اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٢٦ دی؛ اعتصاب کارگران مقره سازی ساوه به روز دوم کشید

♦️اعتصاب کارگران شرکت مقره‌سازی واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه که از صبح ٢٤ دی ماه در اعتراض به تعویق هشت ماه پرداخت حقوق خود، دست از کار کشیده بودند، به روز دوم کشید.

♦️اعتصاب‌کنندگان که شمار آنها امروز نیز به بیش از ١٢٠ نفر می‌رسید عدم پرداخت حقوق و مزایا در هفت ماه گذشته و عیدی و پاداش سال قبل که در مجموع معادل هشت ماه تعویق در پرداخت حقوق و مزایا بود را دلیل این اعتصاب عنوان کردند.

٢٤ دی؛ در اعتراض به ماهها معوقات مزدی؛ بیش از  ٥٠٠نفر از   کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس دست از کار کشیدند

صبح  (بیست و چهارم دی ماه)، بیش از پانصد نفر از کارگران پیمانکاری یک شرکت زیرمجموعه شرکت فلات در مجموعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اعتراض به ماهها معوقات مزدی خود در محوطه پالایشگاه تجمع کردند. این کارگران که از طریق یک شرکت پیمانکاری در زیر نظر شرکت فلات قاره (از پیمانکاران اصلی پالایشگاه ) مشغول فعالیت هستند و کار لوله کشی صنعتی (پایپینگ) انجام می‌دهند، از شهریورماه تا کنون دستمزد نگرفته‌اند.

حمله نیروهای انتظامی به تجمع کارگران کارخانه کنتورسازی مقابل فرمانداری شهرستان البرز!

روز ٢٣ دی ،کارگران کارخانه کنتورسازی همزمان با برگزاری جلسه کمیسیون کارگری دولتی دست به تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری شهرستان البرز زدند. رئیس هیات مدیره کارخانه کنتورسازی نیز به این جلسه دعوت بود. اعتراض این کارگران به عدم پرداخت حقوق و دستمزدهایشان است. ٤٠٠ کارگر این کارخانه در همین رابطه تجمعات متعددی در همین ماه داشته اند. بنا بر خبرها تجمع روز ٢٣ دیماه کارگران کنتورسازی در مقابل فرماننداری شهر با حمله نیروی انتظامی روبرو شده و دو تا سه نفر از کارگران دستگیر شده اند. و جالب است که به گزارش خبرگزاری فارس فرمانده شهرستان البرز طی سخنانی این دستگیری را تکذیب کرده و میگوید:”دراین تجمع از سوی دو تا سه نفر از کارگران با نیروی انتظامی درگیری مختصری صورت می‌گیرد که نیروی انتظامی برای اینکه فضا متشنج‌تر نشود و همچنین جلوگیری از تحریک دیگر کارگران، این افراد را از صحنه درگیری خارج و به سمت دیگری هدایت می‌کند.” او ادامه داده و میگوید:”در جلسه امروز مذاکرات اولیه با نماینده سرمایه‌گذار جدید صورت گرفت و مقرر شد جلسه نهایی در روز شنبه تشکیل شود و طی آن جلسه، مشکلات شرکت کنتورسازی با مسؤولان بانک‌ها، دستگاه‌های تأمین اجتماعی و امور مالیاتی استان قزوین مبنی بر مطالبات این دستگاه‌ها از شرکت، مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.”. در آخر او وعده پرداخت بخشی از طلب کارگران را داده و گفت:

“امروز رئیس هیأت مدیره شرکت در جلسه کمیسیون کارگری حضور پیدا کرده بود که با توجه به تعهدی که این رئیس کرده و تضمینی که پشت چک امضا شده است، این شرکت به فرمانداری داده، مقرر شده تا ظهر شنبه حقوق معوقه یک یا دو ماه کارگران را پرداخت کند در غیر این صورت، حکم بازداشت رئیس هیأت مدیره شرکت کنتورسازی هم أخذ می‌شود.”

سخنان فرماندار البرز در واقع عکس العملی به اعتراضات پی در پی کارگران کنتورسازی قزوین برای نقد کردن طلبهایشان و انعکاس وسیع آن در شهر است.

ماهها دستمزد کارگر را نمی پردازند و وقتی کارگران دست به اعتراض میزنند، نیروی انتظامی، فرماندار، و همه دم و دستگاه دولتی در خدمت ساکت کردن و عقب زدن اعتراض کارگران قرار دارند.

اعتراض کارگران کنتور سازی قزوین ادامه دارد.

ادامه اعتراضات کارگران هپکو اراک

روز ٢٥ دیماه پنجمین روز اعتراض کارگران کارخانه هپکو در اراک بود. اعتراض این کارگران به ٥ ماه دستمزد پرداخت نشده و خطر تعطیلی کارخانه است. شرکت هپکو حدود ١٠سال پیش(٨٦) از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد اما با افزایش مشکلات مالی علاوه بر کاهش تولید نتوانست اشتغال بیش از ٢هزار کارگر خود را حفظ کند و به تدریج با تعدیل و بازنشستگی، تعداد کارگران اکنون به هزار و سیصد نفر رسیده است.

٥ روز اعتراض قدرتمند این کارگران ،تجمعات و راهپیمایی آنها در وسط شهر، انعکاس بسیاری در میان مردم داشته است. بدون شک حضور خانواده ها در این حرکت اعتراضی، قدرت بیشتری به این اعتراضات داده و حمایت وسیع مردم را جلب خواهد کرد. خواست فوری کارگران هپکو پرداخت دستمزدهای معوقه است.

تجمع اعتراضی کارگران آوانگان اراک

روز پنجشنبه ٢٣ دی ماه کارگران آوانگان اراک در اعتراض به بیکار شدن از کار و ١٧ ماه دستمزد پرداخت نشده و حق بیمه شان دست به تجمع زدند. این تجمع همزمان با سفر استانی وزیر کار به این شهر صورت گرفت و کارگران در مقابل استانداری تجمع کردند.

