آرش نصراللهی -فقر و بیکاری و عوارض روحی و اجتماعی آن

فقر و بیکاری و عوارض روحی و اجتماعی آن

آرش نصراللهی

در طی 37 سال گذشته جمهوری اسلامی با سرکوب، رعب و وحشت، اعدام، شکنجه، خفقان، بیکاری، فقر، اعتیاد و … بقای خود را تامین نموده و عمر ننگین خود را تا به اینجا رسانیده است . حال دیگر صبر ، آزمون و خطا و افتادن در نقشه های شوم رژیم ارتجاعی اسلامی جایز نیست .

وضعیت حال مردم و خانواده ها در ایران بسیار اسفناک و دردناک است مهمترین مساله ای که در حال حاضر جامعه و مردم ایران با آن دست به گریبان است ، فقرو بیکاری است .

این دو مولفه معضل بزرگ جامعه ایران است که به همراه خود پیامدهای ناخوشایندی را برای خانواده و فرد بیکار می آورد؛ مشکلاتی از قبیل فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی افت ارتباطات خانوادگی ، مشاجره، خلاف کاری و تن فروشی، اعتیاد و عدم توجه به بنیان های خانواده جزو پیامد های آن است.

در جامعه سرمایه داری امروزی افراد تلاش میکنند که زندگی بهتری داشته باشند وقتی با معضل بیکاری و فقر مواجه می شوند دیگر زندگی و آینده برایشان بی اهمیت می شود فرض را بر این بگذارید که فردی که سرپرست یک خانواده چهار نفره است ، بیکار باشد و یا با حداقل دستمزدی که از سوی دولتمردان نا انسان هر ساله اعلام می شود حقوق دریافت کند او باید برای مایحتاج روزانه زندگی ، خود را به آب و آتش بزند ، این به آب و آتش زدن ممکن است مشکلات بی شمار و زیادی را برای او ایجاد کند ، مشکلاتی که فرد نمی تواند با آن کنار بیاید اما به قول خود چاره ای نیست . همین واژه چاره ای نیست امکان دارد او را وادار به هر کاری بکند و دیگر تعریف درست و جامعی از اوقات فراغت ندارد و نمی تواند همانند افراد دیگر برای خود و خانواده حداقل شرایط زندگی را مهیا کند . فقدان تفریحات ، شادی و نشاط در جامعه و وجود فقر ، بیکاری ، طلاق و دشوار شدن شرایط ازدواج برای جوانان مجموعاً باعث میشود در جامعه پرخاشگری ، خشونت ، ستیزه گویی ، دعوا، جرم و جنایت و ورود به اعتیاد و فحشا  صورت بگیرد .

میان فقر، بیکاری و تورم با افزایش جرم و خشونت در کشور رابطه ای صد در صد مستقیم برقرار است یعنی وقتی فقر ، بیکاری و شکاف طبقاتی در جامعه بوجود بیاید ما شاهد انفجار رفتاری به لحاظ طلاق و رفتار بد والدین با کودکان در درون خانواده و پرخاشگریهای افراد با یکدیگر در کوچه و خیابان هستیم .

 باید این را بدانیم که تمامی مشکلات مانند زنجیر به هم متصل هستند بنابراین وقتی از آسیب های اجتماعی و بحران های اجتماعی و اقتصادی سخن می گوییم در واقع سخن از زنجیره ای است که دچار اخلال های فراوان شده است که تمامی این مشکلات و زنجیرها دست آورد رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی است .

جمهوری اسلامی با بیکاری، تورم، گرانی، فقر و ناامنی اقتصادی جامعه ایران را به ورطه فلاکت اقتصادی سوق داده و میلیونها انسان را به تباهی کشانده است. طبقه کارگر با دستمزدی چند مرتبه زیر خط فقر، امورات زندگی اش را میچرخاند. در واقع همین دستمزدهای ناچیز هم با تعرض کارفرما روبرو است و در موارد زیادی برای چند ماه پرداخت نمیشوند. میلیونها کارگر قراردادی مدام در معرض اخراج و بیکارسازی قرار دارند و از حمایت قانونی در مقابل تعرض کارفرما برخوردار نیستند. جمهوری اسلامی در کنار سرکوب و اختناق، تلاش میکند طبقه کارگر و مردم را هر چه بیشتر به استیصال بکشاندن، چرا که تنها راه بقای حکومت فاسد اسلامی را در این میبید.

همه میدانیم که رژیم اسلامی همیشه با بحران اقتصادی، سیاسی، حکومتی و فرهنگی روبرو بوده و است. این حکومت میلیون ها کارگر بیکار و چندین میلیون جوان آماده به کار را از یک زندگی انسانی محروم نموده است و شرایطی بر جامعه حاکم کرده که کارگران و نیروی بیکار جامعه را در معرض انواع آسیب ها و ناهنجاریهای اجتماعی قرار داده است. جمهوری اسلامی بی وقفه هستی کارگران را مورد تعرض قرار داده و کارگران را به فقر و بیکاری باور نکردنی کشانیده است.

جمهوری اسلامی پس از به اجرا در آوردن این ناهنجاریها و سردرگم کردن مردم، حال بایستی از سوی دیگر ویترین نمایشی خود را برای ناامن کردن هر بیشتر جامعه در ادامه این مسیر با راه اندزی مجدد سناریوهایی همچون گشت ارشاد و مبارزه با فساد اجتماعی و امر به معروف و … تکمیل نماید .

این را باید مردم ایران بدانند و آگاه و هوشیار باشند که جمهوری اسلامی تمامی این اقدامات و شرایطی را که در جامعه حاکم کرده است هدایت شده و برای سرکوفت و گمراهی و تخریب آنان و افزودن به عمر ننگین خودش است .

زین پس انتظار می رود مردم انقلابی ایران بعد از 37 سال و اندی تحمل رژیم ارتجاعی، فقر و فلاکت ، اعدام ، شکنجه ، تن فروشی و فحشا ، کودکان خیابانی و هزاران بدبختی دیگر با اتحاد و یکپارچگی وبه همراه طبقه کارگر با ایجاد تشکل و جنبش های کارگری برای رهایی و آزادی و برقراری سوسیالیسم تمامی ویترین و آلترناتیوهای ساخته رژیم را برسر خامنه ای و روحانی و کلیت نظام اسلامی ویران  کنند.