اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

راهپیمایی و تجمع بزرگ روز شانزده بهمن کارگران هپکو

١٦ بهمن ١١٠٠ کارگر پرسنل هپکو با تجمع در مرکز شهر اراک، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و وضعیت نابسامان کار و عملی نشدن وعده‌های داده شد،و وعده هایی که ربیعی و استاندار داده بود، دست به تجمع زدند. عزا، عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز. شعار کارگران در طعنه به ستم جامعه سرمایه داری: درود بر ستمگر، مرگ بر کارگر

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد در اهواز

ساعت ده صبح ١٦ بهمن بازنشستگان صنایع فولاد در اهواز بنا بر قراری از قبل اعلام شده در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و پرداخت پلکانی حقوق ها و با خواست پرداخت فوری انها و درمان رایگان و داشتن یک زندگی شایسته انسان تجمع کردند.

شعارها :

حقوق بازنشسته چرا به گل نشسته ؟

حقوق و درمان ما مشکل الان ما

صنعتگران دیروز آوارگان امروز

حقوقهای نجومی فلاکت عمومی

یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

بازنشستگان اعلام داشتند دوشنبه ها ی هرهفته تجمع خواهند داشت تابه خواست های خود برسند.

اخباری امروز از اعتراضات کارگری

گزارش این خبر را به نقل از تلگرام سندیکای نیشکر هفت تپه در زیر میتوانید بخوانید:

صدایی حق خواهی کارگران هفت تپه با تهدید و ارعاب خاموش نخواهد شد.

علی رغم بازداشت و تهدید و سرکوب کارگران در هفت تپه ، کارگران بازنشسته هفت_تپه_ به صف کارگران اعتصابی پیوستند.

بازداشت، زندان ، تهدید و ارعاب چاره ساز نیست. اعتصاب و تجمع تا رسیدن به مطالبات ادامه خواهد داشت.

امروز دوشنبه کارگران تمام قسمت های شرکت نیشکر هفت تپه، برای دستیابی به مطالبات خود مجددا دست به اعتصاب زدند .

در اعتصاب امروز – دوشنبه – کارگران بازنشسته که بیش از یک سال است بازنشسته شده اند و سنوات خود را دریافت نکرده اند در کنار کارگران شاغل برای رسیدن به خواست های خود به جمع کارگران اعتصابی پیوستند.

کارگران هفت تپه، علی رغم تهدید و بازداشت و دستگیریهای گسترده دیروز- یکشنبه – ١٥ بهمن ماه ، امروز – دوشنبه – با اتحاد و همبستگی بیشتری به اعتصاب پیوستند.

توضیح اینکه مطالبات کارگران دستمزد برج ٩ وبن و پاداش ٩٥و٩٦پاداش بهره برداری می باشد.

اتحاد و همبستگی طبقاتی رمز پیروزی ما کارگران است.

تلگرام سندیکا کارگران هفت تپه تنها منبع خبری کارگران هفت تپه می باشد.

١٦ بهمن ١٣٩٦

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد در البرز مرکزی

روز ١٦ بهمن بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده بازنشستگان البرز مرکزی در میدان شهر زیرآب در اعتراض به پرداخت حقوق های پلکانی و تعویق پرداخت حقوقها و با خواست درمان پایدار که درمان رایگان است و تسریع در مورد پرداخت حقوق و عیدی پایان سال خود تجمع کردند.

کارگران فولاد از مشکل درمان خود میگویند.

کارگران بازنشسته فولاد در روز ١٦ بهمن در شهرهای دیگر نیز چون اهواز و اصفهان تجمع داشتند.

 

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد و معدن در جلوی ساختمان بازنشستگی در اصفهان

روز ١٦ بهمن بازنشستگان صنع فولاد و معدن اصفهان بنا بر فراخوان قبلی در اعتراض به تعویق پرداخت حقوقها و با خواست پرداخت فوری آنها و درمان رایگان و یک زندگی درخور انسانی تجمع کردند. این بازنشستگان در ماههای اخیری مرتب تجمع داشته و خواستهای خود را پیگیر شده اند.

یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

تجمع اعتراضی

صبح امروز ١٦ بهمن حدود چهل نفر از کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل استانداری تجمع کردند

کارگران بازداشت شده شرکت نیشکر هفت تپه آزاد شدند

بنابر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران همه ی کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه آزاد شدند.

کارگران تیزبین و هوشمند شرکت نیشکر هفت تپه نیک میدانند که یورش وحشیانه ی امروز گارد ویژه و بازداشت دهها کارگر، سناریوئی از پیش طراحی شده از سوی کارفرما با همدستی مسئولین شهر شوش بود تا خواست پرداخت مطالبات معوقه از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به خواست آزادی همکاران بازداشتی آنان تبدیل شود و با آزادی کارگران دستگیر شده، اعتصاب بدون پرداخت ریالی به کارگران ،خاتمه پیدا کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٥ بهمن ماه ١٣٩٦

 

اعتصاب

١٥ بهمن‌؛ کارگران سازه‌های فلزی شهریار (سازنده اسکلت‌های فلزی) به خاطر عدم دریافت ٥ ماه حقوق امروز ١٥ بهمن، در محوطه کارخانه واقع در جاده رباط کریم به شهریار اعتصاب کردند .

 

انتقال ٢٣ کارگر  بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه با دستبند و پابند به دادگستری شوش

بنا بر خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دقایقی پیش ٢٣ نفر از کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه را که اسماعیل بخشی و کرامت پام از نماینده های کارگران نیز جزوشان هستند با دستبند و پابند از پاسگاه هفت تپه به دادگستری شوش حرکت دادند.

بازداشت و زدن دستبند و پابند به کارگرانی که دسترنج و دستمزد  کار انجام داده ی ماهها پیش خود را میخواهند یک جنایت است.

کارگران و  همکاران در شرکت نیشکر هفت تپه و مردم آزاده شوش!

 در مقابل این جنایت فریاد اعتراض خود را بلند کنید و با حضور در مقابل دادگستری شوش خواهان آزادی فوری کارگران بازداشتی و محاکمه کسانی بشوید که صبح امروز حمله وحشیانه ای را به کارگران رنجدیده نیشکر هفت تپه سازمان دادند.

صبح یک‌شنبه١٥بهمن‌ماه٩٦  ماموران امنیتی گارد ویژه در یورش برای در هم شکستن اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اسماعیل بخشی و کرامت پام دو تن از نمایندگان کارگران این شرکت را دستگیر نمودند.

١٣ بهمن؛ تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت نفت گچساران با خانواده مقابل فرمانداری روز

کارگران اخراجی شرکت نفت گچساران با خانواده های خود در مقابل فرمانداری دست به تجمع زدند. از اخراج این کارگران یکسال میگذرد. این کارگران ابتدا ٤٨ نفر بودند و لیست آنها به بیش از صد نفر و سپس ١٨٠ نفر رسید. آنها حداقل یک ماه تا دوماه حقوق طلبکارند .

تجمع اعتراضی

روز ١٣ بهمن، تجمع اعتراضی مردم زلزله زده کوهبنان کرمان در مقابل فرمانداری این شهر نسبت به خلف وعده روحانی در سفرش

فراخوان

فراخوان سازمان عفو بین الملل برای آزادی بازداشت شدگان فعالان مدنی در ایران که در روز پنجشنبه١٢بهمن مدر یورش وحشیانه ماموران امنیتی دستگیر شده بودند.

فراخوان

فراخوان کارگران شرکت کابلهای مخابراتی شهید قندی یزد به تجمع در روز ١٩ بهمن در اعتراض به قراردادهای موقت سه ماهه و حقوقهای نازل ٥٠٠ هزار تومانی

روز ١٣ بهمن کارکنان یک بخش راه اهن بخاطر پرداخت نشدن چهار ماه حقوق معوقه روی ریل راه اهن در بخش ورامین تجمع و مانع حرکت قطار شدند . به کارگران وعده پرداخت حقوقها داده شد.

تجمع اعتراضی

تجمع اعتراضی کارکنان راه آهن بخش ورامین و ممانعت از حرکت قطار بخاطر حقوق معوقه ٤ ماهه

جمعه١٣بهمن

اعتصاب

١٥ بهمن‌؛ کارگران سازه‌های فلزی شهریار (سازنده اسکلت‌های فلزی) به خاطر عدم دریافت ٥ ماه حقوق امروز ١٥ بهمن، در محوطه کارخانه واقع در جاده رباط کریم به شهریار اعتصاب کردند

تجمع کارگران شهرداری برای دومین روز پیاپی

 کشنبه١٥بهمن ٩٦کارگران شهرداری آبادان برای دومین روز پیاپی دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق عقب افتاده شان مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند

 

تجمع اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در تهران/ مجوز تغییر وضعیت در وزارت قبلی صادر شد

٤ بهمن؛ بیش از صد نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل وزارت نیرو تجمع کردند.

