اخبار کارگری اخبار اعتراضات كارگری نسان نودینیان داوود رفاهی

اخبار کارگری

نسان نودینیان

داوود رفاهی

 

اخبار اعتراضات كارگری 

بیش از ٧٠٠ نفر از کارگر ان و بازنشستگان کارخانه صنایع فلزی ایران در مقابل ساختمان استانداری تهران تجمع کردند.

٢٠ اسفند؛ بیش از ٧٠٠ کارگر کارخانه‌های ١ و ٢ صنایع فلزی ایران در اعتراض به عدم دریافت ٤ ماه حقوق معوقه به همراه عیدی و پاداش پایان سال (یكشنبه ٢٠ اسفند) در مقابل ساختمان استانداری تهران واقع در خیابان بهار تجمع کردند. در این تجمع علاوه بر كارگران شاغل در دو كارخانه صنایع فلزی ایران، تعدادی از بازنشستگان این واحد تولیدی نیز در اعتراض به آنچه بی‌توجه‌ای صاحبان کارخانه صنایع فلزی ایران در پرداخت سنوات بازنشستگی‌شان عنوان می‌کردند، آنان را همراهی می‌کردند. به گفته یکی از کارگران حاضر در تجمع، اعتراض امروز كارگران و بازنشستگان صنایع فلزی در مقابل فرمانداری علاوه بر دریافت نکردن حقوق ماهای آذر، دی، بهمن و اسفند و عیدی پایان سال، در پی عدم تحقق قولهایی است که استاندار تهران در جمع همه کارگران وعده حل مشکلات را داده بود که متاسفانه هیچ نتیجه‌ای تا هم اکنون برای کارگران در بر نداشته است. او افزود: با وجود اعتراضات مکرر بازنشستگان و شاغلین در خصوص عدم دریافت مطالبات‌شان، و قولهای بی‌نتیجه مسئولان دولتی و بی توجه‌ای کارفرمای کارخانه، متاسفانه ناچاریم تا رسیدن به خواسته صنفی خود به تجمعات خود ادامه دهیم. این کارگر در مورد مطالبات بازنشستگان اضافه کرد: کل سنوات بازنشستگان این دو کارخانه دو میلیارد و دویست میلیون تومان است که این رقم بعد از گذشت بیش از ٥ سال از بازنشستگی کارگران و کاهش شدید ارزش پول ملی هنوز به آنان پرداخت نشده است. به گزارش خبرنگار ایلنا حاضر در این تجمع، تا لحظه ارسال این خبر هیچ یک از مسئولان فرمانداری تهران برای پاسخگویی به کارگران حاضر نشداند.

***

بیش از ٧٠ نفر از کارگران کارخانه قند و تصفیه شكر اهواز برای اولین بار در هفته جاری و چهارمین بار طی دو هفته اخیر در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

٢٠ اسفند؛ نماینده کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در باره تجمع امروز كارگران:  (یکشنبه ٢٠ اسفند) بیش از ٧٠ نفر از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز برای چندمین بار در اعتراض به عدم دریافت ٢٦ ماه حقوق در مقابل استانداری اهواز تجمع کردند. متاسفانه بانک‌های ملی و ملت نیز بعنوان مالکین قبلی کارخانه، با استناد به مصوبه هیئت دولت مبنی بر فروش کارخانه به وزارت صنایع و معادن از پیگیری امور کارخانه سرباز می‌زنند که همین مشکل تا امروز ادامه داشته و کارخانه در وضعیت تعطیلی کامل قرار دارد و هیچکدام از طرفین، مسئولیتی در قبال مشکلات این کارخانه و کارگران بیکار برعهده نمی‌گیرند. مطالبات کارگران کارخانه قند اهواز قانونی است و مسئولان استانی و کشوری حداقل نسبت به دریافت نکردن ٢٦ ماه حقوق کارگران می‌توانند واکنش مسئولانه‌ای داشته باشند. نماینده كارگران قند اهواز با اشاره به اینکه تا کنون کارگران این کارخانه چندین بار جهت دریافت مطالبات قانونی خود دست به تجمع زده‌اند، اظهار داشت: با اینکه تجمع و اعتراضاتی در خصوص حل مسائل صنفی‌مان انجام می‌دهیم متاسفانه تاکنون هیچ یک از مسئولان ارشد استانداری خوزستان حتی حاضر نیستند خواسته کارگران را بشنوند.
او در این زمینه اظهار داشت: با وجود تجمعات متعددی که در مقابل ساختمان استانداری خوزستان صورت می‌گیرد هیچ یک از مسئولان استانداری بویژه شخص استاندار حاضر به پاسخگویی به مشکلات کارگران نیست و محول شدن مشکلات کارگران به مسئولان پایین دستی نیزجدی گرفته نمی‌شود.

