اخبار کارگری-بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

در اعتراض به تبدیل وضعیت شغلی صورت گرفت؛

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان مقابل فرمانداری

کارگران پیمانی شهرداری بهبهان (شنبه ٧ اسفند ماه)، در اعتراض حجمی شدن شرایط کاری خود در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان  واقع در جنوب شرق استان خوزستان در اعتراض به تبدیل وضعیت شغلی خود از پیمانکاری به حجمی  مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران کارخانه خودروسازی آکیا دویچ دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

صبح روز٧اسفند، کارگران کارخانه خودروسازی آکیا دویچ در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان دست از کار کشیدند و مقابل کارخانه تجمع کردند. کارگران قریب به یک سال است که علی‌رغم ادامه فعالیت حقوقی دریافت نکرده‌اند و دیگر توان پرداخت هزینه‌های خانواده و تامین معیشتشان را ندارند.

یادآوری:

کارخانه خودروسازی آکیا دویچ  درشهرتبریز-شهرک سرمایه گذاری خارجی – خیابان آسیای ٣ – جنب رخش خودرو دیزل واقع شده است.

شرکت آکیا در آذرماه سال ١٣٨٤توسط بخش خصوصی شامل شرکت آناکیش ( سرمایه گذاری مشترک با گروه الاسلامی دبی از سهامداران بانک الاسلامی دبی ) و شرکت افق سعید تأسیس گردید.

@ettehad

تجمع اعتراضی فعالان محیط‌زیست و اهالی شهرستان ایذه‌  در محل سد کارون٣!

صبح روز٦اسفند،جمعی از فعالان محیط‌زیست واهالی شهرستان ایذه‌ با تجمع در مقابل سد کارون ٣ و در دست داشتن پلاکاردهایی با موضوعیت بی‌آبی ایذه، خواستار توجه و نگاه مسؤولان کشوری و استانی به این شهرستان شدند. شهرستان ایذه با وجود قرار گرفتن در میان دریاچه چند سد و مجاورت با سد و نیروگاه کارون ٣ همواره از داشتن آب کافی محروم بوده است.

ایذه به دلیل خاک حاصلخیز و مستعد در کشت محصولات مختلف موفق نشان داده و این در حالی است که عدم توجه به کشاورزی این منطقه باعث بی‌ثمر شدن و هدر رفتن زمین‌های آن شده است.

اعتراض؛ کارگران شهرداری اهواز به دستمزدهای پرداخت نشده و خواست افزایش سطح دستمردها به بالای خط فقر شدند

روز ٦ بهمن کارگران منطقه ٤ شهرداری اهواز ضمن اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد هایشان خواستار افزایش حداقل دستمزدها به بالای خط فقر شدند. کارگران میگوینند حداقل دستمزد کنونی کمتر از یک سوم مبلغی است که خط فقر محسوب می‌شود و هزینه های زندگی آنان را به هیچ وجه پوشش نمیدهد.

 

اعتصاب نامحدودهزاران  کارگر ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ!

کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ روزپنج شنبه٥اسفند همزمان با سفر روحانی به استان خوزستان،به اعتصابشان ادامه دادند و اطراف میدان فرودگاه اهواز تجمع کردند.

 

کارگران معترض پایان اعتصابشان را منوط به پرداخت مطالباتشان کردند.

٤ هزار نفر از  کارگران از روز٢٤بهمن ماه دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی، عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه ودیگرمطالباتشان دست از کار کشیده ومقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند وپس از آن با ادامه اعتصاب همه روزه مقابل کارخانه تجمع می کنند. طی همین روزها این کارگران معترض اجازه تردد خودروهای سنگین به کارخانه را ندادند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز  که از ١٣ روز قبل در اعتراض به تعویق ٥ماه حقوق و سایر مشکلات صنفی خود دست از کار کشیده‌اند، پایان اعتراض خود را به دریافت معوقات مزدیشان منوط کرده‌اند.

٤هزار کارگر رسمی و قراردادی شاغل در این واحد تولیدی بین  ٤ تا ٥ماه مطالبات معوقه مزدی، طلبکارند. در عین حال پرداخت مطالبات سنواتی هر یک از کارگران که بالغ بر ٥ تا ٦ میلیون تومان می‌شود چندین سال است به تاخیر افتاده است.

دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط  به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

به نقل از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز گفته می‌شود تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه و مسئولان استانی پاسخ مشخصی به خواسته‌های آنان داده نشده؛ درنتیجه اعتراض کارگران استمرار پیدا کرده است.

طبق اظهارات این کارگران معترض، گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکتهای احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا در اهواز  است که پس از ماجرای اختلاس ٣ هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده  هم‌اکنون  مدیریت این کارخانه با نظارت قوه قضائیه  انجام می‌شود.

