اخبار کارگری -اخبار کارگری نسان نودینیان داوود رفاهی

اخبار کارگری

نسان نودینیان

داوود رفاهی

اعتراضات

تجمع اعتراضی پرستاران برای افزایش دستمزدها

١تیر: بیش از ٣٠٠ نفر از پرستاران بیمارستان خمینی دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان افزایش دستمزد و برخی دیگر از خواست های خود شدند. این تجمع به مدت دو ساعت از ٨ تا ١٠ صبح امروز در محوطه بیمارستان برگزار شد و سه نفر از پرستاران موقع متفرق شدن دستگیر شدند.پرستاران از تاریخ ١٨ خرداد تا ٦ تیر را روزهای اعتراض اعلام کرده بودند تا با دستبندهای نارنجی اعتراض خود را به سطح پایین دستمزدهای خود نشان دهند. این اعتراض از سوی خانه پرستارفراخوان داده شده بود. اخیرا ٣٠٠ درصد به تعرفه پزشکی پزشکان اضافه شده است و پرستاران نیز خواهان افزایش ٣٠٠ درصد به تعرفه پرستاری هستند. کمبود پرستار در بیمارستان ها باعث فشار کار شدید روی پرستاران و از طرف دیگر پائین بودن استاندارد بهداشتی است. پرستاران میخواهند به این وضعیت خاتمه داده شود، پرستاران بیشتری استخدام شوند و حقوق آنها نیز افزایش یابد. بنا به این گزارش روز ٢٨ خردادماه هیات تخلفات دانشگاه علوم پزشکی، حکم بازنشستگی پیش از موعد شریفی مقدم، دبیر خانه پرستار را تحت این عنوان که دست به تحریک پرستاران زده و آنها را به اعتراض فراخوانده است  به تجمع غیرقانونی به او ابلاغ کرد. این نیز یک موضوع اعتراض پرستاران است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد خوزستان،اصفهان و کرمان مقابل مجلس

١تیر: بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد اصفهان و کرمان با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار پرداخت حقوق بازنشستگی خود شدند. سه سال است که حقوق بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد شهرهای اصفهان، کرمان و همچنین بازنشستگان معادن اهواز، شاهرود و طبس را به صورت مرتب پرداخت نمی کنند. پاس دادن پرداخت حقوقها به شکلی که صندوق بازنشستگان فولاد یک ماه حقوق پرداخت می کند و دو ماه بعدی پرداخت نمی کند و مشکل را به گردن سازمان بازنشستگی می اندازد، از مشکلات اصلی بازنشستگان است

قزوین تجمع اعتراضی کارگران در کارخانه شیشه آبگینه

١تیر: تجمع کارگران کارخانه شیشه گر آبگینه در اعتراض به حقوقهای پرداخت نشده. مطالبات کارگران این واحد به نیمی از حقوق اسفند ماه سال  ٩٢، و حقوق اردیبهشت و خرداد سال ٩٣  مربوط می‌شود. علاوه بر این کارفرمای این واحد تولیدی یک ماه عیدی سال گذشته کارگران را پرداخت نکرده است. کارخانه شیشه آبگینه ١٠٠ کارگر رسمی و ٢٠٠ کارگر قراردادی با سابقه دارد که با وضعیت پیش آمده آنان را نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود کرده است.

کارگران نیشکر هفت تپه؛ اعتراض ادامه دارد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه کارخانه تجمع کردند.تجمع کنندگان در بخش‌های کشاورزی و صنعتی کارخانه کار می‌کنند خواستاراجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند.اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه از ٦ روز گذشته آغاز شده است. اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای بیش از ١٠٠٠نفر از کارگران نیشکر هفت تپه از اسفند سال ٨٨ از سوی وزارت کار ابلاغ شده است اما کارفرما به دلیل داشتن بار مالی آن را عملی نمی کند.دیگر مطالبات اعتراضی کارگران عدم پرداخت بموقع حقوق کارگران است که هر ماه با یک ماه تاخیر پرداخت می شود.

تجمع اعتراضی کارگران قند اهواز

٣١خرداد: ٥٠ نفر از کارگران کارخانه «قند و تصفیه شکر اهواز » در اعتراض به عدم دریافت ٤٥ ماه حقوق و مزایا در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی ایران واقع در در خیابان فردوسی تهران تجمع کردند. کارخانه صنایع قند و تصفیه شکر اهواز از نیمه تابستان سال ٨٧ در تعطیلی کامل به‌ سر می‌برد. بانکهای ملی و ملت، به عنوان مالکان کارخانه ٤٥ ماه است علاوه بر پرداخت نکردن حقوق کارگران،،کارخانه را بلاتکلیف و خط تولید آن را متوقف کرده

تهران؛ اعتصاب در بخش بارگیری فرودگاه مهرآباد

٢٩خرداد؛ کارگران خدماتی بخش بارگیری و تخلیه بار (رمپ) ترمینال دو فرودگاه مهرآباد در اعتراض به «پایین بودن دستمزدها» برای دومین بار طی یک ماه اخیر اعتصاب کرده اند. اعتصاب کارگران خدماتی فرودگاه مهرآباد باعث توقف تحویل بار و ازدحام مردم در این فرودگاه شده است. کارگران معترض تحت استخدام چندین شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با ایران‌ایر مشغول به کارند. این اعتصاب دومین اعتصاب کارگران و کارکنان بخش خدمات در سال ٩٣ است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت واحد مقابل شهرداری تهران

٢٥خرداد: ٧٠ نفر از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اعتراض به تعاونی مسکن مرکزی این شرکت در مقابل ساختمان شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت تجمع کردند. شرکت تعاونی برای پروژه های ساختمانی سپیدار ٢ و ٣ از هر کدام از کارگران بین ٣٠ تا ٤٠ میلیون تومان هزینه دریافت کرده اما با گذشت یکسال از موعد تحویل این پروژه ها، هنوز خانه ای به کارگران تحویل داده نشده است.


همزمان با جلسه هیات حل اختلاف، کارگران فولاد زاگرس دست به تجمع  در مقابل اداره کار شهرستان قروه زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال صدور رای ابقا بکار کارگران فولاد زاگرس از سوی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه در سال گذشته، مدیریت این شرکت تلاش کرد با عدم تمکین به این آرا و سر دواندن کارگران آنان را وادار به ترک کار و وصل شدن به بیمه بیکاری کند اما با مشاهده مقاومت این کارگران، مدیریت شرکت  در آخرین روزهای سال گذشته طی  دسیسه ای با هدف دور زدن آرا صادره مراجع قانونی،  شرکت را منحل اعلام کرد که این امر با تجمعات اعتراضی کارگران و طرح شکایت از سوی آنان در هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه مواجه شد. کارگران فولاد زاگرس در طول این اعتراضات همچنین خواهان پرداخت کلیه معوقات خود از سوی کارفرما شدندبنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال شکایت کارگران فولاد زاگرس هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه روز ٢٨ اردیبهشت با ملزم کردن کارفرما به پرداخت کلیه معوقات کارگران و تایید انحلال شرکت، رای به اخراج و قطع رابطه کاری  آنان با شرکت فولاد زاگرس داد که با اعتراض شدید کارگران  مواجه شد و آنان در روز ٢٩ اردیبهشت دست به راهپیمائی در سطح شهر سنندج زدند و خواهان پرداخت کلیه معوقات خود و بازگشت بکار شدند. بدنبال این اعتراض قاطعانه و دیگر اعتراضاتی که کارگران فولاد زاگرس مبادرت به آن کردند، کارفرمای این شرکت مجبور به پرداخت کلیه معوقات کارگران در روز ٢٢ خرداد شد و مسئله انحلال شرکت و اخراج کارگران بر اساس شکایتی که آنان به هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه کرده بودند ظهر امروز ٢٨ خرداد ماه در این هیات مورد رسیدگی قرار گرفت. بنا بر این گزارش، در این جلسه که توام با حضور مامورین امنیتی در محل اداره کار و تجمع کارگران در مقابل اداره کار شهرستان بود این مامورین ابتدا تلاش کردند با وارد کردن اتهامات واهی به جعفر عظیم زاده که به عنوان نماینده کارگران همراه با دیگر نماینده های آنان در آنجا حضور پیدا کرده بود مانع شرکت وی در جلسه هیات حل اختلاف شوند که با مقاومت وی، بویژه مقاومت قاطعانه کارگران مواجه شدند  و نهایتا جلسه هیات حل اختلاف با حضور وی  و دیگر نماینده های کارگران برگزار شد. در این جلسه نماینده های کارگران با تاکید بر تلاش کارفرما برای اخراج کارگران که در طول یکسال گذشته به انحا مختلف ادامه داشت، انحلال شرکت را حربه ای از سوی کارفرما برای دور زدن آرا مراجع قانونی  با هدف دستیابی به اخراج کارگران اعلام کردند و با استناد به دلایل و مستندات  قانونی، خواهان رسیدگی به تخلفات آشکار کارفرما در مورد انحلال شرکت و بازگشت بکار کارگران شدند.

