اخبار کارگری -بخش ایران: نسان نودینیانبخش بین المللی: داوود رفاهی

 اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

حمایت مردم ایذه از احقاق حقوق خانواده شهرام محمدی

در آستانه سالگرد حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی مارون جمعی از مردم ایذه با امضا طوماری خواستار روشن شدن هرچه سریعتر وضعیت حقوقی خانواده «شهرام محمدی» تنها کارگر جان‌باخته در این حادثه شدند.  برپایه این اطلاعات جمع آوری امضاهای این طومار که متن آن خطاب به نماینگان مجلس نوشته شده است از روز چهارشنبه آغاز شده و هنوز جمع آوری امضاها ادامه دارد.  در این طومار پرداخت نشدن دیه، حق و حقوقی که پتروشیمی مارون و مسکوت ماندن نامگذاری یکی از خیابان ها و میادین شهر به یاد این کارگر کشته شده پتروشیمی مارون از جمله خواسته‌های امضا کنندگان بوده است.  لازم به یادآوری است، «شهرام محمدی» کارگر تعمیرکاری که بر اثر جراحت ناشی از انفجار روز نهم تیرماه پتروشیمی مارون در نوزدهم تیرماه به دلیل از کار افتادن فعالیت کلیه هایش و افت فشار خون در بیمارستان شهید چمران تهران درگذشت. در هنگام حادثه وی مشغول بستن شیر مخزن اصلی بود که بخارات گاز هگزان متصاعد شده به بالا تنه وی پاشیده می‌شود و در نهایت بر اثر ایجاد جرقه پیکر وی در شعله های آتش می سوزد.

 

١٣ تیر: تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آزاد شهر

١٢٠ کارگر خدماتی وفضای سبز شهرداری آزادشهر استان گلستان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. این کارگران تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در سطح شهر آزاد شهر به جمع آوری زباله ورسیدگی به فضای سبز مشغولند اما سه ماه است که مزدشان پرداخت نشده است.

 

١٣ تیر: تجمع کارکنان قرارداد مستقیم هما در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق مقابل مجلس!

کارکنان که در فرودگاههای مهرآباد و بین المللی خمینی مشغول به کار هستند، نسبت به پایین بودن دستمزد و مزایای خود اعتراض دارند. به گفته یکی از حاضرین در تجمع، وضعیت شغلی کارکنان قرارداد مستقیم هما نامشخص است و این کارکنان قراردادی، خواهان همسان‌سازی حقوق و مزایا با نیروهای رسمی هستند. به گفته یکی از حاضرین در تجمع، وضعیت شغلی کارکنان قرارداد مستقیم هما نامشخص است و این کارکنان قراردادی، خواهان همسان‌سازی حقوق و مزایا با نیروهای رسمی هستند.

 

١٢ تیر: تحصن کارگران کارخانه ریخته گری سدید

کارگران “ریخته گری سدید” در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان با برپایی چادرهایی در مقابل این کارخانه دست به تحصن زدند. این کارگران ١٠ تا ١٥ ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. به گفته کارگران، در پی شکایت آنان و انجام بررسی ها، قرار شده که کارخانه به فروش برسد اما روند کار بسیار به کندی پیش می رود. قابل یادآوری است، کارخانه ریخته گری سدید در تهران اخیرا تعطیل و تمامی کارگران آن بیکار شدند.

 

پایان موقتی اعتصاب ٨٠٠کارگر معادن خصوصی شهرستان کوهبنان پس از٣روز!

