اخبار کارگری -اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

در اعتراض به معوقات مزدی؛ کارگران کارخانه پشم سنگ مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند

٢٠٠  نفر از کارگران  کارخانه سنگ پشم واقع در جاده مخصوص کرج، از حوالی ساعت ٩ صبح ٢٠ دی ماه  در اعتراض به عدم دریافت ٢ ماه از دستمزد خود (آبان و آذر ماه) سال ٩٥ مقابل این کارخانه تجمع کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان و راهپیمایی آنها در وسط شهر

١٩دی؛ ٦٠٠ نفر از کارگران پلی‌اکریل اصفهان در مقابل استانداری این شهر دست به تجمع زدند و پس از اینکه مقامات حکومت حاضر به مذاکره با آنها نشدند، کارگران بطرف میدان انقلاب اصفهان دست به راهپیمایی زدند. نیروی انتظامی نگران از ادامه راهپیمایی کارگران و جلب توجه بیشتر مردم به زور متوسل شد و کارگران معترض را متفرق کرد. حقوق ٦ ماه ٢٠٠٠ کارگر پلی اکریل توسط کارفرمای کارخانه بالا کشیده شده و دولت خود را پاسخگوی این اجحافات نمیداند. کارگران همچنین خواهان امنیت شغلی خود هستند.

لازم به توضیح است که روز ٨ دیماه نیز کارگران این کارخانه ابتدا در مقابل دفتر امام جمعه تجمع کردند و پس از بی نتیجه بودن این تجمع به مقابل استانداری رفتند و پس از شنیدن صحبت های تکراری فرماندار دست به راهپیمایی در خیابانهای اصفهان زدند. این تجمع نیز با دخالت نیروهای انتظامی مواجه شد.

کارگران پلی اکریل سابقه درخشانی از مبارزه دارند. بارها دست به اعتصاب و تجمع زده اند. از جمله در جریان اعتصاب و تجمعات هرروزه کارگران در آبان ٩٢، جمهوری اسلامی ٤ نفر از کارگران را در روز ٣٠ آبان دستگیر کرد که با ادامه تجمع هرروزه کارگران مواجه شد. کارگران هر روز در کارخانه تجمع کرده و خواهان آزادی همکاران خود شدند. حتی یک شب را در کارخانه ماندند و از رفتن به خانه های خود اجتناب کردند. مقامات حکومت که تهدیداتشان علیه کارگران کارساز نشد کارگران بازداشتی را پس از یک هفته در روز ٦ آذر آزاد کردند. کارگران پس از چند روز تلاش همکاران خود را به سر کار بازگرداندن و با حلقه های گل از آنها استقبال کردند. اعتراض کارگران علیه کوچک سازی کارخانه و اخراج تعداد زیادی از آنها بود. این مبارزه همچنان به اشکال مختلف جریان دارد.

دومین روز تجمع کارگران ماشین سازی هپکو در اراک

روز ١٩ دی دست کم٥٠٠ نفر از کارگران واحد «ماشین سازی هپکو اراک» در ادامه اعتراض روز گذشته خود به خاطر ٥ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در میدان اصلی شهر، در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران شرکت هپکو به علامت اعتراض در کف خیابان.خوابیدند. .

به گفته کارگران در تجمع روز قبل آنها در میدان اصلی شهر اراک به جز وعده‌های غیرعملی هیچ پاسخ قاطعی ازسوی مسئولان شنیده نشد و از همین رو آنها امروز نیز به اعتراضشان ادامه داده و تا وقتی پاسخ نگیرند این اعتراضات ادامه می یابد.

تجمع گروهی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته در مقابل شهرداری تهران

صبح روز ١٩ دی بیش از صد نفر از معلمانی که که در حدود ٣٠سال زمین‌هایی از اداره تعاون آموزش و پروش زمین‌هایی خریداری کرده اند ، در اعتراض به تملک زمین‌ها از سوی شهرداری مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.این معلمان در حدود ٣٠ سال پیش برای ساخت مسکن مقداری زمین‌ را از اداره واحد تعاونی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران خریداری کرده‌ بودند،

معدنچیان طزره باز هم تجمع کردند

ضبح روز ١٩ دی چند صد نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره برای چندمین بار در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به اعتراض صنفی زدند. این کارگران از زیر مجموعه شرکت زغال سنگ البرز شرقی هستند .

