اخبار کارگری -اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان                                

بخش بین المللی: داوود رفاهی             

جمعیت “مامایی” ایران علیه بی توچهی وزارت بهداشت و وزارت رفاه

برگزاری تجمع اعتراضی!

بگزارش ایلنا؛ معصومه آباد، رئیس جمعیت مامایی ایران نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کرده و در این نامه، خواستار صدور مجوز برای برگزاری تجمع صنفی شده است. در این نامه همچنین، به مشکلات متعدد قشر “ماما” اشاره شده و از بی‌توجهی وزارت بهداشت و وزارت رفاه به مطالبات ماماها انتقاد شده است. بی‌توجهی وزارت بهداشت جهت تعیین تکلیف تعرفه مامایی، پرداخت حق‌الزحمه ماماها به پزشکان زنان، عدم توجه به این صنف در طرح تحول سلامت لیست اعتراض ماما ها به نظام پزشکی و وزارتحانه های بهداشت و رفاه است.

معصومه آباد در این نامه ضمن انتقاد از سازمان‌های بیمه‌گر که از پرداخت هزینه نسخ دارویی و پاراکلینیک تجویز شده قانونی توسط ماماها سرباز می‌زنند؛ خاطرنشان شده: با این اقدام، زنان بیمه شده متقاضی خدمات پراهمیت مامایی، مجبور به پرداخت هزینه‌های دارویی از سبد خانوار و به صورت آزاد هستند.

در بخش دیگر این نامه عدم اجرای مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مربوط به استخدام ٤٠٠٠ ماما و قطع بدون دلیل پرداخت ١٥ درصدی تعرفه زایمان به ماماهای شاغل در بلوک‌های زایمانی ازجمله دلایل دیگر نارضایتی این قشر اعلام شده است.

اعتراضات پرستاران و ماما ها در طول یکسال گذشته علیه ناامنی شغلی و پایین بودن حقوق و مزایای کار در جریان است.

شغل مامایی شغلی حساس و انسانی است. ماما ها باید مورد حمایت مردم قرار گیرند. هر درجه رفاه و دریافت حقوق و مزایای مکفی به ماما ها و پرستاران در جهت تامین سلامت و پرستاری فعال وموثر از بیماران و زنان حامله، است.

حقوق های زیر خط فقر، پرداخت نکردن بموقع حقوق و مزایای کارگران، پرستاران، ما ما ها و کارمندان  چالش بزرگ کارکنان جامعه با دولت یازدهم روحانی است.

برگزاری تجمع های اعتراضی با مطالبات روشن تنها ابزار تحمیل حقوق و مزایای مکفی به دولت است.

فراخوان حمایت از تجمع  جمعیت مامایی  را همه جا در اینستاگرام، در میدیای اجتماعی گسترش دهیم.

 

تجمع اعتراضی گسترده رزیدنت‌های بیمارستان‌‌های دولتی تهران نسبت به عدم پرداخت ٩ماه کارانه وحقوق!

٦آذر؛ رزیدنت‌های تعداد زیادی از بیمارستان‌های تهران در اعتراض به عدم پرداخت ٩ ماهه کارانه و حقوق تجمع اعتراضی برگزار کردند. عدم پرداخت معوقات کارانه و حقوق تعداد زیادی از رزیدنت‌های بیمارستان‌های تهران اعتراضات آنها را به همراه داشته به طوری که از صبح دیروز تعداد زیادی از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با صحنه تجمع رزیدنت‌ها در بخش‌های مختلف مواجه شده‌اند.

 

٣ آذر اعتراض به اخراج و بیکارسازی!

تعطیلی موقت «فیبر ایران» ١٠٠ کارگر را بیکار کرد. با تعطیلی موقت کارخانه فیبر ایران واقع در منطقه آزاد انزلی؛ حدود ١٣٠ کارگر با دست‌کم سه ماه حقوق معوقه بیکار شدند.

 

تجمعات اعتراضی کارگران وبازنشستگان کارخانه های فرنخ و نازنخ

کارگران شرکت فرنخ و نازنخ با بیان اینکه هفته‌ای چندبار برای پیگیری طلبهایشان مقابل استانداری تجمع دارند. اکنون در قزوین مقابل استانداری به محل تجمعات اعتراضی کارگران تبدیل شده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بجنورد

روز ٦ آذر ٥٠ کارگر شهرداری بجنورد در اعتراض به م٤ ماه تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست به تجمع زدند. این کارگران همچنین به دنبال تغییر وضعیت شغلی خود از شرکت پیمانکاری به قرار داد مستقیم با شهرداری بجنورد هستند بعد از گذشت ٩ ماه از سال ٩٥بخشی از عیدی سال ٩٤خود را از کارفرما طلبکاراند.

پیش از این نیز کارگران راننده سازمان اتوبوس رانی شهر بجنورد در اعتراض به بیکارسازی تعدادی از همکاران خود تجمع اعتراضی ترتیب داده بودند که برگزاری آن بدنبال وعده هایی موقتا به تعویق افتاد.

 

 

تجمع کارگران فضای سبز و پسماند شهرداری بجنورد دراعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق،عیدی وبرای تبدیل وضعیت!

عصردیروز٦ آذر،جمعی از کارگران سازمان فضای سبز و پسماند شهرداری بجنورد دراعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوق،عیدی وبرای تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل درب سالن اجتماعات شورای شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی زدند.

