اخبار کارگری – اخبار کارگری نسان نودینیان , داوود رفاهی

خبری از ٥ کارگر مفقود شده در قنات در سبزوار نیست. اعتراض خانواده ها

عملیات امداد و نجات برای یافتن ٥ کارگر مفقود شده قنات در روستای کسکن شهرستان سبزوار که از روز سه شنبه (٢٧ مهرماه) بر اثر ریزش دیواره‌های قنات، مفقود شده‌اند، تا کنون بی‌نتیجه مانده است. به گفته این مسئولان دلیل عدم موفقیت عملیات امداد و نجات، حجم زیاد آب موجود در قنات و در دسترس نبودن کارگران است. حال خانواده های مفقودین نیز در محل حاضر شده‌ و اعتراض خود به بی نتیجه ماندن عملیات را به گوش  مسئولان -رسانده‌اند«ابوالفضل غلامی نارستانی»، «امین آبرومند کرابی»، «محسن بنسبردی»، «محمد همایی»، و «موسی الرضا غلامی نارستانی» پنج کارگر مفقود شده این حادثه هستند.

ما در غم از دست دادن ٥ کارگر مفقود شده در قنات سبزوار شریک هستیم. خانواده های کارگران جانباخته و مردم شهر سبزوار را به اعتراض جمعی علیه نهادهای مسئول در سبزوار فرا میخوانیم.

مسئولیت مرگ ٥ کارگر مفقود شده بعهده کارفرما و دولت است. جمهوری اسلامی مسئول تامین زندگی خانواده های کارگران مفقود شده است.

تجمع كارگران فودلاد دراهواز

كارگران فودلاد دراهواز امروز ٢٨ مهر به دلیل پرداخت نشدن ٣ ماه حقوق خود درمحل شركت فولادتجمع اعتراضی برگزاركردند . لازم به یاداوری است كه این شركت مهمترین قطب فولاد است كه به علت اختلاس سه هزارمیلیاردی به بانك ملی واگذار شده است و٤٠٠٠ كارگر دارد

تجمع اعتراضی کارگران شرکت استیم در عسلویه

روز ١ آبان حدود ٢٠٠ نفر از کارگران پیمانکاری عسلویه به خاطر تعویق پرداخت سه ماه دستمزدشان در مقابل دفتر کارفرما در عسلویه کردند. این تجمع اعتراضی در روز ٢ آبان با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت معوقات مزدی آنان تا روز پنجم مهر ماه) موقتا خاتمه یافت. شرکت صنعتی و مهندسی استیم یکی از شرکت های پیمانکاری در عرصه اجرای پروژه های گوناگون در زمینه های صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، نیروگاهی و همچنین صنایع تولید فولاد است.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی شهرداری یاسوج!

روز ٢٧ مهر، کارگران اخراجی شهرداری یاسوج برای باردیگربرای بازگشت بکار واعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان تجمع کردند.

 

ادامه اعتراض کارگران پتروشیمی پردیس

روز ٢٧ مهر حدود ٢٢٠ کارگر پتروشیمی پردیس با تحصن در داخل ساختمان ریاست پتروشیمی پردیس خواستار توجه و پاسخ به خواسته های خود شدند. زیر فشار این حرکت اعتراضی مقاماتی از جانب مدیریت با کارگران وارد مذاکره شدند، ولی نتیجه ای نداد و کارگران به اعتراضشان ادامه دادند. کارگران خواستار برقراری شرایط یکسان کار، حقوق و مزایا و امکانات رفاهی برابر با سایر همکاران خود که در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی – عسلویه مشغول کارند، هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان آب و فاضلاب روستایی خوزستان

روز ٢ آبان حدود ٣٠ نفر از بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود در مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند بنا بر خبر این افراد حدود دو سال است که مطالبات خود از جمله سنوات، مرخصی و مأموریت ها را دریافت نکرده اند.

تجمع اعتراضی ساکنان منطقه قند آبکوه خراسان (شهرک امیرالمومنین)

صبح روز (شنبه اول آبان ماه) بیش از یک صدو پنجاه نفر از اعضائ خانواده کارگران کارخانه قند آبکوه مشهد با تجمع در این منطقه به شرائط زندگی در این محل اعتراض کردند این خانواده ها که ساکنین منطقه آبکوه (شهرک امیرالمومنین) در حاشیه شهر مشهد هستند به نبودن امکانات زندگی در این منطقه اعتراض داشتند . آنان در پلاکارد نوشته هائی که با خود داشتند به نبودن حتی یک درمانگاه در منطقه و هم چنین نبودن نانوائی در محل زندگیشان اعتراض داشتند . منطقه کارخانه قند آبکوه که در گذشته در خارج شهر مشهد قرار داشت و اکنون با گسترش شهر مشهد به یکی از محلات حاشیه این شهر تبدیل شده است .