فراخوان معلمان بازنشسته به تجمع در مقابل مجلس برای ٢٨ دی ماه ٩٥

معلمان بازنشسته برای ٢٨ دیماه برای پیگیری خواستهایشان فراخوان به تجمع در مقابل مجلس داده اند. معلمان بازنشسته در تجمعات قبلی خود با شعارهایی چون معیشت ، منزلت حق مسلم ماست، خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون ، ما همه عبدی هستیم، معلم زندانی آزاد باید گردد.، اعتراض خود را به زندگی زیر خط فقر اعلام داشتند. معلمان در اعتراضاتشان همچنین خواستار بیمه کارآمد و درمان رایگان شده اند. در عین حال یک خواست مهم معلمان مختومه یافتن امنیتی کردن آموزش و پرورش، لغو احکام امنیتی صادر شده برای کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی و آزادی فوری اسماعیل عبدی و دیگز زندانیان سیاسی در بند است. خواستهای معلمان بازنشسته ، خواستهای همه معلمان و همه مردم است. وسیعا اطلاع رسانی کنیم و حمایت خود را از مبارزات و خواستهای معلمان بازنشسته اعلام کنیم.

 

١٢٠ هزار کارگر خواهان خواهان افزایش دستمزد شدند

تحرک در میان کارگران نفت بالا گرفته است

افزایش حقوق ها و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تبدیل وضعیت شغلی به استخدام رسمی، رفع تبعیضات و یکسان سازی حقوق ها، حق بدی آب و هوا و سختی کار از اهم خواست های فوری ١٢٠ هزار کارگر نفت است. این خواست ها توسط تعدادی از کارکنان نفت و بدنبال همفکری جمعی کثیری از آنها در نامه ای از طرف ١٢٠ هزار کارگر نفت به صورت نامه در اختیار مراجه دولتی قرار گرفته است.

این سومین حرکت بزرگ کارگران نفت در ماههای اخیر است. در خرداد ماه با طوماری ١٠٥٠٠ نفره خواست های خود را مطرح کردند و در ١٧ آذر امسال قصد داشتند همراه با خانواده های خود از سراسر کشور در مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران دست به تجمع بزنند و دولت را برای افزایش دستمزد و سایر خواست های خود تحت فشار قرار دهند که بدلیل فشارهای امنیتی عملی نشد. کارگران اعلام کرده بودند به مبارزه خود برای افزایش دریافتی دستمزد ادامه خواهند داد. و اکنون در حرکتی قدرتمندتر، خواست های خود را به نمایندگی از ١٢٠ هزار کارگر نفت که شاهرگ های اقتصاد کشور را در دست دارند دست مطرح کرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز علیه بیکارسازی  مقابل استانداری کرمان!

١٦دی،کارگران روغن نباتی گلناز کرمان همزمان با کارگروه رفع موانع تولید در باره کارخانه برای  بار دیگردراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی،دست به تجمع مقابل استانداری کرمان زدند.

یکی از کارگران گفت : بعد از شکایت کارگران به دادگاه ماهان ،مبنی بر عدم پرداخت معوقات توسط مدیران  و حضور مدیران ارشد این کارخانه در دادگاه و  پاسخ گویی به مقام قضایی شهرستان و تشکیل جلسه ای با هیئت مدیره در تهران تصمیم به تعطیلی کلی این کارخانه گرفتند اکنون بعد از گذشت دو هفته ای از این وقایع همچنان  واحد تولیدی پلمپ است ، تنها یک ماه حقوق شهریور را به ما کارگران واحد تولید پرداخت کردند اما به نیروهای ایمنی و نگهبان همین مقدار را هم ندادند تا برا ی نگهبانی از کارخانه بر سر کار خود بمانند . وی ادامه داد : نزدیک به دو هفته بیکار در خانه نشسته ایم با توجه به سه ماه معوقی هم که از کارخانه داریم نمی توانیم گذران زندگی کنیم و شرایط معاش برایمان سخت است بازار ساختمان سازی هم راکد است که حداقل برویم کارگری کنیم ، چرا مسئولین به ما پاسخ روشنی را نمی دهند .