اعتصابی که از روز پنجشنبه١٠تیرماه، توسط کارگران معدن پابدانای جنوبی در دو راهی مسجد ابوالفضل محور زرند- کوهبنان آغاز شده بود با حضور معاون معدنی صنایع و با پرداخت یک ماه حقوق پایان پذیرفت. یکی از کارگران اعلام کرده است که ساعت ٢ عصر(١٢تیرماه) بعد از رفتن مهندس حسینی نژاد، معادل یک ماه حقوق به حساب ما  واریز شده است که کارگران با کمی دلگرمی به کار خود ادامه دهند تا مشکلات این عرصه مرتفع شود. اعتراضات کارگری معادن خصوصی در استان کرمان درحال تبدیل شدن به امری کاملا طبیعی است که نشان از یک آرامش قبل از طوفان را تداعی می کند.  بزرگترین اعتراض ٨٠٠ نفری کارگران معدن پابدانای جنوبی به این علت بود که معوقات حقوقی آنان از سال گذشته تا کنون پرداخت نشده است، این افراد معتصب اعلام کرده بودند که از سال گذشته تا کنون پیمانکار این معدن به ما بدهکار است زیرا کارگرانی که در قسمت استخراج کار می کنند از اسفند ماه سال گذشته نزدیک به ٤ ماه حقوق معوق دارند و کارگران بیرونی که در سطح معدن به فعالیت اشتغال دارند از آذر ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده اند.  در سال گذشته هم ٢ بار کارگران معدن چشمه پودنه که تعداد ١٧٠ نفر بودند معترض شده و اقدام به بستن همین سه راهی مسجد ابوالفضل کرده بودند که در این اقدام حتی به کارگران معادن تحت پوشش شرکت ذغال سنگ هم اجازه تردد، برای رسیدن به محل کار را  نداده . روز گذشته حسینی نژاد معاون معدنی وزارت صنایع در داخل استان در جمع این معترضان حضور یافت، وضمن هم دردی با آنان گرچه صحبت های اقناع کننده ای را برایشان ارائه داد، اما کارگران قانع نشدند.

 

١٠ تیر: اعتصاب وتجمع در جاده کارگران معادن خصوصی شهرستان کوهبنان دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان!

حدود٢٠٠کارگر معادن چشمه پودنه ، پابدانای جنوبی ، باب شکون و معدنجو دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتصاب زدند وبا تجمع درجاده دو  راهی مسجد ابوالفضل، مسیر جاده اصلی شهرستان کوهبنان به سمت شهرستان زرند و  همچنین  محور ترانزیستی شهرستان راور به سمت شهرستان زرند در محل مسجد ابوالفضل دشت خاک را بمدت٤٥دقیقه مسدود کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شیشه آبگینه و مراجعه آنان به دادگستری الوند

پیش از ظهر روز ٩ تیر حدود ٥٠ نفر از کارگران کارخانه شیشه آبگینه قزوین، به نمایندگی از ٣٠٠ کارگر این کارخانه با مراجعه به دادگستری الوند خواستار وصول بخش دیگری از مطالبات معوقه خود شدند. بنا بر خبر حدود ٢٠٠ کارگر شاغل و٨٠ کارگر بازنشسته این کارخانه ٥ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمتشان را دریافت کنند و فقط مبلغ ٩٠٠ میلیون از یک میلیارد و ١٠٠ میلیون از طلب حدود ٧ میلیاردی آنان پرداخت شده است. این درحالیست که کارخانه به ارزش ٣ میلیارد و ٩٠٠ میلیون به فروش رفته است. کارگران میگویند هم اکنون حدود ٧٠٠ میلیون از کل پرداختی‌های خریدار کوره کارخانه در حساب دادگستری الوند موجود است. اما طلب آنان پرداخت نمیشود.

کارگران ساختمانی اهواز مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

صبح روز ٨ تیر شماری از کارگران ساختمانی شهر اهواز، در اعتراض به نبود کار ناشی از رکورد در کار ساختمانی و نداشتن هیچگونه تامینی در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

٩تیر: تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به عدم پرداخت ٤ماه حقوق!

٥٠نفر از کارگران بخش خدمات شهری و فضای سبز شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوقشان دست به تجمع مقابل شهرداری زدند. کارگران که از بخش های خدمات شهری، فضای سبز، آتش نشانی، عمران شهری و موتوری شهرداری خرمشهر هستند، گفتند چهار ماه است هیچگونه حقوق و مزایائی دریافت نکرده اند. از ابتدای امسال تاکنون فقط به صورت علی الحساب ٢ یا پنج میلیون ریال به آنان پرداخت شده که این مبلغ جوابگو نیازهای زندگی آنها نیست.