اپراتورها می‌گویند از آنجا که شغل ما حاکمیتی است، در خرداد ماه سال جاری، دستور تبدیل وضعیت ما از قرارداد معین به قرارداد دائم توسط وزیر قبلی صادر و مقرر شد ظرف سه ماه تبدیل وضعیت ما انجام شود؛ اما اکنون با گذشت بیش از شش ماه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده‌است.

این اپراتورها می‌گویند: با وجود تصریح سازمان استخدامی کشور، هنوز هیچ اقدامی برای تبدیل وضعیت ما صورت نگرفته و سازمان توانیر می‌گوید چارت خالی برای استخدام دائم نداریم.

اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق، پیش از این نیز بارها از شهرهای مختلف به تهران آمدند و در اعتراض به وضعیت استخدامی خود تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه اعتصاب را از سر گرفتند

به‌دنبال پرداخت نشدن معوقات مزدی کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، اعتراضات صنفی در این واحد صنعتی امروز شنبه (١٤بهمن ماه) بار دیگر آغاز شده و آنطور که کارگران این واحد صنعتی می‌گویند؛ به دلیل بدحسابی کارفرما، همکاران آنها در بخش‌های کشاورزی و صنعتی با متوقف کردن تولید هنوز در اعتراض صنفی به سر می‌برند.

در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، نزدیک به ٤ هزار کارگر به‌صورت رسمی، پیمانکاری و روزمزد مشغول به کار هستند و براساس اظهارات کارگران؛ مطالبات مزدی کارگران رسمی سه ماه به تاخیر افتاده و کارگران پیمانکاری و روزمزد نیز دوم ماه مطالبات مزدی از کارفرما طلبکارند.

به گفته کارگران، جدا از مطالبات مزدی پرداخت نشده، پاداش و بهربرداری سال‌های ٩٤ و ٩٥ به همراه ٨ ماه حق بن سال ٩٥ آنها پرداخت نشده و با وجود آنکه قرار بود کارفرمای جدید، مسئولیت تسویه این مطالبات را برعهده بگیرد اما هنوز مبلغی به آنها پرداخت نشده‌است.

کارگران کشت و صنعت هفت تپه با یادآوری اینکه پس از اتفاقاتی که در جریان تجمعات اواخر پاییز و اوایل زمستان امسال آنها افتاد، مسئولان دولتی؛ مدیریت خصوصی را ملزم کردند در کنار پرداخت طلب جاری، سایر معوقات قبلی را پرداخت کند، افزودند: مطالبات معوقه را که نگرفتیم هیچ، قرار بود کارفرما با همه کارگران روزمزدی شرکت قرارداد ٨٩ روزه امضا کند که آنهم  عملی نشده است.

آنها  در خاتمه ادامه دادند: مسئولان دولتی می‌توانند در صورت بدحسابی مدیریت بخش خصوصی مجتمع نیشکر هفت تپه، وی را به انجام تعهدای که در برابر کارگران دارد، ملزم کنند.

اعتصاب و اعتراض در شوش و کوهبنان کرمان

اعتصاب کارگران بخشهای کشاورزی و تجهیزات و کارخانه و نیروهای رسمی نیشکر هفت تپه هم‌چنان ادامه دارد. آنها در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود دست اعتصاب زده‌اند.

کارگران روز جمعه  نیز در محوطه کارخانه نیشکر هفت تپه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

زلزله‌زدگان معترض در کوهبنان کرمان همزمان با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، در فرمانداری  را شکستند و وارد آن شدند و  اقدام به اعتراض کردند. مأموران فرمانداری از ترس خشم مردم بلافاصله رحمانی فضلی را از محل خارج کردند.

چهارمین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه متحدانه ادامه دارد

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز شنبه ١٤ بهمن ماه کارگران نیشکر هفت تپه برای چهارمین روز اعتصاب و اعتراض خود را از سر گرفتند

کارگران از چهار روز پیش جهت اعتراض به مطالبات انباشته خود و پراکندگی پرداخت آن و نگرانی بابت زمان کوتاه باقی مانده به پایان سال دست به تجمع و اعتصاب زدند

طبق خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از ابتدای صبح امروز کارگران بخش کشاورزی با اتحاد خود وارد شرکت شدند و به همراه دیگر کارگران بخش های داخلی شرکت در جلوی دفتر مدیریت دست به تجمع زدند

اما پس ازگذشت ساعاتی و بی پاسخی از طرف مدیریت به سمت کارخانه حرکت کردند و اقدام به خاموش کردن کوره های شرکت نمودند

لازم به ذکر است تا کنون ٥٠ درصد از کارگران حقوق آبان ماه را دریافت نمودند

با این اوصاف امروز مدیریت شرکت نیشکر، نوید پخش فیش های آذر ماه را به کارگران داده اند

تا لحظه تنظیم این گزارش اعتصاب کارگران همچنان ادامه دارد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

١٤ بهمن ٩٦

 

شادگان خوزستان!

سوزاندن دفتر رئیس شهرداری شهر شادگان(فلاحیه) توسط كارگران بدلیل عدم پرداخت حقوقشان برای چندین ماه.

١٥ بهمن ١٣٩٦

 

سومین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز صبح  جمعه ١٣ بهمن ٩٦ کارگران بخش های کشاورزی و تجهیزات و کارخانه و نیروهای رسمی بعد از سه روز اعتصاب و اعتراض و بی پاسخی به مطالباتشان دست به تجمع و اعتراض در محوطه شرکت زدند

بنابر خبرهای ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران نیشکر هفت تپه که از روز چهارشنبه ١١ بهمن بعلت مطالبات انباشته ی خود دست به اعتراض زده بودند ،امروز نیز دست از کار کشیدند و در جلوی دفتر مدیریت تجمع کردند

به نقل از یکی از کارگران  تا کنون سابقه نداشته که کارگران در روز جمعه هم اعتصاب کنند و این اتفاق در امروز نشان از آن دارد که برای گرفتن حق و حقوق خود مصمم هستند و با وعده و وعید دست از اعتراض برنخواهند داشت

 قابل ذکر است که کارگران علاوه بر حقوق آبان ماه برای مابقی همکارانشان ،حقوق آذر و دی را نیز طلبکار میباشند و با توجه به مدت زمان کوتاه باقی مانده تا پایان سال نگران این هستند که مدیریت نتواند تمامی مطالباتشان را بموقع پرداخت نماید

امروز مدیریت صنعت شرکت ،آقای درخشانی  که در میان کارگران از محبوبیت بالایی برخوردار است به میان کارگران آمد و توصیه نمود که از اعتصابشان دست بکشند اما کارگران گفتند که آنان کماکان خواهان پرداخت مطالباتشان هستند و به اعتصاب خود ادامه خواهند داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

١٣ بهمن ٩٦

 

تجمع و اعتصاب یکپارچه کارگران نیشکر هفت تپه

روز ١٢ بهمن ماه، کارکنان اداری و کارگران همه بخشهای کارخانه بطور متحدانه ای به همکاران اعتصابی خود پیوستند و علیرغم حضور چشمگیر نیروهای انتظامی و یگان ویژه در محل کارخانه، دست به تجمع در مقابل ساختمان مدیریت زدند.بنا بر گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی ادامه این اعتصاب و تجمع کارگران در مقابل دفتر مدیریت، کیومرث کاظمی قائم مقام مدیر عامل در میان کارگران حاضر شد و تلاش کرد با وعده پرداخت حقوق آبانماه تا آخر وقت اداری امروز، کارگران را وادار به شکستن اعتصاب کند اما کارگران بشدت به او معترض شده و اعلام کردند اسد بیگی و فرماندار باید بیایند و پاسخ ما را بدهند. لازم به یاد آوری است در اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در آذر ماه سالجاری فرماندار شوش و اسد بیگی مدیر عامل کارخانه با حضور در جمع کارگران متعهد شده بودند تا پایان سال با پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران، پرداخت حقوقهای آنان را بروز کنند اما با گذشت نزدیک به دو ماه از آن تاریخ و نزدیک شدن به پایان سال، کارگران این شرکت همچنان سه ماه حقوق معوقه دارند. این کارگران روز قبل نیز در اعتراض بودند.

بنا بر این گزارش در پی اعتراض خشمگینانه کارگران حاضر در تجمع به قائم مقام مدیر عامل کارخانه، وی ناچار به ترک محل شد و ساعتی بعد حقوق آبانماه کارگران روز مزد به حساب آنان واریز شد. اما حقوق مابقی کارگران و کارکنان شرکت که عموما رسمی می باشند به حساب آنان واریز نشد.