 

ادامه اعتراض کارگران پارس_خودرو٬ و زندانی کردن داود رفیعی

جمعی از کارگران پارس خودرو در اعتراض به پایین بودن دستمزدها طی هفته جاری از خوردن غذای کارخانه خودداری کردند.در همین حال داود رفیعی کارگر زندانی پارس خودرو که پس از اعتراضات همراه با دو کارگر دیگر دستگیر و به زندان ”فشافویه“ تهران منتقل شده بود به علت ناتوانی در گذاشتن وثیقه هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برد.

 

در ششمین روز تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه پارس قو با دریافت یک کاه از حقوقهای معوقه پایان یافت!

کارگران کارخانه پارس قو که از روز  دوشنبه (یکم آذر  ماه)  تا روز گذشته (یکشنبه ٦ آذر ماه) بمدت ٤ روز در واکنش به پرداخت نشدن دست کم سه ماه مزد معوقه، و همچنین سه ماه حق بیمه پرداخت نشده ، مقابل درب ورودی کارخانه دست به  تجمع اعتراضی زدند.

تعدادی از این کارگران که در کل شمار آنها به  حدودا ٢٦٠ نفر می رسد می‌گویند: بعد از تجمع روز گذشته کارفرما  علاوه بر اینکه یک ماه از معوقات مزدی مربوط به آبان ماه کارگران را پرداخت کرد  به کارگران وعده  داد حداکثر تار روز شنبه (١٣ آذر ماه ) بعد از انجام برخی تعمیرات جزئی  ،  دوباره فعالیت تولیدی کارخانه را از سر خواهد گرفت.  طبق اظهارات کارگران این کارخانه در حال حاضر کارگران بابت دوماه مزایای معوقه طلبکارند. براین اساس ظاهرا خبری از پرداخت بدهی سه  ماهه کارفرما به سازمان تامین اجتماعی نیست وبدین ترتیب مشکلات تعویض  وتمدید نشدن اعتباردفترچه بیمه درمانی خانواده‌های کارگران این واحد تولیدی  همچنان به قوت خود باقی است. کارگران پارس قو در خاتمه تصریح کردند: مشکل اصلی متوقف شدن فعالیت تولیدی کارخانه قطع گاز بود که کارفرما روز جاری با پرداخت بخش از بدهی آن به اداره گاز قرار است فعالیت تولیدی کارخانه را از سر بگیرد.

 

تجمع دانش‌آموزان مدرسه چمران بیرجند دراعتراض به نبود سیستم گرمایشی!

صبح دیروز٦ آذر، با افزایش برودت هوا و سردی، شاهد تجمع دانش آموزان مدرسه چمران در این مدرسه بودیم؛ دانش آموزان این مدرسه به نشانه اعتراض به این موضوع، کلاس های درس خود را تعطیل کرده و در سالن مدرسه تجمع کردند.

یکی از دانش آموزان این مدرسه گفت: وقتی وارد کلاس شدیم شاهد سردی بسیار زیادی بودیم به طوری تحمل این اوضاع برای ما خیلی سخت بود از این رو نتوانستیم در کلاس به تحصیل بپردازیم.

 

تجمع دوباره کارگران کارخانه فرش پارس قزوین

صبح روز ١ آذر ٢٧٠ کارگر شاغل در کارخانه «فرش پارس» در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما نسبت به پرداخت نکردن مطالبات معوقه مزدی و پرداخت نشدن حق بیمه شان، مقابل درب ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند. کارخانه فرش پارس که در شهرک صنعتی البرز واقع است هم اکنون در زمینه تولید کیسه های سیمانی فعالیت دارد و از حدود پنج تا هفت ماه قبل، پرداخت مطالبات مزدی آنها دچار وقفه و تاخیر شده است.همچنین بدهی چهار ماهه کارفرما به سازمان تامین اجتماعی باعث شده است تا تعویض دفترچه بیمه درمانی خانواده‌های کارگران این واحد تولیدی با مشکل مواجه شود. بعلاوه مجموع این کارگران بابت عیدی سال ٩٤ هنوز طلبکارند. در رابطه با این موضوع این کارگران طی ماههای گذشته به اتفاق سایر همکارانشان برای چند مرتبه دست از کار کشیده و با خاموشی دستگاه‌های خط تولید اعتراض خود را نسبت به وضعیت پیش آمده اعلام کرده اند. اما از آنجا که جوابی نگرفته اند، روز ١ آذر اعتراضشان را از سر گرفتند. به گفته کارگران از آذر ماه سال گذشته تا کنون حدود ٢٠٠ نفر از همکاران آنها از کار بیکار شده اند و کارگران به این موضوع نیز اعتراض دارند.

. زیر فشار این تجمع اعتراضی کارفرما با پخش اطلاعیه‌ای وعده داد که به زودی دو ماه از مطالبات مزدی را طی یک جدول زمان بندی پرداخت خواهد کرد. و کارگران موقتا به تجمع خود پایان دادند.

 

عدم پرداخت ٦ ماه حقوق صدها کارگر راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان!

در حالی شش ماهه است که حقوق این افراد پرداخت نشده است که یکی از کارگران راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان با اعلام نارضایتی از شرایط به وجود آمده گفت: شش ماه است که حقوق کارگران راه و شهرسازی جنوب استان پرداخت نشده است و هنوز از پرداخت این دستمزدها خبری نیست.

 

اخراج ٥٠٠ کارگر پروژه توسعه فرودگاه امام با ٦ ماه حقوق معوقه!

پروژه های احداث ترمینال زیارتی (سلام)، اپرون، راه های دسترسی اپرون سلام، پل هواپیما رو، باند جنوبی، به‌سازی باند شمالی،توسعه پارکینگ٣، رستوران و پی‌یر شرقی و غربی و پروژه شهرک فرودگاهی در حال حاضر تعطیل و٥٠٠کارگرش با ٦ماه حقوق معوقه اخراج شدند.

