اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

اسلامشهر

 اعتصاب کامیون داران و خواباندن کامیون ها در برابر پایانه ٩٧.٦.٢٤ اسلامشهر

آبادان

اعتصاب و تجمع کارگران و کارمندان شهرداری آبادان دراعتراض به دریافت نکردن ٤ماه حقوق عقب افتاده خود.

تجمع کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان، صبح امروز (٢٥ شهریورماه) در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان شرکت عمران تجمع کردند.

تعدادی از کارگران معترض سازمان عمران شهرداری آبادان درباره دلایل تجمع امروز خود گفتند: ما بیش از ٨٠ کارگر شاغل در سازمان عمران شهرداری آبادان هستیم که دست‌کم سه ماه مزد نگرفته‌ایم.

این کارگران گفتند که به دلیل مشکلات مالی دیگر قادر به گذران زندگی خود نیستند و این درحالی‌ست که اگر این وضعیت بیشتر از این استمرار پیدا کند، خانواده‌های آنها قادر به ثبت‌نام بچه‌هایشان در مدرسه نخواهند بود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران، گویا تمدید دفترچه بیمه‌های آنها با مشکلاتی همراه بوده است.

کارگران اظهار داشتند: تعدادی از همکاران ما که در آستانه بازنشستگی با عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور هستند به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی از سوی کارفرما امکان بازنشسته شدن ندارند.

آنها خواستار آن هستند که شهرداری در مقام کارفرمای اصلی، مطالبات معوقه آنها را پرداخت کند.

کارگران میگویند؛ که روز گذشته نیز شماری از همکارانشان در سازمان آتش نشانی و فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به بلاتکلیفی در دریافت مطالبات مزدی، در مقابل دفتر معاون شهرداری دست به اعتراض صنفی زده بودند.

کارگران معترض سازمان عمران شهرداری آبادان با ساختن خاکریز مقابل ورودی این سازمان، شدت اعتراض خود را به مسئولان اعلام کردند.

کارگران

جوانمیر مرادی: رزمایش شیفت_ایثار بسیج کارگری حمله ای دیگر به سفره های خالی کارگران

به تازگی طرحی رذیلانه برای کفگیر زدن به اندک ته مانده ای که هست و نیست خانواده های کارگری به آن گره خورده است توسط سازمان ضد کارگری بسیج کارگری با نام رزمایش شیفت_ایثار به اجرا در آمده است. با این طرح، کارگرانی که در این طرح شرکت می کنند حقوق یک شیفت کاری خود را دریافت نمی کنند تا از واحدهای فعال فعلی حمایت شود!

این طرح بسیج در حالی به اجرا در آمده است که چند روز پیش اسماعیل ظریفی مدیر کل روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعتراف کرد که با حقوقی که برای کارگران تعیین کرده اند فقط پاسخگو یک سوم سبد معیشتی آنهاست، اما بی شرمانه اعلام کرد که راه حلی برای افزایش دستمزد کارگران وجود ندارد! از طرفی دیگر هم حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار و مهره ضد کارگر تاکید می کند که افزایش دستمزد کارگران در شرایط موجود بازار کار و با وضعیت فعلی کارفرمایان به صلاح نیست و دولت باید بن کالای اساسی را اختصاص بدهد و این بار را بر دوش کارفرمایان نگذارد چون خارج از مسئولیت آن‌هاست و توانش را ندارند!

ببینید چطور همه ارگانها، دستگاهها و عوامل کاسه لیس و دلالان و کارچاق کنان سرمایه داران و کارفرمایان و دولت حامی آنان دست در دست هم گذاشته و همگام و هم صدا برای حداقل ترین بضاعت کارگران دندان تیز کرده و با کاردک و چاقوی نوک تیز به جان سفره بی رونق آنان افتاده اند تا ذره ذره نانهائی که ته سفره ها چسبیده را از جا بکنند و در کام کارفرمایان بگذارند تا کرکس وار ببلعند!

