اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران: شهلا خباززاده بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  شهلا خباززاده

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٣ مرداد:

کارگران پروژه مرمت «ارگ قدیم بم» چهار ماه حقوق نگرفته اند

به ١٢٠ کارگر پروژه مرمت «ارگ قدیم بم» چهار ماه حقوق پرداخت نشده است. همچنین بخاطر اینکه کارفرما حق بیمه کارگران را نپرداخته است اداره تامین اجتماعی از تعویض و تمدید دفترچه های درمانی کارگران و خانواده هایشان خودداری می کند.

در معدن سنگ آهن بافق حقوق خرداد ماه ٦٠٠٠کارگر پرداخت نشده

دستمزد خرداد ماه ٦٠٠٠ کارگر معدن سنگ آهن بافق هنوز پرداخت نشده است. مسئولان کارخانه قول داده اند مطالبات کارگران تا نیمه مرداد ماه پرداخت شود.

 

تجمع اعتراضی کارکنان آلومینیم المهدی و هرمز

بیش از ١٥٠ نفر از کارکنان شرکت آلومینیوم المهدی و هرمز در اعتراض به حکم اخراج خود در مقابل استانداری هرمزگان در بندرعباس دست به تجمع زدند. این کارگران بین ٢ تا هیجده سال سابقه کار دارند.

٢ مرداد:

کارگران معدن همکار راور دست به اعتصاب زدند

٤٠٠ کارگر معدن همکار راور در اعتراض به اینکه حقوق آنها از اردیبهشت ماه تاکنون پرداخت نشده، دست به اعتصاب زدند. کارفرما یعنی شرکت زغال سنگ با این بهانه که شرکت فولاد اصفهان پول زغال خریداری شده را نپرداخته از دادن حقوق کارگران خودداری می کند.

تجمع اعتراضی کارگران منطقه ٢ شهرداری آبادان

تعدادی از کارگران فضای سبز و خدماتی منطقه ٢ شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت ٧ ماه حقوق،حق بیمه ودیگرمطالباتشان، در مقابل خانه بهارستان نشین در آبادان دست به تحصن زدند. عیدی و سنوات و پاداش پایان سال این کارگران و همچنین حق بیمه این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران اخراجی فولاد سازان برای دریافت طلب های خود، اجتماع کردند

کارگران اخراج شده کارخانه “فولاد سازان فرآیند” برای دریافت دستمزدهای پرداخت نشده خود در مقبل درب ورودی کارخانه در ملارد تهران اجتماع کردند. این کارگران می گویند که از فروردین ٩٣ که بیکار شده اند، تاکنون نتوانسته اند دستمزدهای عقب افتاده خود را بگیرند. تعداد این کارگران ٤٨ نفر و هر کارگر بطور متوسط ٣٠ میلیون تومان از کارفرما طلبکار است. به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه این کارگران، سازمان بیمه های اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری به آنها خودداری می کند.

١ مرداد:

مصدوم شدن کارگران براثر انفجار در خط لوله انتقال گاز

براثر اصابت تیغه یک بولدوزر به لوله انتقال گاز در روستای پران پرویز شهرستان پلدختر انفجار مهیبی رخ داد. گفته میشود که در این انفجار بولدوزر به هوا پرتاپ شده است. از سرنوشت راننده بولدوزر اطلاعی داده نشده و آمار دقیقی از تعداد مصدومین یا قربانیان این حادثه اعلام نشده است. مسئولان بیمارستان امام پلدختر گفته اند که ٢٣ نفر از مصدومین به آن بیمارستان منتقل شده اند که ٩ نفر در بیمارستان بستری هستند. مصدومین که از کارگران و ساکنین منطقه هستند دچار سوختگی و یا مسمومیت شده اند. یک مورد مصدوم شدن هم بخاطر شکستگی پا است. عملیات راه سازی، خاکبرداری و انفجار دینامیت در محلی انجام میشود که خط انتقال گاز از آنجا عبور می کند و به کارگران و از جمله راننده بولدوزر اطلاعاتی در این مورد داده نشده است.

جان باختن یک کارگر ساختمانی حین کار دراهواز براثرگرمازدگی!

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  از مرگ یک کارگر ساختمانی به دلیل فعالیت در هوای گرم خبر داد و گفت: این فرد دچار خون‌ریزی مغزی شد و جان خود را از دست داد.