***

اعتصاب کارگران شرکت گاما

١٩ اسفند؛ کارگران شرکت گاما درفاز١٢کنگان منطقه پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق خود امروز ٩١/١٢/١٩ یکپارچه دراعتصاب بودند این اعتصاب درتمام روز به طول انجامید وکارگران حاضر به انجام کارنشدند. منبع:وبلاگ انجمن کارگران برق وساختمان اصفهان

***

١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا از رو سه شنبه در اعتصاب بسر می برند

١٨ اسفند؛ اتحادیه آزاد کارگران ایران: ١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا از روز سه شنبه ١٥ اسفند ماه دست به اعتصاب زدند و خواهان عمل به توافق صورت گرفته از سوی کارفرما شدند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بر اساس توافقی که در پی اعتصابات ماههای گذشته این کارگران با کارفرما صورت گرفته بود قرار بود ١٥ اسفند دستمزد آذرماه این کارگران پرداخت شود اما با فرا رسیدن این روز هیچ پولی به حساب آنان واریز نشد و به همین دلیل این کارگران بلافاصله دست به اعتصاب زدند. کارگران نورد لوله صفا در حال حاضر و با احتساب ماه اسفند،  ٤ ماه دستمزد معوقه بعلاوه عیدی و پاداش خود را از کارفرما طلب دارند. کارفرمای کارخانه نورد لوله صفا در حالی از دادن دستمزد معوقه کارگران پرهیز میکند که طی ماههای گذشته تولید در این کارخانه رونق زیادی گرفته است بطوریکه کارگران این کارخانه در سه شیفت و بطور شبانه روزی مشغول بکارند بنا بر این آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران،  این اعتصاب روز چهارشنبه نیز ادامه داشت و کارفرما در مقابله با اعتصاب روز پنج شنبه و جمعه را تعطیل اعلام کرد. کارگران نورد لوله صفا مصمم به ادامه اعتصاب خود تا رسیدن به خواست هایشان هستند.

***

سومین روز تجمع کارگران قند اهواز در یك هفته مقابل استانداری خوزستان

١٦اسفند؛ تعداد ٥٠ نفر از کارگران قند و تصفیه شکر اهواز برای سومین بار طی هفت روز گذشته، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. نماینده کارگران قند اهواز گفت: امروز سومین روز تجمع کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر در هفته اخیر برای احقاق حقوق معوقه است، که متاسفانه باز هم جواب قانع کننده‌ای از سوی مسئولان استانداری دریافت نکرده‌ایم. وی با بیان اینکه ٨٠ کارگر این کارخانه بیش از ٢٦ ماه است که به سبب بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی خط تولید، حقوق دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: هیئت دولت در دور دوم سفرهای استانی خود به شیراز برای حل مشکلات کارخانه قند اهواز و کارگران آن مصوبه‌ای را تصویب کرد که این مصوبه نه تنها نتوانست مشکلات کارخانه و کارگران را رفع کند بلکه بعد از تصویب آن گره‌ای باز نشدنی به مشکلات کارگران افزوده شد. این کارگردر تشریح جزئیات این مصوبه گفت: در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت به خوزستان، هیات دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن واگذار شود، اما بعد از مدتی، به تشخیص وزارت صنایع و معادن، انتقال کارخانه از بخش خصوصی به دولت مغایر قانون تشخیص داده شد. او افزود: متاسفانه بانک‌های ملی و ملت نیز بعنوان مالکین قبلی کارخانه، با استناد به مصوبه دولت مبنی بر فروش کارخانه به وزارت صنایع و معادن از پیگیری امور کارخانه سرباز می‌زنند که همین مشكل تا امروز ادامه داشته و کارخانه در وضعیت تعطیلی کامل قرار دارد و هیچکدام از طرفین، مسئولیتی در قبال مشكلات این کارخانه و كارگران بیكار برعهده نمی‌گیرند. نماینده کارگران قند اهواز یاد آور شد: با پیگیری‌های انجام شده، بانک‌های ملی و ملت حاضر نیستند مسئولیت کارخانه را برعهده بگیرند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز، با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه دولت، روند بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه را متوقف کرده، که این مساله مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

***

دومین تجمع کارگران پیمانی در مقابل سازمان مدیریت پسماند

١٦اسفند؛ تعداد ٢٥ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری ترابر گس‌تر نکو برای دومین بار ظرف ١٣ روز گذشته، به دلیل عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل سازمان مدیریت پسماند تهران تجمع کردند. پس از اتمام قرار داد شرکت پیمانکاری ترابر گستر نکو از پیمانکاران تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند تهران، ٤٠ کارگر پیمانی بدون دریافت معوقات حقوقی اخراج شدند كه متعاقب این اخراج در تاریخ سوم اسفند كارگران اولین تجمع اعتراضی خود را در مقابل سازمان مدیریت پسماند برگزار كردند. یکی از کارگران كه امروز در دومین تجمع اعتراضی شركت كرده است، با تشریح جزئیات مشکلات کارگران، گفت: شرکت ترابر گستر نکو به دلیل اتمام قرارداد کاری خود با سازمان مدیریت پسماند تهران ٤٠ کارگر خدماتی خود را که اکثرا راننده ماشین آلات هستند بدون تسویه حساب اخراج کرده است و اكنون كارگران از سازمان مدیریت پسماند كه كارفرمای این پیمانكار است درخواست دارند به مطالبات آنان توجه شود. دراین میان کارفرمای شرکت ترابر گستر نیز گفته است پرداخت نکردن مطالبات سه ماهه کارگران و سنوات آنان به دلیل بدحسابی سازمان مدیریت پسماند بوده است. همچنین کارفرمای شرکت‌ ترابر گستر مدعی است میزان مطالباش از شرکت پسماند حدود یک میلیارد و٤٠ ٠ میلیون تومان است که سازمان مدیریت پسماند ازاین میزان بدهی، حدود ٨٠٠ میلیون تومان را به عنوان خسارت‌های وارده به سازمان مدیریت پسماند احتساب کرده است. او کل مطالبات کارگران را حدود ٢٠٠ میلیون تومان عنوان کرد و از سازمان پسماند تهران خواست با توجه به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کنند. مسئول دفتر مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران به نقل از مدیر عامل این سازمان در واکنش به تجمع كارگران اعلام کرد: با وجود آنکه سازمان مدیریت پسماند در زمینه بیکاری این کارگران هیچ گونه مسئولیتی ندارد، اما برای حمایت از کارگران بیکار شده بخشی از مطالبات آنان را روز یکشنبه (٢٠ اسفند ماه) به حساب آنان واریز می‌کند.