کارگران در بخش پایانی سخنان خود گفتند: به نظر می‌رسد آنچه باعث تاخیر در تامین منابع مالی کارخانه شده است طولانی شدن روند پرداخت و دریافت اعتبارات مالی کارخانه از قوه قضائیه است و درحال حاضر علاوه بر پنج ماه دستمزد، عیدی نیز دریافت نکرده‌ایم.

*تجمع کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ و فعالان محیط زیست اطراف میدان فرودگاه اهواز!

پیش از ظهر روز٥اسفند، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و فعالان محیط زیست همزمان با سفر  روحانی به استان خوزستان اطراف میدان فرودگاه دست به تجمع زدند.

 

*تجمع اعتراضی اهالی شهرستان کارون درمسیر بازدید حسن روحانی از یک کانون ریزه گرد!

بعدازظهرروزپنج شنبه٥اسفند اهالی شهرستان کارون در مسیر خودروی حسن روحانی برای بازدید از یک کانون ریزه گرد تجمع کردند.

*تجمع  مقابل استانداری همزمان باحضور روحانی در خوزستان

مردمشهر اهواز روز٥اسفند همزمان باحضور روحانی در خوزستان، مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار توقف انتقال آب، سدسازی، خشکاندن تالاب‌ها و رسیدگی به قطع آب و برق ناشی ازریزگردها شدند

اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به سیزدهمین روز رسید.

٥ اسفند: کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که از ١٣روز قبل در اعتراض به تعویق ٥ماه حقوق و سایر مطالباتشان دست از کار کشیده‌اند، اعلام کردند که تا وقتی پاسخ نگیرند به اعتراضشان ادامه میدهند در این واحد تولیدی حدود ٤ هزار کارگر رسمی و قراردادی شاغل هستند که بین ٤ تا ٥ماه مطالبات معوقه مزدی، طلبکارند. در عین حال پرداخت مطالبات سنواتی هر یک از کارگران که بالغ بر ٥ تا ٦ میلیون تومان می‌شود چندین سال است به تاخیر افتاده است. دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

بنا بر خبر گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکتهای احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا در اهواز است که پس از ماجرای اختلاس ٣ هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده هم‌اکنون مدیریت این کارخانه با نظارت قوه قضائیه انجام می‌شود.

جای خانواده ها در این اعتراضات خالیست. آنهم در شرایطی که شهر اهواز علیه بی آبی، بی برقی و آلودگی هوا در اعتراضند. این اعتراضات ابعادش گسترده تر شده و مردم علیه فقر و گرانی و بیکاری در تب و تاب است و بیشترین زمینه برای جلب حمایت مردم وجود دارد.

تجمع کارگران شاغل و بازنشسته پارسیلون برای چهارمین روز متوالی

از ابتدای ماه جاری تاکنون گروهی از کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه پارسیلون خرم آباد مقابل ساختمان استانداری لرستان در حال تجمع هستند. این کارگران از روز اول اسفند تا به امروز ٤ اسفند هر روزه در تجمع و اعتراض بوده اند. اعتراض کارگران به وضعیت ناروشن و بلاتکلیفی شغلی و ١٤ ماه دستمزد پرداخت نشده و دیگر طلبهایشان از گذشته است. در کارخانه نساجی پارسیلون بیش از ١٢٣نفر کارگر رسمی فعالیت دارند که در ١٤ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند. علاوه بر آن حدود ٢٦ماه از معوقات مزدی سالهای گذشته آنها هنوز پرداخت نشده است. همچنین چندین ماه است که حق بیمه آنان پرداخت نشده و با مشکل تمدید دفتر چه های درمانی شان نیز روبرویند. از سوی دیگر جمعی از بازنشستگان این کارخانه که تعداد آنها در حدود ١٠٠ نفر هستند، و به تدریج از سال ٩٢بازنشست شده‌اند به دلیل دریافت نکردن سنوات پایان کار در تجمع روز ٤ اسفند حضور داشتند.

به گفته کارگران در تجمعات چند روزه آنان حدود ٢٣٠ کارگر قراردادی اخراجی کارخانه نیر حضور داشتند که از دی ماه ٩٤ از کار بیکار شده اند. این اعتراضات ادامه دارد.

 

اعتصاب وتجمع کارگران جاده رامیان به شاهرود

اعتصاب وتجمع کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ)برای دومین روزمتوالی صبح روز٢اسفندبرای دومین روزمتوالی، کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ)به اعتصابشان ادامه دادند و با تجمع مقابل ساختمان شرکت خواهان پرداخت مطالبات ١٠ ماهه خود شدند.

به گزارش منابع خبری محلی،کارگران این شرکت می گویند: پیمانکار این شرکت هر بار با وعده هایی که عملی نمی شود کارگران را نزدیک به یک سال بدون هیچ حقوق و مزایایی مشغول کرده است.

آنها می گویند: این بار هم وعده پرداخت حقوق تا پایان این ماه را می دهد.