یک راننده نیز گفت :من از رانندگان کارخانه هستم  مدیران کارخانه گفتند بروید خانه خودمان  خبرتان می کنیم ..خیلی راحت !!! بخدا از بیکاری ماندیم چیکارکنیم.خودمان که بهم ریختیم بماند …خانواده را هم بهم ربختم …

شایان ذکر است ؛جواد ورزیده کار تهرانی و خادمی مدیر کارخانه امروز در جلسه رفع موانع تولید در استانداری حاضر شدند که از جزئیات جلسه خبری در دست نیست .

اعتصاب دامنه دار کارگران پالایشگاه ستاره خلیج بندرعباس دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق شان!

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از پارس جنوبی

از تاریخ ٩/١٠/١٣٩٥کارگران شرکت ساختمان نصب در پالایشگاه ستاره خلیج بندرعباس برای دریافت دستمزد عقب مانده کارگریشان که از شهریور تاکنون پرداخت نشده است دست به اعتصاب گسترده زده اند و هنوز هم این اعتصاب ادامه دارد. در این میان کارگران خشمگین شرکت شریان گستر نیز که از گستاخی مدیرعامل شرکتشان به ستوه آمده بودند به دفتر رییس شرکتشان جناب غلامحسینی هجوم بردند و او را کتک زدند.

١٥ دی: تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به روز چهارم رسید!

دانشجویان تربیت مدرس در بیانیه شان خواستار آموزش رایگان شدند. اینکه چه کسی یا چه دولتی و چه جریانی ظلم را آغاز می‌کند یا پیش می‌برد، مهم نیست. آموزش رایگان حق همگانی است و هر منطقی که خلاف این حق عمل کند،ظلم است.  یک خواست اعتراضات معلمان تحصیل رایگان برای همه بوده است.

امروز ١٣ دی سومین روز اعتراض دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بود. دانشجویان در در جلوی سر در دانشگاه تحصن کرده اند. دانشجویان شعار میدادند: “تا شهریه پابرجاست وعده ما همین جاست”

 

١٨ دی: تجمع اعتراضی کارگران هپکو اراک

کارگران شاغل در کارخانه «ماشین سازی هپکو اراک» در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزدشان در میدان مرکزی شهر اراک تجمع کردند. این کارگران در زمینه تولید اسکلت‌های فلزی ساختمان فعالیت دارند.

١٨ دی:تجمع کارگران شهرداری فراغی در اعتراض به عدم دریافت حقوق

گروهی از کارگران شهرداری شهر فراغی از توابع بخش پیشکمر شهرستان گلاله در استان گلستان ، در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود ،مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کرد‌ند. این کارگران حدود ٥ ماه دستمزد طلب دارند.

اعتصاب کارگران شرکت ساختمان نصب در پالایشگاه ستاره سرخ

از تاریخ ٩/١٠/١٣٩٥کارگران شرکت ساختمان نصب در پالایشگاه ستاره خلیج بندرعباس برای دریافت دستمزد عقب مانده کارگریشان که از شهریور تاکنون پرداخت نشده است دست به اعتصاب گسترده زده اند و هنوز هم این اعتصاب ادامه دارد.

در این میان کارگران خشمگین شرکت شریان گستر نیز که از گستاخی مدیرعامل شرکتشان به ستوه آمده بودند به دفتر رییس شرکتشان جناب غلامحسینی هجوم بردند و او را کتک زدند.

کارگران فعال شرکتهای آباد راهان، تهران جنوب، دریا ساحل، ساختمان نصب و….. همه در راستای حقوق کارگری تلاش می کنند ؛ ولی جز سرکوب، بلک لیست و اخراج هیچ جوابی نگرفته اند و کارفرمایان گستاخ و حراست فقط در جهت سرکوب اعتصابات تلاش می نمایند و هنری از آنان بر نمی خیزد که جوابگوی کارگران باشند.

