اخبار کارگری-بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٢٨ فروردین : دو خبر از اعتراضات کارگری

بازنشستگان رنگین نخ سمنان برای دومین روز متوالی مقابل فرمانداری جمع شدند

روز دوشنبه٢٨ فروردین ماه بازنشستگان رنگین نخ سمنان در اعتراض به بی‌توجه‌ای به خواسته‌هایشان در مقابل فرمانداری تجمع کردند. بنا بر خبر تعداد این کارگران به ٤٩ نفر می رسد و از شهریور ماه سال ٩٣ بازنشسته شده واز آن زمان تا کنون نتوانسته اند معوقات مزدی دوران اشتغال و نیز سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت کنند.

به گفته کارگران آنها قبلا در این رابطه شکایت کرده اند و اداره کار سمنان حکم به پرداخت مطالباتشان را داده است اما کارفرما تن نداده و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرده است. کارگران میگویند با گذشت نزدیک به ١٦ تا ١٧ ماه از آن زمان نتوانسته اند به مطالبات مزدی وسنواتی خود برسند و حداقل مستمری بازنشستگی که بعد از ما هها دوندگی به حسابشان پرداخت می شود کفاف زندگی خانوادگی آنها را نمی دهد.

بازنشستگان مخابرات راه دور شیراز بازهم تجمع کردند

در حدود ١٠٠ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I) به نمایندگی بیش از ١٢٠٠ کارگر مخابرات روز ٢٦ فروردین در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی مقابل استانداری استان فارس تجمع کردند.

کارگران مخابرات راه دور شیراز سال گذشته با برپایی چادر در محوطه این کارخانه چندین تجمع اعتراضی برگزار کردند اما تاکنون مشکلات آنان برطرف نشده است.

٢٧ فروردین  نزدیک به ٢٧ کارگر شاغل در  کارخانه «داروگر» اجازه ورود به محل کارشان را پیدا نکرده و در نتیجه در محل ورودی کارخانه اجتماع کردند.

اخراج و بیکاری کارگران  در حالی اتفاق افتاده است که پیشتر کارفرما فعالیت کارخانه از حدود دو هفته مانده به شروع سال جدید تا روز گذشته (٢٧ فروردین ) برای آنچه که انجام تعمیرات نامیده می‌شود، تعطیل اعلام  کرده بود  و تمامی کارگران تازه از دیروز اولین روز کاری خود در سال جدید را شروع کرده بودند.

راهپیمایی وتجمع اعتراضی جوانان دستفروش بازار ته لنجی های آبادان

برپایه گزارشاتی که روز٢٦ فروردین رسانه ای شد،شهرداری آبادان روز چهارشنبه هفته گذشته برای اجرای طرح ساماندهی دستفروشان خیابان خمینی اقدام به انتقال دست فروشان به بازار شب کرد.

غروب شنبه ٢٦ فروردین،جوانان دستفروش بازار ته لنجی های آبادان دراعتراض به شهرداری آبادان نسبت به جمع آوری ووعده های دروغین تحت لوای طرح ساماندهی،دست به راهپیمایی وتجمع در خیابان خمینی این شهر زدند.

آنها به خبرنگاران گفتند:شهرداری در حالی اقدام به جمع آوری دست فروشان از خیابان خمینی کرده که برای همه آنها غرفه هایی در بازار دست فروشان تدارک ندیده است.

آنها اظهار داشتند:از سوی دیگر بازار دست فروشان قرار بود در٦ ماه نخست به صورت رایگان در اختیار ما قرار گیرد ولی در کمال تعجب مدیر این بازار اجاره ٦ ماه دوم را به صورت نقد مطالبه می کند.

به گفته این دستفروشان بسیاری از غرفه ‌ها به افرادی واگذار شده که از لحاظ مالی مشکلی نداشته و در مضیقه نیستند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند ممسنی مقابل فرمانداری شهرستان رستم

فرماندار شهرستان رستم گفت: انتظار داریم امور مربوط به پرونده حقوقی کارخانه قند ممسنی هر چه سریعتر انجام شود.

روز ٢٣ فروردین کارگران قند ممسنی بدنبال تجمعات اعتراضی قبلی شان در اعتراض به تعطیلی کارخانه و ٣٨ ماه حقوق و بیمه پرداخت نشده شان در مقابل فرماننداری تجمع کردند. کارگران با شعار معیشت، منزلت ، حق مسلم ماست، اعتراض خود را به این بیحقوقی و محرومیت اعلام کرده و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان شدند. کارگران قند ممسنی خواستار بازگشت به کارشان هستند. در این تجمع اعتراضی طاهر ایزدی فرماندار شهرستان رستم ناگزیر به حضور در جمع کارگران شد و با گفتن اینکه آنها حاضربه همکاری با کارخانه قند هستند اما مسئولین و هیات مدیره کارخانه ورود نمکنند، از پاسخ دادن به جواب مشخص به اعتراض کارگران سرباز زد. بنا برخبر کارگران به خاطر عدم پرداخت دستمزدهایشان از مدیریت شکایت کرده اند. این اعتراض ادامه دارد.

