اخبار کارگری- بخش ایران: نسان نودینیانبخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٢١ دیماه: تجمع و راهپیمایی دوباره كارگران معترض هپكو به سمت استانداری

کارگران هپکو ٥ ماه دستمزد طلب دارند. کارگران هپکو در خطر بیکارسازی قرار دارند

استاندار مزدور اصفهان در واکنش به اعتراضات و تجمع کارگران مقابل استانداری اراک گفته است؛ «در هیچ کجای بودجه کشور منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران بخش خصوصی دیده نشده است و از این رو ما در استانداری پولی نداریم که به کسی پرداخت کنیم». بخش خصوصی دزد شریک نهادهای دولتی بیش از ٤٤٠ میلیارد ریال از درآمدهای این شرکت را سربه نیست و بالاکشیده و در یکسال گذشته بگفته کارگران شرکت هپکو فقط ٣ماه حقوق ٢٠٠٠ کارگر پرداخت شده و این شرکت در معرض تعطیلی قرار دارد. کارگران هپکو برای دریافت حقوق های معوقه و جلوگیری از تعطیلی شرکت در یک ماه  گذشته دست به تجمع و تظاهرات و اعتصابات مداومی زده اند.

دولت و استانداری اصفهان باید بیش از ٥ ماه  حقوق های  پرداخت نشده را پرداخت کنند.

تجمع کارگران شهرداری نی ریز در اعتراض به عدم دریافت حقوق

٢ بهمن؛ کارگران پیمانی شهرداری شهر نی ریز، در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه از معوقات مزدی خود ،مقابل اداره کار این شهرستان تجمع کرد‌ند. کارگران که در شهرداری شهر نی ریز از توابع شهرستان نی ریز در استان فارس مشغول کارند. در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون ، کار ورفاه اجتماعی این شهر تجمع کرد‌ند.

تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٣ خرم آباد

پیش از ظهر روز ٢٩ دیماه، کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٣خرم آباددراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوقشان دست به تجمع مقابل شهرداری مرکزی زدند. در این رابطه کارگران فضای سبر شهرداری منطقه ٣ خردم آباد چند تجمع داشته اند، ولی بدلیل اینکه جواب نگرفته اند، کارگران به اعتراضان ادامه میدهند.

 

٢٨ دی: تجمع با شکوه معلمان بازنشسته در مقابل سازمان برنامه و بودجه

گزارش؛ روز ٢٨ دیماه بنا به قرار قبلی ای که داشتیم در مقابل دفتر سازمان برنامه و بودجه در میدان بهارستان جمع شدیم. نزدیک به هزار نفر از معلمان بازنشسته از شهر تهران و شهرهای استان تهران و نیز شهرهای کرج. مشهد ، اصفهان. کرمانشاه ، تبریز وسیرجان کرمان. از ساعت ده صبح جمع شدیم تا خواسته های برحقمان را یک صدا فریاد بزنیم.

به دلیل ازدحام زیاد یک موتور سوار که کنترل خودرا از دست داده بودبه یکی از همکاران برخورد کرد وهمکار معلم را به زمین انداخت .خوشبختانه همکاران معلم بازنشسته او را کمک کردند و از زمین بلند کردند. و آسیبی ندید. جمعیت زیاد معلمان در جلوی سازمان باعث مختل شدن حرکت ماشینها و موتورسواران در این محل شده بود. بسیاری از موتور سواران با شنیدن شعار های معلمان باز نشسته دستشان را به علامت پیروزی بالا می بردند. از انجایی که مجلس تعطیل بود از پلیس مجلس برا ی حفظ نظم در محل کمک گرفته شد. به طوی که اکثر آنان معلمان را می شناختند و با معلمان گفتگو می کردند. جالب اینکه تعدادی از پرستاران نیز همراه این حرکت شده بودند و شعار ما همه با هم هستیم را میدادند. شعارها عبارتند بودند از:

خط فقر چهار میلیون حقوق ما یه میلیون.

خرج زندگی دلاریه حقوق ما ریالیه.

معیشت منزلت سلامت حق مسلم ماست

بیمه رایگان حق مسلم ماست بیمه کار امد حق مسلم ماست.

این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی.

حقوق ما پول اب وبرق نمی شه

عدالت عدالت

اگر من نبودم تو اون بالا نبودی .

نظام هما هنگ اجرا باید گردد

نوبخت بیا پایین. نو بخت خجالت خجالت.

سفره خالی دیگه صبر نداره. وچند شعار دیگه

ساعت نزدیک دوازده نیم بود که از ما خواسته شد وارد محوطه حیاط سازمان شویم و در را باز کردند و در حیاط جمع شدیم. در انجا اقای. خرسندی وخانم رضایی قطع نامه همیشگی خواسته های معلمان را با صدایی بلند خواندند ومعلمان انرا تکرار می کردند . حدود ساعت یک ظهر خبر دادند که ده نمکی یکی از معاونین نوبخت می خواهد معلمان را ببیند . جمعیت معلمان که در ان هنگام بالغ بر ششصد نفر می شد وارد سالن امفی تاتر سازمان بودجه شدند. در آنجا یک پرستار از مشکلات پرستاران واتحاد با معلمان سخن گفت و با شعار ما همه با هم هستیم استقبال شد . همکاران اصفهانی و دیگر همکاران هرکدام از مشکلات بیمه و مطالباتشان گفتند. صحبت های ده نمکی تکرار حرفهای نوبخت و انشا خوانی بود. و در خلال حرفهایش معلمان را تهدید کرده و آنها را به مجلس رجوع میداد که با اعتراض معلمان مبنی بر تعطیلی مجلس رو برو شد. او با سخنانش آب پاکی روی دست همه ریخت و گفت که از دست ما کاری ساخته نیست. معلمان باز نشسته نیز قرار گذاشتند ٢٦ بهمن مجدداجلوی سازمان جمع شوند. ساعت نزیک به سه و نیم بود که جلسه پایان یافت و معلمان دسته دسته سالن را ترک کردند.