کارگران آوانگان به تعطیلی کشیده شدن کارخانه و بیکار شدن از کار خود اعتراض دارند. کارگران آوانگان خواستار بازگشت به کار و دستمزدهای پرداخت نشده خود هستند. اعتراض کارگران آوانگان اراک و هپکو اراک نشانگر فضای اعتراض محیط های کارگری در این شهر صنعتی و فضای شهریست که بخش زیادی از مردم خانواده های کارگرانی هستند که در کارخانه های این شهر شاغلند و یک معضل همه آنها عدم پرداخت بموقع دستمزدهاست.

کارگران کارخانه آونگان طی دو سال گذشته تجمعات متعددی را در اعتراض به معوقات مزدی و مشخص نبودن شرایط ادامه کارشان برپا کرده‌اند، که آخرین آن روز ٢٣ دیماه صورت گرفته بود.

اعتراض صدهاکارگر پالایشگاه “ستاره خلیج فارس

صبح روز ٢٥ دی بیش از پانصد نفر از کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس دست از کار کشیدند و در محوطه پالایشگاه تجمع کردند.

این کارگران که از طریق یک شرکت پیمانکاری در زیر نظر شرکت فلات قاره (از پیمانکاران اصلی پالایشگاه ) مشغول فعالیت هستند و کار لوله کشی صنعتی

(پایپینگ) انجام می‌دهند، از شهریورماه تا کنون دستمزد نگرفته‌اند و از قرار معلوم حق بیمه آنها نیز واریز نشده است. به گفته کارگران مراجعات به مدیران شرکت‌های پیمانکاری و کارفرمایان مادر تا کنون نتیجه بخش نبوده است. دراعتراض به این وضعیت این تجمع صورت گرفت. معمولا دستمزد کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس که طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری دست چندم هستند، با چندماه تاخیر پرداخت می‌شود.درهفته اخیر کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فاری تجمعات اعتراضی متعددی داشته اند.

 

 

٢٥دی: ادامه تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت وصنعت مهاباد!

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد درهمین رابطه گفت: لازم بود اداره ی کار و تعاون اجتماعی در رابطه با حقوق کارگران فعال تر عمل می‌کرد تا امروزه با چنین مشکلاتی رو به رو نشویم.

جعفر کتانی روز پنج شنبه (٢٣دیماه) ضمن اعلام این خبر افزود: مجموعه کشت و صنعت مهاباد تماما متعلق به بخش خصوصی است و در جریان مزایده آن مقرر شد که حقوق پرسنل کامل پرداخت شود.

شانزده ماه دستمزد کارگران را بالا کشیده اند، و تنها واکنش دولت دخالت نیروی انتظامی برای جمع کردن چادرهای کارگران است. نگرانی آنها نیز تبدیل شدن این چادرها با پاتوق کارگران و خانواده هایشان و حمایت مردم شهر از آنان است.

بنا بر خبر بیش از ٥٠ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ١٦ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در سی و هشت روز گذشته، در هوای سرد چادر زدند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند.

مورخ ٣/١٠/٩٥ مجمع عمومی انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان سقز برگزار شد. اما به دلیل اینکه مجمع عمومی به حد نصاب نرسید مجمع آینده به ٢٤/١٠/٩٥ موکول شد. روز جمعه مورخ ٢٤/١٠/٩٥ مجمع عمومی با شرکت صد ها نفر از اعضای انجمن در مسجد حمزه برگذارشد.

ابتدا هیئت رئیسه مجمع عمومی از سوی شرکت گنندگان انتخاب شد و طبق اطلاعیه ای که صادر شده بود. هیئت مدیره انجمن گزارش عملکرد خود را در فاصله دو مجمع به استحضار شرکت کنندگان رساندند. به دنبال آن سید علی حسینی بازرس اصلی انجمن، ضمن رد کلیه گزارش هیئت مدیره به استحضار شرکت کنندگان رساند که هیئت مدیره انجمن در طول ١٥ ماه گذشته تخلفات متعددی انجام داده اند. اظهارات بازرس در دستور کار مجمع قرار گرفت. در نتیجه شرکت کنندگان در مجمع عمومی درخواست عذل کلیه اعضای هیئت مدیره را کردند. با اکثریت قاطع آراء کلیه اعضای هیئت مدیره انجمن عذل شدند. شرکت کنندگان در مجمع عمومی رای دادند تا ٥ نفر از شرکت کنندگان بعنوان کمیته تا مجمع عمومی آینده و انتخاب هیئت مدیره جدید انتخاب شدند.

از صفحه فیس بوک عثمان اسماعیلی

تجمع اعتراضی کارگران طرح مسکن مهر نفت اهواز

روز ٢٣ دی ماه شماری از کارگران طرح ٢ هزار واحدی مسکن مهر نفت در اهواز، خواستار پرداخت حقوق عقب افتاده خود شدند. دستمزد این کارگران از شهریور ماه تا کنون پرداخت نشده است. قبلا نیز با تجمعات اعتراضی پی در پی خود توانستند دستمزد مرداد ماه را بگیرند.

سخنرانی حمید رضا احمدی کارخانه هپکو در مقابل نیروی انتظامی

کارگر این کارخانه ٥ماه است دستمزد نگرفته است

از باتوم شما ترسی نداریم

پاسخ نیروی انتظامی به حقوق بشر و خواسته ما کارگران اینست. آقایان نیروی انتظامی اگر راست میگویید بروید اینهمه مواد مخدر در شهر است را جمع کنید. زیر دو دقیقه میشود مواد مخدر تهیه کرد. اینها یک مشت کارگرند که پول نان شبشان را ندارند. بازیچه شخصی به اسم عطاریان شده اند. چرا استاندار صدایش در نمی آید. آقای استاندار به مردم خیانت کردی. اگر این بساط را داریم از بی عرضگی مسئولین است. خدا شاهد است و به جان تنها دخترم و بچه ای که در راه داریم، از باتوم شما ترسی ندارم. برویم اوین بهتر از این زندگی است. همه کارخانجات اراک از بین رفته اند. اینجا شرکت آوانگان نشد. هپکو ساکت نماند. آوانگان تعطیل شد.شما از خانواده های آن کارگران خبر دارید؟ صنایع تعطیل شد. پیشگیری میکردید. آقایان نیروی انتظامی که با توم خود را برای ما نگاهداشته ای، جوان شهر ما کجا کار گیر بیاورد، در هپکو؟ امنیت را با چه می خواهید برقرار کنید ، با زور؟ با با تدبیر؟ تدبرتان اینست؟ عطاریان یکنفر است . راست میگوید بروید او را بیاورید. برای ما شاخ و شانه میکشید؟ عطاریان یکنفر است، گردن کلفت و مفتخور است. .