 

گزارش

هنوز حکم کارگران چادرملو صادر نشده است

وکیل کارگران معدن چادرملو می‌گوید: با وجود گذشت دو ماه و نیم از برگزاری دادگاه تجدید نظر کارگران چادرملو، هنوز حکمی صادر نشده است. «محمدعلی جداری فروغی»، وکیل جمعی از کارگران معدن چادرملو (شرکت آسفالت طوس)، گفت: در تاریخ ١٨ شهریور ١٣٩٥ ، دادگاه تجدیدنظر کارگران چادرملو در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان یزد برگزار شد و با توجه به اتمام جلسه رسیدگی، مقرر شد لایحه‌ای از طرف کارگران به دادگاه تقدیم و ظرف مهلت قانونی یک هفته‌ای حکم صادر شود.

فروغی ادامه داد: در تاریخ بیستم شهریورماه لایحه مزبور از طرف انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو به دادگاه تقدیم شد، اما اینک با گذشت نزدیک به دو ماه و نیم از برگزاری دادگاه، هنوز حکمی صادر نشده است و ظاهرا وقت نظارت برای پرونده تعیین شده است.

این وکیل دادگستری در ادامه افزود: در دادگاه بدوی کارگران چادرملو که در شعبه جزایی دادگاه شهر اردکان در اسفند ماه سال ٩٣ برگزار شد، پنج نفر از کارگران به اتهام اخلال در نظم عمومی با توجه به ماده ٦١٨ قانون مجازات اسلامی، هریک به یک سال حبس تعزیری و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بودند و مجازات های مزبور به مدت ٥ سال تعلیق شده بود که با اعتراض کارگران به حکم صادره و نیز اعتراض کارفرما نسبت به تبرئه سایر کارگران، پرونده به شعبه اول تجدید نظر استان یزد ارجاع شده بود.

 

٤ کارگر اخراجی در چوکای تالش به سرکارشان بازگشتند

بدنبال اعتراضات کارگران چوکای تالش ٤ کارگر اخراجی این کارخانه که در جریان اعتراضات آنان در سال گذشته توسط کارفرما از کار اخراج شده بودند، بسر کارشان بازگشتند. همچنین خط تولید این واحد ساخت کاغذ، بعد از یک سال خاموشی از روز شنبه ٢٩ آبان دوباره فعالیت خود را از سرگرفت. اکنون ٨٠٠ کارگر شاغل در این کارخانه پیگیر همه مطالبات معوقه مزدی خود هستند. به گفته کارگران به تازگی دستمزد شهریور ماه آنهاه پرداخت شده و علاوه بر آن نیز بخشی از خواسته‌های صنفی این کارگران در خصوص راه اندازی سرویس های ایاب و ذهاب کارگران ، سالن غذا خوری وبیمه مدنی کارگران محقق شده است. کارخانه چوکای تالش در زمینه ساخت کاغذ فعالیت دارد.

 

خاتمه موقت اعتراضات کارگری در سیمان دشتستان

کارگران سیمان دشتستان در هفته گذشته در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل چندین تجمع اعتراضی برپا کردند. در نتیجه این اعتراضات روز پنجشنبه ٢٧ آبان جلسه ای با حضور مدیرعامل و کارگران بر پا شد. نتیجه اینکه کارفرما وعده داد که در اسرع وقت مطالبات کارگران را پیگیری کند و کارگران که قرار بود از روز شنبه ٢٩ آبان اعتراضاتشان را ادامه دهند، موقتا به تجمعات خود خاتمه دادند. کارگران اعلام کرده اند که اگر جواب نگیرند، دوباره دست به تجمع خواهند زد.

 

معلمان با زنجیر اسلام به تخت بسته شده اند

سید هاشم خواستار:

هیئت رییسه ی سنی ؛ انتخابات کانون صنفی فرهنگیان خراسان را باطل اعلام کرد.

٥ اذر با هوای ١٢ درجه زیر صفر تصور نمیشد که انتخابات چنین مورد استقبال همکاران فرهنگی قرار گیرد. همکاران با هزینه ی شخصی سالنی را در مجتمع رفاهی ورزشی کارگران با گنجایش ٢٥٠ نفر اجاره کرده بودند. فرهنگیان از ساعت هشت شروع به امدن کردند که در ساعت نه ونیم که شروع برنامه بود دیگر سالن پر و مجبور شدند تعداد ١٧٠ صندلی سالن بغل را نیز به این سالن منتقل کنند که باز تعداد زیادی از همکاران مجبور شدند ایستاده باشند.مجریان از ابتدا میخواستند که همراه با ورود همکاران و ثبت نام از انها برگه ی رای را به انها داده تا در زمان رای گیری به صندوق بیندازندکه با مخالفت نماینده ی استانداری روبرو شد.بعد از اصلاح اساسنامه و تعیین حق عضویت به مبلغ ١٥٠٠ تومان و انتخاب روزنامه ی حراسان برای اعلان؛ رای گیری شروع شد . جمعیت حدود ٥٠٠ نفره در یک سالن ٢٥٠ نفره مسلما همه میخواهند هرچه زودتر رای خود را به صندوق بیندازند؛که بیحساب و کتاب برگه های رای گیری توسط نماینده ی استانداری پخش و به افراد زیاد ی اصلا برگه ی رای نرسید.این نوع رای گیری مورد اعتراض همکاران قرار گرفت که به موقع توسط هیئت رئیسه ی سنی باطل اعلام شد.معلمان بچه های یتیم این حکومت هستند.به چه کسی میشود شکایت کرد که در شهر مشهد با داشتن بهترین سالنها توسط ارگانها ی رنگ و وارنگ ما مجبور هستیم به دنبال ارزانترین مکان باشیم؟سالنها یی با همایشهایی که جز توطئه و ضرر و زیان از داخل انها بیرون نمی اید؟ما نتوانستیم حتی یک چایی در ان هوای سرد به همکاران بدهیم میوه و شیرینی پیشکش.مدیر کل اموزش و پرورش نمیتوانست یکی از ان همه سالن را برای چند ساعت در اختیار کانون بگذارد؟در حالیکه از همان اداره ی کل و بعضی روئسا و معاونین نواحی امده بودند تا نتیجه ی دلخواه خود را از انتخابات بگیرند.آری ما فرهنگیان یتیم هستیم اما اندیشه داریم و با اندیشه به جنگ ظلم و بیعدالتی می رویم.ما با همین سرمایه های فکریمان نور را به داخل خانواده ها می بریم هرچند شب پرستان را خوش نیاید.

