اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

 

کارگران هفت تپه وارد اعتصاب عمومی شدند.

بنا بر خبر منتشر شده از سوی سندیکای نیشکر هفت تپه از سال هشت و نیم روز ٢٥ دی ماه کارگران نیشکر هفت تپه بابت عدم دریافت حقوق مهر ماه و همچنین ماههای بهمن و اسفند ٩٤ وارد اعتصاب عمومی شدند. این اعتصاب از اداره تعمیر و نگهداری ماشین آلات شروع شد و در ادامه کارگران سایر بخش ها به جمع کارگران اعتصابی پیوستند. در این اعتصاب کاظمی مدیر عامل شرکت – مقل همیشه شروع به دادن وعده های توخالی کرد. در جواب به سخنان او علیپور از نمایندگان کارگران و عضو هیات مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه به همراه بخشی یکی دیگر از نمایندگان کارگران خطاب به مسئولین شرکت و منطقه سخنان کوبنده ای بیان کردند. . به ناکرد او همچون گذشته وعده های تو خالی را تکرار کرد. بعدا علیپور – نماینده کارگران و عضو هیئت مدیره سندیکا نیشکر هفت تپه – به همراه یکی دیگر از نمایندگان کارگران به نام بخشی، خطاب به مسئولین شرکت و منطقه سخنان کوبنده ای را بیان داشتند.

بنا بر خبر مدیریت سعی دارد مثل معمول کارگران معترض را با وعده های توخالی پراکنده کند و در این رابطه اقدام به پخش فیش های دستمزد دو ماه سالهای ٩٤ و ٩٥ در میان بخشی از کارگران کرده است. اما پولی به حساب کارگران واریز نشده است و کارگران میگویند تا وقتی پول وارد حسابشان نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

گفتنی است که در همین رابطه کارگران بخشهایی ازشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ٢٤ دیماه دست از کار کشیده و در مقابل دفتر مدیریت خدمات وپشتیبانی تجهیزات اموراداری بازرگانی تجمع کردند. این درحالیست که در شب قبل آن نیز بخش هایی از کارخانه در اعتصاب بودند. و در ٢٣ دیماه نیز تعدادی از کارگران با تمع در محوطه یارد بهره برداری این شرکت توانستند به مدت دوساعت تولید شکر و آسیاب های الف و ب را متوقف کنند.

اعتصاب کارگران شرکت ژیان در سد شفارود

اعتصاب کارگران شرکت ژیان در سد شفارود واقع در رضوانشهر برای هشتمین روز در اعتراض به عدم پرداخت ٧ماه حقوق…

٢٥ دی: اعتصاب کارگران ماشین‌آلات تراکتورسازی تبریز وارد سی ودومین روز خود شد

روز ٢٥ دی ماه اعتراض کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز که از ٢٣ آذر ماه آغاز شده است. وارد سی و دومین روز خود شد. ٢٢٠ کارگر این کارخانه در اعتراض به تعطیلی کارخانه و بدنبال پلمپ شدن آن و از دست دادن کار خود و نیز عدم دریافت ده ماه حقوقشان در اعتراض به سر میبرند.

تجمع اعتراضی کارگران «کیش چوب»

کارگران «کیش چوب» یکشنبه ٢٤ دی‌، در اعتراض به بلاتکلیفی ٢٠٠ نفر از همکاران‌شان به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی، مقابل ساختمان منطقه آزاد جزیره کیش تجمع کردند.

کارگران پارس جنوبی با وعده پرداخت معوقات موقتا به اعتراضشان خاتمه دادند

روز ٢٥ دیماه کارگران فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی با وعده مسئولان مبنی بر پرداخت معوقات در دومین روز اعتراضشان موقتا به تجمع خود خاتمه دادند. در این روز کارگران پس از ساعتی مذاکره با وعده مدیریت برای پرداخت طلبهایشان موقتا به اعتراضشان خاتمه دادند. این کارگران از شهریور ماه تا کنون مزدشان را نگرفته اند.

تجمع کارگران کیان کرد

٢٥٠ کارگر کیان کرد بخاطر مطالبات ٥ ماه مزد خود و عیدی سال ٩٥ و ٩٦ خود دست به تجمع زدند. این کارگران طی روز‌های شنبه و یکشنبه (٢٣ و٢٤ دی ماه) مقابل کارخانه تجمع کرده بودند.

تجمع اعتراضی گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه آهن شمال شرق

گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق به خاطر پرداخت نشدن سه ماه مزد و ٥ ماه حق بیمه خود از روز ٢٣ دی دست به اعتراض زدند. این کارگران از طریق شرکت پیمانکاری «تراورس» در خطوط راه‌آهن شمال شرق مشغول به کار هستند، هر کدام ٤ تا ٨ سال سابقه کاری دارند. مدعی‌اند سه ماه مزد و ٥ ماه حق بیمه خود را از پیمانکار طلبکارند، به همین دلیل از صبح دیروز با اعتراض در محل کارشان خواستار پیگیری مطالبات خود از کارفرما شده‌اند.، شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ٧ هزار کارگر دارد که مجموع این کارگران نگران شرایط موجود هستند.

تجمع کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در کنگان

صبح امروز حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند و تجمع کردند.این کارگران که در فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، و دستمزد آنها از ابتدای پاییز پرداخت نشده است.