تجمع کارگران بیکارشده کارخانه دیار خودرو دراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی مقابل فرمانداری گلپایگان!

روز ٢٦ مهر کارگران بیکارشده کارخانه دیار خودرودراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وماه ها عدم پرداخت حقوق ،حق بیمه ودیگرمطالباتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری گلپایگان زدند.

تجمع کارگران شهرداری نوشهردراعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق!

صبح روز دوشنبه٢٦مهر،جمعی از پاکبانان و کارگران فضای سبز شهرداری نوشهر دراعتراض به عدم پرداخت٣ ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند. تجمع کنندگان با بیان اینکه حدود ٣ ماه حقوق دریافت نکرده اند خواستار رسیدگی شهردار و مسئولان شورای اسلامی شهر نوشهر شدند.

سومین روز اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز!

روز٢٦ مهرماه، کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازدراعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق ومقابله با خطراخراج وبیکاری برای سومین روز متوالی دست از کار کشیده ودر کارخانه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهرنسبت به بلاتکیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری!

روز دوشنبه٢٦ مهر، برای باردیگرنیز جمعی ازکارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهردراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع کردند. کارگران بیکار شده شرکت صابون سازی خرمشهر چهار سال است که به امید راه اندازی مجدد کارخانه صابون سازی و دریافت مطالبات خودهستند وبارها دست به تجمع اعتراضی زده اند.

تجمع دانشجویان دختر دانشگاه نیشابور در اعتراض به افزایش هزینه خوابگاه

در پی افزایش هزینه خوابگاه دانشجویان دختر شهرستان نیشابور در مجتمع خوابگاهی پردیس این شهرستان که متعلق به بخش خصوصی است تجمع‌های دانشجویی طی دو روز گذشته و در دانشگاه نیشابور ادامه دارد. یکی از دانشجویان دختر حاضر در این تجمع در پاسخ در تشریح دلایل این تجمع، اظهار داشت: متأسفانه شاهد هستیم که این خوابگاه هزینه ٥٠٠ هزار ریالی را به شهریه افزوده است و پس از بررسی‌های انجام‌گرفته توسط دانشجویان مشخص شد این افزایش غیرقانونی است. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه علاوه بر کمبود امکانات این خوابگاه، از سال گذشته حتی مشکلات جزئی و کلی که در مجموعه از قبیل شکستگی تخت‌ها وجود داشته است بدون توجه رها شده است و وضعیت روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. این دانشجوی دختر دانشگاه نیشابور تأکید کرد: متأسفانه به علت نبود خوابگاه دولتی در دانشگاه نیشابور دانشجویان این شهرستان مجبور هستند از این مجتمع استفاده کنند که شاهد اجبار دانشجویان به پرداخت این مبلغ افزایش‌یافته از سوی مسؤولین خوابگاه در چند روز گذشته هستیم. در همین رابطه مدیر روابط عمومی دانشگاه نیشابور اظهار داشت: این مشکل وجود دارد ولی گره کار در دستان دانشگاه نیست، دانشجویان نیز بارها این موضوع را به مسؤولین منتقل کرده‌اند و ما نیز پیگیر بوده و هستیم ولی با توجه به اینکه خوابگاه خصوصی و خودگردان است دانشگاه قدرت اجرایی و نظارتی ندارد. کریم اسکندری ادامه داد: متأسفانه اخیراً برخوردهای نامناسبی به دانشگاه گزارش‌شده است و نیاز به ورود دستگاه‌های مرتبط احساس می‌شود. وی تأکید کرد: دانشجویان به‌حق توقع دارند که از خوابگاه دولتی برخوردار باشند ولی امکانات و شرایط ساخت خوابگاه دولتی برای دانشگاه وجود ندارد، ما حتی برای تشکیل کلاس‌ها نیز دچار مشکل و کمبود جا هستیم و مراحل ساخت ساختمان‌ها در دانشگاه به دلیل کمبود بودجه به‌کندی پیش می‌رود. مدیر روابط عمومی دانشگاه نیشابور تصریح کرد: کمیته نظارت بر خوابگاه‌ها در دانشگاه نیشابور طی سال‌های گذشته تشکیل‌شده بود و ما چندین سال این کمیته را باهدف بهبود وضعیت خوابگاه‌ها پیش بردیم و طرح‌های خود را به‌صورت مستمر به فرمانداری تحویل دادیم ولی هیچ‌گونه حمایتی دریافت نکردیم. وی ادامه داد: دیگر دانشگاه‌های سطح شهرستان به دلیل کمبود دانشجوی غیربومی ما را در این کمیته حمایت نکردند، وقتی فرماندار به نیازها و طرح‌های این کمیته توجهی نداشته باشد برگزاری جلسات نیز بدون فایده و اثر بود، بنابراین امسال این کمیته به دلیل عدم کارایی و توجه مسئولین شهرستان لغو شد. اسکندری درباره تجمع دانشجویان در دانشگاه بیان داشت: متأسفانه حتی امکان قول دادن به خواسته به‌حق دانشجویان را نداریم و دست دانشگاه از انجام هر کاری کوتاه است. این مقام مسوول در دانشگاه نیشابور گفت: ما به دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها حق می‌دهیم که نگران باشند، ما حتی سعی کردیم به‌صورت موقت و تا زمان تعیین تکلیف نمازخانه دانشگاه را برای اسکان دانشجویان آماده کنیم ولی بازهم به دلیل کمبود امکانات دانشجویان ناراضی بودند.