کارگران هفت تپه در این روز خواهان دو ماه از حقوقهای معوقه خود بودند و از آنجا که فقط حقوق آبانماه حدود ٥٠ درصد از کارگران به حسابهایشان واریز شد آنان بدون پایان اعتصاب و با تاکید به پرداخت فوری حقوقهای معوقه خود، حوالی ظهر محل کارخانه را ترک کردند.

 

اعتصاب کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز

صبح روزچهارشنبه یازدهم بهمن ماه،کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز در اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق،کاهش دریافتی و رکود حاکم بر این واحد تولیدی دست به اعتصاب زدند.این کارگران به مواردی چون نحوه پرداخت حقوق خود و همچنین رکود موجود در کارخانه معترض بودند. به گفته کارگران حقوق ها به موقع پرداخت نمی شود و در ٥ قسط به دست آنها می رسد .

تجمع اعتراضی

اهواز ١٤ بهمن اعتراض صنفی کارکنان پیمانکاری شرکت ملی حفاری به تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان عملیاتی در مناطق بد آب و هوای صنعت نفت . این کارگران خواستار یکسان‌سازی حقوق ها هستند.

 

اولتیماتوم

اولتیماتوم رسمی اعتصاب از سوی کارگران آب و فاضلاب روستایی اندیمشک برای ٢١ بهمن

کارگران آب و فاضلاب روستایی اندیمشک اولتیماتوم دادند که در صورت عدم پرداخت معوقات حقوق سال ٩٦ ، عیدی و پاداش سال های ٩٤ و ٩٥ در روز ٢١ بهمن ماه تجمع و اعتصاب خواهند کرد.

تجمع اعتراضی

١٢ بهمن: تجمع کارگران قزوین برای دومین بار در مقابل اداره مالیات بوئین زهرا تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی

١٢بهمن؛ جمعی از کارگران پتروشیمی تندگویان در اعتراض به پرداخت نشدن بخشی از مزایا و مطالباتشان مقابل فرمانداری شهرستان بندرماهشهر تجمع کردند.

 

اعتصاب

١١ بهمن ماه اعتصاب کارگران شرکت تراورس راه آهن مراغه در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها، حق بیمه و حق سنواتشان. روز قبل هم تجمع داشتند.

تجمع اعتراضی

روزپنجشنبه١٢ بهمن ٩٦تجمع سپرده گذاران کاسپین شعبه آفریقا درتهران تجمع اعتراضی برگزارکردند وشعارمیدادند اول مجوزمیدن بعداپولاکش میرن

 

تجمع اعتراضی

-تجمع متقاضیان مسکن مهر که پس از سال‌ها هنوز نتوانسته‌اند مسکن‌های خود را دریافت کنند

 

تجمع اعتراضی

چهارشنبه ١١ بهمن ماه؛ جمعی از مالباختگان موسسه بدر توس مقابل صدا و سیمای مشهد تجمع کردند

 

تجمع اعتراضی

– ١٠ بهمن ساعت ٧صبح کارگران کاشی نیلو اصفهان به تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند . این کارگران ٢٨ ماه حقوق نگرفتند

 

برای چهارمین روز

کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به اینکه ٨ ماه حقوق نگرفتند امروز هم تجمع کردند.

تجمع کارگران «تراورس» درود به روز دهم رسید

اعتراض کارگران راه‌آهن ناحیه درود استان لرستان که از ١٠ روز قبل آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

تجمع کارگران «کیان کُرد» مقابل فرمانداری ملایر

کارگران منسوج«کیان کُرد» در ادامه تجمعی که در سه هفته گذشته در مقابل محل کار خود برپا کرده بودند، امروز در برابر ساختمان فرمانداری ملایر پیگیر مطالبات معوقه خود شدند.

 

تجمع اعتراضی

تجمع اعتراضی پرسنل شهرداری بروجرد بخاطر ٨ ماه حقوق پرداخت نشده

 

مردم زلزله زده کوهبنان در کرمان، در اعتراض به عدم رسیدگی و حل حداقل‌های زندگی روزمره خود بعد از زلزله کوهبنان توسط دولت، روز جمعه همزمان با آمدن وزیر کشور کابینه روحانی به این شهر، مقابل فرمانداری کوهبنان تجمع کردند.

مردم زلزله کوهبنان که به شدت از بی توجهی دولت نسبت به مشکلات خود و وعده های پوشالی روحانی خشمگین هستند، هنگام تشکیل جلسه شورای اداری شهرستان که با حضور وزیر کشور دولت روحانی برگزار شد، در اعتراض درب فرمانداری کوهبنان را شکسته و وارد فرمانداری شده و شروع به اعتراض کردند.

این اقدام اعتراضی آنها باعث خارج شدن فضلی (وزیر کشور روحانی) از محل شد.

لازم به ذکر است علیرغم گذشت بیش از ٤٠ روز از زلزله کوهبنان، مردم این شهر و روستاهای اطراف آن از حداقل امکانات استقراری برای زندگی محرومند و در سرمای زمستان در چادر زندگی می کنند.

تجمع اعتراضی

تجمع اعتراضی کارگران شرکت واحد عضو پروژه سپیدار ٢و٣ تعاونی مسکن برای چهارمین روز، شنبه ١٤ بهمن در مقابل شهرداری تهران برگزار شد

 ▫️این پروژه٢٦٠عضودارد

اعتصاب وتجمع همزمان کارگران کارخانه چوکا وشرکت جنگل شفارود در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

بازداشت یکی از خبرنگاران حین تهیه گزارش ازتجمع کارگران شرکت جنگل شفارود

صبح روز دوشنبه شانزدهم بهمن ماه، کارگران کارخانه چوکا وشرکت جنگل شفارود هزمان وبطورجداگانه دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق دست از کارکشیده وتجمع کردند.

حقوق کارگران کارخانه چوکا٤ماه وحقوق کارگران شرکت جنگل شفارود٦ماه پرداخت نشده است.

صبح امروزیکی از خبرنگاران در حالی که مشغول تهیه خبر از تجمع کارگران جنگل شفارود بود در اقدامی عجیب توسط ماموران نیروی انتظامی جلب شده و به دادگاه برده شد.

یادآوری:در سال ١٣٥٢ به منظور تاسیس صنعت چوب و کاغذ در کشور با مشارکت وزارت کشاورزی و منابع طبیعی وقت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) شامل دو بخش جنگل و صنعت در استان گیلان تاسیس گردید و در سال ١٣٦٥ به دلیل تخصصی شدن کارها و بر اساس مصوبه هیات وزیران، بخش جنگل از صنعت منفک و تحت عنوان شرکت سهامی جنگل شفارود آغاز به فعالیت نمود. در سال ١٣٦٨ نیز پس از تفکیک وظایف وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی ، رسماً تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی قرار گرفت.

ششمین تجمع اعتراضی کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به وضعیت نامعلوم پروژه‌های مسکونی سپیدار ٢ و٣ مقابل شهرداری تهران

روز دوشنبه شانزدهم بهمن ماه برای ششمین بار طی دوهفته گذشته دراعتراض به وضعیت نامعلوم پروژه‌های مسکونی سپیدار ٢ و٣ دست به تجمع مقابل شهرداری تهران زدند.

امرروز١٦بهمن ششمین روز اعتراضات تعدادی ازرانندگان شرکت واحد عضوسپیداردووسه نیمه ساخته ورهاشده، وعدم پاسخگویی شهرداری تهران وشرکت واحد

تجمعی برای بقا

 جمعی از بیماران مبتلا به «ام‌پی‌اس» در اعتراض به نداشتن دارو و مشکلات تامین هزینه‌های آن، در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند.

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری کارخانه ماشین سازی اراک نسبت به عدم پرداخت٤ماه حقوق مقابل استانداری مرکزی

کارگران پیمانکاری کارخانه ماشین سازی اراک دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق دست از کار کشیده و مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.

محمدتقی‌آبایی (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی) گفت: غیر از کارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک، بقیه کارگران این مجموعه مشکل معوقات مزدی ندارند.

وی افزود: برای همین، تعدادی از این کارگران با مراجعه به استانداری و ثبت درخواست خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.

این کارگران که به صورت پیمانکاری در مشاغلی همچون جوشکار صنعتی و دیگ‌های بخار مشغول کارند، نزدیک به ٦٠ نفر می‌شوند،گفتند:از مهرماه سال جاری تاکنون، مزدی دریافت نکردند.