اعتصاب کارگران معدن «طزره»

از صبح روز ٢٣ دی ٦٠٠ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی، نسبت به پرداخت نشدن دو ماه مطالبات خود معترض شدند. بدنبال این اعتراضات یک ماه دستمزد معوقه کارگران، امروز ٢٤ دیماه پرداخت می‌شود. ظهر امروز معادل یک ماه از مجموع دو ماه معوقات مزدی کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی پرداخت شد.

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه بابت حقوقهای پرداخت نشده

صبح ٢٤ دی ماه کارگران بخشهایی ازشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بابت عدم دریافت حقوق مهر ماه و همچنین ماههای بهمن و اسفند ٩٤ دست از کار کشیدند. در این روز کارگران بخشهای کشاورزی،بازرگانی،خدمات،رسمی های تجهیزات در اعتراض به خلف وعده کارفرما بابت پرداخت حقوق معوقه مهرماه امسال و بهمن و اسفند ٩٤ دست از کار کشیدند و در مقابل دفتر مدیریت خدمات وپشتیبانی تجهیزات اموراداری بازرگانی تجمع کردند . بنا بر خبر آقای خطیبی نماینده اسد بیگی به میان کارگران آمد و شروع به سخنرانی کرد و از اوضاع بد اقتصادی کشور گفت و اینکه نمیتوانند هیچ قولی بابت پرداخت مطالبات دهند . کارگران نیز بعد از شنیدن این سخنان با هووووکردن مانع ادامه سخنرانی وی شدند. کارگران هفت تپه امروز عنوان کردند در صورت عدم دریافت حقوق های معوقه، فردا دوشنبه دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.

گفتنی است که در رابطه با همین موضوع در ساعت ١١ و ٤٥ دقیقه دیشب ٢٣ دی ماه نیز بخشهای کارخانه و کشاورزی و بعضی از قسمتهای شرکت دست به اعتصاب و اعتراض زدند. در این حرکت اعتراضی کارگران با تجمع در محوطه یارد بهره برداری این شرکت توانستند به مدت دوساعت تولید شکر و آسیاب های الف و ب را در اعتراض به خلف وعده های مکرر مدیران متوقف کنند. دیروز صبح ٢٣ دیماه نیز تعدادی از کارگران بخش کشاورزی و آبیاری در اعتراض به همین موضوع در محوطه شرکت تجمع کردند

روز ٢٣ دی جمعی از کارکنان موسسه حامی مهربانو و باشگاه برگ زیتون دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع زدند. ٢٤ دی: سارو قهرمانی جوانی که ١١روز پس از ناپدید شدنش در اعتراضات سنندج،پیکرش را ازسوی اطلاعات این شهر بدون هیچ توضیحی به خانواده‌اش تحویل دادند،چندین ماه در تهران در رستوران بهاره رهنما، پیک موتوری بود.

٢٤ دی: اعتراض کارگران در یکی از واحدهای پتروشیمی تندگویان واحد نساجی کارگران بخاطر تعویق پرداخت مزدشان وارد پنجمین روز خود شد.

هفتمین روز اعتراض کارگر تراکتورسازی تبریز

چهارشنبه٢٠ دی‌ماه٩٦، ١٢٠ کارگر تراکتورسازی تبریز در اعتراض به ادامه پلمب این کارخانه و عدم پرداخت١٠ماه حقوق عقب افتاده برای بیست و هفتمین روز مقابل در این کارخانه دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در پی وعده و وعید های دروغین

صبح روز ٢٣ دی کارگران بخش های کشاورزی دفع آفات وبخشی ازآبیاری با تجمع در محوطه شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دست به اعتراض و اعتصاب زدند. این کارگران حقوق ماههای بهمن و اسفند سال ٩٤ را تا کنون دریافت نکرده اند .

در آخرین اعتراض خود که در هفته گذشته انجام شد کاظمی قائم مقام شرکت قول شرف داد که تا پنجشنبه هفته ی گذشته حقوق های معوقه این کارگران را بعد از دو سال تاخیر پرداخت نماید ولی در روز ٢٠ دی ماه اعلام کردند که به دلیل وجود چند مغایرت در لیست مطالبات کارگران قادر به انجام وعده ی خود جهت پرداخت مطالبات کارگران در موعد مقرر(پنجشنبه ٢١دی) نمیباشد .در حاضر کارگران بخشهای کشاورزی دفع آفات وبخشی ازآبیاری به تجمع در مقابل درب ورودی اقدام به بستن آن نمودند و مانع ورود تراکتورهای حمل نیشکر شدند.

اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران سد شفارود ادامه دارد.

اعتصاب و تجمعات اعتراضی ٣٨٠ کارگر سد شفارود بخاطر تعویق پرداخت ٦ ماه حقوق و حق بیمه خود ادامه دارد. این کارگران از ١٧ دیماه در اعتراض بسر میبرند.

به گفته کارگران نهار آنها را احذف کرده واز آنها خواسته اند تا ساعت ٤ عصر سرکار بمانند. به آنها لباس کار هم نداده اند. و با وجود فصل سرما هنوز لباس بادگیر و دستکش نگرفته اند. و اکنون پیمانکاران به آنها گفته اند که ١٥ روز کار کنند و ١٥ روز مرخصی اجباری باشند.. میانگین حقوق کل مجموعه کارگران ماهی حدود یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان است.