با وجود اینکه خودشان ناچارا معترف هستند که امروز حقوق کارگر نسبت به زمان تعیین دستمزد یعنی ٦ ماه قبل، ٥٢درصد کاهش یافته است، اما بازهم دارند برای کارفرمایان و صاحبان سرمایه های نجومی اشک می ریزند که میزان سود به جیب زنیشان در صورتی که حقوق کارگران افزایش یابد (درشرایط بحرانی امروز که خودشان بانی و بوجود آورنده آن هستند)، مورد تهدید قرار می گیرد و با اغواگری های همیشگی تبلیغ می کنند که افزایش حقوق در شرایط موجود کارفرمایان به صلاح نیست! باز هم فریبکاری به خرج دهند و کارگران را از اخراج و بیکاری در صورت افزایش حقوق، توسط کارفرمایان می ترسانند. اختصاص بن کالای اساسی توسط دولت به کارگران به جای افزایش حقوق پیشنهاد می دهند و هر تلاشی می کنند تا کارگران از خواست افزایش دستمزد منصرف شده و دست بردارند. بعد از همه این فریبکاریها و تهدیدات ضمنی، بسیج ضد کارگری نیز بیکار ننشسته و به اصطلاح طرح رزمایش_شیفت را به اجرا در می آورد تا از «هیچ» باقی مانده برای کارگران هم چیزی بکند و در دهانهای حریص و گشاد کارفرمایان بگذارد.

پاسخ کارگران به این فریبکاریهای اقتصاددانان و کارگزاران و عوامل خدوم کارفرمایان، نادیده گرفتن آه و ناله های حیله گرانه آنان و افزایش فوری دستمزد به میزان بالای خط فقر و مشت محکم رد به سینه بسیج کارگری است که همیشه کارش جاسوسی در میان کارگران و کمک به سرکوب آنان بوده و اکنون چاپلوسانه کاردک به دست گرفته و می خواهد تتمه حیات خانواده های کارگری را هم جمع کند و در سینی زرین به پیشگاه کارفرمایان ببرد.

امروز پاسخ به این همه فریبکاری ها و دسیسه چینی ها برای غارت اندک باقی مانده ها در سفره های کارگران در برخی از مراکز کارگری مانند هفت تپه و فولاد ملی اهواز با فراخوان به تشکیل شوراهای مستقل کارگری برای نظارت بر کلیه امور کارخانه ها از تولید گرفته تا فروش و اعمال مدیریت و برچیدن ارگانهایی مانند حراست و بسیج از مراکز کارگری فریاد زده می شود.

برای جلوگیری از چپاول بیشتر از بیش دسترنجمان و حفاظت از زندگیمان باید با کارگران هفت تپه و فولاد ملی اهواز برای ایجاد شوراهای کارگری هم صدا شویم.

جوانمیر مرادی

احمد امینی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس به اتهام توهین به رهبری محکوم شد

احمد امینی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس پس ازاعلام انحلال شرکت در سال ٩٢ دست از پیگیری مطالبش برنداشت و بطور مستمر در اداره کار و دیوان عدالت اداری به همراه دیگر همکارانش طرح شکایت کرد و خواستار مطالبات خویش بود

احمد امینی در طی سال گذشته و ابتدای امسال بابت بعضی از مطالبات محقق نشده خود، همچون حق سختی کار ٤ درصد،اصلاح عنوان شغلی که به عنوان کارگر ساده به بیمه تامین اجتماعی رد شده است و با وجود رای هیئت حل اختلاف آنرا اصلاح نکرده بودند وعدم پرداخت مبلغ دیه صادره به موجب بیماری شغلی در حین کار که سبب آسم خفیف ریه وکاهش شنوای ودیسک کمرشده بود،بارها و بارها به درب شرکت فولاد زاگرس مراجعه کرد وحتی در بعضی از مواقع بصورت اعتراضی مانع خروج و ورود ماشین آلات حمل بار این شرکت شده بود

در همین حین طبق خبر رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران درتاریخ ٩٧/٢/٨ازسوی اداره اطلاعات سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام به نفع اپوزوسیون جمهوری اسلامی، عضویت در یکی از آنها و توهین به رهبری جمهوری اسلامی بازداشت شد و پس از نزدیک بیست روز درتاریخ ٩٧/٢/ ٢٧ با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شد

طبق همین گزارش اکنون شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج حکم تبرئه بابت اتهامات واهی که به ایشان نسبت داده بودند را صادر کرده است اما بابت توهین به رهبری حکم شش ماه حبس که به مدت یکسال تعلیق میباشد را صادر کرده است.

٢٥ شهریور ١٣٩٧

اتحادیه آزاد کارگران ایران

گزارش

در حالیکه رییس کمیسیون بهداشت مجلس مدعی شده که مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌ها نداریم، اما یک کودک سه‌ساله بدلیل کمبود تخت در یکی از بیمارستانهای دولتی تهران، جان‌سپرد.

