اخبار کارگری -بخش ایران: شهلا خباززادهبخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  شهلا خباززاده

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٢٧ تیر:

تجمع ٨٠٠ کارگر در اعتراض به تعطیلی معدن طلای آق دره

شرکت پویا زرکان کارفرمای معدن طلای آق دره به بهانه درگیری و اختلاف بین کارگران از روز گذشته ٢٧ تیر ماه  دستور تعطیلی معدن و کارخانه استحصال طلای آق دره را داد. شکایت این کارفرما یکی از دلایل اجرای حکم شلاق در مورد ١٧ تن از کارگران این معدن در ماه گذشته بود که با اعتراضات وسیع  کارگران و اظهار انزجار عمومی گروههای مختلف مردم روبرو شد و حکومت را ناچار به عقب نشینی کرد.

٨٠٠ کارگر معدن طلای آق دره در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی امروز در مقابل فرمانداری تکاب تجمع کردند.

بازنشستگان صنایع فولاد باز هم دست به برگزاری تجمع اعتراضی زدند

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد با تجمع مقابل درب ورودی مجلس شورای اسلامی، خواستار برقراری بیمه درمان و همچنین بیمه عمر و حوادث خود شدند.

تجمع‌کنندگان همچنین درخواست دارند که ضریب حقوقی آن‌ها همسان با سایر بازنشستگان کشوری تعیین شود و آن‌چنان که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته به بازنشستگان فولاد توجه بیشتری صورت گیرد.

وعده های توخالی بی اثر شد، با ماشین آب پاش به کارگران پارسیلون حمله کردند

کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد از صبح شنبه ٢٦ تیر ماه در مقابل استانداری تجمع کردند تا اعتراض خود را به عدم دریافت حقوق های خود اعلام کنند. آنها اعلام کردند تا زمانی که به آنها پاسخ داده نشود به اجتماع خود ادامه خواهند داد اما در ساعت اولیه بامداد ٢٧ تیر مقامات ماشین های آتش نشانی را به محل تجمع کارگران فرستاده و تلاش کردند با پاشیدن آب آنها را متفرق کنند. در این حمله تعدادی از کارگران مجروح شدند و چند نفر از کارگران در کلانتری بازداشت شدند.

کارگران پارسیلون ٣٠ ماه است که حقوق نگرفته اند و حق بیمه آنها نیز پرداخت نشده است. این کارگران که تعداد آنها ٣٣٠ نفر است بارها در مقابل استانداری تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کرده اند ولی بجز وعده های توخالی چیزی دریافت نکرده اند.

“””””””””””””

٢٦ تیر:

تجمع کارکنان بانک ثامن الجج برای گرفتن حقوق های خود

حوالی ظهر تعدادی از کارکنان بانک ثامن الحجج مقابل بانک مرکزی تجمع نموده و خواستار رسیدگی به حقوق از دست رفته خود شدند. این کارمندان چندین ماه است حقوق نگرفته اند و هیچ ارگانی به شکایت آنها رسیدگی نمی کند.

سه کارگر بخاطر گاز گرفتگی در چاه جان خود را از دست دادند

یک کارگر برای لایروبی یک چاه دچار گاز گرفتگی شد. دو کارگر دیگری که برای نجات او به داخل چاه رفتند هم دچار همین سانحه شده و جان خود را از دست دادند. این واقعه در یکی از روستاهای شهرستان باغملک رخ داد.

سوختگی شدید٣کارگر در فریدن!

انفجار کپسول گاز در اتاقک استراحت کارگران سوختگی شدید سه کارگر را بدنبال داشت. بخاطر سوختگی شدید این کارگران به بیمارستانی در اصفهان منتقل شدند.

مرگ کارگرجوشکار در کرمان!

در شهر کرمان یک کارگر ساختمانی جوشکار به دلیل سقوط از روی اسکلت ساختمان در حال ساخت کشته شد.

