمه را ندارند و بسیاری از آنها تا روزهای آخری که توان در بازو دارند به آب می‌زنند تا اندک درآمدی برای خود و خانواده کسب کنند.

صیادان شمال کشور در خصوص بیمه مشکل اساسی‌تری دارند. باتوجه به اینکه آنها تنها نیمی از سال را کار می‌کنند فقط شش ماه از سال را می‌توانند حق بیمه پرداخت کنند و این نشان می‌دهد که از اگر ماهیگیری ٥٠ سال کار کند تنها ٢٥ سال می‌تواند حق بیمه پرداخت کند.

اسحاق تندرو، مدیر عامل اتحادیه سراسری صیادان ایران در همین رابطه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ما طرحی را به مسئولان شیلات کشور داده‌ایم تا با ایجاد مشاغل مرتبط برای صیادان شمال شرایطی را فراهم کنند تا آنها بتوانند همانند دیگر کارگران و قبل از پیری بازنشسته شوند.

او در همین رابطه ادامه می‌دهد: همچنین دیگر طرحی که در دست ما قرار دارد این است که از وزیر محترم کار می‌خواهیم ترتیبی دهند تا ماهیگیران بالای ٦٠ سال را بازنشسته کنند زیرا کار آنها سخت و زیان آور است.

بیمه‌ای که خسارت حوادث را نمی‌دهد

ماهیگیران حوزه کاسپین برای ماهیگیری نیازی به شناور ندارند مگر قایق‌ موتوری‌هایی که برای چک کردن وضعیت دریا به آب می‌زنند. ماهیگیران شمال تورها را در مسیر رفت‌ و آمد ماهی‌ها قرار می‌دهند و هر روز صبح آنها را بالا می‌کشند اما در جنوب کشور و در حاشیه خلیج فارس تنها با لنج و دیگر شناورها می‌توانند صیادی کنند.

مجاورت شناورهای صیادی با شناورهای تجاری، عدم امنیت بنادر دریایی، قدیمی‌ بودن لنج ها و … از عوامل بروز حادثه برای شناورهای صیادی است و همواره به آنها صدمات جبران ناپذیری وارد می‌شود.

لنج‌های صیادی برای دریافت مجوز صید از سازمان شیلات، الزاما باید برگه بیمه حوادث را همراه داشته باشند و پس از آن می‌توانند برای صید به آب بزنند ولی نکته جالب توجه اینجاست که اکثر این بیمه نامه‌ها سوری است و ضمانت اجرایی شدن ندارد.

صیادان توان پرداخت حق بیمه کامل حوادث را ندارند و به ناچار تنها قسمتی از شناور را بیمه ‌می‌کنند که پس از حادثه شرکت‌های بیمه‌ای تنها هزینه آن بخش‌هایی را می‌پردازند که توسط صاحبان لنج بیمه شده پرداخته می‌شود.

در این بین تنها صیادان ضرر می‌کنند زیرا هم شناور خود را از دست داده‌اند و هم مبلغی را هم بابت حق بیمه حوادث پرداخت می‌کنند و سازمان شیلات هم به چنین موضوعی بی‌توجه است و تنها برگه بیمه برایشان مهم است.

عدم همکاری وزارت نفت با صیادان

قیمت و سهمیه سوختی که وزارت نفت برای صیادان در نظر می‌گیرد همواره مورد اعتراض ماهیگیران است زیرا زمان و قیمت آن همواره تغییر می‌کند و در برخی از استان‌‌ها هم صاحبان لنج را مجبور می‌کنند تا مقدار زیادی سوخت خریداری کرده و پول آن را هم یکجا بپردازند که لنج‌داران در اکثر مواقع برای تهیه کردن مبلغ آن دچار مشکل می‌شوند و گاهی هم به دلیل نداشتن پول از صید جا می‌مانند.

البته باید یادآور شویم که ماهیگیران شمال کشور به دلیل احتیاج نداشتن به شناورهای صیادی نیازی به سوخت ندارند؛ مگر به مقداری که بتوانند قایق موتوری را روشن کنند و کشتی در دریا بزنند.