کارگران

اعتصاب و تظاهرات کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو را حمایت و همراهی کنیم

کارگران مبارز هفت تپه که عزم راسخ دارن تا گرفتن کلیه حقوق های معوقه خود از پای ننشینند، روز گذشته به محض ورود به محل کار برای ادامه اعتصابشان، توسط سرکوبگران گارد ویژه و امنیتی و انتظامی مورد یورش سبعانه و وحشیانه قرار گرفتند و در جریان این یورش که بعد از ناکام ماندن بخشدار شوش و رئیس اداره کار برای شکستن اعتصاب کارگران با وعده های توخالی انجام گرفت، ٢٤ نفر از کارگران از جمله اسماعیل بخشی نماینده جسور کارگران را بعد از ضرب وشتم با دست بند و پابند با خود ببرند و به دنبال آن دادستان به محل اعتصاب رفته و با تظاهر به حمایت از کارگران با وعده آزادی کارگران بازداشت شده قصد منصرف کردن آنان از پیگیری حقوق های معوقه در ازای آزادی همکارانشان را داشته که با هشیاری و جواب قاطعانه کارگران مبنی بر آزاد کردن همکاران با قدرت اتحاد خود و ادامه اعتصاب تا رسیدن به خواسته شان، این نقشه ضد کارگری نیز خنثی می گردد. خوشبختانه همانطور که کارگران اعلام کرده بودند همکارانشان را با قدرت اتحاد خود آزاد خواهند کرد، بعد از ظهر روز گذشته، سرکوبگران در مقابل اراده کارگران تسلیم شده و همه کارگران بازداشتی را آزاد کردند.

امروز ١٦ بهمن همچنان کارگران هفت تپه با اعتماد به نفس قویتر به اعتصاب خود ادامه داده اند. اما همزمان خبر تظاهرات شکوهمند کارگران هپکو در اعتراض به حقوق های معوقه در خیابان پارک ملی شهر اراک نیز پخش شد. کارگران هفت تپه و هپکو که تجارب موفقی در به بیرون از حصار کارخانه کشیدن اعتراضات خود را دارند، به خوبی اهمیت این شیوه از اعتراض را می دانند که با حمایت مردم همراه می شود و قدرت آنها را در برابر زورگوئی کارفرمایان افزایش می دهد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه به سهم خود از مبارزه جسورانه و غرور آفرین کارگران هفت تپه و هپکو پشتیبانی می کند و از همه کارگران و انسانهای معترض به اوضاع جاری می خواهد به هر طریق ممکن از این اعتصابات پشتیبانی کنند و بخصوص اعتراضات کارگران در خیابان های شهرها را همراهی نمایند.

زنده باد کارگران هفت تپه

زنده باد کارگران هپکو

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ١٦/١١/١٣٩٦

                     

پروین محمدی

قدرت کارگران در اعتصاب و اتحاد است

بارها از کارگران میشنوم تاکی باید با اعتصاب حقمان را بگیریم؟

“خسته شدیم از اعتصاب”

من به عنوان یک انسان حق دارم با کارم رفاه و آسایش برای خود و خانواده ام تامین کنم

اما در این سیستم اقتصادی من کارگر انسان نیستم

برده مدرن هستم

برده ایی که فقط آزاد شده ام که کارفرمایم را خودم انتخاب کنم

این آزادی را هم با جبر گرسنگی و معیشت به گرو گرفته توسط کارفرماها ،ظاهری بهم داده اند

به همین خاطر در انتخاب کارفرمایم نیز اختیاری ندارم

هر کس مرا به کار گیرد برایش کار میکنم

پس در این سیستم لفظ آزادی و اختیار حرف پوچ و چرتی است

برسیم به حق اعتصاب ، کاری که تا عمر دارم و اسمم کارگر است جزء جدا نشدنی از زندگی ام خواهد بود

اعتصاب تنها ابزار قدرت ما کارگران است وگرنه سگ هار سرمایه هیچ مانعی برای ایستادن از چپاول نمیشناسد

اگر فکر کنیم کارفرما انسان است و شعور دارد و میفهمد که ما کارگران هم انسانیم و با این همه کار و زحمت حق حیات داریم اشتباه کرده ایم

چرا که کارفرما هم در این سیستم سرمایه انسان نیست و باید محافظ سرمایه اش باشد و دایم تلاش کند سرمایه اش را با سود بیشتر، زیاد کند

اعتصاب تنها قدرت ما در مقابل قدرت کارفرمایان است آنان پول و پست و پلیس و دولت و قدرت دارند و ما کارگران در مقابل آنان تنها اعتصاب را داریم

قدرت اعتصاب ما میزان سهم ما از ثروت تولید شده  را نشان خواهد داد

این ثروت دایم در حال تولید است و آنان سهممان را از زندگی  به زبان خوش نخواهند داد چرا که سودشان بخطر میافتد

تنها زبان کارگر اعتصابش است هر چه قدرتمندتر و همبسته تر ،سهم اممان بیشتربرای زندگی

این تنها فرمولی است که کارگر برای زندگی در این سیستم میشناسد

و کارفرما هم از پول و پلیس و دولت و قدرتش استفاده میکند تا مقابل این قدرت کارگران (اعتصاب)همیشه بیاستد

اما اتحاد و همبستگی کارگران تنها سلاحی است که هیچ قدرتی را یارای مقابله با آن نیست

پروین محمدی نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران

١٦ بهمن ٩٦

 

بیانیه مشترک در بارۀ حداقل دستمزد در سال ١٣٩٧

روند تصمیم گیری در بارۀ تعیین حداقل دستمزد ١٣٩٧ و افزایش عمومی مزدها در شرایطی آغاز می شود که به گفته ی برخی از دست اندرکاران دولتی کارد به استخوان مردم، بویژه کارگران و حقوق بگیران رسیده است. امسال نیز، مانند سال های گذشته، در مذاکرات مربوط به مزد و تصمیم گیری در مورد یکی از بنیادی ترین مسئله ی زندگی کارگران و حقوق بگیران نمایندگان واقعی آن ها حضور ندارند، و به روال سال های گذشته، مقامات دولتی و نمایندگان کارفرمایان در نهادهای تعیین مزد یک جانبه به نفع دولت و کارفرمایان تصمیم می گیرند.

در سال ١٣٩٦، باز هم قدرت خرید کارگران به شدت سقوط کرده، ایمنی کار و اطمینان به آینده، بیش از پیش به وخامت گرائیده و یکه تازی و خودکامگی کارفرمایانِ بنگاه های خصوصی و دولتی، که از حمایت دستگاه های قضائی و انتظامی و امنیتی برخوردارند، ابعاد گسترده تر و خشن تری به خود گرفته است. هر اعتراض کارگری به شرایط نامناسب در محیط کار با برخورد امنیتی و پلیسی مواجه می شود. جمعیت بیکاران به ٦ میلیون نفرمی رسد که اکثریت مطلق آنها حقوق بیکاری دریافت نمی کنند. به رغم وعده های داده شده در مورد ایجاد اشتغال، هر روز بر شمار انبوه بیکاران افزوده می شود. حقوق صدها هزار کارگر در بنگاه های صنعتی و اداری خصوصی و دولتی ماه ها به تعویق می افتد و کارفرماها با استفاده از ظرفیت های نهفته در قانون و حمایت دستگاه قضایی از پرداخت مزد نیروهای کار سرباز زده و کارگران معترض را اخراج و به شلاق و زندان محکوم می کنند. انواع تبعیض های جنسیتی، مذهبی، ملی و قومی در محیط کار بیداد می کند. استفاده ی غیر انسانی از کار کودکان و بازنشستگان با مزدهایی بسیار کمتر از حداقل مصوب و همچنین با اعمال دستمزدهای نابرابر به زنان کارگر نسبت به مردان و اعمال ستم مضاعف بر بخش بزرگی از طبقه کارگر، بر شدت سرکوب دستمزدها می افزاید.

در بحث حداقل دستمزد کارگران و سطح عمومی مزدها در ایران، با واقعیت های انکار ناپذیری روبرو هستیم که بر زندگی تمامی حقوق بگیران حاکم است و به روشنی تمام خود را نشان می دهد؛ برخی از آنها چنین اند:

١- طبق سند بررسی هزینۀ خانوار بانک مرکزی برای سال ١٣٩٥، متوسط هزینه ی یک خانوار شهری با میانگین ٣/٣٣ (سه و سی و سه صدم) نفر معادل ٣ میلیون و ٢٧٥ هزار تومان در ماه اعلام گردید. این مبلغ برای خانوار شهری ٤ نفره به بیش از ٣میلیون و ٩٠٠ هزار تومان در ماه می رسد. به منظور برآورد مزد و حقوق لازم برای تأمین زندگی یک خانوار شهری ٤ نفره در سال ١٣٩٧، باید تورم سال های ١٣٩٦ و ١٣٩٧ را هم در محاسبه بگنجانیم. در این صورت حداقل دستمزد لازم برای تأمین زندگی یک خانوار ٤ نفره در سال ١٣٩٧ به ٥ میلیون تومان در ماه بالغ می گردد. اقتصاد ایران به رغم تمام نابسامانی ها و کاستی هایش توان پرداخت چنین مزدی را دارد و توجیهات مقامات دولتی در رابطه با عدم توان پرداخت این مبلغ فریبکاری ای بیش نیست.