تجمع امروز ٢٦ شهریور مردم رودبار کوهنانی مقابل درب فرمانداری کوهدشت در اعتراض به مشکلات جاده و بی آبی

یارانه ٤٥،٥٠٠ تومانی این ماه [معادل ٣ دلار] در روز دوشنبه ٢٦ شهریور واریز خواهد شد

کسی شکلات نمی‌خواد؟» − پدیده دستفروشی در متروی تهران

شروین میرزایی

«مترو تهران روزانه حدود ٢ میلیون مسافر را جا به جا می‌کنند.» این جمله را محمد علیخانی – رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده بود. همچنین چند ماه گذشته محسن هاشمی – رئیس شورای شهر تهران گفته بود: «امروز می‌بینیم که یک مشکل اساسی متروی تهران دستفروشی است و باتوجه به ساعات حضور آن‌ها در مترو باید گفت تعداد دست فروشان از تعداد مسافران مترو بیشتر است.»

اگر صحبت این دو عضو شورای شهر تهران را کنار یکدیگر قرار دهیم اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که دو میلیون مسافر متروهای تهران، دستفروش هستند! شاید سال گذشته این نتیجه گیری اغراق آمیز بود اما با توجه به بحران اقتصادی و تورمی که ایران (به خصوص استان تهران) را دربرگرفته دیگر به دور از ذهن نیست که همه‌ی مسافران مترو دستفروش باشند!

مشکل ثابت فروشندگی در مترو: رویارویی با مأموران

بانک مرکزی و مرکز آمار در حالی نرخ تورم را بین ٨,٧ و ١٠,٢ درصد اعلام کرده‌اند که هزینه‌های مصرفی عمومی مردم نسبت به سال گذشته حداقل ٣٠ درصد بیشتر شده است. افزایش ٣٠ درصدی هزینه‌های مصرفی مردم موجب شده تا اکثریت افراد به شغل‌های کاذب روی بیاورند. دستفروشی در مترو به همراه صداهای سرسام‌آور و آزار و اذیت مسافران یکی از همان شغل‌های کاذبی است که دیگر نه تنها مهاجرنشین‌های خارجی و ایرانی بلکه بسیاری از تهرانی‌ها هم به آن روی آورده‌اند.

مترو: تصویری از وضعیت اقتصادی − تلاش برای بقا

دستفروشان متروی تهران شامل دو گروه ایرانی و خارجی می‌شوند که اکثریت خارجی‌ها شامل افغانستانی‌ها، پاکستانی‌ها و عراقی‌ها هستند.

گروه ایرانی نیز متشکل از مهاجران و خودِ تهرانی‌ها است؛ مهاجران روزانه شامل افرادی هستند که از کرج، قرچک، اسلامشهر، شهرری و دیگر شهرهای اطراف به تهران مهاجرت می‌کنند. دیگر بخش مهاجران شامل دانشجویان و افرادی است که از دیگر استان‌ها کشور به منظور یافتن کار و دسترسی به خدمات بیشتر برای اسکان به تهران مهاجرت می‌کنند.

درچند سال اخیر درصدی از دانشجویان تهرانی به منظور تأمین هزینه‌های خود اعم از هزینه خوابگاه، رفت‌وآمد، کتاب و… در کنار تحصیل به مشاغلی چون دستفروشی در مترو رو آورده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در تهران، با شروع دانشگاه‌ها در سال جاری باید شاهد افزایش دانشجویان دستفروش در مترو بود.

نیمی از دستفروشان مترو، زن هستند

سال گذشته احمدی بافنده – مدیرعامل اسبق شرکت بهره برداری مترو تهران از دستفروشی ١٦٠٠ زن در مترو تهران خبر داد و گفت: «به ازای هر زن دستفروش، دو مرد وجود دارد و این آمار یعنی نیمی از سفرهای مترو را دستفروشان انجام می‌دهند و عملا ٢ قطار مترو تهران در اشغال این افراد است.»

این آمار مربوط به سال گذشته است اما درحال حاضر تعداد زنان دستفروش مرز ٢هزار نفر را رد کرده است.

پدیده دستفروشی زنان با افزایش فقر اقتصادی خانوارها و همچنین افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار رشد قابل توجهی یافته است. ظاهراً انواع تفکیک‌ جنسیتی همچون جداسازی زنان و مردان در اتوبوس و مترو موضوعی است که دستفروشی برای زنان را راحت‌تر کرده و پدیده‌ای به نام دستفروشی زنان در واگن‌های زنانه متروی تهران را رقم زده است.