سید هاشم خواستار نماینده ی معلمان در کانون صنفی فرهنگیان خراسان

کارگران

 

از موضوع افزایش حداقل دستمزد غافل نمانیم

جوانمیر مرادی :

از ابتدای سال ٩٥ جنبش کارگری ایران دوره ای پر جنب و جوش تر با اعتراضات و مبارزات حول مطالبات کلیدی خود را طی نموده است. طبقه کارگرعلاوه بر ادامه و گسترش اعتراضات علیه حقوقهای معوقه، مجدانه پیگیر افزایش دستمزد بوده و اعتراضات وسیع به تشکیل پرونده های قضائی و صدور احکام برای کارگران معترض و اجراء احکام ارتجاعی و قرون وسطائی شلاق و ممنوعیت اتهام زنی های امنیتی علیه فعالین کارگری و معلمان با خواست حذف اتهامات امنیتی علیه فعالین صنفی و اجتماعی (مطروحه در بیانیه مشترک جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان) که خود به یک جنبش توده ای تبدیل شد و حمایتهای وسیع جهانی را به خود جلب کردبراه انداخته و مبارزه سرسختانه ای در برابر تلاش دولت برای تصویب لایحه بارها ضد کارگری تر از قانون کار موجود که فعلا منتج به خروج موقت از دستور کار مجلس گردیده را در کارنامه این مدت از مبارزات خود ثبت نموده است. مجموعه این مبارزات که در قالب اعتصابات در محل کارخانجات و کارگاهها، بستن جاده ها، تجمعات مقابل مراکز دولتی، مجلس، ریاست جمهوری، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش، برنامه و بودجه و غیره شکل گرفته اند، نمودهای بارز از عزم جدی تر با رویکرد منسجمانه و متحدانه بخشهای مختلف طبقه کارگر برای مقابله با فشارها و تهدیدات سازمانیافته علیه خود بوده اند.

امسال به یک معنا می شود سال تعرضات قدرتمندتر جنبش طبقه کارگر به شرایط فلاکت بار تحمیل شده برخود نامید.با وجود شدت بیشتر میزان اخراج سازی ها، گسترده تر شدن آمار بیکاری، بدتر شدن وضعیت معیشت، عمیق تر گشتن دره فقر و سی میلیون نفری شدن آمار گرسنگی که مجموعا با به کارگیری همه جانبه تر بازوهای سرکوب از قبیل نیروی انتظامی، امنیتی و دستگاه قضائی در امر اخراج، بازداشت، پرونده سازیهای امنیتی، صدور احکام سنگین و زندانی نمودن فعالین و رهبران جنبش طبقه کارگر میسر گشته اند، ولی کارگران، معلمان و مزدبگیران و بیکاران در دفاع از حق زندگی خود، امسال با جسارت و رزمندگی کم نظیری در میدان مبارزات و اعتراضات نمایان شدند. خواهان دستمزد بالای خط فقر ٣ میلیون و پانصد هزار تومانی شدند، شغل و امنیت شغلی، حق ایجاد تشکل مستقل از دولت، حق اعتصاب و اعتراض و پایان دادن به امنیتی کردن فعالیتها و مبارزات در دفاع از حق زندگی خود را خواستار شدند. اگر چه این خواسته ها سالهای گذشته هم در بخشهای مختلف طبقه کارگر، از کارگران گرفته تا معلمان و بقیه مزدبگیران و بیکاران مطرح و بارها بروزات عملی نیز داشته اند، اما به شفافیت و صراحتی که امسال طرح گردیده و به وسعت وقدرتی که بروز یافته، نبوده است.

به عبارت دقیق تر امسال طبقه کارگر چند خواست کلیدی خود را گاه همزمان و گاه پشت سر هم طرح و برای تحققشان مبارزه کرده است، که این خود تصویری از حضور و مبارزه در میدانی وسیع تر و با توانی بیشتر را نمایان ساخته است و باید همچنان به پیش برود.

اما اکنون در ماه های پایانی سال هستیم و باید خواست افزایش دستمزد بالای خط فقر که خواست هر ساله کارگران است را به طور جدی در کنار مطالبات مهم خود که در ٨ ماهه گذشته محور مبارزات و اعتراضات بوده اند، قرار داده و اجازه ندهیم هیچ یک از این مطالبات به هیچ بهانه ای از اهمیت و مبرمیت خارج و به دست فراموشی سپرده شوند. با برجسته کردن خواست افزایش دستمزد در چند ماهه مانده به آخر سال اجازه ندهیم باز هم دستمزد چندین برابر زیر خط فقر را بر ما تحمیل کنند.