٣٧٠ کارگر بیکار شده گلریس ابهر حقوقهایشان را طلبکارند

 ٣٧٠ کارگر بیگار شده کارخانه گلریس ابهر تا ٩ ماه حقوق طلبکارند. این کارخانه از دی ماه ٩٤ تعطیل شده و اعتراضات کارگران برای دریافت دستمزدهایشان تاکنون بی نتیجه مانده است. به صاحب کارخانه گلریس نزدیک به ٤ میلیارد تومان جایزه صادراتی داده شده است، همچنین وی ٢٣ میلیارد تومان وام بانکی گرفته و ٣ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای پرداخت حقوقهای کارگران در اختیارش گذاشته شده ولی کارگران تاکنون چیزی دریافت نکرده اند.

کارگران گلریس تاکنون بیست بار تجمع اعتراضی داشته اند که آخرین آن روز ٣٠ تیر در مقابل فرمانداری ابهر بود. فرماندار قول داده است که ظرف یک هفته به مشکلات این کارگران رسیدگی کند. این کارگران تاکنون چندین بار از این وعده ها و قول ها از مسئولان شنیده اند.

٣١ تیر:

عدم پرداخت ٥ماه حقوق وعیدی ١٣٠کارگرکارخانه کک ‌سازی طبس!

١٣٠ کارگر کارخانه کک سازی طبس بیش از ماه است که حقوق نگرفته اند. عیدی سال ٩٥ هم به آنها پرداخت نشده است.

فرو ریختن دیوار سوله و مصدوم شدن کارگر

براثر فروریختن دیوار سوله سیلوی غلات در روستای یکه سعود یک کارگر زخمی شد. این روستا از توابع شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی است.

٣٠ تیر:

شریف ساعد پناه به اداره اطلاعات سنندج احضار شد

بنا به خبر اتحادیه آزاد کارگران ایران : شریف ساعد پناه به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت

به دنبال احضار شریف ساعدپناه عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران توسط اداره اطلاعات سنندج، وی ساعت ٩ صبح به اطلاعات سنندج مراجعه نموده و تا ساعت یک و پانزده دقیقه بعد از ظهر مورد بازجوئی قرار گرفته است.

شریف ساعدپناه به خاطر شرکت در گلگشت حمایت از جعفر عظیم زاده و همچنین دیدار با خانواه او در زمان اعتصاب غذا و عکس گرفتن با پلاکارد “جان جعفر عظیم زاده در خطر است”  و همچنین در مورد اتحادیه آزاد کارگران ایران زیر فشار و بازجوئی بازجویان اداره اطلاعات قرار داشته است. بازجویان علاوه بر اعمال این فشارها، از شریف خواسته اند که تعهد بدهد در هیچ تجمعی شرکت نکند.

کارگران معترض غذای پتروشیمی پردیس را تحریم کردند

بر این اساس، حدود ٨٠٠ تا ٩٠٠ نفر کارگران قرارداد رسمی پتروشیمی پردیس از روز دوشنبه ٢٧ تیرماه تاکنون به دلیل آنچه که تغییر ناعادلانه زمان شیفت های کاری نام برده می‌شود، از امکانات وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شامی که توسط کارفرما توزیع می شود، خودداری کرده‌اند. آنها به تغییراتی که توسط کارفرما در نوبت های کاری آنان داده شده، معترضند. این تغییر شیفت موجب کاهش دستمزد کارگران میشود.

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه کارتن سازی ایران!

کارگران کارخانه کارتن سازی ایران واقع در شادآباد استان تهران در ادامه تحریم غذای سه روزه واعتصاب روز گذشته خود  ضمن خودداری از رفتن برسرکارشان در محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند. پرداخت نشدن اضافه کاری ها و درج نشدن عناوین شغلی کارگران در احکام شغلی از جمله مواردی است که کارگران به آن اعتراض دارند.

تجمع اعترضی کارگران بازنشسته ریخته‌گری ماشین سازی

شماری ازکارگران بازنشسته کارخانه ریخته‌گری ماشین سازی تبریز با تجمع مقابل ساختمان اداره کار این شهر خواستار دریافت سنوات پایان خدمت خود شدند.