برگرفته از تلگرام سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

اهالی شهر هولار و بخش کلیجانرستاق باتجمع،جاده مرگ را بستند

به دلیل تصادف مرگ بار در جاده ساری به تاکام در محدوده شهر هولار جاده شهر هولار بر روی عبور مرور خودروها توسط اهالی این شهر و بخش کلیجانرستاق بسته شد.

 

١٦دی:گروهی از حاشیه نشین های شهرک سیدی کرمان، جاده کرمان – کوهپایه را مسدود کردند.

این تجمع به علت تخریب منازلی است که امروز صبح صورت گرفته است.

فراخوان معلمان بازنشسته به تجمع مقابل مجلس. ٢٨ دیماه

معلمان بازنشسته پیگیر خواستهایشان هستند.  در تجمعات قبلی معلمان بازنشسته با شعار خط فقر سه میلیون و نیم ، حقوق ما یک میلیون خواستار افزایش حقوقها به بالای خط فقر شدند. خواستار درمان رایگان شدند. اعتراض خود را به حقوقهای نجومی و زندگی زیر خط فقر مردم اعلام داشتند. خواستار خاتمه دادن به امنیتی کردن محیط آموزش و پرورش و لغو احکام صادره زندان برای معلمان معترض و کلیه فعالین اجتماعی شدند. وسیعا خبر رسانی کنیم

اعتراض کارگران نیروگاه رامین اهواز به عدم افزایش مزایای شغلی خود

از روز ١٣ دی کارگران نیروگاه رامین اهواز با خودداری کردن از خوردن وعده غذای تهیه شده در کارخانه اعتراض خود را به عدم افزایش مزایای شغلی شان اعلام داشتند. دلیل اصلی اعتراض این کارگران، به اجرا درنیامدن بخشنامه‌ مربوط به افزایش مزایای مزدی است که به تازگی از سوی وزارت نیرو به واحدهای زیر مجموعه‌ این وزارتخانه ابلاغ شده است. این اعتراض ادامه دارد.

پایان اعتصاب کارگران شهرداری تربت حیدریه در سومین روز بدنبال پرداخت بخشی از مطالباتشان!

اعتراض کارگارن شهرداری تربت حیدریه بخاطر عدم پرداخت سه ماه دستمزدشان در سومین روز خود یعنی در چهاردهم دیماه با پرداخت بخشی از بدهی شهرداری به آنان موقتا پایان یافت. بنا بر خبر بدنبال این اعتراضات و مذاکراتی که با کارگران صورت گرفت، قرار شد شهرداری علی الحساب حدود یک میلیارد ریال از مطالبات شرکت مزبور را واریز کند تا بتواند بخشی از حقوق معوقه کارگران را جبران کند.بقیه مطالبات شرکت یاد شده نیز قرار است تدریجا به حساب آن واریز می شود.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه پوشینه بافت مقابل استانداری قزوین!

روز ١٤ دیماه ١٥٨ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه پوشینه بافت دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان درمقابل استانداری قزوین اجتماع کردند. این کارگران از سال ٨٩ بابت حقوق و سنواتشان طلبکارند. به  گفته کارگران این کارخانه کاملا تعطیل است و ١٠نفر از نگهبانان این کارخانه هم از اول امسال حقوق و بیمه دریافت نکرده اند . همچنین برای بعضی از افراد بیمه واریز نشده است و برای درمان به مشکل بر خورده اند .این افراد با داشتن ٥ سال حقوق اجرایی از دادگاه ، با تجمع مقابل استانداری خواستار پرداخت معوقات خود هستند.

اعتصاب کارگران کارخانه ریزدانه‌های شب تاب گلاسبید فراهان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

صبح روز ١٤ دی ،کارگران کارخانه ریز دانه های شب تاب در اعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه خود دست به اعتصاب زدند. به گفته کارگران از بهمن ماه سال گذشته، تعطیلی های مکرر بلایی است که به جان کارگران این شرکت افتاده و علاوه بر ضربه زدن بر تولید ، بیشترین استرس را متوجه کارگران و خانواده های آنها کرده است. بیکاری، مرخصی اجباری، حقوق معوقه، دپو شدن محصولات این شرکت قصه تکراری برای کارگران و مسئولان است.