روز ٢١ اعتراضی آبداران شهرستان لنده نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق همزمان با سفر معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

٢١ دیماه اعتصاب گارگران نیروگاه یزد بخاطر عدم دریافت شش ماه حقوق!

سومین هفته اعتصاب کارگران هپکو

اعتصاب کارگران هپکو در اراک امروز چهارشنبه ٢٠ دی ماه وارد سومین هفته خود شد. روز گذشته این کارگران تا استانداری و فرمانداری راهپیمایی کردند و مقابل استانداری دست به تجمع زدند. این اعتصاب در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و پرداخت نشدن ٥ ماه حقوق صورت گرفته است.کارگران کارخانه هپکو از روز پنجم دی ماه در اعتصاب به‌سر می‌برند.

تجمع اعتراضی جمعی از کارآموزان شرکتهای نفتی غرب کارون

روز چهار‌شنبه٢٠دی ‌ماه ٩٦ جمعی از کارآموزان شرکت های نفتی غرب کارون در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی خود و عدم به کار گیریشان در شرکت‌های نفتی برای چندمین بار مقابل فرمانداری در هویزه و دشت آزادگان، تجمع کردند.

تجمع اعتراضی كارگران شركت ایران قوطی قزوین

روز سه‌شنبه١٩دی‌ماه٩٦ کارگران شرکت قوطی قزوین در اعتراض به پرداخت نشدن ١٠ماه حقوق‌ و بیمه و ٤سال عیدی و سنوات و اخراج ٩٠نفر از کارگران برای چندمین بار مقابل استانداری قزوین در این شهر تجمع کردند.

اعتصاب کارگران کشتارگاە سنندج

کارگران کشتارگاه سنندج روز ٢٠ دی در اعتراض بە عدم پرداخت حقوق ٤ ماە خود دست به اعتصاب زدند و خواهان پرداخت فوری حقوقهای خود شدند.

ادامه اعتراضات کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز

بیش از ١٢٠ نفر از کارگران و کارکنان شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز؛ روز چهار‌شنبه ٢٠ دی ؛ بیست وهفتمین روز اعتراض خود را ادامه دادند. شماری از کارگران تجمع‌کننده کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز گفتند: از ٢٣ آذر ماه به دلیل پلمب کارخانه و نگرانی از آینده شغلی‌مان تاکنون هر روز تجمع کرده‌ایم.

١٩ دی: اسلامشهر راهپیمایی اعتراضی علیه بیکاری

کارگران سد شفا رود مدتهاست به دلیل نپرداختن دستمزد در اعتراض و اعتصاب بسر میبرند. کارگران میگویند هفت ماه است حقوق نگرفته ایم. و تا پرداخت کامل حقوقهایمان دست از اعتراض بر نمیداریم.

٢٠دی اعتصاب رانندگان سوخت در اصفهان

روزچهارشنبه بیستم دی ماه برای دومین روز متوالی، رانندگان ١٥٠دستگاه از نفتکش های پالایشگاه اصفهان در اعتراض به واسطه گری طرح برندینگ شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان دست به اعتصاب زدند. این اقدام در آمد ماهانه رانندگان را به نصف کاهش می دهد و رانندگان خواستار حذف برندینگ و برطرف کردن مشکلات بارگیری گازوییل و نفت هستند. اعتصاب بعد از دو روز همچنان ادامه یافته و جایگاه های سوخت استان اصفهان و استانهای مجاور با مشکل تامین سوخت مواجه شده اند. بسیاری پمپ بنزین ها تعطیل بوده و فقط بعضی از پمپ بنزین ها بنزین دارند؛ با صفوف طولانیسه شنبه شب ١٩ دی رانندگان کامیونهای سوخت رسانی پالایشگاه اصفهان دست به اعتصاب زدند.

تجمع اعتراضی گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه آهن شمال شرق

گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق به خاطر پرداخت نشدن سه ماه مزد و ٥ ماه حق بیمه خود از روز ٢٣ دی دست به اعتراض زدند. این کارگران از طریق شرکت پیمانکاری «تراورس» در خطوط راه‌آهن شمال شرق مشغول به کار هستند، هر کدام ٤ تا ٨ سال سابقه کاری دارند. مدعی‌اند سه ماه مزد و ٥ ماه حق بیمه خود را از پیمانکار طلبکارند، به همین دلیل از صبح دیروز با اعتراض در محل کارشان خواستار پیگیری مطالبات خود از کارفرما شده‌اند.، شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ٧ هزار کارگر دارد که مجموع این کارگران نگران شرایط موجود هستند.

تجمع کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در کنگان

صبح امروز حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند و تجمع کردند.این کارگران که در فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، و دستمزد آنها از ابتدای پاییز پرداخت نشده است.

کارگران

زمزمه اعتصاب بزرگ و گسترده در میان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

بیش از یکماه از اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گذشت. این اعتصاب چنان متحدانه و قدرتمند بود که در ششمین روز اعتصاب، فرماندار و دیگر مسئولین شهرستان شوش در میان کارگران حاضر شدند و کارفرما متعهد شد تا علاوه بر به روز رسانی دستمزدهای معوقه کارگران، دیگر خواستهای آنان از قبیل پرداخت دو ماه دستمزد ماههای بهمن و اسفند ٩٤ ، قراردادی کردن کارگران پیمانکاری اقبالی و روزمزد، تنظیم قراردادهای کار بر اساس فرم قرارداد وزارت کار و دیگر مطالبات آنان را بر آورده کند.