 

اسماعیل و اسماعیلها آنگاه که ظلم و ستم بیداد میکند چیزی برای از دست دادن ندارند

جعفر عظیم زاده – دوم آذر ماه

دو هفته از به بند کشیدن معلمی که دل و جان و تمام هستی اش را در گرو تحقق خواستهای بر حق معلمان و کارگران ایران گذاشته است، سپری شد.

اسماعیل انسانی متفاوت است، نگاهش را برای تحقق عدالت از رفتار و کردار عوام فریبانه و وعده های پوچ و توخالی حکومتگران نمی گیرد. چشم او برای دادخواهی، به چانه زنی های مکرر و بی فایده با بالایی ها دوخته نشده است. نگاه او به پایین است، به درد و رنج معلمان است، به شان و منزلت له شده ی آنان و به بازنشسته های کارگر و معلم دردمندی است که برای لقمه نانی آخرین سالها و روزهای عمرشان را با مسافر کشی در خیابانهای آلوده و مرگ آور شهرهایی چون تهران سپری میکنند.

چشم او به دانش آموزان جزغاله شده شین آباد، مدارس کپری و آموزش و پرورش ویران شده ای است که هر ساله صدها هزار کودک و نوجوان و جوان را از چرخه تحصیل محروم و آواره خیابانها میکند. او نگاهش را برای حرف زدن، ملاقات با همکاران در سطح کشور و دیده شدن و ایستادن در برابر ستم از تباهی یک جامعه هشتاد میلیونی، استیصال و درماندگی آنان برای گذران زندگی، له شدن انسانها، بی افقی میلیونها جوان آماده ی بکار و نابودی و اضمحلال آینده ی فرزندان ما کارگران و زحمتکشان میگیرد.

اسماعیل و اسماعیلها آنگاه که ظلم وستم بیداد میکند چیزی برای از دست دادن ندارند. برای آزادی اسماعیل، برای آزادی کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده و برای برداشته شدن اتهامات امنیتی از پرونده های فعالین صنفی مدنی باید همچون اسماعیل به میدان آمد.

جعفر عظیم زاده – دوم آذر ماه ١٣٩٥

 

حجت عرب خویی کارگر شرکت آلومینیوم پارس بر اثر سقوط درب جان باخت

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ساعت ٥/٣٠ بعد از ظهر امروز حجت عرب خویی کارگر قسمت تراشکاری شرکت آلومینیوم پارس که برای انجام کاری به قسمت جوشکاری کارخانه مراجعه کرده بود بر اثر سقوط درب این قسمت که بدلیل وزش باد رخ داد جان باخت.

حجت عرب خویی ٣٢ ساله، مستاجر، متاهل و دارای یک فرزند دختر سه ساله است که حدود هفت سال سابقه کار در این کارخانه داشت. بنا بر اظهار کارگران شرکت آلومینیوم پارس  دری که بر روی حجت سقوط کرد به طول ٥ و ارتفاع ٤ متر بود که باعث مرگ وی در همان لحظات اولیه حادثه شد.

سوانح کاری منجر به فوت کارگران در محیطهای کار که هر روزه در جای جای کشور ابعاد هر چه وسیع تری پیدا میکند در شرایطی است که صاحبان سرمایه در سایه تعرض هر روزه دولت تدبیر و امید سرمایه داران به آخرین ذره های حقوق انسانی ما کارگران، بیش از پیش از تامین ایمنی محیطهای کار سلب مسئولیت میکنند بطوری که در کارخانه مهمی همچون شرکت  آلومینیوم پارس با وزش بادی، درب سنگین و بزرگی، سقوط و باعث مرگ حجت عرب خویی میشود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، با ابراز همدردی عمیق با خانواده و همکاران حجت عرب خویی و تسلیت به این عزیزان و با تاکید بر محاکمه مسئولین این حادثه در شرکت آلومینیوم پارس، مسئولیت  مرگ دلخراش حجت و دیگر کارگرانی را که هر روزه بدلیل عدم رعایت ایمنی در محیطهای کار جان میدهند، مستقیما بر عهده کسانی میداند که طی ٣٧ سال گذشته با تعرض هر روزه به بدیهی ترین حقوق انسانی ما کارگران، باعث پدید آمدن وضعیتی شده اند که امروزه محیطهای کار به قتلگاه کارگران تبدیل شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٣ آذر ماه ١٣٩٥

 

 

 

بین المللی

لهستان – تظاهرات آموزگاران در اعتراض به تغییر نظام آموزشی

منتقدان دولت می گویند که اجرای این اصلاحات ممکن است هزاران شغل را از بین برده و شمار زیادی را بیکار کند تظاهرکنندگان همچنین نگران تغییرات پیشنهادی در برنامه آموزشی مدرسه ها شامل گنجانده شدن درس ارزش های میهن پرستانه هستند که حزب حاکم قانون و عدالت (پی آی اس) از آن حمایت می کند. ‘اسلاوومیر برونیارز’ رئیس اتحادیه اصلی آموزگاران از ‘ آتا شیدوا’ نخست وزیر خواست سرمایه های نظام آموزشی کنونی لهستان را نابود نکند. در طرح اصلاحات نظام آموزشی لهستان، تغییر طبقات سه گانه آموزشی به دو سطح پیش بینی شده است که به معنی تعطیل شدن بسیاری از دبیرستان ها خواهد بود.
منتقدان معتقدند که این پیشنهاد با شتاب تهیه شده و اشتباهات و خطاهای بسیاری دارد.
دولت حزب پی ای اس جنجال هایی را بر سر چند مسئله شامل سخت کردن قانون سقط جنین و تغییرات در مقررات تصمیم گیری دیوان عالی قانون اساسی لهستان ایجاد کرده که موجب بحران شده است، اصلاحات بر سر مورد دوم، مخالفت اتحادیه اروپا را برانگیخته و موجب یک رشته تظاهرات اعتراض آمیز خیابانی شده است. مخالفان این طرح مدعی هستند هدف از این تغییرات، فلج کردن دیوان و تضعیف نظام مردم سالاری در این کشور است.