اعتراض معلمان به زندگی زیر خط فقر و بی تامینی آنهاست. اعتراض معلمان به سطح نازل حقوقهایشان در مقابل حقوقهای نجومی مقامات دولتی است.

معلمان در سخنانشان امروز اعلام داشتند که دیگر از اینهمه تبعیض و نابرابری خسته شده و حق و حقوقشان را میخواهند. یک خواست فوری معلمان بازنشسته یکسان سازی مستمری فرهنگیان با سایر بازنشستگان است.

معلمان بازنشسته امروز با شعارهایی چون خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون، هزینه ها دلاریه ، حقوق ما ریالیه خواستار افزایش دستمزدهایشان به بالای خط فقر شدند. مضمون همین خواست را در پلاکاردهایی که معلمان در دست داشتند میشود دید.

معلمان در تجمعات قبلی خود بر سه خواست افزایش فوری حقوقها به بالای خط فقر، بیمه درمانی کارآمد و رایگان، مختومه شدن امنیتی کردن آموزش و پرورش و آزادی اسماعیل عبدی از زندان و لغو تمامی احکام امنیتی صادر شدن برای محمود بهشتی، علی اکبر باغانی ، و کلیه فعالین اجتماعی شده بودند. امروز معلمان بازنشسته بطور واقعی برای پیگیری این خواستهای مهم به خیابان آمدند.

خواستهای معلمان بازنشسته ، خواسته همه معلمان و همه مردم است. از این خواستها وسیعا حمایت کنیم.

 

دوشنبه (٢٧ دی ماه)انجام شد؛ کارگران کاشی گیلانا مقابل فرمانداری رودبار تجمع کردند

جمعی از کارگران کاشی گیلانا در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی به دلیل انباشت بدهی به نهادهای دولتی و تبعا نگرانی از آینده شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان فرمانداری رودبار تجمع کردند. دلیل متوقف شدن فعالیت تولیدی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی همچون بانک ها، اداره تامین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین اداره دارایی بوده است.

تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی فولاد چهارمحال وبختیاری !

٣٥ نفر از کارگران شرکت انرژی گستر فولاد چهارمحال و بختیاری طی چند روز اخیر دوبار در اعتراض به اخراجشان تجمع کردند. تجمع این کارگران طی چند روز گذشته در اعتراض به اخراج بدنبال قول مساعد مسئولان خاتمه پیداکرداما به دنبال برطرف نشدن مطالباتشان پس از سه روز دیگر دوباره دست به تجمع زدند. کارگران شرکت انرژی گستر فولاد سفید دشت که در چند روز اخیر دو بار دست به تجمع زدند، می گویند: شرکت به کارگران اعلام کرده چون نیاز به نیرو نداریم دیگر نمی توانیم شما را به کارگیری کنیم. یکی از کارگران این شرکت به خبرنگار کلار، گفت: چند سال است که در شرکت انرژی گستر مشغول به کار هستم اما اکنون که کار آن در فولاد تمام شده و قصد جا به جایی دارد به ما می گویند دیگر نیازی به نیرو نداریم.

گزارش

تهران؛ شهر بی‌پناه!

ساختمان پلاسکو در مرکز تجاری تهران فرو ریخت. ساختمانی که نیم‌ قرن پیش به دست کارگران برپا شده بود و یکی از نمادهای مدرنیسم بود، امروز جلوی چشم‌های حیرت‌زده‌ی ناظران خاک شد و بر زمین ریخت. این اما تحمل‌پذیرترین بخش واقعه است. دردناک آن که دهها انسان همان لحظه، در کار خاموش کردن آتش، زیر آوار ماندند. بسیاری از آنها آتش‌نشان‌ بودند. صحنه‌های ثبت شده از تلاش امدادرسان‌ها گواه کمبود امکانات آنهاست. کارگران آتش نشان سال‌ها و بارهاست که در میان حوادث شهری با مایه گذاشتن از همت و تلاش خود به جبران کمبود وسایل و امکانات کارشان پرداخته‌اند و گاه جان بر سر آن نهاده‌اند. فاجعه‌ی پلاسکو عمق خطر شغلی و وسعت کمبود امکانات آنها را مثل روز عیان ساخت. درد واقعه و اندوه مرگ انسان‌ها زیر آوار هنگامی نزد مردم به وحشت بدل شد که خود را در برابر حوادث بی‌پناه یافتند. آنچه جلوی چشم مردم فرو ریخت فقط یک ساختمان بلند‌مرتبه نبود، یقین‌هایی نیز با آن فرو پاشید و پرده‌ی توهمی که فرو افتاد. فاجعه‌ی پلاسکو به آنها یادآور شد که هیچ مامن و جان‌پناهی در کار نیست . فاجعه‌ی پلاسکو به نمادی از یک شهر بی‌پناه بدل شد. این واقعه که امدادرسانان شهری بزرگ از کمبود امکانات و بی‌ارزشی جان آدمی گریه سر می‌دهند و مستاصل از هر اقدامی با چشم خویش مرگ همکاران ‌شان را نظاره می‌کنند، پیام خود را چون سیلی بر ذهن فرود ‌آورد: تهران؛ شهر بی‌پناه! و تو خود حدیث مفصل بخوان . . .