حدود٥٥ نفر  از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی که از اسفند ماه سال ٩٣ تا اسفند ٩٤ به مرور بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند. به گفته کارگران میزان طلب هر یک از کارگران حدود ٣٠ میلیون تومان می شود.

کارخانه تولید لوازم خانگی آدنیس طلب کارگران را نمی پردازد

این کارخانه تعطیل شد و تلاشهای کارگران این کارخانه که بین ١٠ تا ٢٠ میلیون تومان از کارفرما طلبکار هستند، برای وصول دستمزدهایشان تاکنون بجایی نرسیده است. این کارگران برای دریافت طلب های خود شکایت کرده اند.

تجمع آموزشیاران و معلمان پیش‌دبستانی مقابل مجلس

جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان پیش دبستانی برای تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود برای چندمین بار در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها خواستار حقوق های عقب افتاده خود نیز هستند.

٢٩ تیر:

مرگ دو کارگر براثر گازگرفتگی در شهر صنعتی کاوه ساوه

دو کارگر در حین تخلیه فاضلاب شرکت رانی در شهر صنعتی کاوه به علت مسمومیت شدید براثر استنشاق گاز جان خود را از دست دادند.

مرگ کارگر مصدوم در مجمتمع مس میدوک

یکی از کارگران  مجتمع مس میدوک در شمال شهر بابک بخاطر جراحات وارده در محل کار در بیمارستان درگذشت. این کارگر که احمد ریاحی نام داشت روز ٢٧ تیر در کارخانه تغلیظ در اثر برخورد با دستگاه لیفتراک دچار شکستگی از ناحیه پا و لگن مشود و به بیمارستان منتقل میگردد.

٢٩ تیر

بر اثر برق گرفتگی یک کارگر ٣٨ ساله به هنگام کار در پشت بام منزلی در یکی از محله‌های زرندیه دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. هنگام بردن یک لوله ٦ متری داربست به پشت بام، لوله به کابل فشار قوی که از نزدیکی منزل محل حادثه عبور می کند، برخورد کرده و این کارگر ایزوگام کار دچار برق گرفتگی شده و جان سپارد.

٢٨ تیر:

دفاع کارگران ساختمانی از زنان دستفروش در مقابل ماموران شهرداری

با حمله ماموران شهرداری به زنان دستفروش چند کارگر ساختمانی به دفاع از زنان دستفروش پرداختند. در واقعه یکی از کارگران توسط یکی از ماموران شهرداری از ناحیه سر زخمی شد.

بازداشت یک کارگر بخاطر اعتراض به شهردار

کارگران شهرداری لنگرود ٦ ماه است که حقوق نگرفته اند. یکی از کارگران بخاطر اعتراض به شهردار بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد شد.

اعتصاب٢روزه کارگران کارخانه کاشی میبد

کارگران کارخانه کاشی میبد در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی بدلیل قرار دادهای یکماه و عدم پرداخت حقوق و مزایای خودازعصر روزشنبه٢٦تیرماه دست به اعتصاب زدند و خط تولید این کارخانه را تعطیل کردند. بدنبال وعده مدیران شرکت، کارگران این واحدتولیدی عصرروز٢٧تیرماه به اعتصابشان خاتمه دادند.

اعتصاب چندروزه کارگران شهرداری صالح آباد دراعتراض به شرایط کاری وعدم پرداخت مطالباتشان!

کارگران شهرداری صالح آباد که چند ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند، چند روز است که دست به اعتصاب زده اند و از جمع آوری زباله ها خودداری کرده اند. جمع شدن انبوه زباله ها در شهر موجب اعتراضات مردم شده است.

تجمع کارگران معترض کارخانه قند و تصفیه شکر

جمعی از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و عدم پرداخت حقوق هایشان مقابل ساختمان استانداری اهواز تجمع کردند. ٤١ نفر کارگر رسمی این کارخانه از اسفند ماه حقوق نگرفته‌اند. علاوه بر آن عیدی سال ٩٤ کارگران هنوز پرداخت نشده است. علاوه بر دستمزد، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی نیز پرداخت نشده است، همچنین دفترچه های درمانی کارگران فاقد اعتبار است.

به گفته آنان پیش از این حدود ٨٠ نفر بودیم که نیمی از این جمعیت طی چند سال گذشته بازنشسته وباز خرید شده‌اند و در این میان کارگران غیر شاغلی هم هستند که از سال ٩١ تاکنون به دلیل پرداخت نشدن هزینه سختی کار خود سرگردان صدور احکام بازنشستگی خود هستند.