“”””””””””

٢٥ تیر:

سوختگی و مرگ یک کارگر ریسندگی

یکی از کارگران کارخانه ریسندگی پارس نفیس گلدشت بنام موسی باقری جان خود را از دست داد. این کارگر هنگامی که قصد خاموش کردن یکی از دستگاههای مشتعل کارخانه را داشت، خود دچار آتش سوزی و سوختگی شدید شد.

دو ماه حقوق کارگران پیمانکاری شهرداری بهبهان پرداخت نشده

به بیش از صد نفر از کارگران پیمانکاری شهرداری بهبهان از فروردین ماه امسال حقوق داده نشده است. کارگران می گویند که حق بیمه آنها هم بطور مرتب پرداخت نمیشود. قرارداد  کارگران تمدید نمیشود و تعداد زیادی از آنها بدون قرارداد مشغول کار هستند. تعدادی از این کارگران دوشنبه شب در کنار کانال در جاده قدیم اهواز دست به تحصن زدند.

میلیونها تومان حقوقهای پرداخت نشده کارگران تبریز کف

دهها تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تبریزکف مرند در محل کارخانه و استانداری نتیجه نداشته است. بیش از ١٠٠ کارگر کارخانه بطور متوسط  هر کدام در حدود ٢٥ میلیون تومان بابت دستمزدهای خود طلبکارند. کارخانه تعطیل شده و هیچ کس به کارگران پاسخگو نیست.

ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی٤٠٠ کارگرکارخانه چوکا تالش !

کارگران چوکا باز هم دست به یک تجمع اعتراضی زدند ولی پاسخی نگرفتند. این کارگران بیش از سه ماه دستمزدهای خود را طلبکارند و حق بیمه آنها هم پرداخت نشده است. کارخانه تعطیل شده و کارفرما از اعلام تاریخ بازگشایی کارخانه خودداری میکند.

آتش سوزی در پمپ بنزین و مجروح شدن دو کارگر

در اولین ساعات بامداد دو کارگر شاغل در یک پمپ بنزین واقع در خیابان حر عاملی مشهد براثر آتش‌سوزی مجروح شدند.

تعطیلی موقت کاشی زرین خراسان

کارخانه کاشی زرین واقع در مشهد در کیلومتر ٩ جاده تربت حیدریه از اول تیرماه تعطیل شده است. اعلام شده است که این تعطیلی موقت است ولی ٢٥٠ کارگر شاغل در این کارخانه ٧ ماه است که حقوق نگرفته اند. این کارگران چندین بار در مقابل در ورودی کارخانه و در مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی داشته اند.

حقوق کارگران دوچرخه سازی آساک دوچرخ قوچان پرداخت نشده

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان میگوید که حقوق کارگران دوچرخه سازی آساک دوچرخ بین ٧ تا ٨ ماه پرداخت نشده است. کارگران میگویند که بعضی از آنها ١٥ ماه است که حقوق نگرفته اند. مدیران کارخانه و مسئولین هیچ قول مشخصی درباره پرداخت طلبهای کارگران نمی دهند.

مرگ یک آتش نشان در تهران

یک آتش نشان در هنگام خاموش کردن آتشسوزی یک منزل مسکونی در خیابان جنت آباد تهران جان خود را از دست داد.

“””””””

٢٣ تیر:

جان باختن یک کارگر افغانستانی در تصفیه خانه فاضلاب کاشان

حوالی ظهر امروز براثر ریزش آوار در هنگام عملیات ساختمانی یک کارگر شاغل در تصفیه خانه فاضلاب کاشان واقع در جاده نوش آباد جان باخت. این کارگر افغانستانی ٣٥ سال داشت.

کارگران کارخانه سموم علف کش ساوه حقوق نگرفته اند

کارگران کارخانه سموم علف کش ساوه ماهها حقوق خود را دریافت نکرده اند. ٢٥ کارگر این کارخانه از بهمن ماه سال گذشته فقط یک ماه حقوق برای اردیبهشت ماه گرفته اند. این کارگران ٨ ماه بابت حق بیمه که به تامین اجتماعی پرداخت نشده، طلبکارند.