این وحشت کاملا بجا و منطقی است. بی توجهی و ناتوانی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و بی‌اعتنایی دست‌اندرکاران دولتی در مقابل حوادث و شان جان آدمی بارها اثبات شده است و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ی پلاسکو در ابعادی بزرگ‌تر تکرار شود. نکته‌ی این یادداشت اما نه بر خاک افتادن پلاسکو است و نه وحشتی که بر دل‌ها نشسته است. نکته، .ابراز تاسف و همدلی با خانواده‌ها و همکاران آتش‌نشانانی است که جان عزیز خود را در این حادثه (البته قابل پیشگیری) از دست دادند. لابد میان آنها کسانی بودند که برای آنکه شغل‌شان سخت و زیان آور دانسته شود بارها اعتراض کردند و نتیجه‌ای نگرفتند.

. کارگران آتش نشان برای کاستن از تلفات جانی خود و دیگران، برای موثرتر بودن در حوادث شهری، باید به پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین وسایل مجهز؛ و خودشان نیز در حد بسیار خوب از همه نظر تامین شوند. اما این چگونه ممکن است؟ روشن است که دخیل بستن به “مسئولان” بند هیچ گره‌ای را نمی‌گشاید. آتش‌نشان‌ها خود باید با ایجاد تشکلی سراسری از الزامات کار و منافع خود دفاع کنند. حساسیت کار آنها و بستگی‌اش به زندگی مردم پشتوانه‌ی بسیار بزرگی برای چنین کاری است.

ما به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گوییم و خود را شریک اندوه آنها می‌دانیم. باشد که جان از دست رفته‌ی عزیز آنها به ایجاد شرایطی منجر شود که حوادثی از این دست امکان وقوع نیابد.

بیانیه کانون نویسندگان ایران

در همبستگی با امدادگران و آتش نشان های جان باخته حادثه «پلاسکو»

آخرین روز پایانی دی ماه، شاهد رویداد تلخ دیگری بود: آتش سوزی گسترده و غیرعادی ساختمان پلاسکو که با فروریختن ١٥ طبقه، تقریباً با خاک یکسان شد. شدت آتش سوزی به حدی بوده است که ١٠ ایستگاه با ٢٠٠ آتش نشان اعزام شده اند و طبق اخبار رسمی حدود ٣٠ آتش‌نشان زیر آوار مانده‌اند وعملیات امداد و نجات به کندی پیش می‌رود.

از ساختمان پلاسکو به عنوان اولین ساختمان مرتفع و «مدرن» ایران یاد می شود. اما نابودی تمام و کمال این ساختمان مدرن با قدمت ٥٣ ساله در مقابل چشم مردم، بیش از هرچیز کیفرخواستی است علیه شهرداری تهران که علاوه بر فهرست بلندبالای کم کاری‌هایش در نوسازی بافت‌های فرسوده، لیاقت بالای خود را نیز در رسوایی واگذاری زمین‌های نجومی به اعضای شورای شهر و سایر تسهیلات نشان داده است.

حادثه امروز در شرایطی رخ می دهد که سخنگوی آتش‌نشانی بارها در پیش نسبت به ناایمنی ساختمان پلاسکو اخطار داده بوده است.

در این حادثه نیز به روال همیشه کارگران قربانی شده اند: این بار آتش نشانان که در دشواری‌ها و مخاطرات کار و درجۀ بالای ازخودگذشتگی و فداکاری‌شان تردیدی نیست. عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک؛ عوارض صدای آژیر و بلندگو و نور چراغ گردان؛ اثرات دود و گازهای سمی و مواد شیمیایی در محل عملیات و حرارت در محل حریق، تا مشاهده صحنه‌های دلخراش و احتمال مرگ در اثر سقوط یا ریزش و برخورد اجسام خارجی و انفجار و …

با همه این‌ها تنها در سال ٩٢ بود که «مصوبه»ای برای سهولت در امر بازنشستگی این قشر از کارگران برای احتساب سخت ‌و زیان آور بودن این مشاغل به تصویب هیئت وزیران رسید، بی‌آنکه اجرا شود. به همین دلیل بود که سال پیش حدود ٣٠٠ نفر از پرسنل آتش نشانی تهران در اعتراض به اجرایی نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای حرفه خود در مقابل شهرداری تهران تجمع کردند.

حادثه تلخ امروز بهانه‌ای شد تا نه فقط بی‌کفایتی شهرداری و اولویت دادن اصل سود به همه چیز را برای چندمین بار مشاهده کنیم، بلکه ببینیم که چگونه این حوادث اول از همه از طبقه کارگر قربانی می گیرد. ما ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های این عزیزان، از مردم درخواست می کنیم که به عیادت مجروحین در بیمارستان‌ها بروند و در اعتراض به بی‌کفایتی هایی که این چنین باعث تشدید بحران‌ها و تبدیل هر حادثه به یک فاجعه تمام عیار و قربانی گرفتن از کارگران می شود، اعتراضاتی را سازمان دهند. در غیر این صورت، این «سانحه» نیز دیر یا زود در بین انبوه اخبار دیگر فراموش می شود و آن¬چه می ماند زمینی است که لابد جای خود را به پاساژها و برج‌های آنچنانی خواهد داد، بی‌آنکه حتی خسارتی به بازماندگان حادثه و جان باختگان پرداخت شود.

