اخبار کارگری-بخش ایران: شهلا دانشفر بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

اخبار کارگری

بخش ایران:  شهلا دانشفر

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٢١ تیر:

کارگران معترض  فولاد زاگرس به تهران رفتند

امروز صبح ٢٨ کارگر فولاد زاگرس که از قروه کردستان به تهران رفته اند، در اعتراض به ماه‌ها بلاتکلیفی مقابل وزارت کار تجمع کردند. این کارگران  یازده ماه است حقوق نگرفته اند و مسئولین به وعده های خود عمل نکرده اند.

در اسفند ٩٢ شرکت فولاد زاگرس توسط سهامداران عمده این شرکت شامل صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی ، منحل اعلام گردید. بدنبال آن حدود ٢٠٠ کارگر این شرکت اخراج شدند. مقرر شده بود که ٢٨ نفر از کارگران به منظور انجام امور جاری و حفظ و حراست از دارایی‌ها به فعالیت ادامه دهند و مزایای آن‌ها توسط سهامداران پرداخت گردد که تا کنون سهامداران از اجرای این مصوبه طفره رفته‌اند.

یک کارگر دیگر در پتروشیمی مارون قربانی سانحه کاری شد

صبح امروز (٢١ تیر) براثر ترکیدگی و آتش‌سوزی خط لوله مایعات گازی NGL در پتروشیمی مارون یکی از کارگران کشته شد.

تجمع اعتراضی کارگران مرکز ١١٨ مخابرات کرمان

کارگران مرکز ١١٨ مخابرات کرمان امروز برای دومین روز در اعتراض به عدم دریافت ٤ ماه از دستمزد خود مقابل مخابرات شهید مفتح کرمان تجمع کردند. این کارگران که در حدود ٨٠ نفر هستند و ٤ ماه  مزد و مزایای پرداخت نشده طلبکار هستند.

به غیر از کارگران معترض واحد ١١٨ مخابرات کرمان، دست‌کم  ١٠٠ نفر از نیروهای پیمانی بخش‌خدماتی این مجموعه بابت ٦ ماه حق اضافه کاری و سنوات سال ٩٤ خود از کارفرما طلبکارند علاوه بر همه این‌ها بابت بخشی از مزایای مزدی مربوط به سه ماهه اول سال جاری از کارفرما طلب دارند.

کارگران توسط یکی از اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات تهدید شده اند که باید با همین شرایط کار کنند چرا که در غیر این صورت ممکن است اخراج شوند.

٢٠٠٠ کارگر کارخانه آذرآب دستمزد های خود را طلبکارند

دستمزد دو هزار کارگر کارخانه آذرآب که به صورت پیمانی وقرار دادی مشغول کارند؛ ازفروردین ماه سال جاری به صورت کامل پرداخت نشده است. علاوه بر تاخیر یک ماهه در پرداخت دستمزد کارگران در خرداد ماه، کارفرما نیمی از حقوق فروردین واردیبهشت ماه را به کارگران بدهکار است.

کارگران میگویند که حدود٤٠٠ نفر از کارگران این کارخانه تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری فعالیت دارند و در نتیجه به غیر از حداقل مزد از دریافت سایر مزایایی که باید به آنها تعلق بگیرد بی‌بهره هستند. حق بن ١٧٠٠کارگر قراردادی این کارخانه از مهر ماه سال ٩٤ به تاخیر افتاده وکارگران پیمانی نیز از ابتدای سال جاری حق بن خود را دریافت نکرده‌اند. به دلیل پرداخت نشدن بخشی از حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی دفتر چه‌های درمانی تعداد زیادی از کارگران هم اکنون فاقد اعتبار شده است.

شرکت آذر آب اراک در زمینه تولید صنایع نیرو گاهی وپالایشگاهی  با بیش از دوهزار کارگر  در کیلومتر پنج جاده اراک  به تهران فعالیت دارد.