این سخنان با کف زدن کارگران همراه شد و کارگران خطاب به نیروی انتظامی گفتند باتومتان را بردارید و بروید.

بیش از هزار و سیصد کارگر این شرکت از هجدهم دیماه در اعتراض بسر میبرند. در محوطه کارخانه تجمع کرده و در وسط شهر راهپیمایی داشته اند.

صحبت های حمید رضا احمدی، حرف دل کارگران هپکو و همه کارگران و مردم جامعه است. به روشنی نشان میدهد که نقش نیروی انتظامی ، حفاظت از منافع سرمایه داری است. حفظ امنیت برای حکومت و نیروی انتظامی، یعنی حفظ امنیت سرمایه داران. و با بیانی روشن به دردهای کل جامع اشاره دارد. این سخنان کیفرخواستی علیه سرمایه داری و به تباهی کشیدن کل جامعه است.

صحبت های حمید رضا احمدی، حرف دل کارگران هپکو و همه کارگران و مردم جامعه است. به روشنی نشان میدهد که نقش نیروی انتظامی ، حفاظت از منافع سرمایه داری است. حفظ امنیت برای حکومت و نیروی انتظامی، یعنی حفظ امنیت سرمایه داران. و با بیانی روشن به دردهای کل جامع اشاره دارد. این سخنان کیفرخواستی علیه سرمایه داری و به تباهی کشیدن کل جامعه است.

از صفحه فیس بوک کارگران در فیس بوک

آغاز چهارمین روز اعتصاب کارگران شرکت هپکو

روز ٢٢ دی ماه بیش از هزار نفر از کارگران و کارکنان شرکت هپکو در اراک برای چهارمین روز اعتصاب خود ادامه دادند.به گفته کارگران از پنج ماه پیش تاکنون مزدی به آن‌ها پرداخت نشده‌است، در جریان تجمعات روزهای گذشته مسئولان مربوطه در خصوص پرداخت معوقات مزدی وعده‌هایی دادند که هنوز محقق نشده است. کارگران اعلام کرده اند که تا جواب نگیرند به اعتراضشان ادامه خواهند داد.

تجمع دوباره کارگران بازنشسته فولاد مقابل ساختمان مجلس

از ساعت ٨ صبح روز ٢٢ دی گروهی از کارگران وکارکنان بازنشسته فولاد که برای دومین بار در ماه جاری از سراسر کشور به تهران آمده‌اند، مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی اجتماع کردند.

این تجمع مقارن ادامه بررسی مفاد لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی که مفاد آن تعرضی به معیشت کارگران است، صورت گرفته است. یک خواست فوری بازنشستگان صنایع فولاد لغو خودگردانی صندوق فولاد، انتقال به صندوق بازنشستگی کشوری با تطبیق آیین‌نامه معتبر فولاد، مکلف کردن دولت به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات بازنشستگان فولاد مطابق آیین‌نامه معتبر فولاد، پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های درمانی بازنشسته فولاد از بودجه‌ سنواتی هستند.

گفتنی است که با وجود اعتراضات مکرر بازنشستگان صنعت فولاد برای خواستهایشان، پاسخی جز وعده های بی پایه به آنها داده نشده است. تجمع قبلی این کارگران در هفتم دیماه صورت گرفت که در آن بیش از هشتصد کارگر شرکت داشتند. کارگران بازنشسته همانجا اعلام داشتند که تا وقتی به خواستهایشان پاسخ داده نشود، به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

نکته تکاندهنده وضعیت زندگی و معیشت کارگران بازنشسته است که ادامه آن دیگر ممکن نیست. از جمله سایت خبری ایلنا در گزارش خود در مورد تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد از نکته ای تکاندهنده و فاجعه بار پرده بر میدارد. بنا بر این خبر به گفته بازنشستگان از روز هفتم تا به امروز ٢٢دی ماه که برای دومین بار برای پیگیری مطالباتشان به تهران آمده‌اند شمار قابل توجهی از همکاران شان که پیشتر در اجتماع نخست، آنان را همراهی کرده بودند، به دلیل کهولت سن و وضع نابسامان زندگی شان فوت کرده‌اند.

این خبر به روشنی وضع بازنشستگان، که سالهای بسیاری از زندگی و جوانی خود را کار کرده اند، و امروز در بی تامینی مطلق بسر مببرند، را بیان میکند. بازنشستگان صنایع فولاد به این وضعیت اعتراض دارند. خواست افزایش دستمزدها به بالای خط فقر، خواست درمان رایگان برای همه از جمله دو خواست مورد تاکید آنان در اجتماعات قبل بوده است. و اینها خواستهای کل جامعه است و اعتراض آنان را به اعتراضات کارگران شاغل، معلمان ، پرستاران و کل جامعه پیوند میدهد.

تجمع اعتراضی کارگران سامان کاشی بروجرد در پی معوقات بیمه‌ای

عصر روز ٢٢ دیماه حدود ٨٠ کارگر سامان کاشی بروجرد با تجمع اعتراضی در مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهر خواستار پرداخت حق بیمه بیکاری معوق خود شدند.