سندیکای نقاشان استان البرز

٣٠ دی ١٣٩٥

حادثه ( آتش سوزی ساختمان پلاسکو )   و بیکار شدن نزدیک به سه هزار نیروی کار

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران، گفت: حدود ٢٧٠٠ تا ٢٨٠٠ نیروی کار با توجه به این حادثه ( آتش سوزی ساختمان پلاسکو ) بیکار شدند و نیازمند کمک هستند.فاضلی با بیان اینکه حدود ٢٨٠٠ نیروی کار با توجه به این حادثه بیکار شدند .

اخراج٢٠کارگر کارخانه دارو سازی نوین کاوش مامطیر ساوه درسال جاری! عدم پرداخت٣ماه حقوق کارگران این واحدتولیدی!

کارخانه دارو سازی نوین کاوش مامطیر که در شهرستان ساوه و در شهرک صنعتی ساوه واقع شده است. این کارخانه در اوایل سال با ٦٢ کارگر فعالیت می کرد که با اخراج مداوم ٢٠ کارگر در حال حاضر تعداد کارگرانش را به ٤٢ نفر رسانده است.

متاسفانه با خبر شدیم که این کارگران ٣ماه است که حقوق نگرفته اند علت نپرداختن حقوق ظاهرا نداشتن نقدینگی مطرح شده است .

کارفرما به کارگران گفته است هر که می خواهد بماند وهر که نمی خواهد برود. فعلا که کارگران بدلیل نبود کار در جایی دیگر، مجبور به تحمل هستند.

کارفرما در نظر دارد که آخر اسفند که قرارداد کارگران تمام می شود تعداد بیشتری را اخراج کند خبرهای بعدی متعاقبا داده می شود . (منبع گزارش خبرنگار پیام سندیکا از ساوه)

روزبروز با تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد:

استاندارآذربایجان غربی از کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت مهاباد گریخت!

استاندار آذربایجان غربی در سفر اخیرش به مهاباد حاضر به رویارویی با کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت که مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کرده بودند نشد. استاندار مزدور  درسفر به مهاباد عدم تمایل برای شنیدن درد دل کارگران کشت و صنعت مهاباد را عملا با حضور نیافتن در تجمع کارگران اعلام کرد.  کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد حدود ١٦ ماه است حقوق نگرفته اند و سالهاست با سوء مدیریت کارفرمایان خود دست به گریبان اند.

اخراج صدها کارگرپالایشگاه نفت بندرعباس!

یکی از کارگران، این اخراج ها را با تجمعات اعتراضی بی ارتباط نمی داند!

یکی از کارگران پالایشگاه نفت بندرعباس دراستان هرمزگان از اخراج صدها نفراز همکارانش خبرداد. این کارگر، با بیان این که چند روز قبل از این اخراج، کارگران پالایشگاه نفت بندرعباس در اعتراض به معوقات مزدی، تجمعات اعتراضی برگزار کردند، این اخراج ها را با تجمعات اعتراضی بی ارتباط نمی داند و می‌گوید: گرچه پس از تجمعات کارگران، بخشی از معوقات پرداخت شد، اما احتمال دارد کارگران به دلیل حضور در این تجمعات اخراج شده اند.

یکی از کارگران اخراجی گفت: ما کارگران اخراجی نگران هستیم که ممکن است طبق اتفاقی که بارها قبل از این در پروژه های نفتی برای کارگران اخراجی رخ داده، در لیست سیاه قرار بگیریم و هیچ پیمانکاری در سال آینده با ما قرارداد منعقد نکند.

رشد ٢درصدی نرخ بیکاری و ٧٠٠هزار نفری شمار بیکاران در پسابرجام

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری ١٢.٧ درصدی در تابستان ٩٥ بالاترین نرخ بیکاری در ٥ سال اخیر محسوب می‌شود . منبع: فارس

 

عدم پرداخت٣ماه حقوق وحق بیمه کارگران شهرداری فراشبند!

عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری فراشبند باعث زندگی توأم با درد و قرض و بدهکاری شده است. یکی از کارگران: من در بسیاری از مواقع قدرت خرید نان شب را هم ندارم و دیگر مغازه ها هم به ما قرض نمی دهند بارها به اداره کار مراجعه کرده ایم ولی باوعده و وعید و پرداخت اندکی مزد دلمان را خوش کردند. وی افزود: شاید حقوق کارگری با وجود هزینه‌های بسیار زیاد مخارج، کفاف زندگی ما را نداشته باشد اما همین درآمد کم موجب می‌شود حداقل نیازهای زندگی را برآورده کنیم که متأسفانه شهرداری آن را هم از ما دریغ کرده است. این کارگر که ٣ ماه حقوق نگرفته بیان نمود: آقایان شهرداری و شورای شهر که گویا خبر از زندگی و دغدغه‌های کارگران ندارند باید این را بدانند که مشکلات عدیده‌ای برای امرار معاش کارگران به وجود آمده است و کارگران خواستار رسیدگی زود هنگام به مطالبات خود شده و شهرداری فراشبند نیز لازم است این مشکلات را مرتفع و رسیدگی و پرداخت به موقع حقوق کارگران را در اولویت امور خود قرار دهد.

بیکاری ٢٠٠کارگر شهرک صنعتی هلال درسال جاری!