نبود جامعه‌پذیری اقتصادی از کودکی، نبود حلقه‌های حمایتی، روابط دوستانه و همچنین بازار کار پر از تبعیض برای زنان، این شیوه از کسب و کار را در جوامع سنتی به یک شیوه آسان کار کردن تبدل کرده است. شیوه‌ای که شاغلان در آن احساس استقلال می‌کنند. شاید برای همین است که با وجود افزایش محدودیت‌های بیشتر برای این شیوه از کار، همچنان هر روز علاقه‌مندان بیشتری برای دستفروشی پیدا می‌شود.

چند سال دارد؟ در مترو هم می‌توان شاهد کار کودکان بود.

طبق مشاهدات عینی بالغ بر ٩٠ درصد زنان دستفروش نبود کسب و کار مناسب را علت اصلی انتخاب شغل دستفروشی در مترو عنوان می‌کنند. زنان درمانده‌ای که واگن‌های زنانه متروی تهران را یگانه مکان مناسب برای کسب و کار خود یافته‌اند. آن‌ها همچنین “زنانه بودن” محیط کسب و کار (واگن‌های زنانه مترو) را یکی از عوامل اصلی انتخاب این شغل می‌دانند و به ناتوانی دولت برای ایجاد شغلی مناسب تأکید می‌کنند.

ناگفته نماند که دولت و شهرداری‌ها ساماندهی دستفروشان را در ایجاد غرفه‌هایی در زیرگذرهای مترو تهران مثل زیرگذر تئاترشهر می‌دانند، اما با توجه به گفته‌های دستفروشان، تاکنون هیچکدام از دستفروشان مترو موفق نشده‌اند یکی از آن غرفه‌ها را اجاره کنند چرا که نمی‌توانند از پس اجاره غرفه‌ها برآیند. بنابراین بدون اینکه هزینه اضافه‌تری داشته باشند به دستفروشی در واگن‌های مترو می‌پردازند و خطر ضبط اجناس، برخوردهای نامناسب و حتی دستگیری را به جان می‌خرند.

روایتی کوتاه از دانشجوی شکلات فروش

«شکلات‌های خارجی، شکلات‌های خوشمزه، دوتا ٥ هزارتومن» این جملات را به سرعت بر زبان ‌آورد و با جعبه شکلات‌های خارجی که در دست داشت از این طرف واگن به آن طرف رفت. مقنعه و کوله پشتی‌اش او را شبیه دانشجوها کرده بود. دخترک جثه‌ای ریز داشت که تنها از چهره‌اش، تره‌ای موی پرکلاغی از زیر مقنعه خودنمایی می‌کرد. ماسک سفیدی بر دهن داشت و آن را تا زیرچشمانش بالا آورده بود.

کسی شکلات نمی‌خواد؟» این جمله را بر زبان آورد و از قطار خارج شد. به دنبالش از قطار بیرون رفتم تا بلکه با خرید دو شکلات بتوانم با او صحبت کنم. بیشتر از دو شکلات از او خواستم و در ادامه که مثلا به دنبال کیف پول می‌گشتم به دخترک گفتم آیا همیشه اینجا کار می‌کنی؟ پاسخ داد: «نه، نزدیک شروع ترم جدیده، باید پول خوابگامو جور کنم.» بعد از چند سوال و نیمه اعتمادی که او در همان چند دقیقه کوتاه به من کرد متوجه شدم که دانشجوی ٢٠ ساله‌ای است که دو سال پیش در رشته ادبیات دانشگاه تهران قبول می‌شود و از مشهد به تهران می‌آید. زهرا با تمام رویایی که از تهران در سر دارد از خانواده جدا می‌شود و پا به تهران شلوغ می‌گذارد؛ می‌آید که درس بخواند و پس فردا برای خودش کاره‌ای شود اما زمین بگونه‌ای دیگر می‌چرخد و شرایط رویاگونه زندگی در تهران بر علیه دخترک می‌شود. به گفته خودش خانواده اطلاعی از کارکردن زهرا نداشتند اما گویا ماهیانه‌ای که برای تک دخترشان می‌فرستند کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد و این گونه می‌شود که بدون اجازه و اطلاع به خانواده و همچنین برای پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور زندگی یک دانشجو شهرستانی در تهران، مجبور به کار کردن می‌شود.

زهرا می‌گوید:

کارکردن که عار نیست، دستفروشی از نگاه مردم بد است، شاید تا یک سال پیش هم به چشم خودم بد بود اما چاره‌ای دیگر برایم باقی نمانده، کسی به یک دانشجو نیمه وقت کار نمی‌دهد.»

حدود ٩ ماه است که این دانشجو در مترو دستفروشی می‌کند.