٥٥ نفر از کارگران «سیستم‌های صنعتی» در تاکستان از ابتدای تیر ماه جاری بیکار شده‌اند. تعداد کارگران این کارخانه به کمتر از ٦٠ نفر رسیده که علاوه بر دریافت نکردن مزد، عیدی سال ٩٥ خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند. علاوه بر معوقات مزدی حدود ٨ ماه است حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

٢٠ تیر:

دو کارگر دچار گاز گرفتگی شدند، یک کارگر قربانی شد

حوالی ساعت ١١ صبح دونفر از کارگران یک شرکت پیمانکاری که مسئولیت محوطه سازی شهرک را بر عهده دارد حین تخلیه یکی از کانالهای فاضلاب شهرک صنعتی این شهر دچار حادثه گاز گرفتگی شدند. یکی از کارگران بنام «مسعود علیخانی» که برای نجات جان همکار خود وارد کانال شده بود در محل حادثه جان خود از دست می‌دهد و کارگر بعدی که به شدت دچار گاز گرفتگی شده بودند به بیمارستان ولی عصر خرمشهر انتقال پیدا می‌کنند .

تجمع اعتراضی کارگران معدن سه چاهون

٦٠٠ کارگر پیمانی  معدن سه چاهون در بافق یزد، دستمزد های خرداد و مزایای مزدی سال‌های ٩٣ و ٩٤ خود را دریافت نکرده اند. ٥٠ نفر از آنها مقابل فرمانداری بافق تجمع کردند. پس از این تجمع کارگران دستمزد و مزایای مزدی اردیبهشت خود را گرفتند.

تجمع کارگران بیکار شده حفاری نفت شمال

تعدادی از کارگران بیکار شده حفاری نفت شمال در مقابل دفتر کارفرمای اصلی تجمع کردند. تعداد کارگران بیکار شده هفتاد نفر است. به دلیل پایان قرارداد کارفرما، قرارداد شغلی این کارگران فسخ شده است. بدنبال اعتراضات کارگران مقامات در خرداد ماه وعده دادند تا کارگران بیکار شده در شرکت برنده مناقصه مشغول به کار شوند ولی این وعده عملی نشده است.

قربانیان حوادث کاری در لرستان افزایش یافت

مدیر کال پزشکی قانونی استان لرستان از افزایش میزان قربانیان حوادث کاری به میزان ٤٢.٨ خبر داد. سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی، برق گرفتگی و کمبود اکسیژن از مهم‌ترین عوامل مرگ ناشی از حوادث کار اعلام شده است.

بیکارسازی در فولاد قزوین

حدود ٢٥ کارگر قراردادی کارخانه «فولاد قزوین» اخراج شدند. دستمزدهای دو ماه اخیر این کارگران و حق اضافه کاری آنها از شهریور ماه سال گذشته پرداخت نشده است. در خرداد ماه نیز ١٢٠ نفر و در بهمن ماه سال قبل ١٠٠ نفر دیگر از کارگران اخراج شده بودند.

١٩ تیر:

آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا و مصدومیت کارگران

به گفته رئیس سازمان بهداشت  و درمان صنعت نفت اهواز در طول ٣ روز آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا  ٣٣ نفر از کارگران  مصدوم شدند.

مصدوم شدن یک کارگر ساختمانی

یک کارگر ساختمانی جوان براثر سقوط در یک ساختمان نیمه تمام در تهران مصدوم و در بیمارستان بستری شد.

مرگ کارگرکارخانه فولاد مبارکه!

یکی از کارگران ناحیه نورد سرد در کارگاه قلع اندود حین فرزکاری بر روی غلتک بدلیلی که اعلام نشده است، جان خود را از دست داد.

آزادی مظفر صالح نیا و هاشم رستمی

مظفر صالح نیا عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و هاشم رستمی فعال کارگری با سپردن وثیقه ٥٠ میلیون تومانی برای هر یک، به طور موقت از زندان سنندج آزاد شدند. مقامات جمهوری اسلامی اتهام مظفر صالح نیا، فعالیتهای کارگری و عضویت درتشکل به زعم دستگاه قضائی غیر قانونی اتحادیه آزاد کارگران ایران و اتهام هاشم رستمی را فعالیتهای کارگری اعلام کرده اند.

١٨ تیر:

کارگران پیمانی آبفای گرگان و سه ماه دستمزد دریافت نشده

کارگران پیمانی شاغل در شرکت آب وفاضلاب گرگان در استان گلستان که زیر نظر پیمانکار به عنوان تعمیرات و خدمات نصب در سطح شهر گرگان فعالیت می‌کنند از سه ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌اند. تعداد این کارگران در حدود ١٠٠ نفر اعلام شده است. کارگران می گویند نه پیمانکارو نه آبفای گرگان در مقام کارفرمای اصلی هیچکدام مسئولیت پرداخت طلب مزدی کارگران را بر عهده نمی‌گیرند.