به گفته کارگران، کارفرما حق بیمه آنها را واریز نکرده و تا زمانی که پرداخت حق بیمه کارگران به روز نشود تامین اجتماعی نمی‌تواند بیمه بیکاری آنها را برقرار کند. همچنین ٥٦ کارگر این کارخانه در آستانه بازنشستگی قراردارند که بیمه آنها نیز واریز نشده است و از همین رو شرایط بازنشستگی شدنشان فراهم نیست.

در ٣٠ ماه آذر نیز کارگران کاشی سامان بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان تجمع داشتند. به گفته کارگران در رابطه با این معضلات از یک‌سال و نیم پیش مرتب و دسته‌جمعی مقابل دفا‌تر مسئولان شهرستانی، استانی و مقابل ساختمان مجلس در تهران دست به تجمع زده‌اند. بنا بر خبر این واحد تولیدی از اسفند سال ٩٣ به حال نیمه تعطیل است و کارگران زیر فشارند و کسی جوابگویشان نیست. هم اکنون در این کارخانه حدود ١٠٠ کارگر به کار اشتغال دارند.

 

٢٠ دی: تجمع اعتراضی مردم شیراز امروز بخاطرپارازیت که باعث افزایش شدید سرطان و سردرد در این شهر شده است در مقابل استانداری

مدتیست که مردم در شیراز بخاطر پارازیت با مشکل سردرد روبرو شده اند و زمزمه اعتراض در میان مردم وجود دارد. بطوریکه اخیر نماینده مجلس اسلامی از شیراز در جلسه مجلس در این مورد در نشست مجلس هشدار داده و گفت: “در غرب شیراز مردم به خاطر مشکلات ناشی از پارازیت‌ها در بسیاری از مسایل زندگی دچار مشکل شده‌اند و لازم است مسئولان اقدامات لازم در این زمینه صورت دهند.”

 

گزارش

مرگ٦٥ ومصدومیت٦٩٤کارگربراثرحوادث کاری دراستان مازندران طی ٩ماه گذشته!

مدیر كل پزشكی قانونی استان مازندران گفت :در نه ماهه سالجاری تعداد ٦٥ نفر بر اثر حوادث كار در استان جان خود را از دست دادند(همگی مرد)،كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ١٣ (سیزده )درصد کاهش داشت. بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی استان تعداد ٦٩٤ نفر مصدوم ناشی از حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ٦٥٤ نفر مرد و ما بقی زن هستند.

پرداخت نکردن سه ماه حقوق کارگران «سد کانی سیب»

کارگران شاغل در پروژه ساخت سد کانی سیب پیرانشهر، سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.این کارگران روز پنجشنبه در محل کار خوددست به اعتراض زده بودند. کارگران این پروژه عمرانی که از شهر های مختلف  در پروژهای ساخت ساخت سد کانی سیب پیرانشهر مشغول کارند، برخی از روزهای سال برای دریافت مطالبات معوقه خود به نشانه اعتراض  کارکردن در محل کار خود را متوقف کرده اند.

 

کارگران پیمانی شهرداری کرمان حدود ٥ ماه مزد معوقه طلبکارند

پرداخت دستمزد کارگران خدماتی وفضای سبز پیمانی شهرداری کرمان حدود ٥ ماه به تاخیر افتاده است. کارگران خدماتی  و فضای سبز شاغل در  شهرداری کرمان  که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری بصورت پیمانی مشغول کارند؛ حدود ٥ ماه مزد  معوقه طلب دارند.

کارگران

سرقت آشکار از دسترنج کارگران در آلومینیوم پارس

اتحادیه آزاد کارگران ایران : ماههاست که صدای کارگران شرکت آلومینوم پارس برسر تحمیل آشکارترین بیحقوقی ها علیه کارفرمای این کارخانه ٬ شنیده میشود.

طبق خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد ایران کارفرمای این کارخانه بار دیگر از حقوق آذر ماه کارگران ، ٢ تا ٥ ساعت از اضافه کاری های ماهیانه ی همه ٧٠٠ کارگر را به بهانه غیرقانونی کمک آنان به جلوگیری از ورشکستگی کارخانه پرداخت نکرده است. این در حالی است که در ماههای گذشته نیز این مبالغ را از حقوق کارگران کسر نموده و این کارخانه  نه تنها ورشکستگی  در آن وجود ندارد بلکه تولید در این آن با ظرفیت کامل انجام میگیرد و حجم سفارشها آنقدر زیاد است که کارگران ناچار به اضافه کاری هستند. حتی این مبالغ از کارگرانی که در روزهای تعطیل شیفت کاری اشان بوده است نیز کسر گردیده است

این سرقت از دسترنج کارگران جرم است که مسببین آن باید تحت پیگرد قانونی قرارگیرند.

ابعاد بیشتر تحمیل بی حقوقی و ظلم های آشکار به کارگران این کارخانه در گزارش ١٣ مهرماه ٩٥ اتحادیه آزاد کارگران ایران به تفصیل آمده که ضمیمه این خبر میباشد.

شركت آلومینیوم پارس واقع در شهر صنعتی ساوه که به عنوان بزرگترین تولیدكننده كویل، ورق و فویل آلومینیوم در كشور فعالیت میکند ٬ بواسطه تولید درظرفیت بیشتر بجای استخدام نیروی کارجدید کارگران را مجبور به اضافه کاری مینماید. و علیرغم این فشارکاری از پرداخت مطالبات قانونی کارگران با بهانه های واهی و ترفندهای مختلف خودداری کرده و به این وسیله حاصل دسترنج کارگران را بویژه باکسر از ساعات اضافه کاری که کارگران دراین ساعات رنج و خستگی بیشتری را متحمل میشوند٬ بطورغیرقانونی و آشکارا سرقت میکند.

