اخبار کارگری- اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

 

 

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

انتقال پیکر ٧ معدنچی به سردخانه/شمار جانباختگان به ٤٢ نفر رسید

 

 

تجمع اعتراضی کارگران  شناورهای لایه‌روبی بندر امام

١٨اردیبهشت،جمعی از کارگران شناورهای لایه‌روبی بندر امام به دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه و بلاتکلیفی قراردادکاری مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گفته یکی از کارگران معترض،کارگران شناورهای لایه‌روبی بندر امام نماینده داشتند اما نماینده را به دلیل پیگیری زیاد حق و حقوق کارگران اخراج شد و یکی از مشکلات اصلی ما اخراج نماینده است.

درهمین رابطه،یک کارگر حاضردرتجمع به خبرنگاری گفت: ٥ تا ٦ سال زیر نظر شناورهای لایروبی بندر امام کار می‌کنیم و در این مدت شرکت‌های متعددی کار لایروبی را به عنوان پیمان‌کار به دست می‌گیرند و پس از کسب سود مورد نظر از ادامه فعالیت انصراف می‌دهند.

 

تجمع کارگران روغن نباتی قو مقابل وزارت کار

از ساعت ٩ صبح روز ١٨ اردیبهشت بیش از ١٠٠ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای اسفند ٩٥ و فروردین ٩٦ و بخشی از عیدی سال

گذشته خود مقابل وزارت کار تجمع کردند

 

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه برفاب دراعتراض به عدم پرداخت حقوق!

روز ١٧اردیبهشت بیش از ٣٠٠ کارگر بخش‌های پرس‌کاری، مونتاژ، لعاب و جوشکاری کارخانه تولید لوازم خانگی برفاب واقع درشهرکرد در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان در سال جدید دست از کار کشیدند و در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه پی وی سی سمنان برای دومین روزمتوالی!

روز١٧اردیبهشت، کارگران کارخانه پی وی سی واقع در مهدی شهر سمنان برای دومین روزمتوالی دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق اضافه کاری وحق بیمه از رفتن بسر کار خودداری ودر کارخانه تجمع کردند.این کارگران ١٢ ماه حقوق، ١٧ ماه اضافه کاری طلب دارند و دفتر بیمه هم ندارند.

راهپیمایی وتجمع اعتراضی کارگران كشت و صنعت مغان

صبح ١٧ اردیبهشت ماه،جمعی از کارگران پیمانکاری كشت و صنعت و دامپروری مغان در اعتراض به عدم پرداخت ٣ماه حقوق،حق اضافه کاری وسنوات بطرف شهر پارس آباد مغان راهپیمایی ومقابل اداره مركزی شرکت تجمع کردند. کارگران میگویند سه ماه است که حقوق نگرفته اند و اکثریت کارگران شرکت مستاجر هستند و بچه های محصل دارند و شرکت کشت و صنعت سه ماه است که حقوق آنها را پرداخت نکرده و علیرغم اعتراضات مکرر هر بار جواب سر بالا داده اند.

 

اعتصاب کارگران قسمت روباز معدن کوشک بافق

روز (١٦اردیبهشت)،کارگران بخش روباز معدن کوشک بافق دراعتراض به عدم افزایش حقوق وعملی نشدن وعده های مدیران درهمین رابطه دست به اعتصاب زدند.بنا بر خبر

سال گذشته مدیرعامل این معدن بدلیل اینکه طرح طبقه بندی را اجرا نمی نمود به کارگران قول افزایش حقوق در سال جاری را داده است اما آن را نیز عملی نکرده است و کارگران به آن اعتراض دارند.

 

دومین روز اعتصاب کارگران پیمانی کارخانه فولاد خراسان!

روزپنج شنبه١٤اردیبهشت،کارگران کارخانه فولاد خراسان برای دومین روزمتوالی به اعتصابشان ادامه دادند.

ازقرارمعلوم،پس از افتتاح کارخانه شماره دو فولاد خراسان درهفته پیش با حضور علی ربیعی وزیر کار و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، پاداش ٢٠ میلیون ریالی به کارکنان کارخانه فولاد پرداخت می‌شود که موجب اعتراض کارگران شرکت‌های پیمانی فعال در مجتمع فولاد خراسان و درنتیجه اعتصاب آن‌ها طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌گردد.

مشکل دیگر سرویس رفت‌وآمد کارگران است که هر شرکتی براساس توانایی خود سرویس‌های مختلفی را در نظر گرفته که این باعث اعتراض شده است.موضوع دیگ راین اعتراض‌ها به‌واسطه عدم پرداخت پاداش به کارگران است.

شهرام بقراط مدیر روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان در گفتگو با خبرگزاری دولتی میگوید که پاداش در قانون نیامده است و باید با هیئت‌مدیره و مدیران شرکت‌ها صحبت شود و نمی‌توان به آن‌ها برای پرداخت فشار آورد. جالب است پاداش های میلیاردی نصیب مدیران میشود. ولی پاداش برای کارگران در قانون نیامده است. او میگوید طبق قانون حقوق به‌روز پرداخت‌شده است، درحالی‌که در برخی کارخانه‌ها پرداخت‌ها با تأخیر ده‌ ماهه همراه است. کارگر کار میکند و ایشان منت به سر کارگر میگذارد که حقوقشان را پرداخته است. آنهم حقوق چند بار زیر خط فقر. اعتراض کارگران به این بربریت است.

 

١٤ اردیبهشت: تجمع معدنچیان معترض و خانواده کارگران محبوس همزمان با جلسه ستاد بحران

جلسه ستاد بحران حادثه معدن یورت آزادشهر برگزار شد و در حاشیه آن معدنچیان معترض و خانواده محبوس شدگان تجمع کردند.

این جلسه بعدازظهر پنجشنبه با حضور استاندار گلستان، فرمانده انتظامی گلستان، مدیرکل مدیریت بحران استان، فرماندار آزادشهر و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی در محل حادثه و در چادر هلال احمر برگزار شد.

جلسه به نوعی پشت درهای بسته برگزار می شد و در اطراف چادر تعداد زیادی از معدنچیانی که حقوق معوقه دارند و همچنین بستگان معدنچیان محبوس تجمع کردند و خواستار حضور استاندار در خارج از چادر و گفتگو شدند.

این معدنچیان می گویند حقوق ما به اندازه یک وعده عصرانه وزیران است و اگر به مشکلات مان اعتراض کنیم اخراج خواهیم شد.

آنها می گویند بازرسی اداره کار و اداره صنعت تا کنون از معدن بازدید نداشته اند و این در حالی است که معدن زمستان یورت آزادشهر به دلیل مدار بسته بودن، غیر استاندارد و غیر قانونی بوده و امکانات اولیه هم ندارد.

این معدنچیان اشاره می کنند که دو هفته قبل به مسئولان تذکر داده بودیم که معدن استاندارد نیست و گاز نشتی دارد، اما مسئولان گفتند اگر کار نمی کنید می توانید بروید.

گان ویژه قصد داشت خانواده‌ها و کارگران را از محوطه امداد دور کند/ درگیری خیلی جدی نبود

یگان ویژه قصد داشت خانواده‌ها و کارگران را از محوطه امداد دور کند/ درگیری خیلی جدی نبود

بنا بر خبرها یگان ویژه مستقر در معدن یورت غربی استان گلستان، با خانواده‌های محبوسان و کارگران معدن به قصد دور کردن آنها از محوطه امداد؛ درگیر شده است.

از قرار معلوم، صبح امروز ١٥ اردیبهشت جرثقیل به قصد آواربرداری وارد محوطه معدن شده و نیروهای یگان ویژه در تلاش برآمده‌اند که خانواده‌های محبوسان و کارگران معدن را از محوطه دور کنند که با مقاومت رو برو شده و درگیری رخ داده است. که با مداخله فرمانده یگان ویژه، خاتمه یافت. خانواده‌های محبوسان و کارگران معدن شبانه‌روز در محوطه حضور دارند و به هیچ وجه از کنار ورودی تونل دور نمی‌شوند.

