اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

اعتصاب کارگران گروه صنعتی نیکو ابهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روزدوشنبه٢٤مهر، کارگران گروه صنعتی نیکو ابهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به اعتصاب زدند ودراین مجتمع صنعتی تجمع کردند.

یکی از کارگران گروه صنعتی نیکو در ابهر در خصوص مشکلات پیش آمده واعتصاب و تجمع امروز کارگران گفت: کارگران به دلیل عدم پرداخت مطالبات‌شان امروز مانع فعالیت سالن رینگ نخ این کارخانه شدند.

وی با بیان اینکه سالن رز نرمین نیز به دلیل تجمع کارگران تعطیل شد، ابراز کرد: کارگران تاکید داشتند که تا وقتی مطالبات‌مان را نگیریم از کارخانه بیرون نخواهیم رفت و بعد از حضور و صحبتهای مسئولان شهرستان کارگران سالن را ترک کردند.

این کارگر با بیان اینکه جمع مطالبات کارگران ٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان است، افزود: حقوق ٧ ماه و مطالبات دیگر پرداخت نشده بود که ٢ میلیارد از این مطالبات از محل فروش ضایعات به کارگران پرداخت شده و ٢ میلیارد و ٢٠٠ میلیون از مطالبات باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این مجتمع در گذشته ٣٠٠ کارگر داشت، خاطرنشان کرد: اکنون دو سال است کارخانه متوقف شده بود و بعد از آغاز به کار تعدادی از سالنها اکنون حدود ١٥٠ نفر در این مجتمع فعال هستند.

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه کارگران سالن رز نرمین دیگر برای آقای نیکوخصال کار نمی‌کنند اما در سالن رینگ ١٠٠ نفر برای ایشان کار می‌کنند، اظهار کرد: این ١٠٠ کارگر علاوه بر مطالبات گذشته که ٧ ماه بود و بخشی از آن پرداخت شده اکنون نیز سه ماه از حقوق‌شان را نگرفته‌اند.

قابل یادآوری است که گروه صنعتی نیكو در سال ١٣٦٣ با تاسیس شركت ریسندگی گل ریس فعالیت خود را در صنعت نساجی در بخش ریسندگی آغاز كرد.

گروه صنعتی نیكوبا تاسیس و راه‌اندازی شركت‌های ابهر ریس، نابریس، گل ریس، نیكوبافت، بژار، نیكو تامین، نیكو نسج، ابهر نسج، فعالیتش رادر زمینه تولید انواع الیاف، منسوجات بی بافت،و انواع نخ توسعه و گسترش داد  ومیزان اشتغالش در گذشته  به بیش از ١٢٠٠ نفر در بخش‌های مختلف اعم از تولید و خدمات تولید و اداری رسید.

در گذشته، این گروه صنعتی سالانه بیش از ٩٥درصد از محصولات خود را به ارزش ٥٠ میلیون دلار به كشورهای آلمان، فرانسه، فنلاند، ایتالیا، بلژیك، یونان، تركیه، ازبكستان و لهستان صادر می‌كرد.

گروه صنعتی نیکو در طول سال‌ها فعالیت خود موفق به دریافت ٢٧ نشان افتخار ازجمله صادر کننده نمونه سال ١٣٨٧شد.

 

تظاهرات ٥٠٠٠نفر از مالباختگان!

٢٣ مهر: مالباختگان در تهران در میدان ولیعصر همان سرودی را خواندند که کارگران هپکو در اعتراضاتشان با این سرود اعتراضشان را به فقر و بیحقوقی و نابرابری سر دادند. و این سرود همبستگی همه مردم علیه فقر و فلاکت است. در این حرکت اعتراضی ٥٠٠٠ نفر شرکت داشتند.

 

تحصن ٧٠ نیروی قراردادی فضای سبز پارک پردیسان در مقابل سازمان محیط زیست

روز ٢٤ مهر در پی اعلام فسخ قرارداد نیروهای قراردادی پارک پردیسان جمعی از این کارگران در مقابل ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست در این پارک تحصن کردند.

 

 

اعتصاب کارگران خدمات شهرداری بوکان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

صبح روزیکشنبه٢٣مهر،کارگران خدمات شهرداری بوکان در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق هایشان  دست به اعتصاب زدند و همین اقدام سبب تلمبار شدن زباله ها بر روی هم در معابر و کوچه پس کوچه های این شهر شد.

مردم  مردم شهر بوکان!  از اعتصاب کارگران خدمات شهرداری بوکان تا تحقق مطالبه اعتصاب، پرداخت حقوق های پرداخت شده، حمایت کنید.

 

تجمع کارگران بلبرینگ سازی تبریز مقابل ساختمان استانداری

حوالی ظهر ٢٢ مهر شماری از کارگران کارخانه «بلبرینگ سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن ٧ ماه مطالبات مزدی خود؛ مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند.

 

تجمع کارگران دستمال نوظهور بابت مطالبات مزدی

ساعت ده صبح روز ٢٢ مهر تعدادی از کارگران شاغل و اخراجی کارخانه نوظهور، در محوطه کارخانه تجمع کردند. زیر فشار این اعتراضات قرار شد که روز سه‌شنبه جلسه‌ای در اداره کار اسلامشهر برگزار شود.

اعتراض این کارگران به عدم واریز ٥ ماه حق بیمه سال‌های ٩٤ و ٩٥ و پرداخت نشدن ١٤ تا ١٥ ماه مزد سال‌های ٩٥ و ٩٦ باست. هم اکنون بیشتر از ١٠ کارگر رسمی و قراردادی در کارخانه باقی مانده‌اند و از آنجا که بیشتر ماشین‌آلات کارخانه به فروش رسیده، کاری برای انجام دادن ندارند. همچنین حدود ٧ کارگر در آستانه بازنشستگی در این کارخانه هستند که با عدم واریز حق بیمه‌ها، در روند بازنشسته شدن آنها اخلال ایجاد شده است.

تعداد کارگران کارخانه دستمال کاغذی نوظهور که تا حدود چهار سال پیش نزدیک به ٢٠٠ می‌رسید که بیشتر آنها در این فاصله زمانی اخراج شده‌اند، مطالبات مزدی دارند

 

تجمع اعرتاضی کارگران فولاد قائنات

صبح روز ٢٢ مهر کارگران فولاد قائنات در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه مزد خود دست به تجمع زده و از ورود کارفرما به کارخانه جلوگیری کردند.

 

٢٢ مهر: تجمع معلمان پیش دبستانی در برابر اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای دومین روز با خواست استخدام خود در آموزش و پرورش

 

صبح اروز ٢٢؍٧؍٩٦خانوادە کولبران کشتە شدە بانە جلوی ساختمان سازمان قضایی نیروهای مسلح در سنندج تجمع کردند.

 

 

ادامه اعتراض کارگران ارگ بم

صبح امروز (یکشنبه، بیست و سوم مهر ماه) بازهم شماری از کارگران شاغل در پروژه بازرسازی و مرمت ارگ قدیم بم بابت معوقات مزدی خود تجمع  اعتراضی  برپا کردند. حدود ١٢٠ کارگر ٣ ماه است که دستمزدشان پرداخت نشده و سازمان میراث فرهنگی که کارفرمای پروژه است جز وعده های توخالی کاری صورت نداده است.

 

 

تظاهرات مالباختگان در اهواز

لاریجانی قاضیه با درزدا هم بازیه

دستمزد دزدی و حقوق دزدی و اندوخته دزدی در کنار زمین دزدی و دکل دزدی و نفت دزدی و امثال اینها در ایران به یک پدیده عادی ای تبدیل شده است. پس انداز ناچیز خانواده ها را با حیله گری تحت عناوین مسکن سازی و امثال اینها بالا کشیده اند. بنا به گزارش ها صادق لاریجانی اموال مردم را در ٦٣حساب بانکی خود بلوکه کرده و ماهانه ٥٠میلیارد تومان از این حسابها پول بالا میکشد. همین وضعیت فضای جامعه را بسیار ملتهب و سیاسی کرده است.

اینجا گوشه ای از اعتراض مالباختگان در روز بیست و یکم مهرماه در اهواز را می بینیم که شعار میدهند “لاریجانی قاضیه با دزدا هم بازیه” و برخی شعارهای دیگر. یکی از دوستان گزارش میدهد که “نیروهای انتظامی شماری از معترضین را دستگیر کردند. در اهواز ٨نفر را دستگیر کرده بودندکه ٥نفر با تعهد شفاهی که “دوستانشان را آرام کنند”، آزاد شدند .اما ٣نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند. یکی از این ٣نفر خانمی است که دیروز صبح او را جلوی در خانه اش دستبند زده بودند. سه نفر باقیمانده دستگیر شده که روز٢١ مهر در اهواز دستگیر شده بودند؛ آزاد شدند.”

 

تجمع اعتراضی کارگران ترمینال غلات خلیج

پنج‌شنبه٢٠مهرماه٩٦ کارگران ترمینال غلات خلیج فارس پارسیان در اعتراض به عدم پراخت مطالبات خود مقابل سازمان بنادر و دریانوردی در استان خوزستان تجمع کردند.

‍ تحصن شبانه‌روزی معلمان پیش دبستانی مقابل استانداری در گرگان ادامه پیدا کرد

تجمع بیش از ١٠٠تن از معلمان زن پیش دبستانی استان گلستان که در اعتراض به بلاتکلیفی کاری خود؛ در از عصر چهار‌شنبه١٩مهرماه٩٦ مقابل استانداری گرگان آغاز شده بود، همچنان تا پاس از شب ادامه پیدا کرد و آنها مقابل ساختمان استانداری تحصن کردند.مربیان خواهان استخدام خود هستند. تجمع این معلمان روزپنج شنبه٢٠مهر٩٦ در مقابل استانداری گلستان تداوم پیدا کرد.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری مشکین دشت

صبح امروز پنجشنبه ٢٠ مهر ماه کارگران شهرداری در مشکین دشت در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوقشان دست به تجمع در برابر شورای شهر زدند. شهردار کارگران تجمع کننده را تهدید به اخراج کرد.

 

تجمعات اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ آق دربند

روز ١٩ مهر ماه جمعی از کارگران معدن زغال سنگ آق دربند دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل استانداری خراسان تجمع کردند. روز ١٨ مهر ماه نیز این کارگران مقابل دفتر مرکزی آستان قدس رضوی که ٣٠ درصد سهام این معدن را دارد ٧٠ درصد دیگر سهام این معدن در اختیار بخش خصوصی است. تجمع کردند. بنا بر خبر کارگران این معدن از حدود چهار سال پیش با مشکل مواجه هستند و به مرور پرداخت حقوق کارگران آن به تاخیر افتاده است. تا چند ماه پیش ١٣٠ کارگر این معدن ١٩ ماه حقوق طلب داشتند. زیر فشار کارگران بخشی از آن پرداخت شد. کارگران تمام طلبهایشان را میخواهند. همچنین شش ماه است که هیچ حق بیمه ای نیز برای کارگران واریز نشده است.

تجمع معلمان حق التدریس استان گستان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل استاندار

عصرروز ١٩ مهرهمزمان با اولین روز انتصاب استاندار، معلمان حق التدریس استان گستان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل استاندار،تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد خوزستان همزمان با تجمع سراسری همقطارانشان

عصرروزهمزمان با تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد،جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد مقابل استانداری خوزستان به دلیل پرداخت نشدن حقوق شهریورماهشان تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان مازندران

پیش از ظهر روز١٨ مهر همزمان باتجمعات اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد،کشوری ولشکری، بازنشستگان شرکت مخابرات استان مازندران دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان درمحوطه ساختمان اداری این مجموعه تجمع کردند.

مواردی مانند اعتبار دفترچه‌های بازنشستگان خدمات‌درمانی، طلب مانده فاکتورهای درمانی تکمیلی دانا و آسیا، عدم پرداخت به موقع اقساط وام‌های تحمیلی بابت پرداخت مطالبات نقدی و قانونی بازنشستگی و پیگیری طلب وام‌های بازنشستگی مربوط به صندوق تعاون از جمله خواسته‌های معترضین بود.

گفتنی است در سال گذشته نیز این اعتراضات به برخی مشکلات بازنشستگان مخابرات وجود داشت که زیر فشار این اعتراضات، به بخشی از آن پاسخ داده شد.

روز سه‌شنبه ١٨مهر ٩٦، نیروهای انتظامی با شلیک مستقیم بسوی جمعی از کولبران زحمتکش در منطقه ”کانی خدا“ پیرانشهر، باعث مجروح شدن یکی از آنان به نام ”ع. ت“ از ناحیه سر شدند. یک کارزار مهم جنبش کارگری، کارزار علیه حملات وحشیانه به کولبران و قتل آنان است.

 

تجمع اعتراضی کارگران ارگ قدیم

از صبح روز ١٨ مهر حدود ١٢٠ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و محل کار خود را‌ ترک کرده‌اند.این کارگران از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند.

بخشی از مطالبات کارگران سد سرنی میناب پس از اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان،پرداخت شد.

بدنبال اعتراضات کارگران سد سرنی میناب در روز ١٩ مهر ابوذر مهدی نخعی فرماندار میناب بخشی از دستمزد عقب مانده این کارگران پرداخت شد.

 

تجمع دوباره بازنشستگان فولاد مقابل ساختمان دفتر روحانی

جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد صبح روز ؛ سه‌شنبه (١٨ مهرماه) برای چندمین بار در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدشان در تجمع سراسری بازنشستگان در مقابل دفتر روحانی حاضر شدند. این بازنشستگان از استان تهران و البرز راهی ساختمان تهران شده و خواستارپرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های جاری درمانی خود هستند. در حال حاضر مستمری شهریور ماه‌ این کارگران به تاخیر افتاده و از سال ٩١ تاکنون نیز بخشی از مطالبات مربوط به اجرای احکام معلق شده حق سرپرستی و حق سختی کارشان پرداخت نشده است.