رئیس هیات امنای شهرک صنعتی هلال گفت: برخی از واحدهای صنعتی به دلیل استهلاک دستگاه ها، بازدهی خود را از دست داده‌اند که در نهایت موجب بیکاری کارگران می شود، همان طور که امسال نیز تا به حال حدود ٢٠٠ کارگر بیکار شده‌اند. رئیس هیات امنای شهرک صنعتی هلال با بیان این که شهرک صنعتی هلال از ١٧ سال پیش کار خود را آغاز کرده است و هم اکنون حدود ١٠٠ شرکت تولیدی در آن فعالیت می کنند اظهار کرد: با وجود آن که حدود هشت ماه پیش جلسه ای با حضور استاندار در استانداری برگزار شد و وی دستور داد ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوط به اسناد مالکیت این واحدها حل شود، هنوز این مسائل پابرجاست و از میان نرفته است.

 

٥٠ کارگر فیبر ایران انزلی بیکار شدند

در« کارخانه فیبر ایران » دست کم٥٠ کارگر این واحد صنعتی با اتمام قرار داد کار اخراج شدند.   کارخانه فیبر ایران انزلی در منطقه آزاد انزلی واقع شده است و از قرار معلوم هرکدام از کارگر تعدیل شده تا نزدیک به ١٨سال سابقه کاری داشته‌اند.

بیکاری ١٦٠ کارگر نورد زرفام

کارخانه ذوب نورد زرفام  در استان یزد که در زمینه ساخت و تولید انواع شمش های فولادی فعالیت دارد به دلیل  واگذاری مالکیت کارخانه به یک کارفرمای هندی، موقتا از حدود دو هفته پیش تعطیل اعلام شده است. در نتیجه ١٦٠ کارگر شاغل در این واحد تولیدی با یک ماه ونیم ماه حقوق معوقه به همراه عیدی وسنوات سال جاری هم اکنون  از کار بیکار شده اند.

کارگران هپکو امروز نیز تجمع کردند

احیای هپکو و پرداخت معوقات، مهمترین خواسته کارگران این شرک

کارگران شرکت هپکو که از اوایل دی ماه در اعتراض به مشکلات پیشروی این شرکت و عدم پرداخت حقوق در محل کار خود حاضر نشده اند و امروز نیز با تجمع خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

به گزارش دیار آفتاب؛ جمعی از کارگران شرکت هپکو اراک، امروز برای یازدهمین بار به نشانه اعتراض به پرداخت نشدن حقوق، مشخص نبودن وضعیت سهامداران شرکت مقابل استاندار مرکزی تجمع کردند.

البته کارگران شرکت هپکو از سال ٨٦ تا کنون به دلیل سوء مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده و طی این مدت روز به روز به مشکلات این شرکت افزوده شده است و مسئولان هم تاکنون به قول هایی که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده اند.

روز نیست که خبری از تجمع و اعتراضات کارگری شنیده نشود. کارگرانی که تنها برای دریافت حقوق خود به خیابان می آیند تا شاید در بین این همه مشکلاتی که کشور با آن رو به رو شده یک صدایی آنان به گوش مسئولان برسد.

روزگار عجیبی شده عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و مدعی می شوند که تنها سهم خود را از انقلاب دریافت کرده‌اند در حالیکه برخی از دیگر حتی در گذران روز خود مانده‌اند و نمی‌دانند با چه زبانی به کودک خردسال خود بگویند هنوز معوقاتشان را دریافت نکرده‌اند.

اعتراض ما صرفا صنفی است/ برخی آن را سیاسی جلوه می دهند

یکی از کارگران هپکو در گفت‌وگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با بیان اینکه هیچ مسئولی پاسخگوی مطالبات کارگری نیست، گفت: ما در این اعتراضاتمان هیچ چیزی جز حقوق مان نمی‌خواهیم ولی متاسفانه برخی از افراد سعی دارند این اعتراضات را سیاسی جلوه دهند.

وی با گله‌مندی از وضعیت موجود گفت: گرچه وضعیت امروز حاصل امروز و دیروز نیست ولی انتظار داریم هرچه زودتر مسئولین فکری کنند. مسئولین رسیدگی نمی کنند.

این پرسنل هپکو در پاسخ به چگونگی رفع مشکلات معیشتی گفت: خیلی از کارگران این شرکت اجازه نداده‌اند خانواده هایشان متوجه مشکلات مالی شوند و سعی کرده اند در حد توان نیازهای خانواده را تامین کنند ولی با این روند تا کی می شود ادامه داد؟

وی ادامه داد: از فروردین ٩٤ علی الحساب حقوق های ما پرداخت شده شاید در یک مقطع ٤ ماه حقوق ما کامل پرداخت شده باشد ولی در مجموع کارگر کف کارگاه نیازمندتر است و باید به موقع حقوق خود را دریافت کند.

روزگار سختی را بدون حقوق می گذرانیم

این کارگر واحد تعمیرات گفت: نمی توان اینگونه زندگی را گذراند برخی از کارگران تنها منبع درآمدشان همین حقوق شرکت است که در حال حاضر به خاطر مشکلات عدیده واقعا نمی دانند چه کنند؟

وی افزود: خیلی از خانواده‌ها از هم پاشیده شده است فشارهای عصبی بسیاری بر کارگران شرکت وارد می شود. کارگان تنها خواستار این هستند که یکی از مسئولین پاسخ گوی مطالبات کارگران باشد.