تهیه ادوات صید و عدم پرداخت تسهیلات توسط دولت و بانک‌ها/آخرین راه، پول سودی است

قیمت تورهای ماهی‌گیری و دیگر ادوات صید بسیار بالا است و به همین دلیل صیادان و تعاونی‌داران برای شروع فصل صید به اجبار از دلالان و عده‌ای که در این زمان از سال می‌دانند صیادان احتیاج به پول دارند حوالی سواحل و بنادر پاتوق می‌کنند و با دریافت ضمانت‌های مهر و موم شده به صیادان برای خریدن ادوات صید پول نزولی می‌دهند و با چندین برابر بهره آنها را پس می‌گیرند.

بسیاری از صیادان جنوب به دلیل اینکه نتوانسته‌اند مبلغ پول قرض گرفته را همراه با سود آن بپردازند لنج خود را از دست داده‌اند و همچنین صیادان شمال که در طول سال باید بدهی‌های خود را پس دهند در پایان همان ٨٠٠ هزار تومان در ماه برایشان باقی می‌ماند. هیچکس نمی‌خواهد زیر بار پول سودی برود ولی ماهیگیران به ناچار و در زمانی که درب بانک‌ها و همچنین درب سازمان شیلات را به روی خود بسته می‌بینند به ایستگاه آخر می‌رسند. یا باید پول سودی بگیرند و یا اینکه به فکر کاری دیگر باشند.

تعمیر ادوات صید هم با هزینه‌های بالایی همراه است که برخی از صیادان به ناچار با وصله زدن تورها خود را برای صید آمده می‌کنند و در این وضعیت هم باید در تمام طول فصل صید ادوات خود را تعمیر کنند که آن هم با مشکلات بسیاری همراه است.

فعالان جامعه صیادی همواره به این موضوع اعتراض می‌کنند که چرا سازمان شیلات که متصدی صیادان کشور است از تعاونی‌ها و اتحادیه‌های صیادی در جهت بهبود وضعیت معیشتی ماهیگیران حمایت نمی‌کنند.

صیادان مجاز و غیر مجاز

به نظر هرکس که در سواحل ایران زندگی می‌کند روش صید از دریا را می‌داند ولی سازمان شیلات برای نظم دادن به وضعیت صید و محدود کردن صیادی چیزی به نام “تعرفه صید” دارد که صیادان برای دریافت جواز صید باید آن را بپردازند و در غیر این صورت صیاد مجاز محسوب نمی‌شوند.

باتوجه به اینکه برخی صیادان تعرفه صید می‌پردازند، توانی برای مقابله با دیگر صیادانی که آنها را غیر مجاز می‌خوانند وجود ندارد از همین روی صیادان به مبحث تعرفه صید اعتراض دارند و همواره به اجبار آن را می‌پردازند.

حمله دزدان دریایی به صیادان بی‌دفاع

صیادان چابهار و کنارک به دلیل نبود منابع دریایی به اجبار به آب‌های فرا ساحلی می‌روند و در اولین قدم برای صید به دزدان دریایی سومالی بر می‌خورند مگر اینکه به ماهی‌های کم اقیانوس اکتفا کنند ولی برای اینکه سفر چند روزه آنها به‌صرفه باشد جلوتر می‌روند تا اینکه به نزدیکی مرزهای آبی سومالی برسند و پس از آن قایق‌های موتوری با سرعت به آنها نزدیک می‌شوند. پول می‌خواهند و صیادانی که با آنها همکاری نمی‌کنند را با خود می‌برند و پس از آن برای آزادی این کارگران که حتی یک تفنگ بادی با خود نمی‌برند از خانواده‌ها درخواست پول می‌کنند.

برخی از صیادان در سومالی بر اثر سختی وضعیت زندگی در بیابان‌های سومالی فوت می‌کنند عده‌ای فرار می‌کنند و عده‌ای هم با شلیک این یاغیان کشته می‌شوند.

مسئولان استانی و کشوری می‌گویند به دلیل اینکه حکومت مشخصی در سومالی وجود ندارد رسیدگی به وضعیت صیادان سخت است ولی با تماس با واسطه‌های دزدان دریایی به دنبال حل این مشکل هستیم.

شناورهای خارجی تهدیدی برای ذخایر آبزیان و معیشت ماهیگیران

عدم نظارت مسئولان بر کشتی‌های کف‌روب خارجی که به هنگام صید همه موجودات زنده اقیانوس را از کف جمع می‌کند باعث شده ذخایر آبزیان منطقه به شدت کاهش پیدا کند و همچنین وضعیت معیشتی صیادان را بحرانی‌تر می‌کند.