این کارگران در ادامه می گویند: از فروردین ماه سال گذشته بابت معوقات حقوق و سنوات خود از این شرکت طلبکارهستیم.

 

اعتراض کارگران آلومینیوم المهدی به اخراج ٤٠ نفر از همکارانشان

صبح روز ٤ اسفند بیش از ٣٠٠کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزآل در اعتراض به اخراج ٤٠ نفراز همکاران‌شان تولید را متوقف کرده و در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.بنا بر خبر مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی قصد دارند تا در چندین مرحله کارگران خود را اخرج کنند که اول اسفند ماه با اخراج ٤٠ کارگر، مرحله نخست اخراج کارگران آغاز شده است.سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ١٥ سال می‌رسد، در مجموع این کارخانه بیش از ٢ هزار و ٤٠٠کارگر دارد که علاوه بر آنکه فاقد امنیت شغلی اند با مشکل تعویق پرداخت مزدها روبرویند. شرکت کنندگان در تجمع روز ٤ اسفند از کارگران شیفت صبح کارخانه آلومینیوم المهدی بودند.که به حمایت از ٤٠کارگر اخراجی دست از کار کشیده و با متوقف کردن تولید خواستار بازگشت بکار همکارانشان شده‌اند. کارگران نگران‌ادامه روند اخراج ها هستند. بعلاوه بخش دیگری از مشکلات کارگران مربوط به حذف برخی از مزایای مربوط به حق افزایش تولید آنان است که از بدو تاسیس این مجتمع به آنان پرداخت می شده است. نکته دیگر مشخص نبودن وضعیت دارایی های صندوق قرض الحسنه کارگران بعد از خصوص سازی این کارخانه است. که به کارگران تعلق دارد. اتحاد کارگران شاغل علیه کارگران اخراجی و اعتصاب آنان درحمایت از ٤٠ همکار اخراجی شان، یک الگوی مهم برای همه کارگران در برابر بیکارسازی هاست. اخراج کارگران ممنوع است.

کارگران آلومنیوم در اعتراضات قبلی خود همراه با خانواده هایشان و فراخواندن مردم هرمزال به حمایت از خواستهایشان، تجربه ارزنده ای را در مقابل اعتراضات کارگری قرار دادند.

اعتراض کارگران پتروشمی تکس آریا به اخراج ها

روز ٤ اسفند ٤٥ تن از کارگران شرکت پتروشیمی تکس آریا برای دومین بار طی روزهای گذشته نسبت به تصمیمی که کارفرما برای اخراج آنها گرفته است دست به تجمع اعتراضی زدند.کارفرما در تاریخ پنجم بهمن ماه دستور اخراج ٤٥ تن از کارگران را صادر کرده است.

بنا بر خبر این کارگران نهایتا تا روز ٥ اسفندماه سال جاری اخراج خواهند شد و برای همین تجمع اعتراضی خود را برای دومین بار آغاز کردند.

 

وعده وعید نمیخوایم، دستمزد و عیدی میخوایم

روز ٢ اسفند حدود ٥٠٠نفر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس که زیرمجموعه شرکت تهران جنوب محسوب می‌شوند، در اعتراض به چهارماه معوقات مزدی تجمع کردند.

این کارگران که دستمزد آنها از آبان ماه پرداخت نشده با سردادن شعار «وعده وعید نمیخوایم، دستمزد و عیدی میخوایم» خواستار پاسخ شدند. بنا بر خبر در ساعات پایانی تجمع، مسئولان باز هم با حضور در جمع کارگران به وعده و وعید دادن پرداختند اما کارگران حرفشان این است که باید دقیق مشخص کنند که چه زمان قرار است دستمزد آنان را بدهند و چه مقدار از معوقات را میخواهند بپردازند. با پرداخت‌های نصفه نیمه و وعده‌های سرخرمن مشکلات آنان حل نمی‌شود

اعتراض رانندگان مجتمع هفت‌تپه بابت معوقات مزدی

روز ٢ اسفند. حدود ٥٠ نفر از رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه صبح امروز به ‌دلیل عدم دریافت ٧ماه دستمزد ،دست به اعتراض صنفی زدند.

جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد :

معاش آبرومندانه حق کارگران /مزد کنونی تنها برای ١٠ روز زندگی کافی‌است

جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد می گویند توقع کارگران از دستمزد سال ٩٦ کمتر از بقیه سال‌ها نیست چرا که «معاش آبرومندانه» و «بدون دغدغه» حق آنهاست.

جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد در تماس تلفنی با خبرگزاری ایلنا، با یادآوری اینکه معاش آبرومندانه و بدون دغدغه حق همه کارگران است، افزودند: دستمزد سال ٩٦ باید به گونه ای تعیین شود که هیچ کارگری احساس نکند که مشکلات او توسط جامعه به دست فراموشی سپرده شده است.