اما با گذشت بیش از یکماه از آن تاریخ، تنها کاری که صورت گرفته است برکناری قائم مقام مدیر عامل و جایگزینی او با فرد دیگری بوده است و دیگر هیچ.

اینک خشم کارگران به جان آمده شرکت نیشکر هفت تپه بدلیل ٥ ماه دستمزد معوقه و فقر و فلاکت بی پایان، بار دیگر در حال غلیان است و زمزمه اعتصابی بزرگ و متحدانه بخشهای مختلف کارخانه را در بر گرفته است. آن چیزی که طی دیروز و امروز، علاوه بر بد عهدیهای کارفرما باعث ایجاد چنین فضائی در بخشهای مختلف شرکت شده است بی تفاوتی های کارفرما به اعتصابات و اعتراضات چند روز گذشته و امروز آنان و تهدید کارگران کشاورزی توسط مسئولین شرکت به استفاده از یگان ویژه است.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه میگویند: چنانچه طی روزها و یکی دو هفته آینده قادر به دریافت معوقات خود نباشند با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل بهره برداری در کارخانه، دیگر دست شان برای دریافت ٥-٦ ماه دسترنج شان در اواخر سال به جائی بند نخواهد شد و فقر و گرسنگی غیر قابل تصوری، آنان و خانواده هایشان را در آستانه سال جدید در خود فرو خواهد برد.

آنان در پی اعتصاب کوتاه دیروز، اعتصاب چند ساعته در اواخر شب گذشته و سپس اعتصاب صبح امروز که با بی تفاوتی های کارفرما مواجه شد، طی نشست بزرگی که حوالی ظهر امروزدر پایان اعتراض خود انجام دادند اعلام کردند چنانچه به فوریت و حداکثر تا پایان وقت امروز به خواستهایشان رسیدگی نشود از صبح فردا دست به اعتصابی متحدانه و بزرگ خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با دعوت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحاد و همبستگی روز افزون، اعلام میدارد مسئولیت هر گونه عواقب جبران ناپذیر ناشی از اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه مستقیما بر عهده کارفرما، مسئولین شهرستان شوش و دولت روحانی است که همچنان نظاره گر نابودی هست ونیست کارگران این شرکت هستند و هیچ اقدام موثری را برای پایان دادن به رنج و محنت آنان که سالهاست بطور بی وقفه ای ادامه دارد انجام نمیدهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٤ دی ماه ١٣٩٦

کارگران : چرا باید گرسنه بمانیم؟

“٤ ماه است که حقوق نگرفته‌ام، هر بار هم به کارفرما اعتراض می کنم جواب می‌دهد فعلا موجودی ندارم، می توانی بروی، مطمئن باش جای تو خیلی زود پر می‌شود، من با سه تا بچه چه کار کنم، اداره کار هم جوابگو نیست. چه طور شکم خانواده‌‌ام را سیر کنم؟”

این سخنان محمد، کارگر یکی از کارخانه‌های تولید خودرو است. او می‌گوید: “همسرم از دو ماه پیش در خانه‌های مردم کار می‌کند، من راضی نیستم بچه‌های ١٠، ٦ و سه ساله من ساعتها در خانه تنها بمانند، اما چاره‌ای نیست. صاحبخانه اجاره عقب افتاده‌اش را می‌خواهد، والا باید از ماه آینده در خیابان چادر بزنیم.”

وضعیت معیشت کارگران و مشکلات آنها موضوع تازه‌ای نیست، اما در اخیرا وضعیت آنها بدتر شده است. تقریبا هر سه روز یک بار گروهی از کارگران به دلیل عدم پرداخت معوقات خود در کارخانه‌ها تجمع می‌کنند.

هر خانوار به طور متوسط در هر هفته حدود ١.٦ کیلو مرغ، ١٠ تخم مرغ، دو کیلو برنج، دو لیتر شیر و ٨٠٠ گرم گوشت قرمز استفاده می‌کند. اما تعدادی از کارگران می‌گویند حتی استطاعت همین را هم ندارند.

محمد می‌گوید با توجه به گرانی مرغ و گوشت و تخم مرغ امکان تهیه این مایحتاج متوسط برای خانواده او هر دو یا سه ماه یک بار میسر می‌شود.

امیر، کارگری دیگر، می‌گوید: “١٥ سال سابقه کار دارم، من جزو کارگرهای خوشبخت هستم. مستاجر نیستم. هر وقت حقوقم عقب می‌افتد، مسافرکشی می‌کنم. حقوقم ماهی یک میلیون و ٢٥٠ هزار تومان است و با داشتن همسر و دو بچه ماهی یک میلیون هزینه داریم.”

امیر می‌گوید: “همیشه بچه‌ها در اولویت هستند، اگر چیز اضافه‌ای بماند برای همسرم کنار می‌گذارم. اما چرا من و امثال من باید ١٦ یا ١٧ ساعت کار کنیم تا چرخ زندگی ما به سختی بچرخد و گرسنه نمانیم.”