یکی از پرسنل‌ خانم این شرکت گفت: برخی از پرسنل این شرکت هم خودشان و هم همسرشان از پرسنل این شرکت هستند. بندگان خدا آنان زندگی را سخت‌تر از ما می‌گذرانند.

وی ادامه داد: متاسفانه با این مخارج زیاد گذران زندگی سخت شده است امیدواریم مسئولین پاسخگوی مطالبات کارگران باشند.

خواستار احیای صنعت استان مرکزی هستیم

لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت هپکو اراک گفت: کارگران شرکت هپکو دو خواسته بیشتر از مسئولین ندارند.

لطیفی اظهار کرد:  یکی از این خواسته ها امنیت شغلی است که بر می گردد به ماندگاری هپکو برای استان و احیای صنعت استان است.

وی ادامه داد: خواسته دیگر هم پرداخت به موقعه حقوق است که این دو خواسته خیلی درخواست آن چنانی نیست که امیدواریم مسئولین حمایت کنند.

کارگران

احد و صمد؛ قربانیان بی‌پناه آتش گاراژ جمع‌آوری ضایعات در غنی‌آباد

احد و صمد؛ دو کودک کار زباله‌گرد ٧ و ٨ ساله‌ای که در حریق یک گاراژ جمع‌آوری ضایعات سوختند

پدر پس از مدت ها برای خود کاری را دست و پا کرده بود. او در یک گاراژ که بخشی از آن به محلی برای جمع آوری ضایعات تبدیل شده، مشغول به کار می شود و در کنار آن، پسرهایش را نیز با خود همراه می کند. وظیفه ای که برای پسرها تعیین می شود، جمع کردن ضایعات است. دو پسر بچه ٧ و ٨ ساله اهل کشور افغانستان هم پای پدرشان مشغول به کار شده تا بتوانند هزینه‌های خانواده پر جمعیتشان را تامین کنند.

خبری از مدرسه رفتن پسر بچه ها نیست. آنها برای رسیدن به رویاهایشان روز و شب، زباله ها را زیر و رو می کنند. انگار رویاهای این دو کودک با زباله گره خورده است. هر چه ضایعات بیشتری جمع کنند، پولی که نصیب پدر می شود بیشتر است.

آنها هر روز پس از جمع کردن ضایعات از میان زباله ها، راهی گاراژی می شوند که پدر در آن مشغول به کار است. سپس ضایعات را تحویل داده و در اتاقی که یک بخاری گازی در آن قرار دارد، دستان یخ بسته شان را گرم می کنند.

آن روز هم، پسر بچه ها همانند روزهای دیگر، صبح زود از خواب برخواسته و تا ساعت ١٠ صبح، نوبت اول ضایعاتشان را جمع می کنند. پس از آن هم راهی گاراژی که پدر در آنجا مشغول به کار است، می شوند تا ضایعات را تحویل دهند.

گاراژ در منطقه «غنی آباد»، واقع در شرق تهران است. دو کودک، برای رسیدن به این محل، باید مسیر طولانی را به صورت پیاده طی کنند. در نهایت نیز زمانی که به گاراژ می رسند، وارد اتاقی می شوند که همیشه برای استراحت به آنجا می رفته اند.

شعله بخاری را زیاد می کنند تا کمی گرم شوند اما به یکباره کپسول گازی که متصل به بخاری بوده، می ترکد و دو کودک جان خود را از دست می دهند

زباله_گردی_حق_کودکان_نیست

بهزاد مهرانی

«صندوق» به نام کارگر ، به کام کارفرما

اتحادیه آزاد کارگران ایران : در شرکت آلومینیوم پارس بیش از بیست سال پیش صندوقی از طرف کارگران برای کمک به رفع تنگناهای پیش آمده در زندگی شان ٬ تشکیل شده که ماجرای امروز صندوق و به آنچه تبدیل شده ، مایه حیرت ونفرت است!

طبق اخبار ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران ،کارگران شرکت آلومینیوم پارس با امیدواری از وجود یک صندوق با انگیزه وام گرفتن و گشایش اندک در مواقع ضروری در زندگی شان داوطلبانه عضوشده اند ودر نتیجه هرماه مبلغی معین بصورت اجباری از حقوقشان کسر میشود.

 اگرچه عضویت درصندوق ، ابتدا به دلایلی که گفته شد ظاهری داوطلبانه دارد اما خروج از صندوق و لغوعضویت غیر ممکن است!! تاکنون در هیچ صندوق یا مشارکتی دیده نشده که پس از عضویت حق نداری عضویتت را پس بگیری و به اجبار باید کارگران مشارکت خودرا با کسرمبلغ قابل توجهی از دستمزد ماهیانه شان همچنان ادامه دهند.

بدین ترتیب از آن سالها تاکنون اندوخته  بسیارهنگفتی در دست و کنترل مدیریت، از جیب کارگران بوجود آمده است .

جالب اینکه طبق گزارشات ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران ،  کارگران این مجموعه از سازوکار وبیلان مالی صندوق خود و نحوه هزینه ها و موجودی آن بیخبرند.

یکی ازکارگران باسابقه و عضو این صندوق ،با بیان اظهارات فوق ،در ادامه میگوید: درمورد نحوه پرداخت وام به کارکنان ، مدیریت کارخانه تصمیم میگیرد از میان متقاضیان به چه کسی وام بدهد یا ندهد! در نتیجه این وام دادن بصورت  ابزاری در دست کارفرما درآمده برای به تمکین کشاندن و مطیع کردن کارگران در مقابل پرداخت وام (گروکشی از معیشت)  و درمقابل تنبیه معترضین و کارگران ناراضی از طریق اشکالتراشی درنحوه پرداخت وام ویا تسهیلات به آنها به هر بهانه ای.