تجمع کارگران کشتارگاه پرندک خزر مقابل استانداری گیلان

(١٤ دی ماه) شماره از کارگران اخراج شده کشتارگاه پرندک خزر به نمایندگی از جانب صد کارگر این کشتارگاه که با سوابق بالا از اردیبهشت ماه اخراج شده اند مقابل ساختمان استانداری گیلان دست به تجمع زدند. اعتراض این کارگران به اخراجشان از کار و تعویق پرداخلت دستمزدهایشان است. این کارگران بدنبال متوقف شدن ٤ ماهه فعالین کشتارگاه بدلیل تخلفات بهداشتی با ١٤ تا ١٦ ماه دستمزد پرداخت نشده از کار بیکار شده اند. بنا بر خبر کارفرما در زمان اخراج کارگران جدا از پرداخت مطالبات معوقه آنان وعده بازگشت بکارشان را بعد از بازسازی کشتارگاه ورفع موانع بهداشتی آن داده بود اما بعدا (شهریور ماه) که کشتارگان مجددا راه اندازی شد به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات مالی نه تنها از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفته است، بلکه با جذب نیروی کار جدید آنها را به کار بازنگردانده است. بدنبال اعتراضات کارگران اداره کار حکم به پرداخت حقوق آنها داده است. اما کارفرما جوابی نداده است.

همچنین پس از پی‌گیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبشان بگیرند اما پیش از کارگران، بانک کشاورزی بابت طلب میلیاردی خود تمامی اموال کارخانه را مصادره کرد و اکنون دست کارگران به جایی بند نیست.

به گفته کارگران، مجموع مطالبات این ١٠٠ کارگر از کارفرما حدود ٢ میلیارد تومان می‌شود که هر کدام از کارگران مبالغی حدود ٢٠ تا ٣٠ میلیون تومان از کارفرما طلب دارند و در ٩ماه گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

این کارگران پیش از این نیز چندین مرتبه مقابل استانداری گیلان وسایر نهادهای دولتی استان وشهرستان دست به اعتراض زده‌اند اما جز وعده و وعید جوابی نگرفته اند.

کارگران به اعتراضشان ادامه میدهند.

کارگران پروژه راه آهن قزوین رشت دست از کار کشیدند

روز ١٣ دیماه ٢٠٠ کارگر شاغل در پروژه راه آهن قزوین رشت در اعتراض به مطالبات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشید ه وتجمع کردند.این کارگران که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «خلخال دشت» مشغول بکار هستند در اعتراض به ٥ماه مطالبات مزدی خود دست به اعتراض زده اند. و این چندمین بار است که در همین رابطه تجمع میکنند.

بنا بر خبر بدنبال این حرکت اعتراضی سرپرست کارگاه این پروژه عمرانی به کارگران وعده پرداخت حداقل ٥٠٠هزار تومان را بصورت علی الحساب داده است.

گزارش

عدم پرداخت مطالبات کارگران معترض اخراجی آزاد راه تهران شمال!

کارفرمای پروژه آزاد راه تهران شمال،مطالبات سه کارگرمعترض آزاد راه تهران شمال را پس از ٣ماه اخراج پرداخت نمی کند.

اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان بعد از پایان مرخصی اش به زندان اوین بازگشت

اسماعیل عبدی بخاطر مبارزاتش در دفاع از حقوق معلمان و با اتهام امنیتی”اخلال در نظم و امنیت ملی” ٦ سال حکم زندان دارد. اسماعیل عبدی همراه با جعفر عظیم زاده در آستانه اول مه ٩٥ بیانیه ای دادند و ضمن اعتراض به فقر ، گرانی و تشدید ریاضت اقتصادی بر زندگی مردم و کل جامعه اعتراض خود را علیه امنیتی کردن مبارزات اعلام کردند و خواستار لغو تمامی احکام صادر شده برای فعالین کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی با اتهاماتی امنیتی چون “اخلال در نظم و امنیت ملی” شدند. این بیانیه هم اکنون به کارزاری مبارزاتی در دفاع از تمامی زندانی سیاسی و برای خاتمه دادن به امنیتی کردن مبارزات شده است. این خواست به معنی حق تشکل، حق اعتصاب و آزادی های پایه ای برای کل جامعه است. اسماعیل عبدی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