اعتصاب رانندگان معدن شماره ٤ گل گهر سیرجان

به گزارش رسیده چهارشنبه ٢٨ خرداد، رانندگان  كامیون های معدن در شركت شهسوار ماشین ، در معدن شماره ٤ گل گهر در اعتراض به تاخیر ٥/١  ماهه در پرداخت حقوق دست از کار کشیدند. تعداد رانندگان در معدن های ٢، ٤ و ٥ حدود ٧٠ نفر است که با قراردادهای موقت ٣ ماهه کار می کنند. در پی وعده مدیر معدن مبنی بر پرداخت حقوق ،رانندگان شیفت صبح به سر کار بازگشتند. شركت شهسوارماشین به علت تحریم و گرانی و سوء مدیریت ،ماهیانه بیش از یك میلیارد تومان زیان می دهد. طرح طبقه بندی مشاغل به صورت ناقص در این شرکت اجرا شده و پایه حقوق اکثریت کارکنان کاهش یافته است. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

 

تجمع کارگران ایران تایر

٢٤خرداد: کارگران کارخانه ایران تایر در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان در مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان در تهران تجمع کردند. تعداد کارگران ایران تایر ٧٠٠نفر هستند. کارگران خواهان پیگیر حق تولید، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و عناوین شغلی در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند.

دومین تجمع کارگران مخابرات روستایی در مقابل مجلس

٢٤خرداد: کارگران مخابرات روستایی از چند استان در اعتراض به وضعیت قرارداد، بیمه و دستمزدشان در ابتدا مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند و در ادامه برای پیگیری مطالبات اعتراضی خود به طرف دادسرای عمومی انقلاب اسلامی استان تهران واقع در میدان ارگ حرکت کردند.

تجمع مجدد اعتراض آمیز اعضای تعاونی مصرف کارمندان بیجار

٢٨خرداد: ٢٠٠ نفر از اعضای تعاونی کارمندان بیجار برای دومین بار در اعتراض به فروش ساختمان تعاونی در مسجد امیر المؤمنین  این شهر تجمع کردند و خواستار پیگیری فسخ فروش ملک تعاونی شدند.

ادامه اعتصاب کارگران در بافق و ضرورت ایجاد تشکل معدن چیان

اعتصاب بیش از ٥ هزار کارگر و مهندس شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق در استان یزد هم چنان ادامه دارد و بر اساس خبرها، بیست و سومین روز خود را پشت سر گذاشت. مهم ترین خواست کارگران اعتصابی، جلوگیری از خصوصی سازی این معدن است و به نظر می رسد مقام های دولتی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه در دستور کار ندارند. ما به عنوان جمعی از کارگران و فعالین کارگری که در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری متشکل شده ایم، هفته گذشته در بیانیه ای با حمایت از کارگران بافق و خواسته های آنها، خواستار پشتیبانی دیگر کارگران ایران از این اعتصاب شدیم. اما در اینجا می خواهیم به یک نکته مهم و کلیدی که همواره روی آن تاکید داشته ایم، یعنی مبارزه برای ایجاد تشکل مستقل کارگران بپردازیم. به باور ما کارگران فقط باید به نیروی خود تکیه داشته باشند و تشکل خودساخته را نیر می توانند به اراده و قدرت خود ایجاد کنند. تشکل مستقل کارگری آن حلقه مفقوده ای در جنبش اعتراضی کارگران است که ما بارها از ضرورت ایجاد آن سخن گفته ایم. در سال های اخیر شرایط سخت و طاقت فرسای کار در معادن، بی حقوقی و دستمزد پایین کارگران و انفجارهای مرگ بار معدن و هم چنین رشد اعتراض های کارگری در این بخش، ایجاد تشکل سراسری معدن چیان را به یک ضرورت عینی و واقعی تبدیل کرده است. امروزه کارگران معدن چی در بیشتر کشورهای دنیا با مبارزه و نیروی خود تواسته اند تشکل خود را ایجاد کنند و به حاکمان سرمایه داری تحمیل نمایند. کارگران  اعتصابی معدن بافق نیز می توانند در درون همین اعتراض جاری، قدم های بزرگی را برای ایجاد تشکل کارگران معدن و سراسری کردن آن بردارند. تشکل کارگری را می توان از همین مجامع عمومی که در درون اعتراض و اعتصاب های جاری کارگران تشکیل می شود، پایه ریزی کرد. ایجاد تشکل کارگران معدن، یک ضرورت عاجل است و می تواند نقش تعیین کننده ای در پیشبرد خواسته ها و مطالبات این بخش از طبقه کارگر داشته باشد. ما از همه کارگران معدن بافق می خواهیم که به نیروی اراده و آگاهی خود، متشکل شوند. رمز موفقیت کارگران در اتحاد و تشکل آنهاست. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢٠ / ٣ / ١٣٩٣

کارگران

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

آزادی جعفر عظیم زاده را به جنبش کارگری تبریک می گوییم

ما اعضای کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری آزاد شدن جعفر عظیم زاده یکی از فعالین کارگری که برای سرکوب و جلوگیری از برگزار شدن مراسم اول ماه مه یک روز قبل از روز جهانی کارگر توسط ماموران  نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی دستگیر شده بود و ٤٩ روز در زندان انفرادی تحت شکنجه های روحی و جسمی بود را به طبقه کارگر ایران تبریک می گوئیم و خوشحال هستیم که یک بار دیگر ماموران ضد کارگری در رسیدن به خواسته های خود با شکست روبه رو شدند ماموران از جعفر عظیم زاده می خواستند انحلال ایحادیه ازاد کارگران ایران را اعلام کند و او زیر بار چنین در خواستی نرفت. مقاومت جعفر عظیم زاده به دنبال مقاومت های که توسط فعالین و رهبران کارگری دیگر که طی ١٠ سال گذشته هر روز تکرار شده است و هیچ کدام زیر بار انحلال تشکل خود نرفتند نشان می دهد که نیروهای فعال در طبقه کارگر تشکل را مانند نان شب برای زنده ماندن وهوا برای نفس کشید واجب می دانند و در راه ایجاد کردن و بر قرار ماندن آنها با هیچ کس وارد معامله نمی شوند و تا به این روز ماموران در مورد هیچ کدام از کارگران و تشکل ها موفق به پیش برد خواسته نا حق خود نشده اند . و همچنانکه می دانید کارگران زندانی بیشتر به این دلیل زندانی هستند که برای ایجاد تشکل های خود و جهت فعالیت برای همبستگی کارگری زندانی شده اند بنا براین درخواست ماموران جهت اعلام انحلال تشکل های کارگری و میزان فعالیت و مقاومت  کارگران برای ایجاد تشکل های کارگری هر دو نشان می دهد که تشکل های کارگری برای مبارزات طبقه کارگر از اهمیت صد در صدی بر خوردار است .ما به نوبه خود از حمایت های که برای ازادی جعفر عظیم زاده از طرف کارگران ، فعالین و تشکل ها و نهاد ها در داخل و بیرون صورت گرفت و همراه مقاومت خود او به بار نشست تشکر و قدر دانی می کنیم و همچنان از تمامی کارگران ، فعالین ، تشکل ها و نهاد ها می خواهیم جهت آزادی بقیه زندانیان سیاسی از جمله شاهرخ زمانی ، بهنام ابراهیم زاده ، رضا شهابی ، محمد جراحی و به فعالیت و حمایت های خود با گستردگی و متحدانه  ادامه بدهند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