 

استقرار یگان ویژه در مقابل معدن آزاد شهر به جای نجات معدنچیان

از ابتدای صبح دیروز ٤ اردیبهشت در مقابل معدن آزاد شهر در استان گلستان مامورین یگان ویژه مستقرشده اند.

بدنبال تجمع مردم در مقابل معدن آزاد شهر برای پیگیری جان عزیزان شان مسولین در هراس از اعتراضات مردمی به دلیل فاجعه ریزش معدن ااز صبح روز ٤ اردیبهشت بگانهای ویژه ضد شورش را در اطراف و مقابل درب ورودی معدن مستقر کرده اند.

 

کارگران شهرداری اهواز مقابل شهرداری منطقه ٣ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

صبح روز چهارشنبه ١٣ اردیبهشت ماه ٩٦ شماری از کارگران فضای سبز شهر اهواز مقابل شهرداری منطقه ٣ در اعتراضی به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق معوقه دست به تجمع اعتراضی زدند.

جمعی از کارگران کارخانه قند شیراز دوشنبه ١١اردیبهشت در روز جهانی کارگر، مقابل استانداری رژیم در شیراز تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران زحمتکش پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:

معیشت؛ منزلت حق مسلم ماست. ما گرسنه‌ایم!، کارگران گرسنه اند؛ مسئولان کجایند؟.

 

صبح روز ١٢ اردیبهشت ٩٦ گروهی از بازنشستگان برای بزرگداشت روز معلم و پیگیری طرح همسانسازی که اجرای آن طی مدت پنج سال وعده داده شده، در مقابل مجلس گرد آمدند.

نیروی انتظامی از تجمع جلوگیری کرده و بازنشستگان به آرامی به سمت مترو حرکت کردند تا به مرور همراهان به آنان ملحق شوند. یکی از معلمان بازنشسته با در دست داشتن دو قلم، شأن و مقام معلمان را با صدای بلند ابراز می کرد و به برخورد نیروهای انتظامی معترض بود.

حدود ١٠٠ نفر تا ساعت ١٠/٣٠ در کنار پارک نزدیک سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده و پس از سردادن شعارها و برپاکردن بنرها، قطعنامه را خواندند و در ساعت ١١/٣٠ به اتفاق و در کمال آرامش محل را ترک نمودند. اکثریت بازنشستگان کانالهای فضای مجازی و بازنشستگان پارک شهر در این تجمع شرکت نکردند و از قبل تصمیم داشتند تا ٢٩ اردیبهشت که روز انتخابات است هیچ تجمعی برگزار نکنند.

اما ما بازنشستگان چون حرکت خود را کاملا صنفی می دانیم و از وارد شدن به فضاهای سیاسی و جناحی پرهیز داریم روز معلم را با تمرکز بر خواسته های معیشتی خود برگزار کردیم.

شعارهای بارنشستگان به شرح زیر بود:

حق ما رو ندادند/ طرح پنج ساله دادند

حق ما رو ندادند/ طرح فلاکت دادند

حق ما رو ندادند/ طرح پس از مرگ دادند

ما رو به هم پاس دادند/ طرح پنج ساله دادند

و شعارهایی که در تجمعات قبلی مطرح بود بر زبانها جاری شد. متن قطعنامه ١٢ اردیبهشت سال ٩٦

روز معلم پیام آور همبستگی!

ما اینجا گرد آمده ایم که چون همیشه اعلام کنیم که ما بازنشستگان تنی واحد هستیم، زیرا درد مشترک داریم؛ درد محرومیت از حداقل های زندگی.

ما با آگاهی و هشیاری، از این اتحاد پاسداری می کنیم و اعلام می داریم:

١- سال ٩٦ را با تنگناهای معیشتی آغاز کرده ایم؛ تغییرات ناچیز و تحقیرآمیزی در حقوق ها ایجاد شده که ما را در نقطه ای سه برابر زیر خط فقر نگاه خواهد داشت.

٢- ما فرهنگیان بازنشسته چون دیگر بازنشستگان که در زیر خط فقر گذران می کنند، تا رسیدن به مطالبات مان از تلاش همه جانبه دست برنخواهیم داشت.

٣- طرح همسانسازی با شیوه ای که انتخاب شده، به هیچ وجه کارساز نیست. ما خواهان اجرای قانون به صورت “کامل” و در “اسرع وقت” هستیم.

٤- ما با نگرانی شاهد گسترش فقر و بیکاری و نابسامانی های اجتماعی هستیم که از دلایل آن خصوصی سازی، رانتخواری و… است و آوار این سیاستها بر سر زحمتکشان جامعه فرود می آید. ما به عنوان بخشی از جامعه فرهنگی کشورمان خواهان ریشه کن شدن آنها هستیم.

٥- بیمه ای واحد و کارآمد نیازی مبرم و اساسی است، ما خواهان تصویب و اجرای سریعتر و کاملتر این مهم هستیم.

بخشی از بازنشستگان تهران

 

اعتصاب و اعتراض ١٢٠٠ کارگر ذوب آهن اصفهان در هفته گذشته

مارش با قدرت کارگران

گزارش منتشر شده سایت اتحاد :

صبح یکشنبه ١٠ اردیبهشت ٩٦ کارگران کارگاه ٥١ مهندسی نت ذوب آهن اصفهان دست از کار کشیدند وبه سمت کوره بلند حرکت کردند ودر طول مسیر کارگران کارگاه های ٤٦، ٤٧ و ٤٨ مهندسی نت به آنها پیوستند. با پیوستن جمعی از کارگران کوره بلند، جمعیت به سمت کارگاه های فولادسازی و نورد حرکت کرد وبا شعار همکار باشرافت حمایت حمایت، کارگران این قسمت ها را دعوت به پیوستن کرد.

در نهایت کارگران معترض با جمعیتی بیش از هزارودویست نفر علی رغم تذکرات و هشدارهای حراست به سمت درب اصلی کارخانه حرکت کردند و درحین ردشدن از کنار ساختمان هدایت فنی علیه افضلی معاون بهره برداری کارخانه شعار مدیر بی لیاقت استعفا استعفا سردادند وبا رسیدن به درب اصلی از سد ماموران حراست و نیروی انتظامی گذشتند و در مقابل ساختمان توحید( اداره مرکزی ذوب آهن) تجمع کردند و خواستار پاسخگویی صادقی مدیرعامل کارخانه شدند.

در ابتدا چند نفر از مدیران کارخانه تلاش کردند برای کارگران معترض سخنرانی کنند که تجمع کنندگان به آنها اجازه صحبت ندادند و تهدید کردند در صورت نیامدن مدیرعامل، طبقه هفتم(محل استقرار مدیرعامل) را اشغال خواهند کرد. با آمدن صادقی جمعیت با شعار صادقی حیاکن ذوب آهن رو رهاکن از وی استقبال کردند.

صادقی از بیشتر مشکلات کارگران ازجمله قطع اضافه کاری، قطع پاداش ماهانه تولید، توزیع نشدن شیر و… اظهار بی اطلاعی کرد و سعی کرد با طرح مسائل واهی و انحرافی از پاسخگویی طفره برود که با اعتراض جمعیت مواجه شد ودر پاسخ گفت من بااین سن وسال درفکر آخرتم هستم وهرچه به من تهمت بزنید و اهانت کنید برای من ثواب می نویسند ومن درپل صراط جلوی شما را می گیرم.

درنهایت کارگران از صحبت های مدیرعامل قانع نشدند و اعلام کردند درصورت حل نشدن مشکلات شان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

روز سه شنبه ١٣ اردیبهشت نیز حدود صدنفر از کارگران شرکت ((پویش صنعت ذوب آهن)) که هنوز حقوق دی ماه خود را دریافت نکرده اند اعتصاب کرده وبه سمت درب اصلی حرکت کردند که درنهایت معاونان شرکت در مذاکره با نمایندگان کارگران تعهد دادند تا آخر اردیبهشت مطالبات آنها را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که هزاران کارگر سابقا شرکتی و اکنون قراردادمستقیم کارخانه که در مشاغل سخت و زیان آوری چون آتشکاری، ریخته گری، نسوزکاری و…اشتغال داشته اند، باوجود ٢٠سال سابقه کار مداوم امکان بازنشستگی طبق قانون تامین اجتماعی را ندارند؛ و علت آن است که در طی سال هایی که به عنوان نیروی شرکتی و بعدا قراردادمستقیم کار کرده اند با وجود آنکه حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور از حقوق شان کسر شده ولی در لیست های ارسال شده به تامین اجتماعی عناوین مشاغل عادی مثل کارگر ساده و بعضا عنوان ((فاقد شغل)) برای آنها درنظر گرفته شده است.