شرایط معیشت خانوارها نشان می‌دهد که متوسط مصرف سالانه بسیاری از مواد غذایی اصلی از جمله گوشت، ماهی، نان، برنج و شیر در یک دهه گذشته بین ٣٠ تا ٥٠ درصد کاهش یافته است.

در حالی که در سال ١٣٩٥ هزینه متوسط خوراک برای هر فرد در بالاترین دهک بیش از ١٦ هزار تومان بوده است، هر فرد در پایین‌ترین دهک روزانه تنها ٢٣٠٠ تومان خرج غذا کرده است.

اگر شخصی در پایین‌ترین دهک در سال گذشته می‌خواست تمام بودجه روزانه‌اش برای هر سه وعده را خرج گوشت قرمز کند می‌توانست ٦٧ گرم گوشت گوسفندی با استخوان بخرد.

حامد، کارگر یکی از کارخانجاتی است که به گفته خودش به دلیل اعتراض به عدم پرداخت معوقاتش در شش ماه گذشته از کار اخراج شده است.

حامد می‌گوید: “من یک سال و نیم است که ازدواج کرده‌ام و یک بچه شیرخوار دارم، شش ماه است که حقوق نگرفته‌ام و به خاطر اعتراضم به وضعیت موجود اخراج شدم، گناه من چیست که نمی‌توانم چشمان گرسنه همسر و فرزندم را تحمل کنم. هر بار به مغازه می‌روم و تقاضای نسیه می‌کنم، از خجالت می‌میرم.”

حامد با اشاره به اینکه حتی بانک هم حاضر نیست به او وام بدهد، می‌گوید: “چه کار کنم که صدایم شنیده شود؟ تا به حال شده شب سر گرسنه بر زمین بگذارید؟ نگران این باشید که هر لحظه صاحبخانه شما را از خانه بیرون می‌کند؟ به دلیل گرانی برق و گاز چراغی در خانه روشن نکنید و وسایل گرمایشی را در فصل سرما خاموش نگه دارید؟”

سهیلا، کارگر یک کارخانه نساجی می‌گوید: “سرپرست خانوار هستم. من در کارخانه مشغول هستم، اما حقوقم سه ماه است که پرداخت نشده است. برای همین در خانه با دخترانم سبزی پاک می‌کنیم و پسرها مسئول بسته بندی هستند و می فروشیم. نمی‌خواهم دستم را جلوی کسی دراز کنم، اما نمی‌دانم با شرایط فعلی تا کی این وضعیت را می‌توانم ادامه دهم.”

از کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

مهدی_توپچی و تمامی زندانیان سیاسی آزاد باید گردند!

اعتراضات ادامه دار توده های جان به لب آمده از ، فقر و بیکاری و گرسنگی وگرانی و تورم و اختلاس و دزدی و … در خیابانهای بیش از ١٠٠ شهر شروع شد، و جمهوری اسلامی سرمایه داری برای خاموش کردن آتش اعتراضات شدت سرکوب و دستگیری ها را افزایش داده با روش و اشکال مختلف اقدام به کشتن ، و دستیگری و زندانی کردن نوجوانان و جوانان کرده است ، ماموران و عوامل جمهوری اسلامی نوجوانان و جوانان را در خیابانها هدف گلوله های جنگی قرار داده برخی را کشته ، تعدادی را زخمی کرده و بسیاری را مورد ضرب و شتم قرار داده و در هفته اول بیش از ٤٠٠٠ نفر را دسنگیر کردند ، سپس در حالی که هنوز دستگیری های برنامه ریزی شده ادامه دارد ، در زندانها تعدادی از دستگیر شدگان را عمدا” برای ترساندن توده های معترض زیر شکنجه آگاهانه کشته به دروغ علت مرگ آنها را خودکشی یا سکته اعلام می کنند.

در پی سرکوب برنامه ریزی شده ، ماموران امنیتی مهدی توپچی فعال کارگری و فارغ التحصیل رشته معماری را در شب ١٤ دی ماه ١٣٩٦ از منزلش ربوده همراه لوازم شخصی اش به زندان اوین بردند ،به دنبال پیگیری های صورت گرفته توسط خانواده وی با گذشت ١١ روز هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت مهدی در دست نبوده و هیچ مقام مسئولی پاسخگو نیست. باید با اعتراضات گسترده و تداوم دار جمهوری اسلامی را وادار کنیم مسئولیت دستگیری و مسئولیت حفظ جان آنها را رسما” به عهده بگیرد و هر چه زودتر زندانیان سیاسی و دستگیر شدگان اخیر از جمله مهدی توپچی را آزاد کند. لازم به ذکر است چند روز قبل از شروع اعتراضات توده ها در خیابان ها در تجمعی که مقابل زندان اوین برای آزادی رضا شهابی برگزار شده بود ماموران جمهوری اسلامی مهدی توپچی را مورد ضرب و شتم قرارداده بودند

باید بدانیم امکان کسب آزادی زندانیان به قدرت اعتراضی ما بستگی دارد باید هرچه بیشتر و از هر طریق ممکن حکومت را تحت فشار قرار بدهیم تا مجبور به آزادی زندانیان شود ، زمان دفاع از زندانیان همین امروز است.

کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

سندیکای نقاشان استان البرز

٢٥ دی ماه ١٣٩٥

کرمانشاه تلاش برای گرفتن مجوز برای جمعیت دفاع از کودکان .