پی نوشت: با توجه به منابعی که در ایران وجود دارد جمهوری اسلامی موظف است که تحصیل رایگان را در اختیار متقاضیان قرار دهد اما نه تنها این کار را انجام نداده بلکه دانشجو را از حق ابتدایی خود (داشتن خوابگاه مناسب) محروم کرده است ، تنها راه دانشجویان برای مطالبه حقشان از جمهوری اسلامی ادامه اعتراضات میباشد.

 

جان باختن٤٦کارگر دراستان مازنداران براثرحوادث کاری درنیمه اول سال جاری!

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت: در شش ماهه سال‌جاری تعداد ٤٦ نفر بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند. وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان در ٦ ماهه سال جاری به ترتیب شهرستانهای آمل با  ٩ مورد، بابل با ٧ ، ساری و میاندرود با  ٥ مورد بیشترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند. بر اساس این گزارش عمده دلایل مرگ افراد در شش ماهه حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با ٢٤ نفر و پس از آن برق گرفتگی با ١٥ و برخورد جسم سخت با ٧ مورد در رتبه بعدی قرار دادند. براساس تفکیک ماه شهریور ماه با ١٥ و مرداد با ١٤ مورد بیشترین  و تیرماه با ٣ مورد کمترین آمار فوتی در آن به ثبت رسید. مدیرکل پزشکی قانونی مازندران یادآور شد: سنین ٢١ تا ٤٠ سال با ١٥ مورد دارای بیشترین فوتی و  سنین بیش از ٦١ سال با ٣ فوتی کمترین آمار فوتی حوادث ناشی از کار را داشتند.

دفتر دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی جعفر عظیم زاده را به زندان اوین فرا خواند

ظهر امروز دفتر دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی طی تماسی با جعفر عظیم زاده وی را به زندان اوین فراخواند و اعلام کرد چنانچه وی فردا صبح به زندان مراجعه نکند غیبت اش را به دادستانی تهران اعلام خواهیم کرد. فرا خواندن جعفر عظیم زاده به زندان در شرایطی صورت میگیرد که وی در حال حاضر از مشکلات عدیده ای منجمله بیماری قلبی رنج می برد و در حال حاضر پیگیر درمان بیماری قلبی خود است.

جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران، ١٧ آبانماه سال گذشته در پی تایید حکم شش سال زندان توسط شعبه ٥٤ دادگاه تجدید نظر در بند ٨ زندان اوین محبوس شد و بدنبال اعتصاب غذایی ٦٣ روزه، در روز دهم تیر ماه از بیمارستان سینا بطور موقت آزاد شد. بدنبال این آزادی وی سه روز بعد بر اساس پرونده ای مرتبط با اعتصاب کارگران کارخانه نوردو ولوله صفا به شعبه چهار بازپرسی دادگستری شهرستان ساوه احضار و پس از محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه با همان اتهامات شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران، به ١١ سال زندان دیگر محکوم شد. در ارتباط با اعتصاب اردیبهشت ماه سال ٩٤ کارگران کارخانه نورد و لوله صفا پرونده دیگری نیز در دادگاه شعبه ١٠١ کیفری ٢ ساوه با اتهامات تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی بر علیه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد تشکیل شده که جلسه اول محاکمه آنان در این دادگاه در روز هشتم شهریور ماه برگزار و ادامه محاکمه به جلسه دیگری موکول شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم آبانماه ١٣٩٥