بدین ترتیب ظلم و اجحافی مضاعف درحق این کارگران روا داشته اند:

از طرفی مشخص نیست مابه التفاوت حق بیمه مشاغل عادی و مشاغل سخت و زیان آور به جیب چه کسی یا کسانی یا چه ارگان یا ارگان هایی رفته و از طرف دیگر این کارگران اکنون با وجود ٢٠سال سابقه کار نمی توانند بازنشست شده واز مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

مراجعات مکرر این کارگران به اداره کار، تامین اجتماعی، فرمانداری لنجان، استانداری و نمایندگان مجلس نیز تاکنون بی فایده بوده وهیچ مقامی حاضر به پاسخگویی نیست. حتا ادارات کار استان حاضر به دادن فرم تعیین نوع بیمه و استعلام سوابق بیمه ای این کارگران نیستند.سه سال پیش فولادگر نماینده اصفهان و رییس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس پس از دیدن مدارک و اسناد این کارگران گفته بود چه طور چنین چیزی ممکن است؟؟؟ ودر حضور آنها از قادری مدیرکل کار استان اصفهان، که از قضا هم اکنون مدیر حراست و نیز سرپرست معاونت نیروی انسانی ذوب آهن شده، پرسیده بود برای من توضیح بده عنوان ((فاقد شغل)) یعنی چه؟؟؟

تاسف بارتر آنکه محسن کاظمی شیخ شبانی – مکانیک کارگاه ٥١- پیگیرترین نماینده این کارگران به خاطر افشای این موضوع و پیگیری آن ازکار اخراج گردید وپس از ماه ها بلاتکلیفی و دوندگی با دادن تعهدات سنگین و با قرارداد سه ماهه توانست به کار بازگردد.

البته این تمام مشکلات کارگران ذوب آهن نیست. صادقی مدیرعامل فعلی به محض شروع به کار در زمستان ٩٤ پاداش ماهانه تولید را که بیش از ٢٠ سال به طور منظم پرداخت شده قطع کرد؛ درحالی که طی این مدت تولید کارخانه با تمام ظرفیت ادامه داشته و صادرات کارخانه بیش از دوبرابر شده است.

کارخانه به بهانه مشکلات مالی اقساط وام (مهر، صادرات و ملی) بیش از ٥هزار نفر از کارگران را که طبق قرارداد با بانک مستقیما از حقوق آنها کسر می شود با تاخیر چندماهه به حساب این بانک ها واریز می کند که درنتیجه آن کارگران مجبور به پرداخت دیرکرد به بانک ها شده اند.

این ماجرا برای دو صندوق قرض الحسنه داخل ذوب آهن که هزاران عضو دارند نیز عینا تکرار شده است. از طرفی اقساط وام واز طرف دیگر وجوهی که به صورت اختیاری وبه عنوان پس انداز از حقوق ماهانه اعضای این صندوق ها کسر می شود با حداقل دوماه تاخیر به حساب قرض الحسنه ها واریز می شود که درنتیجه آن هم صندوق ها در پرداخت وام به اعضا دچار مشکل شده اند وهم اعضا درصورت نیاز به همه پس انداز خود دسترسی ندارند.

خلاصه کلام آنکه مشکلات و درددل کارگران ذوب آهن کم نیست ولی نه مدیریت کارخانه گوش شنوایی دارد ونه زبان های گویای کارگران تاب تهدیدها و فشارهای پنهان و آشکار مدیران را دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٦

 

کارگران رنگین نخ سمنان برای پنجمین بار تجمع کردند

روز ١٦ اردیبهشت کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان برای پنجمین بار در سال جاری در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات سنواتی ومزدی خود مقابل ساختمان فرمانداری سمنان تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارکنان پتروشیمی پردیس

(١٧اردیبهشت ماه) کارگران پتروشیمی پردیس نسبت به نادیده انگاشتن اصول ایمنی دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران میگویند با بروز حادثه هفته گذشته نشتی آمونیاک در فاز یک پتروشیمی پردیس و مصدومیت همکاران ما که تا سر حد مرگ پیش رفتند، خواستار برکناری مدیر مجتمع (تولید) هستیم. بنا بر خبر در تاریخ ١٢ اردیبهشت مدیریت با وجود نشتی شدید آمونیاک، اصرار بر راه اندازی باعث این حادثه شد.

و در جریان آن ١٠ نفر از کارکنان آتش نشان و بهره بردار مصدوم شدند که ٦ نفر دارای مشکلات تنفسی شدند و ٤ نفر از آنان با گذشت ٥ روز از حادثه هنوز در بخش Icu بیمارستان های شیراز بستری هستند.

 

تجمع اعتراضی کارگران کشتی-سازی ”بحرگسترهرمز“ در بندرعباس

روز چهارشنبه ١٣اردیبهشت ٩٦ ٤٠٠ کارگر شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز در بندرعباس در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق خود تجمع کردند.به گفته کارگران در حال حاضر حدود ٧٠٠کارگر از طریق شرکت بحر گستر هرمز در پروژه‌های کشتی‌سازی در استان هرمزگان مشغول کارند که دو ماه حقوقشان پرداخت نشده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکت صنایع شیرآلات گاز گداختار اراک

روز شنبه ١٦ اردیبهشت ماه تعدادی از کارگران شرکت صنایع شیرآلات گاز گداختار اراک با تجمع در مقابل استانداری مرکزی خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. به گفته کارگران آنها هرکدام بین ٦، ٧ و ٨ ماه حقوق دریافت نکرده اند و همچنین بیمه کلیه کارگران ٨ ماه و بیمه تکمیلی کارگران یکسال است پرداخت نشده است. کارگران میگویند که حداقل حقوق(زیر یک میلیون تومان) را دریافت می کنند و حتی این میزان هم به صورت ٢٠٠ هزار تومان، ٢٠٠ هزار تومان و به صورت مرحله و خرد پرداخت می شود. این شرکت بیش از ١٢٠ نفر کارگر دارد ککه تعدادی از این کارگران اخراج شده اند. کارگران این شرکت هیچگونه امنیت شغلی ای ندارند و ماهانه قرار داد دارند و این موضوع باعث شده است که کارگران با دلهره به سرکار بیایند.

یکی از اخاذی های مدیر شرکت صنایع شیرآلات گاز گداختار مدیر شرکت به بهانه پرداخت حقوق و عیدی کارگران به اسم هر یک از کارگران مبلغ ٣٠ میلیون تومان وام دریافت کرده است و همه کارگران به صورت زنجیره ای ضامن یکدیگر هستند و به دلیل پرداخت نشدن اقساط وام ها هر روز برایمان پیامک پرداخت نکردن اقساط ارسال می شود.

اراک امروز ضمن گزارش این خبر از وضعیت بحرانی تولید در استان مرکزی سخن گفته و به نمونه های تجمعات کارگری (هپکو، واگن پارس، آونگان، کمبیان سازی و …) در سطح اراک اشاره میکند.

 

 

کشتار در محیط های کار، یک جنگ اعلام نشده

تبدیل محیط‌های کار به قتل گاه کارگران بیش از هر چیز زیر پا گذاشته شدن اولیه‌ترین استانداردهای انسانی در این جامعه را نشان میدهد. با ایجاد این وضعیت سرمایه داران و دولتشان در ایران دارند میگویند که ما در این کشور کاری کرده‌ایم که جان آدم ارزش ندارد. بطور مثال مواد خطرناک و سمی که بکارگیری آنها در کشورهای دیگر ممنوع شده است را به راحتی در کارخانه‌های ایران مورد استفاده قرار میدهند. این شرایط برده وار کار را به یمن محروم کردن کارگران از پایه‌ای‌ترین حقوقش برقرار کرده‌اند. دست کارگر را بسته‌اند، اعتصابش را ممنوع کرده‌اند، رهبرانش را دستگیر میکنند و او را از حق تشکل محروم میکنند تا امکان حداکثر سودجوئی را پیدا کنند. در واقع دولت به کمک نیروی سرکوب و زندان و قانون و غیره، دست کارفرما را باز گذاشته است که جان کارگر را بگیرد، خون کارگر را بمکد و هر بلائی خواست سر کارگر بیاورد. و البته خود دولت و ارگانهای سرکوبش بزرگترین کارفرما هستند.

