احسان فتاحی -ما خواهان آزادي سهيل عربي هستيم !!!!

احسان فتاحی فعال حقوق بشر:
ما خواهان آزادي سهيل عربي هستيم !!!!

سهیل عربی یکی از چندین فعال اینترنتی است که هم اکنون در ایران در زندان به سر می‌برد. طبق آمار سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در ماه مه ۲۰۱۵ در مجموع ۱۶ روزنامه‌نگار و ۲۷ فعال اینترنتی و وبلاگ‌نویس در ایران در زندان بوده‌اند. وهمچنين درسال ٢٠١٦صدها نفر از فعالان سیاسی،اجتماعی و روزنامه‌نگاران ایران نیزدر روز پنج‌شنبه دهم تیرماه ١٣٩٥پیامک تهدیدآمیزی دریافت کردند که از آنها خواسته بود ارتباط خود را باکسانی که عناصر معاند خارج از کشور خوانده شده قطع کنند

اگر آقايان اينقدر دلسوز پيامبر هستند پس چرا فحش به ناموس پيامبراسلام ولعن ونفرين كردن اصحابه پيامبر راكه در هيچ يك از اديان وجود ندارد را از واجبات اسلامي وترک آن را گناه مي دانند.بايد آنها در درجه اول خودرا محاكمه كنند تا ميزان حرفها وشعارهايشان اندازه گيري شود.

لذا اول ملايان خودرا محاكمه كنند بعد امثال سهيل عربي و….

سهیل عربی، ۳۰ ساله، فعال اینترنتی و زندانی بند ۳۵۰ اوین مدیریت یک صفحه در فیس بوک، با نام «نسلی که دیگر نمی‌خواهد سوخته باشد» را بعهده داشت.موضوع فعالیتهای این صفحه در فیس بوک که کمتر از چهار هزار نفر عضو دارد، مسائل روز جامعه و سیاست در ایران بوده است.آقای سهیل عربی در دو دادگاه جداگانه به سه سال حبس و اعدام محکوم شد.

بنا به حكمى كه در تاريخ ٩٣/٧/٢٧از سوي شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر و در شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر نيز تأييد شده است ، به اتهام واهي تبليغ عليه نظام و توهين به خامنه اي ، به سه سال حبس تعزيري محكوم شده است. اين زنداني هم‌چنين در بخش ديگري از پرونده خود، به اتهام سب النبي به اعدام محكوم شده كه اين حكم پس از اعتراض وي به شعبه ۴۱ ديوان عالي كشور ارسال شده است .
سهيل عربي با توجه به حرفه‌اش كه عكاسي بوده است، از فعالان در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوك بوده كه مطالبي را در نقد دولت و بعضاً با رويكرد طنز منتشر مي‌كرده است. اين زنداني عقيدتي، از جمله قربانيان پروژه سال گذشته اطلاعات سپاه براي برخورد با شهروندان فعال در فيس‌بوك است.

در همین رابطه برای نمونه ادمین‌های صفحه فیس‌بوکی “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بازداشت شده بودند و اتهام آنان نیز “سب النبی” اعلام شده بود که با دفاع وکلای خود از مجازات مرگ نجات یافتند.

سهيل عربي و وكيلش با اعتراض به اتهام سب النبي، مكرراً اين اتهام را رد كرده‌اند. آنها هم‌چنين به ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامي در مورد اتهام سب النبي استناد مي‌كنند كه مي‌گويد: هرگاه متهم به سب، ادعا نمايد كه اظهارات وي از روي اكراه، غفلت، سهو يا در حالت مستي يا غضب يا سبق لسان يا بدون توجه به معاني كلمات و يا نقل‌قول از ديگري بوده است، ساب النبي محسوب نمي‌شود .

حکم اعدام سهیل عربی درحالی صادر شده بود قبلا که هر‌گاه متهم به سب ادعا کند که اظهارات وی از روی اکراه -غفلت- سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده، سب النبی محسوب نمی‌شود.

آذر ماه ۱۳۹۳،سازمان حقوق بشری «عدالت برای ایران» طی یک گزارش تفصیلی به ارائه موارد نقض حقوق بشر در پرونده سهیل عربی پرداخته است. بر اساس این گزارش؛

– نقض اصل منع بازداشت خودسرانه با دستگیری بدون ارائه حکم

– نقض اصل ممنوعیت شکنجه با اخذ اقرار تحت فشار روحی و تهدید

– نقض اصول دادرسی منصفانه به دلیل عدم دسترسی به مشاوره حقوقی و محرومیت از ملاقات با وکلا

– نقض حق آزادی بیان و حق حیات به دلیل حکم اعدام به دلیل پست‌های فیس‌بوکی

– نقض حقوق شهروندی با ممانعت از تماس و ملاقات با خانوادهاز جمله این موارد می باشد

ﺳﻪ ﻧﮑﺘﻪ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﻮﺩ :
ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺗﻤﮑﯿﻦ ﺍﺯ ﺣﮑﻢ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪ .
ﺩﻭ : ﻭﺛﯿﻘﻪ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﮐﻪ ﻭﺟﺎﻫﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻣﺒﻠﻎ ﻭﺛﯿﻘﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﺳﯽ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺪﺍﻧﯿﺎﻥ ﻋﺎﺩﯼ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﺎ ﺳﺎﻟﯽ ﺻﺪ ﻣﻠﯿﻮﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .
ﺳﻪ : ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﭘﺸﯿﻤﺎﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ . ﻭ ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺟﺎﯼ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺑﻠﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﻟﺨﺮﻭﺟﯽ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﻣﻀﺎﻋﻒ ﺍﺳﺖ

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» اتهامات ایراد شده علیه «سهیل عربی» و همچنین صدور حکم اعدام علیه وی را حیرت‌آور اعلام کرده بود. این سازمان دولت ایران را به بازنگری در قوانین جزایی این کشور و لغو آن دسته از موادی فراخوانده بود که بیان آزادانه عقاید را جرم شناخته و آن را مجازات می‌کند.

ما با حمایت از خواسته‌های حقوقی و قانونی سهيل عربي از تمامی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر، رسانه‌های جمعی، فعالان مدنی و سیاسی؛ واکنش مناسب و اقدام فوری نسبت به وضعیت سهيل عربي در حكم هاي قبلي وهرچه زود آزاد شدنشان را خواستاریم. ما امیدوار هستیم همگان نسبت به بیانیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های الحاقی آن مسئولانه رفتار کرده و با پرهیز کردن از بی‌عملی و سکوت اختیار کردن‌های مصلحتی، هدف والای انسانی دفاع از حقوق بشر را بدون تبعیض عملی كنند.

احسان فتاحی فعال حقوق بشر