این درحالی است که صیادان ایرانی برای صید ماهی‌ها و رسیدن به گله ماهی‌ها مجبورند به آب‌های آزاد سفر کنند و با خطرات بسیاری روبه‌رو می‌شوند. یک از مسایلی که همواره صیادان جنوب به آن اعتراض دارند موضوع تجاوز صیادان خارجی است و صیادان برای رساندن صدای خود از هر وسیله اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند.

قدیمی بودن ناوگان صیادی کشور

باتوجه به اینکه کشور ایران از نظر تعداد شناورهای صیادی در منطقه جزو کشورهای اصلی محسوب می‌شود ولی اکثر قریب به اتفاق آنها را لنج‌ها و شناورهای قدیمی تشکیل می‌دهند. از یک سو صیادان توان خریداری شناورهای جدید را ندارند از سوی دیگر این شناورها با استهلاک بسیار بالایی که دارد فشار زیادی به صاحبان شناروها می‌آورد.

طبق گفته فعالان صیادی کشور در برخی از مناطق جنوب کشور شناورهایی با نزدیک به سی سال هم وجود دارند که به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای بهبود این وضعیت وجود ندارد.

آلودگی محیط زیست و تهدیدی برای صیادان

چه در آب‌های دریاچه کاسپین و چه در آب‌های خلیج فارس خطر نابودی محیط زیست با ورود فاضلاب‌های انسانی هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شود. ورود فاضلاب انسانی و کارخانه‌ای به دریای کاسپین یکی از دغدغه‌های فعالان محیط است. این فعالان می‌گویند به دلیل بسته بودن فضای دریای کاسپین این اکوسیستم قدرت خود پالایی ندارد و ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی بسیاری از گونه‌ها را با خطر انقراض روبه‌رو کرده است.

گزارش: سیاوش پورعلی

 

تراژدی عدم پرداخت حقوق کارگران شرکت متالوژی پودر ایران قزوین

چرخ تولید می‌چرخد اما خبری از حقوق نیست/ نمایندگان مجلس وعده‌های حمایت از جامعه کارگری را به یاد آورند

کارگران شرکت متالوژی پودر ایران از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ و با توجه به نبود امنیت شغلی در صورت اعتراض کار خود را از دست خواهند داد.

مجتمع متالورژی پودر ایران یکی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی قزوین است که تنها تولید کننده پودر آهن در ایران و خاورمیانه می‌باشد.

این مجتمع محصولات متنوع پودر آهن، برنز و چند نوع پودر آلیاژی از قبیل پودر آهن نیکل دار و آهن مولیبدن دار برای مصارف مختلف تولید می‌کند؛ همچنین این مجتمع یکی از تولیدکنندگان طراز اول قطعات مختلف به روش متالورژی پودر است، این قطعات شامل قطعات دقیق در صنایع مختلف مانند صنعت خودرو سازی، ماشین آلات کشاورزی و صنایع لوزام خانگی می‌باشد.

با توجه به اینکه مجتمع متالورژی پودر ایران از موقعیت قابل توجهی در کشور و خاورمیانه برخوردار است و یکی از مهمترین واحدهای صنعتی در قزوین به شمار می‌رود اما کارگران این شرکت این روزها دل خوشی از وضعیت دستمزدهای خود ندارند.

گویا قصه عدم پرداخت حقوق‌های کارگران که گاهاً چندین ماه به طول می‌انجامد در استان قزوین سر درازی پیدا کرده است چراکه کارکنان شرکت متالوژی پودر ایران آن دسته از کارگرانی هستند که در ٢ مرحله از ابتدای سال ٩٦ تا کنون نسبت به وضعیت خود اعلام نارضایتی کرده و طی تماس‌های مکرر با پایگاه خبری شاخص نیوز؛ خواستار رساندن صدای خود به مسوولان شده‌اند.

٢٧فروردین ماه سال ٩٦؛

فروردین ماه سال جاری یکی از کارگران این شرکت در مصاحبه با خبرنگار شاخص نیوز؛ اظهار کرد: از آبان سال ٩٥ به مدت هفت ماه حقوق و بیمه ما پرداخت نشده و تنها یک عیدی دریافت کرده‌ایم.

طبق گفته این کارگر ٢٠٠ پرسنل با هشت هزار ساعت اضافه کار در شرکت مشغول به کار هستند و چرخ تولید کارخانه به خوبی می‌چرخد اما در این میان تنها کارگران هستند که از حق و حقوق خود محروم مانده‌اند.