١٧ تیر:

یک زن کارگر ٥٠ ساله در مشهد در طبقه پنجم یک ساختمان مسکونی ساختمان مسکونی از نردبام به روی سقف پارکینک سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 ١٤ تیر ماه:

تجمعات اعتراضی کارکنان راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان

جمعی از کارکنان اداره راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان دراعتراض نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وضعیت استخدامیشان دست به تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی و دفترامام جمعه زاهدان زدند.

در این تجمع جمعی از کارکنان با در دست گرفتن نوشته هایی با مضمون «من شرمنده خانواده خود هستم آقای مسئول!» اعتراض خود را نسبت به عدم پرداختی ها اعلام و خواستار رسیدگی آن شدند.

نماینده کارکنان معترض اداره راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان علت تجمع کارکنان را عدم دریافت حقوق ٢ ساله کارکنان عنوان کرد و گفت: اغلب افراد حضور یافته در دفتر امام جمعه قراردادی بوده و از طرح های عمرانی حقوق خود را دریافت می کنند. او گفت حدود ٢ سال است که نه تنها حق و حقوق کارکنان به موقع پرداخت نشده و اضافه کار و ماموریتی هم برایشان واریز نشده است و اکثر خانواده های کارکنان به سختی امرار معاش می کنند.

تجمع اعضای صندوق حمایت و بازنشستگی آینده سازدر اعتراض به تخلفات این صندوق و محرومیت از مقررات تامین اجتماعی!

ظهر امروز بیش از ٢٠٠ نفر از شاغلین و بازنشستگان تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز در اعتراض به تخلفات این صندوق، مقابل ساختمان مدیریت صنعتی واقع در شهرک والفجر تهران،تجمع کردند. تجمع کنندگان می‌گویند از نظر ما این صندوق غیرقانونی است و مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار از‌‌همان زمان نباید اجازه این انتقال را می‌دادند. این معترضین مهم‌ترین مطالبات خود را نظارت مجمعی بر عملکرد صندوق، شفافیت در مورد اطلاعات مالی صندوق و افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند.

معترضین میگویند که مقرارت بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای بیمه شدگان این صندوق به درستی اجرا نمی‌شود و مستمری بازنشستگان سخت و زیان آور این صندوق بسیار کمتر از همترازان آن‌ها در تامین اجتماعی است.

اعتراض کارگران شهرداری شهر حر در شوش نسبت به عدم پرداخت ٣ماه حقوق وحق بیمه!

 تعدادی از کارگران شهرداری شهر حر از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش خواستار پرداخت شدن حقوق و بیمه سه ماهه خود شدند.

پرداخت طلب مهمانداران اخراجی رجاء با چک مدت دار!

دستمزدهای عقب افتاده مهمانداران اخراجی رجاء به صورت چک مدت دار پرداخت می‌شود. این کارگران مجبورند قبل از دریافت مطالبات مجبور به امضای فرم‌های تسویه حساب می‌شوند. در ماههای آغازین سال جدید موج اخراج نیروهای پیمانکاری رجاء در بخش های خدمات، مهمانداری و فنی شدت گرفته است.

تجمع در اعتراض به اخراج بدون دریافت سنوات و مزایا

جمعی از كاركنان موسسه ثامن الحجج در مقابل استانداری خراسان رضوی دست به تجمع اعتراضی زدند. این موسسه مدتی قبل منحل شد و کارمندانش بدون دریافت سنوات و مزایا اخراج كرده است.

دستمزد های کارگران سدید ریخته گر پس از ١٣ ماه پرداخت نشده

با گذشت ١٣ ماه از توقف فعالیت کارخانه سدید ریخته گر (اردیبهشت ماه ٩٤) در استان تهران، هنوز برای پرداخت معوقات مزدی کارگران این واحد صنعتی اقدامی صورت نگرفته است.