٢- بانک مرکزی و مرکز آمار هر سال تورم را کمتر از تورم واقعی اعلام می کنند. حتی اگر از سال ١٣٥٨ تاکنون مزدها به تناسب تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند افزایش یافته بودند باز هم دستمزد حداقلی که به این ترتیب برای سال ١٣٩٧ ممکن است تعیین گردد از خط فقر مطلق در این سال که ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان می باشد؛ پایین تر خواهد بود.

٣- حداقل دستمزد، و به طور کلی سطح مزدها در ایران، یکی از پائین ترین ها در جهان است و این در حالی است که قیمت بسیاری از اقلام کالاهای مصرفی و خدمات – حتا دولتی- با قیمت های جهانی برابری می کند.

با توجه به همه آنچه گفته شد از نظر امضا کنندگان این بیانیه، حداقل دستمزد سال ١٣٩٧ نمی تواند از ٥ میلیون تومان در ماه کمتر باشد.

ما از همۀ کارگران، معلمان، پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستان ها و درمانگاه ها، از تمام کارمندان زحمتکش مؤسسات خصوصی و دولتی، از تمام بازنشستگان در سراسر کشور دعوت می کنیم خواست حداقل دستمزد ٥ میلیون تومان را با همۀ کارگران و مزدبگیران به پیش ببرند و بحق بودن، ضرورت و امکان آن را توضیح دهند.

سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

گروه اتحاد بازنشستگان

١٥ بهمن ١٣٩٦

 

بیانیه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در حمایت از زنان معترض به حجاب اجباری (دختران خیابان انقلاب)

با شروع اعتراضات خیابانی مردم علیه گرانی، فقر و بیکاری، مطالبات سیاسی و اجتماعی جامعه نیز با جدیت و توان تازه ای در کنار مطالبات معیشتی پیش کشیده شده اند. آزادی بیان و تشکل و تجمع، لغو حجاب اجباری و قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، با سر دادن شعار آزادی زندانی سیاسی توسط مردم معترض در خیابان و تبدیل کردن روسری (حجاب اجباری) به پرچم اعتراض بوسیله دختران و زنان عاصی از تبعیض و پوشش اجباری، امروز به مطالبه ای سراسری تبدیل شده است که با مبارزات حول خواستهای معیشتی توده های محروم جامعه در هم تنیده و به پیش برده می شود .

خواست حق آزادی پوشش و لغو قانون حجاب اجباری، یکی از خواسته هائیست که همواره در پلاتفرم مطالباتی طبقه کارگر طی ٣٩ سال گذشته جای داشته و مردان و زنان کارگر برای تحقق آن در کنار دیگر مطالباتش مبارزه کرده اند. امروز زنان آزادیخواه بطور گسترده همگام با دیگر بخشهای محروم جامعه برای رسیدن به حقوق پایمال شده خود طی ٣٩ سال اخیر به میدان آمده اند و با بر داشتن حجاب توسط دختر خیابان انقلاب، نقطه عطفی تعیین کننده در تاریخ مبارزاتی این نیمه از جامعه رقم خورده است. این نوع اعتراض صریح و آشکار به حجاب اجباری به سرعت در حال گسترش و فراگیر شدن در خیابانها و میادین تهران و بقیه شهرها می باشد و مردان برابری طلب زیادی را هم تا امروز با خود به عرصه اعتراض خیابانی آورده است.

ظهور دختران و پسران معروف به «خیابان انقلابی ها»، بدون شک شامل زنان و مردان کارگر و لایه های پایینی جامعه نیز می گردد. در نتیجه طبقه کارگر ایران که نیمی از آن را زنان تشکیل می دهند، جنبش جاری اعتراض به حجاب اجباری را به خود مرتبط می داند و مؤظف به پشتیبانی و حمایت قاطعانه از آن می باشد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه با تمان توان از مبارزه زنان معترض به حجاب اجباری در خیابان (دختران خیابان انقلاب) حمایت می کند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط نرگس حسینی «دومین دختر خیابان انفلاب» و دیگر دختران احتمالا بازداشت شده می باش.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ١٠/١١/٩٦

خبر تکمیلی تهاجم وحشیانه نیروهای گارد ویژه و انتظامی به کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه

در پنجمین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، در حالی که کارگران کشاورزی در گروههای کوچک به مقابل کارخانه میرسیدند تا برای تجمع به همکاران خود در داخل شرکت بپیوندند با خیل نیروهای گارد ویژه و تهاجم آنان واقع شدند بطوریکه بسیاری از آنها با موتورهای خود برای جلوگیری از بازداشت به مزارع نیشکر روی آوردند و موتورسوارهای گارد ویژه نیز به تعقیب آنان پرداخته و نهایتا بیرون از شرکت تعدادی از این کارگران و منجمله راننده های تراکتور را با ضرب و شتم بازداشت کردند.

در ادامه این تعرض وحشیانه به کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه، این نیروها تمامی دربهای ورود و خرج کارخانه را بستند و در داخل کارخانه نیز نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت تعداد دیگری از کارگران و منجمله نماینده های آنان اسماعیل بخشی و کرامت پام و قربان علیپور کردند.

بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران در جریان این یورش وحشیانه به کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه حدود ٤٠ نفر از آنان بازداشت شدند که از این میان ٢٣ نفر از آنها و منجمله نماینده های آنان اسماعیل بخشی و کرامت پام با دستبند و پا بند از پاسگاه هفت تپه به مرکز ستاد فرماندهی نیروهای انتظامی واقع در شهرک دانیال که در مجاورت شهر شوش قرار دارد منتقل شدند. لازم به یادآوری است ابتدا قرار بود این ٢٣ کارگر از پاسگاه هفت تپه به دادگستری منتقل شوند اما همه آنان جهت بازجوئی و اعمال فشار بیشتر به مرکز ستاد فرماندهی انتظامی شهر شوش منتقل شدند.

بنا بر بر این گزارش، در حال حاضر (ساعت پنج ) ٢٣ کارگر بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه در اتاقی ١٢ متری در مرکز ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان شوش تحت شرایط سخت و غیر قابل تحملی در حبس هستند و توسط اطلاعات نیروی امنیتی در حال بازجوئی می باشند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی تهاجم وحشیانه نیروهای انتظامی و گارد ویژه و ضرب و شتم شدید کارگران، حوالی ساعت ٢ ظهر قائم مقام جدید مدیر عامل کارخانه کیومرث کاظمی به همراه درخشانی رئیس تولید شکر در جمع کارگران حضور پیدا کرده و تلاش کردند با اجرای یک سناریوی از پیش تعیین شده کارگران را وادار به شکستن اعتصاب کنند. در این نشست و مذاکره ابتدا درخشانی با طرح این سوال از کارگران که ایا کاظمی را قبول دارید یا ندارید فضای لازم را برای وی ایجاد کرد و سپس کاظمی با سوء استفاده از موقعیت خود به عنوان مقامی بومی در شرکت که مورد توجه برخی از کارگران قرار دارد وعده آزادی کارگران بازداشتی و پرداخت حقوق معوقه کارگران در هفته آینده را داد. در این نشست معاون نیروی انتظامی شهرستان شوش هم وعده ازادی کارگران بازداشتی را تا بعد از ظهر امروز داد.

بنا بر این گزارش، بدنبال اجرای این سناریو از سوی کاظمی و سوء استفاده ایشان از اعتماد جمعهایی از کارگران بدلیل بومی بودنش، بخشهایی از آنان به سر کارهای خود بازگشتند اما قسمتهای مهمی از شیف عصر کارخانه حاضر به شکستن اعصاب نشده و همچنان در اعتصاب بسر می برند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بطور هوشمندانه ای بر این نکته واقف اند که سازماندهی تهاجم امروز به کارگران اعتصابی با هدف شکستن اعتصاب و عدم پرداخت دستمزدهای معوقه صورت گرفته است تا کارفرما و عواملش بتوانند با مستمسک قرار دادن موضوع آزادی کارگران بازداشتی و معامله بر سر آزادی آنها، هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت تپه را همچنان بدون پرداخت حقوق و با شکم گرسنه وادار به کار کنند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه علیرغم اجرای سناریوی از پیش تعیین شده از سوی کاظمی و سوء استفاده از بومی بودنش، بدلیل نگرانی شدید از عدم پرداخت نزدیک به چهار ماه دستمزد معوقه و دیگر مطالبات خود مصمم به تداوم اعتصاب و اعتراضات خود هستند و اعلام کرده اند علیرغم هر گونه اخلالی در اعتراضاتشان، تا آزادی همکاران بازداشتی خود و دریافت مطالبات شان ، کماکان به اعتصابات ادامه خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٥ بهمن ماه ١٣٩٦

 

اسماعیل_بخشی، بساک، علیپور،کرامت پام و امیری، کارگران هفت_تپه، که زیر بازجویی و فشار و تهدید مقامات امنیتی قرار گرفته اند حمایت می کنیم!