بازار لوازم التحریر در آغاز سال جدید تحصیلی

این پاک کن چند؟ این مداد چند؟ این دفتر چهل برگ چند؟» این‌ها دیالوگ مشترک پدر و مادر‌هایی است که با چشم‌هایی نگران برای خرید تک تک اجناس قیمت می‌گیرند و از تامین نیازهای فرزندان خود ناتوانند …

امسال به جای خودکار با پر می‌نویسیم!» این شوخی بسیاری از کاربران فضای مجازی با کمبود خودکار در بازار ایران است. تولیدکنندگان نوشت‌افزار می‌گویند: جوهر خودکار در گمرک مانده و نمی‌توانند تولید کنند و البته گمرک هم می‌گوید تولیدکنندگان دنبال جوهر‌ها نمی‌آیند، زیرا نمی‌خواهند برای واردات جوهر خودکار بیشتر از دلار ٤٢٠٠ تومانی پول بدهند.

به گزارش بهار نیوز، فرزانیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم‌التحریر خبر می‌دهد که مشکل حل شده است و دولت موافقت کرده که جوهر خودکار با ارز ٤٢٠٠ تومان ترخیص شود و تولیدکنندگان زودتر خودکار‌ها را به دست دانش‌آموزان برسانند. با این وجود لوازم‌التحریر امسال ٦٠‌درصد افزایش داشته است و فروشندگان می‌گویند مردم برخلاف سال‌های گذشته دور لوازم‌التحریر فانتزی را خط کشیده‌اند و فقط لوازم ضروری را می‌خرند.

٦٠‌درصد افزایش قیمت نوشت افزار

این پاک کن چند؟ این مداد چند؟ این دفتر چهل برگ چند؟» این‌ها دیالوگ مشترک پدر و مادر‌هایی است که با چشم‌هایی نگران برای خرید تک تک اجناس قیمت می‌گیرند.

درحالی شمارش معکوس برای کلید زدن سال تحصیلی ٩٧-٩٨ شروع شده که نه از رونق بازار خبری است و نه از شور و هیجان برای خرید لوازم‌التحریر. آنگونه که رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر می‌گوید: افزایش ٦٠‌درصدی قیمت‌ها بازار را حسابی بی‌رمق کرده و مردم سعی می‌کنند تنها اقلام اساسی لوازم‌التحریر آن هم به مقدار خیلی کم خریداری کنند. طبیعی است در شرایطی که محدودیت‌های وارداتی برای برخی از اقلام وضع شده و شرط واردات به ازای صادرات اگر بخواهید به سراغ اجناس خارجی بروید، باید سر کیسه را شل کنید و ٢ برابر قیمت اجناس داخلی پول خرج کنید.

قیمت هر خودکار خارجی ٥هزارتومان، پاک‌کن ٤هزارتومان، مدادنوکی حدود٣٥هزارتومان و مدادرنگی‌های ٣٦رنگ به ٧٥هزار تومان می‌رسید که البته مدل ایرانی آن ٢٥هزار تومان بود.

لوازم‌التحریر صد‌درصد ایرانی نداریم

بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان سال گذشته کشور، ١٢‌میلیون و ٢٤٢‌هزار نفر بوده است. ٦میلیون و ٨٥٠‌هزار نفر آن‌ها در مقطع ابتدایی، ٢‌میلیون و ٢١٢‌هزار نفر در مقطع راهنمایی و ٣‌میلیون و ٢٧٠‌هزار نفر در مقطع دبیرستان تحصیل کردند. اگر فرض کنیم، این ١٢میلیون نفر، هرکدام به‌طور متوسط مبلغ ٦٠‌هزار تومان برای خود لوازم‌التحریر خریده باشند، با یک حساب و کتاب جزیی می‌توان فهمید که گردش مالی این بازار در آستانه مهر چیزی حدود ٧٣٥‌میلیارد تومان است! اما سوال اصلی این است که چه مقدار از این رقم به جیب تولید‌کننده داخلی می‌رود و چه مقدار از آن به نفع وارد‌کنندگان خارجی تمام می‌شود؟

به گفته رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر، درحال حاضر ٦٠‌درصد نیاز بازار از محل واردات و ٤٠‌درصد دیگر از محل تولیدات داخلی تأمین می‌شود. آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد: هیچ نوشت افزاری نیست که تولید صفر تا صد آن در داخل انجام شود. به‌عنوان مثال نوک خودکار یا چوب مداد و کاغذ دفتر وارداتی است و هرگونه تغییر نرخ ارز قیمت‌ها آن‌ها را متاثر می‌کند. در حال حاضر واردات نوشت افزار عمدتا از کشور‌های چین، هند، اندونزی، کره‌جنوبی و مالزی صورت می‌گیرد.