 

٢٣ فروردین:  تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن سرب و روی انگوران و مردم روستاهای منطقه

صبح روز ٢١ فروردین جمعی از کارگران معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماه نشان استان زنجان در اعتراض به اخراج های تدریجی کارگران دست به تجمعی اعتراضی زده و مسیر ارتباطی معدن انگوران را بسته و مانع تردد و بارگیری کامیونها شدند. این معدن در گذشته بیش از ٥٠٠ کارگر داشته است که به تدریج از تعدادشان کم شده است.

بنا بر خبر در این تجمع اعتراضی شماری از اهالی بیکار روستاهای ساغر چی شیخلر و قلعه چوق سادات نیز با خواست اشتغال به کار شرکت داشتند.

معدن سرب و روی انگوران در منطقه دندی شهرستان ماهنشان استان زنجان واقع است. از همین رو این شهرستان به دلیل داشتن معدن های مختلف در دل خود به شهر معادن معروف است. روستاهای این منطقه با وجود این همه معدن و از جمله معدن انگوران که بزرگترین معدن سرب و روی به شمار میرود، از حداقل مسائل رفاهی از قبیل جاده آباد، تلفن، مدرسه، منازل مسکونی ایده آل و … محروم است.

یک موضوع دیگر اعتراض این مردم به اینهمه محرومیت و نیز تاثیرات مخرب این معادن بر آلودگی محیط زیستشان است. از جمله بیماری های صعب العلاج، سرطان، انفجارهای شدید که باعث تخریب منازل و از بین رفتن مراتع شده است آنها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. بطور مثال بسیاری از مردم روستای قلعه‌جوق واقع در٢ کیلومتری معدن انگوران بخاطر از بین بردن زمین‌های کشاورزی از کار بیکار شده اند.این چندمین بار است که اعتراضاتی در این سطح در این منطقه صورت میگیرد. این اعتراضات ادامه دارد.

٢٢ مهر : دو خبر از اعتراضات کارگری

تجمع کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

روز٢٠فروردین ماه، کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهردر اعتراض به عدم پرداخت ٣ماه حقوق و عیدی،تجمع کردند.تجمع کنندگان خواستار حضور مدیر عامل و هیئت رئیسه و پاسخگویی آنان شدند.

از سرگیری تجمعات اعتراضی کارگران آی.تی.آی شیراز

صبح روز٢١فروردین،کارگران آی.تی.آی شیراز شیرازبدنبال توخالی درآمدن وعده های صاحبان کارخانه مبنی بر پرداخت مطالباتشان اعتراضاتشان را از سر گرفتند ومقابل کارخانه تجمع کردند. کارگران میگویند این بار تا گرفتن حق خود همچنان به تجمع در مقابل کارخانه ادامه می‌دهند و از روز شنبه نیز این تجمع مقابل استانداری انجام خواهدگرفت.بنا بر خبر در تیرماه سال گذشته صاحبان کارخانه طی جلسه ای به کارگران قول دادند که مطالبات کارگران را طی ١٨ ماه و هر ماه با پرداخت ٢ تا ٣ میلیارد تومان تسویه کنند اما قول آنها تاکنون عملی نشده است. آنها قول دادند که مطالبات ١٠ساله کارگران را پرداخت کنند و کارخانه را فعال کنند اما نه مطالبات کارگران پرداخت شد و نه چرخ کارخانه به حرکت درآمد.

ادامه تجمعات اعتراضی مشترک کارگران پالایشگاه بیدبلند٢وجوانان متقاضی کارمنطقه برای پنجمین روزمتوالی!

معترضین از جانب معاون فرماندربهبهان تهدید به بازداشت شدند!

روز٢١فروروردین برای پنجمین روزمتوالی، کارگران پالایشگاه بیدبلند٢وجوانان متقاضی کارمنطقه به تجمعشان مقابل مجتمع ادامه دادند. در تجمع اعتراضی این روز معاون فرمانداربهبهان گفت: از فردا روند اجرایی این پروژه به فعالیت خود ادامه می دهد و در صورتی که فردی مانع ادامه پروژه پالایشگاه شود بازداشت خواهد شد. او در گفتگو با خبررسانی ها گفت که مدت پنج روز است که کارگران این پالایشگاه و اهالی روستای اطراف روبروی پالایشگاه تجمع میکنند. کارگران پالایشگاه بیدبلند خواهان روشن شدن وضعیت استخدامی خود و قرارداد مستقیم هستند. جوانان روستاهای اطراف با خواست اشتغال بکار و علیه بیکاری همراه با کارگران پالایشگاه دست به تجمع زده اند.

