اتحاد سوسیالیستی کارگری-حجاب بر دار!

حجاب بر دار!

جنبش اعتراضی گسترده دی ماه هر چند از شدت آن کاسته شد اما به دلیل اینکه رژیم جمهوری اسلامی از پاسخگویی به مطالبه نان و آزادی مستاصل است همچنان ادامه دارد. مطالبات اقتصادی گسترده کارگران و مردم به همراه خواست سرنگونی طلبی رژیم و رفع هر گونه استبداد به شکل های دیگر و در موجی دیگر ادامه دارد. یکی مشخصات بارز جنبش اعتراضی اخیر عبور از مذهب به مثابه ابزاری در دست طبقه سرمایه دار ایران و بخصوص رژیم جمهوری اسلامی برای تداوم حاکمیت است. رادیکالتر شدن مبارزات مردم با کنار گذاشتن شعارهای مذهبی خود را نشان داد. مذهب در ایران نه فقط به مثابه ابزاری برای تحمیق توده ها بلکه ابزاری قوی در مهار جنبش زنان بوده و هست. اما صد سال مبارزه زنان در ایران و بخصوص در چهل سال حاکمیت جمهوری اسلامی با وجود تعرض همه جانبه رژیم جمهوری اسلامی به حقوق و هستی زنان، آنها مقاومتی جانانه انجام دادند و کشاکش بین مطالبات زنان و به قهقرا بردنشان بیشتر آنها را به میدان مبارزه کشاند. زنان کارگر و زحمتکش همواره یک بخش مهم و استوار در مبارزه با رژیم حاکم و حتی قبل از آن بوده اند. در انقلاب 57 و پس از آن و در جنبش سال 88 و اکنون در جنبش 97 در تمام صحنه های مبارزه حضور داشته اند.

  مطالبات زنان فقط به رفع حجاب اجباری خلاصه نمی شود و رژیم جمهوری اسلامی در تمام عرصه ها زنان را سرکوب و دچار بی حقوقی کرده است. پس از انقلاب بهمن بخش وسیعی از زنان را خانه نشین کردند و فرصت های شغلی برای زنان کمتر و کمتر شد و نابرابری دستمزد افزایش یافت، حق سرپرستی فرزند در شرایط جدایی از آنها سلب شد،حق طلاق را از زنان گرفتند و حق ارث و شهادت نابرابر و …  اما اکنون در موج جدید مبارزات مردمی نه تنها آنها همراه با کلیت مبارزت گام بر می دارند، بلکه با ابتکار به دار کشیدن حجاب قدرتمندتر وبه شکل مستقل وارد میدان مبارزه شده اند. این جنبش بخشی از مبارزه ی کنار زدن مذهب در راه سرنگونی جمهوری اسلامی است. فعالیت های منفعل و زیر چتر رژیم جمهوری اسلامی (مثل کمپین یک میلیون امضا که به آیت الله ها و … متوصل میشد) رنگ باخته و شیوه ی انقلابی “حجاب بر دار” زدن به راه افتاده است. مبارزه با حجاب اجباری بخشی از مبارزه برای آزادی پوشش است. پیروزی زنان در این مبارزه آنها را در راه مبارزه برای حقوق برابر با مردان را در تمام عرصه های سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و خانواده هموار می کند. جنبش زنان جدای از مبارزات کارگران، دانشجویان و دیگر مردم زحمتکش به خیابان آمده نیست و لذا ضروری است با تمام توان از آن حمایت شود. گستردگی این نوع اعتراض مستقل زنان اهمیت بسزایی دارد. به هر درجه که این حرکت گسترده تر و جمعی تر باشد تاثیر آن بیشتر خواهد بود. حجاب و اسلام یکی از ستون های پایدار نگهداشتن این حکومتند. اکنون ستون اسلام سیاسی آسیب های جدی دیده است باید تلاش کنیم تا فروبپاشد.

کارگران و مردم مبارز و آزادیخواه ایران!

جنبش زنان نیروی محرکه ی عظیمی است که متحد جنبش کارگری و جنبش عمومی مردم است. همراه شدن و حمایت از این جنبش اجازه نمی دهد که شعله مبارزات رو به خاموشی برود. اشکال مختلف مبارزه مثل اعتصابات،تظاهرات خیابانی و اکنون برداشتن حجاب در خیابان و … رژیم جمهوری اسلامی را تضعیف و صفوف توده ها را منسجمتر و قوی تر می کند. به موج دوم مبارزات توده ای و از آن جمله جنبش زنان بپیوندیم.  تنها با سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی به شیوه انقلابی و توسط طبقه کارگر و به همراه همه ی جنبش های آزادیخواه و توده های زحمتکش مطلبات زنان به وسیعترین شکل ممکن برآورده خواهند شد.

زنده باد جنبش انقلابی زنان!

زنده باد سوسیالیسم!

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی!

کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری

بهمن ماه 1396برابر با   01-02-2018