چند تن از کارگران هفت تپه به نام های اسماعیل بخشی، رحیم بساک، قربان علیپور، ابراهیم امیری و کرامت پام  مورد بازجویی و تهدید مقامات امنیتی شهر شوش قرار گرفته اند. در میان آنان اسماعیل_بخشی که در حین اعتصاب کارگران، یکی از چندین کارگر بود که در جمع همکاران خود صحبت هایی در راستای خواسته_های_قانونی_کارگران و حقانیت اعتراض کارگران هفت تپه برای کسب مطالباتشان انجام داده بود و فیلم سخنان آگاه گرانه و دلیرانه ی وی بازتاب بسیار پیدا کرد.

اسماعیل بخشی در سخنان خود به خواسته های برحق کارگران هفت تپه اشاره کرده بود و اعلام کرده بود که در صورتی که مطالبات کارگران برآورده نشود، آنان میتوانند خودشان مدیریت شرکت را برعهده بگیرند. پس از ایراد این سخنان، اسماعیل بخشی مورد حمله ی تعدادی افراد ناشناس قرار گرفت که با قمه و چاقو به او حمله کردند در حالی که هیچگونه پیگردی از سوی مقامات انتظامی و امنیتی و قضایی برای یافتن این مهاجمان انجام نگرفته است و در عوض اسماعیل بخشی، تحت بازجویی و تهدید قرار گرفته است! ما کارگران هفت تپه پس از چندین روز که از بازجویی همکارانمان گذشته است از این ماجرا باخبر شده و متوجه شده ایم که آنها در بازجویی ها تحت فشار قرار گرفته اند .

ما جمعی از کارگران هفت تپه اعلام میکنیم که سخنان اسماعیل بخشی، بساک، پام و علیپور، سخنان و خواسته ی اکثریت کارگران هفت تپه است و در صورت بروز هر گونه مشکل از سوی افراد لباس شخصی و یا از سوی مقامات برای این کارگران، ما از طرق لازم و مختلف دست به اعتراض خواهیم زد و اجازه نخواهیم داد همکاران حق طلب ما که تنها خواسته های قانونی و برحق ما را به زبان آورده اند، بیش از این مورد آزار قرار گیرند. با ایجاد فشار بر چند تن از همکاران ما، اعتراضات برحق ما کمتر نشده و بلکه بیشتر خواهد شد.

جمعی از کارگران هفت تپه

١٣ بهمن ٩٦

یورش گسترده گارد ویژه به کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر هفت تپه

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز ١٥ بهمن در پنجمین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از ساعات اولیه صبح نیروهای گارد ویژه در سطح گسترده ای اقدام به محاصره کارخاته شرکت نیشکر هقت تپه کرده اند و کارگران بخش کشاورزی را که قصد ورود به کارخانه و پیوستن به همکاران اعتصابی خود را دارند مورد حملات وحشیانه قرار داده و تا لحظه مخابره این ٥ نفر از کارگران کشاورزی و ٢ نفر از کارگران یارد شهدای هفته را بازداشت کرده اند.

بنا بر این گزارش، یورش وحشیانه گارد ویژه و ونیروهای انتظامی به کارگران بخش کشاورزی در حالی از ساعت اولیه صبح امروز آغاز شده است که بعد از ظهر دیروز بخشدار شوش و رئیس جدید اداره کار ظریف خسرجی با حضور در محل کارخانه سعی در شکستن اعتصاب کارگران کردند اما با مقاومت آنان مواجه و پس از ساعتی مجبور به ترک شرکت شدند. همچنین سیامک افشار قائم مقام سابق مدیر عامل شرکت که بشدت مورد نفرت کارگران است حوالی سات ٦ بعد از ظهر دیروز وارد شرکت شده است.

بنا بر آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران، موتورسواران گارد ویژه برای ایجاد رعب و وحشت در میان کارگران بخش کشاورزی با موتورهایشان در مزارع نیشکر جولان میدهند و با مشاهده کارگرانی که با موتور به سر کار می آیند آنان را مورد حمله قرار داده و در داخل مزارع تعقیب میکنند.

همچنین نیروهای گارد ویژه و انتظامی کلیه دربهای کارخانه را به کنترل خود در آورده اند و دور تا دور کارخانه در حال گشت زنی هستند تا تا کارگران بخش کشاورزی نتوانند به همکاران اعتصابی خود در داخل شرکت بپیوندند.

استفاده از نیروی سرکوب برای وادار کردن کارگران نیشکر هفت تپه به کار با شکم گرسنه یک جنایت بزرگ است که باید دولت روحانی، مسئولین شهر شوش، شخص اسد بیگی و دیگر مسئولین شرکت نیشکر هفت تپه پاسخگوی آن باشند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران یورش وحشیانه نیروهای گارد ویژه و انتظامی به کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه را قویا محکوم میکند و اعلام میدارد توسل به چنین اقدامات سبعانه ای نه تنها خللی در عزم و اراده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و ما کارگران ایران در مبارزه برای دستیابی به حقوق انسانی مان ایجاد نخواهد کرد بلکه ما کارگران را بیش از پیش، پیشاپیش مردم آزاده ایران به صفوف قیامهای خیابانی خواهد کشاند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٥ بهمن ماه ١٣٩٦

 

پیام جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

سلام دوستان ،خسته نباشید

ساعتی پیش آقای کاظمی قائم مقام شرکت به همراه رئیس نیروی انتظامی به میان ما اومدند و قول دادند کارگرهای بازداشتی را تا بعد از ظهر آزاد کنن

و از همه خواستن که تولید را شروع کنن و به اعتصاب پایان بدهن

آقای کاظمی ما پنج روزه اعتصاب کردیم برای گرفتن حقوق هامون

امروز مثل اوباشان بهمون شبیخون زدید و حمله کردید و کارگرها را مثل جانی ها دست بند و پا بند زدید و بردید

حالا اومدی قول آزادی اشون را میدی؟!!!

تو در مقامی که هستی اول از همه تکلیف حقوق های ما را معلوم کن و جواب بده که نیروی انتظامی و گارد ویژه به چه حقی و با اجازه چه کسی امروز وارد شرکت شدند و کارگرها را دانه دانه در مقابل چشم شما با ضرب و شتم دستگیر کردند

هنر شما این بود که از ورود نیروی سرکوبگر نیروی ضد شورش جلوگیری میکردی نه اینکه قول آزادی همکارانمون را بدی

همکارانمون را با نیروی متحد امون از دستتون درمیارم و آزاد میکنیم

حوادث امروز فقط برای بی پاسخی شما به مطالبات برحق ما بود که مجبورمان کنید مثل گذشته کار کنیم و حقوق نگیریم

چون خیلی خوب میدونید که نمیخواهید پول کارگرها را بدهید

شماها برای همین با عجله داریدانبارهای شکر زرد و سفید را هر روزه خالی میکنید که چیزی داخل شرکت نماند و همه اش را پول کنید و در جیبهایتان بگذارید

ولی ما هم جلویتان میایستیم و نمیگذاریم این نقشه اتون عملی بشه

هم همکارامون را از دستتون بیرون میاریم و هم حق امون را میگیریم

جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

اخراج

اخراج سی وپنج نفر از پرسنل بیماربر بیمارستان امام خمینی تهران بخاطر اعتراض به سه ماه پرداخت نکردن حقوق

گزارش

مشکل معیشت بازنشستگان با افزایش درصدی حقوق حل نمی شود.

در سال ٩٥ حقوق ٧٥٠/٠٠٠ تومانی ٢٠ درصد افزایش یافت و به ٩٠٠/٠٠٠ تومان رسید.

آیا تحولی در زندگی بازنشستگان ایجاد شد؟

در سال ٩٦ حقوق ٩٠٠/٠٠٠ تومانی ٢٧ درصد افزایش یافت و به ١/١٥٠/٠٠٠ تومان رسید.

واقعا با احتساب تورم کدام مشکل بازنشستگان حل شده است؟

اگر قرار است همسان سازی یا متناسب سازی مشکل معیشتی بازنشستگان را حل کند، ابتدا باید یک کف حقوقی قابل قبول تعیین شود، سپس افزایش های دیگر اعمال شود.