آن‌ها می‌گویند: کارفرما در سال ٩٤ از مجموع کارگران این کارخانه تعداد حدود ٣٠کارگر را پس از تمام قرارداد کاراخراج کرد که هم اکنون این کارگران با پرداخت حق بیمه واریز نشده خود از محل هزینه شخصی موفق به دریافت  مقرری بیمه بیکاری شده‌اند.

حدود ٤٠ کارگر نیز که در شهریور ماه سال گذشته با اتمام قرار داد کار از این واحد اخراج شده‌اند که همگی هنوز بین سه تا ٤ ماه از مطالبات حقوقی زمان اشتغالشان را از کارفرما طلب دارند. ٤٤ کارگرباقی مانده این کارخانه نیزاز فروردین ماه سال ٩٤ تا به امروز (١٤ تیر ما) هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند. بجز بخشی ازدستمزد فرودین ماه سال گذشته کارفرما دست کم ١٦ ماه مزد و پاداش سال ٩٤ را به این کارگران بدهکار است.

 ١٣ تیر:

اخراج ٥٠٠٠ کارگرمعادن سنگ آهن در طول ٦ ماه

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: از دی ماه سال قبل تاکنون ٥٠٠٠ نفر در معادن اخراج شده اند. این مسئله را علیرضا سیاسی راد در مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران مطرح کرد.

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری آزاد شهر در اعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق!

جمعی از کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری آزادشهر استان گلستان در اعتراض به عدم در وصول مطالباتشان دست از کارکشیده و مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. این کارگران که حدود ١٢٠ نفر هستند تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در سطح شهر آزاد شهر به جمع آوری زباله ورسیدگی به فضای سبز مشغولند اما ٣ماه مزد خود را از کارفرما طلبکارهستند.

 در یزد یک کارگر زیرآوار کشته شد

بر اثر فروریختن ساختمان سه طبقه در حال ساخت در شهر یزد در روز گذشته، پنج کارگر در آوار گرفتار شدند که با تلاش ماموران آتش نشانی چهار نفر از آنان نجات یافتند.  و جسد یک کارگر هم پس از ١١ ساعت از زیر آوار بیرون کشیده شد.

اعتراض کارکنان قرارداد مستقیم هما به پائین بودن دستمزد

صبح امروز حدود دویست نفر از کارکنان قرارداد مستقیم هما  از ساعت ده صبح مقابل مجلس تجمع کردند.

این کارکنان که در فرودگاههای مهرآباد و بین المللی امام خمینی مشغول به کار هستند، نسبت به پایین بودن دستمزد و مزایای خود اعتراض دارند. آنها می گویند: وضعیت شغلی کارکنان قرارداد مستقیم هما نامشخص است و کارکنان قراردادی، خواهان همسان‌سازی حقوق و مزایا با نیروهای رسمی هستند. آنها دفترچه تامین اجتماعی دارند اما مطالبات مزدی آنها نه برمبنای  مصوب شورای عالی کار که به شیوه محاسبه حقوق کارکنان دولت اعمال می‌شود.

اخراج ١٢٠ کارگر کارخانه کاچیران

از فروردین ماه سال جاری حداقل ١٢٠ کارگر کارخانه تولید چرخ خیاطی «کاچیران» اخراج شده اند. در این واحد تولیدی حدود ٨٠ کارگر دائمی و٤٠٠ کارگر قرار دادی مشغول به کار هستند اما از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا هم اکنون کارفرما به بهانه «رکود بازار فروش محصولات» تعداد ١٢٠ نفر از کارگران پس از اتمام قرارداد اخراج شده‌اند. کارگران اخراج شده بین ١٠ تا ١٥ سال سابقه کار دارند.

اخراج ٦٠ کارگر کارخانه اکسید منیزیم

در ٦ ماه گذشته حدود ٦٠ نفر از کارگران کارخانه اکسیدمنیزیم در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی اخراج شده‌اند.

عدم پرداخت ٤ ماه حقوق کارگران شرکتی سیر و حرکت ایستگاه راه‌آهن بین‌المللی سرخس!

کارگران شرکتی سیر و حرکت ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس قریب به ٤ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند. همچنین کارگران شرکتی سیر و حرکت سرخس حقوق خردادماه سال ٩٤ و سنوات سه‌ماهه اول این سال را از این شرکت طلبکارند.