بازنشستگان صنعت فولاد کشور همچنین خواستار همسان‌سازی مستمری خود هستند که از حدود پنج سال قبل تاکنون نسبت به آن ترتیب اثری داده نشده است.

 

تجمع و اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ البرز مرکزی در جاده تهران –شمال بخاطر دستمزدهای معوقه

سه شنبه ١٨ مهر تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات بابل در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود مقابل اداره مخابرات در این شهر

 

تجمع اعتراضی دستفروشان خیابان نوبهار کرمانشاه در برابر شورای شهر

صبح روز سه شنبه ١٨مهر ٩٦، جمعی از دست فروشان خیابان نوبهار در برابر ساختمان شورای شهر کرمانشاه.به دلیل فشارهای وارده از سوی اجرائیات شهرداری که مانع کسب و کار این افراد شده بود؛ تجمع کردند. دستفروشان با ارائه کتبی درخواست شان، خواهان لغو محدودیت و فشار بر کسب و کار و تنها منبع درآمدشان شدند.

تجمع کنندگان در راستای رسیدن به خواسته ی شان، ساعت شش بعدازظهر این روز تجمع دیگری مقابل ساختمان اصلی شهرداری واقع در میدان شهناز برگزار می کنند.

 

تجمع اعتراضی کارگران رینگ‌سازی مشهد

روز دوشنبه کارگران رینگ سازی مشهد در اعتراض به در اعتراض به سطح نازل حقوقها که سطح آن از حداقل مزد نیز کمتر است و کاهش مدت قراردادهای شغلی شان تا زیر مدت یک سال در محل ساختمان مدیریت تجمع صنفی برپا کنند. چنانچه برخی از کارگران این واحد تولیدی مدت قراردادشان هر ٣٥ روز تمدید می‌شود. این کارگران از حدود دو سال پیش که مدیریت این واحد قطعه سازی تغییر کرده‌است، برنامه‌های کارفرما بیش از پیش بر افزایش بهره‌وری تولید متمرکز شده است و همین تاکید بیش از اندازه باعث تشدید فشار بر آنها شده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری آمل

روز سه‌شنبه ١٨مهر ٩٦ در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق عقب‌افتاده تجمع کرده و از رفتن به‌سر کار خودداری کردند

 

ادامه تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنایع فولاد اصفهان مقابل استانداری، ١٦ مهر با شعار تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم.

روز ١٦ مهر کارگران بازنشسته صنایع فولاد در اعتراض به عدم دریافت دستمزد شهریور ماه و باخواست پرداخت بموقع حقوقها در مقابل استانداری تجمع کردند و خیابان را بستند. این کارگران در همین رابطه در دهم مهر ماه در همین محل تجمع داشت.

این کارگران به سطح نازل حقوق ها اعتراض دارند. در تجمعات گذشته این بازنشستگان طی بیانیه ای برخواستهای افزایش حقوقها به بالای خط فقر، درمان رایگان، تحصیل رایگان برای فرزندان و تلاش برای برپایی منظم مجمع عمومی خود در محل کانون به عنوان محلی برای متشکل بودن و متحد ماندن تاکید کردند.

 

 

کارگران

‌مظفر صالح نیا آزاد شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بعد از ظهر امروز ١٩ مهر ماه مظفر صالح‌ نیا پس از شانزده روز بازداشت توسط ستاد خبری اطلاعات سنندج به قید وثیقه بیست میلیونی (فیش کارمندی )آزاد شد

مظفر صالح‌‌ نیا عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در تاریخ ٤/٧/٩٦ توسط ستاد خبری اطلاعات سنندج به دلایل نامعلومی بازداشت شد و در این مدت نیز در همان محل محبوس بود

اتحادیه آزاد کارگران ضمن محکوم کردن پرونده سازی به هر بهانه ایی بر علیه فعالین کارگری، آزادی وی را به خانواده و دوستدارانش تبریک و شادباش می گوید و خواهان آزادی بی قید و شرط همه فعالین صنفی و مدنی می باشد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

١٩ مهر ٩٦

 

اخراج گسترده کارگران نورد و‌ لوله صفا

اتحادیه آزاد کارگران ایران : در ماههای اخیر کارفرمای نورد و‌ لوله صفا دست به اخراج گسترده کارگران نموده است

 

بنا به گزارش های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، هر ماه تعدادی بیشتری از کارگران نورد و‌ لوله صفا توسط کارفرما ،اخراج و بیکار می شوند، بطورتیکه  در مردادماه ٩٦ بیش از ٧٠ نفر و در شهریورماه بیش از ١٣٠ نفر از کارگران توسط کارفرما اخراج شدند و طبق آخرین خبرهای ارسالی در مهرماه نیز بیش از ١٥٠ نفر در لیست سیاه اخراج قرار گرفتند

سونامی اخراج و بیکارسازی کارگران نورد و لوله صفا در حالی صورت می گیرد که این کارگران نزدیک به هشت سال است که‌ درگیر حقوق های معوقه و دیگر مطالبات خود هستند و هم اکنون نیز بیش از پنج ماه حقوق از کارفرما طلبکار میباشند

اتحادیه آزاد کارگران ایران ،موج گسترده ی اخراج  و بیکار سازی و نپرداختن حقوق و مزایای کارگران را در راستای سرکوب حقوق بنیادین نیروی کار میداند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

١٩ مهر ٩٦

 

‌سر تیتر وقایع اجتماعی  و کارگری

بدنبال اعتصاب کارگران خدمات شهرداری بوکان در اعتراض به عدم پرداخت ماهها حقوق شهر غرق زباله شد

لب به سخن گشودن همسران کارگران جان باخته معدن زمستان یورت ازاد شهر پس از ٥ماه

عدم پرداخت ٤ماه حقوق حذف بیمه کارگران پترو شیمی بوشهر در فاز ٢عسلویه

عدم پرداخت ٢ماه حقوق کارگران معدن زغال سنگ استان کرمان

تجمع اعتراضی گندم کاران شهرستان بیله سوار نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان روبروی سیلوی روح کندی جعفر آباد

تجمع اهالی روستای سرای باغ وجلو گیری از تخلیه زباله های آبدانان

مصدومیت ٢کارگر واحد ان جی ال١٠٠امیدیه واقع در میدان نفت وگاز اقا جری

مجروحیت شدید ٧کارگر در رشت بر اثر سقوط سوله

جان باختن یک کارگر ساختمانی در روانسر بر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر دامداری بشرویه بر اثر برق گرفتگی جان باخت

گزارشی در باره مرگ همسر یکی از کارگران ایران خودرو

١٠کارگر قربانی آتش سوزی در یک کارگاه مجازی در ریاض

هشدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ورشکستگی اب

راهپیمایی سپرده گذاران موسسه کاسپین در روز ٢٣مهر

در پاتوق های تهران به ٩٠در صد کودکان متکدی تجاوز میشود

ایران بازار بزرگ فروش اعضای بدن

در پی آتش سوزی گسترده در مناطق جنگلی اسپانیا پرتغال دستکم ٩نفر کشته شده اند

جزئیات تخلفات جدید در صندوق ذخیره فرهنگیان

تحصن نیروهای قراردادی فضای سبزپارک پردیسان در مقابل سازمان محیط زیست

تجمع شبانه روزی عده ای از فرهنگیان استان کرمان به دلیل عدم پرداخت حقوق ومزایا

فرار ١٠٠٠دختر در سال گذشته از  خانه

معاون امور اجتماعی  سازمان بهزیستی ؛از پدیرش یک هزار دختر فراری به مراکز بهزیستی در سال گذشته خبر داد

انتشار گزارشی در باره کارخانه ایریکو وکارگران به بهانه رسانه ای شدن خرید ریل باس از کره جنوبی

آخرین خبر در باره اخراج کارگر معترض معدن چادر ملو

اعتصاب کارگران گروه صنعتی نیکو ابهر در اعتراض به عدم پرداخت ماههاحقوق

تجمع کارگران توان گستر پالایشگاه نعت (قدیم )به بلاتکلیفی استخدامی مقابل فرمانداری بندر عباس

اعتراض ٤٠٠کارگر کارخانه ذوب آهن اصفهان نسبت به سطح پایین حقوق در ماه و  پرداخت نشد نشان

اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢٥مهر٩٦

 

 

گزارش

معوقات مزدی صدها کارگر شاغل در هشت واحد تولیدی-خدماتی

خبرگزاری هرانا – صدها کارگر شاعل در شرکتهای تولیدات دامی ایلام، صدها کارگر شهرداری امیدیه و دهها تن از کارگران شرکت کیسون ماهها معوقات مزدی طلب دارند. عدم پرداخت حقوق کارگران که در بعضی مواقع به ١٢ ماه نیز رسیده است زندگی این کارگران دشوار کرده و آنان را به اعتراض واداشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کیهان مورخ ٢١ مهر ١٣٩٦، حدود ١٠٠ کارگر شرکت کیسون ١٢ ماه حقوق معوقه داشته و خیلی از کارگر‌ها با مشکل مالی مواجه شده بودند، که به همین دلیل مجبور به اعتراض شدیم.

پس از این سه ماه حقوق عقب‌افتاده را به ما دادند اما بعد از آن عذر حدود ١٠٠ تا ١١٠ نفر کارگر را خواستند، چرا وقتی عده‌ای کارگر برای گرفتن حقشان اعتراض می‌کنند این‌گونه با آنها برخورد می‌شود خیلی از کارگرهای کیسون به‌خاطر پرداخت نشدن حقوق‌شان خسارت‌های جانی، مالی و معنوی متحمل شدند و چه خانواده‌هایی که ازهم نپاشید.

یکی از همین کارگرها فرزندش را به علت مضیقه مالی از دست داد.

چرا باید با کارگر و قشر زحمتکش جامعه که به صورت کاملا مسالمت‌آمیز برای رساندن صدای خود به گوش مسئولین بالادستی و گرفتن حقشان تجمع کرده‌اند این‌گونه برخورد شود؟ وقتی یکسال حقوق به ما ندادند از کجا خرج خانواده‌مان را تامین کنیم؟

 

معوقات ٩ ماهه‌ی کارگران پنج شرکت تولیدات دامی در ایلام

با وجود وعده‌ی پیگیری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام اما حقوق کارگران ٥ شرکت پیمانکاری تولیدات دامی ایلام همچنان تضییع می‌شود.

از ٩ ماه پیش حقوق و مزایایی شغلی بیش از ٣٠٠ کارگر شاغل در ٥ شرکت خدماتی تولیدی دامی استان ایلام، به عناوین مختلف تضییع می‌شود.

مدیران این شرکت‌های خدماتی به کارگران خود ماهیانه بسیار کمتر از دستمزد مصوب پرداخت کرده و با آنان قراردادهای موقت یک تا ٨ ماهه منعقد می کنند. این در حالی است که پیشتر «علیرضا زرگوش» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفته بود: «کلیه‌ی پیمانکاران و شرکتهای خدماتی استان برای پرداخت حقوق کارگران و نیروهای خود بیشتر از ٣ ماه نبایستی تأخیر داشته باشند و برای همین منظور کمیته ای متشکل از کارشناسان اطلاعات، نیروی انتظامی، کار، تأمین اجتماعی و … بر فعالیت شرکت های پیمانکاری نظارت می کنند.

 

مطالبات مزدی کارگرانِ شهرداری امیدیه هنوز پرداخت نشده است

به گزارش ایلنا مورخ ١٣٩٦/٠٧/٢٢، مشکل پرداخت نشدن دستمزد معوقه نزدیک به ٢٦٠ کارگر شهرداری امیدیه در استان خوزستان هنوز ادامه دارد

کارگران که در شهرداری امیدیه و سازمان‌های وابسطه به آن به صورت پیمانی، قراردادی و روزمزدی مشغول کارند. ٣تا ٥ماه حقوق معوقه طلب دارند. کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آن‌ها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، در ادامه افزودند: “از مجموع ٢٦٠ کارگر شاغل در مجموعه شهرداری امیدیه حدود ٣٠ نفر به صورت روزمزدی مشغول کارند که دست‌کم ٥ ماه از مطالبات مزدی آنها به تاخیر افتاده است، مابقی کارگران که به صورت قرار دادی و پیمانی در بخش خدمات و فضای سبز و سایر سازمانهای وابسطه به شهرداری امیدیه مشغول کارند نیز ٣ماه مزد معوقه طلبکارند”. جدا از معوقات مزدی کارگران روزمزدی، این دسته از کارگران فاقد قرارداد کار مشخص بوده و بیمه تامین اجتماعی هم ندارند. همچنین طبق اظهارات کارگران شهرداری امیدیه؛ این تعداد از کارگران به دلیل عدم پرداخت حقوق و دستمزد در دست‌کم ٣ ماه گذشته با مشکلات مالی و خانوادگی روبرو شده‌اند.

آنها همچنین اعلام کردند؛ بار‌ها از شهردار و شورای شهر درخواست کرده‌اند حقوق معوقه را پرداخت نمایند ولی مسئولان تنها قول می‌دهند و در عمل کاری انجام نمی‌شود.

از قرار معلوم علاوه بر تاخیر٣ تا٥ ماهه در پرداخت دستمزد ٢٦٠ کارگر، پیمانکار سابق بخش خدماتی و فضای سبز شهرداری امیدیه در پرداخت حق سنوات سال ٩٢ به همراه حق مرخصی و یک ماه حقوق فروردین ماه سال ٩٣ را به ٦٤ کارگر بدهکار است و کارگران در این زمینه به مراجع قضایی شکایت کرده‌اند.

 

به گفته کارگران با وجود آنکه مراجع قضایی خوزستان حکم به پرداخت مطالبات کارگران از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری داده است اما پیمانکار سابق توجهی به این موضوع نداشته است.