@ettehad

 

 

تهدید بهنام ابراهیم زاده به پرونده سازی مجدد

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری دربند در زندان رجایی شهر کرج که در پی تفتیش و ضبط دست نوشته هایش توسط حفاظت زندان، از بند ٢ دارالقران به سالن ١٢ زندانیان سیاسی_امنیتی منتقل گردیده، توسط مسئولین زندان به پرونده سازی مجدد تهدید شده است. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این فعال کارگری که توسط شوک الکترونیکی در روزهای اخیر بصورت جدی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، درحال حاضر دچار عفونت شدید لثه شده و در وضعیت نامناسبی به سر می برد. روز شنبه ٢٤ مهرماه، ماموران دفتر حفاظت اطلاعات زندان، با توسل به زور، اقدام به تفتیش و ضبط وسایل و دست نوشته های بهنام ابراهیم زاده کرده و وی را به بند دیگری منتقل کردند. قابل ذکر است، به تازگی نیز “زبیده حاجی زاده” همسر این فعال کارگری، تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته است. این در حالی است که فرزند وی نیز از بیماری سرطان رنج می برد.

 

مظفرصالح نیاوهاشم رستمی تبرئه شدند

امروزچهارشنبه٢٨/٧/٩٥طی پیامکی ازجانب شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج ازمظفرصالح نیاعضوهیئت مدیره اتحادیه آزادکارگران ایران وهاشم رستمی ازفعالین کارگری شهرسنندج که روز١٧مهر٩٥آنهارامحاکمه کرده بود،خواسته شدکه به این شعبه دادگاه مراجعه نمایند. باحضوراین افراددردادگاه،به آنهاحکم برائت ازاتهامات وارده (اقدام علیه امنیت ملی وتبلیغ علیه نظام) داده شد. هاشم رستمی روز٢٩خرداد٩٥ومظفرصالح نیااول تیر٩٥به خاطرفعالیتهای کارگری ازسوی اداره اطلاعات سنندج بازداشت وبعدازحدود٢٠روزباوثیقه٥٠میلیون تومانی به طورموقت آزادشدند. این فعالین چه درایام بازداشت وچه هنگام محاکمه دردادگاه ازفعالیتهای کارگری خوددفاع کرده وهمچنین مظفرازحقانیت اتحادیه آزادکارگران ایران به عنوان تشکلی کارگری دفاع نموده بود. اتحادیه آزادکارگران ایران خودرادرشادی این فعالین وخانواده های آنها شریک میداندوبه مظفروهاشم به خاطرتلاشهایشان درجهت دفاع ازمنافع کارگران وسرفرودنیاوردن دربرابرفشارهاواذیت وآزاردستگاههای امنیتی درودمیفرستد. همچنین ازحق تشکلیابی کارگران وعضویتشان درهرتشکل کارگری باجدیت دفاع مینمایدوخواستارحذف اتهامات امنیتی ازپرونده هاوآزادی کلیه فعالین اززندان میباشد.   اتحادیه آزاد کارگران ایران

مخالفت حراست مخابرات سنندج با تشکیل شورای کارگری کارگران

بنا به گزارش رسیده طبق هماهنگی قبلی که بین کارگران و حراست شرکت مخابرات شهری سنندج انجام گرفته و توافق شده بود که روز ٢٨ / ٧ / ٩٥ نماینده کارگران به همراه نماینده شرکت مخابرات جهت تشکیل شورای کارگری و انتخاب نماینده مستقل کارگران به اداره کارمراجعه  کنند. اما در این روز حراست شرکت به بهانه اینکه نماینده ندارند، کسی به اداره کار سنندج نمی فرستد و عملن از تشکیل شورای کارگری این بخش از کارگران ممانعت به عمل آورد. لازم به ذکر است که ٧٠نفر در این بخش مشغول به کار می باشند.  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢٩/ ٧ / ١٣٩٥

سندیکای نقاشان استان البرز : علیه اصلاحیه قانون کار و در محکومیت محاکمه و زندانی کردن کارگران و معلمان!