***

اعتصاب کارگران شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران

١٤اسفند؛ کارگران شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران پیمانکار فاز ١٢ پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و بدی سرویس و خوابگاه دست به اعتصاب زدند. بنابر این خبر، کارگران از ساعت ٦ صبح به مدت ٢ ساعت اعتصاب کرده اند. این اعتصاب بدون نتیجه پایان یافته اما یکی از فعالین اعتصاب به نام نجیم محمد زاده از کار اخراج شده است.  انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

***

تجمع اعتراضی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

١٥اسفند؛  در ادامه اعتراضات کارگری به نحوه تعیین و میزان افزایش حداقل دستمزد‌ها، کارگران شرکت واحد تهران دست به تجمع اعتراضی در محل وزارت کار زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در ادامه اعتراضات کارگری به نحوه تعیین و میزان افزایش حداقل دستمزد در شورایعالی کار، صبح دیروز بیش از صد نفر از رانندگان شرکت واحد تهران با لباسهای فرم این شرکت در حالی که جلسه شورای عالی کار نیز برای تعیین دستمزد سال ٩٢ در وزارت کار بر قرار بود دست به تجمع اعتراضی در این محل زدند و خواهان افزایش دستمزد‌ها و رسیدگی به دیگر مشکلات خود شدند. بنا بر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این تجمع از ساعت ٩ صبح دیروز در محل وزارت کار آغاز شد و پس از ساعاتی مسئولین حراست وزارت کار، تجمع کنندگان را به مسجد این وزارتخانه هدایت کردند و در ادامه چند نفر از مسئولین این وزارتخانه منجمله آقای ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار در میان کارگران حاضر شد. در این نشست آقای ظریفی آزاد از کارگران تجمع کننده در مورد راه حل افزایش دستمزد‌ها و تحقق دیگر مطالبات کارگران سوال کرد و کارگران شرکت واحد تهران با اشاره به اینکه کسانی که تحت عنوان نماینده‌های کارگران در شورایعالی کار حضور دارند نماینده‌های واقعی آنان نیستند به بر پایی تشکلهای مستقل کارگری تاکید گذاشتند و خواهان حضور و دخالت نماینده‌های واقعی کارگران در تعیین حداقل دستمزد‌ها شدند. در ادامه این نشست کارگران شرکت واحد تهران به طرح مشکلات خود از جمله اخراج چندین نفر از همکارانشان به دلیل فعالیتهای صنفی پرداختند و ظریفی آزاد به کارگران تجمع کننده قول داد شخصا پیگیر بازگشت بکار این کارگران خواهد شد. بنا بر این گزارش تجمع کارگران شرکت واحد تهران با قولهای مساعد مسئولین وزارت کار در ابلاغ خواست کارگران تجمع کننده به شورایعالی کار برای افزایش دستمزد‌ها در ساعت ١٢ ظهر پایان گرفت.

***

کارگران صنایع فلزی در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد برای دومین روز متوالی دست به تجمع اعتراضی زدند

١٤ اسفند؛ اتحادیه آزاد کارگران ایران: ششصد کارگر صنایع فلزی شماره ١ و ٢برای دومین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه داده و دست به تجمع اعتراضی در مقابل کارخانه زدند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این کارگران پس از تجمع دیروز خود در مقابل کارخانه و جواب منفی مدیریت دولتی به خواست هایشان، با برگزاری مجمع عمومی تصمیم به تجمع اعتراضی در مقابل استانداری تهران گرفتند و صبح امروز با اجاره اتوبوس در حال تدارک عزیمت به استانداری بودند که به آنان خبر داده شد مسئولین استانداری حوالی ظهر خود به کارخانه خواهند آمد به همین دلیل این کارگران تا ساعت ١٤ ظهر به تجمع در مقابل درب کارخانه در خیابان صنایع فلزی ادامه دادند. بنا بر این گزارش حوالی ساعت ١١ صبح شایعه ای  مبنی بر حضور مسئولین استانداری در کارخانه شماره یک پیچید و به همین دلیل کارگران کارخانه شماره ٢ بصورت راهپیمایی عازم کارخانه شماره یک شدند اما خبری از حضور مسئولین استانداری در این کارخانه نبود تا اینکه حدود ساعت ١٦ که کارگران خشمگین بناچار عازم خانه هایشان بودند یکی از مسئولین استانداری در میان آنان حاضر شد و اعلام کرد ما نهایتا ٤٠درصد دستمزد آذر و دستمزد دی ماه را پرداخت خواهیم کرد و مابقی مطالبات خود را باید از طریق مسیرهای قانونی دنبال کنید که در این هنگام یکی از کارگران فریاد زد: وقتی کارخانه را به دزدان واگذار میکردید نیز مسیر قانونی را طی کردید!؟ بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران از آنجا که کارخانه در حال تعطیل بود کارگران صنایع فلزی بناچار و بدون هیچ تصمیی در مورد وضعیت پیش آمده در ساعت ١٦ عازم خانه هایشان شدند و قرار شد فردا در مورد وضعیت پیش آمده تصمیم گیری کنند. لازم به یادآوری است مدیریت دولتی کارخانه های صنایع فلزی شماره ١ و ٢ قبل از تجمع امروز کارگران این کارخانه ها به آنان اعلام کرده بود در روزهای پایانی سال نمیتوانند دستمزد دی، بهمن، اسفند و عیدی و پاداش پرداخت کنند و فقط قادر به پرداخت ٤٠ درصد از دستمزد باقی مانده آذر ماه آنان هستند.