روزهای اول ورود ما جمعی از فعالین حقوق کودک برای تسهیل کار وفعالیت وامدادرسانی مان با نوشتن درخواستی به هلال احمر سر پل ذهاب مراجعه کردیم و در صدد تلاش بودیم به فعالیت وکارمان وکمک کردن به مردم اسیب دیده وجه قانونی بدهیم وبهانه ای به دست مسولان حکومتی ندهیم من بهنام ابراهیم زاده وهمکارم سعید یوزی وفایق رسولی وبا همراهی تعدادی از دوستان وهمراهان بومی به هلال احمر سرپل ذهاب رفتیم اما با وجود تمام تلاشمان متاسفانه موفق به دریافت مجوز نشدیم اما ما کوتاه نیامدیم وبه کار وفعالبت وامداد رسانی به مردم اسیب دیده ادامه دادیم اما با وجود فضای امنبتی ومیلیتاریزه بودن شهر سرپل متاسفانه نتونستیم در شهر بمانیم وکار وفعالیت وپیش ببریم مجبور شدیم در روستای کوییک حسن مستقر بشیم . امروز باز ما با توجه به نیاز اساسی مردم به کمک وبا توجه به فصل سرما و نیاز سنجی های صورت گرفته وتماس مردم منطقه با ما طی روزهای اینده به منطقه زلزله زده .اعزام هستیم .حمایت وکمکهای خود را از ما دریغ نکنید مردم کرمانشاه به حمایت های من وتو نیاز دارند .

اما نکته مهم‌اینکه ضمن تشکر وقدر دانی از دوستان وهمراهان اقایان شاهو حسینی ومهتاب محمدی وشهره مختاری وخانواده حاج کریم باید گفت

جمعیت دفاع از کودکان دوباره مجوز خودرا با تلاش بی وقفه فعالان کودک بدست آورد

بهنام ابراهیم زاده فعال حقوق کودک

ضرب و جرح وحشیانه اسماعیل بخشی نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، صفوف ما کارگران را متحدتر و عزم مان را برای پایان دادن به وضعیت جهنمی موجود جزم تر خواهد کرد

عصر امروز در حالیکه اسماعیل بخشی از نماینده های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه طبق معمول هر روز، حوالی ساعت پنج و نیم عصر از سرویس کارخانه پیاده شده و در حال عزیمت به منزل خود بود توسط سرنشینان نقابدار دو ماشین پژو و سمند با قمه مورد حمله قرار گرفت.

در پی این حمله و ایستادگی جسورانه اسماعیل در مقابل حمله کنندگان، بلافاصله اهالی محل متوجه حمله به او شده و به کمک اسماعیل شتافتند اما حمله کنندگان با شلیک یک تیر هوائی موفق به فرار از محل شدند.

این تعرض وحشیانه و خونین به اسماعیل بخشی، در حالی صورت گرفت که این نماینده سازش ناپذیر کارگران شرکت نیشکر هفت تپه علیرغم تهدید مستقیمی که سه روز پیش از سوی یکی از سهامداران کارخانه شده بود صبح امروز طی سخنان پر شور و قاطعانه ای در تجمع اعتراضی کارگران، با اشاره به بردگی تحمیل شده بر هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت تپه، همکاران خود را به ایستادگی در مقابل دسیسه های کارفرما فراخواند.

بنا بر اظهار کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، طرح بکارگیری تعدادی اراذل و اوباش از سوی کارفرما علیه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از اعتصاب شش روزه آنان در آذر ماه سالجاری مطرح بوده است و حمله وحشیانه امروز به اسماعیل بخشی مسئله ای نبوده است که کارفرما حتی در صدد پنهان کردن آن باشد.

اما امروز باند مافیائی حاکم بر شرکت نیشکر هفت تپه با گسیل عده ای اراذل و اوباش مسلح به سلاح سرد و گرم و تعرض خونین به اسماعیل بخشی، برگ دیگری از ماهیت پشت پرده خصوصی سازی در ایران را به نمایش گذاشت و نشان داد مافیای قدرت در ایران با درماندگی در مقابل مبارزات متحدانه کارگران، در صدد بکار گیری زبونانه ترین شکلی از ایجاد رعب و وحشت در میان آنان برای غارت و چپاول ثروتهای اجتماعی همچون شرکت نیشکر هفت تپه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، دوشادوش کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، حمله به اسماعیل بخشی را قویا محکوم میکند و یقین دارد چنین تعرضی به یک نماینده کارگری، نه تنها خللی در اراده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در مبارزه برای دستیابی به مطالباتشان وارد نخواهد کرد بلکه صفوف آنان و طبقه کارگر ایران را در ابعادی سراسری فشرده تر از پیش خواهد نمود و عزم آنان را برای پایان دادن به وضعیت جهنمی موجود جزم تر خواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٥ دی ماه ١٣٩٦

گزارش

 

بی‌خبری از مهدی توپچی، فعال کارگری

مهدی توپچی فارغ التحصیل معماری و از فعالان کارگری در شامگاه  ٩٦/١٠/١٤ از منزل خود در حوالی انقلاب توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و به زندان اوین منتقل گردیده است. این در حالی است که منزل وی کاملا مورد تفتیش قرار گرفته  و برخی لوازم شخصی او ضبط شده است.

سحام نیوز نوشت: “مهدی توپچی، فعال کارگری از ١٤ دی ماه در منزل خود در حوالی میدان انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.”