لایحه اصلاحیه ی قانون کار که از سوی دولت به مجلس ارایه شده، بخشی از اصلاحیه های سابق قانون کار است که همگی علیه کارگران بوده و همان حداقل حقوق کارگران مندرج در قانون کار فعلی را نیز از آنان سلب می کند. این تازه ترین مورد دست اندازی به باقی مانده های حقوق «قانونی» کارگران، در شرایطی است که از یک سو معیشت همه ی جامعه و به ویژه طبقه ی کارگر در شرایط فلاکت باری قرار دارد (به طوری که آمارهای جنجال آمیز اخیر در مورد خط فقر، میزان بیکاری، اعتیاد و خودکشی جوانان مؤید آن است) و از سوی دیگر عرصه ی واکنش تدافعی و فعالیت بر کارگران و تشکل های «مستقل» کارگری تنگ تر و تنگ تر شده است. حتی ابتدایی ترین اعتراض کارگری برای دریافت حقوق معوقه بلافاصله با نیروی انتظامی و احکام کیفری عهد بربریت مثل «شلاق» پاسخ می گیرد؛ دیگر چه رسد به اقدام به ایجاد تشکل برای اعتراض علیه خصوصی سازی، اخراج ها، بیکاری تحمیلی، دستمزدهای چهار بار زیر خط فقر، قراردادهای سفیدامضا و پولی شدن مدارس و دانشگاه ها و خروج اجباری کودکان از چرخه تحصیل و پیوستن به کودکان کار و خلاصه فهرستی بلندبالا که نیاز به ذکر نیست، چون واقعیت ملموس و روزمره ی زندگی ما است. در عوض آن سوی دیگر این وضعیت، افشای حقوق نجومی مدیران، املاک نجومی و اختلاس های صندوق ذخیره ی فرهنگیان و ده ها قلم دیگر است که قدری ناچیز از آن می تواند به چنین حجمی از فلاکت پایان دهد. اعتراض اکثریتی که زیر بار چنین نابرابری و شکافی دارد له می شود، طبیعی ترین واکنش است که با محاکمه و دستگیری با اتهامات موهوم و ساختگی رو به رو می شود. در این راستا است که اخیراً دو تن از اعضای هیات مدیره ی اتحادیه ی آزاد کارگران ایران، جعفر عظیم زاده رئیس اتحادیه و شاپور احسانی راد از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در شعبه ی اول دادگاه انقلاب ساوه هر کدام محکوم به ١١ سال حبس شده اند! هم چنین در حالی که تعداد بسیاری از فعالین کارگری و معلمان در زندان هستند، علیه اسماعیل عبدی و محمود بهشتی نیز احکامی ناروا صادر شده است. جالب اینجاست که ١٠ سال از احکام صادر شده علیه هر کدام از فعالین کارگری یاد شده (جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد) به خاطر «ایجاد تشکل کارگری» صادر شده است! این در حالی است که طبق قانون داخلی و جهانی هر کارگری حق دارد بدون دخالت کارفرما و دولت هر تشکلی که مایل است بسازد و طبق قانون هر کسی در هر مقامی مانع ایجاد تشکل توسط کارگران گردد مجرم شناخته می شود. بنابراین طبق قانون جلوگیری از ایجاد تشکل جرم بوده و محاکمه کارگران به اتهام ایجاد تشکل جرم مضاعف است. احکام صادره علیه فعالین کارگری و معلمان و غیره، آن هم به خصوص بعد از توافقات «برجام»، به وضوح نشان می دهد که این روند علاوه بر ارزان نگاه داشتن نیروی کار و ارزان تر کردن آن، عزم برخاموش نگاه داشتن کارگران در برابر تعرض به سفره معیشت شان را دارد. سندیکای کارگری نقاشان البرز قویاً این احکام را محکوم می کند و خواهان تجدید نظر و لغو فوری احکام صادره علیه فعالین کارگری است و از حق تشکل برای کارگران، زنان، دانشجویان و … حمایت می کند. همچنین ضمن حمایت از برقراری و رشد تشکل های موجود کارگری و معلمی و پرستاران، از تمامی این اقشار دعوت به ایجاد هر چه بیشتر تشکل های خود و سوق دادن آن ها به سمت سراسری و همبستگی می کند. هیچ نیرویی کاراتر و برّاتر از اتحاد طبقاتی نیست. سندیکای نقاشان البرز ٢٨ مهر ١٣٩٥

صدور حکم زندانهای طویل المدت بر علیه فعالین صنفی  خشم و نفرت عمومی را بر علیه وضعیت موجود دامن خواهد زد

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به جرم تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و مصاحبه و انتشار مقالاتی پیرامون وضعیت مصیبت بار کارگران هر کدام به یازده سال زندان محکوم شدند. این حکم سنگین در حالی در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه بر علیه این دو عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران صادر شده است که آنان می باید در دادگاه کیفری ساوه نیز به جرم تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی مورد محاکمه قرار بگیرند و علاوه بر آن جعفر عظیم زاده در حال حاضر با حکم شش سال حبس از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران، زندانی بند ٨ زندان اوین محسوب میشود که بدنبال اعتصاب غذایی شصت و سه روزه در بیرون از زندان بسر می برد.