اتحادیه آزادکارگران ایران ضمن محکوم کردن این تعرض و دست اندازی به دستمزدهای اندک ماهیانه٬ راه موثر و واقعی را مقاومت و تلاش کارگران  این کارخانه در دفاع از منافع و حاصل دسترنج خود در مقابل چپاول کارفرما میداند که اجازه تعرض به صاحبان سرمایه ٬ به معیشت خود را ندهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ٢٠ دی ٩٥

خبر مرتبط منتشر شده از طرف سایت اتحاد

تداوم تحمیل بی حقوقی بیشتر بر کارگران کارخانه آلومینیوم پارس

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در تداوم تحمیل بی حقوقی بیشتر بر کارگران کارخانه آلومینیوم پارس، کارفرمای این کارخانه دو ساعت از اضافه کاری ماهیانه همه ٧٠٠ کارگر را به بهانه کمک آنان به جلوگیری از ورشکستگی کارخانه پرداخت نمیکند. این در حالی است که تولید در این کارخانه با ظرفیت کامل انجام میگیرد و حجم سفارشها انقدر زیاد است که کارگران ناچار به اضافه کاری هستند.

بنا بر اظهار کارگران کارخانه آلومینیوم پارس، علاوه بر این، در بخشهایی از این کارخانه که قانون مشاغل سخت و زیان آور اجرا میشود و کارگران این بخشها می باید روزانه ٦ ساعت کار بکنند عملا ناچار به ٨ ساعت کار روزانه هستند به این شکل که با بازنشسته شدن و یا رفتن هر کارگری از این بخشها، کارفرما کسی را جایگزین آنها نمیکند و کار آنها را بطور غیرقانونی و بدون اینکه اضافه کاری به کارگران تعلق بگیرد بر گردن آنها می اندازد.

همچنین کارفرمای این کارخانه با امتناع از دادن مرخصی رسمی به کارگران، آنان را وادار به جایگزین کردن فرد دیگری به جای خود حین زمانهایی که بدلیل گرفتاری و یا مسائل دیگری به سر کار نمی آیند میکند و به این ترتیب مرخصی سالیانه کارگران انباشته میشود و کارفرما در پایان سال فقط ٩ روز از این مرخصی را باز خرید و آنرا به کارگران میدهد و از بازخرید و پرداخت هزینه بقیه روزهای مرخصی  های انباشته شده که خود در طول مانع استفاده کارگران از آن شده است خودداری میکند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٣ مهر ماه ١٣٩٥

اصلاح قانون کار ، یا سرکوب معیشت کارگران

مدتی است که کشمش بین کارگران و دولت بر سر لایحه قانون کار به دغدغه اصلی کارگران مبدل شده است. کارگران و تشکل های کارگری به انحاء مختلف اعتراض خود را نشان دادند .کارشناسان بصورت جدی موارد زیادی از این قانون کار پیشنهادی را مورد نقد و بررسی قرار دادند و از زاویه های متفاوت ، تبعات ویرانگر آن را بر خانواده های کارگری ، طبقه کارگر، مزدبگیران و بطور کلی جامعه نشان دادند ولی با همه این تفاضیل دولت حاضر به پس گرفتن این لایحه از مجلس نشده است و اینطور به نظر میرسد دولت و مجلس بر خلاف خواست اکثریت توده های مردم سعی بر تحقق یک قانون ضدکارگری تمام عیار را دارند.

پرسش این است چرا دولت با تمام این اعتراض ها و نقد ها و بدون لحاظ سه جانبه گرایی و به تبع آن بدون در نظر گرفتن منافع شرکای اجتماعی خود ،بویژه اکثریت عظیم کارگران این چنین لایحه ایی را به مجلس ارائه کرده است و در قانون کار چه اصلاحی صورت گرفته است که بعد از ٣٧ سال که عمر از انقلاب میگذرد بدین صورت موجب نارضایتی عمیق طبقه کارگر شده است؟

ما در این مطلب کوتاه قبل از اینکه نقد مختصری از اصلاح قانون کار از نگاه طبقه کارگر داشته باشیم چرایی اصلاح قانون کار را از نگاه کارفرمایان و دولتمردان بررسی خواهیم کرد.

استدلال دولتمردان و کارفرمایان و قانونگذاران حافظ منافع سرمایه داران این است که با تعدیل و به صفر رساندن قوانین حمایتی از نیروی کار و به تبع آن انجماد و پایین کشیدن دستمزدها و مزایای کارگران ، میتوان برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع و کارفرمایان فرصتی ایجاد کرد که آنها بتوانند سودآوری و انباشت سرمایه خود را افزایش داده ، بدین طریق باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه سبب رونق و شکوفایی اقتصاد کشور شوند . به عبارتی دیگر سیاستمداران حاکم و کارفرمایان میگویند ، دستمزدو مزایای کارگران بالا است ، هزینه بهداشت و ایمنی کارگران بالاست، هزینه حق مسکن ،بیمه ، عائله مندی کارگران بالاست. زمان مرخصی کارگران زیاد و طول زمان کارگران برای بازنشستگی کوتاه است و اینکه در نهایت کارگران بیشتر کار کنند وکمتر حقوق بگیرند تا باعث رونق و رشد اقتصادی کشور شود

ما موارد بالا یعنی استدلال سیاستمداران را بررسی کرده و قضاوت را بعهده مخاطبین وامیگذاریم

در ابتدا نگاهی خواهیم کرد به قانون کار فعلی که بیش از سی و پنج سال حاکم بر سرنوشت کار و اقتصاد کشور بوده ، چقدر این قوانین به نفع سرمایه داران بوده و چقدر توانستند تولید و اقتصاد کشور را رونق دهند؟

اول اینکه از شروع جنگ و پس از پایان جنگ آن و تا هم اکنون به اذعان کارشناسان رسمی حکومتی و بر اساس همین قانون کار فعلی ، هیچگاه دستمزد طبق تورم اعلام شده در سال ،افزایش پیدا نکرده است و عدم تناسب دستمزد با تورم در این سالها بر روی هم تلنبار شده و طبق محاسبه کارشناسان اقتصادی دستمزد نزدیک به ٣٠٠ درصد از تورم عقب افتاده است و با توجه به اینکه نزدیک به ٢٠ سال صاحبان صنایع از حامل های انرژی ( آب ، برق،گاز،بنزین ،گازوئیل ) بصورت ارزان و تقریبا مجانی بهره می بردند . چرا رونق و رشد اقتصادی حاصل نشد؟

