احسان فتاحي-پناهنده سیاسی كيست؟؟؟وچه مشكلاتي دارد؟؟؟

پناهنده سیاسی كيست؟؟؟وچه مشكلاتي دارد؟؟؟

احسان فتاحي

قبل از اینکه درباره پناهنده سیاسی سخنی گفته شود ، بهتر هست اشاره کوتاهی به این موضوع بشود که اصلا پناهندهبه چه کسی می گویند ؟ و چند نوع پناهندگی وجود دارد؟

پناهنده شهروندی است که برای فرار یا ترس ازآزارواذیتِ نژادی، مذهبی، قومی و ملّیتی یا برای عضویت در یک گروِه اجتماعیِ خاص یا داشتنِ عقایدِ سیاسیِ اقلیتی، نقض حقوق بشر، تبعیض، کشمکش‌های قومی، حوادث طبیعی همچون خشکسالی، زلزله، سیل، توفان و مانند اینها و یا فقر و تهی‌دستی تواناییِ به‌دست آوردنِ پناهگاهی امن در کشورِخود را ندارد و یا کسی که دارای تابعیت و ملّیتِ ویژه‌ای نیست و یا در بیرون از کشوری که پیشتر در آن بوده به‌سر می‌برد و به‌دلیلِ ترس از جان، ترجیح می‌دهد به کشوری که پیشتر در آن به‌سر می‌برده، باز نگردد.

چند نوع پناهندگي وجوددارد:

پناهندگي سياسي ، پناهندگي مذهبي ،پناهندگي اجتماعي.

پناهنده های مذهبی چه کسانی هستند؟

آنها کسانی هستند که عضو گروه یا مذهب خاصی هستند که عقایدشان با سیاست های کشورشان یا عرف جامعه همگونی ندارد و کاری خلاف قانون به حساب می آید . مثل بهاییان و یا گروه هایی مثل حلقه عرفان.

کسانی که در ایران با دینی جز دین شیعه زندگی میکنند و از امکانات اجتمائی و خدماتی که در اختیار تمام شهروندان مسلمان (شیعه ) قرار دارد اعم از دولتی و غیر دولتی برخوردار نمی شوند ، مورد تمسخر قرار میگیرند به انها اهانت می شود مانع فعالیت مذهبی انها میشوند و……… در مجموع کیس مذهبی شمرده میشوند.

پناهنده های اجتماعی چه کسانی هستند؟

پناهنده اجتماعی به پناهجویانی گفته می شود که بدلیل مشکلات در جامعه خود از کشور خارج می شوند .

مثل افردای که همجنسگرا هستند و اگرچه این موضوع یک امر طبیعی است اما با جامعه آنها سازگار ندارد .

و لذا آنها به قصد زندگی در یک جامعه آزاد و با ضریب سازگاری بالاتر کشور خود را ترک می کنند .

ويا افرادهايي هستند بصورت دانشجويي بعداز اتمام تحصيلات حاضر برگشت به كشور خودنيستندويا كساني ديگر مي باشند كه بصورت ازدواجي وياويزاي كار درخواست اقامت مي دهند.

و اما پناهنده سیاسی که تمرکز اصلی نگارنده در این نوشتار بر آن استوار است بشرح ذیل می باشد :

پناهندگی سیاسی برپایهٔ مادهٔ چهاردهم از اعلامیهٔ حقوق بشرِ ژنو، اگر شخصی مورد تعقیب و پیگردِ دولت یا یک گروه قرار گرفته باشد، حقّ پناهندگی را در کشورِ دیگر دارد؛ بنابراین آن‌عده از افرادِ سیاسی که مخالفِ دولت یا گروهی خاص هستند و موردِ پیگرد و تعقیب قرار گرفته و جانِ آن‌ها در خطر باشد، حق پناهندگي سياسي را دارند.

مشکلاتی که عموما یک پناهنده سیاسی واقعی با آن روبروست ، بسیار متفاوت از دیگر انواع پناهندگی می باشد .

کسانی که پناهنده سیاسی واقعی هستند و به لحاظ مشکلات سیاسی مجبور به ترک وطن خود شده اند خوب می دانند که چه مشکلاتی بر سر راه یک پناهنده سیاسی وجود دارد .

موضوع اصلی برای یک پناهنده سیاسی حفظ جان هست ، چرا که جان آدمی با ارزش ترین موهبت الهی می باشد که باید حفظ شود .

اگر چه در این دوره و زمانه کسانی که با جان انسان ها بازی می کنند ، آن را بی ارزش ترین ها جلوه می دهند .

یک انسان سیاسی وقتی در کشور خود نمی تواند آزادانه افکارش را ابراز کند ، وقتی او پیوسته در معرض دستگیری و اتهام و محکومیت قرار می گیرد ، چاره ای جز ترک وطن ندارد .

گاهی فشارها برای او بحدی میرسند که چاره ای ندارد بجز اینکه ، در مدت زمان کوتاهی، بدون آمادگی و پشتوانه، مجبور به فرار به سمت کشورهای پناهنده پذیر بشود .

بسیار پیش می آید که حتی یک پناهنده سیاسی مجبور می شود دار و ندار خود را از دست بدهد تا فقط به امنیت جانی برسد .

دارایی او تنها مال و اموال او نیستند ، دارایی او دنیاییست که با همه خاطراتش پشت سر می گذارد ، پدرش و مادرش ، خانواده و دوستانش ، و گاهی تنها چیز که برایش می ماند ، یک صدایی از پشت تلفن ، یک تصویر ویدیویی از عزیزان ، روزی چند عدد پست و استیکر و” آی لاو یویی “در دنیای مجازی …

اما فی الواقع او در دنیای واقعی و جدیدی که به آن وارد شده است ، تنهای تنهاست .

حداقل تا زمانی که بتواند بر یک سری مشکلات فایق آید .

پناهنده سیاسی ، ممکن هست حتی از تماس با خانواده اش بپرهیزد چرا که، برای آنها هم دردسر درست می شود .

بقول آن ضرب المثل معروف :

می شوند آش نخورده و دهان سوخته .

کما اینکه خانواده نگارنده بارها و بارها در معرض آسیب های اینچنینی قرار گرفته اند .

بسیاری از پناهنده های سیاسی می دانند که فرار از وطن ، یعنی روبرو شدن با مشکلات عجیب و غریب .

و پیوسته با خطر مرگ روبرو بودن .

دسته و پنجه نرم کردن با واسطه ها و قاچاقچیانی که بعضی از آنها با جانور هیچ تقاوتی ندارند ، و تنها فرقشان این هست که فقط پول را می شناسند.

طبیعتا آثار این مشکلات