@ettehad

اعتراض به دو ماه مطالبات مزدی معوقه در محوطه کارگاه

صبح روز دو اسفند گروهی از کارگران شاغل در شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمزاز شرکتهای تابعه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) هستند، در اعتراض به دو ماه مطالبات مزدی معوقه در محوطه کارگاه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران روغن نباتی جهان در مقابل استانداری

روز ١ اسفند کارگران روغن نباتی بخاطر طلبهایشان با پلاکارد، عیدی امسال ما، اخراج، بیکاری، بی پولی در مقابل استانداری تجمع کردند. این کارگران قبلا به همراه خانواده های در وسط شهر زنجان راهپیمایی داشتند.

گزارش

٣ میلیون بیکار با مدرک دکترا

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران با بیان اینکه ٣ میلیون بیکار با مدرک دکترا در تهران داریم گفت:بیشترین فارغ‌التحصیلان بیکار، در رشته‌ای درس خوانده‌اند که تولید محور است، آنها می توانند با تدبیر یک کارآفرینی مناسب داشته باشند

فاصله حقوق با هزینه‌ها “نجومی” شد

درحالی در شهرهایی مانند تهران فقط هزینه خوراک و پوشاک روزانه ٣٥ هزار تومان برآورد می شود که حقوق ٨١٢ هزار تومانی کارگران با مجموع هزینه های آنها که بیش از ٣ میلیون تومان برآورد می شود، فاصله نجومی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی آمارهای بانک مرکزی حکایت از افزایش بیش از ٣٠ درصدی  هزینه های سبد خانوار کارگری از ابتدای سال جاری تا کنون دارد، که حقوق کارگران از فروردین ٩٥ همان ٨١٢ هزار تومان است. به عبارت دیگر افزایش ١٠٠ هزار تومان حقوق سال ٩٥ نه تنها دردی از خانواده کارگری دوا نکرده بلکه وضعیت بدتر و سفره کارگران هر روز تنگ تر شد.

تبصره دوم ماده ٤١قانون کار بیان می کند “حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‌شود” ، اما این ماده بندی دیگری دارد و آن این است که “حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.”  موضوعی که هیچ گاه  از سوی قانونگذار و کارفرما مورد توجه نبوده است که این خود مهر تأییدی بر بی توجهی به ابعاد معیشتی و اجتماعی قشر کارگری است. اما متأسفانه تنها ملاک اکثر کارفرمایان در تعیین مزد بند ١ این ماده قانونی است.

علیرغم اینکه به اعتقاد دولتی ها نرخ تورم تک رقمی شده است اما کارگران معتقدند تورم واقعی در زندگی آنها تک رقمی نیست و با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. آمار مرکز پژوهش های مجلس بیانگر این است که خطر فقر حدود ٣ میلیون  و ٥٠٠ هزار تومان است اما دستمزد کارگران کیلومترها زیر خط فقر است.

این روزها دخل و خرج کارگران ایرانی باهم نمی خواند و مدت هاست با بالا رفتن نرخ تورم و نجومی بودن حقوق کارگران به دلیل عدم همخوانی حقوق و دستمزدشان با تورم در تأمین مخارج روزانه خود لنگ می زنند.  این در حالی است که وضعیت در کلان شهرهای گرانی چون تهران بدتر است چرا که با درآمد روزانه ٢٧ هزار تومانی نمی شود زندگی کرد و تنها اجاره خانه ای کوچک حداقل نصف بیشتر حقوق کارگران را تلف می کند.

آخرین نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مربوط به بهمن ماه سال جاری است که  ٦.٨ درصد اعلام شده است که اگر فرض کاهش این نرخ در ماه‌های آینده مانند روالی که در گزارش‌های ماه‌های گذشته دولت وجود داشته را در نظر بگیریم، حداقل دستمزد سال ٩٦ کارگران حتی به میزان ١٠ درصد نیز افزایش نخواهد یافت. حال بر مبنای نرخ تورم ٦.٨ درصدی، باید گفت، حداقل مزد سال ٩٦ کارگران به میزان حدود ٥٦هزار تومان رشد خواهد داشت و از ٨١٢ هزار تومان، نهایتاً به ٨٦٧ هزار تومان در ماه خواهد رسید.

با این وجود، به دلیل قرار گرفتن در سال انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و با در نظر گرفتن اینکه میزان افزایش حقوق کارمندان از سوی دولت در سال آینده ١٠ درصد در نظر گرفته شده، اگر مزد کارگران نیز به همین میزان رشد کند، آنگاه حداقل مزد ٩٦ کارگران از ٨١٢ هزار تومان به ٨٩٣ هزار تومان می‌رسد.