رحمان گلچهره: پایان دادن به  قربانی شدن جسم و جان کارگران در محیطهای کار در گرو اعتراض و اقدام سراسری کارگران است

سخنان «محمداصابتی» مدیرکل بازرسی وزارت کار جمهوری‌اسلامی اسلامی: «روزانه چهار کارگرساختمانی بصورت مستقیم و٢٠ الی ٢٤  کارگر  بصورت غیرمستقیم بر اثرحوادث ناشی ازکار جان خود را ازدست میدهند و……» !

ظاهراهرچقدر رشد تکنولوژی، وسایل تولید، بارآوری کار و بطور کلی ابزار و خلاقیت انسانها در بهتر زیستن شکوفاترمیشود، مرگ و بیماریهای ناشی ازشرایط کار، خصوصا” درکشورهای ازلحاظ اقتصادی عقب مانده تر نظیرایران گسترده ترمیشود. وقایعی که ازلحاظ کمیت و کیفیت هردو، کلا” درتاریخ سیستم تولید سرمایه داری کم سابقه است! تک تک این «سوانح»(که دراینجا فعلا وقایع ناشی ازکار مد نظراست) که منجر به مرگ، نقص عضو، انواع بیماریها، ذلیل وعلیل شدن وعذاب کشیدن در طول مابقی عمر که این خود بی رحمانه هزینه و مصائب بسیار بر خانواده کارگری تحمیل میکند، نه تنها امری تصادفی وغیر قابل اجتناب نیستند که مصنوعا ایجاد شده وقابل پیشگیری اند. این آمار رسمی دولتی که تازه دست و پاشکسته وتعدیل شده اعلام میگردد و گیریم که درست هم باشد، برای یکسال بالغ بر١٠٠٠٠تا ١١٠٠٠ مرگ کارگران فقط دربخش ساختمانی، بدون احتساب بروزسوانح در سایربخش های دیگرتولید واقتصاد در ایران است.

اگر اعلام این واقعیت شرم آور، بیانگرماهیت شیوه تولید سرمایه داری مبتنی برسود و بازار بطور کلی باشد  بدون تردید، بعنوان شرط لازم خشن ترین و عریان ترین حاکمیت مناسبات سیستم سرمایه داری وقوانین مترتب برآن و از طرفی بیانگر این واقعیت نیز هست که طبقه کارگر ایران بعنوان یک طبقه بزرگ اجتماعی باید برای بقا ، سلامت و بهداشت خود و برای دسترسی به بدوی ترین وحداقل حقوق زیستی موجودیت خود بعنوان یک انسان علیه قوانین، اقدامات و سیاست های ضد کارگری دائما بجنگد.

این یک جنگ به ظاهراعلام نشده علیه بخش مشخصی ازجامعه و برعلیه طبقه کارگر و یک جنایت درحال جریان در متن جامعه سرمایه داری ایران است.

 اعلام جان باختن، نقص عضو، ذلیل شدن کارگران و خانه خرابی چند ده هزار خانوار کارگری ومزد بگیران فرودست ، که گویی نه از انسان ، بلکه از آمار و ارقام سخن میگوید!!  نه تنها بیانگر وضعیت به غایت ضد انسانی موجود است، بلکه اعترافی است به قتل و جنایت بر علیه بخش وسیعی ازمردم این جامعه.

این جنگ به ظاهر اعلام نشده همانقدر انسان روانه گورستان و بیمارستان میکند و همانقدر خانه ها و خانواده ها را ویران میکند، که جنگ های رسمی اعلام شده!