١٢ تیر:

حمایت مردم ایذه از احقاق حقوق خانواده شهرام محمدی

جمعی از مردم شهرایذه با امضا طوماری خواستار تسریع در احقاق حقوق قانونی خانواده «شهرام محمدی» کارگر جان‌باخته حادثه سال گذشته پتروشیمی مارون شدند. «شهرام محمدی» کارگر تعمیرکاری که بر اثر جراحت ناشی از انفجار روز نهم تیرماه پتروشیمی مارون در نوزدهم تیرماه به دلیل از کار افتادن فعالیت کلیه هایش و افت فشار خون در بیمارستان شهید چمران تهران درگذشت. در هنگام حادثه وی مشغول بستن شیر مخزن اصلی بود که بخارات گاز هگزان متصاعد شده به بالا تنه وی پاشیده می‌شود و در نهایت بر اثر ایجاد جرقه پیکر وی در شعله های آتش می سوزد. او در زمان مرگش حدوداً ٣٤ ساله و دارای ٤ فرزند بود و نزدیک به ١٣ سال در واحد تاسیسات  مربوط به گاز هگزان کار می‌کرد.

جمع آوری امضاهای این طومار که متن آن خطاب به نماینگان مجلس نوشته شده است از روز چهارشنبه آغاز شده و هنوز جمع آوری امضاها ادامه دارد. به بهانه اختلاف بین کارفرما و پیمانکار تاکنون حقوقی به بازماندگان شهرام محمدی پرداخت نشده است.

١٢ تیر:

عدم پرداخت ٣ ماه حقوق وحق بیمه کارگران شهرداری کرمانشاه!

اخراج١٠٠  کارگراین شهرداری طی  یک ماه گذشته!

حدود ٦٠کارگر خدماتی وفضای سبز شهرداری منطقه دو کرمانشاه که تحت نظارت دو شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کنند بابت مطالبات مزدی پرداخت نشده سه ماه طلبکارند. به گفته کارگران به میزان سه ماه دستمزد پرداخت نشده، حق بیمه آنها نیز هنوز واریز نشده است. آنها از عدم امنیت شغلی و وجود قراردادهای موقت سفید امضا میگویند و اینکه طی یک ماه گذشته دست کم ١٠٠ نفر از همکارانشان در مجموعه مناطق شهرداری کرمانشاه شغلشان را از دست داده‌اند.

عدم پرداخت٥ ماه حقوق کارگران شهرداری کازرون!

فارس زی گزارش داد که ٥ ماه حقوق کارگران شهرداری کازرون پرداخت نشده است.

بین المللی

بریتانیا – تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به خروج از اتحادیه اروپا

هزاران نفر از ساکنان لندن در اعتراض به رأی بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا تظاهرات کردند. شرکت کنندگان در این راه پیمایی، با حمل پرچمهای اتحادیه اروپا و سر دادن شعارهای “اروپا دوستت داریم” و “بریتانیا می ماند”، حمایت خود از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا را ابراز کردند.

یکی از شرکت کنندگان می گوید: “برخوردهای زننده ای که در سراسر کشور به خاطر نژادپرستی و بیگانه هراسی اتفاق می افتد، قابل تحمل نیست. “

یکی دیگر از شرکت کنندگان می گوید: “من می خواهم به مردم نشان دهم که ما اتحادیه اروپا را رها نمی کنیم، ما به اتحادیه اروپا نیاز داریم، خدمات بهداشت همگانی (NHS) به اتحادیه اروپا نیاز دارد. اگر رفت و آمد آزاد شهروندان وجود نداشت، هیچکس در محل کار من در جنوب لندن کار نمی کرد.”

یک شرکت کننده دیگر می گوید: “ده درصد از بودجه دانشگاههای بریتانیا را اتحادیه اروپا تأمین می کند، و من فکر نمی کنم دولت ما با سیاستهای ریاضتی اش قادر به جبران آن باشد. برای همین، فکر می کنم این تبعات بسیار بدی برای علوم و فناوری و تحقیقات در بریتانیا خواهد داشت.”

یکی دیگر از شرکت کنندگان نیز می گوید: “اگر ما مهد دموکراسی و دموکراسی پارلمانی هستیم، باید یک انتخابات دیگر برگزار کنند، نمی شود بگویند که “مردم حرفشان را زده اند“، چون به مردم دروغ گفتند.”