احکام طویل المدت زندان در حالی در طول دو سال گذشته، علیه طیف وسیعی از فعالین کارگری و جنبش معلمان صادر میشود که روزبروز بر عمق و دامنه ی فقر و فلاکت کارگران و معلمان و دیگر مردم زحمتکش ایران بطور فاجعه باری افزوده میشود و از دیگر سو اختلاسهای میلیاردی  و فساد گسترده در نهادهای دولتی از ارگانهای نظامی گرفته تا آموزش و پرورش و گسترش نابسامانیهای اجتماعی از قبیل وجود ١١ میلیون حاشیه نشین، میلیونها بیکار، تن فروشی گسترده زنان، دهها هزار کودک کار و خیابان، الکلیسم و رواج گسترده انواع مواد مخدر و دهها معضل لاینحل اجتماعی دیگر، یک جامعه هشتاد میلیونی را در آستانه  فروپاشی قرار داده است.

معنای صدور این احکام در چنین شرایطی روشن است. واضح است که اینان به عنوان قدرت حاکم هیچ پاسخی به شرایط مصیبت بار موجود، جز گسترش سرکوب و به زندان انداختن شریف ترین انسانها ندارند. اما در این سو، کارگران و معلمان و دیگر توده های زحمتکش مردم ایران با اعتراضات هر روزه خود در حال نمایش قدرت خویش و پیشروی برای دستیابی به خواستهای بر حق شان هستند و صدور اینگونه احکام ذره ای نتوانسته است منویات دولت تدبیر و امید سرمایه داران و قوه قضائیه را برای به تمکین واداشتن آنان متحقق بکند.

همین چند روز پیش بود که معلمان با انتخاب اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، رسول بداقی و علی اکبر باغانی به عنوان مسئولین کانون  صنفی معلمان، اعتماد بالای خود را به این انسانهای بزرگ که به زعم نهادهای امنیتی و قوه قضائیه خطری برای امنیت ملی کشور محسوب می شوند، به نمایش گذاشتند.

معلوم شد، این انسانها و دیگر فعالین صنفی جنبش کارگری و معلمان از جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد تا محمود صالحی، داوود رضوی، نیک نژاد، بهلولی، علی نجاتی، ابراهیم مددی، رضا شهابی، بهنام ابراهیم زاده و دهها فعال صنفی شناخته شده و شناخته نشده ی دیگر، نه تهدیدی بر علیه امنیت کشور، بلکه تهدیدی بر علیه دزدان و غارتگران و پیام آوران امنیت و سعادت و بهروزی برای کارگران و معلمان و دیگر توده های زحمتکش مردم ایران هستند.

پرونده فعالیتهای جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد در برابر چشمان کارگران و همه افکار عمومی در سطح کشور و در سطح جهانی قرار دارد. آنان نماینده های پر شور و سازش ناپذیر و مورد اعتماد ما کارگران در اتحادیه آزاد و فریاد عدالتخواهی و خشم فرو خورده میلیونها کارگری هستند که از شمال تا جنوب و شرق و غرب کشور، کمرشان در زیر فقر و فلاکت در حال خرد شدن است.

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد نه سلاح بدست گرفته اند، نه باعث تجمعات خیابانی منجر به آسیب برای کسی شده اند، نه میلیاردها میلیارد غارت کرده اند، نه استثمار کرده اند، نه وام بانکی دارند که عودت نکرده باشند، نه کاخها  از طریق رانت و اختلاس ساخته اند، نه مرزها را به خطر افکنده اند، نه وارد بازیهای سیاسی شده اند، نه سر سپرده قدرتی هستند  و نه حتی کوخی در این مملکت زرخیز برای همسر و فرزندانشان مهیا کرده اند. آنان فقط ظلم ستیز و نماینده ای سازش ناپذیر برای احقاق حق ما کارگران از طریق ایجاد تشکل کارگری و فعالیتهای صنفی بوده اند و فقط به این جرم هر کدام به یازده سال زندان و تا بدینجا جعفر عظیم زاده مجموعا به ١٧ سال زندان محکوم شده است.