برای ممانعت از چنین فجایعی، اراده اجتماعی کارگران (کارگر ، معلم ، پرستار، و…..» برای مقابله در برابراقلیتی مجرم، لازم است.   مجرمیت اینان، قانون کار موجود و تمام سیاستها، اقدامات ضد کارگری، عوامل و دست اندرکاران مدافع نظم ستمگرانه سرمایه داری است.

  اقدام متحدانه کارگران  و فرودستان در برخورداری از سهم رفاه اجتماعی، در برپائی تشکلهای مستقل و اقدام و اعتراض سراسری آنان برای برچیدن هرگونه قرارداد موقت وهمچنین پایان دادن به اشکال هرمی(کنترات. در کنترات)پروسه استثمارنیروی کار در شرکت ها و در واحدها و بنگاه های تولیدی و خدماتی است. قانون کارموجود باید و میتواند با خواست و اراده جمعی و با نظارت مستقیم کارگران و تشکل های مستقل شان، مطابق با دست آوردها واستانداردهای کنونی بین المللی کارگران و به نفع کارگران تغییر داده شود تا دیگر شاهد این همه جنایت و انسان کشی در محیطهای کار نباشیم. رحمان گلچهره ١٩ دی ٩٥

بین المللی

کره جنوبی – تظاهرات هزاران بازنشسته در اعتراض به فساد

هزاران نفر از بازنشستگان کشور کره جنوبی روز ٣٠ دسامبر، پس از انتشار خبر بازداشت “مون هیونگ-پیو”، رئیس صندوق ملی بازنشستگی این کشور به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.

علت بازداشت رئیس صندوق ملی بازنشستگی کره جنوبی، دست داشتن وی در پرونده فساد رئیس جمهوری این کشور اعلام شده است.

دادستانی کره جنوبی در جریان تحقیق بر روی پرونده فساد، رئیس جمهوری این کشور متوجه شده است که رئیس صندوق بازنشستگی تحت اعمال نفوذ، رئیس جمهوری به یک بنیاد غیر انتفاعی تحت حمایت وی کمک مالی کرده است.

بخش انگلیسی خبرگزاری یونهاپ گزارش داده است که در تظاهرات روز ٣٠ دسامبر ، بازنشستگان بنرهایی را حمل می‌کردند که در آنها خواهان برخورد جدی قضایی با رئیس جمهوری و رئیس صندوق ملی بازنشستگی کره جنوبی بودند.

رئیس صندوق ملی بازنشستگی کره جنوبی یکی از سهامداران شرکت سامسونگ است و ظن آن می‌رود که در جریان کسب مجوز دولتی برای ادغام یک شرکت عمده کره‌ای در شرکت سامسونگ، صندوق ملی بازنشستگی نقش مهمی ایفا کرده باشد.

اتهام هیونگ “حیف و میل” اموال صندوق بازنشستگی این کشور است. دادستانی کره جنوبی تاکنون رسما حکمی برای پیگرد رئیس صندوق ملی بازنشستگی صادر نکرده است اما باید هرچه سریعتر با تکمیل پرونده دستور آزادی یا زندانی کردن هیونگ را صادر کند.

سوریه – تظاهرات مردمی با خواست سرنگونی بشار اسد

به گزارش “الجزیره” روز شنبه ٣١ دسامبر مردم سوریه بار دیگر به خیابانها آمدند و با برگزاری تظاهراتهایی تحت عنوان “انقلاب ما را گردهم می‌آورد” خواستار سرنگونی بشار اسد شدند.
برپایه این گزارش، هزاران نفر از مردم شهرهای ادلب و دوما در سوریه به خیابانها آمدند و ضمن سر دادن شعارهای اعتراضی با در دست داشتن پلاکاردهای خواستار سرنگونی رژیم بشار اسد با کمترین تلفات انسانی شدند.

 در شماری از مناطق ادلب از جمله” معرت، نعمان، سرمدا” و شماری دیگر از مناطق ادلب این تظاهرات برگزار شد. شماری زیادی از شهروندان ساکن دوما نیز با برپایی تظاهرات سرنگونی رژیم بشار اسد را خواستار شدند. همچنین در شهرهای شرقی دمشق از جمله “مصرابه، سقبا و جسرین” و اغلب مناطق شرقی تظاهراتی برپا شد و تظاهرکنندگان شعار مرگ بر بشار سر دادند.