 

 

٢٦٠ کارگر شهرداری امیدیه ٣ تا ٥ ماه دستمزد معوقه دارند

کارگران که در شهرداری امیدیه و سازمان‌های وابسطه به آن به صورت پیمانی، قراردادی و روزمزدی مشغول کارند، ٣تا ٥ماه حقوق معوقه طلب دارند.

 

زندگی از چشم کودکان کار؛ از تامین هزینه اعتیاد پدر تا قطع انگشتان

زندگی برای کودکان خیابانی ملغمه‌ای است از فقر، اجبار و طمع خانواده تا نفس کشیدن در میانه دود و آهن و فرار از دست ماموران شهرداری و بهزیستی.

به نقل از مهر، حامیان کودکان کار معتقدند تاکنون به موضوع کودکان کار و خیابان از زاویه دید خود آنها پرداخته نشده است. همیشه بچه ها و خانواده هایشان در طرح‌های مختلف نادیده گرفته می شوند. باید ببینیم در طرح جمع آوری کودکان کار دقیقا چه اتفاقی افتاده است. می خواهیم بفهمیم چرا بچه ها مجبور به کار شده اند و نظر خودشان در مورد کار در خیابان چیست. تجربیات بچه ها کمک بزرگی می کند تا بیاندیشیم به اینکه چه کار می توانیم برای آنها انجام دهیم.

 

بچه های کار و خیابان از زندگی خود می گویند

صغری دختری از اتباع افغان حدود ١٠ سال دارد و در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان جذب شده و به مرکز دخترانه افسریه منتقل شده و حالا چند روزی هست که ترخیص شده است.صغری داستان روزی را که به مرکز منتقل شد روایت می کند: “با خواهرم در خیابان مشغول کار بودیم که ماموران به سمت ما آمدند و ما فرار کردیم. در چهاراهی که ما بودیم چند دختر و پسر دیگر هم بودند که کار می کردند و آنها هم فرار کردند. ون شهرداری را جایی مخفی کرده بودند برای همین بچه ها متوجه حضور آنها نشدند و مامور بهزیستی من و یکی ٢ نفر دیگر را گرفت و به ون منتقل کرد و گفت اگر فرار کنیم برخورد فیزیکی می کند. وقتی به مرکز افسریه وارد شدیم در آنجا هم شرایط اصلا خوب نبود و بچه های بزرگتر که مدت بیشتری در مرکز بودند و سابقه بیشتری داشتند به تازه واردها زور می گفتند. ما را مجبور به شستن ظروف و ملحفه و رفت و روب اتاق می کردند”.

صغری در مورد شرایط کارش در خیابان می گوید: “در چهاراره روزی ٣٠ تا ٥٠ هزار تومان درآمد داشتم که شب به شب آن را به پدر و مادرم می دادم”.

برای تامین هزینه اعتیاد پدرم سر چهارراه کار می‌کردم

نجمه یکی دیگر از دخترانی است که در طرح ساماندهی کودکان کار به مرکز افسریه منتقل شده است. او هم از اتباع افغانستان است و به همراه ٢ خواهر خود در خیابان دستفروشی می کرده است. حدود ١٢ ساله به نظر می رسد و می گوید: “تمام درآمد روزانه ام را تحویل مادرم می دادم. پدرم معتاد است و خیلی وقت‌ها ما را تهدید می کرد که مخفیانه پولمان را برای تامین مواد به او بدهیم و برای همین ما را تشویق می کرد که در خیابان کار کنیم”.

به اجبار والدین در خیابان کار می کردم؛ دل کندن از خانواده آسان نیست

گلپری هم از جمله دخترانی است که در طرح ساماندهی کودکان خیابانی جذب شده و سپس ترخیص شده است. او از روزی که به مرکز افسریه منتقل شد می گوید: “داشتیم سر چهارراه کار می کردیم که ماموران بهزیستی آمدند و گفتند باید به مرکز افسریه برویم. سر چهارراه کار کردن سخت است اما زندگی در مرکز افسریه سخت تر است. در مرکز همه بچه ها گریه می کنند. همه دوست دارند زودتر به خانه برگردند. بچه های تازه وارد را مجبور می کنند که کار کنند و همیشه دلمان برای پدر و مادرمان تنگ است”.

او ادامه می دهد: “با اینکه به اجبار پدر و مادر به خیابان می رفتیم اما در هر صورت نمی توانیم از مادرمان دل بکنیم. دوست داشتم معلم شوم اما اگر در خیابان کار کنم شاید هیچ وقت به آرزویم نرسم”.

از گرسنگی بمیرم دیگر نمی‌گذارم بچه هایم سر چهارراه کار کنند

حلیمه مادر یکی از کودکانی که در طرح ساماندهی کودکان خیابانی جذب شده است می گوید: “شوهرم پیر و سالخورده است و ٣ فرزند دارم. ٢ پسر و یک دختر که یکی از دخترانم را ١٦ روز در مرکز افسریه و یک پسرم را ١٢ روز در مرکز پسرانه یاسر نگه داشتند. بعد از این اتفاق دیگر اجازه ندادم بچه هایم برای کار به خیابان بروند. حالا همسرم سیب زمینی و پیاز در خیابان می فروشد و تا حدی مخارجمان تامین می شود. هرچند ماهی ٤٠٠ هزار تومان اجاره خانه داریم اما حاضرم در سخت ترین شرایط زندگی کنم اما فرزندانم را به خیابان نفرستم چون خیابان هیچ چیز برای فرزندانم جز تباه کردن آینده آنها ندارد. خیابان پر است از خطر و آسیب و وقتی بچه ها بزرگ شوند حتما می گویند چرا نگذاشتید به مدرسه برویم. حتی اگر گرسنه بمانیم اجازه نمی دهم بچه هایم کار کنند”.

مادر یکی دیگر از دخترانی که به مرکز افسریه منتقل شده است، می گوید: “مجبور بودم دخترم را برای کار به خیابان بفرستم چون مخارج زندگی زیاد است و درآمد همسرم به اداره زندگی نمی رسد. شوهرم سیب و زمینی و پیاز روی چرخ دستی می فروشد اما گاه و بیگاه شهرداری بساط او را هم جمع می کند. منزلمان شوش است و این محله پر از مشکلات است”.

قطع انگشتان کودکان کار در کارگاه پرسکاری

مادر یک کودک کار که پسرش تا چندی پیش در کارگاه پرسکاری کار می کردند می گوید: “ما در محله شوش زندگی میکنیم. شوهرم معتاد است و تمام محله معتاد هستند. ٥ فرزند دارم که همگی را خودم به تنهایی زیر پر و بال گرفته ام. پسرم ١٦ ساله است و تا پارسال در کارگاه پرسکاری کار می کرد به همین دلیل از درس و مدرسه عقب مانده بود. سال گذشته از طرف هانه علم ایرانیان پسرم را شناسایی کرده و به مدرسه فرستادند و حالا شاگرد اول مدرسه است. رضا مدت ٤ سال از ٧ صبح تا ٧ شب کار کرد و اواحر ماهانه ٧٠٠ هزار تومان دریافت می کرد و حتی بیمه هم نداشت”.

 

وی ادامه می دهد: “هر وقت رضا سر کار می رفت تا زمانی که برگردد از نگرانی می مردم و زنده می شدم زیرا دستکم ٤-٥ نفر از دوستان پسرم در همان کارگاه دچار حادثه شده و انگشتان خود را از دست داده بودند. حالا پسرم به همراه برادر کوچکترش که او هم در پرسکاری مشغول شده بود به مدرسه می روند و امیدوارم در آینده بتوانند کار خوبی پیدا کنند. حالا برای تامین مخارج زندگی دستفروشی می کنم. سبزیجات در میدان ولیعصر می فروشم اما شهرداری بارمان را جمع می کند. حالا اگر شهرداری نگذارد دستفروشی کنم شاید بار دیگر مجبور شوم پسرانم را به سر کار بفرستم”.

یک روز کودکان زباله گرد کار نکنند بوی تعفن تهران را برمی دارد

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی می گوید: “طرح ساماندهی کودکان کار در حالی اجرا شد که زباله گردها آزادانه کار خود را می کنند. پس مشکل کار کودکان نیست؛ مساله این است که فقط کار کودکان جلوی دید نباشد. اگر یک روز کودکان زباله گرد کار نکنند بوی تعفن همه شهر تهران را بر می دارد و در زباله غرق می شویم. خیلی از کودکان افغان در کار ساختمانی هستند که با حقوق اندک کار می کنند اما کارفرماها و سایستگذاران برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده مسکن حاضر نیستند به آنها کمک کنند و آنها را ساماندهی کنند و کاری به آنها ندارند. کودکان اگر در خیابان کار نکنند باید در کارگاههای زیرزمینی و پرسکاری کار کنند و برای ماهی ٧٠٠ هزار تومان سلامتی شان به خطر بیفتد. کودکان زیادی داریم در کار پرسکاری دست یا انگشتشان زیر دستگاه مانده و قطع شده است”.

وی در مورد راهکارهای اجرایی برای مقابله با پدیده کودکان کار و خیابان می گوید: “باید توانمندسازی خانواده ها را انجام دهیم تا از رفتن بچه ها به سر کار خودداری کنند. خانواده سالم و خانواده ای که جایگاه کودکان در آن مشخص باشد هیچ گاه اجازه نمی دهد فرزندش در این شرایط در خیابان در معرض آسیب قرار گیرد. باید در مواردی که خانواده از سر ناچاری بچه را به خیابان می فرستد حمایت انجام شود و ما مواردی زیادی داریم که وقتی حمایت شدند، سختی را تحمل کردند و حاضر نشدند بچه را به خیابان بفرستند. وقتی اعتیاد هست دیگر حفاظت از کودکان اولویت خانواده نیست و باید در این زمینه هم برنامه ریزی صورت گیرد زیرا در بسیاری موارد تامین هزینه اعتیاد پدر یا مادر بر عهده کودک خانواده قرار می گیرد. شهروندان باید در مقابل کودکان کار و خیابان حساس شوند. در کشورهای توسعه یافته مردم نمی توانند بپذیرند که کودکی سر چهارراه کار کند و دولت هم به وظایف خود عمل می کند نمی پرسد که کودک مهاجر است یا غیرمهاجر”.

 

نگاه مسئولان به مقوله کودک کار باید عوض شود

مظفر الوندی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک هم  با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس با موضوع بررسی طرح ساماندهی کودکان کار می گوید: “در این جلسه نمایندگان دستگاههای مختلف همچون سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، فرمانداری و نیروی انتظامی حضور داشتند”.

وی ادامه داد: “متاسفانه دیدگاه برخی نمایندگان مجلس نسبت به کودکان کار وحشتناک است و کودک را به عنوان فردی صاحب حق نمی دانند”.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با بیان اینکه برخی نمایندگان کودک را فردی وابسته می دانند نه به عنوان یک انسان مستقل، تاکید کرد: “همین نمایندگان می خواهند قانون حمایت از حقوق کودکان را بنویسند”.

وی خاطرنشان کرد: “البته نگاه مسئولان به مقوله کودک در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم”.

الوندی اضافه کرد: “مسئولان سازمانهای حمایتی می خواهند القا کنند که بخش زیادی از کودکان کار تحت پوشش باندهای کودکان خیابانی فعالیت می کنند اما تجربیات نهادهای مدنی با این مساله فرق دارد هرچند نیروی انتظامی وجود باندهای کودکان کار را تایید می کند”.

 

مالباختگان در اعتراضی مداوم

لاریجانی قاضیه! با دزدا هم بازیه!

جمهوری اسلامی حکومت غارت و چپاول است. دستمزد دزدی و حقوق دزدی و اندوخته دزدی در کنار زمین دزدی و دکل دزدی و نفت دزدی و امثال اینها یک پدیده عادی است. پس انداز ناچیز خانواده ها را با حیله گری تحت عناوین مسکن سازی و امثال اینها بالا کشیده اند. بنا به گزارش ها صادق لاریجانی اموال مردم را در ٦٣ حساب بانکی خود بلوکه کرده و ماهانه ٥٠ میلیارد تومان از این حسابها پول بالا میکشد. همین وضعیت فضای جامعه را بسیار ملتهب و سیاسی و ضد حکومتی کرده است. در ایران و تنها در ایران میتوان شاهد این بود که یک جنبش وسیع و مردمی بنام جنبش “مالباختگان” پا بگیرد که هرروز جریان دارد و کاملا برای مردم شناخته شده و معرفه است. این پدیده ای غیر عادی در دنیاست. بخاطر اینکه حکومت ایران حکومت غیر عادی ای است که از نان شب بچه ها هم نمیگذرد. اینجا گوشه ای از اعتراض مالباختگان در روز بیست و یکم مهرماه یعنی دیروز در اهواز را می بینیم که شعار میدهند “لاریجانی قاضیه با دزدا هم بازیه” و برخی شعارهای دیگر. یکی از دوستان گزارش میدهد که “نیروهای انتظامی شماری از معترضین را دستگیر کردند. در اهواز ٨نفر را دستگیر کرده بودندکه ٥نفر با تعهد شفاهی که “دوستانشان را آرام کنند”، آزاد شدند .اما ٣نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند. یکی از این ٣نفر خانمی است که دیروز صبح او را جلوی در خانه اش دستبند زده بودند. سه نفر باقیمانده دستگیر شده که امروز٢١ مهر در اهواز دستگیر شده بودند؛ آزاد شدند.”

زنده باد مردم معترض. شرم و نفرت بر دزدان و چپاولگران حاکم!