٨٥ درصد کارگران  قرارداد موقت هستند

بیش از ١٣ میلیون کارگر سرپرست خانوار  در ایران وجود دارد که طبق آمارهای موجود ٨٥ درصد کارگران در کشور قرارداد موقت هستند

جان باختن کارگر معدن مرمریت صفاشهرپس سه روز مصدومیت حین کار دربیمارستان

نیمه شب یازدهم بهمن ماه،کارگر مصدوم حادثه معدن مرمریت صفاشهر شهرستان خرم بید استان فارس پس از سه روز در بیمارستان آباده جان خود را از دست داد.

براساس گزارشی که ١٣بهمن رسانه ای شد،حادثه هشتم بهمن ماه، زمانی رخ داد که یکی از کارگران معدن مرمریت صفاشهر حین انجام کار بر اثر برخورد تکه سنگ رها شده از زیر لاستیک یک دستگاه لودر به سرش دچار مصدومیت شد.

این کارگر که هنوز هویتش منتشر نشده، پس از سه روز تحمل درد در بیمارستان آباده نیمه شب یازدهم بهمن ماه جان خود را از دست داد.

بنا بهمین گزارش،در چند ماه گذشته حادثه مشابه ای در معدن مرمریت صفا دشت رخ داده که موجب مرگ کارگر دیگری شده است.

چهار ماه از حقوق‌نگرفتن کارگران راه‌آهن ورامین می‌گذرد.

چهار ماه از حقوق‌نگرفتن کارگران راه‌آهن ورامین می‌گذرد. کارگران زحمت‌کشی که انگار وظیفه شان کار کردن وحقوق نگرفتن است

شماری از آنان روز جمعه ١٣ بهمن‌ماه در اعتراض به پرداخت‌نشدن ٤ ماه حقوق‌شان با نشستن روی ریل قطار، برای ساعاتی جلوی حرکت قطارها را گرفتند.

هفت کودک دیگر هم درمناطق زلزله‌زده در زیر چادرها جان داده‌اند

نادری نماینده پاوه: به جز سارینا و ماتیار هفت کودک دیگر هم درمناطق زلزله‌زده در زیر چادرها جان داده‌اند. ٩٧ مورداقدام به خودکشی شده وکسانی هستند که هفتاد روز است نتوانسته‌اند به حمام بروند

مرگ و مصدومیت ١٢ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

طی روزهای گذشته، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ٣ کارگر کشته و ٩ کارگر نیز مصدوم شدند. ایران در میان کشورهای جهان رتبه ١٠٢ را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

 

شیوع شپش و عفونت‌های مجاری ادراری در مناطق زلزله‌زده

یکی از مسئولان وزارت بهداشت در واکنش به گزارش‌هایی که از شیوع شپش در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر می‌دهند اعلام کرده « شپش سر یک بیماری بومی این مناطق است اما زمانی که تراکم جمعیت در منطقه‌ای محدود افزایش پیدا می‌کند و توجه به موارد بهداشتی در خانواده‌‌ها کم می‌شود این بیماری‌ نمود بیشتری پیدا می‌کند.»

بهزاد امیری، مسئول اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بدون توجه به کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام در مناطق زلزله‌زده گفته برای کنترل این گونه بیماری‌ها نیاز به آموزش است و داروهایی مورد نیاز به میزان لازم در سطح مناطق زلزله‌زده توزیع شده است

افزایش قیمت ٣ گروه از کالاهای اساسی

براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ ١.٢ درصد، میوه‌های تازه ١.١ درصد و گوشت مرغ ١.٦ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است.

گزارش روزنامه قانون به نقل از بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در تهران، قیمت چند کالای اساسی افزایش یافته است. براساس خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ششم بهمن‌ماه، قیمت تخم‌مرغ ١.٢ درصد، میوه‌های تازه ١.١ درصد و گوشت مرغ ١.٦ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. همچنین قیمت لبنیات ٠.٥ درصد و حبوب ٠.١ درصد کاهش داشت و قیمت برنج، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی نیز در مدت زمان مشابه بدون تغییر و ثابت بوده است.

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ١.٦ درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل ١.٢ درصد افزایش داشت و شانه‌ای ١٢٦ هزار تا ١٥٦ هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب قیمت نخود معادل ٠.٣ درصد و لوبیا چیتی ٠.١ درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شد و انگور عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سـبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه یک معادل ٠.٣ درصد، لیموشـیرین ٣.٢ درصد، انگور ٠.٢ درصد و کیوی ١.٣ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ٠.١ درصد تا ١٠.٧ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل ٢ درصد، گوجه‌فرنگـی ٠.٢ درصد و بادنجان ١.٨ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ٠.١ درصد تا ٣.٥ درصد افزایش یافت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند ثابت بـود و بهای گوشت تازه گاو وگوساله معـادل ٠.١ درصد و گوشت مرغ ١.٦ درصد افزایش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته قیمت قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

آمارهای ضد و نقیض معاون وزیر بهداشت درباره خودکشی در مناطق زلزله‌زده

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در نشست خبری امروزش ابتدا گفته آماری مبنی بر خودکشی در شهرهای زلزله‌زده و ثلاث باباجانی نداشتیم اما بعد با تکذیب خبر ٩٧مورد خودکشی در ثلاث باباجانی گفته ارقام واقعی شاید ١٠ درصد این رقم باشد. بر این اساس و با اتکا به گفته‌های محمدهادی ایازی، حداقل ١٠مورد خودکشی در این شهر اتفاق افتاده است.

ایازی همچنین از میزان افسردگی در ایران هم ابراز نگرانی کرده و گفته ما به عنوان متولی سلامت به دستگاه‌های فرهنگ‌ساز تاکید جدی داریم تا نشاط‌سازی در جامعه در دستور کار قرار گیرد. افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. زنان ١٦ درصد و مردان ١٢ درصد نشانگان اختلالات روانی دارند.

او درباره تراجنسی‌ها در ایران هم گفته این افراد وضعیت خوبی ندارند و برای عمل‌های تغییر جنسیت تحت پوشش بیمه نیستند. بنابراین باید «خیرین کمک کنند» تا بتوانیم به آنها هم خدمات ارائه دهیم.

نمایندگان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بارها از فوت مردم به دلیل سرما و اقدام به خودکشی در این مناطق خبر داده‌اند که اغلب آنها از طرف مسئولان دولتی تکذیب شده است. شرایط زندگی در این مناطق با وجود گذشته سه ماه از زلزله همچنان سخت و دشوار است و حداقل نیمی از مردم همچنان در چادر و بدون سرویس بهداشتی و خدمات درمانی زندگی می‌کنند.

با اینکه پژوهشگران مسائل اجتماعی فقر و بیکاری را علت اصلی خودکشی و افسردگی در ایران می‌دانند، مسئولان همچنان علل شخصی را به عنوان دلیل گسترش افسردگی در ایران معرفی می‌کنند. وزیر بهداشت هم پیشتر گفته بود در ٢٦سال گذشته، میزان افسردگی در ایران دو برابر شده است

محمودبهشتی راهی زندان شد.

امروز ١٥ بهمن ١٣٩٦ محمود بهشتی لنگرودی،عضوهیات مدیره ی کانون صنفی معلمان تهران،که به خاطراعتراض به وضعیت آشفته ی آموزش وپرورش کشور وفعالیت های صنفی به ٥ سال زندان محکوم شده است،پس از گذراندن چندروز مرخصی درمیان استقبال گرم خانواده و چند تن از همکاران وارد زندان اوین شد،تا به سایر روشنفکران زندانی مانند،فتاح سلطانی،اسماعیل عبدی و دیگران بپیوندد.

بین المللی

انگلستانافزایش آمار خیابان‌خواب‌ها برای هفتمین سال

تعداد افرادی که در انگلستان شب در خیابان‌ها می‌خوابند برای هفتمین سال پیاپی افزایش پیدا کرده است.

براساس آمار رسمی این رقم در پاییز سال ٢٠١٧ میلادی با ١٥ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ٤٧٥١ نفر رسیده است. این آمار مربوط به افرادی است که شب‌ها در کنار خیابان می‌خوابند و یک چهارم آن مربوط به شهر لندن است.

افرادی که در پناهگاه‌های شهرداری‌ها و یا اقامتگاه‌های موقت به سر می‌برند شامل این آمار نمی‌شوند.

میزان خیابان خوابی در لندن ١٨ درصد و در بقیه انگلستان ١٤ درصد افزایش داشته است. مناطق شمال غرب با افزایش ٣٩ درصدی رکوردار بوده است.

پولی نیت، مدیرعامل یک موسسه خیریه که به اسکان افراد بی‌خانمان و خیابان‌خواب کمک می‌کند، می‌گوید: “این آمار نشان‌دهنده بحران مسکن در جامعه ماست. وقتی این تعداد افراد مجبور هستند در خیابان بخوابند این یعنی جامعه دچار مشکل است. تعداد افراد بی‌خانمان خیلی بیشتر از این کسانی است که شب‌ها در خیابان می‌خوابند.