 

مالزی – هزاران معترض به فساد خواهان استعفای نخست وزیر شدند

روز شنبه ١٩ نوامبر ، هزاران نفر در اعتراض به یک رسوایی فساد مالی در کوالالامپور تجمع کرده و خواهان استعفای نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی شدند. معترضان پیراهن‌های زرد به تن داشتند.

معترضان خواهان محاکمه نخست وزیر در ارتباط با اتهام اختلاس میلیاردها دلار از یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی هستند.

پلیس این تجمع را ممنوع اعلام کرده بود. بیم دستگیری معترضان و همچنین درگیری آنان با سرخپوشان طرفدار دولت می‌رفت، با این وجود هزاران نفر از هواداران جنبش برسی (پاک به زبان مالایی) برای دومین بار ظرف حدود یک سال اخیر تجمع کردند.

ساعاتی پیش از تظاهرات پلیس افرادی را از میان زردپوشان معترض و سرخپوشان دست راستی طرفدار دولت بازداشت کرد.

نجیب رزاق، نخست وزیر، هر گونه تخلف را رد می‌کند و می‌گوید این تجمع‌ها تاثیری بر او ندارند. او جنبش مخالفان زردپوش را اهرمی “مکارانه” در دست احزاب مخالف می‌داند که می‌خواهند نخست وزیر منتخب را به زیر بکشند.

جنبش برسی ائتلافی از سازمان‌های غیردولتی مالزی است و هواداران آن پیراهن‌های زرد می‌پوشند.

جمعیت معترضان امروز به قدری بوده که خبرگزاری فرانسه نوشته “رودهایی از زردپوشان در مرکز شهر جاری شد.” همین خبرگزاری می‌گوید شمار سرخپوشان ملی‌گرا و دست راستی طرفدار دولت در مقایسه با معترضان بسیار اندک بوده است.

معترضان از جمله شعار می‌داده‌اند “دزد را بگیر، دزد-نخست وزیر”.

گروه‌های حقوق بشری بازداشت رهبران و هواداران جنبش برسی را محکوم کرده‌اند.

 

کره جنوبی – تداوم تظاهرات ضدّ دولتی در این کشور

ده‌ها هزار نفر از مردم کره جنوبی روز شنبه نوزدهم نوامبر، در تظاهراتی در سئول پایتخت و همچنین دیگر شهرهای این کشور، خواستار برکناری پارک گون-هه از مقام ریاست ‌جمهوری کرده جنوبی شدند. این برای چهارمین بار طی هفته‌های اخیر است که چنین تظاهراتی در سراسر کره جنوبی برگزار می‌شود.

تظاهرات هفته‌های اخیر علیه رئیس جمهوری کره جنوبی، مهم‌ترین تظاهرات اعتراضی از ده ١٩٨٠ تاکنون در این کشور ارزیابی شده است.

خبرگزاری فرانسه از سئول گزارش داده که هفته گذشته حدود یک میلیون نفر از مردم کره جنوبی در سئول و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. برگزارکنندگان این تظاهرات پیش‌بینی می‌کنند که روز شنبه نیم میلیون نفر در سئول و همچنین ده‌ها هزار نفر در شهرهای دیگر به خیابان‌ها بیایند.

تظاهرات برای برکناری رئیس جمهوری کره جنوبی پس از آن آغاز شد که وی به سوءاستفاده از قدرت متهم گردید. رئیس جمهوری کره جنوبی متهم است که به دوست چهل ساله‌اش، چوی سون-شیل، میلیون‌ها دلار کمک مالی کرده است.

با وجود این که رئیس جمهوری کره جنوبی در یک نطق تلویزیونی از این که دوست نزدیکش از امکانات دولتی استفاده کرده، پوزش خواست، اما این عذرخواهی موجب توقف اعتراضات علیه او نشده است.

 

ترکیه – هزاران زن به اصلاحیه جدید ‘قانون تجاوز به دختربچه‌ها’ اعتراض کردند

هزاران زن خشمگین در ترکیه به اصلاحیه قانون رابطه جنسی با دختران کم سن و سال اعتراض کردند. این اصلاحیه جدید به مردانی که با دختربچه‌ها رابطه جنسی برقرار می‌کنند به عنوان متجاوز برخورد نمی‌کند اگر آنها با قربانی ازدواج کنند.

روز شنبه ١٩ نوامبر هزاران زن در استانبول و چند شهر دیگر ترکیه با در دست گرفتن پلاکارد و پارچه‌نویسی‌هایی که روی آنها نوشته شده بود “من ساکت نمی‌مانم” به خیابان‌ها آمدند.

این در حالی است که دولت ترکیه با دفاع ازاین لایحه گفته هدف از آن مقابله با سنت رایج ازدواج با دختربچه‌ها بوده است اما منتقدان می‌گویند چنین قانونی مجوز تجاوز به کودکان را صادر می‌کند.

تظاهرات‌کنندگان خشمگین امروز فریاد می‌زدند: “ما سکوت نمی کنیم. ما اطاعت نمی‌کنیم. این لایحه را فورا برچینید.”