دوم اینکه در تمام مدت این ٣٥ سال ، سیاستگذاران با دور زدن قانون کار فعلی در جهت منافع سرمایه داران ، پیمانکاریهای فروش نیروی کار، پیمانکاریهای پروژه ایی و پیمانی، قرارداد موقت ، قراردادهای سفید امضاء، خارخ کردن نیروی کار زیر ده نفر از شمول قانون کار، ایجاد مناطق آزاد و در نتیجه خارج کردن نیروی کار از قانون کار ، پایین و بالا بردن تعرفه ها و … را وجه قانونی و رسمی بخشیدند. چرا رونق و رشد اقتصادی حاصل نشد؟

سوم اینکه در تمام این مدت ٣٥ سال ، سرمایه داران از معافیت های مالیاتی ، فرار مالیاتی ، رانت اطلاعاتی ، گرفتن وام های میلیاردی و حتی عدم پس دادن اصل وام ، واگذاری راهها، کارخانه ها، مراتع ، جنگلها به ثمن بخس، هزاران مرتبه کمتر از قیمت واقعی ، چرا رونق و رشد اقتصادی حاصل نشد؟

چهارم اینکه در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به یکباره دلار به صورت شگفت آوری سه برابر جهش میکند مایملک و نقدینگی سرمایه داران و کارفرمایان سه برابر میشود و به تبع طبقه کارگر و مزدبگیران سه برابر فقیر تر میشوند . همه کالاها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد سه برابر گران میشود پراید ٧ میلیونی در این زمان ٢١ میلیون میشود میگویند رشد اقتصادی در گرانی است اما چرا رونق و رشد اقتصادی حاصل نشد؟

پنجم اینکه بر نکته حائز اهمیت در قانون کار و بویژه دستمزد می توان دست گذاشت مورد مهم و حیاتی سهم مزد در قیمت تمام شده کالا میباشد به گفته کارشناسان حکومتی در خوش بینانه ترین حالت سهم مزد در تمام این ٣٥ سال چیزی بین ٥ تا ١٠ درصد بوده است و می توان نتیجه گرفت که سودآوری سرمایه داران از تولید کالا بین ٩٠ تا ٩٥ درصد بوده و هست و بین ٥ تا ١٠ درصد از این تولید سهم کارگران بوده که به عنوان دستمزد دریافت میکند و حتی بصورت غیر مستقیم از این فرمول میتوان نتیجه گرفت که همین قانون کار فعلی چیزی در حدود ٩٠ تا ٩٥ درصد در جهت منافع سرمایه داران و کارفرمایان بوده و میباشد با وجود این چرا رونق و رشد اقتصادی حاصل نشد؟

در آخر اینکه در یک دوره هشت ساله ، نزدیک به ٨٠٠ میلیارد دلار نفت به فروش می رود که همه مسئولین مملکت بر این امر صحه می گذارند . سوال اینجاست اگر این ٨٠٠ میلیارد به اقتصاد کشور تزریق شده است . چرا رونق و رشد اقتصادی حاصل نشد؟

و اگر این مقدار پول که میتوانست سه مرتبه بطور کامل مملکت را گلستان کند وارد اقتصاد کشور نشد ، حالا کجاست؟

سودآوری و انباشت سرمایه داران داخلی چنان حیرت انگیز و شگفت آور می باشد که لطیفه ایی نقل محافل اجتماعی شده است بدین مضمون که سرمایه دار خارجی از همتای ایرانی خود میپرسد چگونه و با چه مکانیزمی سودآوری شما این همه بالاست ، که سرمایه دار ایرانی میگوید ، این پروژه را پشت سرم میبینی ، وی پاسخ میدهد نه ، و سرمایه دار ایرانی پاسخ میدهد ما از این پروژه تاکنون ٥ میلیارد سود کردیم!!!

ما در مطالب بالا مختصری از وضعیت سرمایه داران و کارفرمایان و دولت را به عنوان کارفرمای بزرگ در این مدت ٣٥ ساله تشریح کردیم که چگونه از فرصت های بدست آمده ، کارگران ارزان ، انرژی ارزان ، وام ها و اعتبارت هنگفت ، میلیاردها دلار نفتی که به آنها تزریق شد و بدینطریق سودهای بادآورده و نجومی کسب کردند ولی هرگز نتوانستند یا نخواستند هزینه تکنولوژی مدرن را بپردازندتا سطح بهروری و باراوری کار را افزایش دهند و ساختار صنعتی و تولیدی کشور را دست کم در حد کشورهای نظیر ترکیه و کره ارتقا دهند

اما خوب است در انتها نگاهی به اوضاع معیشت و منزلت کارگران و حقوق بگیران در این مدت ٣٥ ساله شویم که قانون کار فعلی در سرنوشت آنها حاکم بوده است .

به اذعان کارشناسان رسمی حکومتی دستمزد فعلی کارگران سه برابر زیر خط فقر است و یک خانواده کارگری با این دستمزد توانایی اداره کردن خود را فقط به مدت ١٠ روز دارد مضاف بر اینکه اکثرا حقوق های عقب افتاده دارند، دفترچه بیمه انها تجدید نمی شود که تبعات آن به صورت سوء تغذیه ، فقر،فلاکت، اعتیاد،طلاق، خودکشی خود را بروز داده است

آمار وحشتناک کشته شدن ٦ نفر نیروی کار در روز و مصدومیت صدها هزارکارگر نشان میدهد هزینه بهداشت و ایمنی فردی و کارگاهی بشدت پایین است.