ناامنی محیط کار البته مختص ایران نیست. ناامنی محیط کار یک جنگ اعلام نشده در جهان است که به اندازه دو جنگ جهانی، فاشیسم هیتلری، کوره‌های آدم سوزی، هیروشیما، جنگ ویتنام، جنگ ایران و عراق و غیره از طبقه کارگر قربانی میگیرد. اما قاتلین این جنایت آشکار در پناه قانون زندگیشان را میکنند و به سودجویی و جنایاتشان همچنان ادامه میدهند. این جنایتی است که هر روزه در محیط‌های کار و بخاطر سودجویی یک مشت سرمایه دار و دولت‌های حامی شان شاهدش هستیم. قربانیان این جنایت خیلی معلوم و مشخص‌اند. این جنایت قربانیانی طبقاتی دارد. اینطور نیست که بمبی روی محله‌ای افتاده و عده‌ای جانشان را از دست داده‌اند. این جنگی است علیه بخش مشخصی از جامعه. علیه طبقه کارگر.

حال در نظر بگیرید که همه این جنایات و این خطرات در محیط‌های کار، محیطی که کارگر بخش اعظم زندگی اش را در این جامعه در آن میگذراند، دارد روی میدهد و نفس زندگی کردن را برای کارگر مخاطره آمیز کرده است.

محیطهای کار باید جای امن و سالم و از نظر سلامتی و بهداشتی استاندارد قابل قبولی داشته باشد. باید آخرین تکنیکها و دستاوردها و تجارب برای هرچه امن‌تر ساختن شرایط کار مورد استفاده قرار گیرد. کسی که چنین محیط ناامنی برای کارگران ایجاد کرده، شریک جرم قتل و جنایت وسیعی است که هر روز در محیط‌های کار جریان دارد. تخلف از قوانین ایمنی محیط کار و سهل انگاری در تامین امنیت کارگران یک جنایت است و باید جرم جنائی محسوب شود.

اما می‌بینیم که در عالم واقعی چنین نیست. چون رعایتش برای سرمایه داران صرف نمیکند و از سوددهی شان می‌کاهد. آنوقت در جایی مانند ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی که کارگر از هرنوع حقوقی برای اعتراض و اعتصاب و متشکل شدن محروم است، این ناامنی واین خطر هر روزه جان و زندگی کارگر ابعاد متفاوتی میگیرد.

در مقابل این جنایت هر روزه باید ایستاد. باید از نظر امنیت محیط کار بالاترین استانداردهای بین المللی برقرار باشد.

کدام خواستها و کدام استانداردها؟

بخش عظیمی از همه این اتفاقاتی که در محیط‌های کار شاهدش هستیم و منجر به مرگ و صدمه زدن به سلامتی کارگر میشود، قابل اجتناب‌اند. یک محور مهم مبارزه کارگر در نظام سرمایه داری حول ایمنی محیط کار است. کارگر حق دارد برای ایمن‌تر کردن شرایط کارش تا جائی که علم و تکنولوژی اجازه میدهد، دست به مبارزه بزند، اعتصاب کند متشکل شود.

مطالبات زیر باید به پرچم مبارزه کارگران برای بهبود شرایط کار و ارتقاء ایمنی و بهداشت محیط کار به منظور جلوگیری از بروز حوادث محیط کار، و نیز جبران خسارت‌های ناشی از ناامنی تبدیل شود:

١- تضمین ایمنی و بهداشت محیط کار و تقلیل مخاطرات کار به حداقل ممکن، بدون هیچ صرفه جویی، با استفاده از پیشرفته‌ترین تسهیلات و امکانات مورد استفاده در سطح جهان از جمله برخورداری محیط‌های کار از دستگاههای تهویه کافی، مراکز درمانی کشیک مجهز به آمبولانس و پرشک، امکانات بهداشتی حمام و دستشویی و غذاخوری با استاندارد بهداشتی بالا و غذای مناسب.

٢- نظارت و معاینه پزشکی منظم در برابر مخاطرات و بیماری‌های حرفه‌ای و ناشی از کار توسط مراجع پزشکی مستقل از کارفرما، به هزینه کارفرمایان و دولت.

٣- نظارت بر ایمنی محیط کار باید تماما زیر نظارت کارگران و تشکل‌ها و نمایندگان آنها باشد. این حق کارگران است که هیئتی از میان خود انتخاب کنند تا تمامی موارد ناامن و غیر بهداشتی را بررسی کنند و به کارگران گزارش بدهند.

۴- اعتصاب و برگزاری مجمع عمومی، حق بی چون و چرای کارگران است و کارگران به مجرد احساس ناامنی باید بتوانند دست از کار بکشند، تا ناامنی برطرف شود.

۵- بکارگیری مواد سمی و خطرناکی که جان کارگر را به خطر می‌اندازد و در کشورهای پیشرفته جهانی استفاده از آنها در تولید ممنوع اعلام شده است٬ فورا متوقف گردد.

۶- کارفرمایانی که بخاطر سودجویی در مواردی که سلامتی کارگر تهدید میشود، اقدام نکنند، مجرمند و باید مورد پیگرد قرار گیرند.

کارگرانی که بخاطر عدم ایمنی کار دچار بیماری و یا از کار افتادگی شده‌اند، باید تامین داشته باشند و از جمله از حقوق زیر برخوردار باشند:

١- بیمه کامل کارگران در مقابل صدمات و خسارات ناشی از کار، اعم از اینکه در محیط کار و یا خارج آن رخ دهد و بدون اینکه کارگر نیازی به اثبات قصور کارفرما و یا مدیریت داشته باشد.

کارگران آسیب دیده در محیط کار باید با استاندارد بالای پزشکی تحت پوشش درمان رایگان قرار گیرند و در دوره درمان از حقوق کامل برخوردار باشند.

٢- کارگرانی که در محیط کار دچار بیماری شده‌اند باید از تسهیلاتی چون تغییر نوع کار و کاهش ساعت کار با پرداخت حقوق کامل برخوردار باشند و اخراج آنها اکیدا ممنوع باشد. این کارگران باید مادام که بیمارند زیر پوشش این کمک‌ها و تسهیلات قرار داشته باشند.

٣- پرداخت حقوق کامل بازنشستگی به کارگرانی که در نتیجه صدمات ناشی از کار توانایی کار کردن را از دست میدهند. همینطور پرداخت کامل حقوق بازنشستگی به خانواده کارگرانی که عضو خانواده خود را در محیط کار از دست میدهند.

این خواست عطف به ماسبق میشود یعنی شامل همه کارگران و خانواده‌های کارگرانی که در طول حاکمیت جمهوری اسلامی توانائی کار کردن و یا جان خود را از دست داده‌اند نیز میشود.

یک بخش از سوانح محیط کار منجر به مرگ کارگر میشود در این مورد باید بر حق و حقوق زیر تاکید کنیم:

١- خانواده کارگرانی که به خاطر ناامنی محیط کار جان باخته‌اند، و نان آور خود را از دست داده‌اند، باید تحت پوشش همیشگی تامین اجتماعی قرار گیرند و از یک زندگی انسانی برخوردار باشند. باید به این خانواده‌ها مستمری ماهانه مکفی پرداخت شود.

٢- در صورت وقوع هر حادثه‌ای در محیط کار، تعداد قربانیان و مصدومین با مشخصات و عکس فورا باید رسما و علنا اعلام شود.

٣- عاملین کشتار در کارخانجات کارفرمایان و دولت حامی آنها هستند و باید مورد پیگرد قرار گیرند.