بهنام ابراهیم زاده به بند عمومی اوین و مهدی فراحی شاندیز به رجایی شهر منتقل شدند

بهنام ابراهیم زاده را که پس از یورش وحشیانه ماموران به بند ٣٥٠ زندان اوین و مورد ضرب و شتم قرار دادن زندانیان به سلول انفرادی منتقل کرده بودند پس از ٥٤ روز بودن در سلول انفرادی و شکنجه های جسمی  و روحی این کارگر زندانی روز سه شنبه به بند عمومی منتقل کردند. البته هنوز خانواده او موفق به ملاقات نشده اند فقط بهنام دو روز قبل تلفن کرده و اعلام کرده است که به بند عمومی منتقل شده و هنوز در کدام بند است مشخص نشده است .در ضمن طی چند روز اخیر مهدی فراحی شاندیز معلم زندانی یکی دیگر از اعضای کمیته پیگیری را از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل کردند در مورد ایشان نیز هنوز خبری در دست نیست که به کدام بند رجایی شهر منتقل شده است .ما ضمن محکوم کردن یورش به بند ٣٥٠ خواستار محاکمه عاملین و امرین این یورش هستیم و همچنین خواهان آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی می باشیم . کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری در ایران

رضا شهابی کارگر زندانی همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد

رضا شهابی کارگر زندانی همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد امروز٢٢مین روز اعتصاب غذای رضا شهابی پشت سر گذاشته شد رضا شهابی به دنبال یورش وحشیانه ماموران جمهوری اسلامی تحت نظارت مسئولین بلند پایه نهاد های مربوط به زندانها و  ضرب و شتم زندانیان و انتقال آنها به انفرادی و همچنین انتقال رضا شهابی به زندان گوهر دشت در رابطه با خواسته های زیر دست به اعتصاب غذا زده است ١ـ بازگشت به محل قبلی زندان اوین بند ٣٥٠ ٢ـ مرخصی استعلاجی جهت درمان و عمل جراحی دیسک کمر ( به دور از استرس و بگیر و ببند و حضور ماموران زندان که باعث ایجاد رعب و وحشت و مزاحمت و ناراضتی به مراجعه کنندگان و کادر بیمارستانی و تیم پزشکی از جمله پزشک و پرستارو غیره ) ٣ـ اجرای ماده ١٣٤ قانون جدید مجازات اسلامی ( قانون تجمیع) ٤ـ اجرای قانون آزادی مشروط. تا به این روز در مدت زمان اعتصاب رضا شهابی چهار نامه رسمی برای مسئولین زندان و و مسئولین قضایی از جمله جعفری دولت ابادی و مردانی نوشته است و رسید تحویل نامه ها را دارد اما هیچ کدام از مسئولین و بخصوص مردانی ودولت ابادی که مخاطبین مستقیم نامه های رضا هستند هیچ جوابی نداده اند رضا شهابی با وجود اینکه در زندان به علت شکنجه ها ، عد م مداوا و رسیدگی ، نبود سیستم بهداستی و درمانی و همچنین ناسالم بودن محیط زندانها و نبود مواد غذای سالم و کافی و وجود برنامه های سیستماتیک عمدی بیمار سازی زندانیان توسط ماموران دچار بیماری های مختلف شده است اما برای رساندن صدای خود و افشای ظلم و ستمی که علیه زندانیان روا داشته می شود مجبور شده است جان خود را در این راه بگذارد و در مقابل خواست های به حق خود دست به اعتصاب غذا بزند ،  مردم آزادیخواه ، کارگران، فعالین کارگری ، تشکل ها و انقلابیون و حتی شما  مامورانی که مجبورید در مقابل دریافت حقوق برای امرار معاش زندگی خود و خانواده تان به جمهوری اسلامی خدمت کنید، چرا از خود نمی پرسیم؟ در مقابل ظلمی که به رضا شهابی و دیگر زندانیان وارد می شود و انها مانند رضا شهابی برای خواست حقوق انسانی خود از جانش مایع می گذارند ما چه کار کرده ایم و اینکه چکار می کنیم ، چرا  در مقابل ظلم و ستمی که علیه رضا شهابی روا داشته می شود دست به اعتراض نمی زنیم ؟ رضا شهابی در حالی که توسط جمهوری اسلامی در زندانها دچار انواع بیماری ها شده است و اکنون برای گرفتن حق خود و بقیه زندانیان سیاسی و کارگری دست به اعتصاب غذا زده است، طی ٢٢ روز اعتصاب غذا ٩ کیلو گرم وزنش کم شده ، فشار خونش پایین آمده ، چشم هایش گود افتاده است و بدلیل اعتصاب از دارو های که برای معالجه اش لازم است استفاده نمی کند و تا به امروز دو بار دچار سر گیجه شده است ، همچنین در حالی که وضعیت بهداشتی ، غذایی و درمانی در زندان رجایی شهر بسیار خراب است، بنا براین  رضا در خطربسیار بزرگی  بسر می برد کارگران و مردم آزادیخواه  : هیچ تعجبی ندارد که مسئولین جمهوری اسلامی از جمله دولت ابادی و مردانی به نامه های رضا شهابی جواب ندهند، و از اینکه جان رضا در خطر است کک شان هم نگزد چرا که آنها (مسئولین جمهوری اسلامی) دشمنان مردم و کارگران بخضوض کارگران زندانی هستند و تا زمانی که مجبور نباشند حاضر  به رعایت حق و حقوق کارگران و زندانیان سیاسی نخواهند شد ، بنا براین باید ما از خود بپرسیم با کدام اعتراض و با کدام فعالیت می توانیم مسئولین جمهوری اسلامی را باید مجبور به رعایت حق و حقوق رضا شهابی بکند؟ کارگران ، فعالین کارگری تشکل ها و مردم آزادیخواه برای اینکه رضا شهابی و بقیه کارگران و زندانیان سیاسی به خواسته های خود برسند باید ما همگی از هر طریق ممکن دست به اعتراض بزنیم به خانواده ها کمک کنیم، به دور کمیته های دفاع از رضا شهابی و دفاع از بهنام ابراهیم زاده ، کمیته دفاع از کارگران بوکان و مهاباد و حلقه زده و در فعالیت های انها شرکت کرده به انها در انجام وظایفشان کمک کنیم، و در اعتراضات انها شرکت کنیم، صدای اعتراضی کارگران را به گوش همه برسانیم  و اعتراضات مختلفی در دفاع و حمایت از زندانیان بخصوص اکنون از رضا شهابی ترتیب بدهیم . اعتراضات ما می تواند از تلفن زدن بعنوان اعتراض  به رئیس زندان ، دولت آبادی و دیگر نهاد های مربوط به زندانها شروع شود تا تظاهرات و تحصن و تجمع در مقابل زندانها، دادگاهها ، مجلس ، ریاست جمهوری و ادامه یابد.بدون شک از طریق اعتراضات می توانیم مسئولین جمهوری اسلامی  از جمله دولت آبادی ، مردانی ، خدابخشی و دیگر ماموران را مجبور به رعایت حق زندانیان نماییمپیش بسوی اتحاد بیشتر برای فشار بیشتر. پیش بسوی اعتراضات گسترده تر با شعار. کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد. کمیته حمایت از شاهرخ زمانی