وی یادآور شد: در سال ٩٥ تعدادی از کارگران اعتصاب کردند که استاندار و فرماندار قول مساعد رسیدگی به شرایط را دادند اما تاکنون هیچ حرکتی دیده نشده است.

دوم مرداد ماه سال ٩٦؛

اما ماجرای عدم دریافت حق و حقوق کارگران متالوژی پودر ایران به همین جا ختم نشد و در دوم مرداد ماه سال جاری جمعی از کارگران به بازگویی مشکلات حل نشده خود پرداختند.

یکی از این کارگران که ٢٣ سال سابقه کار در این شرکت دارد ابراز کرد: از اسفند ماه سال ٩٥ تاکنون حقوقی برای ما واریز نکرده اند.

وی افزود: عدم پرداخت حقوق‌ها در صورتی است که این شرکت از تولید و فروش بسیار خوبی برخوردار بوده و حتی نیروها هم اضافه کاری دارند.

یکی دیگر از کارگران عنوان کرد: هر بار که به مدیران شرکت مراجعه می‌کنیم علت را نداشتن منابع مالی و درآمد بیان می‌کنند در حالی که این اظهارات با میزان تولید و فروش شرکت تناقض دارد.

وی با بیان اینکه حق و حقوق کارگران زیر پا گذاشته می‌شود تصریح کرد: برای حل مشکل خود به استانداری، فرمانداری، اداره کار و تامین اجتماعی مراجعه کردیم اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

این کارگران معترض در ادامه ابراز کردند: آیا حتما باید در خیابان سفره خالی پهن کنیم تا مسوولین بفهمند که ما به سختی زندگی خود را اداره می‌کنیم؟ چرا مسوولین مشکلات ما را نمی‌بینند؟ ما جوابی در قبال خواسته‌های فرزندانمان نداریم در حالی که هر روز به سختی کار می‌کنیم اما دست مزدی نداریم!

 

٢٥ مهرماه سال ٩٦؛

گویا همچنان مشکلات کارگری شرکت متالوژی پودر ایران پابرجاست و ترتیب اثری از سوی مسوولان صورت نگرفته است که جمعی از کارگران این شرکت برای بار سوم در سال ٩٦ خواستار رساندن اعتراضاتشان به گوش مسوولین استان شدند.

این کارگران اذعان کردند: از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون هیچ حقوقی دریافت نکرده و ٢ ماه است که بیمه آن‌ها پرداخت نشده است.

طبق اظهارات جمعی از کارگران شرکت متالوژی پودر ایران، اگر هم حقوقی بعد از چند ماه به آن‌ها پرداخت می‌شود به طور کامل نیست بلکه تنها ٢٠ تا ٣٠ درصد دستمزد یک ماه پرداخت می‌شود.

این کارگران خاطرنشان کردند: برخی از نمایندگان مجلس در زمان انتخابات برای کسب آراء وعده‌های زیادی برای حمایت از جامعه کارگری به ما می‌دادند اما امروز همه آن وعده‌ها را فراموش کرده‌اند و حتی نمی‌آیند حالی از ما بپرسند.

کارگران شرکت متالوژی پودر ایران در ادامه تصریح کردند: ما به هیچ عنوان امنیت شغلی نداریم و اگر هم بخواهیم اعتراضی داشته باشیم کار خود را از دست خواهیم داد، قدرت تامین مخارج زندگی خود را نداریم.

این کارگران پاسخ مدیران شرکت در قبال مطالبات خود را اینگونه عنوان کردند:

مدیران شرکت می‌گویند که خریداران دولتی و خودروسازان پول محصولات فروخته شده را پرداخت نمی‌کنند تا بتوانیم حق و حقوق کارگران را بپردازیم.

کارگران شرکت متالوژی پودر ایران با بیان اینکه چرا مسوولان حتی یک سرکشی ساده از وضعیت ما ندارد؟ ابراز کردند: این برای ما سوال است که چرا شرکتی مانند متالوژی پودر ایران که حرف اول را در خاورمیانه می‎زند و چرخ تولید آن به خوبی می‌چرخد حق ما کارگران را نمی‌دهد؟ ما از مسوولان استان به ویژه استاندار جدید خواستاریم تا برای حل مشکلات ما اقدامی جدی و سریع داشته باشند.