اخراج و بیکارسازی

کارخانه ریخته‌گری سدید تعطیل وکارگرانش با٤ماه حقوق معوقه بیکارشدند!

دبیر انجمن ریخته‌گری از تعطیلی کارخانه ریخته‌گری سدید خبر داد و گفت: کارگران این کارخانه از ٤ ماه پیش حقوقی دریافت نکرده‌اند و قیمت زمین کارخانه انگیزه‌ای برای مدیران آن جهت به تعطیلی کشاندن کارخانه بوده است.

 

اخراج تعدادی از کارگران صنعت کاشی در چهارمحال و بختیاری!

مدیرعامل یکی دیگر از واحدهای تولید کاشی و سرامیک استان چهارمحال و بختیاری گفت: از ١٦٥ کارگر مشغول به کار در کارخانه در حال حاضر تنها ٦٥ نفر باقی مانده اند و مابقی اخراج شدند.

 

اخراج ٦٠کارگرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه طی ٦ماه گذشته!

خبرکوتاه: ماین نیوزطی گزارشی بتاریخ١٢تیر از اخراج ٦٠کارگرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه طی ٦ماه گذشته ،خبرداد.

 

١٢٠کارگر کارخانه  تولید چرخ خیاطی کاچیران اخراج شدند.

کارگران اخراجی کارخانه کاچیران گفته‌اند در این واحد تولیدی حدود ٨٠ کارگر دائمی و٤٠٠ کارگر قرار دادی مشغول به کار هستند اما از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا هم اکنون به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ١٢٠ نفر از همکارانشان پس از اتمام قرارداد اخراج شده‌اند.

 

گزارش

اعتراض به احکام تعلیقی کارگران معترض معدن سنگ آهن بافق!

وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق می‌گوید: فردا صبح لایحه درخواست تجدید نظر در احکام کارگران بافق را به دادگاه ارائه خواهم داد. محمدعلی جداری فروغیوکیل نه کارگر شرکت معدن سنگ آهن بافق که پیش از این به حبس و شلاق تعلیقی محکوم شده اند، گفت: فردا لایحه تجدید نظر را به دادگاه ارائه خواهم داد. وی افزود: بر اساس قانون، نسبت به احکام حبس و شلاق تعلیقی صادره برای این کارگران که در بیست و نهم خرداد ماه  توسط شعبه ١٠٥ دادگاه کیفری ٢ یزد صادر شده،  اعتراض خواهم کرد.

 

چادرزدن کارگران ریخته‌گری سدید جلوی کارخانه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان!

یکی از کارگران متحصن در جلوی کارخانه می گوید: در پی شکایت پرسنل با فرستادن کارشناس و انجام بررسی ها اقداماتی صورت گرفته اما فعلا تا فروش کامل کارخانه باید منتظر بود و این کند بودن روند کار به پرسنل و خانواده های آنها فشار زیادی را وارد میکند. وی می گوید: کارگران این شرکت  بین ١٠ تا ١٥ ماه است که حقوق نگرفته اند و در این مدت چندین مورد طلاق و ترک همسر در بین کارگران اتفاق افتاده است. این کارگر در ادامه گفت: چادرهای مسافرتی در جلوی درب شرکت برپا شده متعلق به کارگرانی است که روی رفتن به خانه را ندارند در آن زندگی می کنند. یکی از آنهایی که ٣٠ سال خدمتش تمام شده و فقط به خاطر عدم واریز حق بیمه توسط مدیران سدید، نمی تواند بازنشسته شود می گوید: با همه فامیل قطع رابطه کرده ایم، از دوست و آشنا فرار می کنیم، همه اینها یک طرف، پیش آمده که حتی برای خرید  یک بستنی از نوه خود فرار کنم . وی گفت: سی سال در این شرکت زحمت کشیدیم حالا که موقع آسایش ماست، یک سال حقوق نداده اند و تکلیف بیمه مان هم نامشخص رها شده است.