بزرگترین تجمع امروز در استانبول برگزار شد اما هم‌ زمان گزارش‌هایی از تجمع‌های مشابهی در شهرهای ازمیر و ترابوزان منتشر شده است.

لایحه جدید زمینه آزادی مردانی را فراهم می کند که ثابت شود “بدون زور و ارعاب و یا هر موردی که رضایت طرف مقابل را محدود کرده باشد” با دختری که زیر سن قانونی بوده ارتباط جنسی داشته‌اند و بعد هم با او ازدواج کرده‌اند.

معترضان همچنین در پلاکاردها و شعارهایشان آوردند: “تجاوز جنسی نمی تواند قانونی شود” و یا این شعار که “ای.کی.پ دستت را از بدن من عقب بکش.” اشاره‌ای به حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، که ارایه کننده این لایحه بوده است.

همزمان، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، نسبت به تصویب احتمالی این لایحه “اظهار نگرانی شدید” کرده است.

سخنگوی یونیسف در واکنش به این لایحه گفته هرگونه خشونت علیه کودکان جرم محسوب می شود و باید با آن برخورد شود.

در تابستان گذشته هم دادگاه قانون اساسی ترکیه در اقدامی جنجالی بخشی از تعریف و طبقه بندی رابطه جنسی با کودکان زیر ١٥ سال را تغییر داده بود.

 

انگلیس – تظاهرات گسترده دانشجویان علیه سیاست‌های آموزشی و ریاضت اقتصادی دولت

هزاران دانشجو با برگزاری تظاهراتی گسترده در لندن به سیاست‌های آموزشی و برنامه‌های سختگیرانه دولت اعتراض کردند.

شرکت‌کنندگان دراین تظاهرات که از سوی دو اتحادیه بزرگ دانشجویی برنامه‌ریزی‌شده بود، خواهان برقراری ‘نظام آموزشی رایگان، باکیفیت و قابل‌دسترس برای همگان در انگلیس شدند.

تظاهرات کنندگان که شمار آنها بیش از ١٥ هزار نفر برآورد شده است، همچنین شعارهایی علیه سیاست‌های ریاضتی دولت انگلیس، نژادپرستی و اسلام هراسی سر می‌دادند.

دانشجویان در برابر پارلمان شعار می دادند: ” نه به شهریه، نه به ریاضت اقتصادی و نه به بدهی دانشجویان ”

آنها همچنین پلاکاردهایی که بر روی برخی از آنها نوشته ‌شده بود، ” آموزش رایگان برای همه “،  ” نه به نژادپرستی، نه به ترامپ”، “ما به مهاجران خوشامد می‌گوییم”، “هزینه‌های جنگ را کاهش دهید، نه هزینه‌های رفاهی” در دست داشتند.

“مالیا بوآتیا” رییس اتحادیه ملی دانشجویان در سخنانی در تجمع تظاهرکنندگان در برابر پارلمان انگلیس گفت: دولت محافظه‌کار ‘ترزا می ‘ در حال پیشبرد یک طرح مخاطره‌آمیز و ایدئولوژیک در دانشگاه‌ها و آموزش پرورش است و دانشجویان و اساتید اجازه نخواهند داد که این طرح عملی شود.
وی افزود: براساس طرح بررسی ملی دانشجو ( ان اس اس ) که قرار است روز دوشنبه این هفته در مجلس عوام به بحث گذشته شود، دانشگاه‌ها اجازه می‌یابند که اقدام به افزایش شهریه‌ها کنند.
اتحادیه ملی دانشجویان خواستار بایکوت کردن این طرح که به بهانه ارزشیابی دانشگاه ها و موسسات عالی انگلیس صورت می گیرد، از سوی دانشجویان شده است.  برخی از سخنرانان در جریان این تجمع ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدگاه‌های دونالد ترامپ را نژادپرستانه خوانده و آن را محکوم کردند. در جریان این تجمع همچنین فیلم ویدئویی کوتاهی از ‘جرمی کوربین’ رهبر حزب کارگر پخش شد که در جریان آن از خواسته های دانشجویان حمایت کرد.

 

انگلیس – طومار ١٠٠ هزار نفری در اعتراض به هزینه تعمیرات کاخ ملکه

اقدام دولت انگلیس در موافقت با تامین هزینه بازسازی”باکینگهام”ازمحل هزینه های عمومی با مخالفت مردم روبرو شده بطوریکه تا صبح روزدوشنبه ٢١ نوامبر ١٠٠ هزار نفر با امضای طوماری به این موضوع اعتراض کرده اند.

به گزارش دیلی تلگراف، ١٠٠ هزار نفر از مردم انگلیس با امضای طوماری خشم خود را از صرف ٣٦٩ میلیون پوند از مالیات مردم برای بازسازی کاخ باکینگهام، ابراز کرده‌اند.

کاخ باکینگهام که در لندن واقع شده، محل زندگی الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و خاندان سلطنتی است. معترضان به این اقدام معتقدند با توجه به حجم عظیم ثروت خاندان سلطنتی، آنها باید از پول خود، و نه بودجه عمومی، برای بازسازی کاخ هزینه کنند.

این در حالی است که تنها دو روز از تصمیم “ترزا می” نخست‌وزیر بریتانیا، مبنی بر صدور مجوز برای استفاده خاندان سلطنتی از بودجه عمومی جهت بازسازی این کاخ می‌گذرد.

بر اساس قوانین انگلیس، اکنون که این طورمار به ١٠٠ هزار امضا رسید، پارلمان انگلیس باید درباره آن تشکیل جلسه دهد.