 

نا امنی محیط كار

 

کارگر ٢٥ساله ای بر اثر برق گرفتگی در مشهد جان سپرد.

١٨ اسفند؛  به گزارش خراسان ،این حادثه هنگامی روی داد که کارگر مذکور در حال بستن درهای یک کارگاه سنگبری بود که ناگهان به دلیل نامعلومی دچار برق گرفتگی شد و جان سپرد.

***

مرگ مشکوک  یک کارگر٦٢ساله

١٨ اسفند؛ کارگر ٦٢ساله افغانی به طرز مشکوکی در یکی از مراکز اقامتی مشهد جان سپرد. کارگر افغانی در حال نظافت اتاق های  مرکز اقامتی در خیابان امام رضابود که به دلیل نامعلومی جان سپرد.  بررسی های اولیه حاکی از آن است که وی احتمالاً براثر گازگرفتگی جان داده باشد اما در عین حال و به دستور قاضی ویژه قتل عمد جسد وی برای تعیین علت دقیق مرگ به پزشکی قانونی حمل شد.

***

سوختگی شدید کارگری در حریق ساختمان نوساز

١٧ اسفند؛ حریق در یک ساختمان چند طبقه نوساز کارگر ٤٥ساله را به شدت مصدوم کرد.

***

قاتل نامرئی جان کارگرساختمانی را گرفت

١١ اسفند؛ یک کارگر ساختمانی که از زغال برای گرم کردن چادر استفاده کرده بود جان سپرد. تحقیقات بیانگر آن بود که کارگر مذکور برای گرم کردن چادر از زغال هایی که داخل یک ظرف فلزی ریخته بود استفاده کرده و بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست داده است.

***

واژگونی خونین اتوبوس حامل کارگران

١٧ اسفند؛ فرمانده پلیس‌راه استان مرکزی از واژگونی خونین اتوبوس حامل کارگران در محور ساوه – تهران خبرداد. سرعت بالای اتوبوس و ناتوانی راننده در کنترل خودرو در جاده لغزنده و برفی منجر به منحرف شدن خودرو و واژگونی آن شد. در جریان این حادثه چهار تن از سرنشینان اتوبوس که کارگران یک شرکت در شهرستان ساوه بودند، مجروح و به بیمارستان انتقال داده شدند.

***

خودسوزی یکی از کارگران معادن استان اصفهان

١٥ اسفند؛خودسوزی یکی از کارگران معادن استان اصفهان.  مشکلات روانی کارگران ناشی از سیر صعودی هزینه‌های زندگی است. اگر کارگری دچار مشکلات روحی باشد، وقوع خطرات کار بیشتر وی را تهدید می‌کند و در حال حاضر ٧٠ درصد حوادث محیط‌های کار ناشی از این امر است.

***

جسد کارگر زیر آوار مانده در مترو به پزشکی قانونی منتقل شد

١٥اسفند؛ کارگر افغانی که بر اثر ریزش آوار در کارگاه مترو خط ٣ مولوی – ولیعصر جان باخت.

***

کشته وزخمی شدن ٤کارگربراثرگودبرداری در گرگان

١٥اسفند؛ گودبرداری در عملیات ساخت واحد مسکونی در گرگان بازهم حادثه آفرید و یك كارگر جانباخت و سه كارگر مجروح شدند.

***

مرگ یک کودک‌کار در شهر جوانرود

١٤ اسفند؛ یک نوجوان چهارده ساله به نام “محمد بازانی” فرزند “بهرام” در شهرک صنعتی جوانرود، پس از سقوط به داخل گودال آب، جانباخت. این “کودک‌کار” ساکن محله‌ی “باباجانی” شهرستان جوانرود بوده که روزانه مشغول جمع‌آوری آهن‌آلات کهنه بوده است.

 

تشكلهای كارگری

 

تجمع بستگان فعالین كارگری در سنندج

٢٠ اسفند؛ به گزارش رسیده، خانواده های ٥ عضو بازداشتی كمیته ی هماهنگی در سنندج،  در روزهای شنبه ١٩ اسفند و یكشنبه ٢٠ اسفند  در مقابل اداره اطلاعات شهر سنندج تجمع نموده و ضمن پیگیری وضعیت عزیزانشان خواهان آزادی آنان شدند.   بنا بر این گزارش مامورین اطلاعات دیروز شنبه به خانواده ها پاسخهای متناقضی داده اند. به طور مثال به یكی از خانواده ها گفته شد كه تا یك هفته دیگر پرونده آنها را جمع می كنیم و به دادگاه می فرستیم. در صورتی كه به خانواده دیگری گفته بودند كه در اینجا تجمع نكنید و بروید سه هفته دیگر مراجعه كنید. همچنین امروز ٢٠ اسفند در پی تجمع تعداد بیشتری از بستگان فعالین كارگری بازداشتی در سنندج در مقابل اداره اطلاعات این شهر، مامورین نیروی انتظامی در محل حاضر شده و به صحبت با خانواده ها پرداختند و سعی در قانع كردن خانواده ها به انصراف از تجمع داشتند. در پایان این تجمع خانواده های این فعالین كارگری مصرانه خواهان آزادی فوری افراد بازداشتی شده و اعلام كرده اند كه تا آزادی افراد بازداشتی به این تجمع ها  ادامه خواهند داد. اعضای كمیته‌ ی هماهنگی برای كمك به ایجاد تشكل‌ های كارگری به نام های وفا قادری، سید خالد حسینی، علی آزادی، بهزاد فرج الهی و حامد محمودنژاد با هجوم مامورین اطلاعات به منازل و محل های كارشان در روز پنج شنبه ١٧ اسفند بازداشت شده و تاكنون از وضعیت و اتهامات وارده به آنها اطلاعی در دست نیست. كمیته ی هماهنگی برای كمك به ایجاد تشكل‌‍ های كارگری خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ٥ عضو بازداشتی خود در سنندج و همچنین آزادی سایر كارگران و فعالین دربند و زندانیان  سیاسی می ‌باشد.