گفتنی است که دو سال قبل در ٢٤ آذر ماه جوانان متقاضی کار شهرویی با خواست اشتغال به کار در مقابل این پالایشگاه تجمع کردند و دولت ناتوان از تامین کار یا بیمه بیکاری، پاسخش سرکوب مردم بود. در این روز صف اعتراض جوانان جویای کار با حمله نیروی انتظامی روبرو شد و در جریان تیراندازی به کارگران یکی از جوانان متقاضی کار به اسم مرتضی فرج نیا جان باخت. بدنبال این ماجرا موجی از اعتراض بلند شد در مراسم باشکوهی که برای مرتضی برگزار شد به گفته اهالی ٧٠٠٠ نفر از بهبهان و روستاهای اطراف شرکت کردند. اهالی روستا اجازه ندادند هیچ مزدور حکومت و هیچ مقامی از بهبهان در مراسم شرکت کند. مردم خواستار محاکمه قاتلین مرتضی و سرکوبگرانی که به مردم تیراندازی کرده اند و نیز استعفای دادستان و فرماندار بهبهان شدند. یاد مرتضی فرج نیا فراموش شدنی نیست. اتفاقی که در دوسال پیش در این منطقه و در مقابل پالایشگاه بیدبلند افتاد مقامات را به هراس انداخته است. از همین رو فرماندار بهبهان از ترس گسترش اعتراض در کل منطقه که در آن بیکاری بیداد میکند، کارگران را تهدید به بازداشت کرده است. اما این مبارزات ادامه دارد

ویژه روز جهانی کارکر

بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی به مناسبت اول مه، روز جهانی کارگر

ما زندانیان سیاسی با اعلام خواستهایمان به استقبال اول مه میروم

ما جمعی از زندانیان سیاسی در آستانه روز جهانی کارگر، بعنوان کسانی که نمونه ای از محاکمات ناعادلانه و صدور احکام امنیتی بخاطر مبارزاتمان در دفاع از انسانها در زندانیم و بعضا سالهاست که در بازداشت بسر میبریم. با اعلام خواستهای فوری مان به استقبال روز جهانی میرویم و میخواهیم که صدای اعتراضمان را به گوش همه مردم و جهانیان برسانم.

البته این صدای اعتراض ما تنها نیست. این صدای اعتراض همه کسانی است که در زندانند. این صدای اعتراض همه کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی است که بخاطر اعتراضاتشان، به دستمزدهای زیر خط فقر، به فقر و فلاکت و بی تامینی ، به تبعیض و نابرابری، به بی حقوقی و نداشتن حق تشکل، حق اعتصاب و آزادی های پایه ای و..، تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی و عناوینی از این دست تحت پیگرد قرار میگیرند. دستگیر و زندانی میشوند و با احکام زندانی طولانی بهترین سالهای زندگی شان را در بند بسر میبرند.

اعتراض ما زندانیان سیاسی به همه این بیحقوقی است. به سیستم ظالمانه دستگاه قضایی است. به سرکوب اعتراضات ما مردم تحت بهانه های امنیتی و محرومیت از پایه ای ترین آزادی ها در سطح جامعه است. میدانیم که مثل هر سال تشکلهای کارگری، فعالین کارگری و اکتیویست های اجتمای بیانیه ها و قطعنامه های فراگیر خود را میدهند. بیانیه هایی که خواستهای مشترکی آنها را به هم پیوند میدهد و بدون شک خواستهای ما زندانیان سیاسی را هم نمایندگی میکند. از همین رو ما زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر، علاوه بر دیگر قطعنامه های کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر که فریاد اعتراض هم طبقه ای های ما را علیه فقر، علیه تبعیض، علیه نابرابری و برای یک زندگی انسانی است و بدون شک امضای ما را نیز همراه دارد، ما امسال تصمیم گرفتم که با خواست آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و خواستهای فوری مان که در زیر بر شمرده ایم به استقبال اول مه، روز جهانی کارگر برویم و صدای اعتراضمان را بلند کنم.

آزادی های پایه ای سیاسی ما مردم را میگیرند. ما را از حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع، حق آزادی بیان و دیگر حقوق پایه ای مان محروم میکنند، تا بتوانند اعتراضاتمان را علیه فقر و استثمار و بیعدالتی و برای داشتن یک زندگی شایسته انسان، عقب بزنند. و وقتی هم اعتراض میکنیم و حق و حقوقمان را میخواهیم، با انگ امنیتی مورد تهدید و پیگرد قرار میگیریم و دستگیر و زندانی میشویم. ما با تاکید بر حقوق پایه ای چون حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع، حق آزادی بیان و آزادی های پایه ای جامعه اعتراض و مبارزه علیه فقر و فلاکت و در دفاع از حرمت و کرامت انسانی را حق بدون قید و شرط همه مردم میدانیم.

ما از همگان میخواهیم که صدای ما را همگانی کنند و از خواستهایمان حمایت کنند. خواستهای فوری ما به قرار زیر است:

١-ما خواستار اعاده دادرسی و باطل شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای خودمان و تمامی کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی هستیم.

٢- ما احکام صادر شده زندان برای خودمان و تمامی زندانیان سیاسی را از مصادیق بارز امنیتی کردن مبارزات مردم علیه فقر و فلاکت و برای داشتن یک زندگی شایسته انسان میدانیم و خواستار لغو فوری این احکام هستیم.