معترضان معتقدند این پول می‌تواند صرف بهبود خدمات سلامت همگانی انگلیس شود و یا به خانواده‌هایی که تمکن مالی ندارند کمک شود.

 

آلمان – اعتصاب کارکنان شرکت لوفتهانزا و لغو بیش از ٩٠٠ پرواز

در پی اعتصاب خلبانها و دیگر کارمندان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا، این شرکت بیش از ٩٠٠ پرواز خود را در روز چهارشنبه ٢٣ نوامبر لغو می کند. به گفته این شرکت پرواز بیش از صد هزار مسافر با تاخیر یا با لغو مواجه خواهد بود.

این اعتصاب، تازه ترین اقدام کارکنان لوفتهانزا در جنگ طولانی آنها با مدیران بر سر دستمزدشان است.

این چهاردهمین اعتصاب کارکنان لوفتهانزا در دو سال گذشته است. شرکت لوفتهانزا چند هفته قبل اعلام کرد که مذاکرات بین اتحادیه کارگری نماینده کارکنان و مدیریت شرکت به بن بست خورده است و این اتحادیه را متهم کرد که هیچ کدام از پیشنهادهای مدیریت لوفتهانزا را برای میانجیگری قبول نمی کند.

شرکت لوفتهانزا گفته است که پروازهای شرکتهای دیگر وابسته به این شرکت از جمله یورووینگز، سوییس و اتریش ایرلاینز طبق برنامه انجام می گیرد. البته اختلاف نظر بین کارکنان یورووینگز و مدیران لوفتهانزا در موضوع دیگری باعث شد که این شرکت وابسته به لوفتهانزا بیش از شصت پرواز خود را در روز سه شنبه ٢٢ نوامبر لغو کند.

 

ترکیه – عقب نشینی دولت از لایحه پیشنهادی اصلاح قانون مجازات تعرض جنسی

در پی بالا گرفتن اعتراضها به لایحه اصلاح قانون مجازات تعرض جنسی به دختران زیر سن قانونی، دولت ترکیه روز سه شنبه از توقف روند بررسی این لایحه خبر داده است.

نخست وزیر ترکیه می گوید دولتش از لایحۀ پیشنهادی مربوط به اصلاح قانون مجازات ارتباط جنسی با دختران زیر سن قانونی صرفنظر کرده و آن را برای بازنگری به یک کمیته پارلمانی ارسال کند.این لایحه پیشنهادی انتقاد و نارضایتی عمومی و مخالفت شدید مدافعان حقوق زنان و کودکان در ترکیه را در پی داشت.

این لایحه قرار بود روز سه شنبه، در پارلمان ترکیه به رأی نهایی گذاشته شود و پیش بینی شده بود که با حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه به تصویب برسد.این لایحه در صورت تصویب مردان متهم به تجاوز و تعرض جنسی را از محاکمه و مجازات معاف می کند اگر ثابت شود “بدون زور و اجبار و ارعاب” با دختران زیر سن قانونی رابطه جنسی برقرار کرده و بعد نیز دو طرف به ازدواج با یکدیگر تن بدهند.

منتقدان می گویند چنین قانونی مبارزه با سواستفاده های جنسی را تضعیف می کند و به ازدواج کودکان در ترکیه مشروعیت می بخشد.

 

چین – مرگ ده‌ها کارگر ساختمانی در حادثه فرو ریختن داربست

روز پنجشنبه، ٢٤ نوامبر، داربست فلزی بزرگی که برای ساختن برج خنک کننده یک نیروگاه برق در استان جیانگشی در شرق چین ایجاد شده بود فروریخت. اداره ایمنی محلی شمار کشته‌شدگان را ٢٢ نفر اعلام کرده بود اما ساعاتی پیش، خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش کرد که دست کم چهل نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

براساس این گزارش، چند نفر نیز زخمی شده و تعداد نامعلومی زیر آوار گرفتار آمده‌اند. هنوز منابع رسمی آمار دقیقی از تلفات این حادثه منتشر نکرده‌اند و تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به نتیجه نرسیده است.

وقوع حوادث مرگبار صنعتی در چین واقعه بی‌سابقه‌ای نیست و نقص قوانین و مقررات ایمنی کار و فساد گسترده در تشکیلات دولتیِ مسئول نظارت بر شرایط کارگاه‌ها عامل اصلی وقوع این حوادث دانسته شده است. بازداشت و مجازات مقامات مسئول که گاه به گاه گزارش می‌شود نیز ظاهرا تاثیر چندانی نداشته و به این نوع حوادث خاتمه نداده است.

اخیرا رئیس یک شرکت تدارکاتی به دلیل وقوع انفجار سال گذشته در انباری در بارانداز بندر تیانجین به مجازات تعلیقی اعدام محکوم شد. در آن حادثه ١٧٣ نفر، که اکثر آنان ماموران پلیس و آتش نشانی بودند، کشته شدند.

در ماه ژوئن سال گذشته نیز یک کشتی تفریحی در رودخانه یانگتسه واژگون شد و ٤٤٢ را کشت. دلیل این حادثه تغییرات غیرمجاز در ساختمان کشتی و نادیده گرفتن این تغییرات از سوی نهادهای نظارتی گزارش شد.

کاهش رشد اقتصادی چین این نگرانی را در پی آورده که ممکن است کارفرمایان برای کاستن از هزینه، ضوابط ایمنی را حتی کمتر از قبل مراعات کنند و مقامات مسئول نیز در اعمال این ضوابط اهمال حتی بیشتری نشان دهند.