خانم نیت می‌گوید: “اگر افرادی که به طور موقت در اقامتگاه اسکان داده شده و یا خانه دوستان و آشنایان خود هستند را به این آمار اضافه کنیم رقم به صدها هزار نفر می‌رسد.”

موسسات خیریه حمایت از افراد بی خانمان اعلام کردند که این رقم ضرورت یک اقدام فوری را نشان میدهد.

جان اسپارکس، مدیرعامل موسسه خیریه “بحران‌ها” می‌گوید اینکه در یک کشور ثروتمند و پیشرفته هر سال تعداد افرادی که مجبور میشوند در شرایط خطرناک و سرما در خیابان بخوابند بیشتر میشود یک فاجعه واقعی است.

سخنگوی وزارت مسکن، اقلیت‌ها و دولت‌های محلی MHCLG می‌گوید: “هرگز هیچکس نباید مجبور به خیابان خوابی شود. به همین دلیل است که دولت قصد دارد تا سال ٢٠٢٢ میلادی، مشکل خیابان خوابی را حل کند و همه با هم تا سال ٢٠٢٧ بتوانیم این مشکل را ریشه‌کن کنیم.”

اتیوپی – کار طاقت فرسا در ازای مزد ناچیز

به گزارش دیلی‌میل، در کشور اتیوپی معادن نمک فراوانی وجود دارد که نمک مورد نیاز ١٠٠ میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می‌‌کنند؛ با این حال کارگرانی که در این معدن مشغول به کار هستند، بسیار فقیرند و روزانه تنها هشت دلار دستمزد می‌گیرند.

وسعت بیابان‌های نمک منطقه نیز ٩٠ هزار کیلیومتر مربع است و کارگران باید با استفاده از کلنگ و تجهیزات دیگر قطعات بزرگ نمک را از زمین خارج کرده، آنها را خرد کنند تا به قطعات کوچکتر تقسیم شوند. گروه دیگری از کارگران نیز آنها را بار شتر می‌کنند تا به شهر برسانند.

از آنجا که کار دیگری در این منطقه وجود ندارد، کار در معدن نمک نسل‌هاست در میان مردم ساکن در بیابان‌های اتیوپی انجام می‌شود.

کار در معادن نمک بسیار طاقت‌ فرساست. دمای هوا در این مناطق به طرز وحشتناکی در تابستان‌ها بالا می‌رود و شنیده‌ها حاکی از آن است که کارگران بسیاری تاکنون به علت گرمازدگی جان باخته‌اند. از آنجا که سود فراوانی از ناحیه این معدن نصیب دولت می‌شود، دولت اتیوپی قصد دارد این معادن را با تکنولوژی‌های روز  مجهز سازد اما تاکنون حمایتی از کارگران برای کاهش سختی کار آنها انجام نداده است.

ایتالیااعتصاب کارکنان قطارهای شهری

روز دوشنبه ٢٩ ژانویه کارکنان قطارهای شهری در ایتالیا در اعتراض به سیاست های نئولیبرالی دست به اعتصاب زدند.

همزمان با اعتصاب کارکنان قطار شهری در ایتالیا، کارکنان حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل و مدارس این کشور نیز اعلام کرده اند ماه آینده اعتصاب خواهند کرد.

اتحادیه های مختلف کارگری در ایتالیا با انتشار بیانیه ای، علت اصلی اعتصاب کارکنان قطارهای شهری را تمدید نشدن قراردادهای کارگران اعلام کردند، قراردادهایی که از چند ماه پیش تاکنون، موعد آن به پایان رسیده است. پرداخت نشدن پاداش کارگران نیز از دیگر دلایل این اعتصاب است. اما علاوه برکارکنان قطار های شهری، کارکنان مدارس، حوزه بهداشت و درمان و حمل و نقل ایتالیا نیز قرار است ماه فوریه دست به اعتصاب بزنند.

 

کره شمالی٦٠ هزار کودک در معرض قحطی

 

یونیسف صندوق کودکان ملل متحد، هشدار داده است که نزدیک به ٦٠ هزار کودک در کره شمالی در معرض خطر قحطی زدگی هستند.به گزارش یونیسف، تحریمهای بین المللی به خاطر برنامه تسلیحات اتمی و موشک بالیستیکی این کشور فقیر و منزوی از عوامل ایجاد چنان وضعیتی به شمار می رود.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود یادآور شده است که افزایش تحریمهای بین المللی و شدت گرفتن آنها بر تغذیه کودکان این کشور تاثیر جدی داشته است هرچند به گفته عمرعبدی، قائم مقام اجرائی یونیسف، شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمامی قطعنامه های تحریم، عملیات امداد و بشردوستانه را از دایره تحریمها معاف کرده است.

به گفته عمر عبدی، با این همه بانکها و شرکتهای عرضه کننده کالاها و مواد غذائی یا شرکتهای کشتیرانی با درنظر گرفتن تحریمها در این زمینه با احتیاط عمل می کنند و حاضر نیستند تن به خطر بدهند.

یونیسف با اشاره به چالشهای عملیاتی براثر مسائل سیاسی و پیامدهای ناخواسته تحریمها علیه کره شمالی، برای تهیه غذا، آب و امکانات بهداشتی برای کره شمالی خواستار یک کمک ٥/١٦ میلیون دلاری شده است.

هفته گذشته شورای امنیت در قطعنامه تازه‌ای شش کشتی، نه شخص حقوقی و ١٦ شهروند کره شمالی را در معرض تحریم های تازه قرار داد.یونیسف از انگشت شمار سازمانهای امداد بین المللی است که اجازه کمک رسانی به کودکان کره شمالی را دارد.

در دهه ١٩٩٠، بنا به گزارشها بیش از ٣ میلیون نفر در این کشور بر اثر گرسنگی جان دادند.هم اکنون بیش از ٢٠٠ هزار کودک در این کشور دچار سوء تغذیه اند که از این میان ٦٠ هزار نفر درمعرض خطر مرگ قرار دارند.

 

آفریقای جنوبی ٩٥٠ کارگر معدن طلا در اعماق زمین گیر افتاده‌اند

قطع برق و از کار افتادن آسانسورها به علت توفان شدید باعث شده حدود ٩٥٠ نفر از کارگران یک معدن طلا در آفریقای‌جنوبی در زیر زمین محبوس شوند. مقام‌ها می‌گویند تلاش برای نجات آنها آغاز شده و فعلا جای نگرانی نیست اما اتحادیه‌های کارگری از کندی عملیات نجات انتقاد کرده‌اند.

آن طور که سخنگوی این معدن طلا به رسانه‌ها گفته تاکنون ٦٥ نفر از معدنچیان سالم بیرون آورده شده‌اند اما اتحادیه صنفی کارگران معدن نسبت به بخطر افتادن جان باقی کارگران که از روز چهارشنبه ٣١ ژانویه در داخل معدن محبوس شده‌اند اظهار نگرانی شدید کرده است.

آفریقای جنوبی بزرگترین استخراج کننده طلا در جهان است اما به لحاظ رعایت موارد ایمنی برای معدنچیان بارها با انتقاد روبرو شده است.

این معدن که به شرکت سیبانی-استیل‌واتر تعلق دارد و نامش معدن طلای بئاتریکس است در ٢٩٠ کیلومتری جنوب‌غربی شهر ژوهانسبورگ واقع شده است.

آن‌طور که گزارش شده این معدن دارای ٢٣ طبقه زیرزمین است که گودترین آنها در عمق ١٠٠٠ متری زیر زمین حفر شده است.

اتحادیه کارگران معدن آفریقای‌جنوبی از روند امدادرسانی انتقاد کرده و آن را “بسیار کند” ارزیابی کرده است.

لیووانی مامبورو، سخنگوی این اتحادیه به خبرگزاری رویترز گفته: “مشکل این جاست که آنها می‌خواهند یکی‌یکی معدنچیان را از زیر زمین بیرون بیاورند”.

اتحادیه کارگران معدن و ساختمانی هم گفته نگرانی‌ها از آنجا افزایش یافته که تعداد محصورشدگان در زیرزمین بسیار زیاد است.

جوزف ماتونجوآ، رئیس این اتحادیه گفته همین الان هم ممکن است به علت کم آب شدن بافت‌های بدن و پایین آمدن سطح قند و کمبود مواد مغذی جان برخی از معدنچیان گرفتار شده به خطر افتاده باشد.

آفریقای‌جنوبی برخی از عمیق‌ترین و خطرناک‌ترین معادن جهان را دارد.در سال میلادی گذشته (٢٠١٧) بیش از ٨٠ معدنچی در این کشور در جریان حوادث شغلی جان دادند.