قیمت‌ها در نمایشگاه ارزان‌تر نیست

هرسال نمایشگاه‌های لوازم‌التحریر در آستانه مهر ماه برگزار می‌شود. نمایشگاه‌هایی که در ذهن عموم اجناس کم کیفیت را برای فروش می‌آورند.

امسال نمایشگاه لوازم‌التحریر در مصلای تهران برگزار شده است و با آن‌که جمعیت زیادی برای خرید به آن‌جا آمده‌اند، اما معتقدند قیمت‌ها تفاوت چندانی با قیمت‌های سطح شهر ندارد. آن‌ها تأکید می‌کنند که تنها حسن نمایشگاه این است که کالا به اندازه کافی وجود دارد و امسال هم با مشکلاتی که در بازار وجود داشته تنوع اجناس بد نیست.

گرانفروشی اینترنتی!

اما برای کسی که حوصله گشت‌وگذار در بازار و نمایشگاه یا فروشگاه محله‌اش را نداشته باشد و بخواهد اینترنتی خرید کند، اوضاع چگونه است؟ با یک جست‌وجوی کوتاه در فروشگاه‌های اینترنتی مثل بامیلو و دیجی‌کالا با قیمت‌هایی کمی گران‌تر از بازار، نمایشگاه و مغازه‌ها مواجه شدیم، اما نکته جالب تخفیف‌های ٧٠ و ٨٠‌درصدی بود که روی این اجناس اعمال شده بود!

قیمت یک بسته دوتایی پاک‌کن فابرکاستل که در حقیقت دانه‌ای ٢هزارتومان است، ١٥هزارتومان بود که با تخفیف ٥٥درصدی به ٦٧٠٠تومان رسیده بود. یک بسته مدادرنگی ٣٦رنگ فابرکاستل هم که در مغازه‌ها ٧٥هزار تومان است، به همراه یک پاک‌کن از همین برند که قیمتش ٢هزار تومان است، در سایت دیجی‌کالا ٩٩هزار تومان به فروش می‌رسد. هرچند فروشنده‌ای می‌گوید با نوسانات دلار قیمت اقلام خارجی دوبرابر شده است، اما این تفاوت قیمت در بازار‌های داخلی را هیچ نرخ دلاری توجیه نمی‌کند. باید دید مسئولان و نهاد ناظر چه زمانی برای کنترل قیمت‌ها اقدام می‌کنند و آیا در آستانه بازگشایی مدارس ستاد تنظیم بازار با گرانفروشان برخورد خواهد کرد؟

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

١ــ افغانستان – چهار میلیون نفر احتیاج به کمک فوری دارند

سازمان ملل متحد از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش فوری کمک‌های انسان دوستانه به این کشور شده است.

مارک لاوکُک، قائم‌مقام کمک‌های بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امدادرسانی اضطراری سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در کابل گفت ناامنی، فقر و بیکاری هنوز در افغانستان پا برجاست و تلاش‌ها برای کاهش مشکلات نتیجه نداده است.

بر پایه آمارهای سازمان ملل، بیش از چهار میلیون نفر در افغانستان نیاز جدی به کمک‌های بشردوستانه دارند، از جمله نزدیک به دو میلیون آواره داخلی و بیش از شصت هزار آواره که به محل زندگی خود برگشته‌اند برای گذران زندگی به کمک نیاز دارند.

همچنین، هشت میلیون نفر به دلیل فقر مطلق، بیکاری و خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیازمند کمک هستند.
بنا به آمارهای سازمان ملل متحد، خشکسالی‌های چند سال اخیر در افغانستان با متاثر ساختن دو سوم ولایات این کشور، بیش از دو میلیون نفر را با کمبود شدید غذا روبرو ساخته است که نیاز به کمک‌های فوری دارند.

صدها هزار نفر دیگر هم در افغانستان به دلیل جنگ، حوادث طبیعی و فقر از شهری به شهر دیگر آواره شده و به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

٢ـ جهان – شمار رو به افزایش گرسنگان در جهان

سازمان ملل گزارش داده است که تعداد گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش ٨٢١ میلیون نفر – یعنی از هر ٩ نفر یک نفر – در سال گذشته میلادی در جهان دچار سوء تغذیه بوده‌اند.

گزارش تازه می‌گوید بیش از ١٥٠ میلیون کودک یعنی بیش از بیست درصد کل کودکان زیر پنج سال در جهان، با فقر تغذیه بزرگ شده‌اند.