صدور چنین احکام ظالمانه ای، اگر چه در درون نهادهای امنیتی و قضائی در کمال آرامش و سکوت صورت میگیرد اما در این سو در جامعه ای که در تب فقر و فلاکت و عصیان میسوزد این احکام و تداوم سیاست سرکوب موجب افزایش خشم و نفرت میلیونها کارگر و معلم و انسان زحمتکش از وضعیت موجود خواهد شد و بی تردید بر ضریب احتمال وقوع تلاطمات شدید اجتماعی خواهد افزود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٩ مهر ماه ١٣٩٥

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران: حکم زندان دو فعال کارگری شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده را محکوم میکنیم

طبق این احکام بدوی، این دو فعال کارگری به دلیل فعالیت صنفی هر یک به تحمل یازده سال زندان محکوم شده اند. اینگونه احکام نقض ابتدایی ترین حقوق کارگری و بطور مشخص کلیه مقاوله نامه های بنیادین سازمان جهانی کار می باشند که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ساله در مجامع بین المللی ادعا دارد که آنها را مراعات می نماید. این در حالی است که هر کارگری در ایران می داند که هیچ یک از مقاوله نامه های بین المللی مربوط به ابتدایی ترین حقوق کارگری از جمله حق تشکل و آزادی انجمن توسط وزارت کار و مجموعه دستگاههای امنیتی کشور مراعات نمی گردند و فعالین کارگری به انحای مختلف در معرض تعقیب، اذیت و آزار، اخراج و زندان قرار دارند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکومیت احکام صادره علیه نامبردگان، خواهان آزادی بی قید وشرط همه کارگران و فعالین کارگری می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ٢٨ مهر ماه

بین المللی

بلغارستانکارگران معدن در اعماق زمین اعتصاب کردند

بیش از صد کارگر معدن در بلغارستان به نشانه اعتراض، از تحویل شیفت کاری امتناع کردند و در اعماق زمین اعتصاب کردند. از قرار معلوم، از روزسه شنبه١١اکتبر، این کارگران برای جلوگیری از تعطیلی معدن بابینو ودراعتراض به عدم پرداخت چهارماه دستمزد، دست به اعتصاب٦٠ساعته درعمق ٥٠٠متری زمین زدند. این کارگران پنج شنبه ١٣ اکتبر، بدنبال وعده عدم تعطیلی معدن وپرداخت معوقات به اعتصابشان خاتمه دادند.

سازمان ملل – هشدار درباره افزایش جمعیت ‘فقیران مطلق’ در جهان

سازمان خواربار جهانی (فائو) وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید تغییرات اقلیمی می‌تواند تا ١٣ سال دیگر، ١٢٢ میلیون نفر به جمعیت “فقیران مطلق” در جهان اضافه کند. به گفته این سازمان بیشتر آسیب‌دیدگان احتمالی، ساکنان مناطق جنوبی آسیا و آفریقا خواهند بود. این سازمان در گزارش سالانه خود هشدار داده است که در شدیدترین حالت ممکن، تغییرات اقلیمی جوامعی را هدف قرار خواهد داد که برای گذراندن زندگی متکی بر کشاورزی و زراعت هستند که در نتیجه آن “ناامنی غذایی” به سایر مناطق جهان نیز گسترش خواهد یافت. رئیس سازمان خواربار جهانی گفته است “شکی نیست که تغییرات اقلیمی امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.” صنعت کشاورزی قربانی تغییرات اقلیمی هست و سیل و خشکسالی باعث از بین رفتن حجم عظیمی از محصولات کشاورزی در جهان می‌شود.

سوریه – کشته شدن چهارده عضو یک خانواده در بمباران حلب

گروهی از امدادگران داوطلب موسوم به “کلاه سفیدها” گزارش کرده‌اند که در جریان بمباران شرق حلب که تحت کنترل شورشیان است، ١٤ نفر از اعضای یک خانواده از جمله هشت کودک و دو زن، کشته شده‌اند. یکی از ساکنان حلب، در شمال سوریه گفته است که این شهر در طی ٢٤ ساعت گذشته هدف بمباران سنگین بوده و انفجارها به حدی مهیب بوده‎اند که زمین لرزیده است. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که احتمال افزایش تحریم‎ها علیه دولت سوریه وجود دارد. خانم موگرینی که در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ صحبت می‌کرد، با این حال گفت که تحریم‌ها علیه روسیه، حامیان بشار اسد، در برنامه کار نیست. مدافعان مدنی سوریه می‎گویند که این خانواده امروز دوشنبه در اثر اصابت موشک روسی در محله المرجه کشته شدند. این گروه همچنین گفته است که روز یکشنبه نیز ٢٥ غیر نظامی بر اثر بمباران یک ساختمان مسکونی در محله القاطرجی کشته شدند. امدادگران با استفاده از جرثفیل پسری ١٢ ساله که پاهایش در زیر خرابه‎های ساختمان گیر کرده بود را بیرون کشیدند. سازمان های امدادرسانی می گویند که فورا به آتش بسی ٧٢ ساعته نیاز است تا تدارکات اولیه به نواحی ویران شده در شرق حلب که در کنترل شورشیان است برسد و غیرنظامیان فرصت خروج پیدا کنند. ٢٧٥ هزار نفر در این ناحیه گرفتار شده اند. آمریکا و بریتانیا به دولت های روسیه و سوریه هشدار داده اند که در صورت ادامه بمباران حلب تحریم های تازه اقتصادی اعمال خواهد شد.