از صفحه فیس بوک کاظم نیکخواه

 

گلگشت دارآباد

جمعه ٢٢ مهر ١٣٩٦

از یک هفته قبل برای گلگشت پاییزی، هماهنگی وبرنامه ریزی انجام شده بود. یک گردش دوستانه وخانوادگی  برای استفاده ازهوای صاف و آفتابی پاییز باهدف حمایت از روزجهانی کودک.  بخصوص کودکان کار

قرار، ساعت ٨ صبح  درمیدان دارآباد ،

پس از رسیدن دوستان ، پیاده روی درمسیر ، گپ و گفت دوستانه و با گرفتن عکس های یادگاری ، این روز را ثبت کردند.

سفره ی صبحانه را در میانه ی مسیر، زیر درخت ها می گسترانیم تا در راه ماندگان به گروه برسند. و می رسند. هرکس ازهر نوع خوراکی که آورده درسفره می گذارد وصبحانه ای دلچسب خورده می شود ودوباره رفتن  هر از گاهی بامکثی کوتاه و لذت از طبیعت و این رفتن و آسودن تا مگس چال و آبشارش ادامه دارد.  در پای آبشار، بساط عکس و برگشت.

گرد و غبار راه را در آب زلال رودخانه می شوییم و زمزمه ها به همه خوانیِ سرودها و ترانه های خاطره انگیز تبدیل می شود.

سپس رهنوردان، هر یک پلاکاردی در دست می گیرد با این شعارها:

١- خشونت برعلیه کودکان ممنوع

٢- درمان رایگان حق کودکان

٣- دستگیری کودکان کارممنوع

٤-  کارکودکان ممنوع

٥- آموزش رایگان و با کیفیت حق کودکان

٦_ازدواج کودکان ممنوع

٧_نه به اعدام کودکان

٨_نه به جداسازی مدارس کودکان

٩_رفاه و شادی حق کودکان

١٠_دستگیری کودکان کار را متوقف کنید!

ساعت ٢بعدازظهر یک سفره ی دوستانه ورنگارنگ گسترده  می شود باانواع غذاها وخوراکی ها و بعد از آن همگی کوله هارابسته و راه بازگشت را در پیش می گیرند. ودر پایان باخداحافظی گرم وصمیمانه به سوی زندگی ومنزل به راه می افتند.

 

 

جان باختن یک کارگر ساختمانی در روانسر بر اثر سقوط از ارتفاع

صبح روز٢٣مهر، یک کارگر ساختمانی حین کار در مسکن مهر کارگری هواشناسی روانسرواقع دراستان کرمانشاه بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت.

سخنگوی اورژانس روانسر اظهار کرد: این کارگر ساختمانی که در ارتفاع بر روی داربست مشغول کار بود در حین کار از طبقه پنجم واحد مسکونی سقوط کرد، پرسنل اورژانس پس از دریافت اطلاعاتی در ارتباط با این حادثه به محل اعزام شدند ولی به دلیل آسیب جدی که به سر کارگر حادثه دیده وارد شد، وی در دم جان باخت.

 

 

مجروحیت شدید٧کارگر در رشت براثرسقوط سوله

صبح روز٢٣مهر،بر اثر سقوط سوله روبروی کارخانه پوشش رشت ٧ کارگر به شدت مصدوم شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،پیمان اسدی، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان گفت: در پی تماس شهروندان با سامانه ١١٥ اورژانس استان ساعت ١٠:١٣ امروز مبنی بر سقوط سوله روبروی کارخانه پوشش رشت، فوریت های پزشکی بلافاصله وارد عمل شده و از ٥ پایگاه نزدیک به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه ٧ نفر از کارگران مشغول به کار این سوله به شدت مصدوم شدند، افزود: کارگران مصدوم این حادثه پس از دریافت اقدامات پیش بیمارستانی به بیمارستان آریا و پورسینای رشت انتقال یافتند.

 

عدم پرداخت٢ماه حقوق کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان

،مدیرکل تعاون اداره کاراستان کرمان با انتقاد از عملکرد شرکت ذوب آهن در پرداخت نکردن بدهی اش به شرکت زغال سنگ افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار شد شرکت ذوب آهن دهم هر ماه بدهی اش را به شرکت زغال سنگ پرداخت کند تا پرداخت مطالبات کارگران و نوسازی تجهیزات معادن به روز شود.

رضا اسماعیلی پور افزود: متاسفانه فقط ماه اول یعنی مرداد یک مرحله مطالبات پرداخت شد و پس از آن حقوق کارگران بازهم به تعویق افتاد.

در استان کرمان ٢٣ معدن فعالیت  می کند و ٧ هزار نفر کارگر هم در معادن زغال سنگ مشغول به کار هستند.

 

از گوشه و کنار

کمپین دفاع از رضا شهابی: دادستانی تهران در کار ِ کشتن رضا شهابی کارگر زندانی است!

در پی شدت گرفتن وخامت اوضاع جسمانی رضا شهابی، داسدتانی تهران که از مخالفت شهابی با اعزام او با دستبند به بیمارستان آگاه است برای اینکه ظاهرا نشان دهد که قصد داشته رضا شهابی را برای تصویر برداری به بیمارستان اعزام کند دستور میدهد تا به او دست بند بزنند که این امر با مخالفت او مواجه شده است.

رضا شهابی پس از ٥٠ روز اعتصاب غذا با قول مقامات قضایی و امنیتی دال بر فراهم کردن آزادی وی دست از اعتصاب برداشت. بعد از دو هفته و در حالی که اوضاع جسمی وی رو به وخامت گذاشته است هنوز هیچ اقدامی برای آزادی و یا حتی معالجه ی شهابی انجام نگرفته است.این در حالی است که او از درد شدید معده، تورم در صورت، درد در گردن و کمر و بی حسی شدید رنج میبرد و بنا به اعلام پزشک قانونی می بایست چند هفته قبل به صورت اضطراری به بیمارستان منتقل و بستری میشد.

کمپین دفاع از رضا شهابی اعلام می دارد که مقامات مسوول در کار ِ کشتن تدریجی رضا شهابی در زندان هستند و اعلام میداریم که ما قویا خواستار آزادی بی قید و شرط این کارگر و فعال کارگری دربند و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هستیم و هرگونه عواقب جسمی که برای رضا شهابی اتفاق بیفتند را مستقیما متوجه مسوولین قضایی و امنیتی میدانیم.

کمپین دفاع از رضا شهابی

١٩ مهرماه ١٣٩٦

 

گزارشی درباره کارخانه کاشی اصفهان وکارگران آن

اخباروگزارشات کارگری-٢١مهر:کارخانه کاشی اصفهان(صنایع کاشی اصفهان)واقع در کیلومتر ١٠ جاده اصفهان – نجف آباد پس از ٤٠سال فعالیت در سال گذشته تعطیل وکارگرانش با ماه ها حقوق معوقه بیکارشدند.

 

ازچهاردهم فروردین ماه سال جاری قفل تعطیلی کارخانه شکسته شدو با همکاری کارگران سه خط از چهار خط تولید این کارخانه را ، راه‌اندازی کردند.

کارگران این واحد تولیدی باحدود ٣٦٥کارگربا فروش محصولاتِ انبارها، مواد اولیه خریدند و خطوط تولید را فعال کردند.

از ابتدای سال جاری تابه امروز دستمزد کارگران پرداخته شد. ١١ماه حقوق معوقه کارگران از سال گذشته بدلیل خلف وعده سهامداران مبنی بر پرداخت٢٥٠ میلیون تومان ،کماکان پرداخت نشده است.

کارخانه به نهادها و افراد مختلفی بدهکار بود که طی این مدت این بدهی‌ها پرداخت شد.

دوشنبه هفته آینده قرار است مجمع عمومی کارخانه کاشی اصفهان برگزار شودومدیرعامل انتخاب شود.

قابل یادآوری است که این چهارمین بار است که در چند ماه گذشته مجمع عمومی برگزار می شود ،نشست‌های قبلی نتیجه‌ای نداشته و همچنان این واحد تولیدی، بدونِ مدیرعامل مانده است وسنگ اندازی ها وچوب لای چرخ گذاشتن برای ایجاد اختلال در روند تولید دراین کارخانه ادامه دارد.

کارگران این کارخانه می‌گویند: مشکلاتمان از سال ٨٧ پس از واگذاری به بخش شروع شد،قبل از آن همه چیز خوب پیش می‌رفت اما بعد خصوصی‌سازی، ورق کاملا برگشت.

بعد ازخصوصی‌سازی ، یواش یواش از حقوق و مزایای کارگران زدند؛ کم کم پای پیمانکاران خرد و درشت به بخش‌ها باز شد و سهام و املاک کارخانه را به بهانه بدهی فروختند.

این کارگران از نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌های متعدد خبر می‌دهند و می‌گویند: به همه مقامات و مسئولان نامه نوشته‌ایم؛ به نمایندگان مجلس، به مسئولان محلی و کشوری اما هیچ گشایشی حاصل نشد. انگار صدای ما را نمی‌شنوند؛ انگار کسی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست.

کارگران می گویند سهامداران، مسئولان محلی و مقامات نمی‌خواهند فکری به حال کارخانه کاشی اصفهان و کارگرانش بکنند. سرنوشت چندصد کارگرِو خانواده هایشان بی اهمیت‌ترین چیز برای مسئولان طراز اول استان ومقامات کشوری و سهامداران شرکت صنایع کاشی اصفهان است.

به گفته آنها به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده دوست دارند کارخانه کاشی اصفهان بخوابد. او می‌گوید: سرنوشت چندصد کارگرِ کاشی اصفهان بی اهمیت‌ترین چیز برای مسئولان است و برای سهامداران کارخانه و این جای بسی تاسف دارد.

 

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم مهر ماه

 

سیستم بانکی جمهوری اسلامی،تجهیز منابع تولید و امنیت شغلی طبقه کارگر

 

بیستم مهر ماه -اقتصاد ایران در شرایط حاضر دچار رکود مزمنی است، کاهش تولیدات صنعتی، با صرفه نبودن شروع به‌کار و ادامه تولید صنعتی در ایران؛ کماکان ادامه دارد.سیستم بانکی به جای پشتیبانی از تولید٬ به میدان کار اقتصادی آمده و نرخ هزینه‌های بانکی بالاتر از میزان بازگشت سرمایه است. نرخ بالای ٢٥ تا ٣٠ درصد هزینه‌های بانکی … بازگشت سرمایه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی و هرگونه سرمایه‌گذاری و تولید صنعتی و کشاورزی را غیراقتصادی کرده است. در آمد ملی ایران در سال ١٣٩٤ را اگر حدود ٤٠٠ میلیارد دلار بدانیم، بین ٧-٣ میلیون نفر از گردونه تولید خارج شده‌اند.

 

کاهش تعداد کارگاه‌های صنعتی

 

بیستم مهر ماه -مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی های خود اعلام کرده: آمارها نشان می‌دهد تعداد کارگاه‌های صنعتی از سال ٨٣ به بعد کاهش یافته است. در واقع تعداد کارگاه‌های١٠ تا ١٩ نفر، ٢٠ تا ٢٩ نفر و ٣٠ تا ٣٩ نفر روندی رو به کاهش داشته… روند تعطیلی این بنگاه‌ها نقش مهمی در کاهش ظرفیت اشتغال‌زایی بخش صنعت داشته است.عمده اشتغال تحقق‌یافته در بخش صنعت کشور در سال‌های اخیر عمدتا معطوف به صنایع خرد زیر١٠ نفر کارکن و در سال٩٥ حتی به زیر٥ نفر کارکن بوده است.

 

بیکاری کارگران،افزایش فقر و نقش بنیاد های انگلی

 

بیستم مهر ماه -فقر درآمدی در دولت تدبیر و امید بهبود نیافته است. از منظر فقر چندبعدی و قابلیتی نیز تصویر قابل قبولی نداریم. کیفیت پایین آموزش پایه و سلامت پایه، کاهش عرضه کالاهای عمومی،فراگیری پدیده فساد اقتصادی، بیکاری وسیع کارگران، جمعیت حدود ١١ میلیون نفری بیسوادان، ١٢ میلیون حاشیه‌نشین شهری، ٢,٦ میلیون زن سرپرست خانوار نیازمند حمایت مستقیم،همه ابعاد فقر و محرومیت چندبعدی را به ما نشان می‌دهد…کمیته امداد فقط در سال ٩٥، یک هزار و ٤٦٠ میلیارد تومان به صورت نقدی و غیر نقدی به جزء بودجه دولتی درآمد داشته …این مبلغ هنگفت صرف فقر زدایی می شود؟

 

کاهش هزینه در شرکت ملی نفت ایران با اخراج کارگران

 

بیستم مهر ماه-معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران: باید هزینه‌ها را کاهش[ تعداد کارگران و کارمندان ] دهیم… شرکت ملی نفت باید بیشتر از قبل برای ایفای نقش به عنوان کارفرما آماده شود.در حال حاضر زمینه فرهنگی صنعت نفت به طور کامل فراهم نیست و این صنعت به احیای ساختار نیاز دارد. بخش خصوصی نباید مثل بخش دولتی بروکراتیک باشد و باید کارآمدی و چابکی در شرکت‌های خصوصی حفظ شود.

 

اعتراض کارگران پالایشگاه کرمانشاه

 

نوزدهم مهر ماه – صرفه جویی در هزینه ها وهمچنین افت تولید در پالایشگاه کرمانشاه نگرانی کارگران نسبت به اجرای برنامه تعدیل نیروی انسانی [اخراج کارگران] توسط کارفرمای این واحد را تشدید کرده است.پالایشگاه کرمانشاه بر اساس ابلاغیه اصل ٤٤ به بخش خصوصی واگذار شده است.

 

تجمع کارگران معدن زغال سنگ آق دربند

 

نوزدهم مهر ماه- کارگران معدن زغال سنگ آق دربند دراعتراض به عدم دریافت چندین ماه حقوق وحق بیمه درمقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند. کارگران قبلا نیز در مقابل دفتر مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد تجمع کرده بودند.آستان قدس از سهام داران این معدن زغال سنگ است .