درب اصلی شهرداری کهنوج توسط کارگران قفل و زنجیر شد

١٠ ماه حقوق کارگران و کارمندان شهرداری کهنوج پرداخت نشده است. آنها در اعتراض در شهرداری را با قفل و زنجیر بسته و برق شهرداری را قطع کردند.

“””””””””

٢٢ تیر:

اعتراض رانندگان سازمان اتوبوسرانی کرج پرداخت یکسال حقوق

جمعی از رانندگان بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی کرج با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهرکرج (تالار نژاد فلاح) نسبت به عدم دریافت یک سال حقوق خود اعتراض کردند.

“””””””””

٢١ تیر:

٣ ماه حقوق ٢٠٠٠ کارگر آذر آب پرداخت نشده

کارفرمای کارخانه آذر آب در استان مرکزی دستمزد ٣ ماه گذشته بیش از ٢ هزار کارگر را پرداخت نکرده است. حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی هم پرداخت نشده و دفترچه های درمانی تعداد زیادی از کارگران بی اعتبار شده است. حق بن این کارگران نیز از مهرماه ٩٤ پرداخت نشده است.

بین المللی

بریتانیا -‘رشد سریع’ جرایم نژادپرستانه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

آمارهای پلیس بریتانیا نشان می‌دهد تنها در نیمه دوم ماه گذشته بیش از ٣٠٠٠ عمل مجرمانه با انگیزه‌های نژادپرستانه، جنسیتی و تعصب‌آمیز در بریتانیا روی داده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ٤٢ درصد رشد داشته است. این گزارش همزمان با اظهارات دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، منتشر می‌شود که افزایش جرایم ناشی از تنفر و تعصب در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را “مذموم” خوانده است. ٥٢ درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی روز ٢٣ ژوئن به خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا “آری” گفتند. بنا بر گزارش پلیس، اوج حملات نژادپرستانه و همراه با تعصب و تنفر دو روز پس از همه‌پرسی، یعنی ٢٥ ژوئن روی داده و در این روز ٢٨٩ فقره از این نوع جرایم در مناطق مختلف انگلستان، ولز و ایرلند‌شمالی روی داده است. مارک همیلتون، از مقام‌های پلیس بریتانیا این رشد سریع را “غیرقابل قبول” خوانده است. جرایم نژادپرستانه و ناشی از تنفر و تعصب که در این گزارش منظور شده است شامل ارسال کارت‌هایی است که روی آنها نوشته شده بود: “دیگر انگل‌های لهستانی نمی‌خواهیم” و همچنین حملات متعددی که در روزهای منتهی به همه‌پرسی و پس از آن متوجه شهروندان غیرسفیدپوست‌ شده و به آنها گفته شده: “از اینجا برو”.

آمریکا – گسترش اعتراضات علیه تبعیض نژادی

روز یکشنبه ١٠ ژوییه هزاران نفر در آمریکا در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان برای چهارمین روز متوالی به طور سراسری به خیابانها رفته و دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرات با شرکت هزاران نفر در شهرهای آمریکا از جمله “میناپولیس، باتون روژ، نشویل، ایندیانا پولیس، آتلانتا، مینه سوتا، دالاس، سان فرانسیسکو، نیویورک، واشینگتن، پالم بیچ، فورت لادردیل، میامی” و برخی دیگر از شهرهای این کشور برگزار شد. در جریان این تظاهرات، نیروهای پلیس آمریکا دهها نفر را بازداشت کردند.  در این میان، “دری مکسون” یکی از فعالان برجسته و سخنگوی جنبش موسوم به “جان سیاهان ارزش دارد” نیز بازداشت شد.  در پی کشته شدن دو مرد سیاه پوست در ایالت های “لوئیزیانا و مینه سوتا”، طی روزهای اخیر شهرهای مختلف آمریکا صحنه تظاهرات گسترده و سراسری علیه نژادپرستی بوده است.