٣- ما خواستار پایان دادن به تهدید، فشار، پیگرد و دستگیری فعالین اجتماعی بخاطر مبارزات برحقشان در دفاع از زندگی و معیشت خود تحت عناوین امنیتی چون “اخلال در نظم و امنیت ملی” هستیم. به امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی باید خاتمه یاد. تشکل، تجمع، اعتصاب، آزادی بیان حقوق پایه ای ماست.

٤- ما خواستار پایان دادن به محاکمات ناعادلانه که هیچ تطابقی با موازین بین المللی ندارد هستیم. دادگاهها در همه جا باید علنی، با حضور هیات منصفه و حق داشتن وکیل باشد. و اینها فقط یک حداقل است. جرم ما دفاع از حقوق انسانهاست و اگر اینها جرم است، با کمال میل برای حضور در یک دادگاه علنی در برابر مردم و با حضور هیات منصفه و داشتن حق وکیل آماده ایم.

و در اخر به عنوان یک خواست اضطراری، ما خواستار پایان دادن به وضع نابسامان زندانها، قرار گرفتن تمامی زندانیان بیمار تحت درمان، حق برخورداری از مرخصی و دیدار خانواده و پایان دادن به فشارهای روحی و جسمی در زندانها هستیم.

ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و لغو مجازات اعدام هستیم.

ما انتظار بیشترین حمایت از این خواستها را از شما کارگران، معلمان، مردم معترض و همه نهادهای کارگری در سراسر جهان را دارم.

امضاء ها: سعید ماسوری، بهنام ابراهیم زاده، حسن صادقی، ابراهیم فیروزی، رضا اکبری منفرد، امیر امیرقلی پور، جواد فولاد وند، مهدی فراهی شاندیز، شاهین ذوقی تبار، محمد اکرمی، مهدی امیری، عباس توکلی، علیرضا ناصری، رضا کاهه، امیر حسن وند سیار، اسد محمدی، محسن قندهاری،

اردیبهشت ٩٦

کارگران

اعتراضات متحدانه ما کارگران بر علیه لایحه اصلاحیه قانون کار به ثمر نشست

در پی اعتراضات مداوم کارگری به لایحه اصلاحیه قانون کار، روز یکشنبه ٢٠ فروردین ماه این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد و قرار است پس از تصویب آن در صحن علنی مجلس به دولت بازگردانده شود.

عدم تصویب و بازگشت لایحه اصلاحیه قانون کار از مجلس شورای اسلامی یک موفقیت مهم برای جنبش کارگری ایران است. این لایحه که در سکوت خبری نهادهای دست ساز کارگری در تیر ماه سال گذشته از سوی وزارت کار به مجلس شورای اسلامی ارسال و در روز ٥ مرداد ماه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده بود اولین بار در روز ١٢ شهریور ماه توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران افشا شد و بدنبال آن خانه کارگر و دیگر تشکلهای دست ساز کارگری ناچار به موضع گیری بر علیه آن شدند.

رد این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس بار دیگر بر نقش موثر تشکلهای مستقل کارگری در سرنوشت طبقه کارگر ایران صحه گذاشت و نشان داد که کارگران ایران میتوانند با اتکا به نیروی خود و برپائی تشکلهای مستقل در ابعاد سراسری و در واحدهای تولیدی و صنعتی، نه تنها سد محکمی در برابر تعرض هر روزه دولت و کارفرمایان به حقوق انسانی شان ایجاد کنند بلکه میتوانند شرایط مشقت بار موجود را به نفع برخورداری از یک زندگی انسانی تغییر بدهند.

اگر نبود تجمع کارگری روز ٢٧ مهر ماه سال گذشته در مقابل مجلس با هماهنگی اتحادیه آزاد کارگران ایران و حضور نماینده های کارگران تجمع کننده در کمیسیون اجتماعی مجلس، اگر نبود تجمع کارگری روز ٢٥ آبانماه سال گذشته در مقابل مجلس با شرکت اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، اتحادیه آزاد کارگران ایران و دیگر کارگران، اگر نبود طومار نویسی های اعتراضی کارگران مراکز تولیدی و صنعتی و اگر نبود اعتراضات وسیع رسانه ای و موضع گیری دانشجویان و اساتید دانشگاه و روزنامه نگاران بر علیه لایحه اصلاحیه قانون کار، بی تردید این لایجه به غایت ضد کارگری که توام با اصرار دولت روحانی برای تصویب آن بود، امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس رد نمی شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با ارزیابی از بازگشت لایحه اصلاحیه قانون کار از مجلس شورای اسلامی به مثابه یک تجربه موفق در اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران در اعتراض به موضوعی که به یکسان به سرنوشت همه ما کارگران مربوط میشود، اعلام میدارد قانون کار موجود می باید با رویکرد دائمی شدن قراردادهای موقت، بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری، حق ایجاد تشکلهای مستقل محلی و سراسری کارگران، تضمین اجرای بی چون و چرا ماده ٤١ قانون کار با شرکت و دخالت مستقیم نماینده های منتخب مجامع عمومی کارگران، تغییر ترکیب شورایعالی کار، تضمین پرداخت به موقع دستمزدها و بر قراری بیمه بیکاری معادل حداقل مزد برای کارگران بیکار و جوانان آماده بکار،  تغییر یابد.

زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٢ فروردین ماه ١٣٩٦

پیام ارسالی از طرف احمد امینی یکی از  نمایندگان کارگران فولاد زاگرس به اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون رد اصلاحیه قانون کار

سلام ودرود فراوان برشما وهمکاران گرامیتان وآرزوی سربلندی پیروزی برای اتحادیه آزاد کارگران ایران درخصوص نقش ویژه دربازپس گیری لایحه اصلاح قانون کار (لایحه ضدکارگری) و اطلاع رسانی وهماهنگ کننده سایر نهادهای کارگری و تلاش شبانه روزی اتحادیه آزاد ،تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم همین اتحاد وهمبستگی تمامی کارگران برای رسیدن به حقوق اولیه واحقاق  حقشون ثابت قدم باشند

احمدامینی نماینده کارگران فولاد زاگرس قروه

مانع تراشی مدیریت سامانه پنج در برابر تلاش های کارگران برای دستیابی به تسهیلات مسکن

کارگران شرکت واحد در ادامه تلاش های خود برای استفاده از تسهیلات مسکن از هفته آخر اسفند ماه مجددا با امضا طوماری برای ارائه به مسولین، به پیگیری های خود برای برخورداری از تسهیلات مسکن ادامه دادند ولیکن عوامل مدیریت قصد دارند با ایجاد فضای ارعاب و تهدید مانع از پیگیری ها و اعتراضات کارگران شوند. در این راستا کامبیز نادری رئیس مالی و اداری سامانه پنج شرکت واحد برای خوش خدمتی به مدیران بالا دستی اقدامات ضدکارگری برای جلوگیری از جمع آوری امضاء از کارگران را شدت داده است.

سندیکا عواقب احتمالی برخورد غیر قانونی و سخت گیرانه عوامل مدیریت با کارگران برای مانع تراشی در راه احقاق حقوق شان را متوجه شخص مدیر عامل شرکت واحد می داند.

به نقل کانال تلگرام سندیکای شرکت واحد

از جمله شعارهای اعتراضی کارگران واحد با خواست مسکن در تجمعات اعتراضی ای که داشته اند:

مسکن مناسبت حق مسلم ماست

ملک نجومی تو ما را بی مسکن کرده

یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه…

گزارشی از فعالیت جمعی از دستفروشان بی‌نام در روزهای پایان سال ٩٥

سالهاست که فشار اقتصادی ناشی از بیکاری و دستمزدهای پایین، تعداد وسیعی از کارگران را به سمت دست‌فروشی‌ در خیابان‌ها کشانده ‌است. کارگران و بیکارانی که با «سرمایه‌های» صدهزار تومانی و دویست هزارتومانی اجناسی را برای فروش به خیابانها می‌آورند. خبرهای اخیری که در مورد دست‌فروشی کارگرانِ بیکارشده‍ی کارخانجات و موسسات بیرون آمد نمونه‌ای ازین استیصال ناشی از بیکاری است.

علیرغم آنکه دستفروشی گاهی جزو آخرین گزینه‌های بقا برای بیکارشدگان و محرومین طبقه ی کارگر محسوب می‌شود اما دولت و شهرداری بیشترین فشارها و خشونت فیزیکی و باج‌خواهی‌های خیابانی و مصادره‍ی اموال را در موردشان اجرا می‌کنند. امنیتی‌سازی متروها و خیابان‌های تهران و حضور یگان‌های ویژه در نقاط اصلی مرکز شهر در این روزهای مانده به عید نشانی از شدت این فشارها بر آنان است.

در عین حال، فعالینی هستند که در حوزه ی شهری با فعالیت‌های NGO ای و خیریه‌ای، و برگزاری نشست‌ها و تبلیغ دفاع از خرید دستفروشان بدون نشان دادن پیوند آن با جنبش بزرگ‌تر کارگری در ایران، علاوه بر آنکه با پرداختن به عوارض دست‌فروشی (و نه ریشه‌های آن) جایگاه قربانی آنان را تثبیت می‌کنند بلکه در عین حال راه حل را در کمپین‌های خیریه‌ای (که خود پر از کاسبکاری و عدم شفافیت مالی‌اند) نشان داده و ضمناً تصویر بسیار ناواقعی از این بخش از طبقه ی کارگر ارائه می‌دهند (مانند کمپین اخیر «دست‌فروش بی‌سواد»!). این درحالیست که بر کسی پوشیده نیست به کرات دیده شده بسیاری از دانشجویان تحصیلات عالی هم برای تأمین هزینه‌های تحصیل به دست‌فروشی روی می‌آورند. ما جمعی از همین کسانی که در حوزه‍ی دستفروشی نیز تجارب عملی داشته‌ایم، در این روزهای مانده به عید با تهیه و توزیع تعدادی اعلامیه در میان جمعی از همکاران‌مان در مناطق مختلف پایتخت و مترو، ضمن اعلام مخالفت و رد رویکرد خیریه‌ای به دستفروشان، شعار «دفاع از خود»، «ایجاد تشکل» و «پیوند با جنبش کارگری» را با همکاران‌مان طرح کرده‌ایم.