 

افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری

 

نوزدهم مهر ماه – بررسی گزارش شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در شهریورماه امسال (بر مبنای١٠٠=١٣٩٠) که مرکز آمار ایران منتشر کرد نشان می دهد این شاخص در مناطق شهری و روستایی به ترتیب ٢٤٩,٨ و ٢٦٤.٣ بود که نسبت به مردادماه برای مناطق شهری ٠,١درصد افزایش یافت.درصد نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در ١٢ماه منتهی به شهریور ماه امسال نسبت به مرداد ماه ٠,١ واحد درصد افزایش یافت.

 

تجمع معلمان حق التدریس استان گلستان

 

نوزدهم مهر ماه- گروهی از معلمان حق التدریس استان گستان در اعتراض به عدم اشتغال در سال تحصیلی جدید وبلاتکلیفی وضعیت استخدامی خود٬ در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

 

نبود ایمنی و بهداشت کار در صنعت ساختمان سازی

 

نوزدهم مهر ماه – با وجود تذکر ناظرین ایمنی در پروژه‌های ساختمانی در مورد الزمات تهیه یک داربست غیرحادثه ساز، بازهم شاهد سرپیچی کارفرمایان هستیم، اینگونه از برخوردها و سرپیچی از ابتدایی‌ترین قوانین موجب شده قوانین مدرن داربست بندی توسط کارفرمایان به دست فراموشی سپرده شود، ناظرین ایمنی در صورت تذکر به کارفرما با برخورد وی مواجه می‌شوند! عملا بخش زیادی از قوانین کار در ارتفاع اجرایی نمی‌شوند ، از همین رو است که سقوط از ارتفاع، بیشتر از همه عوامل دیگر قربانی می‌گیرند.

 

اعتراض کارگران اتوبوسرانی شهر آبادان

 

نوزدهم مهر ماه – پرداخت دستمزد حدود ١٤٠ کارگر پیمانی اتوبوسرانی شهر آبادان، دست‌کم برای مدت ٤ ماه به تاخیر افتاده‌است. حدود ٤٠ کارگر رسمی دیگر هم که در بخش اداری این مجموعه مشغول‌ به کار هستند، یک ماه معوقات مزدی دارند. کارگران خواستار مستقیم شدن قراردادهای شغلی خود و برداشته شدن پیمانکار هستند، تا بتوانند از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، حق طرح طبقه‌بندی مشاغل و… برخوردار شوند. و می‌گویند؛ در ساختار کنونی بخشی از درآمدهای آنها درحالی به پیمانکار اختصاص پیدا می‌کند که مالکیت تمام خودروها و وظیفه تامین تمامی هزینه‌های مربوط به آنها برعهده سازمان اتوبوسرانی آبادان است.

 

اعمال تعرفه اتحادیه اروپا و نابودی امنیت شغلی کارگران کارخانه فولاد مبارکه

 

هجدهم مهر ماه -اعمال تعرفه‌ای بالا برای واردات فولاد از ایران توسط اتحادیه اروپا، تولید محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان را با کاهش روبرو خواهد ساخت.از این رو کارگران این واحد بزرگ بیشترین آسیب و زیان را از ناحیه نا امنی شغلی متحمل می شوند.انجمن فولادسازان اروپا از فولاد مبارکه اصفهان شکایت کرده بود.شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود ١٢ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود.

 

افزایش قیمت دلار٬ طلا و سکه ؛ سفره خالی زحمتکشان

 

هجدهم مهر ماه- بانک مرکزی قصد تک‌نرخی کردن دلار را دارد، اما می‌خواهد این کار با نرخ بالا انجام شود، بنابراین یک حرکت تدریجی را با آگاهی برای افزایش نرخ ارز شروع کرده است. دولت در اعلام آمارها از قبیل آمار تورم با اعداد و ارقام بازی می‌کند و نرخ تورم را با محاسبه قیمت ٣٥١ کالا زیر١٠ درصد اعلام می‌کند، در حالی که افزایش قیمت دارو، اجاره مسکن و افزایش هزینه‌های خدمات را در آن نمی‌گنجاند.

 

نشست کمیته دستمزد؛ کارگران وترکیب شورای عالی کار-١

 

هجدهم مهر ماه- فرایند بررسی کارشناسی جلسات دستمزد که تا پایان سال به طول خواهد انجامید، درنهایت به تعیین حداقل دستمزد سال ٩٧ منجر خواهد شد.ترکیب شورای عالی کار در کمیته تعیین دستمزد در دوران دولت سابق دستخوش تغییر شد که همین موضوع هم در سالیان گذشته کفه ترازو را به سمت کارفرمایان سنگین می‌کند.

 

نشست کمیته دستمزد؛ کارگران وترکیب شورای عالی کار-٢

 

هجدهم مهر ماه-عضو کانون عالی کارفرمایان کشور و از نمایندگان کارفرمایان در کمیته تعیین دستمزد: در حال حاضر نزدیک به ٢٥ درصد از صنایع ما تعطیل هستند و ٢٥ درصد دیگر نیز زیر ٥٠ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و طبیعتا قدرت افزایش دستمزد هم کم خواهد بود و افزایش دستمزد به میزان تورم هم جای شک دارد.اما مطمئنا با توجه به همه این مسائل به رقمی خواهیم رسید…

 

دستمزد معوقه کارگران کارخانه ایران سوئیچ

 

هجدهم مهر ماه – کارگران کارخانه ایران سوئیچ واقع در جاده مخصوص کرج بیش از شش ماه دستمزد و دیگر مزایای خود را دریافت نکرده اند. بعلاوه بیمه کارگران نیز نزیک به یک سال است٬ پرداخت نشده و دفترچه بیمه کارگران به این دلیل فاقد اعتبار شده است.

 

غارت زحمت کولبران توسط دلال ها و تجارعمده فروش

 

هجدهم مهر ماه – بیش از ٤٠ هزار کولبر[ کارگران و جوانان بیکار] در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه هر روز از سر ناچاری و با قبول خطرات جدی و در شرایط بد آب‌وهوایی بارهایی بسیار سنگین را از مبادی صادراتی عراق به داخل کشور حمل می‌کنند…دلالان به‌خاطر تسلط شان بر قوانین یا ارتباط خوبی که با دستگاه‌های مسئول دارند مجوز واردات را دریافت می‌کنند و بدون اینکه متقبل زحمتی شوند‌ میلیاردها تومان درآمد حاصل از این تجارت را به جیب می‌زنند.

 

معافیت سهم بیمه کارفرمایان و کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی

 

هجدهم مهر ماه – درجلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آخرین وضعیت تادیه بدهی دولت به صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری با حضور مسوولان ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفت.کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی در سال جاری، حدود ١٩ هزار میلیارد تومان برآورد شد.

 

دستمزد ناچیز کارگران کشاورزی-١

 

هجدهم مهر ماه -بر اساس مطالعات کارشناسان مرکز آمار و اطلاعات راهبری وزارت کار، هفت شغل در بخش کشاورزی به عنوان مشاغل منتخب در این حوزه شناخته می‌شوند که شامل کارگر میوه چین، وجین کار و تنک کار، دروگر غلات، نشاکار، نهرکش و مرزبند، بیل زن زمین زراعی و بیل زن باغی هستند.دستمزد کارگران کشاورزی شامل وجه نقد است؛ اما در مواردی که به جای تمام یا قسمتی از این وجه نقد، غذا یا سهمی از محصول داده می شود.

 

دستمزد ناچیز کارگران کشاورزی-٢

 

هجدهم مهر ماه- در بین زنان، کارگران نشاکار بیشترین دستمزد روزانه را دریافت می‌کنند که این میزان، برابر با حدود ٦٨ هزار و ٢٠٧ تومان در روز است؛ همچنین کمترین دستمزد روزانه به کارگر میوه چین با رقم حدود ٣٤ هزار و ١١١ تومان اختصاص دارد.بیشترین متوسط دستمزد روزانه در میان مردان با رقم حدود ٦٥ هزار و ١٠٢ تومان به کارگر نشاکار و کمترین متوسط روزانه به کارگر بیل زن زمین زراعی با رقم حدود ٤٥ هزار و ٥٩٨ تومان پرداخت شده است.

 

اعتصاب مجدد کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم

 

هجدهم مهر ماه – از صبح روز١٨ مهر ماه حدود ١٢٠ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و محل کار خود را‌ ترک کرده‌اند. علاوه بر تاخیر سه تا چهار ماهه در پرداخت حقوق از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران روالی است که سازمان میراث فرهنگی برای پرداخت دستمزد کارگران پروژه‌های عمرانی در پیش گرفته است.

 

به استثمار کودکان کار پایان دهید

 

هجدهم مهر ماه – با بردن[ کودکان ] به اردوگاه‌ها، کاملا جداسازی اتفاق می‌افتد؛ کودک را به «گتو» می‌برند اما مشکلاتش حل نشده باقی می‌ماند. موضوع این است که بایستی از این جداسازی‌ها که خودش سرچشمه انواع سرخوردگی‌ها و آسیب‌هاست، جلوگیری شود. کم کم دارد آسیب‌ها زیرزمینی می‌شوند؛ چراکه مسئولان همواره سعی دارند سطوح ظاهری و خیابانیِ آسیب را پاک کنند؛ به همین دلیل، خطرات، زیرزمینی و غیرعلنی می‌شوند. و دقیقا در همین زیرزمین‌هاست که استثمار و شدیدترین و دلخراش‌ترین نوع آزارها رخ می‌دهند.

 

اهمیت احیا و ایجاد سندیکای دریانوردان و کارگران بنادر

 

هجدهم مهر ماه – با وجود تصریح قانون مصوب سال ١٣٤٣ بر معافیت دریانوردان از مالیات؛ اما مالیات دریانوردان بیشتر از کسبه و دیگر مشاغل است، علاوه بر این امکانات رفاهی و درمانی مناسبی در بنادر و جود ندارد، مشکلات صدور ویزا و بلیط هواپیما هم وجود دارد. این در حالی است که سندیکا و یا اتحادیه دریانوردی قوی هم در ایران نداریم.

 

اعتراض ماهیگیران استان گیلان

 

هجدهم مهر ماه – صیادی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود ولی در مقابل کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. در میان ماهیگیران کارگرانی هستند که به دوران کهنسالی رسیده‌اند… به دلیل اینکه ماهیگیران تنها نیمی از سال اجازه صید دارند روند پرداخت حق بیمه و رسیدن به بازنشستگی زمان زیادی طول می‌کشد… هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت مالی صیادان وجود ندارد، امسال پول[ وام ] دریافت می‌کنند و در طول سال باید بدهی‌های مربوط به آن را بپردازند و در برخی از مواقع هم این معوقات پرداخت نمی‌شود و پس از آن مشکلات بسیاری برای وام گیرندگان به وجود می‌آید.

 

تجمع بازنشستگان کشوری در سراسر کشور

 

هجدهم مهر ماه – صبح روز هجدهم مهر ماه بازنشستگان کشوری در تهران و برخی شهرستانها تجمع کردند. بازنشستگان که پیش از این بارها مقابل نهادهای مختلف، ازجمله مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند؛ خواسته‌های خود را همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای دقیق قانون خدمات مدیریت کشوری و بهبود کیفی سطح خدمات بیمه عنوان می‌کنند.

 

ادامه مبارزه بازنشستگان صنعت فولاد

 

هجدهم مهر ماه – صبح روز هجدهم مهر ماه بازنشستگان صنعت فولاد کشور برای چندمین بار با حضور مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری، خواهان پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های جاری درمانی خود هستند. در حال حاضر مستمری شهریور ماه‌ به تاخیر افتاده و از سال ٩١ تاکنون نیز بخشی از مطالبات مربوط به اجرای احکام معلق شده حق سرپرستی و حق سختی کار پرداخت نشده است. بازنشستگان صنعت فولاد کشور همچنین خواستار همسان‌سازی مستمری هم‌صنفان پیشکسوت خود هستند که گویا از حدود پنج سال قبل تاکنون نسبت به آن ترتیب اثری داده نشده است.

 

اعتراض کارگران کارخانه «کیش چوب»

 

هجدهم مهر ماه – حدود ٢٠٠ کارگر شاغل در مجموعه کارخانه «کیش چوب» از ٨ تا ١٢ ماه مطالبات مزدی طلبکار هستند. کارگران کیش چوب، آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد شهریور ماه سال ٩٥ است که در خرداد ماه سال جاری توسط کارفرما به حساب بانکی آنها واریز شده است، همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی سال ٩٥ آنان را پرداخت نکرده است. دریافت مطالبات و حفظ امنیت شغلی از خواسته‌های کارگران این کارخانه است.

 

کارگران کارخانه چینی اصفهان و مبارزه برای تامین امنیت شغلی

 

هجدهم مهر ماه – آخرین دستمزدی که به کارگران پرداخت شده، مربوط به خرداد ماه است و پس از آن کارگران چینی اصفهان برای ماه‌های تیر، مرداد و شهریور دستمزد نگرفته‌اند. کارگران در اعتراض به تعویق در پرداخت دستمزد‌ها می‌‌گویند: تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی، مشکلات متعددی برایمان به وجود آورده‌است؛ علاوه بر ناتوانی در تامین هزینه‌های روزمره زندگی، مقدار زیادی قرض از دوست، آشنا و موسسات بانکی بالا آورده‌ایم که نمی‌دانیم چه زمان قادر خواهیم بود این بدهی‌ها را بپردازیم.

