آرش نصراللهی – سازمان تامین اجتماعی یا سازمان تخریب اجتماعی طبقه کارگر؟

سازمان تامین اجتماعی یا سازمان تخریب اجتماعی طبقه کارگر؟

آرش نصراللهی

زمانی که ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در مراسم معارفه مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، نوربخش را “مرسدس بنز” یاد کرد در خیال خیلی ها این مرسدس بنز حداقل پاسخگوی میلیونها مخاطب زحمتکش و آسیب دیده از تاراجها و دزدیهای مدیران منتصب مرتضوی که آشکارا منابع صاحبان اصلی این سازمان را چپاول و غارت کرده بودند باشد. اما نه تنها این کار انجام نشد بلکه این دسته از مدیرانی که اسامی آنها در گزارش هیأت تحقیق و تفحص به اصطلاح مجلس شورای اسلامی به عنوان مجریان و دستیاران مرتضوی در تخلفات مالی قید شده بود، ارتقاء درجه گرفتند و ابقاء نیز شدند.

اختلاس ده هزار میلیارد تومان از این سازمان کارگری توسط آقایان، برای نمونه در شستا در یک کارخانه سیمان به جای دینام آلمانی، دینام چینی خریداری و ۱۲ میلیارد تومان به مثابه اتفاقاتی که در خرید و فروش املاک و مستغلات سازمان که در مقاله های گذشته به آن اشاره شد، سوء استفاده گردید. نمونه های دیگر همچون پرداخت مبلغ سی و شش میلیون تومان بابت خرید ۲۰۰۰ جلد کتاب تحت عنوان “دوست دارم مادر” نوشته محمد رضا فلاح تفتی (برادر همسر مرتضوی) که فاقد هرگونه ارتباط با حوزه تامین اجتماعی است و توزیع آن در مراسم و ضیافت افطاری سازمان که هزینه آن مبلغی بالغ بر چهارصد میلیون تومان بود. همچنین واریز وجه هفتگی به ستاد انتخاباتی همسر مرتضوی و یا پرداخت ۸۰۰ میلیون تومان طی یک فقره چک به عباسعلی علیزاده دادستان تهران .

لازم به توضیح است در زمان انتصاب مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ۵ فقره چک سفید امضا و مبالغی تحت عنوان غیر شمول در اختیار مدیر عامل قرار می گیرد که هزینه کردن آن به تشخیص مدیر عامل سپرده می شود و هیچ نظارت و حسابرسی نمی تواند درباره چگونگی و نحوه هزینه کردن این بودجه، مدیری را بازخواست کند.

موارد فوق  نمونه ای کوچک از هزاران چپاول کلان دولت ارتجاعی اسلامی و مدیران منتصب به خود، از سازمان تامین اجتماعی و طبقه کارگری میباشد.

این دزدیها از یک سو و تصویب و آیین نامه هایی که این سازمان بر علیه کارگران به اجرا در می آورد از سوی دیگر، فشار و رنج را بر بیمه شده های سازمان تامین اجتماعی و طبقه کارگر روز به روز دو چندان می کند. ممانعت از اجرای ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع که طبق این ماده تامین اجتماعی مکلف است افرادی که در صنعت خدمت می کنند با ۲۵ سال سابقه بازنشسته کند هزینه بیمه نیمی از پنج سال باقی مانده دولت و نیمی دیگر کارفرما باید پرداخت نماید.

همچنین با سنگ اندازی در بیمه قالیبافان، رانندگان، زنان خانه دار و کارگران ساختمانی مشکلاتی را برای این افراد بوجود آورده است .کارکنان سازمان تأمین اجتماعی که جمعیتی بالغ بر چهل هزار نفر در بخش بیمه ای و درمانی می باشند نیز از این هجمه دزدی و چپاول مدیران سازمان مصون نبوده اند. در اسفند ماه جاری که پرسنل سازمان دل خوش به گرفتن مزایای آخر سال خود بودند، به غیر از حقوق و پرداخت عیدی هیچ یک از مزایای دیگر از جمله بیمه بیکاری، مزایای انگیزشی و حتی پاداش ۶ ماهه اول سال ۹۴ را دریافت نکردند و با آوردن دلیل کمبود نقدینگی از سوی مسئولین این خانواده بزرگ و دلسوز را راهی سفره های خالی کردند. *