از همه‍ی کسانی که این مطالبات را به حق میدانند خواستاریم که از ما حمایت کرده، و علاوه بر همراهی با ما، ضمن نقد تصویر «بدبختی و بی‌سوادی» دستفروشان، که کاسبکاری فعالیت‌های خیریه‌ای سمن‌ها را تأمین میکند و بجای اعتراض، ناله و تمنا را می نشاند اعتراض کنند.

متن اعلامیه:

                                             همکاران دست‌فروش متحد شویم!

سیاست‌های اقتصادی دولت‌ در سالهای اخیر (از لغو یارانه‌های آب و برق و گاز گرفته، تا پولی‌کردن مدارس و دانشگاه‌ها و خصوصی‌سازی‌های گسترده کارخانجات) چنان فشاری بر طبقه‍ی کارگر آورده است که نتیجه‌اش بیکاری میلیون‌ها کارگری شده که برای رفع حداقل‌های بخور و نمیر به کارهای موقتی مثل دست‌فروشی روی آورده‌اند.

با اینحال سرمایه‌داران، دولت و شهرداری حتی در اینجا هم از دست‌اندازی پا پس نمی کشند و هر روز با آوردن نیروهای انتظامی پلیس و شهرداری به قلدری، کتک زدن و مصادره ی اموال‌ دست‌فروشان میپردازند. همه میدانیم که تعداد ما بی‌شمار و تعداد آنها کم است. همین ضرب و شتم‌ها سالهاست که علیه سایر کارگران هم اِعمال میشود؛ از شلاق زدن کارگران معدن آق دره، سرکوب و زندانی کردن فعالان کارگری از اتوبوس‌رانی شرکت واحد گرفته تا معلمان. با اینحال جنبش کارگری ایران بواسطه ی متشکل‌شدن، سازماندهی، اعتصاب و تجمعات تاکنون توانسته‌ بر روی پای خود بایستاد و راه تعرضات سرمایه‌داران را بر آنها سخت کند. بااینکه خواسته های ما دست‌فروشان هم بخشی از خواسته های همین جنبش کارگری است اما بخاطر متشکل نبودن و عدم حمایت از همدیگر، هزینه‌های گزافی را می‌پردازیم: از خودسوزی دستفروش خرمشهری (یونس عساکره)، قتل دستفروش تهرانی جلوی فرزندش (علی چراغی) تا کتک خوردن پیرزن فومنی و…

دست‌فروشی در ایران و حملاتی که علیه آن صورت می‌گیرد بخشی از جنبش بیکاران ایران است و به همین دلیل هم تعرضات پلیس به آن، تعرض مستقیم به طبقه ی کارگر است. برای مقابله با این همه فشاری که هم در این روزهای گرانی و بی‌پولیِ مانده به عید و هم در طول سال بر ما وارد می‌شود چه باید بکنیم؟ درشرایطی که نان خوردن برای ما بدون جنگ روزمره در خیابان ممکن نیست و برای آن از آبرو و جان هم هزینه می‌دهیم، با اجرای موارد زیر می توانیم این حق نان را با هزینه‍ی کمتری دنبال کنیم.

  • در راسته ی هر خیابان با هماهنگی سایر دستفروشان، عده‌ای از ما باید (مثلاً بصورت شیفتی) مسئولیت نگهبانی و تأمین امنیت را برعهده بگیریم و در صورت یورش مأموران سریعا به سایرین اطلاع داده و برای دفاع جمعی از خود اقدام کنیم.
  • برای متشکل شدن، فعال‌ترین‌های ما باید با برگزاری جلسات مستمر با دیگر همکارانمان تدارک ایجاد تشکل دستفروشان را فراهم کنیم. این تشکل باید در همه‍ی شهرها مطالبات همه‍ی دستفروشان (که بخشی از مطالبات جنبش کارگران بیکارشده است) را به شیوه ی عملی پیگیری کند (از جمله مطالبه‍ی ایجاد اشتغال، تخصیص اماکن رایگان و معاف از مالیات برای دستفروشی و…) . همچنین از وضعیت روزمره ی دستفروشان، ضرب و شتم آنها و مشکلاتشان گزارش تهیه کند.

تجمعات اعتراضی که اخیراً در شهرهای همدان و اهواز از سوی دستفروشان برای این مطالبات صورت گرفته نمونه‌ای ازین پیگیری‌های موقت است.