۴- برگزاری مراسم یاد کارگران جانباخته بخاطر ناامنی محیط کار توسط کراگران به هزینه کارفرما

مبارزه برای ایمنی محیط کار، یعنی مبارزه برای زنده ماندن و سلامت جانی کارگر، یک روز هم نباید در آن تعلل کرد. خصوصا این موضوع در ایران باید به مساله فوری و همین امروز کارگران تبدیل شود.

مساله تامین ایمنی محیط کار بسادگی به سود سرمایه داران گره میخورد. سرمایه دار بخاطر سودجویی اش، آشکارا جنایت میکند و محیط‌های کار هر روز بیشتر از کارگران قربانی میگیرد و دولت نیز بنا به تعریف حافظ منافع اوست. ابعاد گسترده جنایت در محیط‌های کار بیش از هر چیز اوج توحش سرمایه داری را در مقابل ما قرار میدهد. باید به این توحش پایان داد. *

 

 

 

کارگران

گزارشی از اعتصاب کارگران کارخانه نوشابه سازی زمزم_کرمانشاه در دفاع از کارگران بخش پیمانکار

🔹امروز  چهارشنبه ٩٦/ ٢ /١٣ کارگران پیمانکار بخش بسته بندی و تخلیه و بارگیری شرکت زمزم کرمانشاه،با هماهنگی و برنامه ریزی از قبل و درموقعیت معینی، در اعتراض به دستمزد بسیار پایین و ناچیز ماهانه و  ٤ ماه مطالبات معوقه خود و شرایط سخت وطاقت فرسا کار، دست به اعتصاب زدند.

تقریبا ازحدود ده سال پیش شرکت زمزم در راستای کوچک کردن مسئولیت خود و تعدیل نیرو و اخراج سازی ها، این قسمت از کار را به پیمانکار واگدار نمود. کارگرانی که دراین قسمت کار می کنند توسط شرکت های پیمانکاری به کار گمارده می شوند و هر یکی دو سال یک بار پیمانکار عوض می شود. پیمانکار جدیدی که در مناقصه پایین ترین قیمت را بدهد،کار را به او واگذار می کند. در نتیجه پیمانکار با بی حقوقی ترین قرارداد در نوع خود، با کار قطعه ای و یا بسته ای، در مناقصه برنده می شود. این قرارداد بدون در نظر گرفتن مزایای قانونی کارگران، از جمله مرخصی سالیانه، عیدی، اضافه کاری های هر روزه به میزان ٥ساعت ،تعطیلات رسمی، و سرویس ایاب و زهاب وغیره… بسته می شود. کارگران در این بخش با سابقه کار یک الی ده سال مشغول به کارند و مجبور به کارسخت و پر مشقت با ساعت کاری ١٠الی ١٢ساعته و متناسب با تولید شرکت، درشیفت های کاری شب و روز هستند. دستمزد ماهیانه هر کدام از این کارگران در فصل های سال  از ٢٥٠ هزار تا ٤٥٠ هزار تومان تجاوز نمی کند. این وضعیت باعث شده که بعضی از کارگران که نیاز مالی بیشتری دارند، در طول ماه، چند روزی را به صورت دو شیفت کار کنند.

اعتصاب کارگران پیمانی کارخانه زمزم کرمانشاه با خواست پرداخت حداقل دستمزد اعلام شده از طرف دولت و قانون کار و اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه ٤ ماه گذشته و ندادن عیدی سالیانه انجام گرفت. و البته اعتراضی به پیمانکار بود که درجواب خواست کارگران معترض، گفته بود که “شماها همین اندازه کار کردین، پول گرفتین! “یعنی درطی این ٤ ماه یک میلیون الی یک میلیون و دویست هزار تومان! به عبارتی ٤ ماه برابر یک ماه پایه حقوق!

تجمع کارگران زمزم که از ساعات اولیه صبح آعاز شد، بر تمامی خط های تولید شرکت که شامل ٣ خط تولید نوشابه جهت بازار داخلی و صادرات می باشد، تاثیر گذاشت و همه خطوط تعطیل شدند و از کار افتادند. درهمان ساعات  اول صبح مدیران و مسئولان شرکت با پیمانکار مربوطه در محل تجمع حاضر شدند و باحضور شورای اسلامی کار زمزم ، مسئولان شرکت شروع به تهدید اخراج و ایجاد رعب وحشت و ترس کردند. به کارگران گفتند که ” این کار اغتشاش و کارشکنی است و سیاسی محسوب می شود و در این شرایط نباید چنین کاری بکنید، در میان کارگران کسانی هستند که شمارا تهیج می کنند، آنها دوست تان نیستند،اینها اخلال گرند،و …، ما امروز  از تهران بازدید کننده داریم، چرا این روز را انتخاب کردین؟ اقای (نیری)  پیمانکار،اگر نمی توانید کار را اداره کنید،جمع کنید بروید ! ” اما کارگران به این صحبت ها توجهی نکردند و گفتند “تا خواسته ی ما که بسیار هم ناچیز می باشد، یعنی همان حداقل حقوق اعلام شده با موارد درج شده در قانون کار و مطالبات معوقه ٤ ماه گذشته پرداخت نشود و جواب نگیریم، کار را شروع نخواهیم کرد.”

این اعتصاب که با هماهنگی و همفکری و برنامه ریزی و در شرایط معین تصمیم گیری شده بودو با استقبال و حمایت و دل گرمی کارگران قرار داد دائم و رسمی شرکت زمزم  روبرو شده بود، باعث جسارت و روحیه قوی کارگران پیمانکار شده و مصرانه بر محقق شدن خواسته های خود ایستادگی کردند.

از سوی دیگر دو نفر از اداره کار کرمانشاه هم که توسط شورای اسلامی کار زمزم، در جریان گذاشته شده بودند به محل تجمع کارگران آمدند. آنها هم با صحبت های از قبیل “کار شماها غیرقانونی می باشد،اعتصاب یعنی چه؟ شماباید به ما اطلاع می دادید، ما بررسی می کردیم و… “. کارگران معترض از اینکه اداره کار به شرکت آمده بود، جسورتر شده و در جواب مامورین اداره کار با صدای بلند و رسا تمامی مشکلاتی که در این چند سال توسط شرکت و پیمانکاران پیش آمده بود را تشریح کرده و برخواسته خود پافشاری کردند.

بالاخره با مداخله اداره کار کرمانشاه، مدیریت شرکت زمزم ، پیمانکار مربوطه موظف شد که از این تاریخ، طبق قانون کار سال ٩٦  این بخش ازکارگران پیمانکاری را بر پایه حقوق ٩٣٠ هزار تومان و تمام موارد درج شده در قانون کار پرداخت نمایند. این موارد را دریک صورتجلسه تنظیم شده و به امضا نمایندگان شرکت زمزم و پیمانکار و شورا اسلامی رسید.

به این ترتیب کارگران پیمانکاری کارخانه نوشابه سازی زمزم کرمانشاه، بعد از ٥ ساعت اعتصاب به موقع به خواسته های خود رسیدند و با خوشحالی از نتیجه ای که از این همدلی و اتحاد گرفته بودند، به سر کار بازگشتند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ١٣ اردیبهشت ١٣٩٦

 

یاد جانباختگان معدن زمستان یورت گرامی

ظهر روز سیزدهم اردیبهشت شاهد وقوع فاجعه ای انسانی در معدن زمستان یورت بودیم. در این روز بر اثر ریزش معدن حدود ٦٠ کارگری که در اعماق ٨٠٠ متری کار میکردند، محبوس شدند و شمار بسیارشان جانباختند. آمار دقیق را هنوز اعلام نکرده اند، ولی حداقل بنا بر آخرین خبرها ٣٥ کارگر جانباخته اند.

جانباختن این عزیزان را به خانواده هایشان، به کارگران معدن زمستان یورت و به همگان تسلیت میگویم.

شواهد تماما حاکی از اینست که همه چیز از قبل قابل پیش بینی بوده است. کارگران قبلا نسبت به این خطر هشدار داده بودند، ساختمان این معدن غیر استاندار و مسیر یکطرفه آن خطر آفرین بوده است، اما هر بار که کارگران خطر را یادآور شده اند، به جای رفع خطر جواب صاحبان سودجوی معدن تهدید به اخراج بوده است. بدین ترتیب کارگران این معدن قربانی سودجویی این حریصان مال و ثروت شده اند. قربانی توحش و بربریت اسثمار و سودجویی سیری ناپذیر سرمایه شده اند.