اعتصاب کارگران کارخانه رویا پلاستیک سنندج

کارگران کارخانه “رویا پلاستیک” واقع در شهرک صنعتی شماره ١ سنندج در اعتراض به دستمزدهای پایین و نصب دوربین های مدار بسته در نقاط این واحد تولیدی، اعتصاب کردند.

 کارگران معترض دو شیفت کاری کارخانه را تعطیل کرده و خواستار افزایش حقوق و برداشته شدن دوربین ها شدند. در پی این اعتصاب، دوربین های محل سرویس بهداشتی و رختکن کارگران برداشته شد. ، کارگران همچنین موفق شدند خواست افزایش حقوقشان را به کارفرما تحمیل کنند. گفتنی است که مدیر کارخانه رویا پلاستیک به تازگی در تمام نقاط این واحد تولیدی از جمله سرویس های بهداشتی نیز دوربین مدار بسته نصب کرده بود.

بین المللی

جهانناقص‌سازی اندام جنسی زنان و دختران، ‘کودک‌آزاری’ است

رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، ناقص کردن اندام جنسی یا ختنه زنان را “کودک‌آزاری” خوانده است. این اولین بار است که سازمان ملل متحد از عبارت “کودک‌آزاری” برای توصیف ناقص‌سازی اندام جنسی دختران استفاده می‌کند در حالی که این عمل معمولا “نقض حقوق بشر” توصیف می‌شود. باباتوند اوسوتیمهین ، رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته است هیچ عذری برای بریدن قسمتی از بدن هیچ شخصی پذیرفته نیست و این عمل باید متوقف شود. گروه‌های فعال در زمینه حقوق زنان استفاده از واژه ختنه را رد می‌کنند و این عمل را مثله کردن و ناقص‌سازی اندام جنسی زن می‌خوانند. اندام جنسی بیش از ٢٠٠ میلیون زن و دختر در سراسر جهان ناقص شده و بخش‌هایی از آن بریده شده است. این زنان قربانی یکی از چهار نوع ختنه بوده‌اند. سالانه حدود دو میلیون نفر نیز به این تعداد اضافه می‌شود. ختنه دختران بسته به نوع فرهنگ در سنین مختلف انجام می‌شود، اما عمدتا بین ٤ تا ١٢ سالگی است. در برخی فرهنگ‌ها هم دختران در نوزادی یا درست قبل از ازدواج ختنه می‌شوند.بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل ناقص‌سازی اندام جنسی زنان در ٢٩ کشور جهان معمول است و عمدتا در بخش غربی، شرقی و شمالی آفریقا، برخی مناطق خاورمیانه و آسیا انجام می‌شود. این عمل در میان برخی از گروه‌های مهاجر مقیم اروپا، آمریکا شمالی و استرالیا نیز رایج است. تحقیقی که به تازگی در خصوص ختنه زنان در ایران منتشر شده است، ٤ استان هرمزگان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را از استان‌هایی برمی‌شمرد که این عمل در آنها انجام می‌شود.

جهان – محرومیت میلیون‌ها کودک از تحصیل

بر اساس آخرین مطالعات سازمان یونسکو، به رغم پیشرفت هایی در زمینه آموزش در جهان هنوز ٢٦٣ میلیون دختر و پسر از رفتن به مدرسه محروم هستند. یونسکو گفته است، ١٤٢ میلیون نوجوان ١٥ تا ١٧ ساله که دبیرستانی محسوب می شوند از تحصیل در مدارس محروم هستند. از جمله دلایل این موضوع اجبار این نوجوانان در گرداندن چرخ زندگی و کار کردن آن هاست.  همچنین در بسیاری از کشورها برای این گروه سنی اجبار تحصیل وجود ندارد. از سوی دیگر بیش از یک سوم جمعیت این کودکان در کشورهایی زندگی می کنند که در آن ها جنگ و درگیری های نظامی وجود دارد. گفتنی است که این رقم باز هم نسبت به آمار سال ٢٠٠٠ میلادی کاهش داشته، با این حال از سال ٢٠٠٧ به این سو، روند پیشرفت در مقابله به کاهش بیسوادی و حق تحصیل در جهان به شدت کند شده است.