  • فعالان این تشکل باید با برقراری ارتباط با دیگر فعالان کارگری و معلمان، علاوه بر استفاده از تجربیات آنها زمینه ی همسویی مطالبات و اتحاد عمل را فراهم کنند. همچنین به این دلیل که این بخش از جنبش کارگری صدای بلندتری در اعتراضات دارد و میتواند بلندگوی آنها هم شود.
  • دستفروشی نتیجه ی موج بیکاری‌هایی است که دولت مسئول مستقیم آن است و حضور ما در خیابان برای امرار معاش حق مسلم ماست. همانطوری که داشتن شغل، بیمه، بازنشستگی و خدمات عمومی رایگان حقی است که از ما گرفته شده‌است!

درصورت تمایل این برگه را بین همکاران خود توزیع کنید!

آرزوی سلامتی و بهبودی کامل محمود صالحی را داریم

محمود صالحی پیشگام برگزاری مراسم مستقلانه اول ماه مه روز جهانی کارگر و از فعالین برجسته جنبش کارگری ایران، دیروز پس از دیالیز در بیمارستان امیر اعلم، امروز ٢٧ فروردین ماه بدلیل بیماری قلبی در بیمارستان لواسانی بستری شد و پس از آنژیو پلاسی و رفع گرفتگی یکی از رگهای قلبش  به بخش سی سی یو منتقل شد.

قرار است محمود صالحی  بار دیگر در هفته آینده برای رفع گرفتگی یکی دیگر از رگهای قلبش در همین بیمارستان بستری و آنژیو پلاسی بشود. بعد از ظهر امروز پس از انتقال محمود به بخش سی سی یو جمعهایی از کارگران تهران و دماوند و همچنین برخی از اعضای اتحادیه ازاد کارگران ایران با محمود صالحی ملاقات کردند. این ملاقاتها در حالی صورت گرفت که خانواده محمود با هدف رعایت حال کارگران و فعالین کارگری از آنان خواسته بودند جهت ملاقات وی عازم بیمارستان لواسانی نشوند. بیمارستان لواسانی در انتهای پارک سرخه حصار و در شرقی ترین نقطه تهران قرار دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با آرزوی بهبودی و سلامت کامل محمود صالحی اعلام میدارد مسئولیت جانی این فعال برجسته جنبش کارگری ایران مستقیما متوجه کسانی است که با امنیتی کردن اعتراضات کارگران و فعالیتهای صنفی باعث به زندان افکندن وی شدند و محمود بدلیل اعتصاب غذاهای مکرر کلیه هایش را از دست داد  و به بیماریهای متعددی از جمله بیماری قلبی دچار شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٧ فروردین ماه ١٣٩٦

بین المللی

بریتانیااعتصاب رانندگان تاکسی در لندن

بنابه گزارشات منتشره، روز شنبه ١٩ فروردین ماه رانندگان تاکسی سیاه و سفید لندن دست به اعتصاب زده و از جابجایی مسافران خوداری کردند.
برپایه گزارشات مزبور” این رانندگان در اعتراض به سیاست های حمل و نقل عمومی دولت مقابل ساختمان شورای شهر لندن اعتصاب کردند. در جریان این اعتصاب که برای چندین ساعت ادامه داشت هزاران مسافر در خیابانهای لندن سرگردان شدند. رانندگان معترض اعلام کرده اند دولت باید پاسخگوی خواسته های آنان باشد در غیر این صورت این اعتصاب ادامه دار خواهد بود.

آفریقای جنوبی – بزرگترین تظاهرات ضدّ دولتی در سالهای اخیر

آفریقای جنوبی روز جمعه صحنه یکی از بزرگترین تظاهرات ضد دولتی سالهای اخیر بود.

دهها هزار تن با اجتماع در شهرهای مختلف این کشور از جمله کیپ تاون، ژوهانسبورگ و پرتوریا ضمن مخالفت با تصمیم بحث انگیز یاکوب زوما، رئیس جمهوری این کشور در تعویض یکی از وزرا و نیز در اعتراض به عملکرد سیاسی و اقتصادی نامطلوبِ وی، خواهان کناره گیری او شدند.

این در حالیست که تعدادی از هواداران زوما، به همراه دهها تن از فعالان سابق حزب کنگره ملی آفریقا نیز در اطراف مقرّ این حزب در ژوهانسبورگ، و در حمایت از رئیس جمهور آفریقای جنوبی دست به تظاهرات زدند.

محبوبیت زوما از ماه های گذشته به دلیل مطرح شدن نامش در مواردی از رسوایی مالی به شدت رو به افول است. مخالفان وی در پارلمان همچنین قرار است هجدهم آوریل طرح عدم اعتماد به وی را به رای بگذارند.

مجارستان – تظاهرات مردم در بوداپست علیه دولت

هزاران نفر از مردم در شهر بوداپست در ادامه اعتراض ها علیه محدودیت های اعمال شده توسط دولت علیه سازمان های غیردولتی و دانشگاه اروپای مرکزی تجمع کردند. در این تجمع که در میدان ” قهرمان”  بوداپست برگزار شد، معترضان قوانین وضع شده توسط ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان را مخالف آزادی و حقوق شهروندی در این کشور دانستند.