بر همه کارگران معدن زمستان یورت، خانواده های جانباختگان این فاجعه انسان، و بر ما کارگران و همگان مسببن این فاجعه انسانی شناخته شده و اشکارند. یک خواست طبیعی و فوری معرفی و محاکمه انانست

اتفاقی که در معدن زمستان یورت افتاده را فراموش نکنیم. معدن زمستان یورت نه اولین است و نه آخرین. نباید اجازه دهیم که مشتی سرمایه دار این چنین با زندگی و هست و نیست ما بازی کنند. همراه با خانواده های جانباختگان این معدن، همراه با کارگران این معدن ، همه با هم به این جنایت آشکار اعتراض کنیم. خواستار این شویم که خانواده های جانباختگان این معدن که نان آورانشان را از دست داده اند، در پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند و از یک زندگی شایسته برخوردار باشند. خواستار این شویم که مصدومین این ماجرا با امکانات درمانی رایگان تحت معالجه قرار گیرند. و نه تنها این بلکه اعلام کنیم که تمامی مواردی که امنیت ما کارگران را به خطر می اندازد، باید فورا رفع و ترمیم شود و هر اتفاقی از این دست در هر جای دیگر روی دهد ، دولت مسبب است. و با این خواستها و با بیانیه مان به مناسبت این فاجعه انسانی، یاد جانباختگان معدن زمستان یورت را گرامی بداریم. انتظار میرود در تمام معادن، در تمام کارخانجات . در تمام شهرها، در زندانها، در همه جا فریاد دادخواهی خانواده های این جانباختگان باشیم و با نثار گل یاد عزیزان از دست رفته را گرامی بداریم.

١٣ اردیبهشت را در تقویم خود ثبت کنیم. ١٣ اردیبهشت روز گرامیداشت یاد جانباختگان معدن زمستان یورت و پیگیری امنیت محیط های کاری ماست. ما میتوانیم جلوی تکرار چنین فجایعی را بگیریم. باید کاری کنیم.

بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس وفعال کارگری وکودک تهران می ٢٠١٧

 

واله زمانی، از اعضای سندیکای نقاشان استان البرز آزاد شد

بدنبال بازداشت واله زمانی فعال کارگری و از اعضای سندیکای کارگران نقاش استان البرز در پایان مراسم اول ماه در مقابل مجلس، ایشان دیشب را در پایگاه هفتم پلیس امنیت محبوس شد و صبح امروز به بازپرسی شعبه ششم دادسرای ناحیه اوین منتقل و در آنجا تحت بازپرسی قرار گرفت.

از صبح امروز و بدنبال انتقال واله به دادسرای ناحیه اوین جمعی از یاران وی و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران با حضور در مقابل زندان اوین پیگیر وضعیت واله و در انتظار مشخص شدن وضعیت وی بودند.

این انتظار ساعت چهارده و سی دقیقه به پایان رسید و واله زمانی در میان شادی جمع حاضر در مقابل زندان اوین آزاد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٢ اردیبهشت ماه ١٣٩٦

 

پیام کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگران ایران

انفجار معدن یوت کارگران را زنده به گور کرد

انفجاری که در معادن ذغال سنگ یوت البرز گلستان رخ داد، ٣١ نفر از کارگران جان باختند وتعدادی مجروح ، مصدوم نیز به جا ماندند .

این انفجار که ناشی از عدم ایمن سازی محل کار بود ، تلفات انسانی غیر قابل جبران ناپذیر به وجود آورد.

کارفرمای معدن علاوه بر پرداخت غرامت به خانواده های کارگران باید برای عدم ایمن سازی های استاندارد مورد محاکمه قرار گیرد .

کار کارگران در اعماق ٢ کیلومتری زمین قطعن از تامین جانی برخوردار نبودند.این واقعه غیر انسانی در عصر حاضر قابل پیش بینی و پیشگیری است .اما کارفرمایان جهت افزایش سود منافعشان از به کار بردن تکنولوژی و تجهیزات لازم و کافی خودداری می کنند.علاوه بر آن کار کارگران معدنکار در اعماق زمین باید از قوانین و مزایای ویژه ای برخوردار باشد .

١- سابقه کار در معادن به ١٠ سال کاهش یابد .

٢–تعطیلی دو روز در هفته باشد

٣– ٥ ساعت کار در هر شیف باشد

٤–افزایش زمان ناهار خوری در خارج از معدن .

٥– برخورداری از بیمه های تکمیلی برای خانواده های کارگران بدون کاهش از دستمزد کارگران باشد

٦–استحمام اجباری کارگران در محل کار .

ما کارگران به همکاران معدنکار خود توصیه مینماییم که جهت تامین حقوق ، امنیت جانی و مزایای شغلی از هر تلاشی دریغ ننمایند .

ما بدون شک خود را جزئی از خانواده های کارگران جان باخته می دانیم و شریک غم جانسوز آنها هستیم .

٩٦/٢/١٤

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگران ایران

 

ابراز همدردی خانواده‌های معدنچی سنگرود با معدنچیان زمستان یورت

در پی حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت و در شرایطی هنوز عملیات امداد برای نجات باقیمانده معدنچیان محبوس ادامه دارد، گروهی از خانواده‌های کشته‌شده کارگران معدن زغال سنگ سنگرود با ارسال پیامی همدردی خود را با بازماندگان این حادثه اعلام کردند.

متن پیام همدردی خانواده‌های کارگران کشته شده، معدن زغال‌سنگ البرز بدین شرح است:

ما هم طعم تلخ مصیبت انفجار معدن را که موجب کشته شدن مردان نان‌آور دست‌کم ٢٠ خانوار شد را چشیده‌ایم و در این لحظات جان‌کاه آرزوی صبر وشکیبایی از خدا برای شما عزیزان را داریم.

٢١ سال قبل بود که خبر انفجار معدن ذغال‌سنگ سنگرود رودبار دهان به دهان چرخید؛ در این حادثه ٢٠ کارگر کشته و حدود ٥٠ کارگر دیگر مجروح شدند. آن روزها که هنوز از شبکه‌های مجازی خبری نبود، نه پُروفایلی سیاه شد و نه پُستی در ماتم کشته شدگان معدن سنگرود لایک خورد. اما دلهای نگران هزاران کارگر چشم انتظار پدر کارگری بودند که به عمق معدن رفته و خبری از سلامتش نبود و همه پرسان پرسان جویای حال عزیزانشان بودند.

این پایان کار معدن سنگرود رودبار نبود، با تعطیلی ١٧ ماهه معیشت قریب یک هزار کارگر این معدن دچار فراز و فرود شد، با پیگیری مسئول وقت معدن شروع بکار دوباره کرد اما رفته رفته از نیروهایش کاسته شد تا بعد از چندین دهه مهر تعطیلی بر پیکره این معدن خورد.

معدن سنگرود در کنار دامداری و کشاورزی مهمترین منبع درآمد و امرار معاش بخش اعظمی از ساکنین دو بخش عمارلو و خورگام بود و کارگران و نان آوران بسیاری را در همین معدن مشغول بکار کرده بود که به واسطه آن شور و نشاط در بیش از ٥٠ روستای این دوبخش برقرار بود و زندگی جریان داشت.

معدن سنگرود که تعطیل شد، ساکنانش کوچ کردند، مدرسه شبانه روزی اش تعطیل شد و از گلدسته مسجدش دیگر صدای اذان بلند نشد و خاطرات سی چهل ساله کارگرانی که اگر بعد از کار طاقت فرسای تونل آنها را می دیدی همه سیاه و یک رنگ بودند تا لقمه نانی را برای زن و فرزند خود تهیه کنند، به ویرانی تبدیل شد.

بیاد جان باختگان امروز معدن زغالسنگ آزاد شهر و انفجار تونل شماره ٩ دیروز معدن سنگرود!