عدم پرداخت٣ماه حقوق١٠٠٠کارگرپالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس! کارفرمایان به راحتی کارگران معترض را اخراج می‌کنند!

مطالبات مزدی حدود هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس پرداخت نشده است. این کارگران سه ماه مزد معوقه دارند. این کارگران فقدان امنیت شغلی را یکی دیگر از مشکلات کارگران پیمانکاری این مجموعه دانستند و گفتند: قراردادهای ما سه ماهه است و کارفرمایان به راحتی کارگران معترض را اخراج می‌کنند.

اخبار بین المللی

فرانسه – ادامه تظاهرات در شهرهای بزرگ در اعتراض به قانون کار

در ادامه اعتراضات به اصلاحات در قانون کار فرانسه ده ها هزار تن روز پنجشنبه٢٣ ژوئن در پاریس در تظاهراتی از پیش تعیین شده شرکت کردند. این راهپیمایی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و گفته می شود در جریان آن نزدیک به یکصد تن بازداشت شدند. وزارت کشور فرانسه یک روز قبل برگزاری این راهپیمایی را به دلیل خشونت آمیز بودن اعتراضات پیشین و نگرانی های امنیتی مرتبط با جام ملت های اروپا ممنوع کرده بود اما در میانه روز و پس از جلسه با روسای سندیکاها از موضع خود عقب نشست و با برگزاری راهپیمایی موافقت کرد اما تنها در محدوده میدان باستی و در مسیر کوتاهتری . معترضان به اصلاحات در قانون کار در دیگر شهرهای بزرگ فرانسه نیز تظاهرات مشابهی برگزار کردند. به گفته پلیس نزدیک به ٢٨٠٠ نفر در تظاهرات مارسی شرکت داشتند. این درحالی است که اتحادیه های کارگری رقم مذکور را ٤٥ هزار نفر اعلام کرده اند. اتحادیه های کارگری اصلاحات پیشنهادی مریم الخمری، وزیر کار را به نفع کارفرمایان و نه کارگران ارزیابی کرده اند. برخلاف تظاهرات هفته گذشته ١٤ ژوئن که به درگیری شدید میان نیروهای پلیس و معترضان منجر شد، تظاهرات روز پنجشنبه نسبتا آرام گزارش شده است. یک هفته مانده به رای گیری سنای فرانسه درباره قانون کار اصلاح شده، آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که این جنبش اعتراضی حمایت اکثریت (٦٠ درصد) فرانسوی ها را به همراه دارد.

 

اروپا – تداوم ورود موج پناهجویان به اروپا

بیش از ٦٠٠ مهاجری که تنها در دو روز پنجشنبه و جمعه ٢٣ و ٢٤ ژوئن در دریای مدیترانه نجات داده شدند به ایتالیا منتقل و در کمپ های موقت اسکان داده می شوند. عملیات نجات این مهاجران با همکاری سازمان پزشکان بدون مرز و گروه اس او اس مدیترانه صورت گرفت. گارد ساحلی ایتالیا می گوید در چند روز اخیر هزاران مهاجر که اغلب از شمال آفریقا هستند، در دریای مدیترانه نجات داده شده اند. انتظار می رود با فرا رسیدن فصل تابستان و مساعد شدن آب و هوا و امواج آرام مهاجران بیشتری به امید رسیدن به خاک اروپا خود را با هر وسیله شناور ممکن به امواج دریای مدیترانه بسپارند.

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ بغلان در افغانستان

بیش از ٦٠٠ تن از کارگران معدن زغال سنگ ولایت “بغلان” افغانستان علیه مسدود شدن این معادن همچنان در اعتراض به سر می برند. مدیران استخراج این معدن دلیل تعطیلی آن را حمله افراد مسلح و درپی آن ربودن ٢١ مهندس و کارگر و تجهیزات معدن اعلام کرده اند. در همین رابطه سخنگوی پلیس بغلان ضمن تایید وقوع حمله به این معدن، تاکید کرده که افرادی که به این معدن حمله کرده بودند، کشته شده و هم اکنون معدن زغال سنگ بغلان از امنیت کامل برخوردار است. کارگران این معدن در اعتراضات خود اظهار می کنند که چندی پیش کارفرما به طور آگاهانه از دادن امکانات برای پیش بردن کار استخراج زغال، خودداری کرده و موجب شده کار استخراج معدن متوقف شود.