 باب گلداف، خواننده، ترانه سرا، و فعال سیاسی ایرلندی نیز با حمایت از شرکت کنندگان در این راه پیمایی، خطاب به آنان می گوید: “می روید در اینترنت و خشمتان را پیش همفکرانتان خالی می کنید و فکر می کنید که دستاوری داشته اید. این هیچ دستاوردی نیست. فقط خودتان را خالی می کنید. با دوستانتان بروید در خیابانها، در کالجها، و واقعاً کنشگری کنید. با مردمی که به خروج رأی داده اند حرف بزنید و بفهیمد چرا این کار را کرده اند و سعی کنید آنها را متقاعد کنید که چه بسا تصمیم اشتباهی گرفته اند.”

به دنبال برگزاری همه پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شکافهای اجتماعی در این کشور به شکل بارزتری به نمایش در آمده است.

فرنسه/اسپانیا – تظاهرات بزرگ همجنس گرایان در پاریس و مادرید

هزاران نفر در مادرید، پایتخت اسپانیا، برغم تهدیدات احتمالی و کمتر از یک ماه پس از تیراندازی مرگبار و خونین در یک کلوپ همجنسگرایان در ایالت فلوریدای آمریکا، در راهپیمایی بزرگ روز شنبۀ همجنسگرایان به خیابانها سرازیر شدند.

حمایت و تاکید بر حقوق همجنسگرایان از اهداف ویژه راهپیمایی امسال مادرید بود، که بزرگترین راهپیمایی در نوع خود در اروپا محسوب می شود.

یکی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی گفت: “ما در نظام آموزشی و بهداشتی خود خواهان احترام به تفاوت ها و تنوع هستیم. کودکان ما اولین نسلی هستند که در جامعه اسپانیا در نظامی تساوی گراتر بزرگ می شوند و مشکلی با قوانین مربوطه نخواهند داشت. اما شهروندان دیگر و نظام ما بایستی که به اصل تنوع و تفاوت احترام گذاشته و همانند دیگر خانواده ها به ما نیز بدیده احترام بنگرند.”

در راهپیمایی پاریس نیز شرکت کنندگان با قربانیان حادثه تیراندازی در اورلاندوی آمریکا همدردی کردند، حادثه ای در ماه ژوئن که در آن فرد مهاجم حاضران را در یک کلوپ شبانه همجنسگرایان در شهر اورلاندو به رگبار گلوله بست و جان ٤٩ نفر را ستاند.

عراق – یک سوم کودکان عراقی به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز فوری و مبرم دارند

بر اساس ارزیابی سازمان ملل با گسترش جنگ و خشونت در عراق خطرات گوناگونی کودکان این کشور را تهدید می‌کند. به گزارش یونیسف یک سوم کودکان عراقی به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز فوری و مبرم دارند.

تازه‌ترین گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) درباره وضعیت کودکان عراقی روز گذشته (پنج‌شنبه، ١٠ تیر/ ٣٠ ژوئن) زیر عنوان “بهای گزافی که کودکان می‌پردازند” منتشر شد.

بنابر این گزارش هجوم اسلام‌گرایان افراطی گروه دولت اسلامی (داعش سابق) به مناطق وسیعی در شمال و غرب عراق و عملیات نظامی برای بیرون راندن آنها وضعیت “فاجعه‌باری” در این مناطق ایجاد کرده که کودکان از قربانیان اصلی آنها هستند.

آسوشیتد‍‍‍پرس به نقل از این گزارش می‌نویسد، در یک سال و نیم گذشته تعداد کودکان عراقی که در معرض آسیب‌های گوناگون ناشی از جنگ هستند یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر افزایش یافته است.

یونیسف برآورد می‌کند که در پی عملیات نظامی آزادسازی فلوجه و شدت گرفتن درگیری‌ها در اطراف موصل، شمار کودکانی که وضعیت معیشتی خانواده آنها وخیم شده به هفت میلیون و ٤٠٠ هزار نفر می‌رسد.