 

اعتراض کارکنان بیکار شده «موسسه مالی ثامن الحجج»

 

هجدهم مهر ماه- با گذشت نزدیک به دو سال از توقف فعالیت «موسسه مالی ثامن الحجج» هنوز وضعیت ٢٧٠٠ نفر از کارکنان این موسسه مالی و اعتباری نامشخص است. این کارگران که به تدریج از زمان راه‌اندازی فعالیت‌های این موسسه مالی مشغول کار بودند؛ بین ٤ تا ١٢ سال سابقه کاری داشته‌اند. هر کدام از کارگران اخراج شده دست‌کم ٨ میلیون و حداکثر ٣٠ میلیون تومان بابت سنوات پایان کار خود طلب دارند.

 

دستمزد کارگران صنعت ساختمان پایین تر از نرخ تورم است

 

هفدهم مهر ماه- شاخص دستمزد کارگران ساختمانی شامل مزد بنای سفت کار، کارگر ساده ساختمانی، اجرت نقاش، آسفالت کار بام، مقنی، سیمان‌کار، کاشی‌کار و گچ کار[اغلب این کارگران به صورت فصلی و بدون حق بیمه مشغول به کار هستند]٬در پنج ماهه اول سال به ١٠٤.٢ رسیده که نشان دهنده تورم شش درصدی و همچنین دستمزد کارگر ساده ساختمانی تا ٤.٣ درصد بوده است.

 

جلسات کمیته دستمزد و کمیته روابط کار؛ اصلاح قانون کار در صدر برنامه ها قرار دارد!

 

هفدهم مهر ماه – نخستین جلسات کمیته دستمزد و کمیته روابط کار به منظور بررسی کارشناسی حداقل حقوق و دستمزد سال ١٣٩٧ کارگران و همچنین موضوعات مربوط به روابط کار به طور مجزا برگزار می‌شوند. بررسی اصلاح، به روز رسانی و تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به حوزه روابط کار از جمله وظایف کمیته روابط کار است.

 

تجمع کمک پرستاران در سراسر کشور

 

هفدهم مهر ماه -“خبرگزاری هرانا:شماری از کمک پرستاران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله لرستان، سنندج، همدان، کرمانشاه و … در اعتراض به عدم به کاری گیری کمک پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی در مقابل این دانشگاه‌ها تجمع کردند”.

 

بهره کشی از زنان کارگر در سایه قوانین زن ستیز

 

هفدهم مهر ماه – در محیط‌های کارگری ما شاهد این مسئله هستیم… با کارگاه‌های فراوانی روبه‌رو هستیم که از زنان برای کار استفاده می‌کنند؛ چون معتقدند آنها پول کمتری می‌گیرند و اگر بیمه نشوند هم اعتراض نمی‌کنند.

 

تجمع کارگران شهرداری اصفهان

 

هفدهم مهر ماه – جمعی از کارگران بخش های مختلف مناطق ١٥ گانه شهرداری اصفهان شامل کارگران پارک ها و فضای سبز٬ مدیریت پسماند و حمل و نقل و بار؛ در اعتراض به عدم دریافت دستمزد ٢ ماه گذشته خود در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان تجمع کردند.

 

کارگران صنف چلوکباب و چلوخورش از دستمزد عادلانه محروم هستند

 

هفدهم مهر ماه- رییس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش اظهار کرد:” طبق آنچه در قوانین آمده گوشت، برنج و نان از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف هستند، اما اکنون از آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها بابت این مواد مالیات دریافت می‌شود”. از سوی دیگر درآمد صنف چلوکباب و چلوخورش در مقایسه با سال قبل تنزل داشته و نتیجه آن کاهش میزان مزد کارگر اعم از آشپز و پیشخدمت است.

 

اعتصاب کارگران کارخانه رینگ‌سازی مشهد

 

هفدهم مهر ماه – از زمان تغییر رویه مدیریت این واحد صنعتی، تحقق تمامی مطالبات ازجمله افزایش حقوق، پرداخت پاداش‌ها، ترفیع رتبه شغلی و … به صورت سختگیرانه‌ای با معیارهای رقابتی سنجیده می‌شود و همین مسئله باعث افزایش فشار روانی و نارضایتی کارگران شده است… پرداخت درآمد نزدیک به حداقل مزدی و کاهش مدت قراردادهای شغلی کارکنان تا زیر مدت یک سال ازجمله عوامل موثر بر نارضایتی کارگران بوده‌ است. چنانچه برخی از کارگران این واحد تولیدی مدعی هستند که مدت قرارداد آنها هر ٣٥ روز تمدید می‌شود. مجموعه این نارضایتی‌ها باعث تجمع کارگران معترض در محل دفتر مدیریت شد.

 

مبارزه کارگران و زحمتکشان علیه قراردادهای موقت

 

هفدهم مهر ماه – … در هیچ دوره ای از تاریخ وضعیت نیروی کار تا به این اندازه بحرانی نبوده است، این فرایند مخرب نتیجه برنامه های تعدیل ساختاری پس از جنگ بود که در سالهای ٨٥ تا ٩٠ شاهد اوج بحران های ناشی از آن بودیم به گونه ای که[ اخراج کارگران] تعدیل های گسترده نیروی کار اصلی ترین برآیند آن بود.قراردادهای موقت در سالهای بعد از جنگ ایران و عراق به بیش از ٧٠ درصد و در حال حاضر به بیش از ٩٠ درصد رسیده است، این یعنی اینکه سرمایه محوری جایگزین انسان محوری شده است.

 

خواسته کارگران افزایش واقعی‌ دستمزد‌ها است

 

هفدهم مهر ماه – با یک میلیون و دویست هزار تومان، زندگی را چرخاندن، کمالِ هنرمندی است، کارگری که در شهرهای بزرگ زندگی کند و مستاجر هم باشد، چطور می‌تواند از پسِ هزینه‌های تغدیه، مسکن، آموزش و بهداشت بربیاید؟ چگونه فرزندانِ کارگران که نسل آینده این کشور هستند، می‌توانند زندگی مطلوب داشته باشند و نیازهای اولیه آنها تامین شود؟

 

بحران بیکاری در استان سیستان و بلوچستان

 

هفدهم مهر ماه – ضعف مدیریتی[ خصوصی سازی ] و همچنین مشکلات سریالی صنعت نساجی ایران باعث شد کارخانه بافت بلوچ از انجام رسالت اصلی خود یعنی ایجاد اشتغال پایدار در استان سیستان و بلوچستان بازبماند. در این کارخانه زمانی حدود ٣ هزار کارگر فعالیت می‌کردند اما اکنون با کمتر از ٢٠٠ کارگر فعالیت می‌کند.

 

مبارزه علیه برنامه خصوصی سازی وظیفه فوری جنبش سندیکایی موجود زحمتکشان

 

هفدهم مهر ماه – ناقوس خصوصی‌سازی سالهاست که در ایران به صدا درآمده‌است. صدایی که برای بسیاری از کارگران ایرانی، معنای دلگرم کننده‌ای ندارد؛ پایین آمدن سطح تولید؛ تاخیر در خرید مواد اولیه یا قطعات یدکی و در نهایت، عقب‌افتادگی دستمزدها که به تعدیل نیرو[ اخراج کارگران ] منتهی می‌شود و البته در موارد بسیاری افول تدریجی واحد که به تعطیلی می‌انجامد. نمونه مبرهن برای این روند، کارخانه «چیتِ ری» و پلی‌اکریل است. از این نمونه‌ها بسیار است؛ کارخانه‌های فولاد معمولا به همین سرنوشت دچار شده‌اند. آذرآب و هپکو در استان اراک، نمونه‌های دردناک دیگری هستند.

 

مبارزه پرستاران بیمارستان های اردبیل

 

شانزدهم مهر ماه -با وجود افزایش حجم فعالیت خدمات پرستاری، پرستاران اردبیلی از بی‌عدالتی در نحوه اجرای تعرفه حقوق دریافتی خود ابراز نارضایتی می‌کنند. وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت عملاً تعرفه پزشکان را سه برابر کرد اما تغییری در تعرفه پرستاران ایجاد نشد.در وضعیت فعلی حتی اضافه‌کاری را به کارانه ربط می‌دهند و هر فردی اضافه‌کاری بیشتر دارد کارانه بیشتر می‌گیرد که این وضعیت به هیچ عنوان صحیح نیست.

 

قرارداد رسمی خواسته کتابداران کتابخانه های کرمانشاه

 

شانزدهم مهر ماه- جمعی از کتابداران شاغل در کتابخانه عمومی شهری و روستایی استان کرمانشاه خواستار عدالت شغلی٬ قرارداد رسمی و دریافت مزد عادلانه شدند.٧٩ باب کتابخانه ی عمومی تحت نهاد کتابخانه های عمومی در استان کرمانشاه٬ شامل ٦٠ باب کتابخانه عمومی شهری، ١٦ باب روستایی و سه باب کتابخانه روستایی سیار در شهرستان های قصرشیرین، سنقر و جوانرود فعال است که کتابخانه ی سیار شهرستان جوانرود بدلیل مشکلات مالی غیر فعال است.

 

خانواده‌ های کارگران معدن زمستان یورت فراموش شده اند

 

شانزدهم مهر ماه-خانواده‌ کارگران کشته شده و آسیب دیده معدن زمستان یورت طی نامه سرگشاده ای خواستار معرفی مقصرین حادثه انفجار معدن و رسیدگی به معیشت بازماندگان شدند. هیچک از وعده های داده شده به خانواده ها عملی نگردیده است.

 

خواسته کارگران کارخانه نئوپان خلخال

 

شانزدهم مهر ماه – کارگران کارخانه نئوپان خلخال بیش از ٤ ماه مزد و دیگر مزایا از کارفرما طلب دارند. در ماه های گذشته مدیریت این واحد تولیدی از پرداخت حقوق به کارگران تحت عنوان”نبود بودجه کافی” خودداری کرده است.کارخانه نئوپان خلخال ریر نظر شرکت های بنیاد مستضعفان اداره می شود.

 

بیکاری گسترده کارگران؛ تسهیلات مالی در جیب بنیاد های انگلی و آقا زاده ها

 

شانزدهم مهر ماه – بانک سپه ٢٥ هزار میلیارد ریال منابع برای اعطای تسهیلات به طرح‌های مصوب کارگروه اشتغال و کمیسیون تخصصی شورای‌عالی اشتغال در استان‌های مختلف کشور اختصاص داد… کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی مشمول استفاده از تسهیلات طرح‌های مصوب کارگروه اشتغال و کمیسیون تخصصی شورای‌عالی اشتغال هستند. کمیته امداد امام و بنیاد شهید بیشترین سهم در دریافت تسهیلات مالی اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

 

تجمع دوباره بازنشستگان فولاد اصفهان

 

شانزدهم مهر ماه – جمعی از بازنشستگان فولاد ٬در اعتراض به عدم دریافت حقوق و دیگر مزایای خود، در مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

 

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ سوادکوه

 

شانزدهم مهر ماه -” پایگاه خبری -تحلیلی خزر خبر: کارگران معدن زغال سنگ سوادکوه در اعتراض به عدم دریافت حقوق اعتصاب کردند.تجمع این کارگران در جاده اصلی تهران-شمال در دو راهی پلیس‌راه آزادمهر سبب بسته شدن جاده شد”.

 

اعتراض متخصصین رشته بیهوشی

 

شانزدهم مهر ماه- حدود ٢٠٠ نفر از متخصصین رشته بیهوشی روز یکشنبه با حضور در مقابل ساختمان مجلس، اعتراض خود را نسبت به بی عدالتی در تعیین تعرفه های پزشکی، اعلام کردند.به دنبال اعتراضات یکی دو ماه اخیر متخصصین بیهوشی و سایر رشته های پزشکی به نحوه تعیین تعرفه های سال ٩٦، جمعی از متخصصین بیهوشی با سفر به تهران در مقابل صحن مجلس خواستار اصلاح تعرفه ها شده اند

 

عدم دسترسی بازنشستگان به تامین اجتماعی مناسب و شایسته

 

شانزدهم مهر ماه – ٢٥ درصد از سالمندان کشور تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار دارند !موضوع سالمندی یکی از چالش‌های مهم کشور است. حدود ٨٨٦ هزار خانوار در کشور با پدیده سالمندی مواجه هستند و٣٠٠ هزار خانوار سالمند کمتر از ٦٠٠ هزار تومان دریافتی دارند.

 

باید به کار کودکان و استثمار آنان پایان داد

 

شانزدهم مهر ماه – برخلاف پیام وزیر آموزش و پرورش “از مهر جا نمانید” بسیاری از کودکان کار در خیابان ،به دلیل “جمع‌آوری” و اعزام آنان به مراکز “پذیرش” نه تنها از رفتن به مدرسه که از زندگی با خانواده نیز جامانده‌اند و آسیب‌های عاطفی – روانی متعددی برای آنان و خانواده‌هایشان ایجاد شد… برای ٣ میلیون کودک و نوجوانی که به مدرسه نمی‌روند ویا در سن مدرسه نیستند، با توجه به اهمیت دوران کودکی در رشد و پرورش انسان، برنامه‌های مناسبی تدوین نشده است.

 

اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز

 

شانزدهم مهر ماه – صبح روز شانزدهم مهر ماه کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در اعتراض به معوقات مزدی خود که بین سه تا شش ماه می‌‌باشد، مقابل این واحد صنعتی تجمع کردند.

 

گرانی هفتگی کالاهای اساسی و خدمات عمومی

 

پانزدهم مهر ماه – افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام مایحتاج روزانه مردم همچنان ادامه دارد.گوشت به عنوان یکی از کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر با چنان افزایشی روبه‌رو بوده است به‌گونه‌ای که سهم آن در سبد خانوارهای مزد بگیر کاهش چشمگیری داشته است‌.گزارش بانک مرکزی نیز که هر هفته در مورد قیمت خرده‌فروشی برخی از اقلام خوراکی در سطح شهر تهران منتشر می‌شود، حاکی از افزایش قیمت هفتگی چندین گروه کالای اساسی است‌. بر این اساس نرخ گروه‌های میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و روغن نباتی تخم‌مرغ، حبوب، مرغ و قند و شکر در هفته منتهی به ٣١ شهریورماه ٩٦ افزایش را تجربه کرده است‌.

