آذر ماجدی-بیانیۀ استیصال اصلاح طلبان حکومتی!

بیانیۀ استیصال اصلاح طلبان حکومتی!

آذر ماجدی

اخیرا برخی از چهره های درجه سوم اصلاح طلبان حکومتی بیانیه ای منتشر کرده اند و خواهان برکناری خامنه ای و تغییر قانون اساسی شده اند. این بیانیه بیانگر عجز کامل آنها است. سال گذشته مدت کوتاهی پس از خیزش توده ای مردم که بصراحت اعلام کردند: “جمهوری اسلامی نمیخوایم، نمیخوایم!” “مرگ بر خامنه ای!” “مرگ بر روحانی!” و “اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا!” عده ای از اصلاح طلبان حکومتی داخل و خارج طرح یک رفراندوم را مطرح کردند. این طرح سریعا با نقد کمونیست ها و بی اعتنایی و ریشخند مردم روبرو شد و به زباله دان تاریخ پیوست. حال یکسال خورده ای پس از اعتراضات وسیع کارگری و توده ای تعدادی از اصلاح طلبان کم نام و نشان بیانیۀ فوق را منتشر کرده اند.

در این بیانیه نوشته اند: “به باور ما، کلیه شواهد نشان‌دهنده این است که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، «تدارکاتچی»ای بیش نیستند و گویا مردم، بی آنکه امکانی برای انتخاب مفاخر کشورشان داشته باشند، تنها به انتخاب مسئولانی که خمیر دست رهبرند، دست می‌برند!

با این توصیف و برخلاف تعریف نخستین قانون اساسی، نه از «جمهوریت» خبری است و نه از آزادی! چرا که مردم نه فقط در انتخاب سران قوا و نمایندگان مجلس و سایر نهادهای کلیدی کشور نقشی ندارند، که چانه‌زنی فعالان مدنی نیز بدون استعفای سیدعلی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی-  خاصه اصل ۱۷۷- راه به جایی نخواهد برد!”

این جماعت پس از چهل سال جنایت و کشتار و سرکوب، تازه متوجه “شواهد” شده اند. یک سال و نیم اعتراضات گستردۀ کارگری و توده ای و درگیری روزمره مردم با نیروهای سرکوب لازم بود تا به این “شواهد” پی ببرند و برای نجات جمهوری اسلامی از سرنگونی راهیابی کنند: “تغییر قانون اساسی!” آدم میماند که آیا اینها نابینا و ناشنوا هستند و از مبارزات و نفرت و انزجار عمیق مردم از جمهوری اسلامی بیخبرند یا آنچنان عاجز و مستاصل اند که از هراس سقوط نظام اسلامی به این طرح “درخشان و مبتکرانه” رسیده اند. در پایان بیانیه نوشته اند: “به باور ما امضاکنندگان بیانیه، وقت آن رسیده که مردم، فعالان و اندیشمندان دلسوز با کنار گذاردن تمایلات مصلحت‌جویانه‌ای که اسباب نابودی فرهنگ و تمدن و ثروت کشور را فراهم آورده، با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به‌ناحق خود می‌افزاید، پیشقراول این حرکت ملی باشند.”

معلوم نیست این “مردم، فعالان و اندیشمندان دلسوز” کیانند که قرار است “تمایلات مصلحت جویانه” را کنار بگذارند؟ بنظر می رسد که این باصطلاح “فعالان مدنی” در دنیای واقعی زندگی نمی کنند؛ از اوضاع بیخبرند؛ از پنجره خانه شان هم به بیرون نگاه نمی کنند؛ به کرۀ دیگری تعلق دارند.

جمهوری اسلامی رفتنی است. راه نجات ندارد. این اصلاح طلبان حکومتی کلاهشان پس معرکه است و باید بروند فکری بحال خود کنند؛ لازم نیست برای نجات “میهن اسلامی” شان چاره اندیشی کنند. اصلاح طلبان حکومتی بیست سال کوشیدند مردم را سر کار بگذارند؛ بیست سال به شنیع ترین و ریاکارانه ترین شکل از رژیم اسلامی دفاع کردند. کله گنده هایشان به خارج رفتند و در بی بی سی و وزارت امور خارجه آمریکا شاغل شدند. این چهره های دست چندم در عجز و استیصال و هراس به تکاپو افتاده اند. زمان صدور این اطلاعیه البته بی ربط به حرفهای اخیر ترامپ نیست که اعلام کرده قصد “رژیم چنج” ندارد و بلافاصله بودجۀ مربوط به پروژه رژیم چنج را کاهش داده و تعدادی از اصلاح طلبان حکومتی و رژیم سابقی ها را از آب و نان انداخته است.

***