با وجود پیگیری های انجام شده از سوی خانواده و نزدیکان هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت وی در دسترس نیست

مهدی توپچی را آزاد کنید

داود رفیعی کارگر حق طلب پارس خودرو آزاد باید گردد

داود رفیعی کارگر حق طلب پارس خودرو که با آرا غیر قانونی اداره کار و اعمال نفوذ شرکت پارس خودرو از کار اخراج شده است دیروز در حالیکه مقابل وزارت کار با در دست داشتن بنری دست به اعتراض زده بود توسط مامورین حراست این وزارتخانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس توسط مامورین انتظامی بازداشت و به کلانتری ١٠٨ منتقل شد.

بنا بر پیگیرهای اتحادیه آزاد کارگران ایران، داود رفیعی امروز نیز همچنان در بازداشت نگه داشته شد و قرار است فردا به دادسرای خوش منتقل شود.

بازداشت داود رفیعی در مقابل وزارت کار، بیانگر اوج بکار گیری سیاست ارعاب علیه کارگران توسط وزارتخانه ای است که زیر مجموعه هایش در ادارات کار با خواست و اراده کارفرمایان، حکم اخراج کارگران را صادر میکنند و وزیر امنیتی اش  دستور ضرب و شتم و بازداشت  کارگر معترضی همچون داود رفیعی را صادر میکند که فقط با در دست داشتن بنری، آنهم  به صورت فردی خواهان احقاق حق خود در مقابل این وزارتحانه شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازداشت داود رفیعی و احتمال هر گونه پرونده سازی علیه او را قویا محکوم میکند و بدینوسیله خواهان آزادی فوری و بازگشت بکار ایشان و رسیدگی به صدور رای غیر قانونی اخراج داود رفیعی در اداره کار و رفتار خشونت بار مامورین حراست وزارت کار با این کارگر حق طلب و معترض شرکت پارس خودرو می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ٢٠ دی ماه ١٣٩٦

وزارت کشور خبر از برگزاری ٤٣ هزار تجمع در چهار سال گذشته داد

سلمان سامانی گفت این آمار نشان میدهد که از ابتدای دولت حسن روحانی ٤٣ هزار تجمع یعنی هر روز حدود ٣٠ تجمع در کشور برگزار شده است.

این سخنان در حالی بیان شده است که وزارت کشور به ندرت مجوزی برای راه‌پیمایی‌ها و تجمع‌های سیاسی صادر می‌کند. و بار‌ها برای تجمع‌های گروه‌های صنفی از جمله کارگران نیز مجوز صادر نکرده است.

ضمن آنکه این تشکل‌ها بار‌ها گزارش داده‌اند که پس از برگزاری تجمع‌های مسالمت آمیزشان، ‌ تعدادی از شرکت کنندگان یا سازمان‌دهندگان آنها بازداشت و یا احضار شده‌اند.

پ.ن: بخشی از شعارهای تجمعات کارگران، بازنشستگان، معلمان، پرستاران، مالباختگان، دانشجویان در تجمعات یاد شده:

زیر باز ستم نمی کنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی، وای از این ظلم، وای از این ظلم

معیشت منزلت حق مسلم ماست

زندگی انسانی حق مسلم ماست

حقوق بالای خط فقر حق مسلم ماست

یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد

کارگران بیدارند از دزدی ها بیزارند

عزا عزاست امروز روز عزاست امروز زندگی کارگر رو به فناست

کارگر، دانشجو، اتحاد اتحاد

دانشگاه پولگردان، تضعیف زحمتکشان

نه به تبعیض جنسیتی

مرگ بر روحانی

دانشگاه پادگانه تدبیر امید چاخانه

از آبادان تا تهران سرکوب دانشجویان

نه به فقر

نه به سیاست های پولی سازی دولت

تحصیل رایگان حق مسلم ماست

بهداشت و درمان حق مسلم ماست

دانشگاه بازار نیست

بهداشت مسکن آموزش عمومی وظیفه دولت است

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

دانشجوی زندانی آزاد باید گردد

کارگر زندانی آزاد باید گردد

کارگر معلم دانشجو اتحاد اتحاد

در دانشگاه بیگاری بعد از تحصیل بیکاری

آموزش رایگان خواسته زحمتکشان

یا تهدید و یا احضار ساکنت نمیشیم اینبار

مسکن و کار و درمان آموزش رایگان خواسته زحمتکشان

خوابگاه دخترونه زندونه زندونه

با سنوات و وامها شدیم برده بانکها

تدبیر این وزارت علم یا تجارت؟

بیانیه_شورای_هماهنگی_تشکل‌های_صنفی_فرهنگیان_ایران پیرامون اعتراضات سراسری مردم به گرانی وفقر، بیکاری و نابرابری

در روزهای اخیر شاهد اعتراضات سراسری مردم ایران به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی، تبعیض و فساد سیستماتیک ،فقر و شکاف طبقاتی بودیم وضعیتی که در جامعه رو به فزونی دارد و نتیجه سو عملکرد مسئولان حکومتی و قوای سه گانه است.