فراخوان زندانیان گوهردشت در حمایت از اعتصاب غذای رضا شهابی

مردم ایران، کارگران، آزادیخواهان و نهادهای مدافع حقوق انسان ها! با بی توجهی و آزار و اذیت جمهوری اسلامی جان رضا شهابی در ٢٤ مین روز اعتصاب غذا در خطر است!رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد و مسئول مالی این سندیکا، بدلیل تلاش و ایجاد تشکل قانونی مدافع حقوق کارگران، مانند امنیت شغلی و دستمزد شایسته انسانی و آزادی حق تشکل و اعتصاب، توسط حکومت ضد کارگری دستگیر و زندانی شداو، بدنبال یورش وحشیانه ارازل و اوباش به بند ٣٥٠ زندان اوین چند روز به سلول انفرادی فرستاده شد و سپس بطور غیر قانونی و بدون محاکمه و حکم قضایی به زندان جهنمی رجایی شهر (گوهردشت) تبعید شده است. وی در اعتراض به این اعمال خودسرانه و غیرقانونی، ٢٤ روز است که در اعتصاب غذا بوده و حدود ٩ کیلو وزن کم کرده است. و متاسفانه بعلت بیماری های سخت، مانند دیسک و قلب، در وضع وخیمی بسر می بردما ضمن اعلام ٢٤ ساعت اعتصاب غذا در همدردی و همبستگی با خواست های انسانی و به حق ایشان، از تمامی نهادها و مردم ایران و جهان می خواهیم صدای اعتراض و فریاد خود را، علیه نا عدالتی و حق کشی های روا داشته بر ایشان، بلندتر و رساتر کنندمخصوصا خانواده ٥٠ میلیونی کارگران باید بدانند که رضا شهابی فرزند جسور، مبارز و حق طلب این طبقه، زندگی و خوشبختی خود و خانواده اش را در راه مبارزه برای سعادت خوشبختی آنها  گذاشته و فدای ایشان می کند. با دفاع از وی از آینده ای عاری از بهره کشی و جور و ستم، از حق تشکل، اعتراض و حق زندگی انسانی خود دفاع کنید.
شاهرخ زمانی. خالد حردانی. افشین حیرتیان. محمد امیر خیزی    . صالح کهندل . رضا اکبری. علی سلام پور. اصغر دهقان . محمد علی منصوری

حسن محمدی : سرمایه داران روز به روز گستاخ تر میشوند، جان کارگران را می گیرند  تا جان سرمایه اشان در امان باشد

کارگران را بیکار می کنند و به خیابانها می ریزند و آنهم در زمانی که مردم از گرسنگی و بیکاری و بی مسکنی بی حقوقی و نبود امنیت محیط کار در رنجند .هر روز کارگران را بدلیل اعتراض به معیشت و زندگیشان سرکوب .زندان و بازداشت و اخراج می کنند .هر روز هزاران کودک را بر اثر کارهای شاق وبیکاری والدینشان که منجر به فقر و فلاکت کشانده شده اند از تحصیل و بازی و زندگی کودکانه محروم می کنند .در این دنیای نکبت بار علیرغم توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنایع و اقیانوسی از ثروت همچنان سرمایه داران کارگران را به فقر و فلاکت می کشانند .با وجود این که دنیا دستخوش تحولاتی شده ،سرمایه داران ماهیتشان تغییر نکرده و همچنان به استثمار و سرکوب و بی حقوقی ادامه میدهند .اقلیتی مفتخور، میلیاردر شده اند و اکثریت کارگر و زحمتکش، سفره هاشان خالی گردیده است.تا سرمایه داری است سهم ما از زندگی، گرسنگی و بی حقوقی و زندان و شکنجه خواهد بود .هر روز در معادن جان کارگران را می گیرند و در مقابل اعتراض ما به این جنایات با بی شرمی میگویند کار در معادن مشکلات خودش را دارد .کارگران معدن بافق مدتی است فریاد میزنند و خواهان افزایش دستمزد و امنیت محیط کار و قردادهای موقت وبهبود شریط کار و یک زندگی که بتوانند مثل یک انسان زندگی کنند .اما جوابی نمی شنوند .هر روز کارگران ساختمانی از دار بستها می افتند و جانشان را از دست می دهند و هیچ گونه امنیتی برایشان نیست و هیچ مسئولی پاسخگوی این کارگران جان باخته نیستند .هر روز کالاها واجناس گران وگرانتر میشوند و میلیاردها کارگر و زحمتکش گرسنه وگرسنه تر میشوند و هر روز دستمزد کارگران مساوی مرگ تدریجی است .اما سرمایه داران بدانند کارگران هزاران بار به این زندگی لعنت می فرستند و با مشتانی گره کرده در صف اعتراض قرار میگیرند .اگر کارگران خودشان را در مقابل سرمایه داران قرار ندهند چیزی جز فقر و بی حقوقی و زندان و دستگیری در انتظارشان نیست و سرمایه داران تمامی بحران خودشان را بر سرمان خراب می کنند و هر روز فقیر وفقیرتر می شویم .اما کارگران سالهاست با این وضعیت مقابله می کنند .کارگران نشان داده اند که میتوانند با اعتراض و اتحاد و همدلی بر سرمایه داران پیروز شوند .کارگران نشان داده اند که چه قدرت عظیمی در یکپارچگی و اتحادشان نهفته است و کارگران مطمئن شده اند که دیگر صدایشان را نمی شود خفه کرد .کارگران دریافته اند که در این جهان امروز میشود غذا .پوشاک .مسکن .ایاب وذهاب .بهداشت .آموزش وپرورش را در حد وفور در اختیار مردم قرار داد .اعتراضات ومطالبات جاری کارگران تعطیل بر دار نیست .در حال حاضر تمامی کارگران در گیر این اعتراضات و مطالبات در هر شهرو کارخانه ای هستند .دیگر دستگیری و زندانی کردن کارگران اثری در جلو گیری از اعتراضات نمی تواند داشته باشد چون تمامی کارگران در صف اعتراضات ومطالبات وخواسته های خود همچنان ایستاده اند امروزه کارگران تماما با مجمع عمومی خود در صف اعتراضات هستند نگاهی به اعتراضات جاری میتوان به این نتیجه رسید و هر روز فریادشان بیشتروبیشتر می شود . کارگران با تشکل های مستقل خودشان که حاصل روند اعتراضاتشان در رابطه با مطالباتشان است به مقابله با این وضعیت ناگوار اقتصادی و اجتماعی میروند و هرگز تا بدست آوردن خواسته هایشان از اعترض دست بر نخواهند داشت .ما ضمن حمایت از اعتراضات گسترده کارگران در قبال تعرض سرمایه داران به سطح معیشت و زندگیشان خواهان رفع فوری فشار و آزادی همه کارگران زندانی هستیم .ما امضاء کنندگان طومار اعتراضی به دستمزد همانند دفعات قبل خواهان افزایش دستمزد با تورم موجود و اجرای ماده ٤١ قانون کار هستیم و تا بدست آوردن مطالباتمان دست از اعتراض برنخواهیم داشت .ما همواره خلاصی ازسختی معیشت وتلاش برای زندگی آبرومندانه راهنمای عمل ما خواهد بودتامین معیشت و منزلت تعطیل بردار نیست .