پاکستان – یک قتل ناموسی دیگر، قتل یک مدل معروف توسط برادرش

قندیل بلوچ، مدل پاکستانی که در این کشور به کیم کارداشیان پاکستان معروف شده، به قتل رسید. سخنگوی پلیس پاکستان اعلام کرد که خانم بلوچ توسط یکی از شش برادرش که جمعه شب ٢٥ تیر در خانه او بود، کشته شد. به نظر می رسد این مدل پاکستانی قربانی یک قتل ناموسی شده باشد. قندیل بلوچ که نام اصلی او فوزیه عظیم است، در پی انتشار تصاویری از او با مفتی قوی، یکی از روحانیان مسلمان پاکستان در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. قندیل درباره این عکس گفت که در ماه رمضان که مسلمانان عموما روزه می‌گیرند، همراه با این روحانی نوشیدنی و سیگار مصرف کرد. پس از انتشار این عکس، دولت پاکستان اسم مفتی قوی را از کمیته رویت هلال ماه حذف کرد. بلوچ که ساکن کراچی بود اخیرا به دلیل افزایش تهدیدها به پنجاب بازگشته بود. به گفته برخی منابع، برادر قندیل پیش از این از او خواسته بود حرفه مدلینگ را کنار بگذارد. سخنگوی پلیس پاکستان اعلام کرد که برادر قندیل به نام وسیم که شب در خانه آنها خوابیده بود پس از کشتن خواهرش فرار کرد. پلیس در حال حاضر در جستجوی بردار این مدل پاکستانی است.

قتل‌های ناموسی در پاکستان رواج گسترده‌ای دارد. سالانه حدود ٥٠٠ زن به دلایلی از جمله دفاع از شرافت خانوادگی و ناموس به دست اعضای خانواد خود به قتل می‌رسند.

بحرین – اعتصاب سه‌هزار کارگر بدلیل تعویق در دریافت دستمزد

به گزارش روزنامه بحرینی “مراه البحرین” حدود سه هزار کارگر آسیایی که مشغول کار در یکی از شرکت های خصوصی در بحرین هستند، روز یکشنبه ١٧ ژوییه به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق سه ماه خود در خیابان الاستقلال در شهر عیسی اعتصاب کردند و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند. کارگران شرکت کننده در این اعتصاب گفتند که وضعیت پرداخت حقوق در شرکتی که مشغول به کار هستند، بد است. این شرکت حقوق آن ها را به مدت سه ماه پرداخت نکرده و همین امر باعث شده که آنها به لحاظ تامین معاش خود با مشکلات بسیاری روبه رو شوند. این افراد همچنین اعلام کردند که برای دریافت حقوق شان تلاش کردند با مسئولان شرکت تماس بگیرند اما موفق نشدند به همین خاطر در اعتراض به اوضاع بد کاری شان دست به اعتصاب زدند. احمد الحایکی مدیر اداره نظارت در وزارت کار بحرین گفت که اعتصاب این کارگران به دلیل به تاخیر افتادن حقوق سه ماه شان بوده و پس از صحبت با دو طرف شرکت و کارگران، وزارت توانسته مشکل آنها را حل کند. از صحت گفته‌های این شخص از طرف کارگران هنوز گزارشی دریافت نشده است.

ترکیه – سرکوب و اخراج سازی گسترده در پی‌کودتای نافرجام

ترکیه ١٥ هزار و دویست نفر از کارمندان وزارت آموزش این کشور را به خاطر آنچه ارتباط با گروه مرتبط با کودتا علیه دولت خوانده، از کار تعلیق کرده است. وزارت آموزش ترکیه اطلاعیه‌ای در این مورد صادر کرده است. هنوز مشخص نیست چه افرادی از کار برکنار شده‌اند. شورای آموزش عالی ترکیه هم به روسای بیش از ١٥٠٠ دانشگاه کشور دستور داده تا استعفا دهند. تعلیق این افراد پس از آن صورت می‌گیرد که بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه وعده داد حامیان فتح‌الله گولن را “ریشه‌کن” خواهد کرد. گولن، شخصیت مذهبی مقیم آمریکا دخالت در اقدام برای کودتا را رد کرده اما دولت ترکیه و حامیانش او را به دست داشتن در این طرح متهم کرده‌اند.تا کنون هزاران سرباز و پلیس و مقام رسمی بازداشت شده و شمار زیادی از قضات و دادستان‌ها از کار خود تعلیق شده‌اند.  در این حال زید رعد حسین، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از تعلیق فعالیت قضات و دادستانان در ترکیه از دولت ترکیه خواسته است تا به حاکمیت قانون احترام گذاشته و حقوق بشر را رعایت کند. او از ترکیه خواسته است تا به بازرسان مستقل اجازه دسترسی به افراد بازداشت شده را بدهد. کمسیر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین مطرح شدن بحث برگرداندن مجازات اعدام را عقبگردی برای این کشور دانسته است.