یکی از معترضان می گوید:” سازمان های غیردولتی و دانشگاه اروپای مرکزی در این کشور اهمیت زیادی دارند و این اعتراض ها فقط برای این دو نیست. من به شخصه برای مخالفت با دیکتاتوری ایجاد شده توسط احزاب حاکم هم در این تظاهرات شرکت کرده ام.”

این اعتراض ها ابتدا با تصویب قانون محدودیت فعالیت دانشگاه اروپای مرکزی که به موسسۀ سوروس وابسته است آغاز و به مخالفت ها با قانون دولت برای کمک های مالی خارجی به سازمان های غیردولتی فعال در این کشور کشیده شده است. بموجب این قانون، از این پس هر سازمان غیردولتی که در مجارستان فعالیت می کند باید کمک های خارجی بالاتر از ٢٣٠٠٠ یورو را به دولت اعلام کند.

در پایان این تجمع تعدادی از مخالفان به سوی پارلمان مجارستان حرکت کردند و این تظاهرات با شعارهایی علیه نمایندگان این کشور و درگیری با پلیس بوداپست به پایان رسید.

پرواعتصاب کارگران معادن برای افزایش دستمزد

بنابه گزارشات، کارگران ٢ معدن در پرو برای افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار خود از روز دوشنبه ١٠ آوریل در اعتصاب به سر می برند.
در همین رابطه سخنگوی اتحادیه کارگران این دو معدن اعلام کرد، از ماه مارس برای راه اندازی این اعتصاب جهت دست یابی به دستمزدی بالاتر و شرایط کاری بهتر برنامه ریزی شده است.

اعتصاب کارگران این دومعدن باعث  افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی‌ شد.

اتحادیه کارگران معدن پرو اعلام کرده است که تا زمانی که با کارفرما توافق حاصل نشود، اعتصاب ادامه خواهد داشت.

نیجریهسوء‌استفاده بوکو حرام از نوجوانان برای انجام عملیات انتحاری

یونیسف اعلام کرد که جنایتکاران اسلامی “بوکو حرام” از سال ٢٠١٤ دستکم ١١٧ کودک و نوجوان را مجبور کرده به حملات انتحاری در نیجریه، چاد، کامرون و نیجر دست بزنند.
اغلب این حملات از سوی نوجوانان دختر صورت گرفته است. نهاد “حمایت از کودکان” سازمان ملل متحد (یونیسف) روز چهارشنبه گزارش داد که شبه‌نظامیان بوکوحرام به‌گونه‌ای روزافزون برای پیاده‌کردن اهداف تروریستی خود از کودکان و نوجوانان سوء‌استفاده می‌کنند. بر اساس این گزارش تنها در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی، ٢٧ کودک وادار به انجام عملیات انتحاری شده‌اند.

 

پاکستان – قتل وحشیانه یک دانشجو به اتهام “کفر گویی

گروهی از دانشجویان پاکستانی در محوطه دانشگاه یک پسر دانشجو را به اتهام “کفرگویی” به قتل رساند ند.

این قتل روز پنجشنبه ١٣ آوریل در شهر مردان، واقع در شمالی غربی پاکستان، رخ داد.

نیاز سعید، یکی از مقامات پلیس محلی، به خبرگزاری فرانسه گفت:”او از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و سپس به شدت شکنجه شد…او را با چوبدستی، آجر و مشت کوبیدند”

این مقام پلیس می گوید که صدها نفر در این واقعه شرکت داشتند. ویدیویی از صحنه قتل نیز در اینترنت منتشر شده است.

جوان مقتول، مشعل خان، متهم شده بود که در شبکه‌های اجتماعی مطالب “کفرگویی” منتشر کرده است.

او و یک دانشجوی دیگر متهم شده بودند که در فیس‌بوک به دین اسلام اهانت کرده اند. گفته می شود فرد دوم نیز به شدت زخمی شده است. پلیس می گوید دست کم ١٠ نفر را دستگیر و دانشگاه را به طور موقت تعطیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مهاجمان در حالی که الله اکبر می گفتند قربانی را برهنه کرده و مورد ضرب و جرح شدید قرار دادند و ظاهر قصد داشتند جسد را هم بسوزانند.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، اخیرا دستور حذف مطالب “کفرگویی” از شبکه‌های اجتماعی را صادر کرد و اخطار داد که با متخلفان بنا بر قوانین کشور به شدت برخورد خواهد کرد.

در سال ٢٠١١ میلادی شهباز باتی، وزیر امور اقلیت‌های مذهبی وقت پاکستان در حمله مردان مسلح به خودروی او در اسلام آباد، پایتخت این کشور، کشته شد. آقای باتی مصرانه خواستار اصلاح قوانین ضد کفرگویی در کشورش شده بود.

پاکستان دارای قوانین سختگیرانه‌ای برای مجازات اهانت کنندگان به اسلام است و در گذشته، گاه متهمانی هم که در دادگاه تبرئه و آزاد شده بودند به دست گروه‌های متعصب به قتل رسیده اند.