« از کارگران زندانی و خانواده های آنان، حمایت کنیم! »کارگران، تشکل ها ونهادهای کارگری، مردم آزادیخواه و عدالت طلب!   افکار عمومی در ایران وجهان و همه آنان که به نحوی از انحاء دستی بر آتش دارند امروزه دیگر خوب می دانند که کارگران ایران در طول نزدیک به چهار دهه ­­­ی گذشته وبه ویژه دهه اخیر آن، برای به دست آوردن خواستها ومطالبات بر حق خود، از جمله ایجاد تشکلهای مستقل و متکی به خود کارگران ، متحمل چه مرارت هایی شده و چه مشکلات و رنج هایی را تحمل کرده اند.کارگران آگاه و وجدان های بیدار و عدالت طلب جامعه همچنین شاهد بوده اند که طی این سال ها، عوامل سرمایه، چگونه با تشدید فشار و سرکوب و ایجاد فضایی امنیتی و پلیسی و در این راستا تهدید، احضار، بازداشت و زندانی کردن کارگران پیشرو، فعالین کارگری و فعالان دیگر جنبش های اجتماعی، سعی در مرعوب کردن کارگران و مردم به جان آمده نموده و در جهت متوقف کردن طبقه کارگر از پیگیری خواست ها و مطالبات برحقشان در عرصه های مختلف، چه فشارهایی را به این طبقه و پیشروان و فعالان آن تحمیل نموده و چه ستم و سرکوبی را در حق آنان روا داشته است. تا آن جا که به دفعات کارگران، فعالین و اعضای تشکلهای مستقل کارگری را به بهانه ­هایی از قبیلتبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، تجمع به قصد تبانیو ترفندهایی از این دست، به دادگاه ها و محاکم قضایی ِ حامی سرمایه کشانده و به حبس ها و زندان های طولانی مدت محکوم نموده است. اما در کنار و موازی با این قبیل فشارها و سرکوب ها، تاریخ جنبش کارگری، خود، گواه این حقیقت نیز بوده و هست که این گونه سرکوب ها و اِعمال فشارها هیچگاه نتوانسته است کارگران و فعالان راه رهایی این طبقه از منجلاب سرمایه را از تلاش و مبارزه برای پیگیری خواست و مطالبات مسلم شان در راستای دستیابی به یک زندگی انسانی و برابر باز داشته و از ادامه راه منصرف نماید. اگر چه فشار و سرکوب و زندان صاحبان سرمایه و عوامل آن ها همواره بدرقه راه شان بوده و هیچگاه این کارگران و فعالان کارگری را رها نکرده است.یکی از تشکلهای مستقلی که اعضای ان بارها و بارها مورد بی حر­متی وضرب وشتم و بازداشت وزندان قرار گرفته اند، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری بوده است که در طول نزدیک به ٨ سال فعالیت علنی خود، به دفعات مورد تهاجم وسرکوب سرمایه و عوامل آن قرار داشته و پیوسته تحت فشار و تهدید بوده است. تا آن جا که هم اکنون نیز تعدادی از اعضا و فعالان آن در شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج و کامیاران به نامهای حسن رسول نژاد،جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور، محمد کریمی، محمد مولانایی، واحد سیده، یوسف ابخراباد، غالب حسینی و افشین ندیمی به حبسهای ٦ ماه تا ٥/٣ سال محکوم شده، در زندان بسر می برند و یا  در معرض دستگیری و اجرای حکم زندان قرار دارند.با این همه، اعضا و فعالین این کمیتهبه شهادت عملکرد تمامی سال های فعالیت آن، هیچگاه مرعوب این فشارها و تضییقات نشده و به سهم خود، همواره از خواست ها، مطالبات و اهداف کارگران به مثابه یک طبقه، دفاع نموده و در کنار کارگران، به سهم خویش برای به کرسی نشاندن آن خواست ها و مطالبات تلاش و فعالیت کرده است.  این کمیتههمچنین در نظر دارد تا در شرایط موجود بنا به درخواست خود این کارگران و خانواده های آنان، با ایجاد یک کمیته دفاعو از این طریق، یاری جستن از تمامی کارگران و انسان های آزادیخواه و برابری طلب جامعه، پیگیری های خود را در راستای حمایت های گسترده تر و جدی تر ازاین عزیزان و در کل کارگران و فعالان کارگری زندانی، گسترش داده و به شکل همه جانبه تری به دفاع از این عزیزان و خانواده های آنان بپردازد.کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگریخرداد ١٣٩٣

اعتراض به تبعید غیر قانونی و اعتصاب غذا! از : رضا شهابی زکریا .به : آقای دکتر عباس جعفری دولت آبادی. موضوع : اعتراض به تبعید غیر قانونی و اعتصاب غذا. آقای دکتر عباس جعفری دولت آبادی دادستان استان تهران. با سلام :احتراما” معروض می دارد : اینجانب رضا شهابی زکریا فرزند علی، شغل راننده و عضو هیات مدیره و مسئول مالی سندیکای کارگران شرکت واحد بطور غیر قانونی و در نقض آشکار قوانین جهانی از جمله مقاوله نامه های ٩٨،٨٧ سازمان جهانی کار مورد تایید و عضویت ایران در آزادی کارگران برای ایجاد تشکل های مستقل و حق انتخاب و اعتصاب بعنوان تنها ضامن تحقق مطالبات کارگری ، محکوم به شش سال حبس تعزیری ، پنج سال محرومیت از هر گونه فعالیت سندیکایی و غیره و هفت میلیون و پانصد هزار تومان جریمه نقدی بنا به گزارشات و اتهامات واهی و ساخته و پرداخته بازجویان در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب به حکم شفارشی نا عادلانه به ریاست قاضی صلواتی محکوم شده ام.آقای دادستان :من بارها وضعیت و فشارهایی که از زمان دستگیری و برخورد بازجویان و زندانبانان در طول باز داشت و زندان بر من وارد شده ، طی نامه های سرگشاده خدمت ریاست قوه قضائیه و شما اعلام کرده ام و نیاز به تکرار نیست ، ولی جهت یاد آوری به گوشه ای از  خطاها و فشارهای روحی و روانی که بر من و خانواده ام در طول این مدت وارد شده به صورت گذارا اشاره می کنم :من بعنوان راننده و عضو سندیکا، بدلیل فعالیت سندیکایی و دفاع از حقوق حقه همکارانم در شرکت واحد بنا به مسئولیتی که همکارانم با حضور در مجمع عمومی و انتخابات سندیکا ، با رای خودشان به گردن من گذاشته بودند، وظیفه داشتم از همکارانم چه در عرصه صنفی ، ایمنی و بهداشت کار و غیره و چه در عرصه حقوقی از جمله بعنوان نماینده حقوقی با وکالت محضری رانندگان اجرابی در ادارات کار استان تهران از آنها دفاع و این کار را با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر در کنار سایر همکارانم در سندیکا در جهت منافع صنفی و رسیدن به یک زندگی شرافتمندانه و انسانی و با رعایت موارد قانونی انجام دادم ، که حاصل آن بازگشت بکار اکثر اعضای اخراجی سندیکا و غیره در شرکت واحد و بهبود حداقلی دستمزد و مزایای همکاران بود.گویا این فعالیت ها و پیگیریها به مذاق مسئولان شرکت واحد و برخی دیگر خوش نیامده و در نهایت در ٢٢ خرداد ١٣٨٩ در کمال نا باوری و غیر منتظره در حین کار و در حضور مسافران و شهروندان تهرانی در خیابان به اتهام سارق مسلح دستگیر و بعد از تفتیش منزل وبا ایجاد رعب و وحشت طوری که دختر و پسر خرد سالم به شدت گریه می کردند و همسرم شوکه شده بود ، ماموران لباس شخصی با بردن دست نوشته ها و مطالب سندیکایی با تهدید و فشار روحی و روانی همراه با توهین ، ضرب و شتم من را به بند ٢٠٩ اوین منتقل کردند و در طول ١٩ ماه بازداشت انفرادی ، تحت شدیدترین فشار های روحی و جسمی قرار داشتم که حاصل آن بی حسی سمت چپ بدن و جراحی گردن و در حال حاضر درد شدیدی در کمر و بیرون زدگی دیسک های کمر، بی حسی پای چپ ، فشار خون بالا و خون ریزی پی در پی بینی ، ناراحتی کبد و معده و سردرد های ممتد می باشد.در همین راستا فشار های روحی و روانی به همسر و فرزندانم وارد شده ، طوری که فرزندانم مدتها گوشه گیر و افسرده و دچار افت تحصیلی شده بودند، همسرم بارسنگین خانواده را به دوش گرفته بود و در نبود من بقول معروف هم پدری می کرد و هم مادری و در صدد فراهم کردن نیاز های معیشتی و تحصیلی آنها و تهیه اجاره بها ء منزل و هزینه بهداشت و درمان و پوشاک و غیره و از طرفی ماهانه مبلغی پول برای هزینه های اینجانب در زندان ، تلاش می کرد ، که بنوبه خود فشار را دو چندان می کرد، ولی با کار در منزل و تهیه ترشی با همراهی و همکاری و کمک همکارانم و فعالین کارگری با شرف جنبش کارگری و سایر دوستان مردمی و آزادیخواه ، این مشکلات به حداقل رسیده بود ، ولی متاسفانه بعد از گذشت چهار سال و در شرایط ناباورانه و غیر منتظره آن هم در زمان امتحانات فرزندانم که باعث به هم ریختگی روحی و روانی آنها شد و در استانه پنجمین سال حبس آن هم بی دلیل ، و غیر قانونی و قانون شکنانه و خود سرانه و بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ توضیحی با شرایط جسمی که دارم ( پرونده پزشکی گویایی همه چیز می باشد) به زندان رجایی شهر تعبید شدم که باعث وارد شدن استرس و نگرانی به خانواده ، همکاران و دوستان شده است. .)لازم به ذکر است تبعید گاه رجایی شهر فاقد کوچکترین امکانات مرسوم در دیگر زندانها می باشد از جمله در فضای تنگ و خفقان آور زندگی در سلولهای انفرادی ٤متر و ٧٠ سانتیمتری به جای ١٢١٥ متری قانونی برای ٢ تا ٣ نفر با پنجره های ٣٠ سانتیمتری با سه لایه ی ورق و توری اهن که جریان هوا  راکد بوده و نفس ها به هم می خورد ، هواخوری ٢:٣٠ تا ٣ ساعته به جای صبح تا غروب ، نبود امکانات تفریحی ، ورزشی مانند باشگاه ورزشی ، کتابخانه برای زندانیان سیاسی – عقیدتی ، نبود بهداشت و رژه رفتن سوسک و موش ، کیفیت بسیار پایین درمان و فاقد امکانات لازم از جمله فیزیوتراپی و پزشک متخصص ، و همچنین نبود تغذیه مناسب و دیگر موارد که از استاندارد آیین نامه سازمان زندانها بسیار دور می باشد واز طرفی در نبود نان آوران خانواده و قطع حقوق و مستمری انها که خانواده ها با مشکلات اقتصادی و کمبودهای فراوان مواجه هستند ، تبعید گاه  رجایی شهر بعلت دوری ، هزینه های سنگینی بر انها وارد کرده و بدین علت بجای ملاقات هفتگی مجبور به دو هفته تا یک ماه ملاقات شوند که خطرات ناشی از تصادفات و قطع ارتباط مادران با بچه ها در خانه ، مزید بر علت است.اقای دادستان :اینجانب رضا شهابی زکریا راننده و عضو سندیکای شرکت واحد با توجه به توضیحات بالا و رفتار غیر مسئولانه و غیر قانونی نسبت به من وبا توجه به شرایط جسمی و بیماری و در اعتراض به تبعید غیر قانونی و همچنین تهدید به تشکیل پرونده مجدد و از طرف بازجو از ١١/٣/١٣٩٣ روزی که به رجایی شهر تبعید شدم ، تنها سرمایه ام را که سلامتی می باشد در معرض خطر گذاشتم و برای اثبات حقانیتم و رسیدن صدای مظلومیتم به گوش مسئولان و مردم ازادیخواه و نهادهای بین المللی دست به اعتصاب غذا زدم و امروز ١٤ مین روز اعتصاب غذایم می باشد و خواسته های خود را بدین شرح مطرح می کنم  :١– بازگشت به محل قبلی زندان اوین بند ٣٥٠. ٢– مرخصی استعلاجی جهت درمان و عمل جراحی دیسک کمر ( به دور از استرس و بگیر و ببند و حضور ماموران زندان که باعث ایجاد رعب و وحشت و مزاحمت و ناراضتی به مراجعه کنندگان و کادر بیمارستانی و تیم پزشکی از جمله پزشک و پرستارو غیره ٣– اجرای ماده ١٣٤ قانون جدید مجازات اسلامی ( قانون تجمیع)٤– اجرای قانون آزادی مشروط.با سپاس مددجو رضا شهابیبند ٤ سالن ١٢ ٢٤/٣/١٣٩٣