 

پیام تسلیت کارگران معدن چادرملو

ما معدنکاران چادرملو در عزای همکاران آزادشهری سیاه پوشیم

کارگران معدن چادرملو در استان یزد در پیام تسلیتی خطاب به بازماندگان حادثه انفجار معدن زمستان یورت غربی، از شرایط فعلی کار در معادن انتقاد کردند.

در این پیام تسلیت آمده‌است:

ما معدنکاران چادرملو با شنیدن اخبار مرگ همکارانمان در آزادشهر، از صمیم قلب متاسف شدیم؛ این فاجعه دلخراش را به بازماندگان حادثه عمیقا تسلیت می‌گوییم؛ اما روی سخن ما با مسئولان است؛ تا چه زمان جان کارگران باید قربانی سهل انگاری‌ها و سودجویی‌های سرمایه‌داران و کارفرمایان شود؟ به راستی چه زمانی قرار است حقوق قانونی کارگران که یکی از مهمترین آنها تامین امنیت جانی است، به رسمیت شناخته شود؟ شرایط کار در معادن ایران اسفناک است؛ دستمزدها بسیار پایین است و جان کارگران هر روز و هر لحظه در معرض هزاران خطر قرار دارد.

ویژه روز جهانی کارکر

بیانیه جمعی از فعالین آتئیست و خداناباور در ایران بمناسبت روز جهانی کارگر

با نزدیک شدن به روز جهانی کارگر امسال برآن داشتیم تا اولین بیانیه از طرف جمعی از فعالین آتئیست و خداناباور در ایران را برای روز جهانی کارگر تهیه و منتشر کنیم.

روز جهانی کارگر امسال نسبت به سالهای پیش بسیار ویژه تر است. زیرا در طول یکسال گذشته اعتراضات گسترده ای از سوی کارگران، معلمان و پرستاران برگزار شد. موج نارضایتی عمومی از نتیجه سیاست های حاکم در اعتراضات جنبشهای اجتماعی دیگر هم خود را نشان داده و همچنان ادامه دارد.

ما فعالان جنبش خداناباوری و سکولاریستی در ایران مانند سایر بخشهای بیحقوق جامعه همواره مورد محرومیت، سرکوب و خشونت سیستماتیک بوده ایم. اما علیرغم فشارها و یا حتی دستگیری هایی مانند سینا دهقان که نمونه ای از هزاران جوان و شهروند در ایران است که آزادی بیان و آزادی ابراز عقیده، و رهایی از قوانین سنتی، مذهبی و عقب مانده را حق ابتدایی خود می داند، ما با عروج این جنبش مواجه بودیم که خود را بوضوح در اینترنت و شبکه های اجتماعی نشان داده است.

در حال حاضر جنبش خداناباوری و سکولاریستی، یک واقعیت در جامعه ایران است که موجودیت و مطالبات غیر قابل انکار دارد و نمیتوان از آن چشم پوشید و یا سرکوب کرد. روز به روز که جلوتر می رویم، به لطف و تلاش مبارزات در سطح جامعه، فعالیت و تلاش آتئیست ها و ناباوران و با بهره گیری از ابزاری مثل اینترنت و شبکه های اجتماعی، زمینه سازی بیشتری برای زدودن جهل و خرافات از زندگی و افکار شهروندان و جوانان و نوجوانان فراهم می شود.

امروز در جائی ایستادیم که مسئولان حاکم نگرانی شدید خود از رویگردانی بخش اعظم جوانان و نوجوانان از دین و گرایش به بیخدایی را در تریبون های نماز جمعه اعلام میکنند و این نشان از پیشروی جنبش ماست.

آتئیست ها و ناباوران ایران یکی از نمایندگان جنبش علیه وضعیت موجود می باشند که همواره برای رسیدن به جامعه و دنیایی بهتر در تلاش هستند و مبارزه میکنند. ما خود را متعلق به جنبش و بخشی از جامعه می دانیم که همپای کارگران، معلمان، پرستاران، زنان، دانشجویان، همجنسگرایان، دوجنس گرایان، ترنس جندرها و فرانرم گرایان از ثروت و قدرت موجود سهمی و بهره ای نداریم و از سمت طبقه حاکم موجودیت ما، خواسته های ما و فعالیت ما مورد سرکوب نیز قرار میگیرد.

اول ماه مه روز جهانی کارگر یکی از مناسبتهایی است که نتیجه مبارزه جنبش های عدالتخواه، مدرن، پیشرو و سکولار در جهان بوده، لذا ما این فرصت را مغتنم شمرده و ضمن همبستگی با جنبش کارگری و سایر جنبش های مبارزاتی در جامعه، بخشی از مطالباتمان را اعلام میکنیم:

١. جدایی کامل دین از حکومت، آموزش و پرورش و دستگاه قضائی.

٢. لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، لغو حجاب اجباری و انتخاب آزادانه پوشش و لغو تفکیک جنسیتی به هر شکل و در هر زمینه.

٣ آزادی های بی قید و شرط سیاسی مانند آزادی بیان و ابراز عقیده و فعالیت بدون هزینه حول آن، تجمع، تشکل، اعتراض، اعتصاب، و سایر فعالیت ها نظیر کلوپ های فرهنگی و علمی وغیره در سطح جامعه و اینترنت.

٤. لغو هرگونه گزینش و امتحان ایدئولوژیک مذهبی، عقیدتی و سیاسی در سطح جامعه، در مقاطع تحصیلی و شغلی و استخدام.

٥. لغو فوری احکام بازداشت، لغو اعدام، لغو محرومیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بخاطر ابراز عقیده و یا فعالیت حول آن.

جمعی از فعالین آتئیست و خداناباور در ایران

اردیبهشت ١٣٩٦

گزارش

پیاده روی امروز ١٥ اردیبهشت جمعی از فرهنگیان ،

فعالین صنفی و اعضای کانون صنفی معلمان ،به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و اعلام همبستگی با اسماعیل عبدی معلم زندانی

اسماعیل عبدی از رهبران اعتراضات معلمان است که با شش سال حکم با اتهاماتی امنیتی در زندان است. او در اعتراض به حکم خود و امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان، و مردم معترض هم اکنون در زندان در اعتراض است. باید از خواستهای او وسیعا حمایت کنیم.

 

تجمع حمایتی فرهنگیان و فعالین در حمایت از اسماعیل عبدی در ششمین روز اعتصاب غذا

دیروز ١٥ اردیبهشت ماه؛جمعی از فرهنگیان ،فعالین صنفی و اعضای کانون صنفی معلمان ،به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و اعلام همبستگی با اسماعیل عبدی معلم زندانی اقدام به راهپیمایی و تجمع در پارک لاله کردند.

در این تجمع خانواده آقای عبدی نیز حضور داشتند و با در دست داشتن پلاکارهایی به ادامه زندان و عدم پاسخگویی مسئولین به وضعیت این زندانی سیاسی اعتراض کردند.

آقای عبدی امروز هفتمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود را گذراند.

 

در شهرستان تاکستان

٣٠ کارگر «ریز موج» با اتمام قرار داد کار اخراج شدند

کارخانه ریز موج (تولید کننده انواع سی دی ودی وی دی)  است. در این واحد تولیدی حدود٤٠٠ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل نامعلومی که کارگران از آن اظهار بی اطلاعی می کنند ، تعداد ٣٠ کارگر پس از خاتمه قرارداد، کارشان را از دست داده‌اند.

این کارگران که بصورت میانگین بین ١٠ سال سابقه کار دارند

بین المللی

برزیل – اعتصاب سراسری بیش از ٢٠ میلیون نفر

اعتصاب سراسری در برزیل روز جمعه ٢٨ آوریل با بروز خشونت میان نیروهای امنیتی و معترضان پایان گرفت. طی این روز، ٢٦ ایالت برزیل شاهد اعتصاب گسترده در اعتراض به طرح میشل تمر، رئیس جمهوری در زمینه تغییرات در نظام بازنشستگی بود.

نخستین اعتصاب سراسری طی ٢٠ سال گذشته در پاسخ به فراخوان اتحادیه‌های کارگری صورت گرفت و با حضور تقریبا نیمی از کارکنان بخش‌های دولتی یعنی حدود ٢٠ میلیون نفر برگزار شد و به تعطیلی مدارس و اختلال در شبکه حمل و نقل انجامید.