نحوه و کارنامه پرداخت وام ها به هیچوجه به اطلاع کارگران عضو نمیرسد.

این سرمایه هنگفت جمع آوری شده بنام وازجیب کارگران عملا در دست و به کام کارفرماست. بطوریکه شنیده شده حتی از موجودی آن بعنوان «یک صندوق ذخیره» برای رفع تنگناهای مالی شرکت از جمله خرید مواد اولیه استفاده میکنند و اطمینان دارند که موجودی آن تضمین شده و همواره رو به افزایش است زیرا هیچکس نمیتواند از ادامه عضویت منصرف شود و بصورت اتوماتیک هرکارگرماهیانه باید مبلغ معینی بپردازد و یا درواقع به صندوقی که به جیب کارفرما متصل است سرازیرکند.

صندوق مشارکتی که علی القاعده میبایست درمواقع ضروری مرحمی بر زخمهای گسترده کارگران در تنگناهای معیشتی باشد اکنون تحت مدیریت کارفرما خود به مشکل و زالویی برای مکیدن دسترنج اندک کارگران و ایجادتفرقه بین آنها تبدیل شده است.

از نظراتحادیه آزادکارگران ایران ،صندوق شرکت آلومینیوم پارس باید ازکنترل مدیریت شرکت خارج شده و با بررسی دقیق آن، هرگونه سواستفاده تاکنونی مورد بازخواست وپیگرد و جبران قرار گیرد. همچنین با تهیه آیین نامه ی جدید که توسط کارگران تهیه وتایید میشود از کنترل مدیریت به هیئتی از نمایندگان مستقل و واقعی کارگران سپرده شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ٣٠ دی ٩٥

ناکارآمدی مسئولان نالایق و بی کفایت از زحمت کشان آتش نشان قربانی گرفت

عدم انجام وظایف قانونی شهرداری تهران و وزارت کار در ایمن سازی ساختمان و کارگاه های دایر در آن علی الخصوص بی مسئولیتی شهرداری در تامین تجهیزات مناسب آتش نشانی موجب شد این بار ساختمان پلاسکو در قلب تهران با یک آتش سوزی به سرعت برق و باد فرو ریخته وآتش نشانان و مردم زیر آوار مدفون و جان باختند.

باید به شرایط شغلی آتش نشانان نگاه ویژه ای داشت. اصلی ترین خواسته ی بحق آتش نشانان پذیرفته شدن سخت و زیان آوری شغل پر مخاطره ی شان می باشد تا کنون از سوی شورای شهر و شهرداری تهران نادیده گرفته شده است و آتش نشانان معترض که آذرماه سال ٩٤ مقابل شهرداری تهران تجمع کرده بودند متاسفانه مورد تعقیب و آزار و اذیت مدیران شهرداری قرار گرفتند. ابرازهمدردی های تبلیغاتی مسئولان از استرس و فشارکاری این زحمت کشان نمی کاهد،بنابراین ضروری است نسبت به بهبود شرایط شغلی آتش نشانان فداکار اقدامات عاجل انجام پذیرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن مدیران و مسئولان مقصر در این حادثه، با همکاران و خانواده های جان باختگان آتش نشان اعلام همدردی و همبستگی می کند و خواستار مجازات مقصران این واقعه تلخ و جانگداز می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سوم بهمن ماه ١٣٩٥

 

بین المللی

آمریکا – نقض گسترده حقوق مدنی در شیکاگو

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار گزارشی، از نقض گسترده حقوق مدنی توسط پلیس شیکاگو خبر داد.

بر اساس این گزارش شواهد به دست آمده نشان می دهد که پلیس شیکاگو با به کار بردن خشونت بیش از حد و غیرضروری، اقدام به نقض حقوق شهروندان کرده است.

لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده آمریکا در این رابطه گفت: “اداره پلیس شیکاگو به نیروهایش آموزش های لازم برای انجام کارشان به شکلی امن، موثر و قانونی نداده است. شواهد و مدارک مورد بررسی قرار گرفته از جمله داده های مربوط به شکایت های موجود در زمینه بدرفتاری، نشان دهندۀ کمبودهایی در این بخش است. حتی پس از این حوادث، بازگشتی دوباره به آن و تحلیلی در این رابطه که آیا به کاربردن خشونت به درستی انجام گرفته یا نه وجود ندارد”

وانیتا گوپتا، معاون دادستان کل نیز در جمع خبرنگاران گفت: “بر اساس یافته های ما اداره پلیس شیکاگو از الگوها و آموزش های استفاده بیش از حد از خشونت شامل سلاح های مرگبار یا غیرکشنده استفاده کرده است. در این بخش می تواند به شلیک به سمت افرادی که تهدیدی آنی برای پلیس به شمار نمی روند و یا ضرب و شتم افراد به دلیل عدم اجرای اخطار شفاهی اشاره کرد”

پیش تر دادستان کل آمریکا گفته بود با انجام تحقیقات، عمدی یا غیرعمدی بودن تیراندازی مرگبار به لکوان مک دونالد، نوجوان سیاهپوست ١٧ ساله که سال ٢٠١٤ میلادی با تیراندازی پلیس شیکاگو هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد نیز مشخص خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی اداره پلیس شهر شیکاگو طی سال گذشته میلادی بیش از ٧٦٠ مورد قتل در این شهر رخ داده است که این رقم طی دو دهه گذشته بی سابقه بوده است. این رقم حتی از مجموع قتل های گزارش شده در شهرهای نیویورک و لس آنجلس نیز بیشتر بوده است.