 به گزارش تسنیم،  به هر حال اگر حداقل دستمزد کارگران ١٠ درصد افزایش یابد یا به میزان نرخ تورم افزایش یابد، حداقل مزد سال ٩٦ کارگران به یک میلیون تومان در ماه هم نخواهد رسید و این بار هم حقوق کمتر از ٩٠٠ هزار تومان در ماه باقی خواهد ماند؛ این موضوع برای جامعه کارگری رضایت بخش نیست، کارگران اعتقاد دارند دولت با وجود افت نرخ تورم می تواند یک دستمزد مطلوب برای کارگران تعیین کند تا جبران عقب ماندگی حقوق و دستمزد شود.

خلاصه اینکه در حالی در شهرهایی مانند تهران فقط هزینه های خوراک و پوشاک روزانه ٣٥هزار تومان است که درآمد آنها با هزینه ها همخوانی ندارد.  بسیاری از کارشناسان اقتصادی خط فقر را ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان بیان می کنند که حقوق کارگران  ٨١٢ هزار تومان است و با خط فقر فاصله دارد و به اعتقاد کارشناسان نجومی است. البته منظور از نجومی بودن نسبت به خط فقر است.

کارگران

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه: زندگی انسانی داشتن حق مسلم ماست

در حالیکه به پایان سال ٩٥خورشیدی نزدیک میشویم مسئله افزایش دستمزد در سال جدید از مهمترین دغده کارگران بشمار میرود.نظر به اینکه داشتن یک زندگی شایسته وشرافتمند ،حق مسلم هر انسانیست ،ازینرو افزایش هرچه بیشتر حقوق و دسترنج کارگر  نقش مهم واساسی  بازی می کند.درین رابطه و بر اساس قانون کار که مبتنی بر اصل سه جانبه گرایی(نمایندگان کارگران ،کارفرماها و دولت) هر ساله  در اسفند ماه  کمیته دستمزد درین باره تصمیم می گیرد. تصمیمی که تاثیر بسیار مهمی در زندگی  و معیشت کارگران بجا می گذارد. در قانون کار این افزایش دستمزد باید مبتنی بر دو اصل مهم و اساسی باشد.اول اینکه ،افزایش حقوق کارگران باید بر اساس میزان تورم واقعی که مبتنی بر منابع اماری مختلفی باشد صورت گیرد و نه فقط بر اساس آمارهای دولتی . دوم، دستمزد مصوب در کمیته دستمزد ،باید بالاتر از خط فقر افزایش یابد. خط فقری که در حال حاضر، حتی بر اساس آمارهای دولتی و بانک مرکزی بالاتر از ٤میلیون تومان است.درین میان از مهمترین نگرانی های ما کارگران اینست که :١- کارگران در ایران فاقد تشکلهای خود ساخته کارگری ومستقل هستند تا بتوانند از حقوق وزندگی آنها دفاع کنند.٢-کارگران فاقد حق قانونی اعتصاب جهت دفاع از حقوق طبقاتی خود میباشند.٣- ما اعلام می کنیم که تشکل دولتی خانه کارگر که در کمیته دستمزد به عنوان نماینده بخش کارگری حضور دارد ،به هیچ عنوان نماینده ما کارگران محسوب نمیشود.و در سالیان اخیر ،بجز مماشات با کارفرماها وسرمایه داران وتضیع حقوق کارگران هیچ دستاوردی برای ما نداشته است. ما با صدای بلند اعلام می کنیم که خانه کارگر نماینده ما کارگران نبوده و نیست.٤-در مسئله افزایش دستمزد ،هدف ما دست یافتن به یک زندگی انسانیست. اینکه که بتوانیم بدون دغده و اضطراب ناشی از مسائل معیشتی نظیر،خوراک ،پوشاک ومسکن، آنهم با داشتن فقط یک شغل زندگی کنیم.ازینرو اعلام می کنیم که تعیین دستمزد باید طبق همان دو اصلی که در قانون کار ذکر گردیده است صورت گیرد یعنی این افزایش هم باید براساس نرخ تورم  وهم حقوق دریافتی باید بالاتر از خط فقر باشد.در سالیانه اخیر در بهترین حالت ممکن ،افزایش حقوق فقط براساس نرخ تورم صورت میگرفت و دولت هم چشم خود را بر اصل دومی که مهمتر است می بست. اکنون هم از جمله نگرانی های ما اینست که ،با توجه به امارهای دولتی که نرخ تورم امسال را تک رقمی اعلام نموده اند افزایش حقوق کارگران هم در آن حد باشد .در چنین صورتی ،زندگی انسانی که پیشکش ،زندگی بخور نمیر هم میسر نمیشود.