 

بریتانیا – راهپیمایی معترضان به ترک اتحادیۀ اروپا در لندن

هزاران نفر از بریتانیایی ها روز سه شنبه٢٨ ژوئن در اعتراض به خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا در میدان ترافالگار لندن تظاهرات کردند. معترضان که پلاکاردهایی حمل می کردند که به روی آنها جملاتی نظیر “اروپا ما تو را دوست داریم” به چشم می خورد، خواهان لغو نتیجۀ این همه پرسی شدند. برگزار کنندگان تعداد تظاهرات کنندگان را بیش از ٢٠٠٠ نفر عنوان کرده اند. یکی از مخالفان ترک این اتحادیه می گوید: “من مخالف این هستم که انگلستان و بریتانیا تقسیم شوند. ضمن آنکه از این حرفها که اکثریت با جدایی طلبان از اتحادیه بوده اصلا خوشم نمی آید. دو کشور به خروج و دو کشور دیگر به ماندن رای داده اند.” یکی از جوانان معترض به ترک اتحادیۀ اروپا نیز می گوید: “ممکن است ما به یک بریتانیای تنها تبدیل بشویم و با دیگر کشورهای اروپا ارتباطی نداشته باشیم. فکر می کنم دنیا بیشتر از گذشته با یکدیگر مرتبط خواهد بود و من این احساس را دارم که داریم خودمان را در یک جعبه زندانی می کنیم. همۀ اینها روی آیندۀ من تاثیر خواهد داشت.” یکی دیگر از شهروندان خروج از اتحادیۀ اروپا را به طلاق تشبیه می کند و می گوید: “دردناک است، نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، اینکه به اینجا رسیده باشیم یک تراژدی است.” تظاهرکنندگان پس از تجمع در میدان ترافالگار به سمت پارلمان بریتانیا راهپیمایی کردند و از نمایندگان خواستند خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا را متوقف کنند. روز شنبه، نهم ژوییه نیز قرار است راهپیمایی دیگری در اعتراض به برکسیت و خروج از اتحادیۀ اروپا در لندن برگزار شود. در همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیۀ اروپا که روز بیست و سوم ژوئن برگزار شد، ٥٢ درصد از شهروندان این جزیرۀ به ترک این اتحادیۀ رای دادند. احزابی مانند استقلال برای بریتانیا به رهبری نایجل فاراژ و بوریس جانسون، شهردار سابق لندن که گفته می شود رقیب دیوید کامرون در حزب محافظه کار برای رهبری این حزب است کارزار برکسیت را هدایت می کردند.

 

فرانسه – اعتراضات پاریس همزمان با تصویب لایحه اصلاحات قانون کار در سنا

مجلس سنای فرانسه روز سه شنبه ٢٨ ژوئن لایحه اصلاحات قانون کار این کشور را با ١٨٥ رای موافق در مقابل ١٥٦ رای مخالف تصویب کرد. نشست سنا درحالی برگزار شد که هزاران معترض به این لایحه، بار دیگر به خیابانهای پاریس آمدند. اتحادیه کارگری «س ژت» فرانسه شمار معترضان را ٢٠٠ هزار نفر و مقامات این کشور ٦٤ هزار نفر اعلام کرده اند. فیلیپ مارتینز، دبیرکل اتحادیه «س ژ ت» که قرار است روز چهارشنبه با نخست وزیر این کشور دیدار کند، می گوید: “ما از همان چهار ماه گذشته اطمینان داشتیم که این ما نیستیم که در موقعیت ضعف قرار داریم. من یک بار دیگر تکرار می کنم ما در همه سطوح از حمایت اکثریت برخورداریم و اکنون به دولت بستگی دارد که مسئولیتش را بپذیرد. ما بارها گفته ایم که به مردم گوش دهید و اکنون دولت و رئیس جمهوری فرانسه این فرصت را دارند که این کار را انجام دهند.” در این روز نیروهای پلیس که بطور گسترده در خیابانهای پایتخت حضور داشتند، معترضان را قبل پیوستن به این تجمع بزرگ، بازرسی می کردند. درگیری پلیس با برخی از تظاهرکنندگان در این روز، در نهایت منجر به بازداشت ٤١ نفر شد. بر اساس قانون فرانسه، این لایحه پس از تصویب در سنا، بار دیگر به مجلس نمایندگان فرستاده می شود تا در آنجا نمایندگان مردم رای نهایی را صادر کنند. قرار است رای گیری دوباره در مجلس نمایندگان روز پنجم ژوئیه انجام شود.