تهیه‌کنندگان گزارش سازمان ملل می‌گویند شرایط وخیم آب و هوایی یکی از دلایل رشد تعداد گرسنگان بوده و خواهان اقدام جهانی برای مقابله با آن شده‌اند.

در گزارش “وضعیت تغذیه و امنیت غذایی در جهان” همچنین آمده است که دسترسی نداشتن به خوردنی‌های مغذی باعث افزایش بیش از حد مشکل چاقی در جهان شده و یک نفر از هر هشت نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

گردآورندگان گزارش سازمان ملل به افزایش رخدادهای اقلیمی مانند سیل، گرمای بیش از حد، طوفان و خشکسالی اشاره کرده‌اند و گفته‌اند شمار این وقایع در قیاس با دهه ١٩٩٠ میلادی دو برابر شده است.

تغییرات آب و هوایی به طور مستقیم روی محصولات کشاورزی و دسترسی به غذا تاثیر دارد.

گزارش تغذیه در جهان می‌گوید که وضعیت گرسنگی در کشورهایی که در برابر تغییرات بارندگی و دما آسیب‌پذیر هستند، به شکل چشمگیری بدتر است.

تهیه‌کنندگان گزارش خواهان اقدام هماهنگ جهانی و منطقه‌ای برای مقاوم کردن کشورها در برابر فجایع طبیعی مربوط به تغییر آب و هوای زمین شده‌اند.

٣ــ روسیه – بازداشت صد‌ها نفر معترض به افزایش سن بازنشستگی

پلیس روسیه شرکت کنندگان در تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به برنامه بالا بردن سن بازنشستگی را متفرق کرده است.

به گفته گروه ناظر حقوق بشر “او وی اف- اینفو” بیش از ٨٠٠ تظاهرکننده دستگیر شدند و بعضی با باتون مضروب شدند.

محبوبیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نتیجه این اصلاحات ضربه خورده و امتیازات او در این زمینه به خاموش کردن اعتراضات کمکی نکرده است.

این اعتراضات همزمان با انتخابات روز یکشنبه برای تعیین ٢٦ فرماندار ٨٥ منطقه روسیه از جمله مسکو برگزار می شود.

گروه “او وی دی-اینفو” می گوید که ٨٣٩ نفر در ١٩ شهر بازداشت شده اند. بزرگترین گروه شامل ٣٥٤ نفر در سن پترزبورگ بازداشت شدند. ١٢٩ نفر دیگر در شهر یکاترینبرگ در منطقه اورال و ٣٦ نفر در مسکو دستگیر شدند.

براساس اصلاحات تازه سن بازنشستگی برای مردان و زنان از ٢٠١٩ به تدریج افزایش خواهد یافت. قرار است سن بازنشستگی تا سال ٢٠٣٦ برای مردان از ٦٠ به ٦٥ سالگی و برای زنان از ٥٥ به ٦٠ سالگی برسد.

اصلا قرار بود سن بازنشستگی زنان به ٦٣ سال افزایش یابد اما پوتین از آن عقب نشینی کرد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید میانگین طول عمر برای مردان روس ٦٦ سال و برای زنان در این کشور ٧٧ سال است.

اتحادیه های کارگری هشدار داده اند که خیلی از مردم آنقدر زندگی نخواهند کرد که حق بازنشستگی دریافت کنند.

همین نارضایتی باعث تظاهرات ده ها هزار نفر در سراسر روسیه در هفته های اخیر شده است.

٤ــ بریتانیا – اتحادیه کارگران بریتانیا خواهان سه روز استراحت در هفته شد

اتحادیه کارگران بریتانیا خواستار قانونی شدن طرح چهار روز کار و سه روز استراحت در هفته برای نیروی کار شده است.

بنا بر اعلام کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا (TUC) باید طرح یک هفتۀ کاری چهار روزه بدون کاهش سطح دستمزدها به تصویب برسد زیرا فناوری‌های نوین باعث افزایش میزان بهره‌وری شرکتها و کاهش زمان لازم برای کار در هفته شده است.

فرانسیس او گریدی، دبیرکل این کنگره در جریان صد و پنجاهمین گردهمایی سالانۀ آن اعلام کرد: “در قرن ١٩ اتحادیه‌ها برای هشت ساعت کار در روز مبارزه می‌کردند. در قرن ٢٠ ما توانستیم حق داشتن دو روز تعطیلی در هفته و دریافت دستمزد برای تعطیلات را به دست بیاوریم”

او افزود: “من معتقدم که در قرن جدید می‌توانیم خواست خود مبنی بر چهار روز کار در هفته آنهم با پرداخت دستمزد مناسب را عملی کنیم. اکنون زمان آن است تا ثروتی که به کمک فناوری‌های نوین به دست می‌آید میان همگان تقسیم شود و به آنهایی که در راس قرار دارند اجازه داده نشود تا این ثروت را برای خود جمع کنند”

تحقیقات اتحادیه کاگری بریتانیا نشان داده است که بیش از ١.٤ میلیون نفر از شهروندان این کشور در حال حاضر هفت روز در هفته و بیش از ٣.٣ میلیون نفر نیز بیش از ٤٥ ساعت در هفته کار می کنند.