ایتالیا و یونان – افزایش بیش از پیش فقر در این دو کشور

پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان «اون موندو دیتالیانی» نوشت: فقر در ایتالیا و در جهان در حال افزایش است.

در همین زمینه، موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، ‌فقر در نزد کودکان ایتالیایی بیش از دیگر اقشار جامعه است،‌ به طوری که نوزده درصد از آنها در فقر مطلق و چهارده ممیز هفت دهم درصد نیز در فقر نسبی بسر می برند. تعداد افراد فقیر در یونان نیز در حال افزایش است. بر اساس آمارهای اعلام شده،‌ کمتر از ده درصد از افرد بیکار، بیمه بیکاری دریافت می کنند و سه میلیون نفر از شهروندان یونانی به خدمات بهداشتی درمانی و اجتماعی دسترسی ندارند.   در همین زمینه، ‌یکی از مسئولان امداد رسانی به نیازمندان، ‌گفت: طی شش سال اخیر، بحران اقتصادی تاثیر بیشتری (بر زندگی مردم یونان)‌ داشته است:‌ دستمزدها کاهش،‌ مالیات ها و هزینه های مصرف انرژی افزایش یافته، قوانین حقوقی کار تغییر کرده،‌ کمک ها و یارانه های بهداشتی نیز کاهش یافته است.  

افغانستان  -اعتراض جوانان کابل به اسیدپاشی به صورت زنان

شماری از جوانان کابل با تجمع در بیمارستان استقلال، محلی که دو دختر و یک زن به دلیل اسیدپاشی به صورتشان بستری بودند، به اسیدپاشی اعتراض کردند. این افراد به اسیدپاشی به صورت زنان با اجرای آهنگ اعتراضی رپ در داخل بیمارستان استقلال کابل، اعتراض کردند. معترضان خواهان پیگیری جدی این موضوع از سوی حکومت شدند. این اعتراض کنندگان خشونت علیه زنان را محکوم و خواننده آهنگ رپ دختر برقع (چادر) پوشی بود که صورتش را به صورت نمادین پانسمان کرده بود. خانم الینا، رپ خوان ٢٢ ساله افغانستان در اعتراض به اسیدپاشی به صورت سه زن، ظاهرش را چنان ساخته بود که بگوید زنان با حجاب و چادر هم مصونیت ندارند. او می‌گوید که از شنیدن خبر اسیدپاشی به صورت زنان سخت ترسیده و در همان شب با دوستانش تماس گرفت و قرار گذاشتند که برای قربانیان اسیدپاشی کابل دادخواهی کنند.

در مراسم امروز نزدیک به ٣٠ تن از جوانان شرکت داشتند و آنان کاغذنوشته‌های را در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود “صورت من کجاست، با تیزاب/اسید پاشیدن من غیر فعال نمی‌شوم، برای صورتم می‌جنگم، برای کدامین جرم به صورتم تیزاب می‌پاشید.” معترضان در ادامه از همراهان بیماران این بیمارستان نیز خواستند که به آنان بپیوندند. شب پنجشنبه هفته گذشته یک زن و دو دختر در مرکز شهر کابل هدف اسیدپاشی یک فرد ناشناس قرار گرفته و آنان گفته‌اند که به دلیل زن بودن قربانی این نوع خشونت شده‌اند. نفیسه نوری یکی از قربانیان این اسیدپاشی می‌گوید پنجشنبه شب گذشته هنگام بازگشت از دیدارهای عید فطر، یک فرد ناشناس به صورت او و دو عضو دیگر خانواده‌اش اسید پاشید. او گفت: “ساعت ١١:٣٠ شب به خانه باز می‌گشتیم، وقتی نزدیک شهرک آریا رسیدیم، شاید نگهبانان هم ما را می‌دیدند، یک نفر از آن سوی خیابان آمد و به یک طرف رویم اسید پاشید و بعد به روی و دست‌های دخترانم هم پاشید.”