خبر‌های کوتاه

عربستان

سازمان های حقوق بشری از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته اند تا عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق در آورد. سازمان دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل در بیانیه مشترکی، اعلام کردند، تا زمانی که ائتلاف به رهبری عربستان، کشتار غیرنظامیان در یمن را متوقف نکرده، عربستان سعودی نباید در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حضور داشته باشد. این سازمان های گفته اند که مستندات ٦٩ مورد حمله هوایی در یمن را که منجر به کشته شدن حداقل ٩١٤ شهروند غیرنظامی، تخریب خانه ها، بیمارستان ها و مدارس شده، تهیه کرده اند.

ایتالیا

به دنبال آسیب دیدگی یک قایق پناهجویان در دریای مدیترانه ١٠ پناهجو جان باخته و ١٠٧ پناهجوی دیگر توسط گارد ساحلی ایتالیا نجات یافتند.  همه پناهجویان جان باخته زن بوده اند و علت مرگ آنها خفگی بر اثر ازدحام در قایق و یا غرق شدن در دریا اعلام شده است. این قایق در حدود ٣٢ کیلومتری ساحل لیبی در آستانه غرق شدن قرار گرفت. گارد ساحلی ایتالیا علاوه بر ١٠٧ پناهجوی حاضر در این قایق موفق به نجات جان ١١٦ پناهجوی حاضر در قایقی دیگر در همین منطقه نیز شده است.

آمریکا

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه ٣٠ ژوئن به ممنوعیت خدمت افراد تراجنسی در ارتش این کشور پایان داد. به این  رتیب از این پس رسما امکان اخراج هزاران عضو ارتش آمریکا به دلیل هویت جنسیتی آنها وجود نخواهد داشت. تصمیم وزارت دفاع آمریکا در حالی اتخاذ شد که پیش از این در سال ٢٠١١ محدودیت خدمت افراد همجنسگرا در ارتش آمریکا رفع شده بود. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا حدود ٢٥٠٠ عضو ثابت ارتش این کشور و حدود ١٥٠٠ عضو ذخیره و غیردائم آن را افراد تراجنسی تشکیل می دهند. در حالی که هواداران تصمیم وزارت دفاع آمریکا آن را اقدامی در جهت گشایش بیشتر در ارتش این کشور ارزیابی می کنند، مخالفان آن را تصمیمی سیاسی از طرف دولت باراک اوباما می خوانند.

 

بنگلادش

مهاجمان ناشناس یک روحانی هندو دیگر را در بنگلادش به قتل رسانده‌اند. روز جمعه، ١١ تیر (١ ژوئیه)، پلیس منطقه جنیداه در بنگلادش گزارش کرد که شیاماناندا داس، پنجاه ساله و از روحانیون یکی از معابد این منطقه هدف حمله سه فرد موتورسوار قرار گرفت و به طرز فجیعی به قتل رسید. براساس این گزارش، این فرد که بر اثر ضربات تبر یا جسم مشابه دیگری به شدت از ناحیه گردن و سر زخمی شده بود کوتاه مدتی پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت قتل این روحانی هندو را برعهده نگرفته اما به گفته رئیس پلیس محلی، خصوصیات و نحوه قتل او به قتل‌های صورت گرفته توسط اسلامگرایان شباهت دارد.