ما اعلام می کنیم از فقر خسته شده ایم. از اضطراب و دغده های معیشتی خسته شده ایم. در حالیکه مدیران دولتی با حقوقهای نجومی چند صد میلیون تومانی در ماه ،شاهانه روزگار می گذرانند خسته شده ایم ازینکه وقتی نوبت به کارگران می رسد آنچنان قطره چکانی و نکته سنجی وریز بینی بخرج می دهند و مور را از ماست جدا می کنند بخل می ورزند که البته نتیجه اش هم چیزی بجز فقر وفلاکت نمی تواند باشد.خسته شدیم ازینکه کارفرماها به بهانه های واهی ،با تاخیرهای مکرر و فراوان در پرداخت همین چندرغاز حقوق زیر خط فقر، موجب به خطر افتادن زندگی ما کارگران میشوند.ما خسته شدیم ازینکه همیشه خدا در مقابل خانواده ،شرمنده باشیم.و ایضا خسته شدیم از اینکه هر گونه حق خواهی و عدالت طلبی کارگران در مقابل کارفرماها وسرمایه داران ،نتیجه اش چیزی بجز زندان ، اخراج و شلاق نیست.

با آرزوی نیل به یک زندگی انسانی و با عزت برای تمامی کارگران جهان و ازبین رفتن تمامی مظاهر تبعیض

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

اسفندماه/١٣٩٥

 

اتحادیه آزاد کارگران ایران

دهها کارگر با تجمع در مقابل مجلس با اعتراض به روند تعیین حداقل مزد سال ١٣٩٦ خواهان افزایش حداقل مزد بر اساس سبد هزینه شدند – از صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی صحنه اعتراض کارگران و صدها معلم بازنشسته، کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات و پرستاران برای رسیدگی به خواستهایشان است

اتحادیه آزاد کارگران ایران: از ساعت ده صبح امروز دهها کارگر با هماهنگی اتحادیه آزاد کارگران ایران دست به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی زده و با اعتراض به روند تعیین حداقل مزد سال ١٣٩٦ خواهان اجرای کامل و بی چون و چرای ماده ٤١ قانون کار و افزایش دستمزدها بر اساس سبد هزینه شدند. در بنری که در دست این کارگران است نوشته شده است: سبد هزینه چهار میلیون تومان – حداقل مزد ٨١٢ هزار تومان

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علاوه براین تجمع کارگری، از صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی به صحنه پرشوری از اعتراض معلمان بازنشسته، کارگران بخش خصوصی مخابرات، پرستاران و دیگر مزدبگیران تبدیل شده است که خواهان رسیدگی به مصائب و مشکلات خود هستند.

گزارش تکمیلی تجمع امروز بخشهای مختلف طبقه کارگر ایران در مقابل مجلس متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم اسفند ماه ١٣٩

@ettdhad

گزارش تکمیلی تجمع کارگری در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به روند تعیین حداقل مزد  – کارگران و معلمان شعار “معیشت منزلت حق مسلم ماست”  را به عنوان مطالبه مشترک متحدانه فریاد زدند

ساعت ده صبح امروز جمعی از کارگران  با هماهنگی اتحادیه آزاد کارگران ایران در اعتراض به روند تعیین حداقل مزد و تلاش برای تحمیل حداقل مزد مطابق روال سالهای گذشته، در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند و خواهان اجرای بی کم و کاست ماده ٤١ قانون کار و تعیین حداقل مزد بر اساس سبد هزینه شدند. بر روی بنر بزرگی که تجمع کنندگان بدست گرفته بودند نوشته شده بود: ما خواهان اجرای کامل ماده ٤١ قانون کار و افزایش فوری حقوق کارگران و معلمان شاغل و بازنشسته بر اساس سبد هزینه زندگی هستیم. در قسمت پایین این بنر نیز نوشته شده بود: سبد هزینه زندگی بالای چهار میلیون تومان – حداقل دستمزد ٨١٢ هزار تومان.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، همزمان با این تجمع، بازنشستگان فرهنگی بر اساس فراخوان قبلی، کارگران بخش خصوصی مخابرات و بازنشسته های پرستاری و پیرا پزشکی نیز دست به تجمع در مقابل مجلس زده بودند و عملا همه جمعیت تجمع کننده که بالغ بر دو هزار نفر بودند در هم ادغام شده بودند.

در ساعاتی از این تجمع بزرگ که شکل متحدانه ای به خود گرفته بود تجمع کنندگان علاوه بر طرح مطالباتی که بدلیل آن دست به تجمع زده بودند بارها شعار “معیشت و منزلت حق مسلم ماست”، “زندگی حق ماست حق ماست” را به عنوان مطالبه مشترک و شعاری محوری فریاد زدند.

در این تجمع کارگران معترض به روند تعیین حداقل مزد، بارها شعارهای زیر را تکرار و دیگر تجمع کنندگان نیز با آنان همراهی کردند: کارگر معلم اتحاد اتحاد – خط فقر چهار میلیون، حقوق ما یه میلیون، وزیر کارفرمایی خجالت خجالت – ما رو به هم پاس ندین، حق مارو پس بدین – زیر بار ستم نمی کنیم زندگی ، مرگ بر این وضع مرگ بر این وضع – وعده های پوشالی دیگر اثر ندارد – زیر بار ستم نمی کنیم زندگی مرگ بر فقر مرگ بر فقر – اتحاد مبارزه پیروزی و….