***

فشار بر فعالین کارگری شهر سنندج در آستانه روز جهانی زن

١٩ اسفند؛ کارگران، تشکل های کارگری و مردم آزدی خواه! در حالی که بسیاری از کارگران و زنان آزادی خواه و برابری طلب شهر سنندج در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، به جنب و جوش چگونگی گرامی داشت این روز افتاده بودند؛ نیروهای امنیتی با ایجاد فضای رعب و تهدید، فعالین عرصه جنبش کارگری و زنان را از برگزاری این مراسم منع می کردند. آنها از طریق تماس تلفنی و با استفاده از الفاظ توهین آمیر و ناشایست اعضای کمیته هماهنگی از جمله فردین میرکی، حاتم صمدی، غالب حسینی، کوروش بخشنده و آرام زندی فعال کارگری و خلیل از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران را از شرکت در مراسم روز جهانی زن برحذر داشتند. یکی دیگر از این اقدامات گسیل دو ماشین از مامورین لباس شخصی به درب منزل سوسن رازانی فعال مدنی و حقوق زن بود. هم چنین به شیوه ای سبعانه به منزل جلیل محمدی یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی هجوم برده و کامپیوتر و تعدادی کتاب و وسایل شخصی را با خود بردند. آنها با نشان دادن حکم بازداشت به خانواده اش، تاریخ بازداشت او را ١٢/١١/٩١ اعلام کرده بودند. این درحالی است که خالد حسینی، وفا قادری، بهزاد فرج الهی، حامد محمود نژاد و علی آزادی از اعضای دستگیر شده ی کمیته هماهنگی هم چنان در بازداشت به سر می برند. اما علی رغم این فشارهای گسترده، توزیع هزاران تراکت، بیانیه و پوستر در رابطه با هشت مارس روز جهانی زن، روز اعتراض به نابرابری، شور و شوق فراوانی را در بین زنان و مردان شهر سنندج به وجود آورد و آنها مشتاقانه از این روز استقبال کردند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن تهدید، توهین و فشار بر فعالین جنبش زنان و فعالین کارگری، خواستار آزادی بی قید و شرط همه اعضای بازداشتی خود در شهر سنندج می باشد. اعتراض طبقات فرودست به نابرابری های اجتماعی جزء لاینفک نظام سرمایه داری است و تا بی عدالتی و تبعیض در جامعه موجود است، مبارزه برای رهایی انسان از این مناسبات نابرابر نیز وجود دارد.

***

درگذشت اگریجه عبدی مادر پدرام نصراللهی فعال کارگری زندانی

با نهایت تأسف با خبر شدیم روز چهارشنبه ١٦/١٢/٩١ خانم اگریجه عبدی، مادر گرامی پدرام نصرالهی عضو کمیته هماهنگی و فعال کارگری دربند، پس از حدود شش ماه پیکار با بیماری و دست و پنجه نرم کردن با مرگ، دربیمارستان توحید سنندج جان عزیزش را از دست داد. قلب این عزیز که از بیماری دیابت در رنج بود، در سن ٦٣ سالگی و در حسرت آخرین دیدار فرزند دلبند و دربندش از تپش باز ایستاد و این جهانِ سراسر نابرابر را با دنیایی آرزوی انسانی وداع گفت. ما اعضای کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، ضمن ابراز همدردی با پدرام نصرالهی و خانواده گرامی‌اش، نهایت تأسف و تأثر خود را از درگذشت این مادر رنج دیده و فداکار اعلام داشته، و صمیمانه خود را در غم از دست دادن این عزیز شریک می دانیم.

***

بازداشت ٤ نفر از اعضای کمیته ی هماهنگی در سنندج

١٧ اسفند؛ به گزارش رسیده ١٧/١٢/١٣٩١ ساعت ٥:٣٠ صبح وفا قادری، سید خالد حسینی، بهزاد فرج‌الهی و حامد… فعالین کارگری و از اعضای کمیته‌ی هماهنگی در شهر سنندج با هجوم مامورین اطلاعات به منازلشان بازداشت شدند. لازم به ذکر است که مامورین اطلاعات دیروز وفا قادری را طی تماس تلفنی تهدید کرده بودند که در صورت برگزاری مراسم ٨ مارس در شهر سنندج وی را بازداشت خواهند کرد. کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، ضمن محکوم کردن بازداشت وفا قادری، سید خالد حسینی، بهزاد فرج‌الهی و حامد، خواهان آزادی بی قید و شرط این فعالین کارگری و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین و زندانیان سیاسی می‌باشد.