کانادا – افزایش جرم و جنایت و استفاده از سلاح گرم

موسسه آمار کانادا اعلام کرد شاخص شدت جرم و جنایت همراه با خشونت که میزان جرائم خشونت آمیز را بر حسب جمعیت اندازه گیری می کند، در سال ٢٠١٥ شش درصد افزایش یافته است و موارد قتل، اقدام به قتل و جرایم استفاده از سلاح گرم بیشتر شده است. این منبع اعلام کرد همراه با اقدام به قتل، جرایم مرتبط با سلاح گرم در سال ٢٠١٥، در مدت یک سال ٢٢ درصد افزایش یافته است. این افزایش جرم و جنایت در غرب کانادا محسوس بوده است. متوسط جرم و جنایت در استان های مانیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش – کلمبیا و در سرزمین های شمال غربی و یوکان در مقایسه با میزان متوسط جرم و جنایت در سطح ملی، به طور گسترده ای بالا رفته است.  در سرزمین های شمال غربی و یوکان که نسبت جمعیت بومی های سرخ پوست همراه با نابرابری های اجتماعی بالاتر است، از سال ها پیش میزان جرم و جنایت نیز به طور قابل توجهی بالا بوده است. جرم و جنایت در یوکان چهار برابر بیشتر از کل کانادا است. اما افزایش اقدامات جنایی در سال گذشته به ویژه در استان آلبرتا به طور قابل توجهی چشمگیر بود.

لبنان – بحران بناهندگی همچنان قربانی می‌گیرد

سازمان پزشکان بدون مرز بامداد پنجشنبه ٢١ ژوییه خبر داد که اجساد بیست و دو مهاجر از جمله بیست و یک زن و یک مرد در یک قایق لاستیکی در مجاورت سواحل لبنان یافت شده است. بنا بر این گزارش قایق مهاجران ساعتی پس از ترک ساحل به مقصد ایتالیا واژگون شده است. پزشکان بدون مرز اعلام کرد قایق های امدادی این سازمان که در دریای مدیترانه در حال گشت زنی بوده اند، موفق شده اند نزدیک به دویست و نه تن از سرنشینان دو قایق دیگر و از جمله پنجاه کودک را نجات دهند. بنا بر گزارش ها بیشتر سرنشینان قایقها را اتباع گینه و نیجریه تشکیل می دهند.

 

فرانسه – درگیری‌ها بر سر مرگ جوان سیاه‌پوست ادامه دارد

درگیری‌ها در شهر بُمُون-سور-اُوآز فرانسه برای دومین شب متوالی ادامه داشته است. درگیری‌ها پس از مرگ مرد جوان سیاهپوستی که در پاسگاه پلیس بود، آغاز شد. معترضان به سوی پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند. آنها همچنین تلاش کردند ساختمان شورای شهر را به آتش بکشند. تا کنون هشت نفر بازداشت شده‌اند. پلیس شهر بُمُون-سور-اُوآز می‌گوید این جوان سیاهپوست روز سه‌شنبه ١٩ ژوییه به علت حمله قلبی درگذشت. او در این شهر که در سی کیلومتری شمال پاریس است، بازداشت شده بود. اما دوستان این جوان می‌گویند که او در سلامت بوده و کتک خورده بود. قرار است روز، پنجشنبه ٢١ ژوییه، کالبدشکافی صورت گیرد. یازده سال پیش، به دنبال مرگ دو نوجوان که تلاش کرده بودند مانع از بازداشت خود توسط پلیس شوند، حومه پاریس و بخش‌هایی از فرانسه به مدت دو هفته شاهد ناآرامی‌ها و درگیری‌هایی بود.