بنا بر این گزارش علیرغم حضور بالغ بر دو هزار کارگر و معلم در مقابل مجلس که خواهان رسیدگی به خواستهای خود بودند تا ساعت ١٣ ظهر هیچیک از مجلسیان در میان تجمع کنندگان حاضر نشدند و گفته شد که صبح امروز جلسه ای در مجلس نیست و فقط بعد از ظهر برخی از کمیسیونها جلسه برگزار خواهند کرد. به همین دلیل کارگران معترض به روند تعیین حداقل مزد با تنظیم نامه ای خطاب به کمیسیون اجتماعی مجلس با خواست اجرای کامل ماده ٤١ قانون کار و تعیین حداقل مزد بر اساس سبد هزینه به تجمع خود در مقابل مجلس شورای اسلامی پایان دادند. تصاویر این تجمع بر روی سایت اتحاد، کانال و صفحه فیسبوک اتحادیه ازاد کارگران ایران منتشر شده است. همچنین فایلهای صوتی این تجمع بر روی کانال اتحادیه به آدرس زیر درج شده است: https://telegram.me/ettehad

اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم اسفند ماه ١٣٩٥

متن گزارش اولیه از تجمع صبح امروز کارگران در اعتراض به روند تعیین حداقل مزد

دهها کارگر با تجمع در مقابل مجلس با اعتراض به روند تعیین حداقل مزد سال ١٣٩٦ خواهان افزایش حداقل مزد بر اساس سبد هزینه شدند – از صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی صحنه اعتراض کارگران و صدها معلم بازنشسته، کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات و پرستاران برای رسیدگی به خواستهایشان است

اتحادیه آزاد کارگران ایران: از ساعت ده صبح امروز دهها کارگر با هماهنگی اتحادیه آزاد کارگران ایران دست به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی زده و با  اعتراض به روند تعیین حداقل مزد سال ١٣٩٦ خواهان اجرای کامل و بی چون و چرای ماده ٤١١ قانون کار و افزایش دستمزدها بر اساس سبد هزینه شدند. در بنری که در دست این کارگران است نوشته شده است: سبد هزینه چهار میلیون تومان – حداقل مزد ٨١٢ هزار تومان

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علاوه براین تجمع کارگری، از صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی به صحنه پرشوری از اعتراض معلمان بازنشسته، کارگران بخش خصوصی مخابرات، پرستاران و دیگر مزدبگیران تبدیل شده است که خواهان رسیدگی به مصائب و مشکلات خود هستند.

گزارش تکمیلی تجمع امروز بخشهای مختلف طبقه کارگر ایران در مقابل مجلس متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد. گزارشهای تصویری این تجمع هم اکنون بر روی کانال تلگرامی اتحادیه ازاد کارگران ایران به آدرس زیر https://telegram.me/ettehad قابل دسترس است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم اسفند ماه ١٣٩٥

بین المللی

مجارستان – ٢٦٠ هزار امضا برای مخالفت به میزبانی بوداپست برای المپیک ٢٠٢٤

بعد از هامبورگ و رم به نظر می رسد اکنون نوبت به بوداپست رسیده است تا از نامزدی برای برگزاری المپیک ٢٠٢٤ انصراف دهد.

جنبش “ممنتوم” یا حرکت جوانان بوداپست با شعار نولیمپیا NOlimpia بیش از ٢٦٠ هزار امضا برای برگزاری همه پرسی بر ضد نامزدی بوداپست برای میزبانی بازهای المپیک و پارالمپیک ٢٠٢٤ جمع آوری کردند. فعالان این جنبش می گویند به جای هزینه سرسام آور برای این بازیها بهتر است این بودجه به بهداشت و آموزش شهروندان اختصاص داده شود.

آندراس فیکیت گیور، رهبر جنبش ممنتوم گفت: “ما باید این حق را به تعداد زیادی از مردم بدهیم که نظرشان را بیان کنند و بهترین راه برگزاری همه پرسی است. ما قویا از نخست وزیر و شهردار بوداپست می خواهیم که به نام بیش از ٤ میلیون مردم شهر، اجازه برگزاری همه پرسی را بدهند و برگزاری آنرا غیر ممکن نکنند. “

برای برگزاری همه پرسی در بوداپست، باید ١٣٨ هزار امضای معتبر جمع آوری شود و بعد کمیته انتخاباتی شهر بوداپست ٤٥ روز فرصت دارد معتبر بودن این امضاها را بررسی و احتمالا برگزاری همه پرسی را اعلام کند.

لس آنجلس و پاریس بهمراه بوداپست از جمله شهرهایی هستند که نامزدیشان را برای برگزای المپیک ٢٠٢٤ اعلام کرده اند. میزبان نهایی بازیهای المپیک و پارالمپیک ٢٠١٤ در سپتامبر آینده در شهر لیما انتخاب خواهد شد.