***

دستگیری علی آزادی یکی دیگر از اعضا کمیته‌ی هماهنگی

١٧ اسفند؛ بر اساس گزارش رسیده،  پنجشنبه ١٧ اسفند ماه ١٣٩١، ساعت ٦ صبح علی آزادی از اعضای کمیته هماهنگی در محل کارش در سنندج دستگیر شد. علی آزادی کارگر نانوایی فانتزی است.  لازم به ذکر است که وفا قادری، خالد حسینی، بهزاد فرج‌اللهی و حامد محمود نژاد نیز ساعت ٥ و  نیم صبح با هجوم ماموران اطلاعات به منازلشان، دستگیر و بازداشت شدند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن محکوم کردن بازداشت کارگران و فعالین کارگری، خواستار آزادی بدون قید و شرط دستگیر شدگان است.

 

اخراج و بیكارسازی

 

اخراج كارگران از كارخانه های كارخانه‌های «چوکا»، «فولاد»، «خاور»، «ایران پوپلین»

٢٠ اسفند؛ به دلیل عدم پرداخت سهم تولید در قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید با مشکلاتی جدی مواجه شده است.  كارخانه‌های «چوکا»، «فولاد»، «خاور»، «ایران پوپلین» و… به عنوان واحدهایی كه به دلیل تعهد شكنی دولت در پرداخت سهم تولید اقدام به اخراج كارگران خود كرده‌اند و از میان این كارخانه‌ها «خاور» و «ایران پوپلین» رشت در معرض تعطیلی کامل قرار دارند.

***

کارخانه یخچال‌سازی ایران پویا وابسته به بنیاد مستضعفان تعطیل شد

١٩ اسفند؛ از تمامی کارگران رسمی و قراردادی شاغل در کارخانه یخچال‌سازی ایران پویا وابسته به بنیاد مستضعفان خواسته شده است بر سر کار خود حاضر نشوند و برای پی گیری مطالبات خود از سوی مراجع قانونی اقدام کنند. و ازورودبیش از ١٠٠ کارگر رسمی به کارخانه جلوگیری شده است، واین درحالی است که پیش از این، در تاریخ ٣٠ دی ماه از ورود ٩٠ کارگر قراردادی این کارخانه جلوگیری به عمل آمده بود و در ‌‌‌‌نهایت چند روز بعد این کارگران اخراج شدند. قابل یادآوری است که هم اکنون اختیارات کارخانه و کارگران آن به مدیر تسویه واگذار شده است و کارگران در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

***

اخراج نجیم محمدزاده فعال کارگری و عضوانجمن برق وساختمان اصفهان درفاز ١٢پارس جنوبی

١٥اسفند؛ پس از آنکه درصبح روز دو شنبه١٤/١٢/٩١ کارگران شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران (i.i.n.d)دراعتراض به پایین بودن دستمزدها وپایین بودن امکانات کمپ کارگری دست به اعتصاب زدند یک روزبعد نجیم محمدزاده فعال کارگری توسط کارفرما اخراج شد وی همچنین پیش از این نیزدرسال ٨٨ ازدانشگاه یاسوج اخراج وتوسط ماموران اطلاعات موردبازجویی قرار گرفته بود. انجمن برق وساختمان اصفهان

 

حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده

 

عدم پرداخت شش ماه حقوق ١٢٠٠ کارگر کارخانه پروفیل ساوه و وضعیت فلاکتبار کارگران دیگر کارخانه ها در شهرستان ساوه

١٤اسفند؛ اتحادیه آزاد کارگران ایران: ١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد پروفیل ساوه شش ماه است حقوقی دریافت نکرده اند. این کارگران در طول این مدت فقط مساعده اندکی دریافت نموده اند و در آستانه سال نو در شرایط فلاکتباری بسر میبرند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران پیگیریهای این کارگران در مراجعه به کارفرما برای دریافت دستمزدهایشان تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است و از آنجا که محدودیتهای شدیدی نسبت به هر گونه اعتراض کارگری در این کارخانه وجود دارد آنان در طول شش ماه گذشته عملا موفق به سازماندهی اعتراضی کارساز نشده اند با اینحال بنا بر اظهار برخی کارگران این کارخانه در حال حاضر  جو سنیگنی بر محیط کارخانه حاکم است و احتمال بروز اعتراضات بسیار شدیدی از سوی ١٢٠٠ کارگر آن وجود دارد. بنا بر گزارش دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است ١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا نیز در حال حاضر چهار ماه حقوق معوقه دارند و کارفرما قرار است فقط یکماه از دستمزد معوقه این کارگران را پرداخت کند. بنا بر این گزارش علاوه بر سی کارگر شرکت زادآخ که یکسال است دستمزدی دریافت نکرده اند و در حال حاضر با درب بسته کارخانه موجه  شده اند هزاران کارگر دیگر نیز در شهر صنعتی کاوه از یکسال تا سه ماه دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و از آنجا که اراده ای نیز در میان کارفرمایان برای پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران وجود ندارد آنان در آستانه سال نو بدون روزنه ای امید برای دریافت دستمزدهایشان در شرایط فلاکتباری قرار دارند.