ایتالیا – جانباختن پناهجویان و تداوم موج مهاجرت به اروپا

گارد ساحلی ایتالیا روز سه شنبه ١٢ ژوییه موفق به نجات جان قریب به هزار پناهجو در شش عملیات جداگانه در دریای مدیترانه شد. با این حال جسد چهار پناهجو نیز توسط امدادگران در یکی از قایقهای حامل پناهجویان کشف شده است. خبر نجات جان این تعداد از پناهجویان در حالی منتشر می شود که آژانس اروپایی فرانتکس (اداره حراست از مرزهای اروپا) از طرح عملیاتی جدید خود برای جلوگیری از ورود پناهجویان و تقویت مرزها خبر می دهد.  بنا به اعلام آژانس فرانتکس میزان مهاجرت پناهجویان به اتحادیه اروپا پس از توافق این اتحادیه با ترکیه در ماه آوریل کاهش یافته است. به گفته این آژانس ایتالیا هم اکنون مقصد اولیه اکثر پناهجویان محسوب می شود. این در حالی است که پیش از این یونان اولین مقصد اکثر پناهجویان به اروپا بود. از سوی دیگر پیتر ساترلند، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور مهاجرت به انتقاد از کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل مسئولیت ناپذیری در پذیرش پناهجویان پرداخت. پیتر ساترلند پس از دیدار با روسای سازمان های بین المللی فعال در امر مهاجرت در برلین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به ملی گرایی در برابر موج ورود پناهجویان متهم کرد. به گفته مسئولان آژانس فرانتکس در سال ٢٠١٥ حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار نفر به شکل غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا شده اند. اکثر این افراد اهل کشورهای خاورمینه و شمال آفریقا هستند که به دلیل جنگ و فقر مجبور به مهاجرت به اروپا شده اند.

افغانستان –  سال ٢٠١٦ خونین‌ترین سال برای خبرنگاران

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، که یک نهاد غیردولتی در کابل است، سال ٢٠١٦ را “خونین‌ترین” سال برای خبرنگاران افغانستان عنوان کرده و گفته است که تنها در ٦ ما نخست این سال ١٠ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده اند. آماری که از سوی این نهاد غیردولتی منتشر شده نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری، ٥٤ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است که شامل قتل، زخمی کردن، سایر خشونت‌های فیزیکی و تهدیدها و فشارهای دیگر می‌شود. این در حالی است که، به گفته این نهاد، در شش ماه نخست سال گذشته میلادی ٣٩ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده بود. یافته‌های کمیته مصونیت خبرنگاران نشان می‌دهد که منسوبین دولت عاملان بیشترین موارد این نوع خشونت بوده اند. گروه طالبان نیز مسئول ١٦ مورد (٣٩ در صد تمام موارد) خشونت علیه خبرنگاران خوانده شده و این نهاد، افزایش خشونت و تهدیدها از سوی این گروه را نگران کننده خوانده است. در این گزارش آمده است که وزارت اطلاعات و فرهنگ و نهادهای حامی خبرنگاران در قسمت تأمین حقوق خبرنگاران “ضعیف عمل کرده‌اند”. سازمان گزارشگران بدون مرز اخیرا با انتشار خبرنامه‌ای گفته بود که دشمنان دموکراسی و آزادی اطلاع رسانی در افغانستان, جنگ و تهدید علیه رسانه‌ها و خبرنگاران را تشدید کرده‌اند. این نهاد از کشورهای عضو ناتو، همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا به شمول رئیس این شورا، کمیسیون و نماینده عالی اتحادیه اروپا، خواسته بود که “به وضوح از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حمایت کنند”. در رده بندی جهانی سال ٢٠١٦ آزادی مطبوعات، افغانستان از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٢٠ قرار دارد.