مدیریتهای ضعیف در سطوح مختلف ، برنامه‌ریزی های غیر اصولی و نامتناسب، سوءاستفاده های فراوان از موقعیتهای شغلی و امکانات عمومی،نبود بازرسی های اساسی و همچنین عدم رسیدگی عادلانه به تخلفات و درنهایت رواج فساد در سطوح مختلف در اکثر لایه های مدیریتی و قبضه شدن خیلی از پستها توسط افرادی خاص، موجب بروز نارضایتی های فراوان شده است و سالهاست که فعالان مدنی و تشکلهای صنفی فرهنگیان در قالب بیانیه ها و اعتراضات مدنی گوناگون نسبت به پیامدهای این بی عدالتی ها هشدار داده اند. اما متاسفانه در بسیاری موارد صاحب منصبان توجهی به این اعتراضات نکرده و با برخورد های قهری باعث دلخوری و نگرانی بیشتر شده اند و اکنون که مردم معترض با حضور در خیابان ،فریاد اعتراضشان بلند شده است ،مسئولان صحبت از غافلگیری می کنند و بر ضرو رت اعتراضات مدنی و مسالمت امیز تاکید می کنند.

در این روزها مسوولین درحالی از حق قانونی و مسلم ملت برای برگزاری تجمعات قانونی سخن می گویند که سالهاست درخواستهای تشکلهای صنفی فرهنگیان برای صدور مجوز فعالیت، همچنین برگزاری تجمعات صنفی،پاسخ درستی دریافت نکرده اند و با بی توجهی فرادستان در دولت های مختلف مواجه شده و حق تشکل یابی مستقل آنها به اشکال مختلف نادیده گرفته شده است.

در یک چنین شرایطی سوال ما از مسئولان این است که مگر اعتراضات معلمان بازنشسته و شاغل در سالهای گذشته، مدنی وصنفی و مسالمت امیز نبود ه است؟ مگر فعالان صنفی فرهنگی چیزی جز حق در راستای رفع تبعیض و بیعدالتی گفته اند؟ آیا مطالبه آموزش با کیفیت و برابر و پیگیری بودجه عادلانه جرم است؟ اگر نیست پس چرا زندان و تبعید و تعلیق و اخراج را به فعالان صنفی تحمیل کرده اید؟ چگونه باید این دوگانگی در گفتار و رفتار حاکمیت را باور نمود؟

بنابر اخبار منتشر شده متاسفانه تعدادی از هموطنان در اعتراضات اخیر جان باخته اند که بیشتر آنان جوان یا نوجوان بوده اند. در این اعتراضات نفرات زیادی بازداشت شده اند که بنا به برخی گزارشات تعدادی ازآنان دانش آموز ،معلم ،بازنشسته و دانشجو و برخی نیز از اقشار ضعیف جامعه بویژه کارگران هستند.

از نظر شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، راه برون رفت از شرایط موجود سرکوب معترضان و بازداشت های گسترده مردم و نسبت دادن همه ی این جریانات اعتراضی به بیگانه و…نیست، بلکه راه حل دعوت مردم به آرامش و پیگیری جدی مطالبات برحق انهاست.

در همین راستا شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن دفاع از حق اعتراضات مسالمت آمیز مدنی مردم و با تاکید بر حقوق ملت، یاد و خاطره جانباختگان حوادث اخیر بویژه دانش اموزان را گرامی می دارد و خواهان برچیده شدن شرایط امنیتی در جامعه و دانشگاه است.

ما خواهان رفع محدودیت های ایجاد شده در فضای مجازی و رسانه ای و آزادی هر چه سریعتر بازداشت شدگان روزهای اخیر هستیم. دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات خویش بوده ونیازمند آرامش هستند بایستی سریعا زمینه های آزادی آنان فراهم گردد و فضای امنی برای فعالیت شوراهای صنفی دانشجویان فراهم شود.

ما خواهان پایان دادن به فقر و بیکاری و تبعیض در شکلهای مختلف هستیم و معتقدیم کسانی که شرایط فلاکت بار امروز را برمردم و جامعه تحمیل کرده اند باید محاکمه شوند. همان افرادی که در لباس خدمت از موقعیت خویش سوءاستفاده کرده و با رانت و رشوه و اختلاس باعث گسترش فقر و بیکاری درجامعه شدند. غارت و چپاول صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه یک نمونه آشکار از این فساد است که طی سال های گذشته افرادی در دولت های مختلف در بروز آن نقش داشته اند.

ما خواستار توقف سیاستهای تبعیض آمیز از قبیل خصوصی سازی(خصولتی) ، افزایش قیمت مایحتاج عمومی ، افزایش قیمت حامل های انرژی، زیر خط فقر نگه داشتن دستمزد و بودجه ناعادلانه ٩٧ و در یک کلام جلوگیری از فساد اداری ومالی هستیم و ضمن تاکید بر حق تشکل یابی صنفی و مستقل و پیگیر مطالبات صنفی حوزه ی آموزش و پرورش، اعلام می کنیم در صورتیکه مطالبات فرهنگیان بازنشسته و شاغل بازهم ازسوی نهادهای مسئول نادیده گرفته شود، شورای_هماهنگی_تشکلهای_صنفی_فرهنگیان_ایران حق اعتراض و تجمع را برای خود محفوظ می داند و برای تحقق مطالبات انباشته شده فرهنگیان و دانش آموزان ، از تمام توان خود استفاده خواهد نمود.

شورای_هماهنگی_تشکل‌های_صنفی_فرهنگیان_ایران

بین المللی