تعقیب قضایی سعید ترابیان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد

ساعاتی پس از دستگیری اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در شامگاه دهم اردیبهشت ماه مامورین با در دست داشتن احکام مربوط به بازداشت سعید ترابیان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد به دلیل عدم حضور ایشان در منزل پس از بازرسی برخی از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر و گوشی تلفن و… را با خود بردند در طی روزهای گذشته، حکم جلب وثیقه مرخصی زندان آقای سعید ترابیان در رابطه با بازداشت سال هشتاد ونه نیز صادر شده است ونامبرده باید جهت رسیدگی به پرونده خود را را به دادسرا و قاضی ناظر زندان معرفی کند. آقای سعید ترابیان که در اعتراضات صنفی کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سال ٨٤ بازداشت و پس ازآن از کار اخراج شده بودند ، با پیگیریهای مستمر در نهایت موفق شدند همراه با دیگر کارگران اخراجی سندیکا، در سال ٨٨ حکم بازگشت به کار خود را دریافت کرده و در شرکت واحد مشغول به کار شوند. سعید ترابیان در سال ٨٩ مجددا از سوی نیروهای امنیتی و در منزل بازداشت شدند و پس از حدود ٢ ماه بازداشت موقت از زندان آزاد شدند ، در نهایت در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شد. ایشان با قرار کفالت و وثیقه بعد از مدتی بازداشت دوران مرخصی زندان خود را می گذراندند. قابل ذکر است آقای سعید ترابیان همچون دیگر فعالین کارگری، به دلیل پیگیری مطالبات کارگران همواره از سوی ماموران امنیتی مورد تهدید و ارعاب قرار داشته و دارند . سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن تعقیب قضایی آقای سعید ترابیان خواستار آزادی همه کارگران زندانی و رفع تعقیب برایهمه کارگران حق طلب می باشد. با امید به گسترش صلح و عدالت در همه جهان سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه. خرداد ٩٣

دستمزدهای پرداخت نشده

کارگران کارخانه آجر جیل اهواز ١١ ماه حقوق طلبکارند

٢٦خرداد: تعطیلی و تعویق ١١ ماه حقوق بیش از ٢٢٠ کارگر کارخانه آجر جیل اهواز. کارخانه آجر جیل از خرداد ماه سال ١٣٩٢ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود در اواخر همان سال (اسفند  ٩١) مجددا آغاز بکار کرد. درجریان بازگشایی مجدد کارخانه، کارفرما در حضور مسئولان اداره کار شرق اهواز با کارگران توافق کرد که معوقات حقوقی کارگران را به همراه عیدی سالهای ٩١ و ٩٢ را به حساب کارگران واریز کند که تا کنون این توافق عملی نشده است. در طول این مدت کارفرما حقوق فروردین ماه کارگران را پرداخت کرده است.

عدم پرداخت حقوق و دستمزد ٢٥٠ کارگر شاغل در فاز ١٧ و ١٨ عسلویه

١تیر: ٢٥٠نفر از کارگران شاغل در فار ١٧و١٨ عسلویه با عدم پرداخت حقوق و مزایای خود با کارفرما درگیر هستند. علاوه بر تعویق دستمزد، مسائلی چون کمبود امکانات بهداشتی و تغذیه‌ای کارگران ساکن کمپ‌ها نیز رضایت‌کننده نیست. کارگران نیز به عدم امنیت و فشار کار اعتراض دارند.

همچنین شرایط آب و هوائی بالای ٥٠ درجه ار روحیه کارگران و کار آنان تأثیرگذار است، و افزون بر اینها دوری از خانواده، تعویق حقوق و دستمزد، شرایط بد آب و هوائی، ساعات طولانی کاری در پایان کار محیط آرامی را می‌طلبد که خستگی کارگران را برطرف کند، این شرایط و امکانات برای کارگران موجود نیست.

تاخیر در پرداخت تسویه‌ حساب کارگران بیمارستان آزادی

تسویه‌ حساب‌های بیمارستان آزادی با کارگران ترک کار کرده  با ٦ تا ٨ ماه تاخیر انجام می‌شود.

به عنوان مثال کارگری که در اردیبهشت تسویه کرده‌اند از طریق چک مدت داری که برای ماه بهمن و یا اسفند صادر شده است می‌توانند مطالبات خود را وصول کنند.

تاخیردرپرداخت حق و حقوق كارگران شركت های طرف قرارداد شهرداری اصفهان

٢٤خرداد: حقوق كارگران شركت های طرف قرارداد شهرداری اصفهان با تاخیر به آن ها داده می شود. در شرایط اقتصادی كنونی اگر این حداقل حقوق نیز با تاخیر به آن ها داده شود زندگی آن ها دچار مشكلات زیادی می شود.