این تعداد حدود دو سوم کل کودکان عراقی را شامل می‌شوند. یونیسف، عراق را یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای کودکان توصیف کرده و در گزارش تازه خود تاکید می‌کند که کودکان عراقی بدون این که گناهی مرتکب شده باشند گرفتار آتش جنگ و خشونت شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل هشدار می‌دهد که در حال حاضر سه میلیون و ٦٠٠ هزار کودک عراقی، یک سوم کودکان این کشور، با آسیب‌های گوناگونی نظیر تجاوز، آزار جنسی، ربوده شدن، شرکت اجباری در جبهه‌ها، مجروح شدن و مرگ روبرو هستند.

سوریه – گروههای اسلامی متهم به جنایات جنگی شدند

سازمان عفو بین الملل مستقر در بریتانیا در بیانیه ای گفت جبهه النصره، جنبش اسلامی احرار شام، نورالدین زنگی، جبهه شام و فرقه-١٦ مرتکب “جنایات جنگی و دیگر موارد نقض قوانین انسانی بین المللی می شوند.”

فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین المللی گفت: “بسیاری از غیرنظامیان در این ترس دائمی هستند که اگر عملکرد گروه هایی را که در قدرت هستند را نقد کنند یا از دستورات آنان سرپیچی کنند آدم ربایی در انتظارشان است.”

گزارش اخیر عفو بین الملل بر اساس مصاحبه هایی از حدود ٧٠ فردی که در استان شمالی ادلب یا بخش هایی از حلب زندگی یا کار می کنند نوشته است. این مناطق زیر کنترل شورشیان است.

موارد نقض حقوق بشر طی چهار سال و توسط پنج گروه شورشی که در بالا ذکر شد صورت گرفته است که برخی از آن ها توسط آمریکا و دیگر قدرت های منطقه ای حمایت می شوند. عفو بین الملل در این گزارش از حامیان بین المللی می خواهد تا از ارسال سلاح به گروه های ذکر شده خودداری کنند.

آمریکا -اعتراضات علیه کشتن یک سیاهپوست به دست پلیس

برای دومین شب متوالی صدها نفر در ایالت لوئیزیانا در همان نقطه ای که یک مرد سیاهپوست توسط ماموران مهار و به ضرب گلوله کشته شد تجمع اعتراضی برگزار کرده اند.

عزاداران، دوستان و بستگان آلتون استرلینگ مقابل مغازه ای در شهر “بتان روژ” جایی که او صبح روز سه شنبه ٥ ژوییه کشته شد جمع شدند.

بعضی تظاهرکنندگان شعار “جان سیاهان ارزش دارد” سر دادند و خواستار عدالت شدند.

روز چهارشنبه ٦ ژوییه ویدئوی جدیدی منتشر شد که کشمکش میان این مرد ٣٧ ساله با دو مامور پلیس را نشان می داد.

در این ویدئو آقای استرلینگ درحالی دیده می شود که روی زمین مهار شده و در همین زمان چندین گلوله به او شلیک می شود. با این حال صدای بعضی گلوله ها بعد از چرخیدن دوربین و خارج شدن صحنه درگیری از کادر شنیده می شود.

آقای استرلینگ که پنج فرزند دارد در صحنه حادثه درگذشت و ساعاتی بعد اولین ویدئو از صحنه مرگ او توسط یک رهگذر منتشر شد. دو مامور به نام های بلین سالامونی و هووی لیک به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.

وزارت داگستری آمریکا اعلام کرده است که تحقیقات حقوق مدنی را شروع کرده و جان بل ادواردز فرماندار لوئیزیانا خواستار آرامش شده است.

سه شنبه شب حدود ٢٠٠ نفر در محل تظاهرات کردند و روز چهارشنبه ناآرامی هایی در فیلادلفیا روی داد. حدود ٧٥ نفر در این شهر یک جاده شلوغ را بستند.

مرگ آقای استرلینگ در ادامه حوادث پرسر و صدای مرگ سیاهپوستان به دست ماموران پلیس که باعث اعتراضات و بحث در سطح ملی شده روی می دهد.

براساس گزارش‌ها، هر سال بیش از ١٠٠٠ نفر به دست پلیس این کشور کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته شده‌اند، سیاه‌پوست هستند.