هزینه مسکن مقدار ٢٠ هزار تومان و به تازگی ٤٠ هزار تومان نشان میدهد که هیچ تناسبی با کرایه خانه های سنگین ندارد و وجود حاشیه نشینی ، گورخوابی، توالت خوابی دال بر این است هزینه مسکن برای کارگران محلی از اعراب ندارد

کارگران حتی زمان مرخصی را ترجیح میدهند کار کنند و فرسوده شدن کارگران در مدت سی سال خود را مرگ زودرس بصورت سکته و… در مدت یکی دو سال بعد از بازنشستگی به خوبی نشان میدهد

کارگران در این مدت طبق قانون کار فعلی ،اخراج شدند ،بیکار شدند ،شلاق خوردند ، زندانی شدند ،و از نظر شاخص رفاه و امکانات مادی زندگی در سراشیبی سقوط قرار گرفتند

بنابر این با توجه به همه مطالب بالا باید سیاستمداران و قانونگذاران به این پرسش مهم پاسخ دهند

هدف از اصلاحیه قانون کار و حذف حداقل قوانین حمایتی که فقط بر روی کاغذ به نفع کارگران است ( و این قوانین نیز با نفوذ کارفرمایان و صاحبان قدرت در مرحله عمل بنفع کارگران اجرایی نمیشود) چیست؟

اما همه قرائن ناظر بر این مطلب میباشد که چنانچه این لایحه را دولت پس نگیرد و یا مجلس آن را مسکوت نگذارد هیچ شکی نیست تعارضات و تضادهای اجتماعی به مرحله حاد و غیر قابل کنترلی خواهد رسید که دود حاصل این آتش افروخته توسط سیاستمداران به چشم همه خواهد رفت موید این موضوع اعتراضات ،تجمعات ، راهپیمایی ها و تحصن های هر روزه ده هزار کارگر در اقصی نقاط کشور میباشد که کارد به استخوانشان رسیده و بیش از این نخواهند توانست ذلت وو خفت را تحمل کنند

آنها به جز زنجیرهای دستانشان چیزی برای از دست دادن ندارند. برای کارگران مثل روز روشن است این لایحه نه برای اصلاح قانون کار است بلکه یک جهت عمده دارد و آن سرکوب هر چه بیشتر معیشت و منزلت کارگران است.

شاپور احسانی راد ٢٠ دی ٩٥

@ettehad

 

جلیل رحمانی : در باره اصلاحیه قانون کار

لایحه اصلاح قانون کار :حدود ٢٦ سال از اجرای قانون کار میگذرد قانونی که ٦٠ درصد جمعیت کل کشور را در بر میگیرد ودومین قانون فراگیر بعد از قانون اساسی است.اما قانون کار در مرحله اصلاح قرار دارد . قانونی که یکطرف آن جامعه کارگری وطرف دیگر آن جامعه کارفرمایی است .با این که قانون کار واژه اصلاح را با خود به یدک میکشد اما به اعتقاد ما کارگران، لایحه فعلی ضد کارگری ودر جهت تخریب حقوق اولیه و بنیادین کارگران است وهدف از اصلاح قانون کار حذف حداقل قوانین حمایتی از جامعه کارگریست ..تغییرات لایحه قانون کار در دو دسته قرار خواهد گرفت :دسته اول تغییر در جهت ارزانسازی نیروی کار ودسته دوم بی ثبات سازی گروههای مزد بگیر .نکته تکان دهنده ای که در این لایحه قرار دارد این است که گویا قانون جدید نوعی استثمار قرن نوزدهمی طبقه کارگر را طراحی میکند .مثلا در مورد کارورزی شرط سن کار را حذف کرده اند کار کودکان مجاز شمرده شده به این ترتیب تمام دستاوردهای مدنی کارگران ایران وسالهای گذشته را زیر سوال میبرد واز طرف دیگر سقف سن ١٨ سال را جهت سن کار ،ازبین میبرد وبسیاری از نیروی کار در سن کار به عنوان کار آموز در معرض استثمار قرار میگیرند .کارگری که با یک قرار داد ١ ساله تنها امیدش این بود که حداقل تا ١ سال از نظر کار تامین است حالا در صورت اخراج شدنش تنها دلش به سنوات خوش خواهد بود کارگران هر روز تا شب برای تولیدات واقتصاد این مملکت زحمت میکشند وعرق میریزند و جالب اینجاست که تا کنون کوچکترین حمایتی از آنها نشده .لایحه اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران را نا امن تر خواهد کرد .تجمع اعتراضی کارگران در مقابل مجلس نسبت به این لایحه تا حدودی نتیجه داد حداقل اجازه ندادن که مجلس تصویب کند.زیرا پیش از این تجمع وزیر کار صحبتهای در باره بازگشت این لایحه کرده بود اما سرانجام نائیب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارجاح لایحه قانون کار به وزارت کار برای بررسی در کار گروهی ویژه با حضور نمایندگان کارگری و کار فرمائی ودولت فرستاده بود ..باعث تاسف است امروزه کارگران به جای این که به آینده وبهبود شرایطشان امید وار باشند آرزویشان این است که لایحه اصلاح قانون کار از بین برود به جای این که امیدوار باشند حداقل حقوق کارگران مانند بسیاری از کشورهای دیگر افزایش چشمگیری داشته باشد وآنها هم طعم رفاه را بچشند باید آرزو کنند شرایطشان از چیزی که هست بدتر نشود ما کارگران تمام انرژیمان قدرتمان بخش عظیمی از وقت وزندگیمان را برای تولید برای کار کارفرمایان گذاشته ایم و حق داریم که از خواسته های بر حق خود دفاع کنیم ..با اصلاح قانون کار دست کارفرمایان ،بازتر از همیشه خواهد شد .اخراج دسته جمعی کارگران وقراردادها را به ١ ماه وحتی به ١ روز بدون پرداخت حق هیچ گونه سنواتی  وتبدیل شدن کارگر به برده مطلق برای کار فرما ..  در طول مدت این چند سال میبینیم که حتی با وجود قانون کار فعلی کارگرانی هستند که اخراج شدند بیکار وزندانی شدند حتی بجای این که به خواست کارگران که خواهان کار بوده اند و پیگیر حقوق چند ماه معوقه خود بوده اند شلاق خورده اند واین پاداشی بوده از طرف کارفرمایان به کارگران .ما کارگران ایران خواستار برچیده شدن اصلاح قانون کار هستیم ..ما خواهان برچیده شدن قراردادهای موقت وشرکتهای پیمانکاری و حق ایجاد تشکلهای مستقل کارگری وقرارگرفتن تمام کارگران در زیر چتر قانون کار و افزایش دستمزدها هستیم .جلیل رحمانی ١٣٩٥/١٠/٢١

بین المللی

١. پرو – اعتراض به افزایش عوارض در بزرگراه پان آمریکن

راه اندازی مراکز جدید دریافت عوارض در بزرگراه اصلی قاره آمریکا موسوم به ” پان آمریکن ” درگیری میان رانندگان و پلیس کشور پرو را به همراه داشت.