 

افزایش نرخ بیکاری در استان البرز

 

پانزدهم مهر ماه – نرخ بیکاری در استان البرز٬ از ١٢.٥ درصد فراتر رفته است.در طرح کارورزی آمار در استان البرز تنها به ٦ هزار نفر رسیده است.حدود ٩٠ هزار بیکار در البرز وجود دارد که از این میزان ٤٥ هزار نفر را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.سهم اشتغال خالص البرز در راستای برنامه ششم توسعه کشور ٣٣ هزار نفر است.حقوق و مزایا برای حقوق بگیران بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کرج کم است.

 

تجمع کارگران بازنشسته و اعتصاب کارگران شاغل کارخانه رنگین نخ سمنان

 

پانزدهم مهر ماه – کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه رنگین نخ سمنان در اعتراض به بلاتکلیفی چندین ساله در دریافت مطالبات سنواتی و مزدی ، صبح روزشنبه، ١٥ مهر ماه مقابل ساختمان استانداری سمنان تجمع کردند. کارگران بازنشسته رنگین نخ علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ٦ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان در دوران قبل از بازنشستگی می‌شود.

 

تجمع دانش‌‌آموختگان دانشگاه نفت

 

پانزدهم مهر ماه – صبح روز ١٥ مهر ماه دانش آموختگان دانشگاه نفت، به قصد اعتراض مقابل وزارت نفت تجمع کردند. تجمع‌کنندگان خواسته خود را اجرای رای دیوان عدالت و جذب در وزارت نفت عنوان کردند و گفتند وزارت نفت نمی‌تواند به بهانه اتخاذ راهکارهای جدیدِ استخدامی و یا نهایی نشدن حکم، از استخدام ما سرباز بزند.

 

نامه اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات

 

پانزدهم مهر ماه – در بخشی از این نامه آمده‌است: انگار عده‌ای از مدیران تفکرات دوران آپارتاید را از ذهن خود هنوز پاک نکرده‌اند و یا اینکه می‌خواهند خودی نشان دهند و بگویند “ما هم هنوز هستیم!”بر طبق کدام قانون نانوشته و کدام عدل الهی، میان دو نفر که در یک اطاق و با ساعات کاری برابر و با شرایط کاری و تحصیلات و سابقه برابر مشغول به کار هستند، یک نفر با عنوان نیروی رسمی حقوقی چند برابر دیگری که نام آن نیروی بخش خصوصی است دریافت می‌کند؟… خواسته ما اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و یکسان‌سازی دستمزدها بین نیروهای رسمی و شرکتی شاغل در شرکت مخابرات و ایجاد امنیت شغلی است.

 

اخراج کارگران شرکت حفاری شمال

پانزدهم مهر ماه- تعداد ٢٢٠ نفر از کارکنان شرکت با توجه به اتمام قرارداد[ موقت] فی مابین خاتمه خدمت داده شد. به منظور چابک سازی بدنه شرکت به تعدیل نیرو[ اخراج] در برخی از بخش‌های شرکت اقدام شد و این تعداد نیرو نیز از بدنه شرکت منفک شدند.

 

داده‌های مرکز آمار پیرامون نرخ بیکاری جوانان

چهاردهم مهر ماه -نرخ بیکاری فصلی جوانان در بهار امسال به ٢٨.٨ درصد رسید تا رکورد این نرخ در شانزده سال گذشته شکسته شود.بررسی نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله در کل کشور به تفکیک فصول مختلف از سال ١٣٨١ تا ١٣٩٦ نشان می‌دهد این نرخ در بهار ٩٦ به بالاترین حد خود رسید به طوریکه نرخ بیکار فصلی جوانان در بازه سنی ١٥ تا ٢٤ ساله در بهار امسال ٢٨.٨ درصد اعلام شد.

 

اعتراض کارگران کارخانه بافت بلوچ

چهاردهم مهر ماه – کارگران کارخانه بافت بلوچ که تنها اندکی از آنها باقی مانده‌اند در سال‌های اخیر با موج بیکاری همکارانشان روبه‌رو شده‌اند و همین عاملی شده است که هر روز در انتظار شنیدن خبر جدیدی از وضعیت کارخانه باشند. آنها دو ماه است که هیچ حقوقی از کارفرما دریافت نکرده‌اند و همچنین سنوات سال گذشته خود را از کارفرما طلبکارند.

منبع: سایت اتحاد کارگر

 

 

 

 

 

بین المللی

 

انگلستان- کارکنان اداره پست انگلیس اعتصاب می‌کنند

اتحادیه ‘کارگران مخابرات’ (CWU) می‌گوید که دست‌کم ١١١ هزار تن از کارکنان پست عضو این اتحادیه از روز ١٩ اکتبر برای ٢ روز دست از کار می‌کشند.

اداره پست انگلیس هشدار داده که از تمام مجاری قانونی استفاده خواهد کرد تا مانع از برگزاری این اعتصاب شود.

‘دیوید وارد’ دبیر کل این اتحادیه در گفت وگو با رسانه های انگلیس ضمن دفاع از این اعتصاب تصریح کرد که ما مصمم هستیم تا هرگونه اقدام لازم را برای حصول توافق به نفع اعضاء این اتحادیه صورت دهیم.

وی پیشتر نیز هشدار داده بود که هیچ‌گاه شرایط این ‌قدر برای شعب پست و کارکنان آن و نیز مخابرات خطیر نبوده است.

او گفته بود که اداره پست انگلیس دچار بحران شده و مدیریت آن و نیز دولت بایستی به سخنان کارکنان آن گوش دهند.

به گفته دبیر کل اتحادیه کارگران مخابرات انگلیس، با کاهش هزینه‌های صورت گرفته نمی‌توان امیدی به ادامه حیات دفاتر پستی داشت.

کارکنان شبکه پست انگلیس می‌گویند کاهش هزینه‌ها سبب شده که شمار بیشتری از دفاتر پستی در این کشور در معرض خطر قرار گیرند.

این برای چندمین بار طی یک سال گذشته است که کارکنان پست عضو اتحادیه کارگران ارتباطات انگلیس دست از کار می‌کشند. این اتحادیه بزرگترین اتحادیه در صنعت ارتباطات در انگلیس با بیش از ٢٠٠ هزار عضو است.

اتحادیه‌های کارگری از طرح حقوق بازنشستگی کارکنان پست، از بین رفتن فرصت‌های شغلی در این حوزه که می‌تواند بر روی هزاران تن تاثیر منفی بگذارد، عصبانی هستند.

اکنون در تمام بریتانیا ( انگلیس؛ ولز، ایرلندشمالی و اسکاتلند) حدود ١١ هزار و ٦٠٠ دفتر پستی فعالیت می کنند که ٣٠٠ شعبه آن زیر نظر مستقیم ‘اداره پست’ قرار دارند.

 

دانمارک‌ – تصویر قریب الوقوع ممنوعیت برقع و نقاب‌ در این کشور

دولت دانمارک در نظر دارد برقع (روبَنده) و نقاب را ممنوع کند. گفته می‌شود در پارلمان این کشور اکثریت لازم برای تصویب این قانون وجود دارد. به این ترتیب دانمارک همان راهی را می‌رود که اتریش رفته است.

دولت اتریش حدود شش ماه پیش در روز سه‌شنبه ١٦ مه  برقع و نقاب را در این کشور ممنوع اعلام کرد. مطابق این قانون، از اکتبر ٢٠١٧ پلیس از کسانی که صورتشان را می‌پوشانند جریمه نقدی دریافت خواهد کرد.

جریمه پوشش  برقع و نقاب بالغ بر ١٥٠ یورو (١٦٦ دلار) است و برای زنانی وضع می‌شود که در دانشگاه‌ها، دادگاه‌ها یا در وسایل نقلیه عمومی برقع یا نقاب می‌پوشند.

به نظر می‌رسد که اکنون دولت دانمارک نیز در نظر دارد به همان راهی برود که اتریش رفته است. آندرس ساموئلسن، رئیس اتحاد لیبرال در دولت این کشور در صفحه فیسبوک خود نوشت که دولت  دانمارک در نظر دارد پوشش چهره شهروندان را ممنوع اعلام کند.

ساموئلسن در ادامه نوشته است که حزب او نیز مخالفتی با تصویب چنین قانونی ندارد. پیشتر حزب لیبرال دانمارک موافقت کرده بود که از تصویب قانون ممنوعیت برقع و نقاب حمایت کند. موافقت حزب لیبرال دانمارک با این قانون در حالی است که حزب محافظه کار حکومتی دانمارک نیز با این قانون موافقت دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان برمبنای طرح دولت دانمارک قرار است نه تنها برقع و نقاب، بلکه هرگونه پوششی که چهره را پنهان می‌کند در دانشگاه‌ها، دادگاه‌ها، نهادها و وسایل نقلیه عمومی این کشور ممنوع شود.

دولت های بلژیک و فرانسه نیز پیشتر قوانین منع برقع و نقاب را تصویب کرده‌ بودند.

 

فرانسه – کارکنان دولت دست به اعتصاب زدند

کارکنان بخش عمومی فرانسه روز سه‌شنبه ١٠ اکتبر در اعتراض به برنامه رئیس جمهوری برای عدم افزایش حقوق و کاهش شمار شاغلان این بخش دست از کار کشیدند و علیه این برنامه دست به تظاهرات زدند.

برنامه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری، از جمله شامل حفظ حقوق کارکنان دولت در سطح فعلی و حدف حدود ١٢٠ هزار شغل دولتی است.

اعتصاب روز سه‌شنبه به دعوت ٩ اتحادیه صنفی برگزار شده که حدود پنج میلیون و پانصد هزار عضو دارند. این اتحادیه‌ها از کارکنان بخش دولتی خواسته‌اند با پیوستن به اعتصاب یک روزه در سراسر کشور، “مخالفت عمیق” خود را با برنامه رئیس جمهوری برای تغییر و تحول در تشکیلات اداری فرانسه نشان دهند.

مکرون معتقد است که بخش دولتی فرانسه بیش از اندازه لازم رشد کرده و برای بهبود شرایط اقتصادی و فراهم کردن زمینه مساعدتر برای فعالیت بخش خصوصی، لازم است اندازه و بودجه بخش دولتی کاهش یابد.

برای نخستین بار از سال ٢٠٠٩، اتحادیه کارکنان بخش بهداشت و درمان هم از کارکنان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی خواسته است به اعتصاب بیپوندند و به استثنای موارد اضطراری، خدمات بیمارستانی را متوقف کنند.

‌بسیاری از مدارس تعطیل شده و بخش حمل و نقل راه آهن و هوایی نیز تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفته است. مقامات هواپیمایی فرانسه گفته‌اند که حدود سی درصد از پروازها ورودی و خروجی از پاریس و شهرهای عمده دیگر لغو شده است.

اعتصاب کارکنان دولت درحالی برگزار می‌شود که مخالفان چپگرای امانوئل ماکرون او را “رئیس جمهوری اغنیا” لقب داده و همراه با اکثر اتحادیه‌های کارگری، با طرح دولت برای تغییر قانون کار هم مخالفت کرده‌اند.

علاوه بر فشار بر بخش دولتی و اصلاح قانون کار، آقای مکرون برنامه‌ای را هم برای کاهش یارانه مسکن دانشجویان تدوین کرده است.

 

اسرائیل – زنان اسرائیلی و فلسطینی در راهپیمایی برای صلح

هزاران زن اسرائیلی و فلسطینی در حالی که برخی ازآنها لباس سفید پوشیده بودند، در ساحل رود اردن در یک راهپیمایی برای صلح شرکت کردند.

جنبش موسوم به “زنان در پی صلح” از دو هفته پیش در بخش‌های مختلف اسرائیل و کرانه باختری تجمعاتی را برگزار کرده است. در آخرین مرحله، این گروه امروز در بیت المقدس دست به راهپیمایی زدند.

یکی از سخنگویان این جنبش گفته است که زنان از هر قشر و گروهی و با هر ایدئولوژی برای متوقف کردن جنگ به این جنبش پیوسته‌اند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها همچنین شامل افرادی می شوند که به نحوی تحت تاثیر درگیری‌های خشونت آمیز بین اسرائیل و فلسطینیان قرار گرفته‌اند.

این راهپیمایی‌ها در زمانی برگزار شده که بسیاری از تحلیلگران معتقدند امید کمی برای دستیابی به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینیان وجود دارد.

 

………………………

مینا احدی

مراسم به یاد کادر حزب کمونیست کارگری ایران محمد جراحی در کلن آلمان!

روز شنبه به دعوت واحد آلمان حزب کمونیست کارگری ایران مراسمی در شهر کلن آلمان به یاد کادر حزب کمونیست کارگری ایران محمد جراحی در کلن آلمان برگزار شد . مراسم با پخش سرود انترناسیونال و با یک دقیقه دست زدن به یاد محمد جراحی و رهبران و فعالین کارگری که در چند سال اخیر در ایران جان باخته اند ، آغاز شد .