بلاتکلیفی کارگران آبفای اهواز در دریافت مطالبات معوقه

٢٧خرداد: ٣٠٠کارگر شاغل در شرکت آب وفاضلاب اهواز که به صورت قراردادی به عنوان موتورچی و پمپ چی آب در سطح شهر اهواز فعالیت می‌کنند از دو تا یکسال ونیم حقوق معوقه از دو شرکت پیمانکاری «سولار مکانیک » و « اسکله ساز» طلب دارند..از بهمن ماه سال گذشته فقط در دو مرحله حدود یک میلیون ٦٠٠ هزار تومان بخش ازمطالبات کارگران از سوی کارفرمای شرکت اسکله ساز پرداخت شده است.

عدم پرداخت٣ماه حقوق کارگران ذوب آهن اصفهان

١تیر: سه ماه است که کارگران ذوب آهن اصفهان حقوق دریافت نکردند و یک سال و نیم است که کسی جوابگوی مشکلات و نیازمندی های آنها نیست.

اخراج و بیکارسازی

تعطیلی کارخانه تولید روغن نباتی فرآوردفریمان و بلاتکلیفی کارگران

کارخانه روغن نباتی فرآورد در ٣ کیلومتری شهرفریمان و در مجاورت بهشت صادق قرار دارد، این کارخانه توسط بخش خصوصی و با هدف تولید روغن خوراکی مایع و جامد، سویا، آفتابگردان و روغن های قنادی وافتتاح و راه اندازی شد اما این کارخانه از همان زمان افتتاح تا به امروز به دلایل مختلف در مقاطعی تعطیل شده و یا کارگران خود را اخراج کرده است. کارخانه روغن نباتی فرآورد با نام تجاری «دامون» در فریمان٧ماه است که علاوه بر پرداخت نکردن حقوق کارگران خود قرارداد بیشتر آن ها را تمدید نکرده و در حال حاضر این کارخانه تعطیل شده است و ٤٠ نفر در قالب نگهبان و خدمه در شرکت حضور دارند که آنان نیز حقوقی دریافت نکرده اند

تعطیلی معدن البرز غربی و بیکاری ٤٢٥ معدنچی

معدن البرز غربی تنها نقطه عطف اقتصادی دو منطقه «فاراب» و«خورگام» در شهرستان رودبار گیلان بوده وزمانی بالغ بر ٣ هزارو ٥٠٠ کارگر در این معدن کار می‌کرده‌اند که این میزان در سال ٩٠ به ٦٠٠ نفر کاهش یافت و بعد آن نیز تا به امروز رقم کارگران شاغل در این معدن به ٤٢٥ نفر تنزل یافته است.

اخراج کارگران شرکت اشکان سازه غرب

اتحادیه آزاد کارگران ایران : طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در فروردین ماه ٩٣ تعداد ٨ نفر از کارگران شرکت اشکان سازه غرب اخراج شدند این کارگران در مرخه ٢٣/٣/٩٣ در اداره کار شهرستان دهگلان در هیئت تشخیص جهت رسیدگی به شکایت طرح شده جلسهایی برگزار شد. لازم به توضیح است کارگران قراردادی در فروردین ماه ٩٣ قرارداد کاری از طرف کارفرما با کارگران منعقد نشد و کارفرما تمدید قرارداد را مشروط به این نموده بود که کارگران هر اندازه کارفرما صلاح بداند دستمزد دریافت کنند و یا تا هر میزانی که کارفرما مایل باشد باید در ساعات اضافه کاری در شرکت مشغول به کار باشند ولی این موارد از طرف کارگران مورد اعتراض قرار گرفت و به همین دلیل کارفرما از ادامه ی کار این کارگران جلوگیری به عمل آورد در ضمن این کارگران  بابت ساعات اضافه کاری و حق شیفت کاری و پرداخت بیمه های معوقه و مانده مرخصی وسال ٩٠ و ٩٢ از کارفرما طلب کار میباشند اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢٥ خرداد ٩٣

ناامنی محیط کار

فرو ریختن دیوار کارخانه گچ و مرگ دو کارگر

١تیر: فرو ریختن بخشی از دیوار کارخانه گچ مستقر در بندر امیرآباد، موجب مرگ دو کارگر از اهالی شهرستان نکا در این واحد صنعتی شد. کارگران در حال خالی کردن بار گچ از کامیون بودند که به دلیل نشست کردن دیوار این کارخانه ، دو کارگر در زیر آوار ماندند و به دلیل حجم زیاد دیوار فرو ریخته شده ، جان سپردند.

جان باختن یک کارگر کارخانه کارتن سازی مات در شهرک صنعتی مهاباد.

٣١خرداد: ٥ نفر از کارگران کارخانه کارتن سازی مات در شهرک صنعتی مهاباد به داخل حوضچه مواد شیمیایی این کارخانه افتادند. تلاش این افراد برای زنده ماندن تا زمان فرا رسیدن نیروهای امدادی ادامه داشت اما متأسفانه یک نفر این کارگران نتوانست در حوضچه بیشتر از دقایقی دوام بیاورد و کشته شد. سایر مجروحان این حادثه توسط نیروهای امدادی نجات یافتند و به مراکز درمانی منتقل شدند.

سقوط یک کارگر از ارتفاع

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بنا به گزارش رسیده، روز جمعه ٢٣/٣/١٣٩٣ کارگری به نام جهانبخش مرادی اهل شهرستان ایذه که برای شرکت سینا صنعت در پتروشیمی سنندج کار می کرد ، هنگام کار از ارتفاع ٩ متری سقوط کرده و به شدت از ناحیه کمر آسیب دیده است. همچنین هفته گذشته برادر همین کارگر نیز از ارتفاع سقوط کرده و هم اکنون در خانه در حال استراحت است.گفته می شود به علت نبودن آمبولانس و دیگر امکانات پزشکی در محل کار، کارگر مسدوم را با ماشین جمع آوری زباله به بیمارستان منتقل نموده اند این کارگر به علت وخیم بودن وضعیتش به تهران اعزام شده است.این گزارش همچنین می افزاید که شرکت هیچ گونه حق عیدی و پاداشی به کارگران نمی پردازد

اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢٧ خرداد ٩٣

مرگ یک کارگر بر اثر گاز گرفتگی از چاه آب

این حادثه زمانی رخ داد که تعدادی کارگردرحین برسی چاه آب در یک ساختمان در حال ساخت در خیابان میدان قیام، خیابان مولوی بودند، که ناگهان یکی از کارگران ٤٠ساله از افغانسان به دلیل گاز گرفتگی در عمق ٢٠ متری چاه سقوط می کند..مرگ این کارگر به علت گاز گرفتگی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

یک کارگر تاسیساتی شرکت راه سازان قم درطبس بر اثر برق گرفتگی جان‌ باخت

٢٩خرداد: «حمزه پور‌ نعمت تملی» هنگام تعمیر کولر آبی یکی از ساختمانهای شرکت راه سازان قم در طبس دچار برق گرفتگی شد و در دم جان باخت این حادثه در روستای «دیگ رستم» از توابع شهرستان طبس به وقوع پیوسته و کارگر جان باخته ٢٥ سال سن داشته است.

مرگ دلخراش کارگر سیمان کار در چاهک آسانسور

٢٤خرداد در شهرک راه آهن، میدان ساحل، خیابان جوزانی ،کارگر ٣٠ ساله ای بر اثر ١٦ طبقه سقوط در چاهک آسانسور یک پروژه ساختمانی ٢١ طبقه در حال ساخت به طرزی دلخراش جان باخت.

گزارش

اصفهان: کمبود نیرو اضافه کاری بدون مزد را به پرستاران تحمیل کرده است

در حال حاضر در بیمارستان‌ها هر پرستار به جای ٣ تا ٤ نفر کار می کند تا این کمبود نیرو تا حدی جبران شود/ حتی بیمارستانی اقدام به جذب نیرو کند، پرستاران تازه کار حاضر به پذیرش حجم بالای کار نمی شوند و در نتیجه پرستاران سابقه دار،‌ مجبور به پر کردن جای خالی نیروها از طریق اضافه کاری های سنگین می شوند.به دلیل پایین بودن دستمزد و سخت بودن شرایط کار، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با مشکل جدی کمبود نیروی پرستار مواجه هستند.