بیشتر کارگرانی که در تحقیقات این اتحادیه‌ شرکت داشته‌اند استرس و ساعات کار طولانی را بزرگترین نگرانی خود پس از موضوع دریافت دستمزد توصیف کرده‌اند و همۀ آنها با چهار روز کار در هفته موافق بودند. بیش از ٥١ درصد از نیروی کار نیز از ذخیره شدن سود حاصل از فناوری‌های جدید در دست مدیران و سهامداران ابراز نارضایتی کرده‌اند.

اتحادیه کاگری بریتانیا همچنین نسبت به اقدام برخی از کارفرمایان در بازگشت به شیوه‌های سنتی استفاده از نیروی کار مانند مقاطعه کاری و قراردادهای صفر ساعت کار هشدار داده‌اند.

این اتحادیه به جف بیزوس، بنیانگذار شرکت آمازون اشاره کرده که در حال حاضر ثروتمندترین مرد جهان است اما کارکنانش بشدت از او انتقاد می‌کنند.

بنا بر تحقیقی که در سال ٢٠١٧ میلادی انجام شده است ٩١ درصد از کارکنان آمازون به هیچ یک از دوستانشان کار در این شرکت بزرگ آمریکایی را توصیه نمی‌کنند و ٨٩ درصد از کارکنان نیز بر این باورند که در این شرکت از آنها سوء استفاده می‌شود.

کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا همچنین از اتحادیه‌های کارگری فرانسه و آلمان به دلیل مذاکراتشان با دولت و شرکتهای فعال در این کشورها برای رسیدن به توافقی در موضوع کار از راه دور قدردانی کرد؛ حقی که به نیروی کار اجازه می‌دهد تا زمانی که خارج از شرکت مشغول کار است را به زمان‌های کاری خود اضافه کرده و دستمزد دریافت کند.

در ابتدای سال جاری میلادی شرکتی در نیوزیلند بطور آزمایشی طرح چهار روز کار در هفته را برای نیروی کار خود به اجرا گذاشت و از نظر کارفرمایان نتیجۀ این آزمایش موفقیت‌آمیز بود.
تمام ٢٣٠ کارمند این شرکت که Perpetual Guardians نام دارد، در این طرح آزمایشی هشت هفته‌ای شرکت کردند. در این دوره شاخص‌هایی مانند تعادل میان کار و زندگی، سطح استرس و میزان تعهد به شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان دوره، با وجود حفظ میزان بهره وری شرکت، در تمام این شاخص‌ها بهبود نسبی مشاهده شد.

٥ــ آلمان – کارکنان شرکت هواپیمایی “رایان ایر” دست به اعتصاب زدند

به گزارش رویترز، خلبان‌ها و خدمه شرکت هوایی رایان‌ایر در آلمان روز چهارشنبه ١٢ سپتامبر دست به اعتصاب زده و تهدید کردند که در صورت به توافق نرسیدن با مقام‌های این شرکت، مدت اعتصاب را افزایش خواهند داد.

رایان‌ایر اعلام کرد که از مجموع ٤٠٠ پرواز ا روز چهارشنبه از مبدا و به مقصد آلمان، ١٥٠ پرواز را لغو کرده است و هشدار داد که چنانچه چنین اعتصاب‌های “پرمخاطره‌ای” ادامه یابد، به از دست رفتن مشاغل ختم می‌شود.

اتحادیه خلبان‌های آلمان (وی‌ سی) از رایان‌ایر خواسته تا بر سر مخارج و شرایط کار با یک نماینده کنار بیاید، اما درباره این‌که این نماینده چه کسی باشد، اختلاف‌نظر وجود دارد.

این اتحادیه تهدید کرده که چنانچه مدیریت این شرکت هوایی پیشنهاد بهتری ارائه نکند، اعتصاب را ادامه خواهد داد.

اینگولف شاوماخر، مذاکره‌ کننده اتحادیه، گفت: “چنانچه رایان‌ایر پیشنهادهای بهتری ارائه ندهد، ممکن است اعتصاب‌های بیشتری در راه باشد “