آمریکا – تظاهرات سراسری “یکروز بدون مهاجران” بر علیه دولت ترامپ

روز پنجشنبه ١٦ فوریه هزاران نفر از مخالفان سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا در تظاهراتی با عنوان “یک روز بدون مهاجران” شرکت کردند.

برگزار کنندگان این تظاهرات در شبکه های اجتماعی از افرادی که در خارج از آمریکا متولد شده اند، خواستند تا برای نشان دادن ارزش فعالیت آنها در اقتصاد کشور روز پنجشنبه به محل کارشان نروند.

در جریان این اعتراض سراسری بسیاری از مراکز تجاری و خدماتی از جمله رستوران ها در سراسر کشور تعطیل شدند. در شهر واشنگتن برخی رستوران های مشهور اطراف کاخ سفید نیز ضمن همراه شدن با این اعتراض درهای خود را به روی مشتریان بستند و به کارگران خود اجازه دادند در تظاهرات شرکت کنند.

خوزه آندرس، سرآشپز مشهور اسپانیایی که پیش تر از حامیان ترامپ بوده نیز به کارگران خود اجازه داده در اعتراض شرکت کنند. او می گوید: “جمعیت لاتین تبارهای ساکن در آمریکا در شرایط بدی هستند زیرا احساس می کنند که به آنها حمله شده و به رسمیت شناخته نمی شوند. تعداد بسیار زیادی از کارگران غیرقانونی از کشورهای لاتین در اینجا زندگی و کار می کنند و همه اینها هستند که بخش بزرگی از سیستم اقتصاد آمریکا را می گردانند و نقش بسیار فعالی در جامعه دارند. مانند روح هایی که در بین ما هستند اما هیچ کس آنها را به رسمیت نمی شناسد. “

بر اساس آمار ١٣ درصد یا حدود ٤٠ میلیون نفر از جمعیت آمریکا را مهاجران تشکیل می دهند. همچنین تخمین زده می شود که ١٢ میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا حضور داشته باشند که برخی از آنها سالهاست در این کشور زندگی می کنند. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است که هفته آینده فرمان مهاجرتی جدیدی صادر خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که هفته گذشته یک شعبه دادگاه تجدید نظر فدرال علیه فرمان مهاجرتی آقای ترامپ رای داد و لغو اجرای آن را تمدید کرد.

ایتالیا – اعتصاب گسترده کارکنان شرکت هواپیمایی آلیتالیا

اعتصاب گسترده کارکنان آلیتالیا روز پنجشنبه ٢٣ فوریه موجب لغو ٦٠ درصد پروازهای بزرگترین شرکت هواپیمایی ایتالیا شد.

در پی بالا گرفتن نگرانی از تصمیماتی که مدیریت آلیتالیا در ارتباط با تعدیل نیرو اتخاذ کرده اتحادیه ها در فراخوانی از کارکنان این شرکت خواستند برای چند ساعت اعتصاب کنند.

کارکنان ناراضی آلیتالیا مخالف تعدیل نیرو و خواستار مذاکره با مدیریت بر سر بهبود شرایط کاری و تمدید قراردادها هستند.

این چندمین بار است که کارکنان آلیتالیا دست به اعتصاب می زنند. آخرین آن در پاییز گذشته بود که اعتصاب ٢٤ ساعته موجب لغو بسیاری از پروازها شده بود.

به لطف سرمایه گذاری خطوط هوایی اتحاد، سرمایه شرکت آلیتالیا در سال ٢٠١٤ حدود ٤٩ درصد افزایش یافت با این حال روند زیان دهی این شرکت طی سال های اخیر صعودی گزارش شده است.

مجارستان – کناره گیری رسمی‌ دولت از میزبانی المپیک ٢٠٢٤ در پی‌ اعتراضات مردم

دولت مجارستان بطور رسمی کناره گیری شهر بوداپست از نامزدی برای میزبانی المپیک ٢٠٢٤ را اعلام کرد.

این تصمیم پس از فشارهای جنبش اعتراضی “ممنتوم” و جمع آوری ٢٦٠ هزار امضا توسط این جنبش برای برگزاری همه پرسی در اینباره صورت پذیرفت.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به همراه شهردار بوداپست و اعضای کمیته المپیک این کشور در نشست مشترکی درباره کناره گیری از نامزدی برای میزبانی المپیک ٢٠٢٤ تصمیم گرفتند.

رئیس دفتر نخست وزیری مجارستان پس از این جلسه گفت: “وحدت و همکاری که در مورد موضوع المپیک وجود داشت در چند ماه گذشته شکسته شد. دولت ملی در نهایت به این نتیجه رسید که شرکت در این رقابت (رقابت میزبانی) توسط دولت محلی بوداپست و کمیته المپیک منطقی نیست”

با انصراف بوداپست، میزبان بازی های المپیک ٢٠٢٤ روز سیزدهم سپتامبر از میان شهرهای پاریس و لس آنجلس انتخاب خواهد شد.