سپس شهلا دانشفر در مورد زندگی و فعالیتهای محمد جراحی سخنرانی کرد. شهلا دانشفر با اشاره به گسترش یافتن مبارزات کارگران و معلمان و جوانان علیه حکومت اسلامی ایران گفت ، اگر در دوره ای چهره های سیاست در ایران ربط چندانی به مبارزات مردم و کارگران نداشتند اکنون چهر ه های سیاست در ایران رهبران سرشناس و محبوب کارگری هستند که مبارزات گسترش یابنده کارگران و مردم در ایران را تحت تاثیر قرار داده و در همه حرصه ها سعی میکنند نقش موثر و رهبر داشته باشند.  در ادامه فیلم کوتاهی از مراسم گرامیداشت محمد جراحی پخش شد و در ادامه نسان نودینیان در مورد گسترش یافتن جنبش کارگری در ایران و اهمیت چهر ه های مهم جنبش کارگری سخنرانی کرد و گفت ما در این مراسم سرود انترنسیانول را شنیدیم با تصاویری از اعتراضات کارگران و مردم ، این تصاویر مربوط به گذشته ها نیست این تصاویر رزمنده و این پرچم های سرخ متعلق به امروز ایران هست جامعه ایران مبارزه میکند و رهبران کارگری اکنون نقش برجسته ای در این مبارزات بازی میکنند.  در ادامه سخنرانی های جعفر عظیم زاده و محمود صالحی و آیت نیافر که در مراسم بخاک سپاری کارگر جان باخته محمد جراحی، ایراد شده بود،  پخش شد و در ادامه نسرین رمضانعلی در مورد جنبه هایی از زندگی محمد جراحی و صحبتهایی که با وی در طول چندین سال گذشته داشته صحبت کرد ، نسرین رمضانعلی گفت صحبت کردن در مورد محمد جراحی برایم سخت است چرا که سالها است او را می شناسم و بارها در شرایط متفاوتی با او حرف زده ام وقتی در زندان بود و بعد از آن و هنگامی که بیمار شد، محمد جراحی یک انسان مبارز و رزمنده و قوی بود که به همه ما درس شجاعت و آزادگی داد. و در ادامه بعد از پخش فیلم کوتاهی از مراسم هایی در گرمیداشت  یاد محمد جراحی مینا احدی سخنرانی کرد. او در سخنرانی خود تاکید کرد که جامعه ایران بپا خاسته و پاسخ یک حکومت ددمنش و قرون وسطایی را با تمام قامت خود و با کمونیزم میدهد. مینا احدی گفت، حکومت اسلامی ایران در همه عرصه ها از حکومت شکست خورده و در طول ٣٧ سال گذشته جنبشی در ایران شکل گرفته که پاسخ همه پلیدی ها و رذالت های حکومت اسلامی را با شفافیت و روشنی میدهد. جامعه ایران شخم خورده و شورشی عظیم در آن کشور در دفاع از انسانیت و مدنیت و حقوق انسانی در جریان است که با سرنگونی حکومت اسلامی آینده بسیار بهتری را برای همه مردم نوید میدهد. در این مراسم همه سخنرانان از مطرح شدن هویت تشکیلاتی محمد جراحی به عنوان کادر حزب کمونیست کارگری ایران بعنوان یک نقطه عطف مهم در مبارزات کارگران و مردم ایران یاد کردند.

………………………………

 

جمهوری اسلامی یک رژیم آپارتاید جنسی است

 

در حق زنان تقریبا در همه دنیا ستم میشود و تبعیض هست، زنان همه جا افراد و شهروندان درجه دوم محسوب میشوند. ولی در ایران، جمهوری اسلامی بطور ویژه ای علیه زن هست و در واقع این یک حکومت زن ستیز است. اگر صرفا بگوئیم که در ایران زنها از حقوق خودشان برخوردار نیستند این هنوز حق مطلب را ادا نمی کند. این حکومت رسما و قانونا یک حکومت ضد زن است. حکومتی است که در قوانینش زن را با مرد مساوی نمیداند و نه تنها این بلکه در زندگی اجتماعی، در اجتماعات و فعالیتهای جمعی و حتی در مهمانیها و مجالس خصوصی افراد زن و مرد را از هم جدا میکند. در اتوبوسها، در کلاسهای درس، در میادین ورزشی، در استخرها، در پارکها و معابر عمومی، در کنار دریا و تفریحگاهها، در مجلس عزا و عروسی و کلا در زندگی اجتماعی زن و مرد طبق قانون و از نقطه نظر دولت نباید کنار هم باشند. به همین خاطر به معنی صریح و دقیق کلمه این حکومت، حکومت آپارتاید جنسی است.

در رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی سیاهپوست اصلا انسان محسوب نمیشد. سیاهپوست از بسیاری از حقوق محروم بود. جامعه سفید پوست تعریف شده بود و سیاهپوست در واقع به عنوان یک شهروند درجه چندم محسوب میشد.

در جمهوری اسلامی هم همین حالت هست منتهی نسبت به زنان. جامعه را مردانه تعریف میکنند، انسان وعضو جامعه مرد محسوب میشود، و زن تابع مرد و نیمی از مرد تعریف میشود.

یک شاخص و سمبل این آپارتاید حجاب است. حجاب فقط یک لباس و یا یک پوشش نیست بلکه یک دیواری است که زن را حتی بعنوان فرد از محیط پیرامون خودش جدا میکند. چرا اینطور است؟ چون از نظر اسلام و حکومت اسلامی زن یک کالای جنسی محسوب میشود. یک کالای جنسی که در اخلاقیات اسلامی و در ارتجاع مذهبی موجب گمراهی شناخته میشود. زن یک کالائی است که تا وقتی ازدواج نکرده متعلق به پدر و برادر و مردان خانواده است و بعد از ازدواج متعلق به شوهر است و شوهر حق انحصاری استفاده از این کالا را دارد. حجاب فلسفه اش همین است. یعنی زن را ابتدا کالای جنسی معرفی کردن و بعد او را در یک بسته بندی سیاهی پیچیدن برای اینکه بقول خودشان چشم نامحرم به آن نیافتد. بری اینکه این کالا فقط متعلق به کسی باشد که شرعا حق استفاده انحصاری آنرا دارد.

حجاب بطور خیلی روشن و واضحی نشان میدهد که منظور از آپاتاید جنسی چی هست. این حتی بسیار شنیع تر و ضد انسانی تر از وضعیتی است که در رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی وجود داشت. چون آنجا اقلا سیاهپوستان را باعث گمراهی سفید پوستان نمیدانستند و سیاهپوستان یه عنوان یک فرد میتوانستند هر جوری که میخواهند لباس بپوشند و رنگ پوستشان باعث گمراهی سفید پوستان تلقی نمیشد! در جامعه ایران زنان حکم سیاهپوستانی را در رژیم نژاد پرست دارند که حتی از نظر فردی مجاز نیستند هویت خودشان را و چهره و موی خودشان را بعنوان یک زن آشکار کنند.

حجاب اعلام اینست که جامعه اسلامی مردانه است و وقتی از فعالیتهای اجتماعی و حضوراجتماعی صحبت میشود، وقتی از مقامات و مناصب صحبت میشود، وقتی از ورزش و تفریح صحبت میشود اینها همه متعلق به مرد است و زن به تبع مرد موجودیت پیدا میکند. از نظر اسلام و حکومت اسلامی شما بعنوان یک زن یا خواهر کسی هستید یا همسر کسی هستید یا دختر کسی هستید و در هر حال حقوق و مکان اجتماعی تان در رابطه با مردها تعریف میشود. و زن باید طوری زندگی کند که این جامعه مردانه به هم نریزد، و دچار گناه ومعصیت نشود.

. این صریحا و علنا تحقیر زن است، توهین به زن و انکار هویت انسانی زن است. و به این اعتبار توهین و بیحرمتی نسبت به مرد و به کل جامعه نیز هست. بهمین خاطر آپارتاید جنسی بهتر و روشن تر از هر اصطلاح دیگری وضعیتی که زنان در ایران دارند و این تبعیض فاحش و اهانت آمیزی و تحقیر آمیزی که این حکومت در حق زنان روا میکند را بیان میکند.

حجاب یک مظهر و سمبول آپارتاید جنسی است. آپارتاید در سطح فردی است. زن حتی به عنوان یک فرد باید با دیواری خودش را از جامعه جدا کند. کار کرد حجاب این هست. بنا براین وقتی ما تاکید میکنیم بر لغو آپارتاید جنسی منظور این نیست که یک سیاست دیگری و یا یک شعار دیگری را دنبال میکنیم. یک شکل مشخص و کاملا بارز آپارتاید جنسی حجاب هست و شعار برگرفتن حجابها و کنار گذاشتن حجابها مورد تاکید ما است. این یک عرصه ای هست که زنان بطور فردی میتوانند دست به عمل بزند و عملا دیوار آپارتاید را درهم بشکنند و برعلیه آپارتاید جنسی بایستند.

اما به ابن نکته هم باید توجه کرد که اگر فقط علیه حجاب متمرکز شوید و علیه حجاب صحبت کنید به نطر من مساله را در ابعاد گسترده ترش معرفی نکرده اید و مورد حمله قرار نداه اید. درست است که حجاب یکی از بارزترین و شنیع ترین اشکال اعمال تبعیض به زنان و آپارتاید جنسی هست ولی آپارتاید در حجاب خلاصه نمیشود. جدائی زن و مرد در مدارس و دانشگاهها و مراکز تفریحی و ورزشی و حتی در مجالس مهمانی خصوصی تمام اینها از مصادیق مختلف آپارتاید جنسی است، اهانت به زن است و باید لغو شود. نکته دیگری که مورد تاکید ما هست و این هم سیاست جدیدی نیست این هست که ما تلاش میکنیم و مبارزه میکنیم که جمهوری اسلامی بعنوان یک رژیم آپارتاید جنسی در دنیا طرد و منزوی شود.

آپارتاید جنسی بطور نسبتا جامعی اعمال بیحقوقی به زنان را بیان میکند و ماهیت زن ستیز این حکومت را به جهانیان معرفی میکند. بویژه باید توجه داشت که رژیمی مثل رژیم افریقای جنوبی در خاطره ها هست، مردم ماهیت ارتجاعی آنرا میشناسند و این سایقه ذهنی در افکار عمومی دنیا وجود دارد. یکی از دلایلی که بالاخره رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی شکست خورد و کنار زده شد این بود که و مردم مترقی و آزادیخواه جهان بر علیه اش بلند شدند و حتی دولتها را ناگزیر کردند که آن رژیم را تحریم کنند و روابطشان را با آن قطع کنند و در نهایت در اثر یک آگاهی و بیداری و بسیج جهانی بود که رژیم افریقای جنوبی شکست خورد و کنار زده شد. این سابقه به ما کمک میکند که بر همان ترتیب و بهمان قیاس مردم جهان را فرابخوانیم که بسیج شوند و صدای اعتراضشان را علیه جمهوری اسلامی بلند کنند. این رژیم هم از نظر ضدیت با انسان و انسانیت دست کمی از رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی ندارد. این یکی از دلایلی هست که ما فکر میکنیم باید بر مبارزه علیه آپارتاید جنسی متمرکز شد و حکومت را بعنوان حکومت آپارتاید جنسی افشا کرد.

در مبارزه مستقیم زنان ایران علیه جمهوری اسلامی طبعا حجاب همچنان نقش محوری را دارد و این تاکید ما بر افشاگری و مقابله با این حکومت بعنوان حکومت آپارتاید جنسی اتفاقا باید عزم ما را جزم تر کند برای اینکه علیه حجاب بمیدان بیائیم و زنان عملا در خود روز هشت مارس و بعنوان یک اقدام سمبلیک حجابها را کنار بگذارند . این فراخوان ما همچنان سر جای خودش هست. لغو آپارتاید جنسی و محکوم کردن این حکومت بعنوان حکومت آپارتاید جنسی یک عرصه ای هست که ما در یک مقیاس جهانی دنبال میکنیم و امیدواریم بتوانیم هر چه بیشتر سازمانهای مدافع حقوق زن سازمانهای مترقی و انساندوست و مدافعین حقوق بشر و اتحادیه های کارگری و غیره را متوجه این مساله کنیم، از آنها بخواهیم که حکومت اسلامی را محکوم کنند و همچنین دولتها را تحت فشار بگذارند، سازمانهای بین المللی را تحت فشار بگذارند، و از آنها بخواهند که حکومت اسلامی را محکوم کنند و روابط خود را با آن قطع کنند.

وقتی محور را مقابله با حکومت بعنوان یک رژیم آپارتاید جنسی قرار بدهیم آن موقع یک خواست اصلی ٨ مارس امسال در ایران و در خارج کشور یاید لغو آپارتاید جنسی و محکوم کردن آپارتاید جنسی باشد. این باید یکی از شعارهای اساسی باشد. از نظر عملی یک قدم مهم و تعیین کننده در این راه کنار گذاشتن حجابها است. کنار گذاشتن و یا به اصطلاح برگرفتن حجابها در روز هشت مارس به مدت محدودی و بعنوان یک اقدام اعتراضی کاملا امکان پذیر است.

در سطح خارج کشور همانطور که گفتم ما تمام تلاشمان را میکنیم که تا با انتشار اطلاعیه ها و طومار ها و پتیشن ها از جانب سازمانهای مدافع حقوق زن، اتحادیه های کارگری و نیروهای مترقی و غیره چمهوری اسلامی بعنوان یک حکومت آپارتاید جنسی محکوم شود. ما سعی میکنیم موارد و مصادیق این آپارتاید را در مقابل چشم جهانیان قرار بدهیم و نشان بدهیم که چرا این حکومت دست کمی از حکومت نژادی در آفریقای جنوبی ندارد و چطور پنجاه درصد جامعه را رسما و علنا و قانونا انسان به حساب نمی آورد. این را باید به جهانیان نشان داد و اساس فعالیت ما این هست.

این را هم بگویم که هشت مارس تنها یکی از مناسبتها و فرصتها برای طرد جهانی حکومت اسلامی است. منزوی کردن جمهوری اسلامی فقط یک کمپین موردی نیست، یک سیاست اساسی حزب ما است که ما پیگیرانه دنبال میکنیم. امیدوارم در ٨ مارس بتوانیم بیش از پیش و هر چه گسترده تر ماهیت کریه و ضد انسانی حکومت اسلامی را به جهانیان بشناسانیم.

حمید تقوائی

٢٠١٥