 

اخبار بین المللی

 

اروپا – افزایش شمار بی‌خانمان ها

به گزارش یورو نیوز از آغاز بحران اقتصادی در اروپا، جوانان، زنان و مهاجران بیش از سایر اقشار جامعه، از بی خانمانی صدمه دیده اند. طی این مدت حدود پنج سال، شمار بی سرپناهان در پانزده کشور در اتحادیه اروپا افزایش یافته است. ورنر واند وگ، مدیر نوانخانه “تری یست” در شهر گانت بلژیک می گوید: “طی شش سال گذشته، تعداد کسانی که در نوانخانه تری یست پناه می گیرند از پنجاه شصت نفر در هفته به هشتصد و پنجاه نفر رسیده است.” روت اوئن، مسئول سیاستگذاری فدراسیون اروپایی سازمان های کمک به بی خانمانها می گوید: “صاحبخانه ها و مستاجرانی که قبلا احتمال نمی رفت بی خانمان شوند، به دلیل افزایش موارد تخلیه به دلیل ناتوانی از بازپرداخت وام مسکن، با خطر بی خانمانی روبرو هستند.” پرتغال، اسپانیا، یونان و ایتالیا به دلیل افزایش بیکاری، بیشترین افزایش را در شمار بی سرپناهان تجربه کرده اند.

 

پرتغال – صدها هزار نفر دست به تظاهرات زدند

به گزارش یورو نیوز صدها هزار نفر روز شنبه دوم مارس (١٢ اسفند) در لیسبون، پایتخت و دیگر شهرهای این کشور، در اعتراض به برنامه های ریاضت اقتصادی دولت راهپیمایی کردند. این تظاهرات همزمان با حضور نمایندگان بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و اتحادیۀ اروپا به عنوان وام دهندگان به دولت پرتغال برگزار شد. دولت پرتغال به منظور صرفه جویی در هزینه های خود، بودجۀ بخش های دولتی را کاهش داده و در تلاش است با افزایش مالیات، کسری بودجۀ خود را جبران کند. همین امر موجب افزایش اعتراضات در این کشور شده است. آرمنیو کارلوس، دبیر کل اتحادیۀ سراسری کارگری پرتغال که در این تظاهرات شرکت کرده بود، می گوید: “امروز بر همه روشن است که این دولت هیچ مشروعیت سیاسی و اخلاقی ندارد و همچنین فاقد مقبولیت عمومی است. هیچ وزیری به درخواست استعفای مردم اعتنایی نکرده و دولت خود تبدیل به بزرگترین مشکل شده است.” معترضان که در این راهپیمایی برای نخستین بار طی سالهای گذشته، به نشانۀ اعتراض، سرود انقلاب سال ١٩٧٤پرتغال را نیز سر می دادند، از دولت خواستند برنامۀ ریاضت اقتصادی خواسته شده از سوی وام دهندگان را متوقف کند. پرتغال برای مقابله با کسری بودجۀ خود، مبلغ هفتاد و هشت میلیارد یورو، از تروییکا وام دریافت کرده است.. این تظاهرات همزمان در ٤٠ شهر پرتغال برگزار شد و برگزار کنندگان امیدوارند تعداد تظاهرکنندگان بیش تر از مشارکت کنندگان در تظاهرات ماه سپتامبر باشد. در ماه سپتامبر که بزرگترین تظاهرات ضد دولتی طی سالهای اخیر در این کشور نام گرفته بیش از پانصد هزار نفر به نشانۀ اعتراض در لیسبون تظاهرات کردند.

 

مصر – معترضین خشمگین مقر نیروهای پلیس را به آتش کشیدند

وزارت کشور مصر روز شنبه دوم مارس ( ١٢ اسفند) در بیانیه‌ای اعلام کرد، حدود پانصد معترض با پرتاب سنگ و بمب‌های بنزینی به قرارگاه نیروی پلیس در شهر بندری بورسعید حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، معترضان خشمگین همچنین از دسترسی ماشین‌های آتشنشانی به ساختمان مقر پلیس، جلوگیری کردند. این اعتراض در حالی صورت گرفت که در همان روز، درگیری میان نیروی پلیس و معترضان در شهر منصوره در شمال مصر، دست کم یک کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت. جان کری، وزیر خارجه امریکا، نیز در میان ناآرامی‌های اقتصادی و سیاسی در این کشور برای گفت‌وگو با رهبران، بازرگانان و چهرههای مخالف مصر، به قاهره وارد شده است. معترضین به برخورد خشونت آمیز پلیس معترض هستند. شهر بور سعید از روز ٢٦ ژانویه که دادگاهی در قاهره ٢١ نفر را به اعدام محکوم کرد، صحنه اعتراض و درگیری پلیس با مردم بوده است.

 

بلغارستان – ادامه اعتراضات مردم به فقر و فساد

به گزارش خبرگزاریها جمعیت عظیمی از مردم بلغارستان روز یکشنبه ٣ مارس (١٣ اسفند) در شهرهای بزرگ این کشور از جمله صوفیه، پایتخت این کشور تظاهرات کردند. در پلاکاردهایی که مردم در دست داشتند نوشته شده بود: “جنایت‌کاران را به زندان بیندازید!” و “مردم علیه مافیا”.گزارش شده است که بیش از ٥٠ هزار تن نیز در شهر ورنا در مجاورت دریای سیاه تجمع کردند. تظاهرات اولیه ماه گذشته در اعتراض به هزینه‌های سنگین برق از این شهر آغاز شد. فعالان حاضر در میان راهپیمایان خواستار دولتی شدن صنعت برق، ایجاد روشی برای عزل اعضای پارلمان و جایگزینی رای اکثریت با نظام انتخاباتی شدند. این در حالی است که بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان در پی تظاهرات گسترده‌ای که در ٢٨ ژانویه در اعتراض به هزینه‌های سنگین برق و انرژی گرمایشی آغاز شد در ٢٠ فوریه استعفا کرد. مردم بلغارستان به عنوان فقیرترین ساکنان اتحادیه اروپا مجبور هستند بخش بزرگی از درآمد ماهانه خود را که به طور میانگین فقط ٤٠٠ یورو (٥٣٠ دلار) در ماه است را به خصوص در فصل زمستان برای قبوض برق پرداخت کنند.