١٥ هزار کارگر ساختمانی در قزوین هنوز بیمه نشده اند

سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استان قزوین در سال جاری در بهترین حالت بین ١٥٠٠ تا ٢ هزار نفر خواهد بود که این سهمیه یک چهارم کارگران ساختمانی متقاضی بیمه تامین اجتماعی را هم پوشش نمی دهد. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان قزوین: بیش از ١٥ هزار کارگر ساختمانی در استان قزوین هنوز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته اند.

اخبار بین المللی

افغانستان قطع انگشتان دست یازده نفر، جنایاتی دیگر از طالبان

طالبان انگشت های دست یازده مرد افغان را قطع کرد. نیروهای طالبان انگشت های آنها را به دلیل شرکت در انتخابات قطع کردند.آنها روز شنبه١٤ ژوئن (٢٤ خرداد)و در راه بازگشت از رای دادن توسط افراد وابسته به گروه طالبان متوقف شدند. سپس به نقطه ای برده شدند و پس بی حس کردن انگشتشان، آنها را با کارد قطع کردند.نیروهای طالبان انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان را «نمایشی ننگین برای ایجاد یک حکومت جعلی دیگر در افغانستان » توصیف کرده و طی روز شنبه به صدها مورد ایجاد ناآرامی و اختلال در رای گیری دست زدند که در جریان آن دست کم ٤٠ غیرنظانی کشته و بیش از ٧٠ تن نیز زخمی شدند.طالبان در این انتخابات و همچنین انتخابات قبلی هشدار داده بودند که انگشتان کسانی را که رای بدهند، قطع می کنند.

پرتغال تظاهرات علیه سیاست‌های ریاضتی دولت

هزاران پرتغالی در اعتراض به سیاستهای ریاضتی دولت، شنبه ١٤ ژوئن (٢٤ خرداد)در خیابانهای پورتو، در شمال این کشور تجمع کردند. تظاهرکنندگان خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد و استعفای دولت شدند.آنها معتقدند دولت با سوء استفاده از زمان برگزاری جام جهانی فوتبال و دوره تعطیلات، حقوق کارگران را نادیده گرفته و موجب اشاعه بیشتر فقر در جامعه شده است.انتخابات آینده پارلمانی پرتغال برای پاییز ٢٠١٥ برنامه ریزی شده است.

فرانسه تداوم اعتصاب کارگران راه آهن

دو اتحادیه اصلی کارگران راه آهن ملی فرانسه برای ششمین روز متوالی اعتصاب کردند. طرح پیشنهادی دولت برای ادغام دو شرکت اصلی راه آهن فرانسه دلیل نارضایتی اتحادیه های کارگری است. آنها تهدید کردند که اگر پارلمان به این طرح رای مثبت دهد به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

بیش از یک پنجم از کارکنان شرکت ملی راه آهن فرانسه، در این اعتصاب، شرکت دارند. ضرر اقتصادی این اعتصاب، صدهها میلیون یورو در روز برآورد می شود.علت این اعتصاب اعتراض به شرایط کار است.این اعتصاب از روز پنجشنبه ١٢ ژوئن (٢٢ خرداد) به مدت محدود ٣٦ ساعت آغاز شد ولی‌ کارگران تصمیم به ادامه اعتصاب گرفتند.

تایلند فرار دسته جمعی‌ کارگران کامبوجی از ترس جان

مقامات کامبوج روز یکشنبه١٥ ژوئن (٢٥ خرداد( اعلام کردند طی یک هفته اخیر بیش از ١١٠ هزار کامبوجی از بیم اقدام مقامات نظامی جدید تایلند بر ضد کارگران غیر قانونی خارجی از تایلند فرار کرده اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه از پنوم‌پن ، استاندار یکی از استانهای شمال شرق کامبوج که با تایلند هم مرز است ،‌گفت: آنها مانند سدی که شکسته باشد به صورت گروهی به کامبوج باز می گردند.این منبع افزود: تعداد بسیاری از آنها توسط نظامیان تایلندی به مرز انتقال یافتند. این افرد هنگامی که خانه هایشان مورد بازرسی قرار می گرفت از بیم بازداشت و کشته شدن متواری شده بودند. بسیاری از افراد بدون مجوز کار در تایلند به سرمی بردند.مقامات نظامی تایلند روز چهارشنبه١١ ژوئن تهدید کردند تمام کارگران مهاجر غیر قانونی را بازداشت و اخراج می کنند.
کارگران مهاجر که از کامبوج، ‌میانمار یا لائوس به تایلند رفته اند ، نقش مهمی در برخی بخش های مهم اقتصادی این کشور از جمله ماهیگیری، کشاورزی و ساخت و ساز دارند. بسیاری از این افراد مجوز کار در این کشور ندارند.سخنگوی ارتش تایلند گفته بود: ما کارگران غیر قانونی را تهدید می دانیم زیرا تعداد آنها زیاد است و تدابیر روشنی در خصوص آنان وجود ندارد؛ این موضوع می تواند به مشکلات اجتماعی منجر شود.بنا بر اعلام سازمان های غیر دولتی بیش از دو میلیون کارگر مهاجر در تایلند اقامت دارند. در گذشته مقامات تایلندی چشم خود را روی حضور غیرقانونی این افراد می بستند و این امر برای داشتن اقتصاد پر رونق لازم بود.

بحرین احتمال اخراج ٢ هزار کارگر اعتصاب کننده

بدنبال اعتصاب بیش از ٢ هزار کارگر کارخانه بافندگی ال ریفابرای افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار، وزارت کار بحرین هشدار داد که چنانچه کارگران به سر کار برنگردند، همگی‌ از کشور اخراج خواهند شد.این کارگران که اغلب آنها از کشور هند و بنگلادش هستند در بیانیه‌ای ١٢ خواست را پیش پای کارفرمایان گذشته اند و اعلام کرده اند که تا دستیابی به مطالباتشان دست از اعتصاب نخواهند کشید. از جمله این خواستها افزایش دستمزد ماهیانه از ٥٥ دینار (١٤٥ دلار) به ١٥٠ دینار (٣٩٧ دلار) و بهبود وضعیت غذا و بهداشت خود هستند. مسوول بازرسی وزارت کار گفته است که خودش برای مذاکره با کارگران به کارخانه رفته است ولی‌ کارگران حاضر نشده اند که با وی مذاکره بکنند و گفته اند که خواست‌های آنها مشخص است و دست از اعتصاب نخواهند کشید.

سوریه استفاده سازمان یافته از سلاح‌های شیمیایی

یک گروه تحقیقاتی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده در سوریه مواد شیمیایی سمی مثل گاز کلر به‌طور سازمان‌یافتهمورد استفاده قرار گرفته است.سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ماه گذشته یک گروه حقیقت‌یاب به شمال این کشور اعزام کرد تا چند واقعه را بررسی کنند .طبق گزارش اولیه این بازرسان به نظر می‌رسد اطلاعات جمع‌آوری شده آنها، گواهی‌های قبلی ارائه شده از طرف پزشکان را تایید می‌کند.وظیفه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحقیق درباره ده‌ها مورد ادعای استفاده از گاز کلر در حمله‌های دولت سوریه در استان‌های حما و ادلیب بوده است .گفته می‌شد که بمب‌های بشکه‌ای از هلیکوپترها پرتاب می‌شدند.بعد از انفجار، عوارض شناخته شده‌ای مثل درد چشم، خارش پوست و مشکلات تنفسی بروز می‌کرد و از دهان کف خون‌آلود خارج می‌شد. افراد زیادی در این وضعیت کشته شدند.احمد اوزمجو، رییس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز دوشنبه گفت که تیم تحقیق به کار با اهمیت خود ادامه خواهد داد و با جمع‌آوری اطلاعات درست، حقیقت را روشن خواهد کرد.