مصر – ناپدید شدن صد‌ها نفر در سرکوب نارضایتی ها

سازمان عفو بین‌الملل مقام های مصر را متهم کرده که برای ارعاب مخالفان و سرکوب نارضایتی‌ها، صدها نفر را شکنجه کرده و باعث ناپدید شدن آنها شده‌اند. به گفته عفو بین‌الملل، تعدادی دانشجو، فعال سیاسی و معترض که برخی از آنها نوجوان هستند و فقط ١٤ سال دارند، بدون اینکه ردی از آنها باقی باشد، ناپدید شده‌اند. تازه ترین گزارش این نهاد حقوق بشری حاکی از آن است که از ابتدای سال گذشته میلادی تعداد ناپدیدشدگان در مصر رو به افزایش است. بر اساس گزارش این سازمان، گفته شده که بسیاری از این افراد ماه‌ها در بازداشت بوده و در تمام دوران بازداشت، چشم‌بند و دستبند داشته‌اند. گزارش عفو بین‌الملل مقام های قضایی مصر را به همدستی در این ماجرا متهم کرده است.  دولت مصر این موضوع را که مخالفان را شکنجه کرده و باعث ناپدید شدن آنها شده است، تکذیب کرده است. مجدی عبدالغفار، وزیر کشور مصر تاکید کرده که نیروهای امنیتی این کشور در چارچوبی که در قوانین این کشور تعریف شده، فعالیت می‌کنند.

گفته می‌شود از سال ٢٠١٣ که عبدالفتاح سیسی با کمک نظامیان، دولت محمد مرسی را سرنگون کرد و رییس جمهور مصر شد، بیش از یک هزار نفر کشته شده و ٤٠ هزار نفر نیز به زندان افتاده باشند.

خبر‌های کوتاه

آمریکا

هزاران نفر در آمریکا در با شرکت در راهپیمایی های اعتراضی تیراندازی پلیس به دو مرد سیاهپوست و کشتن آنها در هفته جاری را در شهرهای لوئیزیانا و مینه سوتا محکوم کردند. براساس گزارش‌ها این اعتراضات در آتلانتا، نیواورلئان، نیویورک و چند شهر دیگر برگزار شد.

عراق

قطع برق در شهرهای اقلیم کردستان از جمله اربیل، سلیمانیه و آمِدی به تظاهرات خیابانی و اعتراضات مردمی منجر شد. بنابه گزارشات، روز یکشنبه١٠ ژوییه مردم شهر آمِدی از توابع استان دهوک اقلیم کردستان در اعتراض به قطع چند ساعته برق، به خیابان ها آمده و دست به اعتراض زدند. در همین حال، وزارت برق اقلیم کردستان از قطعی برق در شهرهای اربیل، سلیمانیه، آمدی، دهوک، تاسلوجه و برخی دیگر از شهرهای اقلیم به دلیل بروز مشکلات فنی در تاسیسات برق رسانی خبر داد. اعتراضات مردمی در آمدی در پی حمله نیروهای امنیتی به خشونت و درگیری میان این نیروها و مردم منجر شد.

سریلانکا

بیش از ٣ هزار فعال کارگری در سریلانکا در اعتراض به تحت فشار قرار دادن اتحادیه های کارگری و اذیت و آزار فعالان در مناطق آزاد تجاری این کشور دست به اعتراض زدند.  اتحادیه های کارگری سریلانکا همچنین قرار است در تاریخ ٢٢ ژوئیه تجمع گسترده در مقابل دفتر مرکزی مناطق آزاد تجاری این کشور برگزار کنند. فعالان کارگری سریلانکا خواستار پایان دادن به فشار علیه اتحادیه های کارگری مناطق آزاد، به رسمیت شناختن حق چانه زنی و مذاکره برای کارگران و خاتمه دادن به بی قانونی های سرمایه داران در این مناطق شدند.