انگلستان – اعتصاب گسترده معلمان

اعتصاب معلمان در اعتراض به کاهش بودجه های آموزشی و دستمزدها ، هزاران مدرسه را به تعطیلی کشاند . اعتراض به کاهش بودجه مدارس و روند منفی اثر کاهش بودجه ها بر آموزش،  معلمان اعتصاب ٢٤ ساعته خود را از صبح روز سه شنبه ٥ ژوییه آغاز کردند. به نوشته روزنامه دیلی میرور، کاهش بودجه مدارس موجب شده است بر شمار دانش آموزان کلاس ها افزوده و وظایف معلمان بیش تر شود. اتحادیه معلمان انگلیس در نامه ای به نیکی مورگان، وزیر آموزش از وی خواسته است تا درباره کمبود بودجه مدارس و وضعیت دستمزد معلمان، به گفتگو بنشیند زیرا ادامه روند کنونی ، اثر منفی بر آموزش دارد. در این نامه آمده است در پی کاهش بودجه ها، ارائه موضوعات درسی محدود، توجه به نیازهای درسی دانش آموزان کم تر و کلاس های درس، به علت کمبود معلم، شلوغ تر شده است به گونه ای که امکان جایگزینی معلمانی که به مرخصی می روند، وجود ندارد  . روزنامه دیلی اکسپرس نوشت در پی اعتصاب  امروز معلمان، ٨٢ درصد از مدارس انگلیس تعطیل شد. اتحادیه معلمان انگلیس اعلام کرده است در روز شنبه ٢٦ تیر ماه نیز در اعتراض به کاهش بودجه ها در پی تداوم اقتصاد ریاضتی و گسترش نژادپرستی، تظاهرات سراسری برگزار خواهد کرد و برکناری دولت محافظه کار این کشور را خواستار خواهد شد. پیش تر نیز پزشکان و کارکنان شبکه بهداشت و درمان انگلیس در اعتراض به کاهش دستمزدها و تداوم اجرای سیاست ریاضت اقتصادی اعتصاب های زنجیره ای و اعتراضات  خیابانی را  شکل دادند.

برزیل –افزایش اعتراضها در آستانه المپیک ریو

بازیهای المپیک تابستانی ریو در حالی تا حدود یک ماه دیگر آغاز می شود که این شهر طی چند روز گذشته با موجی از اعتراض مواجه بوده است.

ریودو ژانیرو، نخستین شهر آمریکای جنوبی است که میزبان بازی های المپیک خواهد بود. این بازیها روز پنجم ماه اوت (١٥ مرداد ماه) آغاز می شود.

چهارشنبه شب،٦ ژوییه صدها نفر از کارگران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها در ریودو ژانیرو اقدام به تظاهرات کردند که به خشونت و درگیری با نیروهای پلیس انجامید.

دیزی اولیویرا، معلم یک مدرسه دولتی است که در اعتصاب است، می گوید: “دولت حقوق کارگران بازنشسته را نمی پردازد و پول آنها برای المپیک خرج می کند. می گذارند مردم در بیمارستانها جان خود را از دست بدهند و به جای آن درآمدهای عمومی، صرف المپیک شود”

چند روز پیش نیز نیروهای پلیس این شهر در اعتراض به دستمزد پایین، شرایط نامساعد شغلی و نیز تاخیر در پرداخت حقوقشان، در فرودگاه شهر ریو تجمع کردند. اعتراض نیروهای پلیس، نگرانی هایی را درباره بروز مشکلاتی در تامین امنیت بازیها ایجاد کرده است.

خبر‌های کوتاه

اردن

با امتناع مقامات اردن از عرضه آب و غذا به حدود ٧٠ هزار سوری از جمله ٣٠ هزار کودک در کمپ “رکبان” واقع در مرزهای شمال شرقی این کشور، پناهجویان به ناچار به داخل خاک سوریه بازگشته اند.
به گفته یکی از اعضای سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت اردن کمک های غذایی و دارویی پناهجویان این کمپ را به طور کامل قطع کرده و دسترسی به آب نیز به میزان محدودی وجود دارد. سازمان پزشکان بدون مرز وضعیت این پناهجویان را “سرافکندگی بزرگ جامعه بین الملل” نامیده است. اردن، میزبان ٦٥٠ هزار پناهجوی سوری است و مرزهای مسدود شده در شمال شرقی این کشور، تنها مسیر دسترسی آوارگان سوری گریخته از جنگ و خشونت، به خاک این کشور است.