عوارض استفاده از این بزرگراه در کمتر از یک روز، دو برابر شده است.

صدها معترض پرویی از بامداد پنجشنبه ٥ ژانویه این بزرگراه را که از شمال تا جنوب قاره آمریکا امتداد دارد، در نزدیکی لیما، پایتخت پرو بستند و با پرتاب سنگ و سوزاندن لاستیکها با نیروهای پلیس درگیر شدند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

٢. افغانستان – افراد مسلح ناشناس ١٣ معدنچی را در شمال افغانستان کشتند

مقام‌های محلی ولایت بغلان در شمال افغانستان می‌گویند افراد مسلح ناشناس، ١٣ معدنچی را کشته‌اند.

محمود حقمل، سخنگوی والی بغلان به بی‌بی‌سی گفت حدود ساعت ٣ به وقت محلی در منطقه انار دره ولسوالی تاله و برفک این ولایت، به معدنچیان حمله کردند. آقای حمقل می‌گوید در این حمله ٣ معدنچی دیگر زخمی شده‌اند.

سخنگوی والی بغلان با استناد به گزارش‌های تایید نشده از منطقه می‌گوید همه قربانیان این حمله از قوم هزاره بودند. به گفته این سخنگو تحقیقات در مورد این رویداد آغاز شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به کارگران معدن در بغلان را به عهده نگرفته و سخنگوی والی هم می‌گوید هنوز مشخص نیست عاملان این حمله وابسته به چه گروهی بوده‌اند.

پیش از این نیز بارها گروگان‌گیری و حمله به مسافران از سوی مخالفان مسلح در نقاط مختلف افغانستان رخ داده و این حملات معمولاً به طالبان و در مواردی به افراد مسلحی نسبت داده می‌شود که خود را عضو گروه داعش می‌دانند. ولسوالی تاله و برفک نیز از ولسوالی‌های ناامن ولایت بغلان محسوب می‌شود.

بغلان جذابیت‌های بسیاری برای گروه طالبان دارد؛ از جمله موقعیت استراتژیک، منابع اقتصادی و مهم‌تر از همه ترکیب جمعیتی این ولایت. طالبان نیروهای خود را در مناطق استراتژیک بغلان مستقر کرده‌اند.

٣. ترکیه – بیش از ٨ هزار نفر دیگر از کار برکنار شدند

در تازه ترین مورد از تصفیه‌ها درترکیه، بیش از ٨ هزار نفر دیگر در این کشور از کار برکنار شده‌اند.

این افراد از نیروهای پلیس، کارکنان بخش قضایی، بهداشتی ودانشگاهیان هستند.

بیش از یکصد و بیست هزار نفر اززمان وقوع کودتای نافرجام در ژوئیه سال گذشته (٢٠١٦) در این کشور از کار برکنار و یا به حالت تعلیق در آمده‌اند.

دهها موسسه هم از زمان برقراری وضعیت فوق العاده در کشور بسته شده‌اند.

وضعیت فوق العاده که در پی کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه برقرار شد، در اکتبر سال گذشته به مدت سه ماه دیگر تمدید شد.

وضعیت فوق العاده به مقامات ترکیه اجازه می‌دهد تا افراد مظنون به دست داشتن در کودتا را از کار برکنار کنند.

شب ١٥ ژوئیه سال جاری میلادی واحدهایی از نظامیان ترکیه تلاش کردند با حمله به ساختمان‌های کلیدی و کنترل خیابان‌های اصلی استانبول و آنکارا دولت حزب حاکم عدالت و توسعه را ساقط کنند. کودتاگران از تانک، هواپیمای جنگنده و هلیکوپتر استفاده کردند و در جریان درگیری‌ها حدود ٢٧٠ نفر کشته شدند.

منتقدان بر این باور هستند که سرکوب گسترده در ترکیه با هدف مقابله با هرگونه مخالفتی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور انجام می‌شود.

مقامات ترکیه فتح الله گولن، شخصیت مذهبی در تبعید را عامل کودتای نافرجام ترکیه می‌دانند.

اما آقای گولن این ادعاها را رد کرده است.

٤. انگلستان – اعتصاب مجدد کارکنان مترو در لندن

اعتصاب کارکنان متروی شهر لندن میلیونها مسافر را در روز اول هفته در پایتخت بریتانیا سرگردان کرد.

اتحادیه های کارگری مترو که کارکنان را نمایندگی می کنند اعلام کرده بودند که کارکنان مترو از ساعت ٦ بعد از ظهر روز یکشنبه به مدت ٢٤ ساعت دست از کار می کشند.

این اعتصاب باعث شده است که صفهای طولانی برای اتوبوسها تشکیل شود.

اعتصاب اخیر تازه ترین واکنش دو اتحادیه کارگری به تصمیم شرکت اداره کننده حمل و نقل عمومی در لندن مبنی بر تعطیل کردن باجه های فروش بلیت است. تصمیمی که از مدتها قبل مایه اختلاف بین کارفرما و کارکنان شده است. اتحادیه های صنفی کارگران می گویند با عملی شدن این تصمیم صدها نفر شغل خود را از دست می دهند.

شرکت متروی لندن می گوید به چنین صرفه جویی نیاز دارد تا مجبور نشود قیمت بلیتها را افزایش دهد.

شرکت اداره کننده متروی لندن گفته است که خطوط متروی منطقه مرکزی شهر تعطیل شده است.