در مرکز ریودوژانیرو دست کم هشت اتوبوس در شعله‌های خشم معترضان سوخت و آنان شیشه‌های بسیاری از فروشگاهها را شکستند.

این خشونت‌ها در شهر سائوپائولو هم جریان داشت. بسیاری از فروشگاهها و مراکز تجاری به دلیل نگرانی از بروز هرج و مرج بسته بود. موانع موجود در شماری از خیابان‌ها هم رفت و آمد خودروها را دشوار کرده بود.

پلیس برای متفرق کردن معترضان در این دو شهر از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

هفته گذشته مجلس نمایندگان برزیل طرح تغییرات در نظام بازنشستگی را به تایید رساند. این طرح دست کارفرمایان را در زمینه اخراج کارکنان و استفاده از قراردادهای کوتاه مدت بازتر می گذارد.

افزایش سن بازنشستگی از ٦٠ به ٦٥ سال از جمله موارد موجود در طرح اصلاحاتی رئیس جمهوری برزیل است که خشم اعتصابیون و معترضان را برانگیخته است.

از یک سو، اتحادیه‌های کارگری و مخالفان طرح اصلاحات در نظام بازنشستگی می گویند اقشار فقیر نباید بهای مشکلات اقتصادی کشور را بپردازند. از سوی دیگر رئیس جمهوری برزیل این اصلاحات را برای کاهش کسری بودجه و برون رفت از بیسابقه ‌ترین رکود اقتصادی کشور ضروری می داند.

این اعتصاب در حالی صورت می گیرد که برزیل در تلاش برای غلبه بر رکودی است که شاخص‌های اصلی اقتصادی را در وضعیت هشدار قرار داده است. در همین حال رسوایی فساد مالی از ماهها قبل دامن بسیاری از دولتمردان سابق و کنونی برزیل از جمله چند تن از وزیران دولت میشل تمر را گرفته است.

 

بلژیک – ابراز پشیمانی دولت بلژیک از دادن رای مثبت به عربستان برای عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

شارل میشل، نخست وزیر بلژیک از رای مثبت این کشور به عضویت عربستان سعودی در کمیسیون مقام زنان سازمان ملل متحد ابراز پشیمانی کرد.

کمیسیون مقام زن با هدف ترویج برابری جنسیتی زنان و مردان، زیر مجموعه شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد است و عربستان سعودی روز سی فروردین با ٤٧ رای مثبت از مجموع ٥٤، عضو این کمیسیون شد.

نخست وزیر بلژیک که در برابر پارلمان این کشور سخن می گفت تاکید کرد در صورتی که این رای گیری تکرار می شد “بی تردید دولت تلاشش را می کرد تا حمایتی از عربستان سعودی نشود. “آقای میشل افزود:‌ “من دستورات لازم را صادر کرده ام که دیگر در آینده چنین اتفاق هایی نیفتد. باید تلاش ها برای ترویج حقوق زنان را دو چندان کرد ”

دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک نیز در واکنش به این موضوع گفت که شخصا در جریان نبوده و اعضای دفتر وی و نمایندگی این کشور در سازمان ملل “بر اساس رویه جاری ” تصمیم گیری کرده اند. وزیر امور خارجه بلژیک در توجیه رای این کشور گفت که فرصت زیادی برای تصمیم گیری نبود و به دلیل اختلاف ساعت نیویورک و بروکسل نمایندگی این کشور در سازمان ملل زمانی برای کسب تکلیف از مرکز نداشت.

در مقابل به گفته حزب سبزهای بلژیک نمایندگی این کشور کمی پس از نیمه شب به وقت بروکسل مرکز را در جریان قرار داده بود و ٩ ساعت برای دریافت نظر زمان بود.

بن نوا هلینگز، نماینده سبزها در پارلمان بلژیک با انتقاد شدید از رای مثبت این کشور به عضویت عربستان گفت:‌ “دفتر ریندرز به این رای شرم آور و ضد زن چراغ سبز نشان داد با این هدف که یک کشور (که در خور رابطه دیپلماتیک شایسته نیست)، در یک تکه کاغذ اسم بلژیک را بنویسد و ورود آن به شورای امنیت را تسهیل کند. چه کسی مسئول این تصمیم است؟ شخص وزیر امور خارجه ”

 

آلمان -مجلس ممنوعیت برقع و نقاب را به تصویب رساند

مجلس آلمان (بوندس‌تاگ) شامگاه پنجشنبه ٢٧ آوریل لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن کارمندان دولت، نظامیان و قاضیان دادگستری آلمان از پوشاندن کامل چهره‌ی خود ممنوع شدند. این طرح با آرای احزاب ائتلافی دولت (حزب سوسیال دمکرات و اتحادیه‌ی دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) به تصویب رسید. نمایندگان حزب “سبزها” و باصطلاح “چپ‌ها” که در اپوزیسیون هستند، به طرح ممنوعیت برقع و نقاب رای منفی دادند.

بر پایه‌ی طرح یادشده، همچنین چهره‌ی کارمندان دولت “در رابطه با وظایف اداری” آنان باید قابل شناسایی باشد. ساکنان آلمان نیز موظفند در صورت لزوم (مثلا هنگام رای‌گیری) پوشش خود را کنار بزنند تا هویتشان در مقایسه‌ی چهره با عکس برگه‌ی شناسایی آنان ممکن شود. تعیین هویت افراد از این طریق،  به‌ویژه هنگام صدور اجازه‌ی اقامت برای آنان ضروری است.

علاوه بر موارد یادشده، اعضای کمیته‌های برگزاری انتخابات و هیئت‌های اجرایی این نهادهای مدنی، نیز موظف به رعایت مفاد قانون ممنوعیت برقع و‌ نقاب هستند. طبق “قانون انتخابات آلمان” می‌توان حتی “حق رای” را از افرادی که حاضر به نشان دادن چهره‌ی خود نیستند، سلب کرد. تنها مواردی که برای افراد خطرات “جانی، شغلی و سلامتی” در بر دارد یا سبب “سرایت بیماری” می‌شود، از حوزه‌ی اجرایی این قانون خارج شده است.

 

آرژانتین – تظاهرات زنان با سینه‌های باز

تعدادی از زنان آرژانتینی در اعتراض به آنچه که از آن با عنوان “استانداردهای دوگانه در جامعه” نام می برند با سینه های برهنه دست به تجمع زدند.

هفتۀ گذشته سه زن به خاطر اینکه با سینه های باز در ساحلی حاضر شده بودند از طرف پلیس و به استناد به مادۀ قانونی «نمایش ناپسند اجزای بدن» مجبور به ترک این منطقه شدند. این زنان معترض که تجمع خود را “تتاز” به معنای سینۀ باز نام نهاده اند، می گویند حق دارند همانند مردان در سواحل آرژآنتین با سینه های باز حضور یابند.

به گزارش منابع آرژانتینی، تجمع زنان با سینه های برهنه در بوینس آیرس با حضور تعدادی از مردان “مزاحم” همراه بوده که با فریادهای “برو بیرون” از سوی زنان مجبور به ترک این تجمع شده اند.

 

اسپانیا – تظاهرات در مادرید بر علیه فساد مالی‌

هزاران نفر روز دوشنبه اول ماه مه‌ در مادرید پایتخت اسپانیا برای دفاع از حقوق کارگران و مبارزه با فساد مالی، تظاهرات کردند. این تظاهرات به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد.

این تظاهرات در حالی در مادرید برگزار شده است که رسوایی جدیدی درباره حزب حاکم بوجود آمده است. این حزب در خصوص مدیریت یک شرکت دولتی به اختلاس متهم شده است.

حزب چپ پودموس و همچنین حزب ایزکوییدرا اونیدا برای این تجمع فراخوان داده اند. آنها خواستار مبارزه با فساد مالی هستند.

تظاهر کنندگان پارچه نوشته هایی به دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود “ماریانو راخوی (نخست وزیر اسپانیا) فاسد ترین فرد است ”

براساس نتایج نظرسنجی ها، اسپانیایی ها پس از بیکاری، فساد مالی را در فهرست مهمترین دغدغه های خود قرار داده اند.

 

 

 

 

 

 

 

.