اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران – :کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ اعتراض به آزار و اذیت فعالان کارگری در ایران

:کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ

اعتراض به آزار و اذیت فعالان کارگری در ایران

رهبر ایران، آیت الله سید علی حسینی خامنه ای

اسلو، 07.09.2017
اعتراض به آزار و اذیت فعالان کارگری در ایران

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ (ال او – نروژ) که بیش از ۹۰۰ هزار نفر از کارگران در نروژ را نمایندگی می کند، بدین وسیله به نقض آشکار حقوق اتحادیه ای کارگری در کشور شما ، اعتراض دارد. چندین تن از اعضای جنبش مستقل کارگری در ایران، در حالیکه فقط به فعالیت کاملا مشروع اتحادیه ای مشغول بودند، مورد اذیت و آزار قرار گرفته و در زندان بسر می برند.

 

ال او – نروژ به شدت نگران بدتر شدن مداوم وضعیت حقوق اتحادیه ای کارگری و سایر حقوق اساسی انسانی در جمهوری اسلامی ایران است. این سرکوب به ویژه به مرگ یا زندانی شدن  چندین فعال اتحادیه ای کارگری در ایران منجر شده است.

ال او – نروژ مصمم است که بطور  کامل به حمایت سیاسی و معنوی از کارگران ایران و خواسته های قانونی آنها برای آزادی تشکل و کسب حقوق شان بدون ترس از دستگیری و یا آزار و اذیت ، بپردازد.

ال او – نروژ از شما درخواست می کند که دستور دهید که  همه فعالان و رهبران بازداشت شده اتحادیه های کارگری آزاد شوند.

 

رضا شهابی در ماه ژوئن ۲۰۱۰ در  هنگام رانندگی اتوبوس و درحضور مسافران بطور خشونت آمیز مورد حمله قرار گرفت و در بند ۲۰۹زندان اوین محبوس شد.  او بعد از ۱۹ ماه حبس در سلول انفرادی، به ۶ سال زندان، ممنوعیت از فعالیت سندیکایی به مدت ۵ سال و پرداخت هفت و نیم میلیون تومان جریمه نقدی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محکوم شد. به دلیل فشار شدید جسمی و شکنجه در دوران بازجویی، آقای شهابی دچار آسیب دیدگی از ناحیه دیسک گردن و کمر شد و مجبور به دو عمل جراحی گردید.  او پس از چند سال تحمل حبس، به توصیه پزشک قانونی مشمول مرخصی پزشکی قرار گرفت. لازم به ذکر است که آقای شهابی در دوران حبس مجبور گردید که در چهار نوبت مجزا در اعتراض به عدم مراقبت های پزشکی لازم، بدتر شدن سلامتی  خود و بی حسی سمت چپ بدنش ، دست به اعتصاب غذا بزند.  آخرین اعتصاب او در اعتراض به  انتقالش به زندان رجایی شهر در کرج، ۵۲ روز طول کشید.  آقای شهابی در ژانویه ۲۰۱۵ دوباره دادگاهی شد و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” – که مربوط به یورش ننگ آور نیروهای انتظامی به بند ۳۵۰ زندان اوین در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ بود – به یک سال دیگر حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز مورد تایید قرار گرفت.

 

علی نجاتی، از اعضای هیئت مدیره سنیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در استان  خوزستان،  واقع در جنوب غربی، و یکی از محترم ترین  فعالان کارگری در ایران، احضاریه جدیدی مبنی بر بازگشت به زندان در روز پنج شنبه، ۲۹ اوت ۲۰۱۷ و یا جلب در صورت عدم گزارش به زندان دریافت کرده است. احتمال  می رود که نجاتی به مدت شش ماه  زندانی شود. ایشان از زمان تشکیل سندیکا در سال ۲۰۰۸ تا کنون چندین بار دستگیر و زندانی شده است.  نجاتی اعلام کرده است که با وجود خطر دستگیری درهر لحظه،  به زندان مراجعه نخواهد کرد. مقامات پزشکی قبلا توصیه هایی در مخالفت با زندانی کردن او بدلیل داشتن مشکلات جدی سلامت، ارائه داده اند.  مشکلات قلب او جدی است و آخرین عمل آنژیوپلاستی او در ژوئیه ۲۰۱۷ صورت گرفت.

 

اسماعیل عبدی، یکی از اعضای شناخته شده هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، که به قید وثیقه آزاد شده بود، بدون اطلاع قبلی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷ دستگیر و به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال داده شد.

 

ال او – نروژ معتقد است که ایران از به اصطلاح  قوانین «امنیت ملی» برای توجیه سرکوب فزاینده فعالیت های مشروع اتحادیه ای و محروم کردن قربانیان سرکوب از حقوق قانونی مناسب، استفاده می کند. این امر پیامدهای مخربی برای  زندانیان و خانواده های آنها دارد و همچنین به جامعه و اقتصاد ایران بسیار آسیب می رساند.

 

از اینرو، ال او – نروژ،  از شما، رهبر عالی، آیت الله سید علی حسینی خامنه ای، می خواهد که از طریق مقامات مربوطه مداخله نموده که:

 

– تمام فعالین کارگری بازداشت شده در کشور را فوری آزاد و اتهامات علیه آنها را بدون قید و شرط  لغو کنید.

 

– سرکوب کارگران و اعضای اتحادیه های کارگری را متوقف کرده و به آزادی تشکل و حقوق اتحادیه های کارگری طبق مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار احترام بگذارید.

 

تا زمانی که دولت شما از برآورده کردن حقوق شناخته شده بین المللی اتحادیه های کارگری و سایر حقوق بنیادی کارگران، و همچنین تمامی تعهدات ناشی از عضویت این کشور در سازمان جهانی کار، قصور می کند، جنبش بین المللی اتحادیه های کارگری از جمله ال او- نروژ هیچ انتخابی به جز کارزار عمومی علیه این سرکوب غیرقابل قبول و ظالمانه ندارد.

 

با احترام،

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ

پگی هسن فلسویک
معاون اول

 

رونوشت به:

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران
دبیر کل شورای عالی حقوق بشر
وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
مجلس جمهوری اسلامی ایران
سفیر دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو
کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری (آی تی یو سی)
وزارت امور خارجه نروژ
سفارت نروژ در تهران