 

افغانستان – تظاهرات علیه جنایتکاران اسلامی طالبان

صدها نفر در کابل، پایتخت افغانستان علیه گروه طالبان و خشونت های این گروه دست به تظاهرات زده و مقابل سفارت پاکستان در این شهر تجمع کردند.
معترضان با سر دادن شعار “کشتار بس است، ما صلح می خواهیم”، خواستار اعلام طالبان به عنوان گروه تروریستی جهانی و محاکمه رهبران این گروه در دادگاه بین المللی شدند. این اعترضات به دنبال حوادث اخیر خونین در شهر کابل و قندهار برپا شد. معترضان می گویند دست داشتن ارتش پاکستان، شماری از مدارس مذهبی این کشور و احزاب افراطی پاکستانی در حمایت از طالبان آشکار است.

روز پنجشنبه ١٢ ژانویه بازرس عمومی دولت آمریکا در زمینۀ بازسازی افغانستان، با انتشار گزارشی اعلام کرده بود، افغانستان گرفتار فساد و ارتش این کشور ناتوان از مقابله با طالبان است. به گفتۀ “جان سُپکو”، ارتش افغانستان آنقدر فاسد است که فرماندهان طالبان به نیروهای شان توصیه می کنند که لوازم مورد نیاز خود از قبیل سلاح و مهمات و سوخت را از سربازان ارتش افغانستان خریداری کنند.

یمنآمار کشته های جنگ به ١٠ هزار نفر رسید

سازمان ملل متحد می گوید که حداقل ١٠ هزار نفر در جنگ یمن میان شورشیان حوثی و ائتلاف تحت رهبری عربستان که از دولت رسمی این کشور حمایت می کند کشته شده اند.

سازمان ملل گفت که این آمار “نشانگر نیاز به حل این وضعیت” است که برای ٢١ ماه ادامه داشته.

این خبر درحالی منتشر می شود که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن روز دوشنبه ١٦ ژانویه در شهر بندری عدن با فرستاده سازمان ملل دیدار کرد.

این مناقشه میان حوثی ها و دولت در مارس ٢٠١٥ اوج گرفت زمانی که نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان برای سر کار برگرداندن دولت منتخب یمن وارد این جنگ شدند.

جیمی مک گلدریک هماهنگ کننده کمک های انساندوستانه سازمان ملل در یمن گفت از آن زمان “تخمین ها حاکی از مرگ بیش از ١٠ هزار نفر است که در این مناقشه کشته شده اند و تقریبا ٤٠ هزار نفر هم زخمی شده اند.”

او افزود که میلیون ها نفر در این کشور که در مناطق جنگ زده زندگی می کنند با کمبود آذوقه روبرو هستند.

آقای مک گلدریک گفت: “٧ میلیون نفر هستند که نمی دانند وعده بعدی غذایشان را باید از کجا تهیه کنند.”

سازمان ملل مناقشه یمن را سرمنشا یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان می داند.

آکسفام  – هشت ثروتمند به اندازه نیمی از جمعیت جهان ثروت دارند

مؤسسه خیریه آکسفام روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت ثروت هشت میلیاردر به اندازه تمامی ثروت نیمه فقیر جمعیت جهان است و خواستار انجام اقداماتی برای محدود کردن سوداندوزی ثروتمندان بزرگ جهان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با گردهمایی سیاست‌گذاران و ابرثروتمندان جهان در اجلاس سالانه مجمع اقتصادی جهانی در داووس طی روزهای جاری، طبق گزارش مؤسسه آکسفام شکاف درآمد از هر زمان دیگری بیشتر شده و داده‌های آماری جدیدی در مورد چین و هند نشان می‌دهند که دارایی نیمه فقیر جمعیت جهان از آنچه قبلاً تخمین زده می‌شد، ناچیزتر است.

آکسفام که این شکاف در دارایی و درآمد را «وقیح» توصیف کرده می‌گوید اگر این اطلاعات قبلاً در دسترس بود نشان می‌داد که در سال ٢٠١٦ فقط ثروت ٩ نفر از ابرثروتمندان برابر دارایی‌های ٣٫٦ میلیارد نفر نیمه فقیر جمعیت جهان است. در بررسی‌های گذشته تخمین زده می‌شد که مجموع ثروت ٦٢ میلیاردر با این رقم برابر است.

طبق داده‌های جدید می‌توان دید که در سال ٢٠١٠ در مقایسه با وضعیت فعلی ثروت ٤٣ نفر از ابرثروتمندان با دارایی‌های ٥٠ درصد فقیر جمعیت جهان برابر بوده است.

در شرایطی که بخش اعظم کارگران و کارمندان به خاطر ثابت ماندن حقوقشان تحت فشار هستند دارایی و درآمد ابرثروتمندان از سال ٢٠٠٩ بطور متوسط هر سال ١١ درصد افزایش یافته است.

بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان و از شرکت‌کنندگان دائمی در اجلاس داووس، از سال ٢٠٠٦ که تصمیم خود برای خروج از مدیریت مایکروسافت را اعلام کرد حدود ٢٥ میلیارد دلار بر ثروتش افزوده و دارایی او اکنون دو برابر شده است.