فرانسه‌ – شرکت خودرو سازی پژو سیتروئن در تدارک بیکار سازی حدود ٢ هزار کارگر

گروه خودروسازی پژو سیتروئن در چهارچوب اجرای طرح بالابردن ظرفیت رقابتی کمپانی، تعدیل نیروی کار خود تا رقم بیش از ٢ هزار پست را در دستور کار قرار داده است. در این برنامه حذف مشاغل که از سال ٢٠١٧ به مرحله اجرا درمی آید یک هزار و ٢٥ نفر بصورت داوطلبانه پست خود را ترک می کنند. استخدام مجدد برای این پستها انجام نمی شود. ٩٨٣ نفر نیز به مرخصی های پیش از بازنشستگی می روند. علیرغم رشد ٧ درصدی فروش گروه پژو سیتروئن در اروپا در شش ماهه اول سال ٢٠١٦ این برنامه حذف مشاغل تدوین شده است. این گروه خودروسازی فرانسوی از سال ٢٠١٣ تا کنون حدود ١٧ هزار نفر از نیروی کار خود را حذف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل وضعیت اردوگاه نائورو برای پناهجویان ‘شکنجه’ است

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌‌ترین گزارش خود با انتقاد از سیاست‌های مهاجرپذیری دولت استرالیا، شرایط اردوگاه نائورو برای پناهجویان را “شکنجه” توصیف کرده است. این سازمان در گزارش خود با اشاره به این اردوگاه، رفتار با پناهجویان را “مسامحه و قساوت سیستماتیک” خوانده و گفته است که بسیاری از از پناهجویان برای رهایی از شرایط “شبه زندان” مجبور به خودکشی می شوند. نائورو یک جزیره کوچک در میان اقیانوس آرام است که ٢١ کیلومتر مربع مساحت و کمی بیش از هزار نفر جمعیت دارد. این اردوگاه به منظور اسکان پناهجویان در خارج از سرزمین اصلی ایجاد شده است و بگفته دولت استرالیا، حدود ٤٠٠ پناهجو در آنجا نگهداری میشوند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که حدود ٦٠ پناهجو در این جزیره برای فرار از شرایط موجود یا اقدام به خودکشی کرده‌اند یا در صدد آسیب رساندن به خود بوده‌اند.  آنا نیستات، یکی از مسئولان عفو بین‌الملل می‌گوید “من با کودکان کم سن و سالی که حتی ٩ ساله بودند ملاقات کردم که اقدام به خودکشی کرده بودند و خیلی راحت درباره پایان دادن به زندگی خود صحبت می‌کردند.”

گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل با عنوان “جزیره ناامیدی” منتشر شده و حاصل تحقیق و کسب اطلاعات میدانی در جزیره نائورو است.

یونان – راهپیمایی پناهجویان و اهالی لسبوس در اعتراض به اتحادیۀ اروپا

پناهجویان در جزیرۀ لسبوس روز سه شنبه در اعتراض به وضعیت خود راهپیمایی کردند. تعدادی از شهروندان لسبوس نیز پناهجویان را در این تظاهرات همراهی می کردند. بیش از هزار پناهجوی اهل سوریه، عراق، افغانستان و ساکنان این جزیرۀ در این راهپیمایی شرکت داشتند. پناهجویان در یونان پس از توافق اتحادیۀ اروپا و ترکیه اجازۀ ترک مرزهای این کشور را ندارند و قرار است به ترکیه بازگردانده شوند. این توافق در ماه مارس به امضا رسیده و مهاجرانی که پس از بیستم مارس به این جزیره وارد شوند شامل این توافق می شوند. تاکنون ٥٠٠ پناهجو به ترکیه بازگردانده شده اند و دست کم ٦٠٠٠ مهاجر دیگر در اردوگاههای این جزیره در انتظار بسر می برند.

.