عراق – تظاهرات با خواست آزادی روزنامه نگار ربوده شده

در بغداد، پایتخت عراق شماری از طرفداران آزادی بیان به خیابان‌ها آمدند و خواهان آزادی افراح شوقی، روزنامه‌نگار ربوده شده عراقی شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در این تظاهرات بیش از هزار نفر از شهروندان عراقی شرکت کرده بودند. بیشتر شرکت‌کنندگان زنان عراقی طرفدار آزادی بیان بودند.

یکی از تظاهرکنندگان، به خبرگزاری فرانسه گفته است: “ما می‌خواهیم افراح شوقی را آزاد کنند، اما نمی‌دانیم چه کسی او را ربوده است”

٨ مرد مسلح که اونیفورم پلیس را به تن داشتند، این روزنامه‌نگار ٤٣ ساله عراقی را غروب دوشنبه ٢٦ دسامبر از منزلش ربودند. خواهر این روزنامه‌نگار فردای آن روز این خبر را به یک نشریه عراقی انگلیسی‌زبان اطلاع داده بود.

افراح شوقی گزارش‌هایی انتقادی از رانت‌خواری و فساد اقتصادی در عراق منتشر می‌کرد. یک روز پیش از آنکه افراد ناشناس او را بربایند، گزارشی از او منتشر شده بود درباره برخی از کارمندان وزارت کشور عراق که به همراه گروهی از افراد مسلح یک زن عراقی را ربوده بودند.

مکزیک – اعتراضات وسیع به افزایش قیمت سوخت و سیاست‌های ریاضت کشی‌

معترضان در مکزیک در سومین روز تجمعات اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی دولت و افزایش بهای سوخت چهارشنبه شب ٤ ژانویه راه‌ها را بسته و برخی از مراکز خرید و فروشگاه‌ها در پایتخت را غارت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان به افزایش٢٠ درصدی بهای بنزین که از نخستین روز سال میلادی جدید از سوی دولت این کشور اعمال شد اعتراض دارند و از روز دوشنبه، دوم ژانویه، در خیابان‌های مکزیکوسیتی حاضر شده و به سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کردند.افزایش بهای بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، بخشی از برنامه‌های دولت مکزیک در راستای سیاست‌ آزادسازی‌های اقتصادی است.

دولت مکزیک در نظر داشت تا قیمت انرژی را از سال ٢٠١٨ میلادی افزایش دهد، اما در هفته‌های پایانی سال ٢٠١٦، به ناگاه اعلام کرد که تصمیم گرفته است این افزایش قیمت، یک سال زودتر انجام شود.مقامات پلیس از بازداشت بیش از ٢٥٠ تن از معترضانی خبر داده‌اند که رنه خوآرز، معاون وزیر کشور مکزیک آنان را «خرابکار» نامیده است.

به گفته میگوئل آنخل مانسه‌را، شهردار مکزیکوسیتی، در جریان ناآرامی‌های چهارشنبه شب، ٢٣ مرکز خرید غارت شد و ٢٧ فروشگاه دیگر به محاصره معترضان درآمد.بر اساس آمار این انجمن، تاکنون و از زمان آغاز این اعتراض‌ها ٧٩ فروشگاه غارت شده و ١٧٠ فروشگاه مجبور شده‌اند برای در امان ماندن فعالیت خود را متوقف کنند.

رنه خوآرز، معاون وزیر کشور مکزیک، چهارشنبه شب در جریان یک نشست رسانه‌ای تاکید کرد: این اعمال، خلاف قانون هستند و هیچ ربطی به اعتراض مسالمت‌آمیز یا آزادی بیان ندارند.

شرکت دولتی نفت پمکس نیز روز سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای از محاصره پایانه‌های ذخیره‌سازی سوخت از سوی معترضان خبر داده بود که بر اساس بیانیه این شرکت دست‌کم در سه ایالت مکزیک به بروز وضعیت بحرانیمنجر شد.