 

اسپانیا – اعتصاب ٥ روزه کارکنان شرکت هواپیمایی ایبریا

به گزارش یورو نیوز کارمندان شرکت هواپیمایی ایبریای اسپانیا و شرکتهای وابسته به آن اعتصاب ٥ روزه ای را از روز دوشنبه٤ مارس (١٤ اسفند) آغاز کردند. این اعتصاب در اعتراض به کاهش دستمزدها و حذف ٣٨٠٠ شغل که پس از ادغام با شرکت بریتانیایی “بریتیش ایرویز” صورت می گیرد، برگزار شده است. ٣٨ هزار مسافر از ٤٠هزار مسافر این شرکت در ٥ روز آینده با شرکتهای دیگری پرواز خواهند کرد.این اعتصاب باعث لغو حدود ١٣٠٠ پرواز شده است. کارمندان شرکت ایبریا درنظر دارند دو هفته دیگر نیز اعتصاب مشابهی را برپا کنند.

 

اسپانیا – افزایش بیسابقه نرخ بیکاری

به گزارش یورو نیوز نرخ بیکاری در اسپانیا به رقمی بیسابقه در ماه فوریه رسیده است. وزارت کار اسپانیا روز دوشنبه٤ مارس (١٤ اسفند) اعلام کرد متقاضیان کار در این کشور از مرز پنج میلیون نفر گذشته اند. پیش از این موسسه آمار اسپانیا نرخ بیکاری چهارمین قدرت اقتصادی منطقه پولی یورو در ماه دسامبر سال گذشته را ٢٦.٠٦ درصد جمعیت فعال آن اعلام کرده بود. یک متقاضی اکوادوری کار در اسپانیا می گوید: “امروز افراد زیادی هستند که در وضعیتی بسیار بد قرار دارند. همه بیکارند. من یک خارجی هستم و به کشورم باز خواهم گشت زیرا اینجا کار وجود ندارد.” در ماه ژانویه گذشته نیز نرخ بیکاری اسپانیا ٢.٧٢ درصد افزایش داشت. تلاش های دولت برای کاهش کسری بودجه بر روی وضعیت اقتصادی و بازار کار اثر منفی داشته است.

 

فرانسه – خشم کارگران بر علیه بیکارسازی ها

به گزارش یورو نیوزکارگران کارخانه تایر سازی گودیر روز پنجشنبه ٦ مارس (١٦ اسفند) با تجمع در برابر مقر این مجموعه در حومه پاریس، نسبت به تصمیم مدیران اعتراض کردند. این کارخانه آمریکایی تولید تایر و لاستیک پنج هفته پیش اعلام کرده در نظر دارد واحد “امیان” در شمال فرانسه را تعطیل کند. کارگران این کارخانه نگران از آینده شغلی خود با نیروهای امنیتی که برای کنترل اوضاع به کارخانه اعزام شده بودند درگیر شدند. تجمع کنندگان با پرتاب اشیاء و همچنین به آتش کشیدن لاستیک خشم خود را به نمایش گذاشتند. نیروهای ضد شورش هم در مقابل به استفاده از گاز اشک آور متوسل شدند. تعطیلی این کارخانه با بیکاری حدود ١٢٠٠ کارگر همراه خواهد شد.

 

یونان – تظاهرات دانشجویان بر علیه باصطلاح “اصلاحات آموزشی”

دانشجویان یونانی روز چهارشنبه ٥ مارس (١٥ اسفند) با تجمع در مقابل پارلمان، مخالفت خود را با برنامه دولت برای تعطیلی و یا ادغام ٣٥٠ دانشگاه و دانشکده ابراز داشتند دانشجویان معترض شعار سر می دادند “ما خواهان دریافت مدرک تحصیلی هستیم نه مدرکی بی‌ارزش” در نتیجه “اصلاحات آموزشی” دولت یونان، شمار زیادی از دانشجویان مجبور هستند برای به پایان رسانیدن تحصیلات خود راهی شهرهای خود شوند و یا با مدرکی متفاوت از آن‌چه که در ابتدا قصد گرفتن آن را داشتند، فارغ التحصیل شوند . تظاهرات دانشجویان یونان، چند روز پس از اعتراضات معلمان مدارس ابتدایی و راهنمایی در آتن علیه کاهش هزینه‌های آموزشی، برگزار می‌ شود. دولت یونان قصد دارد تا سال ٢٠١٥ میلادی ، ١٥٠ هزار فرصت شغلی در بخش دولتی را کاهش دهد . این درحالی است که ٢٥ هزار فرصت شغلی تا پایان سال جاری میلادی حذف خواهد شد. کاهش حقوق و مستمری کارگران در سال‌های گذشته، شهروندان یونانی را به برپایی اعتصاب و تظاهرات متعدد واداشته است. یونان در کانون بحران بدهی منطقه اروپا قرار دارد و در حالی ششمین سال رکود اقتصادی را تجربه می‌کند که سیاست ریاضتی شدید دولت برای کاهش کسری بودجه، بیکاری ده‌ها هزار نفر را موجب شده است.